Jenis eksim pada kucing dan rawatan

Ekzema pada kucing adalah salah satu keadaan dermatologi yang paling biasa pada haiwan peliharaan. Ia tidak berjangkit kerana bersifat alahan. Ia dicirikan oleh kursus kronik dengan berulang secara berkala dalam bentuk ruam. Mereka biasanya polimorfik, yang bermaksud mereka boleh berkisar dari hiperemia biasa hingga ulserul purulen. Gejala biasa dari semua jenis letusan eksim adalah gatal yang tidak dapat dielakkan. Dalam artikel ini, kita akan melihat jenis eksim, mekanisme perkembangannya, gejala ciri, dan kaedah rawatan..

Jenis eksim

Ekzema pada kucing mempunyai beberapa jenis, yang berbeza dalam tiga kumpulan tanda:

  • oleh sifat proses keradangan;
  • oleh sifat ruam;
  • oleh faktor yang memprovokasi penyakit ini.

Oleh sifat proses keradangan

Dengan sifat proses keradangan, ekzema mempunyai tiga bentuk perjalanannya: akut, subakut dan kronik (yang sangat sukar untuk disembuhkan). Penyakit ini paling kerap mengalami serangan akut. Tahap ini berlangsung sekitar sebulan. Ia mempunyai gejala yang ketara, tetapi ia juga dapat diubati dengan lebih baik. Oleh itu, sangat penting untuk memulakan terapi seawal mungkin, sebelum prosesnya kronik..

Ekzema kronik adalah proses perlahan yang boleh berlangsung selama bertahun-tahun. Rawatan sering tidak berjalan seperti yang diharapkan.

Oleh sifat ruam

Dengan sifat ruam, eksim kering dan menangis dibezakan:

  1. Ekzema kering selalunya merupakan proses kronik dengan kambuh berterusan dan perjalanan berterusan. Kulit menjadi meradang, membentuk permukaan bersisik dan bersisik. Udara kering sering menjadi faktor yang memprovokasi penyakit ini..
  2. Ekzema lembap pada kebanyakan kucing biasanya akut atau sub-akut. Ini adalah bentuk yang teruk dan sering berulang, yang boleh disertai dengan mabuk dan demam. Ruam berbentuk gelembung yang dipenuhi dengan cecair serous atau eksudat purulen. Dengan menggaru kawasan yang terkena, kucing menyebarkan jangkitan ke kawasan kulit yang berdekatan. Epidermis secara beransur-ansur menjadi longgar, ulserat, jangkitan menembusi lebih dalam.

Dengan memprovokasi faktor

Jenis penyakit ini mungkin berbeza bergantung pada adanya faktor yang memprovokasi permulaan penyakit ini..

Penyakit ini disebabkan oleh beberapa sebab, yang utama adalah:

  • keturunan yang membebankan (salah seorang ibu bapa mempunyai sejarah penyakit ini);
  • mood alahan badan;
  • kehadiran faktor endogen (gangguan dalaman);
  • kehadiran faktor eksogen (rangsangan luaran).

Kehadiran faktor endogen dan eksogen dapat menjadi pendorong permulaan penyakit hanya jika tubuh haiwan sudah mempunyai daya tahan yang rendah dan peka (mempunyai kerentanan yang meningkat terhadap kesan bahan asing).

Daripada faktor endogen, risiko eksim yang paling besar disebabkan oleh perkara berikut:

  • penyakit saluran pencernaan;
  • gangguan dalam kerja sistem kencing;
  • jangkitan dengan mikroorganisma patogen dan cacing;
  • tekanan.

Antara faktor eksogen, berikut adalah yang paling berbahaya:

  • penjagaan rambut yang buruk;
  • kolar terlalu ketat;
  • hipotermia atau terlalu panas haiwan;
  • penggunaan bahan pencuci berkualiti rendah yang menyebabkan alahan;
  • gigitan serangga penghisap darah.

Bergantung pada kehadiran beberapa faktor yang memprovokasi, ekzema pada kucing dewasa boleh mempunyai beberapa jenis:

  1. Eksim trauma atau peri-luka - sering kali menangis dan terjadi akibat kerosakan pada kulit atau kerengsaan luarannya. Ini boleh menggosok leher binatang dengan kerah yang ketat, gigitan serangga penghisap darah, dan calar yang kuat. Selepas pembasmian kuman, penyembuhan luka dan penghapusan sumber kerengsaan, proses menyakitkan secara beransur-ansur berhenti.
  2. Eksim neuropatik adalah gangguan vegetatif sistem saraf. Keistimewaan lesi adalah sifat simetri mereka. Gejala yang berkaitan termasuk kemurungan atau pergolakan, kelumpuhan dan paresis anggota badan..
  3. Eksim refleks adalah akibat peningkatan kerentanan badan. Ia adalah reaksi sekunder dan boleh disebabkan oleh alahan rumah tangga atau masalah organ dalaman (penyakit ginjal, saluran gastrousus, gangguan sistem endokrin). Ciri-ciri lesi: fokus sekunder boleh berlaku jauh dari sumber keradangan. Kadar kambuh bergantung pada jumlah eksaserbasi penyakit primer.

Mekanisme perkembangan ekzema

Oleh kerana kulit dihubungkan dengan organ dalaman, keadaan mereka juga saling bergantung..

Lesi kulit ekzematous muncul paling kerap dengan latar belakang gangguan metabolik. Proses pertukaran haba, peluh dan reaksi vaskular yang terganggu meningkatkan kepekaan kulit apabila terdedah kepada pelbagai jenis alergen. Ini membawa kepada perkembangan pelbagai jenis eksim pada haiwan..

Produk metabolik toksik yang masuk ke dalam darah (jika terjadi gangguan pada saluran pencernaan atau sistem perkumuhan) tidak dapat dinetralkan sepenuhnya di hati, tetapi dikeluarkan melalui kulit. Ini juga membawa kepada kemunculan fokus keradangan sekunder. Dalam perkembangannya, lesi ekzematosa melalui beberapa peringkat:

  1. Pada tahap eritema, kemerahan gatal muncul di permukaan kulit, yang, apabila tergores, merebak dan dapat menimbulkan komplikasi berjangkit.
  2. Tahap papular menggantikan tahap eritematosa dan dicirikan oleh penampilan segel, atau apa yang disebut nodul (papula), naik di atas permukaan kulit di tempat-tempat lesi.
  3. Tahap vesikular berlaku apabila papula berubah menjadi vesikel - vesikel yang dipenuhi dengan kandungan serous.
  4. Pada masa akan datang, jika penyakit ini berjalan di sepanjang perkembangan ekzema kering, gelembung secara beransur-ansur larut. Permukaan yang kering, bersisik dan berlapis muncul di tempat mereka..
  5. Sekiranya eksim basah berkembang, kandungan vesikel digantikan oleh penyusupan leukosit. Vesikel digantikan oleh pustula (abses). Pembukaan, mereka membentuk permukaan ulserasi berterusan dengan nanah. Bentuk penyakit ini adalah yang paling berbahaya dan penuh dengan komplikasi..

Gejala penyakit

Pemilik yang prihatin dapat mengenali permulaan penyakit pada kucing. Ia dicirikan oleh ciri khas. Ini harus menjadi isyarat untuk segera menunjukkan haiwan itu kepada doktor haiwan..

  1. Penyakit ini sering muncul pada haiwan muda, umurnya tidak melebihi 1-2 tahun..
  2. Gatal yang dilokalkan di leher, di sepanjang tulang belakang atau di moncong, menjadikan haiwan itu menggaru tempat-tempat ini berulang kali, menjilatnya.
  3. Kulit di kawasan yang terjejas tegang dan meradang. Dengan menyentuhnya, anda dapat merasakan kenaikan suhu tempatan.
  4. Mantelnya menipis di sini, memungkinkan untuk melihat kemunculan ruam.
  5. Dalam kes lanjut, ruam eksim mengambil bentuk ulserasi atau abses.
  6. Kemunculan kerak kering eksudat menunjukkan permulaan tahap penyembuhan.

