Apakah penyebab asma pada kucing dan cara mengatasinya

Di antara penyakit sistem pernafasan, asma mungkin penyakit yang paling berbahaya dan sukar diserang. Asma pada kucing mempunyai gejala yang sama dengan asma manusia, dan rawatannya serupa. Hampir selalu mempunyai etiologi alergi dan teruk. Malangnya, hampir mustahil untuk menyembuhkannya sepenuhnya. Terapi dikurangkan menjadi usaha untuk melemahkan manifestasi gejala penyakit dan mencapai pengampunan jangka panjang.

Mengenai penyakit ini

Asma bronkial pada kucing adalah penyakit kronik sistem pernafasan yang dicirikan oleh serangan sesak nafas yang kerap. Mereka diprovokasi oleh patogen asma yang disebut. Sekali di dalam badan, mereka menyebabkan reaksi alergi. Sebagai tindak balas, badan menghasilkan bahan khas yang disebut histamin. Di bawah pengaruhnya, bronkus dan bronkiol (saluran udara kecil paru-paru) menjadi radang, lumennya menyempit. Keadaan diperburuk oleh kenyataan bahawa otot-otot di sekitarnya secara spasmodik secara refleks. Prosesnya disertai oleh edema epitel dan pembentukan sejumlah besar lendir.

Punca dan faktor yang memprovokasi

Etiologi penyakit ini pada kucing belum cukup dipelajari, tetapi dapat diketahui bahawa penyebab utama asma adalah alergi badan..

Faktor utama yang memprovokasi penyakit ini termasuk:

  • beberapa kecenderungan keturunan (yang paling mudah diserang penyakit adalah kucing keturunan Himalaya dan Siam);
  • kecenderungan keturunan (penyakit ini boleh ditularkan dari ibu bapa kepada anak-anak);
  • keadaan tertekan;
  • penyakit etiologi berjangkit dan virus;
  • penyakit sistem pernafasan yang tidak berjangkit;
  • bahan alahan (debunga, habuk rumah, bahan kimia isi rumah, asap tembakau, parasit kulit dan sebagainya).

Penyakit ini juga mungkin berlaku pada kucing tua dan anak kucing. Ia boleh mempunyai manifestasi bermusim jika kontak dengan alergen hanya terjadi pada waktu tertentu dalam setahun atau dalam keadaan cuaca tertentu..

Tahap perkembangan penyakit ini

Asma pada kucing domestik boleh berlaku dengan cara yang berbeza. Bergantung pada kekerapan serangan dan keparahan kursus, terdapat beberapa peringkat dalam perkembangan penyakit ini. Sekiranya penyakit ini tidak dirawat, secara beransur-ansur akan menjadi lebih teruk..

  1. Tahap ringan atau ringan dicirikan oleh serangan pendek yang jarang. Pemiliknya mungkin tidak menyedari bahawa kucing itu sakit.
  2. Peringkat tengah. Kejang yang jarang berlaku lebih teruk. Haiwan itu sudah banyak menderita.
  3. Tahap berat. Serangan menyeksa haiwan itu setiap hari dengan pengecualian yang jarang berlaku. Terdapat tanda-tanda kebuluran oksigen.
  4. Tahap yang mengancam nyawa. Sekiranya anda tidak mengambil langkah untuk menghentikan serangan, kucing mungkin mati pada tahap tinggi. Kelaparan oksigen yang ketara diperhatikan, hujung hidung dan bibir dapat memperoleh warna kebiruan, dan kehilangan kesedaran adalah mungkin.

Penyakit ini tidak boleh dibiarkan berkembang ke tahap yang mengancam nyawa. Ini penuh dengan keadaan yang tidak dapat dipulihkan. Penyelamatan haiwan ketika gejala pertama muncul adalah mencari rawatan veterinar tepat pada masanya dan permulaan terapi simptomatik yang mendesak..

Gejala penyakit

Gejala asma mungkin tidak banyak berbeza dengan penyakit lain yang mempengaruhi sistem pernafasan. Ini boleh menjadi jangkitan bakteria atau virus pada saluran pernafasan, kegagalan jantung, penyakit neoplastik, badan asing yang memasuki organ pernafasan. Diagnosis yang betul hanya dapat dibuat oleh pakar yang berpengalaman setelah pemeriksaan menyeluruh..

Serangan asma mempunyai beberapa ciri. Mereka mempunyai berkala dan boleh muncul secara tiba-tiba dengan latar belakang kesihatan yang kelihatannya lengkap. Dalam selang antara serangan, praktikalnya tidak ada tanda-tanda penyakit ini.

Gambaran simptom serangan adalah seperti berikut:

  • kerana penyempitan lumen bronkus dan kekejangan otot, sesak nafas tiba-tiba berlaku;
  • haiwan itu duduk dalam keadaan khas (kaki bengkok, kepala ke bawah, bernafas dengan mulut terbuka);
  • terdapat batuk histeris yang kerap, pernafasan cepat dengan wisel;
  • haiwan itu risau, boleh terburu-buru;
  • terdapat peningkatan keletihan pada siang hari, kelesuan.

Untuk mengelakkan gejala yang memburuk, pemilik mesti dapat memberikan pertolongan cemas kepada haiwan kesayangannya. Ia harus terdiri daripada tindakan berikut:

  • Jangan panik dan tenangkan kucing. Haiwan itu dapat dirawat dengan penyembur homeopati berdasarkan pati bunga di bahagian dalam telinga.
  • Sekiranya haiwan itu sudah diberi ubat, anda mesti segera memberikannya.
  • Haiwan itu harus diberi air sebanyak mungkin untuk mencairkan dan menghilangkan kahak yang terbentuk di bronkus..

Sekiranya, di sebalik langkah-langkah yang diambil, keadaan haiwan itu tidak bertambah baik, ia harus ditunjukkan kepada doktor haiwan secepat mungkin, dan, jika boleh, hubungi rumah doktor haiwan ambulans..

Diagnostik

Diagnosis asma semestinya berbeza dari segi sifat untuk memisahkannya dari penyakit lain dengan gejala yang serupa..

  1. Radiografi adalah yang paling bermaklumat dalam keadaan ini. Dengan pertolongannya, mungkin untuk mengecualikan radang paru-paru dan bronkitis pelbagai etiologi, kehadiran neoplasma. Dinding bronkus yang menebal dan peregangan diafragma pada radiografi dengan tahap kebarangkalian yang tinggi memungkinkan untuk menganggap bahawa haiwan itu mempunyai asma bronkial.
  2. Ujian darah umum juga memberikan banyak maklumat. Sekiranya darah haiwan mempunyai kandungan eosinofil yang meningkat (leukosit khas yang menentukan mood alergi badan), maka kemungkinan asma juga meningkat.
  3. Darah dan tinja diuji untuk helminths untuk menyingkirkan pencerobohan paru.
  4. Periksa saluran pernafasan atas untuk benda asing.
  5. Mendiagnosis penyakit saluran pernafasan atas etiologi berjangkit dan virus.

Sekiranya terdapat bentuk penyakit yang terhapus, bahkan sinar-X mungkin sedikit maklumat untuk membuat diagnosis. Dalam kes ini, perlu menggunakan ujian makmal tambahan..

