Ekzema pada anjing

Ekzema pada anjing adalah salah satu penyakit kulit yang paling biasa yang berlaku pada misai menggonggong. Pada intinya, ia adalah dermatitis, hanya mempengaruhi lapisan kulit yang dalam (dan bukan hanya "di atas"). Ia paling sering direkodkan pada anjing yang lebih tua, atau pada anjing dengan lipatan atau lapisan bawah tebal. Hari ini kita akan membincangkan mengenai gejala eksim pada anjing, dan juga bagaimana merawatnya di rumah..

Jenis eksim

Eksim neuropatik adalah reaksi kulit terhadap gangguan autonomi (jarang kongenital, lebih kerap timbul selepas suatu ketika selepas penyakit). Dengan eksim jenis ini, hujan turun secara simetri, dilokalisasi di sepanjang rabung atau mempengaruhi bahagian luar paha. Setelah mengalami tekanan saraf, ruam bertambah, dan rasa gatal semakin meningkat.

Eksim traumatik adalah tindak balas badan terhadap kerengsaan atau kerosakan pada kulit. Kolarnya mungkin merupakan kolar yang menekan dan menggosok (pada haiwan peliharaan sensitif). Juga, keradangan boleh didahului oleh radang dingin atau luka bakar. Luka yang meradang, tapak gigitan parasit yang disisir dan kecederaan lain yang tidak dirawat tepat pada waktunya adalah penyebab eksim yang biasa.

Eksim refleks adalah reaksi kulit terhadap perengsa. Ia dapat menampakkan dirinya baik akibat pengaruh luaran (kotoran, kelemumur, bahan kimia dan toksik, parasit, dll.), Dan disebabkan oleh masalah dalaman (cacing, ketidakseimbangan nutrisi, ketidakseimbangan hormon, alergi, penyakit dalaman).

Punca eksim pada anjing

Bahkan faktor yang kelihatan tidak penting boleh menyebabkan eksim pada anjing. Ia boleh menjadi debu, parasit kulit, dan perengsa. Tetapi mari kita ketahui sebanyak mungkin faktor:

  • Habuk.
  • Kimia (asid, alkali). Anda juga harus berhati-hati dengan detergen (contohnya sabun). Kosmetik dandanan untuk anjing juga perlu dipilih bukan hanya, tetapi juga dengan teliti dan berhati-hati..
  • Parasit kulit. Air liur pengisap darah ini mengandungi bahan-bahan yang menjengkelkan yang menyebabkan keradangan pada kawasan kulit tertentu. Tetapi jangan lupa bahawa anjing itu sendiri akan merobek kulitnya dengan cakar cakarnya, yang sekali lagi boleh menyebabkan dermatitis, dan kemudian eksim tidak jauh.
  • Parasit intradermal. Ini termasuk tungau yang hidup di kulit (kudis, demodex, sarcoptesis). Untuk membuang reptilia ini jauh lebih sukar daripada "perosak" kulit.
  • Dengan mesra. Suhu yang berlebihan tidak baik untuk kesihatan haiwan kesayangan anda. Sekiranya anda mempunyai rumah persendirian yang mempunyai kompor, jangan biarkan anjing anda berbaring sangat dekat dengannya. Sekiranya haiwan itu terlalu panas (menekan, misalnya, ke arah kompor), maka ada risiko besar bahawa ia akan menghidap eksim.

Musim panas berambut pendek atau berambut ringan harus sangat berhati-hati. Selaran matahari juga berbahaya dan berbahaya..

Faktor-faktor yang mempengaruhi penyakit ini

Terdapat faktor-faktor predisposisi yang meningkatkan "peluang" anjing anda untuk mendapat eksim. Ini termasuk:

  • Penjagaan yang tidak betul. Ini boleh merangkumi tidak mencukupi atau terlalu aktif, kerap. Haiwan tidak memerlukan pencucian dan penyaman mingguan seperti manusia. Dan jika salah memilih kosmetik penyayang untuk misai, maka masalah kulit tidak dapat dielakkan.
  • Pemakanan yang tidak betul. Oleh kerana diet yang tidak seimbang atau buta huruf, haiwan menghidap pelbagai penyakit. Dan ekzema pada anjing hanyalah bunga.
  • Kekebalan yang lemah atau kecenderungan untuk alahan. Dan jika terdapat juga helminths, maka alergi akan kelihatan lebih cepat..
  • Perubahan tahap hormon.
  • Tekanan. Beban saraf tidak membawa kebaikan. Faktor tekanan boleh menyebabkan masalah kesihatan tidak segera, tetapi setelah beberapa waktu (seminggu, sebulan atau lebih). Kadang kala pemilik tertanya-tanya apa yang menyebabkan eksim anjing itu. Nampaknya tidak ada tekanan, dan ternyata beberapa bulan lalu pemiliknya pergi, atau ada perpindahan.
  • Penyakit organ dalaman. Apa-apa patologi. Pendam, akut atau kronik.
  • Dan keadaan kulit. Kadang-kadang kekeringan berlebihan menimbulkan perkembangan dermatitis dan eksim, tetapi kulit yang terlalu basah harus memberi amaran kepada pemilik anjing. Lebih-lebih lagi, anjing tidak mempunyai kelenjar peluh.

Bagaimana eksim berkembang (contohnya dengan eksim manusia, tetapi ini juga berlaku untuk anjing):

Gejala eksim pada anjing

Tidak mudah untuk melihat gejala eksim pada anjing sejak awal. Terutama jika doggie sangat ditumbuhi. Oleh itu, anda dapat melihat tanda-tanda pertama hanya di kawasan "hampir tidak berbulu", misalnya, pada perut.

  • Pertama, bintik-bintik merah kecil muncul di kawasan yang terjejas. Mereka secara beransur-ansur bergabung menjadi yang besar. Lama kelamaan, abses terbentuk di tengah-tengah bintik-bintik ini, yang pecah. Dan sekarang kerak coklat muncul di tengah-tengah titik merah. Sekiranya terdapat banyak pustula, dan pecah dengan cepat, maka kulit menjadi sangat menakutkan. Ia berubah menjadi permukaan ulseratif merah terang padat. Dan kemudian doktor haiwan bercakap tentang eksim yang menangis pada anjing..
  • Kot juga berubah. Pada mulanya, ia menjadi kusut dan lebih kaku. Dan kemudian ia mula jatuh sama sekali.
  • Haiwan itu sangat kesakitan. Ekzema pada anjing adalah penyakit yang agak "melelahkan", kerana kawasan yang terjejas meningkat, pustula pecah, kulit terasa sakit. Dan jika anjing itu tidak mendapat rawatan veterinar yang diperlukan, maka lapisan tengah kulit (dermis itu sendiri) sudah terjejas..
  • Gatal-gatal. Cukuplah kulit kelihatan seperti ulser, jadi juga terasa gatal. Anjing itu menyakiti dirinya sendiri dengan cakarnya. Memperkenalkan jangkitan, kerana dermatitis berjangkit berkembang.

Dengan ekzema kronik (kering) pada anjing, kulit menjadi kasar. Dalam beberapa kes, ia ditutup dengan timbangan, sementara yang lain, kain itu bersinar seperti kilauan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia meregangkan sangat banyak. Oleh kerana itu, ia mulai retak, dan di sepanjang tepi luka, selain ichor yang mengalir, kepingan tisu mati juga terlihat. Tetapi ruam, gatal-gatal, bintik-bintik merah dan pustula masih tidak hilang, walaupun sudah ada lebih sedikit daripada dengan eksim akut.

Foto menunjukkan beberapa contoh gejala eksim pada anjing:

Merawat anjing dengan eksim

Bagaimana merawat ekzema pada anjing di rumah? Rawatan harus dimulakan dengan mencari penyebabnya. Oleh itu, anda harus menghubungi doktor haiwan yang akan melakukan penyelidikan tambahan (jika perlu, ujian ultrasound, darah dan air kencing). Sekiranya alasannya adalah alergi terhadap produk atau ubat apa pun, maka perlu untuk menghilangkannya, dan berikan antihistamin kepada haiwan tersebut. Sekiranya diagnosis ekzema masih disahkan, adalah perlu untuk menghapuskan semua perengsa kulit yang disyaki:

  • lapisan kotoran;
  • parasit - kutu, kutu, dll;
  • pendedahan haba dan cahaya matahari yang berlebihan;
  • kelembapan;
  • bahan kimia yang mungkin disentuh oleh anjing.

Agar haiwan itu tidak lagi menggaru dan tidak merosakkan kulit yang meradang, para pakar mengesyorkan memakai kolar kerah dengan ukuran yang sesuai semasa rawatan.

Ini biasanya cukup untuk rawatan berjalan dan eksim anjing hilang..

