Ahli kami

Majalah ini dibuat untuk menolong anda dalam masa-masa sukar ketika anda atau orang yang anda sayangi menghadapi masalah kesihatan!
Allegology.ru boleh menjadi pembantu utama anda dalam perjalanan ke kesihatan dan mood yang baik! Artikel yang berguna akan membantu anda menyelesaikan masalah kulit, kegemukan, selsema, memberitahu anda apa yang harus dilakukan dengan masalah pada sendi, urat dan penglihatan. Dalam artikel tersebut, anda akan menemui rahsia bagaimana menjaga kecantikan dan awet muda pada usia berapa pun! Tetapi lelaki juga tidak menyedarinya! Terdapat keseluruhan bahagian untuk mereka di mana mereka boleh mendapatkan banyak cadangan dan nasihat berguna untuk lelaki dan bukan sahaja!
Semua maklumat di laman web ini relevan dan tersedia 24/7. Artikel sentiasa dikemas kini dan dikaji oleh pakar dalam bidang perubatan. Bagaimanapun, selalu ingat, anda tidak boleh mengubati diri sendiri, lebih baik menghubungi doktor anda!

Gatal-gatal di dada semasa menyusu. Sebab dan penyelesaian yang mungkin.

Kemungkinan Penyebab Gatal Payudara dengan Hepatitis B dan Petua Penyelesaiannya
Sekiranya anda mengalami ketidakselesaan di kawasan kelenjar susu dan gatal-gatal pada kulit, disarankan untuk berjumpa doktor, kerana ini boleh menjadi gejala awal penyakit berjangkit yang akan mempengaruhi bayi..

Berikut adalah kemungkinan penyebab gatal-gatal payudara dengan hepatitis B, serta petua berkesan untuk menyelesaikannya..
- Jangkitan ragi atau kandidiasis payudara.
- Avitaminosis.
- Melekatkan bayi ke payudara dengan tidak betul.
- Keradangan saluran susu - mastitis.
Mari pertimbangkan setiap sebabnya dengan lebih terperinci..

Kandidiasis payudara
Selalunya, dengan latar belakang penurunan imuniti pada ibu yang menyusu dan kebersihan kelenjar susu yang tidak mencukupi, jangkitan kulat dapat berkembang yang mempengaruhi areola payudara. Pembiakan kulat disertai dengan gatal-gatal yang teruk pada kelenjar susu di kawasan puting dan areola, dan dalam kes yang teruk, proses patologi dapat merebak ke lipatan kulit di bawah payudara.

Keburukan jangkitan seperti ragi adalah bahawa semasa memberi makan, ibu dapat menjangkiti bayi dan bayi akan mengalami bintik-bintik putih yang menyakitkan di mulut, kerana bayi sering menolak makan, nakal dan menangis.

Avitaminosis
Gatal dan mengelupas kulit kelenjar susu pada ibu yang menyusui juga dapat menandakan kekurangan vitamin seperti A, E, B, C, dan unsur surih - zat besi, zink, selenium. Walaupun banyak wanita menyusui terpaksa mengikuti diet hypoallergenic kerana reaksi bayi terhadap pemakanan ibu, diet harus seimbang dan mengandungi semua vitamin dan mineral yang diperlukan - jika untuk beberapa sebab ini mustahil, maka anda juga harus mengambil persediaan multivitamin, khas untuk wanita hamil dan menyusu.

Lekapan bayi yang tidak betul pada payudara
Sekiranya bayi dalam proses penyusuan hanya menangkap puting, dan bukan puting dengan areola, maka tidak lama kemudian wanita itu akan mengalami retakan yang menyakitkan yang boleh menyebabkan pembakaran dan gatal. Sangat penting bagi bayi untuk membuka mulutnya dengan lebar dan meregangkan puting bersama dengan areola, sementara bibir bawahnya mesti menonjol ke bawah.

Mastitis
Proses yang tersekat pada kelenjar susu, kerana penyedutan susu oleh anak yang tidak lengkap, menyebabkan laktostasis, dan jika tidak dirawat, ia menyebabkan jangkitan pada saluran susu, yang mengembangkan mastitis. Penyakit ini disertai dengan sakit dada yang teruk, terbakar, gatal-gatal di dekat puting, kemerahan dan demam tinggi.

Mastitis adalah penyakit serius yang sering memerlukan pembedahan, jadi jika terdapat gejala patologi, anda harus mendapatkan bantuan perubatan secepat mungkin.