Rawatan penyakit

Rawatan utama kucing asma adalah terapi ubat. Selalunya ia mesti sepanjang hayat. Pada asasnya, kumpulan ubat berikut ditetapkan:

  1. Ejen hormon - glukokortikosteroid (Prednisolone). Mereka menghentikan proses keradangan pada bronkus dan merupakan asas terapi simptomatik. Penggunaannya yang berpanjangan berbahaya kerana berlakunya kesan sampingan yang teruk dari hati, ginjal dan saluran darah..
  2. Ubat yang melebarkan bronkus (terutamanya berdasarkan salbutamol) membolehkan anda menghentikan serangan dengan cepat. Terdapat dalam bentuk aerosol dan diberikan menggunakan alat sedut.
  3. Antibiotik digunakan hanya jika jangkitan bakteria pada saluran pernafasan juga harus dirawat.
  1. Vitamin direka untuk menyokong pertahanan badan.

Ciri terapi hormon

Ubat hormon boleh disuntik ke dalam badan dalam satu bentuk atau yang lain. Mana yang paling sesuai dalam situasi tertentu, harus diputuskan oleh doktor yang merawat.

  • Persiapan dalam bentuk tablet diresepkan untuk mendapatkan kesan terapeutik yang cepat. Mereka mewujudkan tahap terapeutik yang berterusan dalam tubuh yang memastikan rawatan bebas dari kejang sepanjang tempoh rawatan..
  • Persediaan suntikan mudah dimasukkan ke dalam badan haiwan. Mereka berkumpul dengan cepat, dan, dengan demikian, dengan cepat memberikan kesan penyembuhan. Tetapi pada masa yang sama, mereka juga mempunyai kekurangan dalam bentuk kemungkinan timbulnya kesan sampingan..
  • Aerosol mendorong masuknya ubat secara langsung ke bronkus. Oleh itu, mereka mempunyai kesan tempatan dan tidak mempengaruhi organ dan sistem lain. Dadah yang diberikan melalui penyedutan terkumpul dengan lebih perlahan dan memulakan kesan anti-asma hanya selepas 3-4 minggu..

Rawatan asma pada kucing, untuk mempercepat kesannya, bermula dengan menggabungkan tablet dengan penyedutan.

Menggunakan alat sedut

Untuk pemberian ubat-ubatan dalam bentuk aerosol, alat penyedut atau spacer diperlukan - alat dengan mana agen disembur ke saluran udara. Mereka mewakili ruang khas di mana ubat disuntik, dan topeng melekat padanya. Setelah membawa topeng ke wajah kucing, perlu dipegang sebentar agar haiwan itu dapat menyedut beberapa kali.

Topeng oksigen juga diperlukan untuk melegakan serangan yang teruk..

Pencegahan

Di rumah dengan kucing dengan asma, peraturan kebersihan khas mesti dipatuhi..

Pertama sekali, ini adalah menjaga kebersihan. Terutama sekali untuk memastikan bahawa habuk dibersihkan dari semua permukaan. Semasa membersihkan, anda harus menggunakan hanya detergen hypoallergenic. Semua bahan kimia isi rumah harus berada dalam botol plastik dengan penutup tertutup. Sebagai peraturan, anda perlu kerap melakukan pengudaraan, pelembapan udara yang berterusan, asap tembakau yang tidak dapat diterima. Makanan haiwan tidak boleh mengandungi makanan berbahaya atau berbahaya. Tetapi pada masa yang sama, ia mesti lengkap, termasuk semua nutrien dan unsur surih yang diperlukan. Semasa memilih makanan, anda perlu dipandu oleh cadangan doktor haiwan anda. Gunakan hanya makanan berkualiti tinggi.

Penting untuk memastikan bahawa kucing tidak berisiko terkena bronkitis atau radang paru-paru..

Adalah perlu untuk memperbetulkan keadaan hidup haiwan sehingga kekerapan serangan menjadi lebih sedikit, dan intensiti mereka akan semakin lemah. Sekiranya ini dapat dicapai, maka ada kemungkinan haiwan peliharaan misai dengan asma bronkial akan hidup cukup lama.

Asma pada kucing: gejala dan rawatan

Haiwan yang tinggal di sebelah manusia tidak kurang terdedah kepada kesan buruk dari persekitaran. Akibatnya, banyak haiwan peliharaan menderita penyakit yang sama dengan manusia. Antaranya adalah penyakit serius, contoh yang mencolok adalah asma kucing..

Punca dan faktor yang memprovokasi

Asma bronkial pada kucing adalah proses keradangan saluran udara, di mana kekejangan otot berlaku, penyempitan lumen bronkial sehingga pernafasan menjadi sukar. Keadaan ini kadangkala mengancam nyawa haiwan kesayangan..

Asma biasa berlaku pada kucing

Faktor utama yang menyebabkan manifestasi proses ini, serupa dengan manusia.

Jangkitan pernafasan

Walaupun kucing lebih tahan terhadap perubahan keadaan cuaca daripada manusia, mereka juga dapat mengembangkan pelbagai jangkitan, baik virus dan bakteria. Batuk dapat menunjukkan selesema, bronkitis, dan bahkan radang paru-paru. Kejadian ini sering disertai dengan gejala tambahan seperti bersin, pelepasan hidung, penurunan selera makan dan kelesuan..

Penting! Kurangnya rawatan tepat pada masanya boleh mengakibatkan akibat yang serius dan bahkan mengancam nyawa kucing..

Asma itu sendiri

Ia boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi beberapa keturunan mempunyai kecenderungan yang meningkat terhadap kejadiannya, termasuk kucing Parsi dan Burma. Penyakit ini kelihatan seperti alahan.

Malangnya, asma tidak dapat diubati. Rawatan digunakan untuk mengurangkan gejala dan meningkatkan kualiti hidup haiwan yang sakit. Perundingan berkala dengan doktor haiwan dan pemeriksaan diperlukan.

Leukemia

Penyakit kronik yang disebabkan oleh virus. Banyak kucing yang dijangkiti tidak simptomatik selama beberapa tahun. Namun, apabila penyakit itu terasa, salah satu gejalanya adalah batuk sederhana, yang sering disertai dengan kelemahan umum, penurunan berat badan atau cirit-birit..

Asma sering turun-temurun.

Tahap dan gejala yang membimbangkan

Asma dan gejala kucing adalah sindrom saluran udara alergi yang biasa..

Gejala utama termasuk kekejangan paru-paru dan peningkatan pengeluaran lendir, yang membawa kepada perubahan keradangan. Kucing mula batuk dengan kerap. Seperti manusia, batuk kucing datang dalam pelbagai bentuk: boleh menjadi basah, kering, mengi, atau muntah. Ini adalah reaksi refleks terhadap kerengsaan ujung saraf pada membran mukus saluran pernafasan atas..

Penting! Batuk mengiringi pelbagai penyakit serius atau lebih, jadi ia tidak boleh diabaikan dan anda perlu menunjukkan haiwan kesayangan anda kepada doktor.

Gejala utama asma pada kucing adalah:

  • tingkah laku bermasalah, membuang dari sudut ke sudut;
  • ciri khas semasa serangan: kaki bengkok, kepala ke bawah, pernafasan berat dengan mulut terbuka;
  • serangan mati lemas yang tajam;
  • batuk histeris;
  • berdehit dengan wisel;
  • keletihan selepas serangan, kelesuan.

Tahap utama asma kucing ditunjukkan dalam jadual..

PentasCiri
Lembut· Serangan yang jarang berlaku;

· Tempoh serangan kurang dari 1 minit;

Haiwan itu cepat bangun setelah serangan.