Cadangan rawatan

Untuk kemudahan memproses kawasan yang terkena, perlu mengeluarkan rambut. Cuma ini dilakukan dengan berhati-hati, kerana sebarang sentuhan menyebabkan kesakitan liar. Sekiranya eksim menangis, maka walaupun penyebabnya dihilangkan, antibiotik mesti diresepkan (luka terbuka adalah pintu masuk jangkitan). Pastikan untuk memberi ubat topikal (terus ke kawasan yang terjejas). Tetapi kerana rawatan jangka panjang, mereka berhenti membantu, mereka perlu diganti, jika tidak, tidak akan ada pemulihan. Anda boleh mengganti ubat-ubatan ini hanya setelah kebenaran doktor haiwan, jika tidak, anda boleh memburukkan lagi penyakit ini, dan anda harus mulai dari awal lagi. Untuk kulit kering, salap diperlukan (antibakteria lebih baik), dan untuk eksim menangis pada anjing, komposisi pengeringan harus digunakan.

Kulit mesti sentiasa kering dan bersih. Awasi ruangan (tidak boleh ada draf atau kelembapan tinggi). Ubah diet anda. Memperkaya dengan zink dan sulfur (supaya kulit tumbuh semula lebih cepat), vitamin (khususnya asid askorbik, asid folik), unsur surih.

Ekzema menangis pada anjing - ciri rawatan

Perlu disebutkan bahawa mustahil untuk merawat ekzema "basah" (atau lebih tepatnya, basah) secara bebas pada haiwan kesayangan, tanpa membuat diagnosis yang tepat. Agak sukar untuk mendiagnosis penyakit kulit, terutama yang berkaitan dengan lapisan dalam epidermis. Ini hanya dapat dilakukan oleh pakar berdasarkan hasil pelbagai kaedah pemeriksaan..

Perkembangan eksim basah pada anjing dapat dihentikan dengan ubat-ubatan yang dapat menyerap rembesan (penyerap) dan mempunyai sifat astringen dengan kesan antibakteria dan anti-radang.

Wakil popular kumpulan ini telah menjadi produk serba boleh yang terbukti - pasta Lassar. Sebahagian besarnya terdiri daripada pati (30%) dan lanolin, yang bukan hanya komponen pasta yang baik, tetapi juga penyerap yang sangat baik. Zink, juga terdapat dalam pasta, mempunyai sifat astringen dan penyembuhan. Komponen lain, asid salisilik, mempunyai kesan anti-radang dan bakterisida. Di samping itu, ubat ini tidak mengandungi hormon, yang secara praktikal dapat menghilangkan risiko kesan sampingan semasa menggunakan ubat yang mengandunginya..

Terdapat beberapa sebab untuk eksim jenis ini, antaranya lebih kerap ditunjukkan:

  • tindak balas alahan;
  • akibat kecederaan;
  • psikosomatik (akibat tekanan).

Selalunya bentuk eksim yang basah berubah menjadi kering, di mana penyembuhan seperti keradangan muncul semula semasa tempoh eksaserbasi.

Ekzema kering pada anjing - ciri rawatan

Sekiranya terdapat luka yang teruk yang disebabkan oleh eksim kering, anjing diberi rawatan yang kompleks. Kadang-kadang - hanya sistemik atau tempatan, bergantung kepada sebab-sebab yang memprovokasi itu. Sebagai permulaan, faktor yang menjengkelkan dihapuskan. Untuk rawatan sistemik oleh doktor haiwan, ubat antihistamin atau agen hormon ditetapkan.

Untuk penggunaan topikal, semprotan, syampu, salap diresepkan yang mempunyai kesan anti-radang, serta ubat-ubatan yang mampu bertindak melawan bakteria dan kulat untuk mencegah jangkitan sekunder dan merawatnya..

Perkara utama adalah untuk mengetahui sebab-sebab yang memprovokasi pembentukan eksim kering, dan segera menghubungi doktor haiwan anda. Rawatan penyakit yang salah atau lambat dimulakan boleh menjadi rumit oleh tindakan jangkitan sekunder dan kemungkinan tidak menyedari penyakit yang lebih berbahaya.

Pencegahan

Untuk mengelakkan munculnya eksim pada anjing, seseorang harus mengelakkan tindakan dari salah satu faktor yang mungkin berlaku, dan juga berhati-hati jika ada sedikitnya kecenderungan. Bersaing dengan diet, jaga haiwan (tetapi tidak terlalu banyak, ini juga buruk), jangan terlalu panas atau terlalu sejuk.

Halau cacing tepat pada waktunya, rawat dari parasit kulit. Dan jangan lupa, mengenai lawatan ke doktor haiwan. Sekurang-kurangnya sekali setahun (untuk misai yang lebih tua mungkin dua kali setahun) diuji dan diperiksa. Oleh itu, anda tidak akan "terlepas" proses keradangan (darah akan "memberitahu anda"), dan oleh itu jangan lupa kesihatan haiwan kesayangan anda.

Pastikan kolar dan moncong tidak merosakkan kulit anjing anda. Pada mulanya, dermatitis mungkin muncul, yang agak cepat tanpa rawatan yang tepat, atau, di bawah pengaruh beberapa faktor predisposisi, "berubah" menjadi eksim, yang jauh lebih sukar untuk melawan.

Masih ada soalan? Anda boleh meminta mereka kepada doktor haiwan dalaman laman web kami di kotak komen di bawah, yang akan menjawabnya secepat mungkin..

Ekzema kering dan menangis pada anjing - diagnosis, rawatan dan pencegahan

Penyakit ini dapat menampakkan diri dalam bentuk akut atau kronik. Tanda luarannya dinyatakan oleh kawasan setempat pada kulit yang terjejas. Luka badan boleh basah atau kering.

Etiologi dan patogenesis

Sistem saraf dan endokrin, bertindak secara patologi pada organ dalaman, menyebabkan pelanggaran peraturan neurotropik. Akibat daripada kelenjar endokrin, rangsangan endo dan exo yang lemah, sejenis kepekaan berlaku di badan anjing, yang menyebabkan penyakit dermis.

Biasanya, toksin yang terbentuk di usus dan perut dikeluarkan dari badan oleh buah pinggang dan terdetoksifikasi di hati. Sekiranya terdapat penyakit pada organ-organ ini, mereka terkumpul dalam jumlah besar di kulit dan dikeluarkan melalui kulitnya.

Cadangan kepada pemilik

Tidak mungkin melindungi haiwan kesayangan anda dari eksim 100 peratus. Tetapi anda boleh mengurangkan risiko. Ini memerlukan:

  • secara berkala, tetapi tidak kerap, memandikan anjing itu, mengeringkan rambut dan kulitnya;
  • awasi diet supaya seimbang - jumlah unsur mikro dan makro, vitamin yang mencukupi;
  • kerap membersihkan haiwan kesayangan;
  • pastikan kolar, tali pinggang dan moncong tidak menggosok kulit, melindungi anjing daripada kecederaan;
  • meniadakan kemungkinan tekanan;
  • membuat lawatan berjadual ke doktor haiwan sekurang-kurangnya tiga kali setahun.

Penjagaan, pemakanan dan perhatian yang betul akan memastikan kesayangan anda sentiasa baik. Anjing yang gembira adalah anjing yang sihat. Dan tidak ada penyakit kulit, atau yang lain, yang akan menakutkan. Tetapi jika tiba-tiba haiwan itu jatuh sakit, maka anda mesti segera berjumpa doktor yang akan memberi rawatan dan memberi cadangan untuk pencegahan penyakit dan pemulihan haiwan kesayangan selanjutnya..

Manifestasi klinikal ekzema

Penyakit ini boleh menjadi akut, subakut dan kronik. Setiap bentuk ini tersebar atau terhad. Ekzema basah dan kering. Anjing itu mengalami gatal yang teruk. Kadang-kadang dia mula menggerogoti kawasan kulit yang terjejas. Lega tidak datang lama..

Ekzema kering

Ekzema kronik biasanya kering. Ia kelihatan seperti tompok kulit mengelupas keratin tanpa rambut. Selalunya di telinga dan lengan bawah. Hampir tidak sakit, tetapi sangat gatal.

Ekzema basah

Tempat basah kecil tumbuh menjadi besar. Bulu rontok, rapuh di tepinya. Gelembung muncul di permukaan luka, yang kemudian pecah, ichor mengalir keluar dari mereka, dan kemudian bekas luka tetap ada. Ekzema jenis ini menyakitkan bagi haiwan. Sekiranya penyakitnya teruk, anjing akan kehilangan selera makan dan menjadi dahaga. Terdapat kenaikan suhu badan.

Pengaruh faktor terhadap perkembangan patologi

Ekzema kering selepas kecederaan

  • penjagaan haiwan kesayangan yang tidak betul, termasuk kekurangan mencuci kulit, bulu, dandanan secara berkala;
  • pemakanan yang tidak seimbang, memberi makanan berkualiti rendah atau menyebabkan alahan;
  • kecenderungan keturunan terhadap reaksi alahan;
  • peningkatan kelembapan pada lipatan kulit pada anjing "dilipat" (Shar-Pei);
  • makan berlebihan secara berkala atau, sebaliknya, kelaparan;
  • imuniti rendah;
  • tekanan berpanjangan yang menimbulkan eksim neuropatik.