Gatal-gatal payudara semasa menyusu: sebab apa yang harus dilakukan

Ramai wanita dan kanak-kanak perempuan menghadapi masalah ketika payudara mereka gatal semasa HB (menyusu). Ini paling kerap berlaku kerana susu tiba, payudara bertambah besar, kulit meregang dan mula gatal.

Semasa pengeluaran susu, semasa menyusui, saluran susu diisi dengan sejumlah besar susu, peredaran darah meningkat dengan ketara. Ini membawa kepada perubahan ukuran kelenjar susu dan peregangan kulit..

Fenomena ini tidak dianggap sebagai masalah, sebaliknya, perkara biasa ketika menyusui, walaupun ia membawa rasa tidak selesa, kerana rasa kering, gatal dan mengelupas yang berterusan adalah meletihkan dan tidak membolehkan anda berehat sepenuhnya dan berurusan dengan bayi.

Biasanya, payudara berhenti gatal setelah proses menyusui bertambah baik, susu dihasilkan sama seperti yang diperlukan oleh bayi, dan kelenjar susu mengambil ukuran tertentu.

Dada gatal - kemungkinan penyebabnya

Sekiranya seorang ibu yang menyusu telah lama merasa gatal di kawasan dada, pertama sekali, anda tidak boleh menyisirnya untuk mengelakkan jangkitan melalui keretakan pada kulit..

Dan tentu saja, anda perlu memahami kemungkinan sebab mengapa kelenjar susu boleh gatal. Sesungguhnya, dalam beberapa kes, walaupun dengan penyusuan yang baik, perasaan tidak selesa tidak hilang, gatal mungkin merupakan tanda penyakit bersamaan. Yang paling biasa adalah:

  • sariawan puting;
  • avitaminosis;
  • mastitis;
  • lekatan yang tidak betul semasa memberi makan.

Ramai ibu yang terlalu sibuk menjaga bayi mungkin mengabaikan perasaan yang menyakitkan dan tidak selesa. Tetapi jika dada terus gatal, lebih baik berjumpa doktor untuk pemeriksaan dan mengenal pasti kemungkinan penyebabnya..

Adalah perlu untuk mempertimbangkan dengan lebih terperinci semua kemungkinan tanda-tanda penyakit di atas yang dapat menimbulkan keinginan berterusan untuk menggaru dada, serta cara untuk mengatasinya..

Sariawan

Sebilangan besar wanita mula menderita kandidiasis puting pada minggu-minggu pertama selepas permulaan penyusuan. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa pemberian makanan belum ditetapkan, keteraturan prosedur kebersihan belum ditentukan, atau kekebalan tubuh wanita telah berkurang selama kehamilan.

Ini bermaksud bahawa lebih mudah kulat membiak di kulit payudara dan puting, yang belum tumbuh lebih kuat, tidak menjadi kasar dan mungkin cedera semasa proses penyusuan. Sebab-sebab lain yang boleh menyebabkan perkembangan sariawan:

  • penyakit kronik kandidiasis yang berlaku di dalam badan dan berulang dengan manifestasi di kawasan puting;
  • mengambil kontraseptif hormon;
  • pengambilan makanan manis, berkanji berlebihan, makanan masin yang berlebihan;
  • retakan mendalam pada puting;
  • diabetes.

Jangkitan yang tidak dirawat dapat menular ke bayi semasa memberi makan, jadi anda perlu mengetahui gejala apa yang disertai dengan kandidiasis. Ciri-ciri utama termasuk:

  • sensasi gatal yang tidak menyenangkan di sekitar puting;
  • kemerahan dan pengelupasan kulit;
  • sisik kecil dan lepuh keputihan pada puting;
  • sedikit bengkak.

Sekiranya tidak ada sensasi yang menyakitkan, tingkah laku gelisah anak mungkin menandakan adanya penyakit pada ibu. Lagipun, di mulutnya juga terdapat manifestasi sariawan, yang menghalangnya menghisap susu sepenuhnya, membran mukus gatal, anak sering menangis dan enggan makan kerana sakit.

Adalah mustahak untuk merawat kandidiasis, tetapi doktor harus menetapkan ubat yang sesuai untuk tujuan ini. Ubat-ubatan sendiri tidak digalakkan sama sekali, tetapi dua kali ganda semasa kehamilan dan menyusui. Bagaimanapun, tidak diketahui reaksi apa yang boleh diberikan ubat ini kepada tubuh ibu dan anak. Sekiranya salap dan gel yang digunakan secara luaran dapat menyumbat saluran susu, maka penggunaan tablet di dalam yang tidak terkawal dapat menjadi berbahaya. Adalah perlu untuk merawat ibu dan anak pada masa yang sama, kerana anak yang tidak dirawat akan membawa jangkitan ke dalam badan ibu.