Tengah· Serangan jarang berlaku;

Serangan disertai dengan gejala yang teruk.

Berat· Serangan mengancam nyawa;

Kucing boleh mati lemas dan mati.

Tugas pemiliknya adalah untuk mencegah peralihan penyakit dari peringkat awal ke bentuk yang lebih parah..

Diagnostik di klinik veterinar

Untuk mendiagnosis penyakit pada kucing, perlu menerangkan secara terperinci kepada doktor haiwan semua tanda dan ciri serangan. Selanjutnya, doktor menetapkan kajian:

  • ujian darah untuk mengesan alergen, kajian mengenai keadaan kesihatan umum;
  • x-ray dada: membolehkan anda mengesan penebalan dinding bronkus, jarak diafragmatik, untuk mengenal pasti pembentukan di paru-paru, untuk mengecualikan bronkitis;
  • ujian penyakit asal virus dan berjangkit.

Diagnostik lebih lanjut melibatkan:

  • pemeriksaan haiwan itu;
  • menggunakan stetoskop untuk mendengar paru-paru;
  • analisis individu: semuanya bergantung pada keadaan haiwan.

Semasa membuat diagnosis, penyakit berikut tidak termasuk:

  • mycoplasmosis;
  • helminths paru;
  • neoplasma;
  • bordetellosis;
  • rhinotracheitis virus;
  • pneumonia;
  • patologi jantung.

Asma pada kucing didiagnosis dengan x-ray

Rawatan dan melegakan serangan asma

Gejala dan rawatan asma pada kucing bergantung pada jenis dan keparahan penyakit..

Rawatan melibatkan penggunaan tablet ubat dan ubat. Campur tangan pembedahan dalam kes ini tidak berlaku.

Asas merawat asma pada kucing:

  • rejimen rawatan dan ubat-ubatan yang ditetapkan bergantung pada peringkat penyakit dan gejala;
  • rawatan adalah kompleks;
  • asas terapi adalah memperluas ubat-ubatan dalam bentuk aerosol dan bertujuan untuk menghentikan serangan;
  • ada kemungkinan menggunakan ubat hormon untuk rawatan proses keradangan di saluran pernafasan;
  • kadang-kadang ubat antibiotik diresepkan;
  • penting untuk menggunakan kompleks vitamin untuk mengekalkan imuniti.

Pilihan yang mungkin untuk ubat hormon yang dirancang untuk merawat haiwan yang sakit:

  • tablet;
  • suntikan;
  • tin semburan.

Penting! Adalah mungkin untuk menggunakan ketiga-tiga jenis ubat pada masa yang sama atas cadangan doktor. Semuanya bergantung pada tahap dan tahap keparahan penyakit.

Jadual di bawah merangkumi kelebihan dan kekurangan penggunaan pelbagai bentuk rawatan:

BorangKebaikankeburukan
TabletLebih senang digunakan di rumah.

Kesan terapeutik tahan lama.

Kesan terapeutik hanya selepas satu jam.
SuntikanCepat masuk ke dalam badan dan bertindak seketika.

Boleh dihantar dengan segera.

Sukar digunakan di rumah.
AerosolMudah digunakan.

Tindakan tempatan, iaitu, tidak mempengaruhi organ lain.

Kesan kumulatif perlahan.

Kesannya muncul selepas dua hingga tiga minggu.

Mengubati asma pada kucing harus dilakukan di klinik.

Terapi anti-radang

Tujuan terapi sedemikian: penghapusan proses keradangan, pengurangan edema bronkus.

Pelbagai bentuk glukokortikoid digunakan:

  • pilihan penyedutan: fluticasone propionate;
  • suntikan: dexamethasone, prednisolone;
  • tablet: prednisolone, methylprednisolone;
  • bronkodilator untuk melonggarkan sistem bronkial, mengurangkan kekejangan. Ubat itu dalam bentuk penyedut. Digunakan dalam kombinasi dengan steroid: albuterol.

Ciri terapi hormon

Ubat hormon merangkumi pelbagai glukokortikosteroid (prednisolone). Dengan bantuan mereka, proses keradangan pada bronkus dihentikan. Mereka berada di tengah-tengah rawatan simptomatik. Walau bagaimanapun, penggunaan jangka panjang dikontraindikasikan kerana ubat-ubatan tersebut boleh menyebabkan kerosakan hati dan buah pinggang..

Apa yang perlu dilakukan di rumah

Peraturan asas pertolongan cemas untuk haiwan:

  • nasihat yang paling popular adalah mengesyorkan pemiliknya untuk bertenang;
  • pastikan kucing tidak mencederakan dirinya sendiri;
  • menghapuskan kemungkinan bahaya untuknya di angkasa;
  • semasa serangan, anda tidak boleh merebut haiwan itu;
  • setelah sawan berhenti, pindahkan haiwan itu ke kotak, tempat yang selamat atau bawa ke doktor;
  • pantau gejala kejang sehingga anda dapat memberitahu mereka kepada doktor haiwan untuk mendapatkan diagnosis yang tepat.

Dengan serangan yang panjang dan teruk, anda harus:

  • tindakan mesti cepat dan tegas;
  • segera bawa haiwan itu ke doktor haiwan;
  • jika tidak mungkin untuk ke klinik dalam masa terdekat, anda harus berjumpa doktor melalui telefon semasa serangan;
  • anda boleh menghubungi pakar di rumah, jika boleh;
  • gunakan ubat yang diperlukan jika ia telah diresepkan dan dibeli terlebih dahulu.

Di rumah, untuk rawatan asma, lebih baik berjumpa doktor

Bahaya kepada manusia

Adalah dipercayai bahawa kucing untuk pesakit asma adalah objek yang menjengkelkan tambahan. Keadaan sebaliknya di rumah juga mungkin berlaku: ketika asma adalah kucing itu sendiri.

Asma bronkial tidak mempunyai bahaya langsung kepada manusia. Penyakit ini tidak menular sebagai jangkitan. Kesan negatif terhadap manusia asma pada kucing ditunjukkan seperti berikut:

  • Sukar bagi pemilik haiwan peliharaan untuk memerhatikan sawan, terutamanya jika ia teruk dan kejang;
  • perasaan serius pemiliknya boleh memberi kesan negatif kepada jiwa, terutama ketika berhubungan dengan anak.

Penting! Bagi orang dewasa, penggunaan ubat penenang adalah mungkin. Bagi anak, perlu melakukan perbincangan pencegahan untuk menenangkan diri.

Pencegahan asma

Peraturan pencegahan asas agar tidak mencetuskan serangan:

  • kebersihan di apartmen tempat haiwan peliharaan itu tinggal;
  • pembersihan basah premis setiap hari;
  • aplikasi pembersih udara;
  • pada musim panas semasa musim tanaman tumbuh, buka tingkap lebih jarang untuk mengelakkan alergen memasuki udara;
  • pemakanan, keseimbangan, hypoallergenicity haiwan kesayangan yang betul. Jangan gunakan makanan yang menyebabkan alahan makanan: asid laktik, ayam, domba, jagung;
  • kebersihan dan penjagaan haiwan kesayangan itu sendiri, penggunaan kosmetik hypoallergenic, rawatan dari parasit.