Semasa membuat diagnosis, perlu mengambil kira kemungkinan tindakan patologi dalaman, termasuk yang menurunkan imuniti. Gangguan hormon, peningkatan atau penurunan rembesan sebum, gangguan metabolik - semua ini secara tidak langsung dapat memprovokasi pembentukan eritema dan, kemudian, plak eksim.

Tahap penyakit ini

  1. Erythematous. Gatal, hiperemia, demam. Epidermis membengkak.
  2. Papular. Papula kemerahan (nodul) muncul di kawasan bengkak. Kadang-kadang keradangan menjadi kurang, papula baru tidak terbentuk, dan yang ada ditutup dengan sisik, hiperemia hilang. Tetapi lebih kerap eksim berlaku. Papula baru muncul. Dermis dan papillae membengkak lebih banyak. Gelembung dengan eksudat serous ringan muncul dari papula.
  3. Vesikular. Bentuk eksudat serous melengkapkan rongga vesikular. Sebilangan terbuka, dan eksudat dituangkan ke permukaan kulit.
  4. Pustular. Penyusupan leukosit terkumpul di vesikel, mereka berubah menjadi pustula, yang pecah.
  5. Menjadi basah. Rambut melekat bersama-sama dengan eksudat, sebahagiannya gugur. Kulit tanpa penutup epidermis menjadi cepat dijangkiti. Dengan jalan yang baik, fenomena yang menyakitkan menjadi kurang. Eksudat mengering dan menempelkan lapisan, berubah menjadi kerak kekuningan.
  6. Rangup. Kerak hijau kekuningan menebal. Pus terkumpul di bawah mereka. Dengan jalan yang baik, kerak ditolak, kulit bersinar sedikit dan mengelupas.
  7. Bersisik. Permukaan epidermis ditutup dengan sisik kecil yang kelihatan seperti plak berbentuk dedak.

Sekiranya haiwan kesayangan anda mempunyai gejala eksim, pastikan memilikinya menunjukkannya kepada doktor haiwan yang berkelayakan. Hanya dia yang akan melakukan diagnosis yang betul dan menetapkan rawatan yang akan melegakan penyakit ini..

Bentuk subakut berlaku jika terdapat kelewatan dalam perkembangan penyakit pada tahap eksim menangis, atau mengelupas. Bentuk akut dan subakut yang panjang menyebabkan perubahan kekal dalam epidermis dan berubah menjadi penyakit kronik, di mana kulit menebal dengan ketara.

Sebilangan besar luka berlaku di leher, paha, bilah bahu, ekor, di bawah telinga. Anjing berkembang biak dengan lapisan bawah yang tebal, lipatan kulit yang jelas dan individu yang lebih tua lebih mudah diserang penyakit.

Gejala penyakit

Ekzema pada anjing berkembang dan menampakkan diri dengan cara yang hampir sama seperti pada manusia, tanda-tanda pertama penyakit ini sukar dikenali pada waktunya, terutama pada haiwan peliharaan dengan rambut tebal dan panjang.

  • ruam merah kecil muncul di kawasan yang terjejas, secara beransur-ansur ruam bergabung, membentuk bintik-bintik besar;
  • abses muncul di tempat, mereka pecah, ditutup dengan kerak coklat;
  • pada peringkat awal, rambut haiwan menjadi sukar, melekat, ketika penyakit itu berkembang, ia mulai gugur, bintik-bintik botak terbentuk;
  • haiwan kesayangan itu sentiasa gatal, merobek jerawat dengan cakarnya, yang berbahaya kerana penambahan jangkitan bakteria;
  • anjing itu selalu merengek kerana kesakitan yang teruk;
  • suhu meningkat, kesegaran diperhatikan;
  • apatis, keengganan untuk makan, penurunan berat badan.

Dalam bentuk eksim yang teruk, penyakit ini berkembang dengan cepat, setelah beberapa hari kulit anjing menjadi hampir semua berwarna merah terang, ditutup dengan bisul yang menangis.

Ekzema berjangkit atau tidak

Ekzema anjing tidak merebak ke manusia, tetapi jika kulit seseorang tergores atau rosak, bakteria boleh masuk dari luka menangis.

Eksim bakteria yang menangis, bernanah dan lain-lain tidak disebarkan kepada anjing lain, jadi mereka bukan kontraindikasi untuk mengawan atau orang lain..

Jenis penyakit

Paratraumatik

Ia muncul kerana kerosakan fizikal pada kulit, yang disebabkan oleh menggosok moncong, kerah, kecederaan akibat radang dingin dan luka bakar. Penyakit ini muncul di tempat luka, digigit serangga. Folikel berkembang secara beramai-ramai, dan eksim berubah menjadi dermatitis dan disertai dengan keguguran rambut.

Refleks

Ia berlaku kerana kereaktifan umum anjing dan kulit yang lebih sensitif. Sebabnya boleh menjadi luaran (kutu, kotoran, kelembapan pada lipatan kulit) dan dalaman (kekurangan vitamin, cacing, penyakit organ dalaman).

Neuropati

Jenis ini jarang berlaku. Muncul dalam gangguan autonomi. Dengan tekanan, manifestasi penyakit semakin meningkat. Ia dicirikan oleh simetri manifestasi: ruam terletak di paha dan di sepanjang tulang belakang. Ia disertai dengan gangguan sistem saraf (kelumpuhan, paresis, pergolakan).

Diet terapeutik

Pertama sekali, jika makanan adalah penyebab eksim, makanan itu dikeluarkan dari makanan anjing. Untuk haiwan peliharaan yang terlalu sensitif, disyorkan makanan industri dengan komposisi hypoallergenic dan vitamin A.

Menu termasuk mentega (bukan marjerin atau sawit), daging lembu dan hati ayam (mentah) - mereka juga merupakan sumber vitamin A.

Bijirin, sayur-sayuran, produk tenusu menunjukkan diri mereka dengan baik, dan dengan kelebihan ayam sebagai protein (termasuk dalam komposisi makanan kering), anda perlu berhati-hati. Amalan membuktikan bahawa masalah kulit lebih kerap terjadi pada anjing yang dietnya dikuasai oleh ayam. Lebih baik gantinya dengan ayam belanda.

Kemungkinan komplikasi

Sekiranya tidak dirawat, eksim akut menjadi kronik. Lapisan kulit yang dalam terjejas, strukturnya berubah. Kulit haiwan menebal dan bersinar, permukaannya ditutup dengan kudis, kebotakan berlaku. Keradangan kulit yang meluas mengancam nyawa.

Ada kemungkinan jangkitan dapat terjadi ketika mikroba patogen memasuki luka, yang penuh dengan radang purulen, disertai demam.

Atas sebab apa haiwan peliharaan boleh jatuh sakit?

Perkembangan penyakit yang disajikan difasilitasi oleh beberapa faktor, termasuk:

  • kerosakan pada kulit - luka, luka, luka bakar (termasuk selaran matahari);
  • sebilangan besar parasit pada tubuh haiwan (kutu, kutu);
  • pendedahan kepada kulit bahan toksik, termasuk petrol, minyak tanah;
  • penyakit sistemik;
  • kekurangan vitamin, serta gangguan metabolik;
  • patologi parasit;
  • penyimpangan vegetatif.

Punca eksim termasuk kecenderungan keturunan, tekanan, kekurangan zat makanan, berat badan berlebihan, jangkitan bakteria. Dalam beberapa kes, penyakit ini dapat diproyeksikan oleh beberapa faktor. Adalah menjadi kepentingan penternak anjing untuk mengenalinya dan memilih rejimen rawatan yang betul untuk haiwan tersebut. Sekiranya seseorang tidak dapat menentukan faktor mana yang memicu perkembangan patologi, dan tidak membatasi kesannya pada tubuh haiwan kesayangan, dia tidak akan dapat mencapai kesan terapi yang stabil dari rawatan tersebut..

Terapi untuk eksim pada anjing

Adalah mustahak untuk menghilangkan faktor-faktor yang menjengkelkan kulit dan diet seimbang dengan penambahan suplemen vitamin.

Rawatan tempatan

Dengan rawatan tempatan dengan air dan sabun neutral, kawasan yang terjejas dibersihkan, dilincirkan dengan asid borik, dan bulu dipotong dengan teliti. Kawasan ekzematous ditutup dengan tisu steril kering, dan kawasan sekitarnya disapu dengan alkohol. Kerak pada kulit dikeluarkan dengan melembutkan dengan chlorhexidine.

Dengan eksim kering, bulu kapas yang direndam dalam larutan tanin atau rhizorcin digunakan secara teratur ke kawasan yang terjejas. Pembalut dibuat dengan ubat kortikosteroid: sinaphlan, flucinar dan lain-lain. Untuk menghilangkan gatal, anda boleh menambah novocaine (larutan 0,5%).

Dengan eksim basah, kawasan yang terkena keradangan dirawat dengan larutan antimikroba dan serbuk pengeringan (ketika penyakit itu reda). Persediaan farmasi membantu: levomekol, safroderm, campuran streptosida tanah dan penisilin.