Cara termudah untuk menghilangkan sariawan ialah baking soda biasa. Satu sudu teh mesti dilarutkan dengan teliti dalam segelas air, yang diperolehi oleh komposisi secara berkala, pada siang hari, merawat payudara dan alat yang terkena di mulut anak. Pastikan untuk membasahkan payudara dengan larutan soda sebelum dan segera selepas memberi makan..

Sekiranya kulat telah melanda badan dengan teruk, dan larutan soda penaik tidak memberi kesan yang diinginkan, doktor mungkin mengesyorkan menggunakan salap nystatin ke kulit. Ia disapu pada kulit segera setelah memberi makan dan mencuci puting susu, dan juga 30 minit sebelum meletakkan bayi ke payudara. Kelenjar susu perlu berjemur selama 15-20 minit, dan juga untuk memantau kebersihan. Basuh payudara anda dengan kerap dan sterilkan semua yang bersentuhan dengannya - linen, pam payudara, alas.

Sebagai tambahan kepada rawatan luaran, anda perlu mula mengambil ubat yang mengandungi bifidobacteria dan lactobacilli: mereka akan membantu mengembalikan mikroflora yang betul di dalam badan. Perlu diberi perhatian terhadap diet dan makanan yang dimakan. Pengecualian untuk sariawan adalah soda, makanan ragi, gula-gula dan buah-buahan. Anda perlu minum banyak teh hijau dan minuman susu yang ditapai.

Anda tidak boleh menghentikan rawatan segera setelah tanda-tanda utama kandidiasis hilang, kerana menyingkirkan kulat ini tidak begitu mudah. Sekiranya penyakit ini dikesan tepat pada waktunya, dan perawatan dimulai dengan segera, maka kemungkinan untuk menyingkirkannya akan berkali-kali lebih tinggi daripada dengan tahap sariawan yang maju. Anda juga harus berusaha untuk tidak menghentikan penyusuan semasa rawatan. Lagipun, anda dapat mengatasi kandidiasis dengan cepat dengan sedikit usaha. Dalam kes ini, anak akan terus menerima semua nutrien dan vitamin yang terkandung dalam susu ibu, yang akan menyokong imuniti dan kesihatannya secara keseluruhan..

Mastitis

Sekiranya payudara ibu yang menyusu gatal, ini mungkin merupakan isyarat untuk mengembangkan mastitis. Dengan pengosongan kelenjar susu yang tidak lengkap, sambil mengabaikan proses ekspresi, proses keradangan bermula. Gejala pertama adalah gatal yang teruk, dan jika gejala ini tidak diperhatikan tepat pada waktunya, keradangan akan bertambah buruk, berubah menjadi bentuk purulen. Gatal berlaku kerana munculnya retakan dan mikrotraum pada kulit pada puting susu, dan melalui celah-celah ini, infeksi menembusi jauh ke dalam kelenjar.

Gejala utama mastitis adalah:

  • peningkatan suhu badan yang mendadak, kadang-kadang hingga 38.5-39 darjah;
  • rasa "terbakar" dada;
  • kesakitan, gatal-gatal.

Dalam kes ini, sangat penting untuk berjumpa doktor; sebagai langkah pertolongan cemas, anda boleh menggunakan kompres ais yang dibalut dengan kain tebal.

Pada suhu rendah dan keadaan umum wanita yang memuaskan, rawatan konservatif ditetapkan. Antibiotik digunakan yang sesuai dengan kelanjutan penyusuan, tetapi jika ada indikasi untuk ini, penyusuan susu ibu harus dihentikan sebentar. Mungkin pelantikan fisioterapi (biasanya pada peringkat pemulihan). Suhu tinggi dapat diturunkan dengan air dan cuka, kompres atau pancuran sejuk, dan parasetamol..

Sekiranya mastitis telah memasuki tahap proses keradangan purulen, campur tangan pembedahan ditunjukkan.

Pencegahan terbaik dari penyakit ini adalah pengosongan payudara sepenuhnya setelah menyusui. Setelah kelenjar susu dikosongkan, berguna untuk meletakkan ais di dalamnya selama 5-10 minit untuk melegakan bengkak dan demam. Memerlukan anak ke payudara sekerap mungkin: dia dijangkiti jangkitan bahkan sebelum manifestasi pertama penyakit ini, dan dengan susu ibu, anak akan menerima bukan hanya mikroba berbahaya, tetapi juga kekebalan terhadap mereka.