Rawatan penyakit

Setelah faktor utama yang memprovokasi penyakit telah dikenal pasti, doktor haiwan menentukan cara merawat haiwan dan membuat janji yang diperlukan.

Taktik umum rawatan ekzema pada kucing adalah terapi ubat yang kompleks. Ini termasuk ubat-ubatan dari tindakan umum dan tempatan:

  1. Pertama sekali, mereka melakukan pencegahan jangkitan pada haiwan dengan serangga penghisap darah dan pembasmi kumannya.
  2. Menghilangkan ancaman kerosakan mekanikal pada kulit (lepaskan kolar, tetapkan agen antiprurit kepada haiwan).
  3. Menormalkan metabolisme dan menguatkan sistem imun dengan bantuan imunomodulator, dan ubat-ubatan yang merangsang sistem imun.
  4. Sangat penting untuk menghilangkan bahaya reaksi alergi, sehingga menghilangkan kerentanan kulit. Untuk ini, ubat antihistamin ditetapkan..
  5. Ubat penenang dan penenang diresepkan untuk melegakan haiwan dari kesan tekanan, gangguan neurotik, dan gatal-gatal yang teruk.
  6. Penetes dengan sediaan natrium klorida dan natrium tiosulfat diresepkan untuk menyahtoksin badan dan menyelesaikan terapi anti-alergi.
  7. Untuk melegakan keradangan kulit, sediaan hormon tempatan digunakan (salap hidrokortison).
  8. Terapi vitamin (vitamin kumpulan B, C, D), serta nikotinik dan asid folik dirancang untuk mengembalikan imuniti dan menguatkan sistem saraf.

Agar eksim tidak berulang, rawatan harus merangkumi terapi untuk penyakit bersamaan. Tanpa ini, kesan kekal tidak dapat dicapai:

  • dengan jangkitan bakteria, terapi antibiotik diperlukan;
  • ubat antijamur digunakan untuk merawat jangkitan kulat;
  • kerja saluran pencernaan diatur dengan bantuan persiapan probiotik dan enzim.

etnosains

Penyakit ini bertindak balas dengan baik terhadap rawatan dengan ubat tradisional. Tetapi sebelum menggunakannya, anda mesti berjumpa doktor dan mendapatkan cadangannya..

  1. Untuk pembasmian kuman pada kulit, lap dengan infus chamomile farmasi, daun burdock, habuk jerami digunakan.
  2. Terdapat kesan astringen pada decoctions of oak bark atau mallow.
  3. Minyak wort St. John membantu dengan eksim kering, kerana secara aktif mendorong pertumbuhan semula sel-sel kulit.
  4. Aplikasi jus aloe dan jus celandine menyembuhkan permukaan luka dan merangsang imuniti tempatan.

Adalah sangat penting untuk mengoptimumkan diet anda dengan menghilangkan makanan yang boleh menyebabkan alergi pada kucing anda..

Langkah pencegahan

Pencegahan eksim pada kucing adalah sekumpulan langkah-langkah yang dapat mengurangkan risiko faktor-faktor yang memprovokasi. Ia merangkumi beberapa bidang:

  • kebersihan kulit;
  • memerangi parasit kulit dan penyahairan yang tepat pada masanya;
  • makanan berkhasiat seimbang;
  • pencegahan tindak balas alahan;
  • penggantian kolar, abah-abah dan aksesori lain yang tepat pada masanya tidak sesuai untuk haiwan dan menggosok kulit;
  • pencegahan tekanan teruk;
  • penting untuk tidak membiarkan terlalu panas atau hipotermia badan yang teruk.

Setelah simptom utama dikeluarkan dan rawatan haiwan selesai, kawalan keadaan kesihatan tidak boleh dilemahkan. Jika tidak, penyakit ini boleh berulang. Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda sedikit pun, anda harus segera berjumpa doktor.

Kepentingan besar diberikan kepada diagnostik umum dan pembezaan, yang tidak dapat dilakukan di rumah. Hanya diagnosis yang tepat dan terapi yang kompeten yang memberi keyakinan bahawa penyakit ini akan dikalahkan.

Penyebab eksim pada kucing, gejala patologi dengan foto dan rawatan di rumah

Ekzema dianggap sebagai salah satu penyakit kulit yang paling sukar dijumpai pada haiwan peliharaan. Sukar untuk didiagnosis pada peringkat awal, patologi ini adalah momok bagi kucing, terutama kucing berambut panjang. Walau bagaimanapun, sebelum mempelajari selok-belok perubatan veterinar dan mengetahui cara melindungi haiwan kesayangan anda dari penyakit yang teruk, penting untuk memahami apa itu ekzema pada haiwan..

Apa itu ekzema?

Ekzema (dari bahasa Yunani ἐκζέω - merebus) adalah proses keradangan yang mempengaruhi lapisan epidermis dangkal dan dalam. Tanda ciri penyakit ini adalah kemunculan ruam gatal dan serpihan pada kulit, yang dari masa ke masa berubah menjadi gelembung, luka bernanah dan formasi lain yang tidak menyenangkan bagi pesakit. Bahaya utama patologi terletak pada kemampuannya dengan cepat berubah menjadi bentuk kronik dan sukar dipahami..

Punca dan jenis patologi kulit pada kucing

Penyebab utama eksim pada haiwan dianggap sebagai peningkatan kepekaan kulit terhadap kerengsaan. Ini boleh berkembang dengan latar belakang gangguan metabolik dalam tubuh, trauma, tekanan. Mengikut jenis kejadian, terdapat beberapa jenis penyakit pada kucing:

Berdasarkan kekhususan gambaran klinikal penyakit ini, eksim dibezakan antara kering dan menangis. Bentuk refleks biasanya mengikut jenis pertama. Traumatik dan neuropatik - pada yang kedua. Tidak sukar untuk membezakan antara jenis penyakit ini. Ekzema kering dicirikan oleh keratinisasi epidermis dangkal, kerana papula yang terbuka tidak dijangkiti. Basah membawa kepada pelembutan lapisan atas epitel dan pembentukan ulser purulen, yang mengeluarkan eksudat yang beracun kepada sel-sel kulit dan meningkatkan kawasan kerosakan.

Untuk peringkat kronik penyakit ini, keratinisasi dermis adalah tipikal. Pada masa yang sama, bentuk patologi yang akut dan nyata hampir selalu berlaku dalam bentuk eksim yang menangis.

Gejala eksim, perbezaan dari penyakit kulit yang lain

Apakah simptom eksim pada kucing? Malangnya, hampir mustahil untuk menunjukkan secara visual jenis ruam kulit yang khas dari penyakit ini dengan bantuan foto: kebanyakan manifestasi luaran disembunyikan oleh bulu tebal.

Seseorang boleh mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena, oleh tingkah laku haiwan peliharaan. Kucing yang sakit terus berusaha menggaru kawasan kulit yang meradang, memprovokasi penampilan calar dan luka di atasnya, yang dapat dirasakan oleh pemiliknya dengan memeluk haiwan itu. Palpasi yang teliti akan menunjukkan bahawa suhu badan di tempat tertentu sangat tinggi, dan epidermis ditutup dengan gelembung kecil.