Oleh itu, tidak ada rawatan yang berkesan 100% untuk asma kucing. Manifestasi serangan itu sendiri dapat dikurangkan atau dihentikan dengan penggunaan ubat khas. Bagaimanapun, anda tidak boleh melakukannya tanpa berunding dengan doktor haiwan. Pendekatan untuk rawatan harus selalu individual. Langkah pencegahan dapat membantu mengurangkan jumlah serangan atau mengurangkan perjalanannya dengan ketara..

Rawatan dan pencegahan asma pada kucing

Asma adalah penyakit kronik yang serius dan kerap didiagnosis pada kucing. Tidak seperti bronkitis, yang mempunyai etiologi bakteria, penyempitan dan keradangan saluran udara pada asma timbul akibat kesan mekanisme alergi.

Punca penyakit

Malangnya, penyebab asma pada haiwan masih belum difahami dengan baik. Para saintis berpendapat bahawa patologi berkembang dengan latar belakang alahan bersamaan dengan kecenderungan keturunan.

Asma boleh berkembang pada kucing mana pun, tanpa mengira jantina dan usia, ia paling kerap didiagnosis pada perwakilan baka seperti orang Siam dan Himalaya.

Antara faktor yang menimbulkan asma adalah seperti berikut:

  • kehadiran habuk, acuan, tungau debu;
  • udara tercemar oleh asap rokok, gas berbahaya;
  • penyedutan asap beracun (bahan kimia isi rumah, aerosol pembersih, dll.);
  • kerentanan terhadap jangkitan virus pernafasan;
  • pelanggaran keadaan psiko-emosi;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • debunga tumbuhan;
  • keadaan cuaca (kelembapan, sejuk).

Dengan asma, saluran udara kucing menjadi tersumbat dengan lendir, yang menyebabkan dinding membengkak dan menyempitkan aliran udara, sehingga menyebabkan kekejangan. Ini adalah keadaan yang sangat berbahaya yang memerlukan bantuan segera, jika tidak, haiwan itu mungkin mati akibat serangan mati lemas..

Gejala penyakit

Salah satu tanda khas yang harus memberi perhatian serius kepada pemilik kucing adalah sesak nafas, disertai dengan mengi. Keadaan ini merupakan pertanda serangan, yang dapat berkembang setiap saat..

Kucing itu tiba-tiba berhenti bermain, membuka mulutnya, cuba menangkap udara sebanyak mungkin. Dalam kes ini, haiwan itu mengambil postur yang tidak khas, meregangkan lehernya dan menurunkan kepalanya. Percubaan untuk menarik udara membawa kepada pergerakan perut dan dada kerana pergerakan diafragma.

Nafas dihembus, berdehit terdengar semasa menghembus nafas. Batuk dan bersin adalah gejala yang jarang terjadi ketika haiwan peliharaan cuba melonggarkan lendir.

Bronkospasme mencegah kucing menelan udara, yang menyebabkan kebuluran oksigen. Haiwan itu kehilangan kesedaran, tidak bertindak balas terhadap seseorang, selaput lendirnya menjadi biru. Sekiranya sawan kerap berlaku dan haiwan peliharaan tidak mendapat bantuan yang diperlukan, kematian tidak dapat dielakkan.

Asma menampakkan diri dalam beberapa bentuk, bergantung kepada keparahannya:

  1. Ringan Ia mengalir tidak kelihatan dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa pada haiwan.
  2. Rata-rata. Ia dicirikan oleh gejala yang lebih teruk.
  3. Berat. Gejala muncul setiap hari. Haiwan itu sangat kesakitan dan memerlukan rawatan perubatan..
  4. Mengancam nyawa. Kucing biasanya mati pada peringkat ini..

Adalah sangat penting untuk memulakan rawatan asma pada peringkat awal dan untuk mencegah perkembangan penyakit ini..

Diagnostik di klinik veterinar

Diagnosis asma didasarkan pada membezakannya dari patologi lain saluran pernafasan yang mempunyai gambaran klinikal yang serupa - pneumonia, bronkitis, kekurangan paru-paru.

Selain itu, penyakit jantung, tumor jinak dan ganas di kawasan dada, nematoda di paru-paru, pengambilan benda asing ke saluran pernafasan, termasuk trichobezoars, harus dikecualikan..

Doktor haiwan perlu melakukan ujian berikut:

  1. Analisis darah umum. Peningkatan kandungan eosinofil akan menunjukkan proses alahan..
  2. Analisis najis (jika disyaki nematodosis).
  3. X-ray. Tidak berlaku untuk kaedah diagnostik tertentu, namun ini memungkinkan anda mengenal pasti anjakan diafragma ke rongga perut, ciri asma.

Kriteria yang paling bermaklumat adalah analisis sitologi lendir bronkus. Pada asma, selalu tebal, membentuk kesesakan di saluran udara, mendung, dengan warna kehijauan.

Kaedah rawatan dan prognosis

Rawatan bergantung kepada keparahan penyakit dan bertujuan untuk mewujudkan keadaan tertentu untuk pengampunan jangka panjang. Malangnya, asma tidak dapat diubati, tetapi mungkin untuk mengawal keadaan haiwan dan mencegah munculnya gejala berbahaya.

Terapi terdiri daripada menghapuskan penyebab utama serangan asma. Oleh itu, jika "penyerang" adalah asap tembakau, maka merokok dilarang di apartmen tempat kucing itu dipelihara. Sekiranya tindak balas alahan disebabkan oleh habuk, debunga, jamur, faktor yang memprovokasi mesti dikecualikan.

Ditunjukkan rawatan jangka panjang dengan glukokortikosteroid, melegakan keradangan di paru-paru. Doktor haiwan menganggap Prednisolone sebagai ubat yang paling berkesan.

Untuk menghentikan kejang, ubat-ubatan yang melebarkan bronkus digunakan. Untuk proses keradangan yang bersifat bakteria, terapi antibiotik ditunjukkan.

Gejala alahan disingkirkan oleh antihistamin.

Untuk penggunaan tetap, anda perlu membeli alat sedut khas untuk haiwan. Doktor haiwan anda akan memberi nasihat mengenai produk apa yang akan digunakan. Sebagai peraturan, bronkodilator digunakan (Klenbuterol, Fenoterol, Albuterol, dll.).

Pakar mengesyorkan spacer AeroKat untuk penyedutan. Ini adalah kamera dengan topeng yang dikenakan pada wajah kucing. Ruang mengandungi ubat dalam bentuk aerosol. Melalui penyedutan, haiwan itu menerima dos ubat yang diperlukan, dengan bantuannya dapat bernafas.

Penggunaan alat penyedut secara berkala membolehkan haiwan kesayangan anda hidup dalam jangka masa yang panjang.

Di samping itu, perlu menggunakan vitamin C dan E sebagai antioksidan..

Apa yang perlu dilakukan di rumah

Pemilik dikehendaki mematuhi arahan doktor haiwan. Jangan mengubati diri sendiri, mengurangkan atau meningkatkan dos ubat.!

Semua usaha seseorang harus ditujukan untuk mencegah serangan baru.

Haiwan yang sakit harus dijaga dalam keadaan baik dan harus mendapat makanan yang berkualiti. Diet harus berkhasiat dan seimbang..

Bilik tempat haiwan peliharaan berkaki empat mesti dijaga kebersihannya. Kehadiran kotoran dan debu di dalamnya, yang boleh menyebabkan bronkospasme, tidak dapat diterima. Pembersihan basah harus dilakukan setiap hari, termasuk tempat yang paling tidak dapat dilalui. Sampah, permaidani tempat haiwan peliharaan bersandar harus digoncang dan dicuci secara berkala, tetapi tanpa menggunakan detergen.