Avitaminosis

Pemakanan ibu yang menyusu harus mengandungi satu set vitamin, unsur mikro dan makro, lemak dan asid tepu yang lengkap. Sekiranya payudara anda gatal semasa menyusu, ini boleh menjadi tanda bahawa badan anda kekurangan vitamin. Pertama sekali, anda perlu menetapkan diet yang memberi wanita semua zat yang diperlukan yang penting untuk kesihatan ibu dan anak..

Kulit yang gebu dan gatal adalah tanda kekurangan vitamin A, E dan C, serta zink. Anda boleh memasukkan dalam menu produk yang mengandungi sejumlah vitamin ini atau mula mengambil kompleks vitamin khas yang akan diresepkan oleh doktor.

Banyak yang lupa tentang manfaat minyak ikan, dan sebenarnya mengandungi asam Omega 3, yang menyokong sistem saraf dalam keadaan sihat, meningkatkan peredaran darah dan penyerapan nutrien, khususnya vitamin D. bahagian dada, anda perlu berjemur dan berada di luar rumah lebih kerap.

Lekapan payudara yang tidak betul

Akibat dari teknik penyusuan yang tidak betul adalah kerosakan pada puting, retakan dan mikrotraum pada kulit, yang juga dapat memicu calar kelenjar susu secara berterusan. Gatal dan rasa tidak selesa berlaku semasa bayi menggosok kulit puting, cuba menariknya dan mendorongnya keluar semasa pemasangan tidak betul.

Ibu yang tidak berpengalaman boleh diajar teknik memberi makan yang betul di klinik atau dengan mengunjungi jururawat. Biasanya, ketika bayi belajar merebut seluruh areola di sekitar puting dan menghisap payudara sepenuhnya, rasa tidak selesa, termasuk sakit dan gatal, berhenti di ibu.

Punca gatal lain

Sekiranya ibu tidak mempunyai semua penyakit di atas, kerana kelenjar susu boleh gatal semasa menyusu, anda perlu memikirkan hakikat bahawa gatal adalah tanda reaksi alahan badan. Reaksi seperti itu dapat terjadi ketika mengambil ubat, misalnya, jika seorang wanita menderita semacam penyakit kronik dan terpaksa selalu minum ubat..

Semasa penyusuan, perubahan hormon dalam badan berlaku dan ubat-ubatan yang tidak memberi kesan sampingan sebelum kehamilan dan penyusuan dapat memberikan reaksi alergi pada masa ini, walaupun pengambilannya tidak dilarang semasa memberi makan.

Alergi boleh disebabkan oleh penggunaan krim yang tidak berbahaya walaupun ibu menggunakan ketika merawat kulit payudara atau salap untuk mengelakkan retakan puting. Sebarang produk kosmetik boleh menimbulkan kemunculan gatal pada kulit payudara, jadi anda tidak boleh mengecualikan pilihan ini semasa mencari punca fenomena ini.

Bra sintetik dan ketat boleh menimbulkan sensasi gatal, jadi anda harus memilih seluar dalam yang diperbuat daripada bahan semula jadi dan bernafas..

Sekiranya payudara gatal semasa menyusu, dan ibu tidak dapat mencari penjelasan mengenai hal ini, lebih baik berjumpa doktor untuk mendapatkan bantuan yang berkelayakan untuk mengetahui sebab dan menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan ini.

Puting gatal pada ibu yang menyusu: sebab, rawatan

Kandungan

Puting gatal pada wanita ketika menyusu boleh menjadi gejala jangkitan atau keadaan perubatan. Atau mungkin merupakan fenomena yang diharapkan, yang menunjukkan bahawa tubuh ibu yang menyusu sedang menyesuaikan diri. Seorang doktor dapat membantu memahami mengapa gejala tersebut muncul setelah pemeriksaan dan beberapa penyelidikan. MedAboutMe akan memberitahu anda mengenai penyebab gatal-gatal, gejala yang membimbangkan, dan juga kemungkinan rawatan..

Gatal semasa menyusu: menyebabkan

Ibu yang menyusu boleh datang ke pejabat doktor dengan pelbagai aduan. Kadang-kadang gatal terasa langsung pada puting susu, kadang-kadang merebak dan terasa di dada, di tempat yang dalam. Penerangan yang tepat mengenai gejala dan jawapan kepada soalan akan membantu doktor membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang berkelayakan..

Pakar dapat mengenal pasti sebab-sebab yang paling sering menyebabkan pembentukan puting gatal pada ibu yang menyusu.