Rawatan di rumah

Pelan rawatan untuk eksim juga dikembangkan oleh doktor haiwan. Ia adalah individu untuk setiap haiwan dan disusun berdasarkan maklumat mengenai bentuk penyakit dan sebab-sebab yang memprovokasi. Walau bagaimanapun, terdapat cadangan umum mengenai skor ini. Oleh itu, rawatan ubat dilakukan dalam beberapa arah:

  • Mengurangkan rasa tidak selesa. Melegakan gatal-gatal dan gejala tidak menyenangkan lain pada kucing difasilitasi oleh ubat penenang dan antihistamin (Diphenhydramine, Suprastin, dll.).
  • Detoksifikasi. Produk buangan mikrob patogen dikeluarkan dari badan menggunakan ubat diuretik (Furosemide, Hypothiazide, dll.).
  • Menguatkan sistem ketahanan badan. Kucing itu diberi vitamin dan agen imunomodulator.
  • Rawatan kulit yang terkena. Ubat-ubatan tersebut ditetapkan bergantung pada bentuk penyakitnya. Dengan pelbagai jenis tangisan, antiseptik dan agen penyembuhan antimikrob berkesan. Apabila kering, salap Vishnevsky sudah mencukupi.

Ciri-ciri menjaga kucing yang sakit

Harus diingat bahawa tubuh kucing yang menderita eksim sangat lemah. Itulah sebabnya penting untuk mengambil pendekatan yang bertanggungjawab untuk merancang diet haiwan peliharaan yang dirawat. Sebagai tambahan kepada makanan yang disarankan oleh doktor haiwan, haiwan itu mesti diberi vitamin yang baik untuk mengekalkan kekuatannya dan membantu mengatasi penyakit dengan lebih cepat..

Masalah kebersihan juga harus diberi tanggungjawab. Bilik tempat kucing itu dijaga mestilah bersih. Lebih baik memotong bulu binatang yang sakit, merawat kulit dengan larutan etil alkohol 70%, dan meletakkan kolar Elizabethan di leher sehingga dalam usaha menggaru tempat yang gatal itu pesakit empat kaki tidak menyebabkan luka yang tidak perlu pada dirinya sendiri.

Pencegahan penyakit

Terdapat beberapa langkah pencegahan yang berkesan untuk mencegah kucing anda daripada menghidap penyakit kulit. Ini termasuk:

  • Mematuhi syarat syarat penahanan. Bilik tempat haiwan itu mesti kering dan hangat, tanpa draf.
  • Makan yang betul. Semasa menyusun diet kucing, lebih baik berunding dengan doktor haiwan anda yang mengawasi. Sekiranya perlu, suplemen vitamin dan mineral yang dibeli di farmasi ditambahkan ke makanan haiwan.
  • Menjaga kebersihan. Penjagaan dan mandi yang kerap pada waktu yang disyorkan akan melindungi haiwan dengan pasti dari salah satu faktor risiko utama untuk penyakit ini - pencemaran kulit.
  • Lawatan berkala ke doktor haiwan. Pemeriksaan pencegahan tahunan (atau lebih kerap untuk kucing yang lebih tua) akan membantu untuk mengenal pasti faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan keradangan kulit atau penyakit organ dalaman yang membawa kepada eksim, dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan.

Ekzema dijumpai pada kucing: apakah penyakit ini dan bagaimana mengatasinya

Salah satu penyakit kulit yang tidak dapat disembuhkan pada haiwan peliharaan adalah ekzema. Selalunya kucing terjejas. Patologi adalah proses keradangan pada lapisan permukaan epidermis, disertai dengan pelbagai ruam. Dalam perubatan veterinar, adalah kebiasaan untuk membezakan antara eksim kering dan menangis. Sifat polyetiologis penyakit ini menjadikannya sukar untuk mengenal pasti punca penyakit dan menyulitkan rawatan.

Punca ekzema

Pakar doktor haiwan membezakan beberapa sebab yang membawa kepada perkembangan penyakit pada kucing domestik. Mereka biasanya dikelaskan mengikut jenis bentuk penyakit yang disebabkan kepada kumpulan.

Refleks

Punca kumpulan ini mempengaruhi kulit secara luaran dan dalaman. Dari faktor luaran, pengaruh mekanikal, terma, kimia dan mikroba selalunya membawa kepada perkembangan ekzema. Penyebab mekanikal - geseran, calar sekiranya penyakit kulit, terdedah kepada parasit luaran.

Faktor terma termasuk pendedahan kepada udara sejuk, panas, luka bakar dan radang dingin pada kulit. Kumpulan ini juga merangkumi kesan sinaran pengion pada haiwan..

Penyebab penyakit kulit yang bersifat kimia merangkumi asid yang menjengkelkan, alkali, bahan kimia, deterjen agresif, ubat-ubatan dalam bentuk salap, pelepasan bernanah semasa proses keradangan..

Pendedahan kulit kepada mikroorganisma boleh menjadi penyebab eksim secara langsung dan tidak langsung..

Pakar merujuk kepada perengsa dalaman sebagai penyakit organ haiwan: kelenjar tiroid, hati, ovari, ginjal, usus. Produk tindak balas keradangan, yang menyebar melalui aliran darah, mempunyai kesan menjengkelkan dan sensitif pada sel kulit.

Selalunya, penyebab bentuk refleks penyakit ini adalah reaksi alergi badan terhadap alergen satu atau yang lain..

Neuropati

Penyebab penyakit ini adalah gangguan vegetatif yang disebabkan oleh patologi genetik, penyakit kongenital. Tekanan adalah salah satu mekanisme utama yang mencetuskan bentuk patologi neuropatik. Ekzema disebabkan oleh sebab neuropatik biasanya mempunyai prognosis yang buruk.

Traumatik

Penyebab pencetusnya adalah pelbagai luka, kerengsaan kulit mekanikal, lecet, gigitan serangga.

Faktor-faktor seperti pemberian makanan yang tidak mencukupi, pelanggaran metabolisme vitamin dan mineral, perubahan hormon juga dapat memprovokasi perkembangan salah satu bentuk penyakit ini..

Gejala ekzema pada kucing

Walaupun terdapat pelbagai sebab yang menyebabkan perkembangan penyakit ini, pemiliknya harus mengetahui ciri khas penyakit kulit:

  • Kemerahan kulit. Erythema diperhatikan pada peringkat awal perkembangan patologi.
  • Gatal-gatal. Haiwan itu risau, cuba menyisir kawasan yang terjejas.
  • Semasa merasakan kulit, peningkatan suhu tempatan dapat diperhatikan.
  • Gelembung dijumpai di kawasan yang rosak.
Ekzema

Tanda-tanda klinikal yang disenaraikan adalah ciri tahap awal perkembangan ekzema kering dan menangis. Selepas pembentukan vesikel pada kulit, setiap bentuk penyakit ini mempunyai tanda ciri tersendiri. Oleh itu, dengan eksim kering, pemiliknya akan memerhatikan pengeringan pustula, mengelupas epidermis.

Dalam bentuk tangisan, gelembung yang terbentuk secara spontan terbuka. Jangkitan dengan mikroorganisma membawa kepada bisul, hakisan menangis, pustula. Kerak dan sisik menangis terdapat pada kulit yang rosak.

Jenis eksim dan ciri-cirinya

Bergantung pada sifat proses patologi, doktor haiwan membezakan antara bentuk penyakit akut dan kronik. Patologi akut adalah khas, sebagai peraturan, untuk haiwan peliharaan muda. Penyakit ini berlangsung selama kira-kira sebulan dan mempunyai prognosis yang berhati-hati. Bentuk patologi ini paling responsif terhadap rawatan intensif..

Pada haiwan tua dan lemah, eksim kronik lebih kerap berlaku. Penyakit ini boleh berlanjutan selama berbulan-bulan atau bertahun-tahun. Bentuk ini tidak memberi respons yang baik terhadap prosedur terapi.

Dengan patogenesis dan manifestasi klinikal, bentuk penyakit yang menangis dan kering dibezakan.

Basah

Bentuk ini berlaku kerana masuknya mikroflora pyogenik, bakteria, virus, kulat ke lapisan atas kulit dengan eksimnya. Letusan melepuh terbuka dengan sendirinya dan terdedah kepada pengaruh luaran, misalnya, menggaru dengan cakar ketika gatal, menggosok kerah, dll..