Rawatan sistemik

Untuk menghilangkan penyakit ini, desensitisasi tubuh haiwan diperlukan (pengenalan ubat-ubatan yang melegakan alergi).

Kursus rawatan dengan kalsium klorida (10%) dijalankan. Autohemotherapy membantu (pengenalan darah yang diambil dari urat ke otot). Selain itu, vitamin B12, C, retinol disuntik secara intramuskular. Kadang-kadang ubat penenang diresepkan, antibiotik untuk luka kulit yang luas.

Agar haiwan itu pulih, 10-15 suntikan ubat dan 25 suntikan vitamin sudah mencukupi.

Rawatan lebih cepat dimulakan (penghapusan toksin dari badan, penyingkiran keradangan, gatal-gatal), semakin cepat haiwan akan sembuh.

Ubat-ubatan rakyat

Selari dengan rawatan ubat, ubat tradisional banyak digunakan. Lebih-lebih lagi, disyorkan untuk menggabungkan kompres untuk eksim dan tincture ramuan ubat untuk pentadbiran oral. Ubat yang berkesan adalah salap yang dibuat dari daun burdock. Sangat mudah untuk menyediakannya, cukup untuk mencampurkan jus burdock dan jeli petroleum dalam bahagian yang sama, atau sintomisin, atau salap salisilik.

Jelatang adalah tumbuhan yang membantu memulihkan imuniti dan juga meningkatkan pertumbuhan semula tisu. Oleh itu, sebagai bagian dari memerangi eksim, disarankan untuk memakan infus daun jelatang. Perubatan herba tidak pernah cepat, diperlukan 2-3 bulan.

Sangat baik menggunakan kompres dari blueberry segar untuk mempromosikan penyembuhan. Sangat baik untuk meletakkan daun kubis segar ke kawasan yang terjejas. Untuk losyen, penyerapan tunas birch adalah pilihan yang sesuai. Penggunaan infus alkohol secara berkala ini dapat mempercepat penyembuhan beberapa kali..

Pencegahan

Dengan mengambil kira musim, perlu dilakukan terapi vitamin, untuk berjalan anjing di luar rumah lebih lama.

Diet harus merangkumi makanan yang tidak mudah dicerna alergen: soba, ikan, kefir, nasi, ayam.

Sikat anjing berambut panjang dengan kerap. Berambut kawat - dipetik, tidak dipotong (rambut yang tidak terpilih adalah perengsa).

Faktor kecenderungan untuk eksim pada anjing adalah umur lebih dari 5-6 tahun dan diet yang tidak baik. Lebih kerap anjing keturunan berambut panjang sakit.

Sekiranya haiwan kesayangan anda sakit, segera hubungi doktor haiwan anda dan berikan rawatan yang ditetapkan. Ini menjamin pemulihan yang cepat..

Bentuk kronik

Bentuk penyakit kronik hanya dirawat di bawah pengawasan doktor haiwan. Untuk rawatan, penetes dengan kalsium klorida diresepkan, serta natrium bromida, dan kortikosteroid diberikan. Sebagai tambahan kepada penitis, asid askorbik dan retinol disuntik secara intramuskular.

Dan semestinya - pencegahan, yang akan menyokong sistem kekebalan tubuh dan melindungi anjing dari berulang penyakit:

  • Pertama sekali - menukar diet, memilih pemakanan yang optimum untuk anjing.
  • Vitamin.
  • Imunostimulan.

Anda akan berminat

Otodectosis atau tungau telinga pada anjing dan cara mengatasinya

Penyakit haiwan peliharaan biasanya mudah dihilangkan sekiranya dapat didiagnosis tepat pada waktunya. Tetapi walaupun tanpa... baca lebih lanjut

Leptospirosis pada anjing - ancaman terhadap kehidupan penternak anjing

Leptospirosis tergolong dalam jenis penyakit berjangkit akut yang disebabkan oleh bakteria yang menimbulkan ancaman bukan sahaja... baca lebih lanjut

Kanser pada anjing

Kanser adalah diagnosis yang menakutkan bukan hanya untuk manusia, tetapi juga untuk haiwan kesayangan berkaki empat. Oleh... baca lebih lanjut

Adenovirosis pada anjing - gejala dan rawatan

Adenovirosis pada anjing adalah bronkitis virus, penyakit yang sangat berbahaya yang sangat mempengaruhi imuniti haiwan. Terutama... baca lebih lanjut

Trichotifia pada anjing atau kurap

Trichotifia pada anjing adalah jangkitan kulat pada kulit dan rambut anjing, yang lebih dikenali sebagai... baca lebih lanjut

Rawatan penyakit

Pemilik anjing perlu memahami bahawa rawatan di rumah untuk eksim berlaku hanya setelah pakar yang berkelayakan telah menentukan penyebab sebenar keadaan yang menyakitkan. Kadang-kadang, prosedur diagnostik yang diterima umum seperti pemeriksaan ultrasound, darah dan air kencing sudah cukup untuk ini. Sekiranya didapati bahawa alergen adalah faktor keradangan, maka ia mesti segera dihapuskan, dan anjing itu harus diberi ubat anti-alergi (Suprastin).

Pemilik mesti mempersiapkan diri untuk fakta bahawa diagnosis akhir akan mengecewakan - eksim. Dalam kes ini, perlu memulakan rawatan eksim dengan penghapusan sepenuhnya semua faktor yang boleh menyebabkan kerengsaan pada kulit anjing. Ini termasuk parasit, kelembapan, pendedahan kepada bahan kimia rumah tangga atau kosmetik, haba, kotoran dan habuk yang berlebihan. Hanya dengan melindungi haiwan dari semua ini, anda dapat mencapai hasil yang berkekalan dan akhirnya menyembuhkan kulit haiwan kesayangan. Anda boleh mencegah menyikat dengan kolar khas yang tidak akan membiarkan anjing secara tidak sedar memburukkan keadaan..

Selalunya, pakar mengesyorkan membuang sisa-sisa bulu sepenuhnya dari fokus keradangan. Lakukan prosedur ini dengan lembut, kerana setiap sentuhan akan memberi sensasi menyakitkan kepada haiwan kesayangan anda. Walau bagaimanapun, ini memungkinkan untuk menggunakan salap atau komposisi yang ditetapkan secara menyeluruh ke kulit haiwan. Ingat bahawa membiasakan diri dengan ubat tertentu berlaku dengan cepat, jadi mereka perlu diganti.

Mengubati eksim yang menangis pada anjing memerlukan antibiotik untuk mencegah jangkitan dan bakteria memasuki luka terbuka. Di samping itu, persediaan topikal diresepkan untuk menghilangkan rasa gatal. Untuk menghilangkan sensasi yang menyakitkan, dibenarkan menggunakan suntikan novocaine, terutama berkaitan dengan penyetempatan fokus penyakit pada leher dan kepala anjing..

Perbezaan penting dalam rawatan eksim kering dan menangis adalah bahawa dengan kulit kering, anda perlu menggunakan salap antibakteria dengan kesan anestetik ringan, dan menggunakan sebatian pengeringan (tanin, rivanol, tawas, pasta Lassar) pada kulit basah.

Pemilik mesti berhati-hati agar kulit rakan berbulu sentiasa bersih dan kering. Bilik di mana haiwan itu berada bebas dari deretan dan tanpa kelembapan berlebihan. Bercakap dengan profesional penjagaan kesihatan anda mengenai diet haiwan kesayangan anda. Ia harus mengandungi makanan yang kaya dengan sulfur dan zink (untuk memperbaiki pertumbuhan semula kulit), serta vitamin dan mineral.

Ekzema pada anjing: rawatan eksim menangis, bagaimana rupa, penyebabnya, ubat-ubatan

Salah satu masalah kulit yang paling biasa dan sukar dirawat pada anjing adalah ekzema. Sudah tentu semua haiwan terkena patologi ini, tetapi selalunya ia menampakkan diri pada individu tua dan lemah, begitu juga pada baka di mana badan dikumpulkan dalam lipatan..

Anjing menderita lebih kerap daripada kucing. Kerana keistimewaan struktur mantel, pemiliknya sering tidak menyedari lesi, dan mereka beralih kepada doktor haiwan walaupun prosesnya pada dasarnya dimulakan. Untuk mengelakkan ini, anda mesti dapat melihat tanda-tanda eksim pertama pada anjing..

Jenis eksim dan sebab-sebab penampilannya

Pada intinya, eksim adalah radang kulit yang merebak ke lapisan yang lebih dalam. Ini selalu menjadi tindak balas terhadap beberapa jenis rangsangan dari luar atau dari dalam. Pengelasannya bertingkat dan bergantung pada jangka masa dan sifat kursus, serta sebab kejadiannya.