Haiwan itu tidak boleh dibenarkan mengakses bahan kimia isi rumah. Interaksi dengan bahan kimia boleh menjejaskan kesihatannya. Semua ubat harus dimasukkan ke dalam bekas dengan penutup yang ketat. Ngomong-ngomong, hari ini anda dapat menjumpai bahan kimia rumah tangga khusus untuk penghidap alergi. Penggunaannya akan membantu mengelakkan bronkospasme pada kucing..

Alergi dan serangan asma juga boleh disebabkan oleh minyak wangi, jadi anda tidak boleh menggunakannya di apartmen tempat haiwan kesayangan sakit. Dilarang merokok di dalam rumah adalah mustahil.

Udara di dalam rumah perlu dilembapkan. Sebaiknya beli alat iklim khas, kesannya akan sangat berguna untuk haiwan kesayangan anda. Jangan lupa pengudaraan bilik secara berkala..

Selalunya, tekanan dangkal boleh mencetuskan serangan asma, jadi anda tidak boleh membiarkan haiwan kesayangan anda bersendirian dalam jangka masa yang lama. Dia harus merasakan cinta dan perhatian orang, dan ini pasti akan memberi kesan yang baik pada keadaan psiko-emosinya. Di samping itu, serangan boleh berlaku pada bila-bila masa, dan mesti ada orang di dekatnya yang dapat memberikan pertolongan cemas kepada haiwan kesayangan..

Berat kucing mesti dikawal. Obesiti adalah salah satu syarat yang paling berbahaya untuk serangan asma..

Langkah pencegahan

Mustahil untuk mencegah asma, kerana mekanisme perkembangannya tidak difahami secara menyeluruh. Langkah-langkah pencegahan termasuk tidak termasuk hubungan dengan alergen yang mungkin - habuk, debunga, bahan kimia, asap tembakau. Adalah sangat bijak menggunakan pembersih udara HEPA untuk menyingkirkan alergen dalaman.

Malah sampah tandas biasa boleh menyebabkan gejala asma. Dalam kes sedemikian, anda boleh melepaskannya sepenuhnya dengan meletakkan rak dawai di atas dulang, atau menggunakan pengisi dengan kandungan habuk minimum..

Gaya hidup sihat, diet berkhasiat, dan pemeriksaan berkala dengan doktor haiwan akan membantu mengurangkan kemungkinan menghidap asma pada haiwan kesayangan.

Asma pada kucing: cara mendiagnosis dan merawat?

Asma pada kucing menampakkan diri dengan cara yang sama seperti pada manusia: haiwan itu batuk, mati lemas, menderita sesak nafas dan sesak nafas. Pada peringkat awal penyakit ini, haiwan peliharaan dapat sembuh dengan cepat, yang dapat membingungkan pemiliknya dan menunda diagnosis dan rawatan yang bertujuan menghentikan kejang. Agar tidak membingungkan manifestasi penyakit ini dengan fakta bahawa haiwan itu tersedak makanan atau menghidupkan bola rambut, pemiliknya harus mengetahui gejala utama penyakit ini dan memahami faktor apa yang menyebabkan perkembangan asma kucing. Hari ini kami akan memberitahu anda tanda-tanda apa yang menunjukkan penyakit, apa yang harus dilakukan jika rakan berbulu sakit dengan asma bronkial, dan juga kita akan mengetahui apakah asma pada kucing dirawat.

Asma pada kucing: cara mendiagnosis dan merawat?

Asma bronkial pada kucing: maklumat umum

Sebagai peraturan, penyedutan zat alergi, yang menyebabkan keradangan di paru-paru, menyebabkan gejala serangan asma pada keluarga kucing. Apabila haiwan bernafas dalam alergen, tubuh menguraikannya sebagai ancaman terhadap sistem kekebalan tubuh dan memicu reaksi terhadap antigen yang agresif. Hasil daripada reaksi ini, saluran udara menyempit, lendir terkumpul di dalamnya..

Alergen dan sumbernya untuk kucing dan kucing

Oleh karena itu, pada saat serangan, binatang itu dapat batuk, mengi, dan bernafas dengan kuat. Ini disebabkan oleh penyempitan dan pembengkakan dinding saluran udara, dan oleh itu, dengan kekurangan udara. Selain serangan akut, terdapat juga gejala kronik. Pemiliknya mungkin menyedari bahawa pernafasan haiwan kesayangan telah berubah - bukannya diam, ia menjadi gemetar atau saudara. "Kesan bunyi" sedemikian adalah alasan untuk berhati-hati.

Kebiasaannya, kucing bernafas tanpa suara - walaupun jarak dekat sukar mendengar bunyi pernafasan

Sama seperti bagaimana asma berlaku pada manusia, pada kucing, penyakit ini kronik. Di samping itu, hampir mustahil untuk menyingkirkan penyakit ini selama-lamanya. Tetapi dengan diagnosis yang tepat dan tepat pada masanya dan terapi yang ditetapkan dengan betul, adalah mungkin untuk mencapai pengampunan yang stabil pada haiwan, oleh itu, untuk meningkatkan kualiti hidup..

Pemilik mesti memahami bahawa mengambil ubat yang sesuai akan diberikan kepada haiwan peliharaan baleen seumur hidup. Walau bagaimanapun, tidak ada yang salah dengan ini - rawatan asma kucing tidak menyebabkan sensasi menyakitkan pada haiwan, dan haiwan itu sendiri dan pemiliknya dengan cepat terbiasa dengan manipulasi yang kerap. Oleh itu, terapi tidak akan membebankan orang tersebut, menyebabkan ketidakselesaan serius pada haiwan kesayangan dan memerlukan banyak masa..

Haiwan yang didiagnosis dengan asma harus dirawat dengan berhati-hati dan berhati-hati.

Penyebab asma pada kucing

Perubatan veterinar moden tidak dapat memberikan jawapan yang jelas mengenai persoalan: "Apa yang dianggap sebagai punca asma pada kucing?" Tetapi, walaupun pengetahuan etiologi penyakit kucing ini tidak mencukupi, telah terbukti dengan jelas bahawa faktor utama yang menjadi provokator penyakit ini adalah reaksi alergi.

Doktor haiwan menyebutkan beberapa sebab yang boleh mencetuskan serangan asma pada kucing. Ini termasuk:

  1. Keadaan tekanan yang kerap.
  2. Keturunan (pada pasangan ibu bapa di mana sekurang-kurangnya satu haiwan menderita asma, ada kemungkinan besar kelahiran anak kucing dengan kecenderungan penyakit ini).
  3. Kedudukan keturunan (dipercayai bahawa kucing Siam dan Himalaya, serta salibnya, lebih rentan terhadap penyakit ini daripada yang lain).
  4. Meninggalkan penyakit virus dan berjangkit.
  5. Penyakit tidak berjangkit yang mempengaruhi sistem pernafasan haiwan kesayangan.
  6. Alergen yang selalu mempengaruhi haiwan (asap rokok, habuk, wap kimia, debunga, parasit yang hidup di kulit).

Sejak hari-hari pertama, anak kucing di rumah mesti dilindungi dari kesan bahan berbahaya (tembakau, bahan kimia)

Pada masa yang sama, faktor usia tidak menentukan - asma boleh berkembang pada anak kucing dan juga haiwan tua. Tetapi bermusim penyakit ini berlaku. Pada kucing, seperti pada manusia, kejang cenderung lebih kerap terjadi pada waktu-waktu tertentu dalam setahun (musim bunga), serta di kawasan atau keadaan cuaca tertentu..