Iritasi kulit

Ibu muda yang tidak berpengalaman pada peringkat pembentukan penyusuan susu ibu mungkin menghadapi beberapa kesulitan, pembentukan puting kering dan retak tidak terkecuali. Doktor mengatakan bahawa kesilapan dalam melekatkan bayi ke payudara meningkatkan kemungkinan komplikasi tersebut..

Penyusuan susu ibu adalah proses fisiologi, dan ibu harus menikmati proses ini, merasa bersatu dengan bayinya, dan tidak mengalami kesakitan dan kerengsaan kulit.

Gatal biasanya hilang kerana kesalahan lampiran diperbaiki, pengeluaran susu bertambah baik, dan penyusuan matang.

Mastitis

Mastitis adalah keradangan pada tisu payudara yang disertai dengan gatal-gatal, sakit, dan gejala-gejala lain yang tidak menyenangkan. Selalunya, patologi terbentuk pada minggu pertama penyusuan. Gejala patologi akan rasa sakit dan gatal-gatal, tidak hanya pada permukaan kulit dan puting, tetapi juga di dalam payudara. Ibu yang menyusui datang ke doktor dengan keluhan sakit kepala dan demam tinggi, merasa tidak sihat, dan payudara yang meradang sendiri menjadi panas apabila disentuh.

Kandidiasis kulit

Candidiasis adalah keradangan kulat yang agak biasa. Gejala thrush puting akan terasa gatal, sensasi terbakar yang terasa pada puting atau di bahagian dada. Dalam rawatan puting susu ibu, wanita itu sendiri dan bayinya terlibat, jika tidak seseorang akan menjadi sumber jangkitan berterusan.

Penyusuan susu ibu adalah kemahiran yang memerlukan masa dan bantuan profesional yang berpengalaman seperti doktor atau kaunselor penyusuan. Lebih-lebih lagi, ibu dan bayi yang menyusu harus membiasakan diri dan belajar..

Cengkaman yang tidak betul boleh menyebabkan gatal dan bahkan sakit semasa menyusui, dan ini juga merupakan salah satu penyebab keretakan dan kerosakan traumatik pada puting susu..

Kudis pada ibu menyusu

Pruritus tergolong dalam kumpulan lesi kulit gatal kronik (dermatosis). Mekanisme utamanya dianggap sebagai gangguan saraf dan lesi kulit alergi. Dengan pruritus, bentuk gatal yang kuat dan tidak tertahankan di kawasan kulit, dan nodul yang mempunyai penampilan yang tidak menyenangkan muncul di kawasan gatal. Sebagai hasil dari kenyataan bahawa kulit sangat gatal, pesakit menyisirnya, yang menimbulkan penyebaran kemerahan, bintik-bintik, pembentukan luka luka berjangkit, kerak dan tangisan berterusan. Ini juga membawa kepada gangguan psikologi, neurosis dan kompleks. Terutama sukar bagi anak-anak, wanita hamil dan ibu menyusu untuk bertoleransi dengan pruritus.

Sebab-sebabnya

Pruritus pada ibu yang menyusu biasanya merupakan akibat dari pruritus wanita hamil yang tidak dapat diselesaikan, lebih jarang ia diprovokasi pada awalnya semasa menyusui. Prurigo atau prurigo adalah jenis dermatosis gatal khas, luka kulit kronik dengan pembentukan lebam, lecet dan calar, kerak, yang memberi ibu yang tidak selesa banyak ketidakselesaan dan kegelisahan.

Sebab utama perkembangan dermatosis ini pada ibu yang menyusu adalah pembentukan kepekaan alahan badan. Semasa kehamilan dan pada bulan-bulan pertama penyusuan, sistem kekebalan tubuh sangat rentan dan sensitif terhadap pengaruh negatif, yang boleh menyebabkan pembentukan reaksi alergi baru atau pemburukan yang ada.

Untuk pruritus, makanan akan menjadi yang paling relevan, menjadi provokator utama dermatosis. Bagi wanita yang menyusu, ini mungkin alergen yang paling aktif - coklat dan gula-gula, buah sitrus, ikan atau makanan laut, beri terang. Juga boleh menjadi provokator kopi, madu, rempah dan rempah.