Menjelang tempoh kursus:
  • Pedas kursus ini menampakkan diri dengan jelas dengan tanda-tanda klinikal yang terang ciri penyakit ini. Dengan pendekatan yang tepat dan tepat pada masanya, anda dapat menyembuhkan.
  • Kronik - lesi boleh berlaku pada badan dari beberapa tahun hingga sepanjang hayat. Ekzema seperti ini sangat sukar untuk diubati..
Dengan sifat aliran:
  • Keringkan ekzema bercakap dengan sendirinya - mempunyai permukaan yang kering dan bersisik.
  • Mempunyai menangis dia basah dan berkilat.
Atas alasan yang memprovokasi
  • KE trauma eksim merujuk kepada reaksi kulit terhadap sebarang jenis kecederaan. Goresan, lecet, pukulan, menggosok kerah, terbakar atau, sebaliknya, radang dingin, keradangan di tempat gigitan pelbagai serangga dan kecederaan lain yang tidak dibersihkan pada waktunya. Ini biasanya permulaan untuk eksim menangis..
  • Refleks - reaksi kulit terhadap pelbagai jenis perengsa, yang boleh menjadi dalaman dan luaran. Contoh pengaruh dalaman: sebarang penyakit organ dalaman, disertai dengan penyerapan produk pembusukan berbahaya mereka sendiri ke dalam darah, gangguan hormon, reaksi alahan, cacing. Pengaruh luaran bermaksud hubungan permukaan dengan bahan beracun, parasit di dalam dan kulit, kotoran, dll. Biasanya ini adalah ekzema kering, tetapi boleh berubah menjadi eksim lembap jika bakteria menembusi kulit yang rosak..
  • Ekzema paling jarang dipertimbangkan neuropatik, apabila kulit "menunjukkan" pelbagai gangguan vegetatif dengan semua penampilannya. Mereka timbul sama ada dengan latar belakang beberapa jenis penyakit, atau itu hanya kongenital. Ia berlanjutan setelah tekanan dan kegugupan berlebihan (ketakutan, bergerak, perjalanan jauh di dalam kereta atau pengangkutan awam, dll.). Pada masa perkembangan, gejala semestinya semakin meningkat. Ciri itu adalah simetri. Permukaan mereka boleh kering dan lembap..

Apa yang mempengaruhi penampilan dan perkembangan ekzema

Sebagai tambahan kepada sebab utama, terdapat beberapa faktor yang secara langsung atau tidak langsung memprovokasi penampilan perubahan ciri pada kulit..

  • penjagaan haiwan kesayangan yang tidak betul (contohnya, kekurangan prosedur kebersihan atau kelebihannya, mengabaikan kusut bulu yang pecah dan meninggalkan kerengsaan, dll.);
  • mengabaikan kelembapan tinggi pada lipatan kulit pada individu yang lipatannya adalah ciri keturunan;
  • pemakanan yang tidak seimbang dan pelanggaran peraturannya (memberi makan dengan makanan alergenik, makan berlebihan atau kelaparan);
  • imuniti am yang lemah secara umum dan kecenderungan reaksi alahan;
  • tekanan biasa atau berpanjangan, berlebihan emosi, dan eksim neuropatik mungkin berlaku selepas beberapa ketika, dan tidak segera, yang mesti selalu diambil kira semasa membuat diagnosis;
  • sebarang patologi dalaman organ atau sistem;
  • pelanggaran keadaan normal kulit - peningkatan kekeringan atau pengeluaran rahsia khas yang berlebihan;
  • gangguan hormon - memprovokasi gangguan proses metabolik dalam badan, boleh menyebabkan kesesakan pada kulit, memprovokasi eksim.

Ekzema menangis di kaki selepas bahan kimia terbakar

Bagaimana eksim berkembang

  1. Pertama sekali, kulit di beberapa tempat terhad bertukar menjadi merah dan membengkak. Ini berlaku dengan latar belakang menggaru, apabila, dengan gatal yang teruk, haiwan peliharaan terus menggaru tempat yang sama. Keadaan ini dipanggil eritema (istilah perubatan untuk kemerahan bengkak penutup luar).
  2. Semasa penyakit itu berlanjutan, papula terbentuk di permukaan yang memerah - lebam kecil yang dipadatkan. Pada peringkat ini, yang disebut papular, gatal berterusan.
  3. Papula akhirnya berubah menjadi vesikel, iaitu rongga mereka bertambah dan dipenuhi dengan kandungan cecair (gelembung dengan cecair terbentuk, seperti lepuh kecil). Tahap disebut vesikular.

Selanjutnya, terdapat perbezaan sepanjang perkembangan ekzema kering dan basah.

  1. Ketika kawasan tangisan terbentuk, kandungan gelembung menjadi keruh dan berubah menjadi nanah. Secara semula jadi, setelah mereka pecah dan nanah mengalir keluar, kawasan kulit sekitar yang sihat juga terlibat dalam proses keradangan. cecair purulen secara harfiah melarutkannya. Dari ini, terdapat ulser tangisan yang luas. Ekzema jenis ini lebih berbahaya daripada kering.
  2. Sekiranya ia eksim kering, maka gelembung yang terbentuk mulai kering kerana penyerapan semula cecair dalaman, permukaannya tetap kering, tetapi mula terkelupas dan terkelupas dengan pembentukan kerak dan kelemumur akibat pengelupasan gelembung kering (lepuh).

Seluruh nuansa proses patologi adalah bahawa perkembangan penyakit tidak selalu melalui semua peringkat yang disenaraikan. Lebih tepat lagi, beberapa manifestasi dapat berjalan dengan cepat, dan ia tidak mempunyai masa untuk diperbaiki. Kesan ketiadaan tempoh tertentu diciptakan, yang membuat diagnosis sukar. Tetapi doktor haiwan yang berpengalaman akan selalu dapat menentukan bahawa haiwan itu mengalami eksim..

Ekzema kerana alahan

Bagaimana mengenal pasti ekzema pada anjing, gejalanya

Hampir mustahil untuk memperhatikan perubahan ciri pada tahap awal, terutama jika haiwan peliharaan itu lusuh atau memiliki mantel pendek, tetapi sangat tebal, pas di badan.

Pemilik harus mencari tanda-tanda eksim berikut pada anjing:

  • anjing sering dan kuat menggaru tempat yang sama, dan boleh merengek pada masa yang sama (gatal hingga sakit);
  • di tempat-tempat di mana rambut disisir berdiri di hujungnya, kusut, tidak sesuai dengan pertumbuhan kot selebihnya, jatuh, fokus kebotakan terbentuk;
  • di tempat sikat dan bulu kusut, kawasan kemerahan, ruam, dan peningkatan suhu tempatan dinyatakan;
  • ada rasa pedih, rakan yang tidak ceria tidak membenarkan anda menyentuh tempat yang disisir untuk melihat;
  • anjing tidak mempunyai kelenjar peluh di badan, mereka tidak berpeluh ke seluruh permukaan kulit, jadi permukaan basah di mana-mana bahagian badan harus diberi amaran (jika anda melihat cahaya, maka permukaan yang berkilat akan kelihatan di antara rambut mantel). Sekiranya anda memotong bulu di tempat-tempat ini, maka anda akan merasakan bahawa lapisan atas kulit, seperti itu, terkelupas atau robek;
  • mungkin tidak ada kemerahan, tetapi di tempat menggaru, bahagian badan boleh menjadi, sebaliknya, pucat dan kasar dari peningkatan kepadatannya, dengan banyak kelemumur dan mengelupas - ini adalah ciri ekzema kering, yang telah memasuki tahap kursus kronik;
  • dengan jalan luaran yang tidak dapat dilihat yang berpanjangan, tanda-tanda kelainan umum ditambahkan dengan latar belakang keracunan umum badan (produk pembusukan mula diserap ke dalam darah, meracuni haiwan): penurunan atau kurang selera makan, peningkatan suhu badan, dahaga, kelesuan dan apatis.

Ekzema kering dengan latar belakang penyakit parasit

Bolehkah anda menolong diri sendiri

Rawatan eksim pada anjing selalu rumit oleh fakta bahawa tidak ada kaedah universal atau satu ubat "sihir" yang dapat merawat semua bentuk. Tidak semua pemilik dapat mengklasifikasikan dengan tepat jenis kerosakan apa yang ada pada haiwan kesayangan, oleh itu, usaha bebas di rumah tidak disarankan dan hanya boleh membahayakan. Rawatan mungkin tidak membantu, mendorong patologi ke keadaan yang kronik, atau mungkin memicu perkembangan yang lebih kuat.

Kesimpulan: pertolongan yang paling tepat untuk haiwan peliharaan ketika eksim dikesan adalah berjumpa pakar secepat mungkin.

Perkara penting ialah pengumpulan anamnesis dan pemindahannya kepada doktor haiwan: dalam keadaan apa haiwan itu hidup / hidup, apa yang dimakannya, kapan dan dalam keadaan apa terdapat luka / calar, apa dengan selera makan dan pengosongan kencing dan rektum, dll..

Rawatan untuk eksim selalu rumit dan kompleks. Pemilik mesti mematuhi semua arahan doktor haiwan dengan tegas, jika tidak, tanggungjawab untuk merawat penyakit ini sepenuhnya terletak pada pemilik haiwan tersebut. Adalah wajar untuk membuang satu komponen rawatan, kerana keberkesanannya mulai cenderung kepada sifar..