Asma pada kucing: peringkat perkembangan

Asma bronkus berlanjutan dan menampakkan diri pada haiwan dengan cara yang berbeza, dan berdasarkan intensiti serangan dan ancaman terhadap kehidupan dan kesihatan haiwan kesayangan, tiga tahap perkembangan penyakit dibezakan..

Jadual. Tahap asma kucing

Tahap ringanPeringkat tengahTahap teruk
Serangan jarang berlaku (mungkin sekali sebulan), berlangsung kurang dari satu minit, dan haiwan itu cepat sembuh dengan sendirinya. Pada peringkat ini, pemiliknya mungkin tidak mengesyaki bahawa haiwan itu menderita asma bronkial, terutama jika serangan itu berlaku semasa anggota keluarga tidak berada di rumah.Serangan asma masih jarang berlaku, tetapi perjalanannya disertai dengan gejala yang lebih teruk. Keadaan ini berbahaya bagi kesihatan haiwan.Pada peringkat ini, sawan mengancam nyawa. Sekiranya gejalanya tidak diendahkan dan rawatannya tidak diambil, kucing mungkin tersedak dan mati pada waktu serangan.

Pada serangan asma pertama, haiwan itu harus ditunjukkan kepada doktor haiwan

Adalah menjadi tanggungjawab pemilik yang bertanggungjawab untuk mencegah asma kucing dari terus ke tahap yang teruk dan mengancam nyawa. Oleh itu, pada gejala pertama, kucing perlu dibawa ke doktor haiwan, kerana kita tidak hanya boleh bercakap mengenai merawat haiwan kesayangan, tetapi juga menyelamatkan nyawanya..

Simptom asma kucing

Tanda-tanda asma dibezakan dengan penyakit saluran pernafasan lain, jangkitan virus, kegagalan jantung, dan juga kemasukan badan asing ke organ pernafasan haiwan. Walau bagaimanapun, pemilik mesti dapat membezakan asma dari penyakit lain dan dari bahaya episodik atau bahkan proses fisiologi. Jadi, serangan asma bronkial pada kucing boleh dikelirukan dengan regurgitasi bulu atau saat haiwan tersedak pada makanan atau benda lain. Di bawah ini kami akan memberitahu anda gejala apa yang membezakan penyakit tertentu yang dimaksudkan..

Penting untuk memahami pada waktunya mengapa haiwan itu buruk

Serangan asma kucing mempunyai ciri-ciri yang perlu diperhatikan. Pertama, penyakit itu muncul dengan kekerapan dan pemiliknya menyedari bahawa haiwan itu "semakin teruk" dengan latar belakang kesihatan yang sangat baik. Kedua, serangan asma adalah berbahaya kerana selang waktu di antara mereka kucing terus merasa baik: ia makan, bermain, kelihatan ceria.

Semasa serangan asma, kucing nampaknya tersedak dan tersedak.

Semasa serangan itu sendiri, begitu juga sebelum dan sesudahnya, orang-orang di sekitar haiwan dapat melihat yang berikut:

  1. Kucing itu kelihatan risau, bergegas mengelilingi bilik, tidak mendapat tempat untuk dirinya sendiri.
  2. Apabila serangan berlaku, haiwan tersebut mengambil postur ciri - kaki dibengkokkan, kepala turun, kucing bernafas dengan mulutnya terbuka.
  3. Tercekik berlaku tanpa disangka-sangka bagi kucing, jadi dia boleh mengalami sawan di mana sahaja dia menjumpainya.
  4. Kucing batuk dengan kuat, pernafasan keluar dengan mengi dan bersiul.
  5. Selepas serangan, kucing kelihatan letih, lesu, menolak makanan dan komunikasi dengan pemiliknya.

Video - Batuk pada kucing

Cara menolong kucing dengan serangan asma?

Seseorang yang pertama kali menghadapi serangan asma bronkus pada haiwan kesayangan mereka mungkin takut. Peraturan pertama pertolongan cemas terhadap haiwan adalah menghentikan rasa panik. Adalah perlu untuk memastikan bahawa kucing tidak mencederakan dirinya sendiri, serta menghilangkan kemungkinan bahaya terhadapnya. Pada saat serangan itu, hewan peliharaan itu tidak berdaya, sehingga dapat jatuh dari ketinggian, binatang lain dapat menyerangnya, dan anak itu tiba-tiba dapat merebut.

Pemiliknya sendiri juga tidak perlu merampas haiwan itu ketika serangan berlangsung. Lebih baik tinggal di dekat kucing dan memerhatikan keadaannya. Sekiranya batuk dan mengi berhenti dengan cepat, anda perlu meletakkan haiwan itu dengan hati-hati di dalam pembawa atau kotak apa pun dengan saiz yang sesuai dan bawa ke doktor..

Tunggu kejang berhenti dan berjumpa doktor

Penting untuk memahami dalam keadaan apa haiwan itu mula batuk dan tersedak. Sekiranya gejala muncul secara tiba-tiba, iaitu kucing tergeletak di bidang penglihatan pemiliknya, dan kemudian mulai terburu-buru dan mengi, masuk akal untuk mengesyaki penyakit sistem pernafasan. Sekiranya serangan itu bermula ketika haiwan itu sedang makan atau ketika bermain dengan objek, disarankan untuk memeriksa rongga mulut kucing untuk benda asing.

Mengesyaki kucing itu tersedak, perbaiki dengan meletakkannya di punggungnya, buka mulut anda dan bersinarlah lampu suluh ke kedalaman esofagus. Anda boleh mengeluarkan objek asing dengan jari atau pinset anda, jika kucing menelan sesuatu yang tajam, pergi ke doktor haiwan untuk mendapatkan bantuan.

Perlu difahami bahawa serangan asma berbeza dari serangan sesak nafas kerana "orang asing": dalam situasi pertama, kucing itu berkelakuan statik, membeku dalam kedudukan ciri, di kedua, ia akan berguling di lantai, menolong dirinya sendiri dengan cakarnya dan berusaha dengan segala cara yang mungkin untuk membebaskan diri dari objek yang jatuh ke dalam. tekak.

Walaupun dengan serangan asma ringan, haiwan itu mesti ditunjukkan kepada doktor.

Sekiranya kucing mengalami serangan teruk yang panjang (punca mati lemas tidak lagi penting di sini - keadaan ini boleh mematikan), anda perlu bertindak cepat dan tegas. Sekiranya anda mempunyai kereta, haiwan itu mesti segera dibawa ke klinik veterinar, sambil menghubungi doktor melalui telefon dan memberitahu mengenai ketibaan anda. Sekiranya anda tidak dapat membawa haiwan kesayangan anda, anda perlu berjumpa doktor haiwan melalui telefon, lebih baik jika anda dapat menghubungi pakar di rumah.

Sayangnya, mustahil untuk menghentikan serangan tanpa kaedah improvisasi dan ubat-ubatan yang diperlukan, dan jika ia berlaku untuk pertama kalinya dan segera mempunyai tahap keparahan yang tinggi, tentu saja ubat-ubatan yang diperlukan tidak ada. Walau bagaimanapun, asma jarang berkembang dengan serta-merta dan memukul haiwan peliharaan dengan gejala yang teruk. Tetapi, agar tidak menimbulkan situasi berbahaya, anda perlu bertindak balas terhadap manifestasi sedikit pun.