Perkembangan pruritus sangat mungkin terjadi pada ibu yang terdedah kepada alergi dan pernah mengalami manifestasi alahan sebelumnya. Faktor predisposisi, selain alahan umum, boleh menjadi:

  • Kehadiran parasit di usus (cacing).
  • Masalah yang ada dengan pemisahan hempedu (dyskinesia), serta pelanggaran mikroflora usus.
  • Tekanan, keletihan, kebimbangan, neurosis, gangguan tidur.
  • Penyakit sistem pencernaan (perut atau usus), kehadiran diabetes mellitus, tumor, kerosakan hati.
  • Di kawasan luar bandar, gigitan serangga, terutama nyamuk atau kutu, kutu dapat menjadi provokasi.

Biasanya, manifestasi yang paling mencolok akan berlatarbelakangkan perengsa dan tekanan makanan..

Gejala

Pada ibu yang menyusui, pruritus menampakkan dirinya sebagai ruam pada kulit badan, serta di kawasan anggota badan dan punggung, punggung, yang tidak mempunyai simetri. Biasanya, tidak ada manifestasi pada wajah dan permukaan ekstensor anggota badan. Ruam berbentuk nodul, serupa dengan hemisfera, atau kerucut berukuran hingga 5 mm, mempunyai warna merah jambu atau merah. Mungkin juga terdapat lebam yang sangat gatal yang memiliki warna merah terang dan lepuh, yang disebabkan oleh gatal-gatal disisir hingga calar dan kerak.

Manifestasi boleh menjadi akut atau kronik. Dalam keadaan akut, semua fenomena timbul dengan mendadak dan gatal dengan kuat, dan dalam keadaan kronik gangguan neurotik juga sangat ketara - masalah tidur, neurosis, mudah marah, ketidakstabilan emosi.

Diagnosis pruritus pada ibu yang menyusu

Asas diagnosis adalah pemeriksaan unsur-unsur oleh ahli dermatologi. Diagnostik visual dan dermatoskopi diperlukan, dan sekiranya berlaku jangkitan sekunder, smear dan kultur bakteriologi dari rembesan dan rembesan kulit juga ditunjukkan. Ini perlu untuk menentukan patogen dan kepekaannya terhadap antibiotik..

Ujian darah dan air kencing, ujian najis untuk cacing dan pencernaan makanan, untuk dysbacteriosis juga diperlukan. Rundingan ahli endokrinologi dan ahli gastroenterologi ditunjukkan, ultrasound hati dan pundi hempedu dilakukan, penentuan enzim pankreas.

Komplikasi

Apabila unsur-unsur yang disikat oleh seorang wanita dijangkiti, komplikasi sifat purulen dapat terbentuk - pyoderma, folikulitis, bisul. Mereka sudah memerlukan rawatan antibiotik dan berbahaya untuk penyebaran jangkitan ke organ dalaman..

Rawatan

Apa yang kau boleh buat

Asas rawatan adalah mematuhi diet khas yang tidak termasuk semua alergen yang berpotensi dari diet. Semua makanan yang berbahaya boleh disingkirkan dari diet. Dalam diet, tambahkan lebih banyak makanan susu tumbuhan dan fermentasi. Menunjukkan kebersihan sepenuhnya dan mencuci kulit, mandi dengan ramuan penenang dan merebus.

Apa yang doktor lakukan

Dalam rawatan tersebut, enzim pencernaan digunakan untuk memudahkan pencernaan makanan, vitamin B, asam askorbat dan retinol, antihistamin. Penetapan sediaan kalsium dan persediaan herba dan sintetik penenang juga ditunjukkan. Yang ditunjukkan adalah mandi dedak, decoctions herba, fisioterapi. Dalam kes yang teruk, salap dan krim dengan hormon diresepkan, persediaan hormon di dalam kursus pendek.

Penggunaan fisioterapi dalam bentuk penyinaran UV kulit, penggunaan electrosleep atau fonoforesis dengan ubat-ubatan, gelombang mikro atau iductothermy, serta kaedah lain ditunjukkan.

Pencegahan

Asas pencegahan adalah diet hypoallergenic dan penghapusan makanan yang berpotensi alergen dari diet. Ditunjukkan untuk mengekalkan gaya hidup sihat, perawatan kulit yang lengkap dan mengambil vitamin.

Mengapa ibu menyusu gatal?

Sebab mengapa dada gatal dengan hepatitis B boleh menjadi semula jadi dan tidak berbahaya. Tetapi kadang-kadang keadaan ini memerlukan rawatan. Sekiranya gatal-gatal di kawasan kelenjar susu tidak hilang untuk waktu yang lama, maka lebih baik berjumpa doktor. Anda boleh menghubungi pakar pediatrik yang memerhatikan bayi, dan pakar pediatrik akan memberitahu anda pakar yang anda perlu berjumpa..