Eksudat yang terbentuk semasa aktiviti penting mikroorganisma patogen, produk dari keracunan sel epitelium, menyebabkan penampilan kulit yang terkena tangisan. Jangkitan tisu berlaku, mereka menjadi lembut, kawasan menangis, bisul terbentuk, proses pyogenik diperhatikan di epidermis.

Keringkan

Dengan bentuk patologi ini, papula yang terbuka tidak dijangkiti. Proses keratinisasi epitel dangkal diperhatikan. Secara klinikal, ia kelihatan sebagai sisik kering dan lebam pada kulit. Selalunya, eksim kronik berlaku dalam bentuk ini..

Bagaimana eksim berkembang pada kucing

Sebelum memulakan rawatan untuk kucing yang sakit, pemiliknya harus bertanya mengenai mekanisme perkembangan penyakit ini. Pakar percaya bahawa peredaran darah dan limfa terganggu di kawasan kulit dengan alasan apa pun. Pada peringkat ini, kemerahan kulit diperhatikan.

Di dalam tisu dermis, kepekatan racun, racun, dan produk buangan terkumpul. Fenomena ini membawa kepada keracunan lapisan atas epidermis dan hipoksia sel. Kulit yang terkena menjadi sensitif terhadap perengsa luaran atau dalaman. Pemekaan berlaku. Kerana kerengsaan ujung saraf, haiwan itu mengalami gatal. Proses keracunan dan kepekaan mencetuskan pembentukan gelembung pada kulit haiwan kesayangan.

Papula naik di atas permukaan kulit, ditutup dengan sisik. Ini adalah bagaimana eksim kering berkembang..

Dengan bentuk penyakit yang menangis, serous exudate mula terbentuk di lapisan permukaan kulit. Gelembung terbentuk di tempat papula. Apabila dibuka, isinya dilepaskan ke permukaan kulit. Ini membentuk pustule dengan kandungan purulen. Tahap basah disertai oleh hakisan. Apabila proses patologi memudar, kerak terbentuk di tapak pustula.

Tahap bersisik dicirikan oleh pembentukan stratum corneum di lapisan atas epidermis dalam bentuk plak bersisik. Fasa proses patologi ini dicirikan oleh pemulihan kulit dan rambut..

Perubahan struktur mikro lapisan atas epidermis melemahkan fungsi penghalang dan pelindung kulit, memberi kesan negatif kepada kesihatan mental dan umum haiwan kesayangan.

Cara merawat ekzema pada kucing

Sebagai penyakit yang tidak dapat disembuhkan, luka kulit eksim memerlukan pendekatan profesional dalam menentukan strategi rawatan.

Hanya pakar veterinar yang cekap yang dapat memilih rawatan yang berkesan bergantung pada bentuk dan sifat patologi, dengan mengambil kira keadaan umum haiwan dan sebab-sebab yang menyebabkan penyakit ini. Langkah-langkah terapeutik harus dilakukan dengan mempertimbangkan bentuk penyakit, tahap proses, gambaran klinikal.

Cadangan umum

Terapi kompleks untuk eksim harus disokong oleh penjagaan haiwan yang sesuai. Kucing yang sakit ditempatkan di bilik yang bebas draf. Meminimumkan keadaan tekanan. Menghilangkan penyebab luaran: dirawat terhadap kutu, lepaskan kerah yang ketat.

Rawat penyakit yang mendasari jika penyebab eksim adalah penyakit bersamaan. Pemiliknya juga perlu mengkaji semula diet, mengecualikan kemungkinan alergen daripadanya..

Atas cadangan doktor haiwan, perlu dilakukan terapi vitamin dalam bentuk makanan tambahan.

Bulu di kawasan patologi dicukur untuk mengurangkan jangkitan, dirawat dengan etil alkohol 70%.

Rawatan harus dilakukan di bawah pengawasan ketat doktor haiwan dan disesuaikan bergantung pada perkembangan satu atau satu tahap proses yang lain..

Terapi ubat

Untuk menghilangkan kegelisahan haiwan peliharaan, ubat penenang digunakan, sebagai contoh, penyediaan bromin. Untuk mensensensasikan badan kucing yang sakit, natrium tiosulfat, sediaan kalsium klorida ditetapkan. Suntikan diberikan secara intravena. Di dalamnya, antihistamin digunakan, misalnya, Diphenhydramine, Suprastin. Kesan yang baik dalam rawatan eksim diberikan dengan penggunaan glukokortikosteroid: Dexamethasone, Methylprednisolone, Prednisolone.

Ubat-ubatan untuk rawatan eksim

Untuk penyingkiran bahan toksik dari badan yang berpenyakit, yang terbentuk dalam patologi kulit, diuretik digunakan, misalnya, Furosemide, Hypothiazide. Untuk menguatkan sistem kekebalan tubuh, kursus agen imunomodulasi, vitamin ditetapkan.

Perhatian khusus dalam rawatan eksim diberikan kepada rawatan kulit yang rosak. Sekiranya terdapat bentuk tangisan, agen antiseptik dan antimikrob digunakan. Sebagai antiseptik yang digunakan: larutan klorheksidin, formalin, Miramistin, hidrogen peroksida. Sebagai astringen, doktor haiwan boleh menetapkan penyelesaian tanin, rivanol, perak nitrat.

Setelah mengurangkan proses eksudasi dalam bentuk tangisan, sapukan salap zink, pasta Lassar. Kesan yang baik diberikan oleh salap hidrokartison 1% dan prednisolon 0,5%.

Dengan bentuk eksim yang kering, doktor haiwan boleh menetapkan ejen luaran seperti salap Vishnevsky, salap naphthalan.

Kaedah tradisional

Dalam rawatan penyakit berbahaya, ubat tradisional juga memberi kesan yang baik. Untuk mengelap kulit yang rosak, digunakan decoctions dan infus chamomile, clefthoof root, daun kering burdock, debu jerami. Kompres berguna dari merebus kulit kayu oak, mallow, ekor kuda.

Lap kulit yang sakit dengan berkesan dengan salap dari akar daun burdock dalam minyak sapi. Minyak wort St. John yang baru disiapkan mempromosikan pertumbuhan semula dan pembaikan sel kulit dalam ekzema kering. Jus lidah buaya adalah penyembuhan luka yang sangat baik dan ubat herba imunostimulasi.

Penyembuh tradisional mengesyorkan menggunakan gruel dari strawberi cincang, daun kubis segar tetapi dicincang halus ke kulit yang terkena.

Sebelum memutuskan penggunaan ubat tradisional, pemilik kucing yang sakit harus berunding dengan doktor yang hadir mengenai kesesuaian ubat alternatif dalam kes tertentu..

Mencegah eksim pada kucing

Dari sudut pandang doktor haiwan, pemilik boleh mengambil langkah pencegahan berikut untuk penyakit yang tidak dapat diselesaikan:

  • menjaga haiwan itu di dalam bilik yang bersih, kering dan hangat;
  • menjaga kebersihan diri haiwan kesayangan;
  • membuat diet dengan mengambil kira keadaan fisiologi haiwan;
  • penggunaan vitamin dan makanan tambahan mineral atas cadangan doktor;
  • lulus peperiksaan pencegahan berkala;
  • rawatan penyakit organ-organ dalaman yang tepat pada masanya.

Ekzema pada kucing domestik adalah salah satu penyakit kulit yang tidak dapat disembuhkan yang dicirikan oleh mekanisme perkembangan patologi yang kompleks. Penyakit ini disertai dengan gatal-gatal yang teruk, kegelisahan pada haiwan, keadaan yang semakin teruk. Penyakit ini memerlukan rawatan jangka panjang dan terpilih, dengan mengambil kira tahap prosesnya. Prognosis yang paling tidak baik mempunyai penyakit yang menangis. Dengan eksim kering, prognosis berhati-hati..