Ekzema kering selepas trauma

Apa yang dilakukan oleh doktor haiwan

Cara merawat eksim diputuskan hanya oleh pakar dan hanya setelah pemeriksaan peribadi! Sebagai tambahan kepada data visual, data anamnesis semestinya dikumpulkan, iaitu perincian gaya hidup haiwan dan sebarang keadaan lesi kulit dijumpai.

Keadaan penting terapi: jangan menghentikan rawatan pada masa ini apabila peningkatan visual diperhatikan, dengan harapan bahawa semuanya akan berlanjutan dengan sendirinya! Kadang kala terapi ubat berterusan walaupun luka eksim telah sembuh untuk menyatukan hasilnya.

  • Rawatan yang tidak dijadualkan untuk cacing, kutu dan kutu dilakukan untuk mengecualikan faktor parasit dalam perkembangan penyakit ini. Kolar, pelbagai pembalut dan tali pinggang mesti dilepaskan sekiranya kerosakan dijumpai tepat di tempat bersentuhan dengannya.
  • Skema untuk rawatan penyakit dalaman ditandatangani, jika itu adalah penyebab lesi kulit. Sangat mustahak untuk menghilangkan faktor kerengsaan luaran (contohnya, eksim pada kaki anjing dari bahan yang agresif pada musim sejuk akan sembuh hanya setelah anggota badan berhenti menghubungi mereka - ada baiknya membeli kasut).

Terapi infus (penitis) disyorkan jika prosesnya sudah tua, dan eksim menangis bernanah pada anjing sudah meracuni seluruh tubuh. Ini benar terutamanya apabila anjing kehilangan selera makan:

  • campuran garam dengan natrium tiosulfat;
  • glukosa 5%;
  • Penyelesaian Ringer-Locke atau Ringer.

Hepatoprotectors juga diperkenalkan untuk rawatan hati, jika dalam kerjanya gangguan itu menimbulkan perkembangan penyakit, dan untuk pembersihan dengan keracunan umum:

  • legafiton: 1 tab. dos 200/10 kg berat anjing atau 1 tab. dos 50 / 2.5 kg;
  • rahsia: subkutan atau ke otot pada dos 0.1 ml / kg (tetapi maksimum - 4 ml);
  • hepatitis: 2 hingga 5 ml per kepala setiap otot, subkutan atau intravena;
  • hepatitis: 10 kg adalah 1 ml - satu dos dan 2-3 ml - setiap hari, yang boleh dibahagikan kepada 2-3 dos, diberikan secara oral, ke dalam mulut.

Sebaiknya potong bulu di kawasan yang terjejas sehingga senang dikendalikan. Sekiranya permukaan luka tercemar, anda boleh membilas dengan penyelesaian berikut (biasanya ini dilakukan sekali atau mengikut keperluan):

  • merebus burdock, oak atau chamomile;
  • larutan berair chlorhexidine 0.05%;
  • hidrogen peroksida 3%;
  • larutan kalium permanganat sedikit merah jambu.

Kawasan yang terjejas secara tempatan dirawat dengan gel, salap, krim, semburan atau dicuci dengan syampu ubat, bergantung pada jenisnya. Walau bagaimanapun, ubat harus mempunyai pelbagai khasiat: melegakan keradangan dan mempunyai kesan antijamur, antiprurit, antimikroba, penyembuhan luka dan pengeringan..

Peraturan "basah - kering, kering - lembap" adalah yang paling sesuai digunakan di sini. Kekhususan rawatan juga terletak pada kenyataan bahawa sehingga masalah itu dapat dihilangkan sepenuhnya, anda harus menukar ubat beberapa kali, kerana selalunya terdapat ketagihan terhadap ubat dan penurunan kesan terapi. Ubat yang paling popular dan berkesan termasuk:

  • Semburan aluminium;
  • Ranosan atau Levomekol;
  • Zoomekol;
  • salap "Yam";
  • salap tar sulfurik;
  • Gel Safroderm;
  • Vedinol;
  • Triderm;
  • Kubatol;
  • Semburan Chemi;
  • syampu antimikroba chlorhexidine;
  • minyak laut buckthorn semula jadi.

Penting: sediaan yang mengandungi tar dianggap sebagai ubat terbaik untuk anjing dengan eksim yang menangis. Ini adalah perbezaan mendasar antara rawatan dan rawatan pada kucing, kerana kucing dikontraindikasikan dalam semua yang mempunyai tar dalam komposisinya!

Dengan eksim yang menangis, antibiotik diresepkan secara intramuskular atau oral dalam bentuk tablet. Lebih baik, tentu saja, menggunakan pil, kerana dengan mengambil kira jangka masa rawatan, menikam binatang, misalnya, 2-3 minggu agak sukar. Anda boleh memulakan dengan suntikan antibiotik dan menyelesaikannya dengan pil..

  • ciprofloxacin 500: Tab ½-2. / Haiwan selama 14 hari, bergantung pada berat haiwan dan kerumitan proses keradangan;
  • sinulox 250: 12.5 mg / kg 2 minggu setiap hari pada waktu pagi dan petang dengan selang waktu 12 jam (ini adalah dari 1/2 hingga 2 tab.);
  • eritromisin: 15-20 mg / kg selama 2 minggu, 1 kali sehari pada kira-kira 1 dan masa yang sama, atau dibahagikan kepada 2 dos pada selang masa biasa;
  • amoksisilin: 1 ml / kg larutan 15% secara intramuskular sekali sehari selama seminggu atau dalam tablet 15 mg / kg.

Untuk mempercepat penyembuhan luka dengan eksim basah dan memperbaharui lapisan atas kulit dengan persiapan kering, metabolik dan vitamin ditunjukkan. Pengecualian adalah eksim alergi, di mana vitamin dapat memperburuk keadaan:

  • retinol, tokoferol 5% dan asid askorbik secara bergilir (tidak bersama!) setiap 1 ml secara intramuskular (setiap hari berikutnya, satu perkara, bergantian). Boleh diganti dengan Trivitamin oral - 2-4 tetes setiap hari dengan makanan selama sebulan;
  • gamavite: 0,5 ml / kg IV, ke dalam otot atau subkutan 2-3 kali seminggu selama 4 minggu;
  • katosal: 2.5-5 ml setiap anjing, bergantung pada keadaan badan sekiranya berlaku penyakit;
  • vitam: 3-5 ml / 10 kg berat badan dua kali seminggu selama sebulan.

Sekiranya eksim terbentuk secara saraf, maka perlantikan penenang dan penenang adalah wajib:

  • vetspokoin: 1 tablet / 10 kg berat badan sekali sehari selama 2 minggu;
  • hentikan tekanan 2: Tab / / 10 kg dua kali sehari untuk keseluruhan tempoh rawatan (overdosis dilarang!);
  • kucing Baiyun: 1-3 sudu kecil setiap individu, bergantung pada ukuran, 2-4 kali sehari untuk keseluruhan tempoh rawatan sebarang eksim neurogenik.


Ubat-ubatan rakyat jarang memberikan hasil terapi yang berkekalan, tetapi sebagai tambahan, pelbagai ramuan ramuan herba dapat digunakan. Perundingan doktor haiwan diperlukan:

  • salap daun burdock: Eksim kering kronik dirawat dengan baik dengan gruel daun burdock dicampur dengan gliserin dalam kadar 1: 1;
  • kompres saderi dengan minyak bunga matahari: minyak sayuran dicampurkan dengan akar saderi yang telah dihancurkan hingga ke keadaan gruel dan diaplikasikan pada ekzema kering;
  • salap celandine: 1 bahagian celandine gruel dicampurkan dengan 4 bahagian jeli petroleum dan disapu pada eksim yang menangis, menukar pembalut 2-3 kali sehari sehingga sembuh;
  • appl appl tar birch di bawah daun kubis: tar digunakan pada permukaan eksim mana pun, ditutup dengan daun kubis putih dan di bawah pembalut, yang mesti ditukar sekali sehari;
  • kuah elecampane: Untuk 500 ml air mendidih, 2 sudu diambil. ramuan herba, didihkan, direbus dengan api kecil selama 3-5 minit, disejukkan, ditapis dan sebarang eksim dibasuh dengan banyak;
  • kemasukan daun currant: 500 ml air mendidih dituangkan ke dalam menu kecil kepingan segar dan bersikeras dalam bekas tertutup selama 1 jam. Setelah menyaring larutan yang dihasilkan, anda boleh membilas permukaan yang terkena dengan banyak. Anda boleh mengambil daun kering..

Soalan jawapan

Berapa lama rawatan ekzema anjing??