Mengubati asma kucing dengan kaedah improvisasi tidak praktikal

Mendiagnosis asma pada kucing

Sekiranya haiwan itu pulih dari serangan itu sendiri, lebih baik menjadualkan lawatan ke doktor pada hari yang sama. Beritahu pakar dengan terperinci bagaimana serangan itu berlaku (tempoh, intensiti, tingkah laku haiwan itu sebelum dan sesudah). Setelah mendengar aduan, doktor haiwan akan menetapkan satu siri kajian, yang merangkumi:

  1. Analisis sampel darah, termasuk mengesan kehadiran alergen di dalam badan.
  2. X-ray dada, yang bukan hanya membantu mendiagnosis asma (pembesaran dan penebalan dinding bronkus, distensi diafragmatik), tetapi juga untuk mengecualikan bronkitis, pembentukan paru-paru dan penyakit lain dari sistem pernafasan.
  3. Ujian untuk penyakit etiologi virus dan berjangkit.

Ujian darah pada kucing adalah kaedah yang paling tepat untuk kajian makmal mengenai keadaan kesihatan umum dan organ tertentu. Bagaimana prosedurnya berjalan, indikator apa yang dianggap normal? Perincian dalam artikel kami.

Juga, doktor haiwan akan memeriksa dan merasakan haiwan itu, mendengar paru-paru kucing dengan stetoskop. Dalam beberapa kes, ujian dan pemeriksaan individu akan ditentukan - bergantung kepada gambaran umum keadaan haiwan tersebut.

Diagnosis tidak dibuat tanpa ujian diagnostik tertentu

Cara merawat asma bronkial pada kucing?

Asma kucing dirawat secara eksklusif dengan ubat; pembedahan tidak diresepkan. Dalam setiap kes, doktor haiwan akan menetapkan rejimen rawatannya sendiri, tetapi biasanya kucing yang mengalami asma dirawat secara menyeluruh. Asas terapi adalah pengambilan ubat yang mengembang bronkus (dihasilkan dalam bentuk aerosol dan digunakan oleh pemiliknya untuk melegakan serangan), serta ubat hormon yang merawat radang di saluran udara.

Sekiranya terdapat penyakit bersamaan, ubat-ubatan dari kumpulan antibiotik dan kompleks vitamin dapat diresepkan untuk mengekalkan dan meningkatkan imuniti dan kesihatan umum. Sekiranya kita bercakap mengenai ubat hormon, maka doktor lebih suka gabungan beberapa bentuknya untuk mencapai kesan terapi yang cepat dan stabil. Pertimbangkan pilihan untuk rawatan hormon untuk asma kucing.

Kucing dengan asma memerlukan rawatan menyeluruh

Ubat veterinar hormon terdapat dalam tiga bentuk popular:

  • tablet;
  • suntikan;
  • tin semburan.

Pada peringkat pertama rawatan, ketiga-tiga bentuk ubat dapat digunakan, bergantung pada tahap penyakit dan gejala. Oleh itu, suntikan masuk ke dalam badan dengan cepat dan bertindak dengan cepat, supaya doktor dapat memberikan suntikan pertama dengan segera. Hormon dalam tablet lebih senang diberikan di rumah, kesan terapeutik berlaku dalam satu jam dan berlangsung lama.

Terdapat penyedut khas untuk kucing yang asma.

Bentuk terapi hormon yang paling sesuai bagi pemiliknya ialah tin aerosol. Alat sedut khas dengan topeng disambungkan ke belon, yang didekatkan ke wajah haiwan. Kucing perlu ditahan sebentar sehingga memerlukan beberapa ubat (seperti yang disarankan oleh doktor haiwan).

Aerosol mempunyai kelebihan: ubat ini bertindak secara tempatan, mengairi bronkus sendiri, tanpa menjejaskan sistem lain di dalam badan. Terdapat juga kelemahan: ubat-ubatan dalam bentuk penyedutan mempunyai kesan kumulatif yang perlahan dan kesannya dinyatakan setelah dua hingga tiga minggu. Oleh itu, untuk tempoh ini, hormon diresepkan tambahan - dalam suntikan atau tablet..

Ubat hormon yang ditetapkan buat sementara waktu

Asma Feline: Langkah-langkah Pencegahan

Agar tidak sekali lagi menimbulkan kejang pada kucing, pemiliknya harus mematuhi tiga peraturan mudah. Yang pertama merangkumi kebersihan di sebuah pangsapuri, rumah atau bilik lain di mana haiwan peliharaan itu tinggal. Perlu dilakukan pembersihan basah setiap hari, jika boleh, letakkan pembersih udara di rumah (ini akan berguna untuk semua isi rumah). Semasa tempoh berbunga, anda perlu jarang membuka tingkap, anda boleh menggantung kain kasa lembap atau kain lain di tepi tingkap, yang akan mengumpulkan serbuk sari dan debu yang terbang dari jalan.

Hadkan akses haiwan kesayangan anda ke tingkap terbuka untuk mengelakkan kucing menyedut alergen luar

Perkara kedua adalah pemakanan haiwan yang betul dan seimbang, yang seharusnya bersifat hypoallergenic. Elakkan diet kucing anda daripada mengandungi makanan penyebab alergi: asid laktik, ayam, domba, jagung, gluten gandum. Rejimen pemakanan harus dibincangkan dengan doktor haiwan anda. Perkara terakhir adalah kebersihan dan menjaga haiwan peliharaan misai itu sendiri. Haiwan itu perlu dicuci mengikut keperluan, menggunakan kosmetik hypoallergenic khas, dirawat dari parasit, dan disikat secara berkala.

Makanan mestilah hypoallergenic

Mengapa kutu kucing berbahaya bagi haiwan peliharaan dan manusia? Bagaimana mencari kutu dalam haiwan peliharaan tepat pada waktunya dan menyingkirkannya? Baca dalam artikel khusus.

Meringkaskan

Dipercayai bahawa tidak ada rawatan terapi yang berkesan untuk asma kucing yang akan menghentikan sepenuhnya penyakit ini. Namun, ini tidak bermaksud bahawa pemilik harus memerhatikan dengan tenang bagaimana haiwan itu diseksa - manifestasi serangan asma berjaya dihilangkan..

Dengan bantuan langkah-langkah pencegahan dan sejumlah ubat-ubatan veterinar, tidak hanya dapat mengurangkan jumlah serangan secara signifikan, tetapi juga untuk mencegah perkembangan asma dan peralihannya ke tahap yang lebih parah. Untuk menjadikan hidup lebih mudah bagi kucing yang menderita asma bronkial, pilihan terbaik adalah dengan segera menghubungi klinik veterinar, di mana pakar akan memeriksa haiwan itu, melakukan ujian diagnostik yang diperlukan dan menulis rancangan rawatan individu.

Asma

Asma pada kucing adalah keadaan serius yang sukar diubati. Serangan berkala sukar bagi pemilik dan haiwan kesayangan. Mustahil untuk menyingkirkan penyakit ini selamanya, tetapi ada peluang untuk mengurangkan gejala dan mengembalikan kucing ke kehidupan yang aktif..