Video berguna

Untuk penyakit kulit pada kucing, lihat video ini:

Ekzema dijumpai pada kucing: apakah penyakit ini dan bagaimana mengatasinya

Gejala

Eksim tangisan pada kucing adalah penyakit yang mempengaruhi lapisan epidermis tanpa mempengaruhi dermis itu sendiri. Ekzema dicirikan oleh peringkat perkembangan. Penyakit ini boleh menjadi akut, subakut atau kronik.

Sekiranya eksim menjadi kronik, selalunya ia berhenti pada satu tahap dan kekal di dalamnya untuk masa yang lama.

Bentuk eksim tangisan akut, juga disebut eritomatik, dicirikan oleh penampilan perubahan pada kulit dalam bentuk hiperpigmentasi struktur tisu dan pembentukan segel tertentu yang menonjol di atas permukaan. Perkembangan tahap akut dicirikan oleh kemunculan gejala berikut:

  • peningkatan penunjuk suhu badan;
  • peningkatan saiz tempat merah;
  • penampilan sensasi gatal yang tidak selesa;
  • tidak ada rasa sakit di kawasan hiperemik.

Beberapa hari kemudian, tahap awal eksim secara beransur-ansur berubah menjadi yang kedua. Bentuk papular dicirikan oleh kemunculan pada nodul spesifik yang berwarna merah yang padat ketika teraba, menyerupai biji popi kecil. Sebaik sahaja biji-bijian bergabung menjadi satu, bentuk vesikular terbentuk. Vesikel diwakili oleh kacang polong yang dipenuhi dengan eksudat berwarna terang.

Tahap vesikular kursus mungkin mempunyai beberapa pilihan untuk pengembangan acara. Dalam kes pertama, gelembung yang muncul dan cecair yang terbentuk di dalamnya larut sendiri, struktur tisu menjadi kering. Sel-sel atas epidermis (korneosit) terkelupas, kulit menjadi sihat dalam penampilan.

Pada varian kedua dari tahap eksim tahap vesikular pada kucing, kacang polong dibuka di bawah tekanan cecair di dalamnya. Punca pecah vesikel mungkin menyikat mekanikal. Mikroflora bakteria patogen menembusi kawasan terbuka dan tidak dilindungi. Akibatnya, bisul berkembang. Menggaru berterusan, kemunculan pustula baru, mengering dari lapisan atas, menyebabkan kulit memperoleh warna ungu, kelihatan bengkak. Pada kulit kucing yang terkena ekzema, lesi ulseratif berlaku. Tahap ini disebut dalam perubatan pustular.

Pada masa inilah eksim disebut menangis. Di tempat perkembangan proses patologi, terdapat pelanggaran pertumbuhan bulu. Kawasan alopecia muncul, serta kawasan bulu yang melekat bersama dari eksudat.

Hakisan pada kulit dalam bentuk luka yang menangis tanpa kelembapan tambahan mula berkerak secara beransur-ansur dan kering. Proses eksudatif menurun secara beransur-ansur. Kerak segar yang muncul mulai gelap, sempit dan gugur. Hiperemia dan bengkak hilang sendiri setelah kerak jatuh. Di bawah mereka akan ada kulit yang sihat dan tidak rosak.

Sekiranya tidak ada pertolongan tepat pada masanya, tahap ekzema akut dan subakut berubah menjadi bentuk kronik yang sukar dirawat. Prognosis doktor haiwan berhati-hati, lebih dekat dengan tidak baik.

Sekiranya peningkatan pelepasan eksudat purulen, kawasan yang terkena ditutup sepenuhnya dengan nanah. Ulserasi menjadi lebih luas, masuk ke dalam kulit. Phlegmon sering berkembang, prosesnya merangkumi struktur tisu lembut yang terletak di bawah kulit.

Keradangan purulen yang meresap meluas bukan sahaja ke kawasan tisu subkutan, tetapi juga mempengaruhi serat otot bersama dengan tendon. Dalam beberapa kes, semasa eksim kronik, organ dalaman haiwan terjejas..

Sebab-sebabnya

Terdapat faktor-faktor berikut yang menyumbang kepada permulaan eksim:

  • Traumatik.
  • Neuropati.
  • Refleks.
  • Dalaman.

Ekzema trauma

Ia berlaku akibat kerosakan pada aksesori yang menggosok kulit, gigitan arthropod, radang dingin, luka bakar, trauma oleh cakar kucing itu sendiri. Penyakit ini berlanjutan dalam bentuk tangisan, cepat berhenti setelah penghapusan penyebabnya.

Ekzema neuropatik

Adakah akibat tekanan atau anomali kongenital. Ekzema jenis ini dicirikan oleh lesi kulit dua hala yang simetris. Ia mengalir dalam bentuk kering dan menangis. Penyakit ini dicirikan oleh kemurungan dan pemburukan di bawah pengaruh faktor tekanan.

Ekzema refleks

Ia adalah tindak balas hipersensitif terhadap rangsangan. Reaksi berlaku di bawah pengaruh alergen berikut:

  • Air liur arthropod.
  • Barang keperluan rumah.
  • Alergen makanan.
  • Dermatitis atopik.
  • Habuk.
  • Aksesori.

Faktor dalaman

Penyebab dalaman ekzema dikaitkan dengan patologi organ, makanan tidak rasional, penyimpangan hormon. Tanda-tanda penyakit itu hilang apabila faktor penyebabnya dihilangkan.

Rawatan

Pada kucing, rawatannya cukup lama, prognosis bergantung kepada penyebab penyakit, misalnya, bentuk neuropatik bertindak balas terhadap terapi yang lebih teruk daripada yang lain. Walau apa pun, diperlukan rundingan awal dengan pakar, sejumlah pemeriksaan yang akan membantu menerangkan rejimen rawatan dengan tepat..

Prinsip terapi untuk dermatosis pada kucing serupa dengan terapi untuk manusia, cara yang digunakan sama. Sekiranya bertambah buruk, doktor haiwan akan memberikan suntikan, untuk merawat kawasan yang terjejas, bulu di sekelilingnya harus dipotong dengan teliti.

Ubat dan kumpulan wang berikut digunakan untuk terapi:

Untuk ekzema kering, pelembap digunakan untuk membantu melembutkan kawasan yang terjejas dan mencegah pengelupasan dan keretakan. Untuk kucing, disyorkan untuk menggunakan petroleum jelly, krim bayi tanpa wangian dan wangian.
Antiseptik harus digunakan untuk membasmi kuman pada kulit yang terkena. Mereka digunakan sebelum menggunakan aset tetap, selalunya ini adalah potash alum, larutan tanin, formalin. Untuk menangis eksim, habuk, garam bismut, rivanol akan berkesan. Untuk memberi kesan pengeringan, hijau dan iodin cemerlang biasa diresepkan, untuk pembasmian kawasan yang terjejas - etil alkohol dan hidrogen peroksida.
Rawatan topikal sering memerlukan penggunaan salap hormon. Steroid diresepkan untuk komplikasi, ia bukan sahaja mempercepat pemulihan, tetapi juga memudahkan keadaan umum haiwan kesayangan

Tetapi penggunaan ubat hormon untuk kucing harus dilakukan dengan berhati-hati untuk mencegah kesan sampingan. Antara ubat yang paling berkesan adalah salap Triderm, Advantan, hidrokortison.
Krim bukan hormon digunakan untuk rawatan topikal setelah mengambil kortikosteroid

Ubat tersebut diambil dalam sebulan, hingga saat pengampunan. Antara yang paling berkesan adalah Radevit, Pikhtoin, Safroderm dan lain-lain.
Antibiotik digunakan sebagai sebahagian daripada terapi antimikotik dan antibiotik untuk kucing, tetapi hanya doktor haiwan yang dapat menetapkan ubat tertentu setelah pemeriksaan. Untuk haiwan kesayangan, serbuk Tsamax, Ranosan, Anandin, salap tetrasiklin, Vedinol dan lain-lain sangat sesuai.