Ekzema tidak sembuh dengan cepat - ini adalah fakta yang diketahui oleh pakar. Dalam beberapa kes, prosesnya tidak hanya memerlukan beberapa minggu, tetapi juga beberapa bulan. Dalam kebanyakan kes, prosesnya ditangguhkan bukan kerana doktor haiwan melakukan sesuatu / menetapkan perkara yang salah, tetapi kerana pada tanda-tanda awal peningkatan, pemilik meninggalkan rawatan, dengan harapan semuanya akan sembuh dengan sendirinya. Ini adalah kesilapan yang teruk! Bukan hanya tidak akan sembuh, tetapi juga memberi dorongan untuk kembali dan memburuknya masalah. Seluruh tempoh rawatan boleh berlangsung dari 2 minggu hingga beberapa bulan. 2 minggu adalah hasil yang paling baik dengan diagnosis proses awal yang tepat pada masanya.

Mengubati eksim pada anjing di rumah - adakah mungkin?

Apa-apa rawatan diri terhadap luka eksim tidak praktikal dan boleh menyebabkan kemudaratan yang tidak dapat diperbaiki! Paling tidak, inisiatif ini tidak akan membantu, paling teruk - keadaannya akan bertambah buruk, dan semua rawatan selanjutnya oleh pakar tidak akan memberikan hasil. Mereka. adalah mungkin untuk menghilangkan eksim pada anjing di rumah, tetapi hanya dengan memenuhi syarat pelantikan doktor haiwan, dan bukan dengan melakukan aktiviti amatur!

Adakah ekzema menular kepada manusia?

Bagi manusia, eksim tidak menular. Pengecualian adalah kes-kes jika kecederaan kulit manusia yang tidak sembuh telah bersentuhan dengan permukaan eksim anjing yang menangis, yang menyebabkan jangkitan semula dengan bakteria. Kerana itu, luka pada seseorang dapat memperoleh momentum baru dalam proses keradangan. Tetapi situasi seperti itu tidak mungkin berlaku..

Bagaimana dan bagaimana merawat eksim pada anjing?

Ekzema dirawat hanya dengan cara yang kompleks: rawatan luaran mesti digabungkan dengan rawatan sistemik. Semua skema dikembangkan oleh doktor haiwan, bergantung kepada penyebab yang menyebabkan lesi kulit. Peraturan terapi luka, bahawa permukaan kering harus dilembabkan dan permukaan basah harus dikeringkan, juga berfungsi dalam rawatan eksim..

Cara membezakan eksim kering daripada menangis (basah)?

Permukaan eksim basah pada anjing jelas lembab, berkilat, dengan kerak kering bernanah di sepanjang tepi permukaan luka. Permukaan kering pucat atau merah, kering, bersisik, dengan kelemumur atau kerak kulit, ruam mungkin kelihatan.

Adakah mungkin untuk mencegah timbulnya eksim?

Perkembangan eksim dapat dicegah dengan jayanya:

  • rawatan berkala untuk kutu, cacing dan kutu subkutan diperlukan;
  • pemantauan berterusan terhadap keadaan tubuh haiwan peliharaan melalui pemeriksaan rutin secara berkala, terutama pada baka dengan rambut panjang dan tebal, kasar;
  • memberi makan dengan makanan industri hypoallergenic atau makanan semula jadi, tetapi hanya makanan yang tidak memberi alahan (ditentukan hanya secara empirik);
  • menukar kerah menjadi tali pinggang bertingkat, jika bintik-bintik botak dan kerengsaan dari mereka terus-menerus terbentuk di leher;
  • merawat penyakit dalaman yang dikenal pasti tepat pada masanya;
  • kurangkan keadaan tekanan pada tahap minimum.

Penyebab eksim menangis pada anjing, gejala dengan foto dan rawatan di rumah

Ekzema menangis adalah salah satu keadaan kulit yang paling biasa pada anjing. Penyakit ini menyerang haiwan dari semua peringkat umur dan keturunan. Walau bagaimanapun, lebih kerap mereka menderita haiwan peliharaan dan anjing tua yang lemah, yang tubuhnya dikumpulkan dalam lipatan (mastino neapolitano, sharpei). Apakah penyebab eksim menangis? Bagaimana mengenalinya pada peringkat awal dan bagaimana menolong haiwan itu?

Apa itu ekzema?

Ekzema adalah keradangan kulit yang bermula dari kawasan dangkal kecil dan secara beransur-ansur berkembang menjadi lapisan yang lebih dalam. Oleh kerana struktur kot pada anjing, tidak mudah mengenalinya pada peringkat awal. Walau bagaimanapun, patologi tidak timbul secara kebetulan, ia selalu merupakan tindak balas kulit terhadap rangsangan luaran atau dalaman tertentu. Manifestasinya adalah papula, abses, vesikel (vesikel dengan cecair), roseola (ruam). Ekzema boleh menjadi monomorfik (terdiri daripada satu jenis ruam) dan polimorfik (terdapat beberapa jenis ruam).

Jenis eksim pada anjing

Penyakit ini dikelaskan mengikut beberapa kriteria:

  • Jangka masa. Terdapat dua bentuk eksim - kronik dan akut. Dalam perjalanan akut, tanda-tanda klinikal patologi dinyatakan dengan jelas, yang memperburuk kualiti hidup haiwan. Bentuk kronik lembap dengan pemburukan berkala. Ruam kulit terdapat hampir sepanjang masa dan sukar dirawat.
  • Sifat aliran. Ekzema kering atau basah. Dalam kes pertama, kulit kering dan bersisik, di kedua kulitnya meradang, lembap dan berkilat.
  • Menyebabkan alasan. Eksim neuropatik adalah akibat daripada gangguan vegetatif (kongenital atau diperolehi atas sebab tertentu). Bentuk trauma adalah tindak balas badan terhadap kerosakan kulit. Eksim refleks adalah hasil reaksi kulit terhadap perengsa (asid, alkali, alkohol, kotoran, bakteria). Ia boleh berlaku jika haiwan itu mempunyai parasit, kecenderungan reaksi alergi, penyakit kronik.

Penyebab eksim menangis

Ekzema pada anjing boleh dicetuskan walaupun oleh faktor yang tidak berbahaya. Contohnya, habuk, tempat tidur kotor, produk mandi yang dipilih dengan tidak betul, produk baru dalam diet. Reaksi kulit boleh disebabkan oleh:

  • penjagaan haiwan yang kurang baik, tidak mematuhi piawaian kebersihan;
  • makanan alergenik yang tidak berkualiti;
  • disfungsi kelenjar - kekeringan berlebihan atau rembesan berlebihan;
  • imuniti yang lemah, kecenderungan untuk alahan;
  • tekanan yang berpanjangan, beban emosi;
  • kehadiran kelembapan berterusan di lipatan kulit haiwan kesayangan;
  • penyakit kronik;
  • pendedahan kepada persekitaran berasid dan alkali;
  • berenang di badan air yang tercemar;
  • gangguan hormon;
  • melecur.

Gejala eksim basah

Patologi boleh berkembang di kawasan badan yang ditutup dengan rambut, juga di telinga dan perut, di mana lebih mudah untuk melihat manifestasi. Tanda pertama adalah kegelisahan haiwan, yang mulai bersikap gelisah, ribut, menggaru dan menggerogoti kawasan masalah. Dalam kes ini, eritema diperhatikan - bengkak dan kemerahan kulit.

Rongga papula bertambah dengan masa, mengisi dengan cecair. Ruam kelihatan seperti lepuh (tahap vesikular). Pada peringkat seterusnya, eksim kering atau fokus pemisahan eksudat berterusan terbentuk. Dalam kes kedua, kandungan vesikel menjadi keruh, suppuration muncul. Mereka pecah, nanah mengalir keluar dan masuk ke kawasan kulit yang sihat, melibatkan mereka dalam proses keradangan.

Di masa depan, ulser menangis berterusan terbentuk, yang membahayakan haiwan dan mengancam kebotakan sepenuhnya. Sebagai peraturan, penyakit ini melalui semua tahap yang dijelaskan, dan gejalanya diucapkan. Ia berlaku sehingga berkembang dengan cepat sehingga pemiliknya tidak dapat memperbaiki setiap tahap. Kesan bahawa tempoh telah terlewat dapat membuat diagnosis menjadi sukar. Walau bagaimanapun, tidak akan sukar bagi doktor haiwan yang berpengalaman untuk menentukan sifat patologi..

Gejala utama eksim basah pada anjing adalah:

  • haiwan itu terus menggaru tempat yang sama, merengek kesakitan;
  • haiwan peliharaan tidak membenarkan menyentuh kawasan yang terjejas;
  • di kawasan sikat, bulu nipis, berdiri di hujungnya, jatuh di jumbai;
  • kawasan masalah kelihatan bengkak, kemerahan, terdapat peningkatan suhu tempatan;
  • dengan jangka masa panjang, tidak dapat dilihat oleh pemiliknya, tanda-tanda keracunan umum muncul: suhu badan tinggi, kurang selera makan, kelesuan, dahaga;
  • kulit menjadi basah, seperti dalam foto (ini semestinya membimbangkan, kerana anjing tidak berpeluh).