Mengapa payudara gatal ketika menyusu

Kulit gatal di kawasan kelenjar susu membimbangkan setengah wanita yang sedang menyusu. Tetapi sebilangan kecil orang sangat mementingkan gejala ini. Sebilangan besar wanita berjaya menguruskan kudis dengan menggunakan rawatan di rumah. Dan hanya sebilangan kecil ibu yang menyusu dengan payudara gatal pergi ke doktor. Selalunya, tanda penolong memaksa lawatan ke pakar - pelanggaran integriti kulit, pelepasan pelik, sakit, anjing laut dan lain-lain.

Kulat

Perkara pertama yang difikirkan oleh ibu menyusu dengan payudara gatal adalah kulat kulit. Semasa menyusu, banyak wanita bimbang tentang kandidiasis puting. Pada masa yang sama, kulat muncul di mulut bayi, menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan. Oleh itu, seriawan dengan HB tidak boleh diabaikan. Semakin cepat anda berjumpa doktor dan memulakan rawatan, semakin cepat gatal akan hilang, dan rasa sakit dan kerengsaan anak di mulut akan hilang..

Anda boleh mengenal pasti sakit kepala dengan tanda-tanda berikut:

  • dada terasa gatal selalu, dan bukan dari semasa ke semasa;
  • kepingan keputihan terdapat pada puting;
  • kulit di bawah mekar meradang dan berdarah;
  • semasa menggaru, kerengsaan muncul dan luka timbul;
  • bayi mempunyai lapisan putih di mulut, di mana terdapat selaput lendir yang meradang;
  • anak tidak menyusu dengan baik, menjadi murung.

Sariawan semasa penyusuan dirawat dengan ubat antimikotik yang ditetapkan oleh doktor. Di rumah, anda boleh merawat kelenjar susu dengan air rebus dengan penambahan soda.

Lekapan yang tidak betul

Sekiranya payudara gatal selepas memberi makan, maka penyambungan yang tidak betul mungkin menjadi penyebabnya. Dengan penangkapan areola yang tidak lengkap, kelenjar susu tidak dikosongkan sepenuhnya. Ini menyebabkan genangan susu, laktostasis berkembang. Seorang wanita mengembangkan anjing laut yang menjadi besar dan menyakitkan dari masa ke masa..

Sekiranya disapu dengan tidak betul, bayi menggosok kulit puting yang lembut dengan gusi. Ibu mengalami keretakan, yang juga sakit dan gatal. Selalunya, mastitis berkembang pada wanita dengan penggunaan yang tidak betul. Keradangan berlaku kerana penembusan mikroba ke dalam retakan.

Antibiotik sering diperlukan untuk mastitis, tetapi ubat yang sesuai dengan HB biasanya diresepkan.

Kerengsaan, kulit kering

Semasa mengandung, payudara wanita diperbesar. Ramai orang melihat garis-garis ungu-merah (striae) yang muncul disebabkan oleh peregangan kulit yang cepat.

Pada hari-hari pertama selepas melahirkan, ibu biasanya tidak merasakan perubahan kuat pada kelenjar susu. Susu datang dalam 4-5 hari. Kelenjar meningkat dalam jumlah, dan kulit diregangkan. Pada masa ini, ibu mungkin menyedari bahawa dia menjadi gatal semasa menyusu. Ini adalah reaksi semula jadi, walaupun tidak menyenangkan..

Penting untuk menjaga kulit anda dalam tempoh ini agar tanda regangan baru tidak muncul. Selepas beberapa minggu, penyusuan akan berlaku, dan rasa gatal yang menjengkelkan akan hilang..

Jangkitan kulit

Semasa menyusu, seorang wanita meningkatkan risiko jangkitan kulit. Penyakit kronik yang tidak berjangkit juga boleh bertambah buruk. Sekiranya gatal di kawasan payudara, maka penyebabnya mungkin:

  • psoriasis;
  • lumut;
  • kudis;
  • eritema;
  • gatal-gatal.

Jangkitan kulit disebabkan oleh bakteria, virus, kulat. Anda boleh menentukan agen penyebab penyakit ini menggunakan ujian makmal..

Alahan

Salah satu penyebab umum gatal pada payudara semasa menyusui adalah reaksi alahan. Ibu yang menyusu menjadi lebih peka. Untuk penjagaan kulit wanita menggunakan produk baru - gel, losyen, krim. Bagi mereka alergi paling kerap berlaku..