Untuk mempercepat pemulihan kucing, kompleks vitamin, ubat-ubatan untuk menguatkan sistem imun, dan memperbaiki pertumbuhan semula kulit sering diresepkan. Eksim menangis adalah yang paling sukar untuk diubati, memerlukan tindakan tambahan. Biasanya doktor, bersama dengan kaedah terapi tradisional, menetapkan sejumlah ubat-ubatan rakyat yang membantu mengatasi penyakit ini dan mengurangkan keadaan haiwan dengan ketara..

Kaedah rawatan tradisional

Ekzema pada kucing boleh dirawat dengan kaedah tradisional, tetapi hanya setelah berunding dengan doktor haiwan. Terdapat banyak cara, tetapi semuanya bersifat luaran dan disyorkan sebagai tambahan kepada terapi utama..

Resipi berikut disyorkan untuk haiwan kesayangan:

  1. Decoctions kulit willow. Sangat mudah untuk membuat ubat seperti itu, anda perlu menyeduh dua sudu kulit kayu dalam segelas air (kira-kira 10 minit), kemudian sejukkan produk dan cuci luka dengannya beberapa kali sehari.
  2. Tingtur pada akar dandelion dan burdock. Untuk melakukan ini, anda boleh menggunakan bahan kering atau segar, ia disuntikkan selama 0,5 liter. vodka dalam jumlah 2 sudu penuh setiap komponen. Masa memasak - 10 hari, perlu berkeras di tempat yang gelap. Tingtur yang dihasilkan digunakan untuk melincirkan luka kulit pada waktu petang dan pada waktu pagi, waktu rawatan adalah seminggu. Tincture melegakan gatal, rasa tidak selesa dan gejala lain.
  3. Infusi pada daun currant segar sangat sesuai untuk mencuci luka. Segenggam daun harus diseduh dalam dua gelas air mendidih, dibiarkan selama satu jam, kemudian disejukkan dan digunakan untuk prosedur.
  4. Untuk ekzema kering, kompres berdasarkan minyak bunga matahari dan saderi biasa berfungsi dengan baik. Akar yang dihancurkan mesti dicampurkan dengan minyak (hanya yang tidak halus yang sesuai), selepas itu produk yang dihasilkan digunakan untuk memampatkan. Ubat semacam itu menghilangkan gatal, bengkak, melegakan keadaan haiwan kesayangan. Kompres juga dibenarkan dilakukan pada tahap penampilan gelembung..
  5. Salap berasaskan Celandine. Hanya tanaman segar yang digunakan untuk penyediaan, salap boleh disimpan di dalam peti sejuk selama kira-kira satu tahun. Untuk memasak, gruel digunakan dari celandine dan jeli petroleum yang dihancurkan dalam nisbah 1: 4. Anda perlu menggunakan produk ini 2-3 kali sehari, merawat kawasan yang terjejas.

Ekzema adalah penyakit yang disebabkan oleh kekurangan zat makanan, ketidakselesaan emosi, kebersihan haiwan kesayangan yang buruk

Adalah sangat penting pada tanda-tanda penyakit pertama untuk segera menghubungi doktor haiwan, kerana akan lebih sukar untuk menyingkirkan komplikasi

Penyakit kulit berbahaya pada kucing

Disebabkan oleh patologi dalaman atau berkembang dengan cepat ke tahap pemburukan yang mengancam nyawa.

Demodecosis

Tungau mikroskopik sangat aktif. Keracunan gigitan menyebar dengan begitu cepat dan banyak sehingga banyak kematian telah dilaporkan.

Dalam bentuk ringan, jerawat putih dengan nanah, kebotakan separa, kerak merah, calar dan ruam kecil kelihatan pada kulit. Dengan jangka masa yang panjang, kucing mudah menggaru pustula hingga bisul, membawa jangkitan, bakteria, melemahkan dengan teruk, kehilangan selera makan.

Kudis demodectic pada kucing

Ostiofolliculitis

Ulser terletak di folikel rambut. Beg rambut menjadi tersumbat dengan sebum, meradang, dan bacillus staphylococcal menetap di dalam beg. Sekiranya penyakit ini tidak disembuhkan pada awalnya, penyakit ini cepat menjadi furunculosis akut dan ulser peptik.

Ia dapat dikesan oleh kemerahan di sekitar akar rambut, jerawat bernanah seukuran kacang, lecet pecah dengan kerak di bahagian atas. Kucing menjadi gelisah, tidak membiarkan dirinya dibelai, kerana menyentuh menyebabkan kesakitan.

Abses

Keradangan dalam bentuk sista lembut atau benjolan pada kulit. Terdapat banyak eksudat bernanah di dalamnya. Ia mula berbau setelah pecah dan cairan itu tumpah ke kulit. Baunya sangat kuat dan tidak menyenangkan. Abses besar merosakkan imuniti. Seekor kucing boleh mendapat jangkitan semasa rawatan. Terapi juga tidak berbeza kelajuannya. Saliran diletakkan di luka pecah untuk mengeluarkan semua baki cecair. Perlu menggunakan antibiotik yang kuat.

Abses di leher kucing

Malasseziosis

Jangkitan kulat. Salah satu yang paling sukar untuk merawat penyakit kulit pada kucing. Diagnostik sukar, kursus ini berlarutan. Rawatan memerlukan ubat berat yang membahayakan seluruh badan.

Bau khas mengeluarkan acuan, keju manja atau susu. Di pangkal paha, di dekat bukaan belakang, di belakang telinga, dekat mulut, cakar dan hidung, anda boleh menemui kemerahan, ruam, kelembapan, luka. Kulit menjadi sakit, jadi haiwan itu tidak digenggam, mendesis, calar. Kekambuhan berlaku dengan kerap dan dalam jangka masa yang lama.

Malasseziosis adalah salah satu yang paling sukar untuk merawat penyakit kulit pada kucing.

Kurap

Patologi berjangkit dan berjangkit. Anak kucing, kucing dengan onkologi, kekebalan yang lemah selepas virus lebih kerap terdedah.

Spora jamur boleh dibawa ke haiwan kesayangan anda dengan pakaian atau kasut jalanan. Pembahagian berlaku melalui barang-barang rumah tangga, dengan hubungan peribadi haiwan.

Kucing itu botak secara aktif di kepala, anggota badan dan ekor. Kulit di tempat terbuka mengelupas, gatal, berubah menjadi merah dan merah jambu. Di kawasan ini, pustula, kerak muncul, yang mudah disisir dengan cakar untuk membuka luka. Penyakit ini boleh mendapat momentum sehingga 2 tahun. Dengan aliran ini, haiwan peliharaan dengan cepat melemah, menurunkan berat badan, berhenti makan dan mungkin mati akibat keletihan. Dalam tempoh ini, paling mudah dijangkiti jangkitan mematikan, kerana tubuh tidak memiliki kekuatan untuk melawan virus. Dalam kes-kes yang teruk, ulser masuk ke alas kaki, menjadi sukar untuk bergerak.

Rawatan tanpa penyertaan doktor adalah mustahil.

Dermatitis atopik

Reaksi kulit alahan kronik terhadap perengsa. Tubuh bertindak balas terhadap habuk, acuan, serbuk sari, bahan kimia rumah tangga, makanan dengan gatal-gatal yang teruk, ruam, rambut gugur, abses. Terutama kucing akan banyak calar di kepala, telinga, dada, leher, perut bawah dan pinggul. Dermatitis sukar dan melemahkan haiwan. Ulser berterusan dan banyak. Sukar untuk memilih keadaan hidup, makanan untuk tempat tinggal haiwan peliharaan yang selamat.