Merawat penyakit kulit di rumah

Sekiranya luka kecil atau bintik yang meradang muncul pada kulit haiwan, jangan menangguhkan lawatan ke doktor haiwan. Sekiranya pemiliknya tidak berkesempatan untuk segera menunjukkan haiwan kesayangan itu kepada doktor, anda harus memberi pertolongan cemas sendiri dan cuba pergi ke klinik secepat mungkin. Anda perlu membilas kawasan yang terjejas dan merawatnya dengan asid borik. Seterusnya, potong lapisan dengan teliti, buang tisu eksudat dan mati dengan antiseptik (Zooderm, 1% chlorhexidine).

Kerak kering harus direndam terlebih dahulu dan kemudian dikeluarkan sehingga tidak menyebabkan penderitaan yang tidak perlu kepada haiwan. Salap pengeringan mesti digunakan pada permukaan luka. Untuk mengurangkan gatal, anda boleh menambahkan larutan novocaine padanya.

Di klinik, doktor akan memeriksa haiwan kesayangan dan mengambil goresan, yang akan membantu menentukan sifat penyakit ini dan membezakan eksim dari demodicosis, jangkitan kulat, lichen dan penyakit lain dengan gejala yang serupa. Selain itu, haiwan itu boleh menjalani ujian darah, melakukan ultrasound organ dalaman.

Tidak ada terapi universal untuk eksim. Rawatan adalah individu, ia dipilih dengan mengambil kira usia, kesejahteraan haiwan kesayangan dan alasan yang menyebabkan penyakit ini. Pemiliknya tidak mungkin dapat mengenal pasti penyebab reaksi kulit itu sendiri, oleh itu, bantuan yang diberikan kepadanya akan membahayakan dan menyebabkan peralihan patologi ke bentuk kronik. Perkara utama bagi pemiliknya adalah berjumpa doktor haiwan sekiranya ada masalah dengan kulit haiwan kesayangan.

Rawatan eksim menangis adalah kompleks dan biasa. Ia boleh mengambil masa beberapa bulan dan akan berkesan hanya jika cadangan doktor haiwan dipatuhi dan sentiasa dipantau. Tidak masuk akal untuk menghentikan terapi sehingga arahan doktor yang sesuai: untuk menyatukan hasilnya, ubat terus diberikan kepada haiwan selama beberapa bulan setelah luka sembuh..

Setelah diagnosis "eksim menangis" dibuat, doktor haiwan menyusun rancangan rawatan untuk rakan berkaki empat, yang mungkin termasuk langkah-langkah berikut:

  • menghilangkan rambut dari kawasan kulit yang terjejas;
  • penghapusan provokator yang menyebabkan penyakit ini (rawatan antiparasit, pengecualian hubungan dengan media kimia, pemilihan syampu neutral dan makanan yang sesuai);
  • merawat penyakit yang menyebabkan reaksi kulit;
  • mengambil ubat dan rawatan kulit antiseptik;
  • rawatan dengan infus herba;
  • memakai kolar Elizabethan sepanjang tempoh rawatan: ia akan mengelakkan haiwan tersebut mencederakan kulit dan menjilat salap.

Seberapa berbahaya hubungan dengan rakan berkaki empat yang sakit untuk orang? Ekzema anjing tidak berjangkit dan tidak boleh dicemari dengan berinteraksi dengan haiwan. Bahaya ditunjukkan oleh bakteria dan kulat yang boleh hidup di badan haiwan. Dianjurkan untuk tidak membatasi kontak dengan haiwan kesayangan selama rawatan, sehingga dia tidak merasa kesepian. Namun, anda harus menjalankan semua prosedur dengan sarung tangan sekali pakai, menjaga kebersihan permukaan rumah yang ideal dan menukar sampah haiwan secara berkala..

Ubat veterinar perubatan

Sekiranya proses lama dikenal pasti, rawatan mungkin dilakukan di hospital. Di klinik veterinar, dia akan menjalani terapi detoksifikasi. Biasanya, garam dengan natrium tiosulfat, glukosa, larutan Rigner disuntik secara intravena menggunakan penitis. Untuk menyokong hati, hepatoprotectors dapat diresepkan - Covertal, Hepatoject.

Chlorhexidine 0,05%, hidrogen peroksida 3%, larutan kalium permanganat digunakan untuk merawat kulit di rumah dan di klinik. Kawasan yang terkena dirawat dengan salap, semburan dan krim. Bergantung pada ciri patologi, ubat penyembuhan antijamur, antiallergik, antimikroba, luka boleh digunakan.

Kaedah lain yang berkesan untuk merawat kulit yang bermasalah: salap sulfur-tar, Zoomikol, Terramycin, Chemi-spray, Safroderm-gel. Dalam kes yang teruk, berikan ubat yang mengandungi hormon.

Antibiotik adalah bahagian yang sangat diperlukan dalam rawatan eksim yang menangis. Mereka diberikan secara intramuskular atau oral. Selalunya, rawatan antibiotik bermula dengan suntikan, dan berterusan dengan pil. Haiwan boleh diresepkan Sinulox 250, Erythromycin, Amoxicillin. Dengan eksim yang menangis, terapi antibiotik berlangsung lebih dari sebulan.

Sekiranya tangisan eksim pada anjing tidak bersifat alergi, maka persediaan vitamin dan metabolik juga diresepkan - Gamavit, Vitam, Retinol, Tocopherol. Rawatan eksim saraf dilengkapi dengan ubat penenang - Vetspokoin, Stop Stress.

Ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan rakyat digunakan untuk sokongan tambahan dengan kebenaran doktor haiwan. Sebagai ubat, haiwan peliharaan dapat diberikan decoctions jelatang atau elecampane. Sapukan ke kawasan yang terjejas:

  • salap dari daun burdock (mereka dihancurkan menjadi gruel dan digabungkan dengan gliserin dalam nisbah 1 hingga 1);
  • salap celandine (daun hancur dicampurkan dengan jeli petroleum dalam nisbah 1 hingga 4, pembalut ditukar tiga kali sehari sehingga integumen sembuh);
  • rebusan elecampane (2 sudu besar. l bahan mentah setiap 500 ml air mendidih) digunakan untuk mencuci luka yang menangis;
  • kompres saderi di buckthorn laut atau minyak bunga matahari (akarnya dihancurkan dengan teliti, dicampurkan dengan minyak dan digunakan ke kawasan yang bermasalah).

Ekzema kering: sebab, gejala dan rawatan

Ekzema basah biasanya akut dan lebih mudah dirawat daripada eksim kering. Yang terakhir dapat dikenali dengan tanda-tanda berikut: rambut di kawasan masalah gugur, dan kulit kelihatan kering, kelemumur dan plak seborrheic cepat terbentuk di atasnya. Laman penyetempatan - belakang, layu, sternum. Pada masa yang sama, haiwan itu mengalami gatal yang luar biasa (tidak sakit), hilang selera makan dan tidur. Terdapat kesejukan, najis yang marah, peningkatan penunjuk suhu.

Terapi untuk eksim harus dijalankan di bawah pengawasan doktor. Rejimen rawatan dipilih secara individu, sementara penting untuk menghilangkan faktor-faktor yang menjengkelkan haiwan atau memprovokasi eksim. Peraturan terapi adalah seperti berikut: penghapusan parasit kulit, helminths, pemilihan produk perawatan rambut, pembetulan pemakanan, pencegahan kerengsaan mekanikal, pengecualian kontak dengan agen kimia.

Ekzema kering kronik dirawat mengikut skema berikut:

  • penitis menggunakan kalsium klorida (10%) selama sebulan (15 penitis setiap hari);
  • penambahan natrium bromida kepada penitis (10%);
  • suntikan intramuskular asid askorbik (5%) dan retinol, tentu saja - 15-20 suntikan;
  • haiwan yang lemah dan anemia ditunjukkan pemindahan darah dan imunostimulan.

Untuk mempercepat pemulihan, doktor haiwan membolehkan anda memburuk-burukkan kawasan bermasalah dengan burdock, tali atau jus pisang dengan madu. Selain itu, antihistamin (Suprastin) mungkin ditunjukkan terhadap gatal-gatal. Kulit dirawat dengan lembut dengan salap pelembap (ichthyol dan Lassar untuk tempat yang sangat sensitif).

Serbet yang direndam dalam minyak jarak dan ASD + disapukan pada perapian kering. Salap Naftalan dan Vishnevsky membantu menyerap segel kulit. Dengan eksim, kulit dengan cepat terbiasa dengan jenis rawatan tertentu, dan hanya pembetulan perubatan yang memungkinkan untuk mencapai hasil terapi yang positif.

Tiada vaksin yang dapat menyelamatkan kulit anjing anda dari eksim. Kesan yang baik diberikan oleh pencegahan, yang merangkumi langkah-langkah berikut:

  • menjaga kebersihan di rumah dan penjagaan haiwan yang cekap;
  • kawalan patologi kronik;
  • pemilihan kolar dan muncung yang betul (aksesori tidak boleh sesak, kerana kerengsaan boleh mencetuskan proses keradangan);
  • pengecualian hubungan haiwan dengan bahan kimia, pencuci, alkali, asid rumah tangga yang agresif;
  • pemeriksaan kulit secara berkala, pengesanan awal lesi;
  • pemakanan seimbang dan pengukuhan imuniti.