  • Penerangan mengenai penyakit ini
  • Sebab-sebabnya
  • Gejala
  • Kaedah diagnostik makmal
  • Rawatan
  • Pertolongan cemas
  • Rawatan utama
  • Pencegahan

Penerangan mengenai penyakit ini

Asma bronkial adalah penyakit keradangan kronik saluran udara. Penyempitan bronkus berlaku kerana mekanisme alahan, sifat berjangkit mungkin merupakan faktor sekunder. Serangan asma adalah bronkospasme yang menyukarkan pernafasan. Dalam kes ini, dinding bronkus menebal, diafragma membentang, lendir terbentuk dengan banyak, selaput lendir membengkak, proses keradangan berlaku.

Asma juga merupakan penyakit alahan di mana serangan sesak nafas berulang akibat bronkospasme dan edema mukosa. Penyakit ini berdasarkan peningkatan kepekaan badan terhadap banyak alergen (alergi). Dipercayai bahawa asma kucing hanya alergi. Apabila jumlah alergen turun dalam badan, kejang berlaku.

Terdapat beberapa tahap keparahan penyakit:

  • sederhana - batuk dan mengi jarang berlaku;
  • agak teruk - batuk berlaku setiap hari, sehingga tersedak;
  • parah akut - kegagalan pernafasan berlaku, bibir menjadi biru, bronkus sempit.

Sebab-sebabnya

Walaupun penyakit ini dikaji dengan baik, tidak mungkin mengetahui sebab-sebab kejadiannya sampai akhir..

Faktor-faktor yang memprovokasi penyakit ini adalah:

  • faktor keturunan (kucing Siam dan Himalaya lebih kerap menderita);
  • bersentuhan dengan alergen (asap tembakau, habuk, debunga, bahan kimia isi rumah);
  • keadaan tertekan;
  • jangkitan virus pernafasan;
  • peningkatan pengeluaran sputum likat.

Kadang kala alergen tidak dapat dikesan. Di sesetengah kucing, asma disebabkan oleh perubahan iklim, tempat kediaman, dan barang-barang rumah tangga..

Gejala

Asma pada kucing serupa dengan gejala pada manusia. Batuk sesuai, sesak nafas dan sesak nafas menyusahkan haiwan kesayangan. Patologi ini diperhatikan pada 1% kucing tanpa mengira usia (berumur lebih dari 2 tahun). Serangan bermula secara tiba-tiba: kucing yang aktif baru-baru ini berhenti secara tiba-tiba dan membuka mulutnya untuk menyedut udara.

Asma sering dikelirukan dengan kegagalan jantung dan paru-paru dan keadaan perubatan lain yang muncul dengan serangan tersedak atau batuk yang kerap.

Gejala asma pada kucing termasuk yang berikut:

  • mengi;
  • pernafasan yang sukar;
  • haiwan itu menghidu, bernafas dengan mulut terbuka;
  • batuk kerap;
  • meregangkan leher;
  • keradangan saluran udara.

Semasa kelaparan oksigen, kucing jatuh di sisi atau perutnya, tidak bertindak balas terhadap pengaruh persekitaran, bibir dan kelopak mata memperoleh warna kebiruan.

Kaedah diagnostik makmal

Doktor memeriksa haiwan itu, terasa dada. Apabila batuk muncul, kucing diberi ubat melawan cacing untuk mengecualikan kehadiran helminths di dalam badan (patologi ini dicirikan oleh batuk yang kuat). Seterusnya, perlu memisahkan dirofilariasis, jangkitan saluran pernafasan atas, kegagalan jantung, bronkitis.

Pemeriksaan antara serangan tidak selalu memungkinkan untuk mendiagnosis patologi. Kaedah diagnostik yang tepat adalah x-ray dada dan jumlah darah yang lengkap. X-ray mendedahkan penebalan dinding bronkus, mengesahkan atau mengecualikan penyakit lain. Dalam beberapa kes, diagnosis ini tidak mendedahkan patologi, tetapi jumlah darah yang lengkap menunjukkan eosinofilia, ciri asma. Dalam diagnosis, digunakan budaya kultur dari pencucian tracheobronchial dan analisis tinja untuk parasit.

Rawatan

Pada tanda pertama sesak nafas, haiwan peliharaan harus segera dibawa ke hospital. Kucing dirawat dengan sangat berhati-hati, kerana kelemahan fizikal dan keadaan emosi, ia menunjukkan pencerobohan. Rawatan hanya diresepkan oleh doktor haiwan setelah pemeriksaan menyeluruh, anda tidak boleh mengubat sendiri. Oleh kerana rejimen rawatan standard tidak berkesan, pendekatan individu diperlukan, rejimen rawatan dipilih oleh pakar sempit, bukan ahli terapi. Untuk gejala akut, bronkodilator digunakan, rawatan anti-radang ditetapkan.

Pertolongan cemas

Sekiranya berlaku serangan akut, pertolongan pertama adalah penggunaan ubat khas yang melebarkan saluran udara. Ini membantu menjadikan pernafasan lebih mudah. Ubat ini diberikan sebagai tablet atau suntikan. Penyedutan membolehkan ubat masuk terus ke bronkus. Tidak disyorkan untuk memberi antihistamin kucing, kerana ia mengganggu pembebasan tubuh dari rembesan.

Rawatan utama

Rawatan jangka panjang asma bronkial pada kucing.

Beberapa kumpulan ubat digunakan:

  1. Glukokortikosteroid secara berterusan untuk rawatan proses keradangan pada bronkus (Dexafort, Prednisolone). Lebih baik menggunakannya dalam bentuk tablet, kerana dengan kaedah rawatan ini, tubuh terus diberi konsentrasi ubat yang diperlukan. Prednisolone diberikan dalam dos yang tinggi selama 2 minggu pertama, kemudian dikurangkan menjadi terapi berterusan.
  2. Dadah yang melebarkan bronkus sekiranya berlaku serangan (Salbutamol).
  3. Dalam beberapa kes, antibiotik diresepkan (apabila penyakit itu bakteria).
  4. Terapi vitamin digunakan sebagai antioksidan.
  5. Penyedutan.

Untuk mengurangkan jumlah sawan, haiwan peliharaan dilindungi daripada terkena alergen. Bentuk penyakit yang teruk memerlukan dos hormon yang besar.

Semasa rawatan asma, penting untuk mengikuti peraturan tertentu:

  • Pangsapuri mesti bersih. Semasa pembersihan, kucing diasingkan di bilik lain..
  • Untuk membersihkan bahan kimia rumah tangga di dalam bekas tertutup di tempat yang sukar dijangkau.
  • Mengudarakan ruangan lebih kerap, melembapkan udara.
  • Sampah haiwan kesayangan anda sentiasa bersih.
  • Anda tidak boleh membiarkan kucing keluar di jalan sendirian (untuk memberi pertolongan cemas sekiranya berlaku serangan mendadak).
  • Pantau pemakanan haiwan kesayangan: berat badan berlebihan menimbulkan batuk.
  • Dilarang merokok di dalam rumah.
  • Lindungi haiwan kesayangan anda dari tekanan, aktiviti fizikal yang berlebihan.

Semasa serangan, lebih baik menolak untuk menerima tetamu. Sebaiknya beralih ke bahan kimia dan kosmetik isi rumah yang hypoallergenic.

Pencegahan

Kaedah utama pencegahan penyakit adalah mengasingkan haiwan dari alergen yang berpotensi (habuk, bahan kimia rumah tangga). Punca debu adalah sampah kucing, oleh itu, ketika memilih pengisi, strukturnya diambil kira. Sebaiknya bersihkan udara dan ventilasi bilik secara berkala..