Dermatitis atopik adalah reaksi kulit alergi kronik terhadap perengsa

Sindrom Cushing

Penyakit hormon yang jarang berlaku, reaksi terhadap tahap kortisol darah yang terlalu tinggi. Kesan sampingan penyakit hipofisis, tumor adrenal, suntikan dan kortikosteroid oral.

Kucing menderita penipisan kulit, jerawat dengan sedikit nanah. Mengatasi mereka, akibatnya luka yang sukar disembuhkan mungkin muncul. Terhadap latar belakang penyakit ini, keperakan, perut bengkak, dahaga berterusan, kerap membuang air kecil, kelesuan, kelemahan otot, keguguran rambut diperhatikan.

Rawatannya panjang dan sukar. Gangguan metabolik yang teruk di dalam badan boleh berlaku, menyebabkan keletihan dan diabetes mellitus.

Sindrom Cushing, gangguan hormon yang jarang berlaku, reaksi terhadap tahap kortisol darah yang terlalu tinggi

Penyakit kulit alahan

Perkataan "alergi" itu sendiri dikaitkan dengan banyak penternak dengan hidung berair, mata berair dan masalah kecil yang lain. Ini sebahagiannya benar, tetapi tindak balas alahan jauh lebih berbahaya dalam praktiknya. Khususnya, penyakit ini dianggap sebagai penyebab utama penyakit yang tidak dapat disembuhkan dan mematikan, tetapi walaupun dalam kes patologi "sederhana", ini boleh menyebabkan banyak masalah.

Dermatitis alahan

Dermatitis adalah patologi yang disertai dengan keradangan pada kulit. Oleh itu, dalam kes ini, keradangan disebabkan oleh reaksi alergi yang serius..

Pertama, yang terakhir membawa kepada malapetaka kelemahan mekanisme pelindung kulit, sebab itulah ia tidak lagi dapat menahan tindakan mikroflora patogen dan oportunis..

Kedua, pilihan yang jauh lebih buruk adalah mungkin: kerana peningkatan kebolehtelapan vaskular, limfosit mula berhijrah secara besar-besaran ke epitel. Kesan ini disebut penyusupan limfositik atau neutrofil dan, dengan cara ini, sering menyebabkan perkembangan keradangan autoimun. Faktor tekanan mempercepat dan meningkatkan proses patologi.

Gejala dermatitis alahan pada kucing

Tidak seperti keradangan "sederhana", gejalanya berkembang dalam jangka masa yang panjang, alahan dapat dijangkiti. Walaupun semalam, kucing anda boleh gatal, dan pada waktu pagi, kawasan kulitnya yang baik menjadi radang. Ia menjadi edematous, berubah menjadi merah, memperoleh konsistensi agar-agar yang sedikit "berair".

Gatal selalu menjadi tanda alahan penyakit ini. Ia sangat kuat dan meletihkan sehingga kucing boleh merobek kulit, menyisirnya dengan marah. Semua ini bukan sahaja menyebabkan pembentukan calar dan luka pada kulit, tetapi juga keradangan purulennya (disebabkan oleh mikroflora patogen di mana-mana).

Rawatan

Pertama, anda perlu menghentikan reaksi alergi, yang cukup untuk rawatan kes ringan dan belum dikeluarkan..

Haiwan ini diberi dos antihistamin yang mengejutkan (termasuk diphenhydramine yang meluas).

Untuk mencegah perkembangan jangkitan bakteria sekunder, antibiotik spektrum luas diresepkan..

Kortikosteroid anti-radang diperlukan untuk menghilangkan kawasan keradangan yang meresap. Keuntungan mereka adalah bahawa mereka secara signifikan mengurangkan risiko mengembangkan patologi autoimun. Ubat yang paling biasa dan berkesan adalah prednison. Purata dosnya ialah 0.1 mg sekilogram berat hidup (sekali sehari).

Selalunya memerlukan masa yang lama untuk menggunakan ubat ini, selama beberapa minggu. Untuk memendekkan tempoh rawatan, adalah lebih praktikal untuk menggunakan dexamethasone secara serentak. Ejen ini dapat mengurangkan dos kortikosteroid dan memendekkan penggunaannya..

Dillion dermatitis

Salah satu jenis patologi sebelumnya. Walaupun begitu, penyakit ini mempunyai ciri khas yang membolehkannya dibezakan menjadi bahagian kecil..

Gejala

Penyakit ini juga bermula dengan gatal-gatal dan pembengkakan yang teruk, tetapi edema jarang terjadi, dan sebaliknya, banyak ruam nodular muncul pada kulit. Bulu di bahagian badan yang terkena jatuh secara beramai-ramai, tempat rehat haiwan peliharaan hanya dihiasi dengannya.

Rawatan serupa dengan dermatitis alergi biasa.

Ekzema alahan

Dalam banyak cara, penyakit ini mirip dengan yang sebelumnya, tetapi bagaimanapun ia berbeza dalam beberapa aspek tertentu, itulah sebabnya patologi ini tidak boleh dipertimbangkan secara komprehensif.

Gejala

  • Semuanya bermula dengan gatal.
  • Tidak lama kemudian, sedikit kemerahan muncul pada kulit binatang yang sakit..
  • Tompok-tompok merah berubah menjadi ulser dan hakisan. Mereka langsung terkontaminasi dengan mikroflora bakteria sekunder, mengakibatkan keradangan purulen dengan gatal..
  • Kawasan yang meradang sangat menyakitkan, keadaan kucing yang sakit memburuk dengan cepat, dia menolak makanan.
  • Bulu di kawasan yang terjejas sebahagiannya jatuh, sebahagiannya melekat bersama dari nanah.
  • Kulit di sepanjang kawasan zon sihat dan meradang bertambah dan membengkak.

Rawatan

Sama dengan rawatan dermatitis alergi. Ia hanya berbeza dalam dos besar kortikosteroid, resep wajib antihistamin dalam jumlah besar (untuk melegakan gatal cepat) dan dexamethasone.

Selain itu - antibiotik spektrum luas, tanpanya tidak mungkin mengatasi keradangan bakteria.

Jenis eksim pada kucing

Ekzema pada kucing boleh mengambil pelbagai bentuk, semuanya bergantung pada faktor yang memprovokasi, keadaan penahanan umum, pemakanan. Cukup sukar untuk membuat diagnosis sendiri, oleh itu, pada gejala pertama penyakit ini, anda mesti menghubungi doktor haiwan anda. Hanya dengan cara ini kucing akan diberi rawatan yang betul yang mempunyai keberkesanan yang diperlukan..

Pakar membezakan tiga bentuk dermatosis pada haiwan:

  1. Ekzema neuropatik. Selalunya disebabkan oleh gangguan sistem saraf autonomi, penyebab utama adalah tekanan, gangguan genetik, beberapa penyakit kongenital haiwan kesayangan.
  2. Dermatosis traumatik. Selalunya, ia muncul dengan kerengsaan kulit, kerosakan pada epidermis, retakan, lecet. Ini biasanya dilihat pada kucing yang memakai kerah ketat sepanjang masa. Bentuk trauma didiagnosis pada haiwan yang tidak terawat, yang melanggar kebersihan diri, sekiranya terdapat lesi oleh parasit penghisap darah.
  3. Bentuk refleks boleh dicetuskan oleh pelbagai faktor, termasuk adanya reaksi alergi, banyak gigitan kutu atau kutu, patologi organ dalaman.

Di samping itu, terdapat jenis penyakit seperti eksim kering dan menangis pada kucing. Dalam kes pertama, retakan, pengelupasan, pembengkakan muncul di permukaan kulit, dan rasa gatal yang teruk diperhatikan. Bentuk basah dicirikan oleh pembentukan lepuh dan luka, yang menyebabkan penderitaan serius pada haiwan kesayangan.

Gejala dan rawatan ekzema kucing

Terlepas dari penyebab keradangan di lapisan atas epidermis, tanda-tanda penyakitnya sama.

  1. Gejala pertama adalah kemerahan. Ini berlaku disebabkan oleh fakta bahawa di kawasan dermis inilah peredaran limfa dan darah.
  2. Gatal-gatal. Tempat di mana keradangan bermula adalah gatal, kucing terus-menerus berusaha menyikatnya. Toksin berkumpul di tisu, ujung saraf jengkel - itulah sebabnya gatal berlaku.
  3. Sekiranya anda menyentuh kawasan merah pada kulit, anda boleh memperbaiki peningkatan suhu di tempat ini. Sensitiviti juga meningkat.
  4. Akibat mabuk, gelembung muncul. Dengan bentuk kering, gelembung pecah - dan kulitnya terkelupas, biasanya bentuk ini merupakan ciri perjalanan kronik. Dalam bentuk basah, cairan mengalir keluar dari lepuh yang pecah, luka sentiasa basah. Ini disebabkan oleh jangkitan pada kawasan yang meradang. Pada luka yang disisir, mikroflora pyogenik masuk, yang memprovokasi luka yang basah.

Rawatan

Diagnosis mesti dibuat oleh pakar, dan juga menetapkan rawatan.

  1. Pisahkan kucing anda dari draf dan tempat sejuk.
  2. Rawat kutu, cacing dan, selama rawatan, lepaskan dia dari kolar (jika dipakai).
  3. Sekiranya eksim adalah penyakit sekunder dengan latar belakang keradangan organ dalaman (ini juga ditentukan oleh doktor haiwan), penyakit utama mesti dirawat.
  4. Menganalisis makanan haiwan peliharaan, menghilangkan potensi alergen, memperkenalkan vitamin.
  5. Lebih baik mencukur kawasan yang terkena, ini akan mengelakkan jangkitan, dan juga mengubati dengan alkohol atau Chlorhexidine.
  1. Bromin disyorkan untuk mengurangkan kegatalan kucing..
  2. Natrium tiosulfat diperlukan untuk menormalkan kepekaan kulit.
  3. Antihistamin: Suprastin, Diphenhydramine.
  4. Methylprednisolone, Prednisolone, dan Dexamethasone berkesan dalam merawat ekzema.
  5. Furosemide diperlukan sebagai diuretik untuk menyingkirkan toksin dalam badan.
  6. Eksim yang menangis pada kucing memerlukan rawatan dengan Chlorhexidine, peroxide atau Miramistin.
  7. Untuk memberikan kesan astringen, larutan tanin atau perak nitrat diperlukan.
  8. Salap zink sesuai untuk mengeringkan papula..
  9. Sekiranya kucing mempunyai ekzema kering, salap Vishnevsky akan membantu.

Juga, ubat-ubatan rakyat sesuai untuk rawatan eksim.

  1. Rawatan berkesan kawasan yang terkena dengan merebus chamomile, larutan calendula, rebusan oak (mempunyai kesan astringen).
  2. Minyak wort St. John menghilangkan eksim kering, mempercepat pertumbuhan semula sel.
  3. Jus lidah buaya mempunyai kesan penyembuhan luka.

Prognosis penyakit

Ekzema boleh menjadi akut atau kronik. Akut adalah khas untuk kucing muda, kronik - untuk kucing berusia lebih dari 6 tahun, dan juga untuk haiwan peliharaan yang lemah.

Bentuk akut boleh bertahan sekitar sebulan; rawatan intensif berkesan terhadapnya.

Pencegahan penyakit kulit pada kucing

Pencegahan merangkumi aktiviti berikut:

  • rawatan kulit tepat pada masanya dari parasit kulit dan subkutan;
  • vaksinasi tahunan;
  • pematuhan dengan standard kebersihan;
  • pemakanan yang betul;
  • pemprosesan permaidani secara berkala;
  • mencuci lantai dan mainan;
  • memakai kolar kutu dan kutu;
  • pemeriksaan haiwan selepas berjalan-jalan.

Setelah mengesan penyakit kulit, haiwan itu mesti berada di bawah pengawasan berterusan. Adalah perlu untuk memberi ubat haiwan peliharaan tepat pada masanya, melakukan pemprosesan yang diperlukan, memantau kesejahteraannya.

Rawatan

Rawatan untuk eksim pada kucing harus berdasarkan keadaan umum dan tempatan. Ekzema berlaku pada kucing dengan rawatan umum: untuk melegakan keradangan, ubat anti-radang bukan steroid (tavegil) diresepkan; untuk mengurangkan manifestasi gatal, menetapkan penggunaan ubat penenang (kafein, bromin); untuk mempercepat tempoh perkumuhan produk mabuk, diuretik diresepkan (urotropin, furosemide). Ekzema, yang dikesan terdapat patologi lain pada kucing, bagaimana merawatnya jika patologi sistem lain dikesan mengikut hasil diagnosis? Adalah perlu untuk membuat pembetulan yang sesuai dalam rawatan.

Ekzema kot pada kucing, bagaimana merawatnya secara topikal? Rawatan transformasi kulit eksim pada kucing, perlu memproses kulit. Bagaimana eksim dirawat pada kucing dengan bulu? Cukur kot (kerana bulu boleh menjadi sumber jangkitan tambahan), dirawat dengan larutan etil alkohol 70%. Rawatan ekzema lebih lanjut dilakukan pada kucing yang berkaitan dengan prosesnya. Pada peringkat akut, perlu untuk mengubati eksim kucing menggunakan antiseptik (penyelesaian: chlorhexidine bigluconate, furacillin, hidrogen peroksida, miramistin), salap dan krim yang mengurangkan pengeluaran air. Serbuk, losyen dan salap digunakan untuk mengurangkan keradangan..

Aplikasi berdasarkan tindakan astringen, pengedap dan pembatasan pembentukan dan eksudasi Memohon pengaruh astringen: larutan tanin, formalin 5 - 10%. Antiseptik: 5_10% tincture yodium, minyak Naftalan. Digunakan untuk menangani dan menggunakan serbet.

Bagaimana merawat ekzema pada kucing pada peringkat kronik? Perlu menggunakan kaedah untuk meningkatkan pembuangan kerak (larutan hidrogen peroksida 3%) dan menghilangkan kerak dengan pinset. Dalam kes yang teruk, gunakan salap salisilik 3 - 5%. Residu nekrotik dikeluarkan dengan salap Vishnevsky. Penggunaan antibiotik mesti ditambahkan pada terapi (pencegahan komplikasi berjangkit: terramycin aerosol; apabila jangkitan melekat, salap Iruxovetin). Pada peringkat perubahan proliferatif, saya menggunakan ubat untuk penyembuhan kulit (ranosan).

Di rumah, perlu menyesuaikan diet haiwan kesayangan. Bilangan hidangan daging dan ikan berkurang. Di rumah, rawatan eksim pada kucing dilakukan dengan peningkatan penggunaan komponen tenusu dan herba

Ia juga sangat penting untuk memberikan ketenangan fikiran kepada haiwan kesayangan anda. Oleh kerana dermatosis sering digabungkan dengan gatal yang teruk, haiwan peliharaan mengalami tingkah laku gelisah dan kerengsaan tambahan akan memberi kesan negatif kepada mereka.

Tunjukkan kemesraan dan simpati anda terhadap ketidakselesaan haiwan kesayangan anda. Prasyarat untuk merawat eksim pada kucing di rumah adalah peningkatan pengambilan cecair. Sekiranya anda tidak dapat mendapatkan air, gunakan jarum suntik (tanpa jarum) untuk menyuntikkan air. Selalunya, keadaan haiwan peliharaan yang lemah disertai dengan kekurangan vitamin. Bagaimana merawat ekzema pada kucing dengan hipovitaminosis? Kompleks multivitamin ditambahkan pada terapi. Mereka dicampurkan dengan makanan, atau disuntik melalui jarum suntik (kerana haiwan peliharaan mungkin enggan mengambil bentuk mentah ubat).