Setelah melahirkan, seorang ibu yang menyusui terpaksa menukar seluar dalamnya. Sekiranya coli terbuat dari sintetik, maka alahan berlaku. Reaksi kulit muncul sebagai tindak balas terhadap pengambilan kompleks vitamin, caj laktogonik.

Sekiranya terdapat alahan semasa menyusui, cukup untuk menghentikan hubungan dengan alergen. Anda tidak boleh mengambil persediaan herba, vitamin dan suplemen biologi tanpa preskripsi doktor. Untuk penjagaan kulit, disyorkan untuk memilih kosmetik hypoallergenic yang direka untuk ibu menyusu dan wanita hamil.

Apa nak buat

Tidak ada ubat tunggal untuk payudara gatal semasa menyusui. Kaedah untuk menyelesaikan masalah bergantung kepada penyebabnya..

  • Sekiranya aduan disebabkan oleh jangkitan pada kulit, termasuk sariawan, anda harus berjumpa doktor mengenai dada yang gatal. Doktor akan melakukan pemeriksaan dan, jika perlu, mengambil ujian. Berdasarkan hasilnya, rawatan akan ditetapkan.
  • Sekiranya penyebab gatal adalah alergi, maka pertama sekali adalah perlu untuk mengecualikan hubungan dengan alergen. Seorang ibu yang menyusu harus mempertimbangkan semula produk kebersihan, memperhatikan serbuk cuci dan mengecualikan alahan terhadap kain seluar dalam. Sekiranya alergi tidak hilang dalam jangka masa yang lama, anda perlu berjumpa doktor dan mendapatkan preskripsi antihistamin.
  • Apabila gatal disebabkan oleh kulit kering dan mengelupas, anda perlu memperhatikan penjagaan harian. Sabun alkali mengeringkan kulit, dan epidermis kelenjar susu semasa penyusuan memerlukan penghidratan yang baik.
  • Masalah lampiran yang tidak betul untuk ibu sukar untuk diselesaikan. Walau bagaimanapun, dengan penyusuan susu ibu yang betul, rasa tidak selesa semasa menyusu segera hilang. Sekiranya bayi biasanya mengambil puting, retakan ibu akan sembuh, rasa sakit dan gatal akan hilang.

Semasa menyusu, ibu biasanya tidak mempunyai masa untuk berjumpa doktor dan mengetahui mengapa payudaranya gatal. Tetapi setiap bulan dia mengunjungi pakar pediatrik dengan bayi. Sekiranya anda bimbang tentang gatal, anda harus memberitahu doktor anak anda mengenai simptomnya. Doktor akan memberi cadangan umum.

Mengapa puting gatal semasa menyusu?

Ramai wanita mengadu puting gatal semasa menyusu. Gejala ini biasanya menunjukkan jangkitan kecil atau berlaku akibat proses peralihan di mana tubuh ibu menyesuaikan diri untuk memberi makan bayi..

Kaunselor atau doktor penyusuan yang berpengalaman dengan masalah seperti ini sering kali dapat membantu menghilangkan rasa gatal. Di samping itu, seorang wanita dapat memanfaatkan kaedah penjagaan payudara di rumah..

Dalam artikel ini, kita akan melihat penyebab gatal puting semasa menyusu dan membincangkan kaedah yang boleh digunakan untuk mengurangkan gejala ini. Kami juga akan membincangkan situasi di mana anda perlu berjumpa doktor untuk puting gatal..

Sebab-sebabnya

Puting yang gatal semasa menyusu dapat nyata dengan cara yang berbeza. Kadang-kadang kelihatan pada wanita bahawa permukaan kulit terasa gatal, tetapi dalam beberapa kes ketidakselesaan berasal dari bahagian dalam dada.

Berikut adalah beberapa penyebab umum puting gatal semasa menyusu..

Kulit pecah dan jengkel

Pada mulanya penyusuan boleh menyebabkan puting gatal dan sakit

Wanita yang mempunyai kelahiran pertama mungkin terkejut dengan kekuatan bayi menghisap susu. Pada awal penyusuan, tisu puting boleh menjadi sangat sensitif, jadi tekanan kuat yang dikenakan pada payudara semasa menyusui sering menjengkelkan, terutama bagi ibu-ibu yang sebelumnya mengalami masalah kulit.

Wanita dengan eksim boleh mengalami keadaan ini pada puting semasa menyusu..

Apabila puting gatal kerana kulit retak dan kering, gejala cenderung muncul pada tisu dangkal dan berkurang ketika ibu dan bayi merasa selesa antara satu sama lain ketika menyusu..

Namun, kadang kala bakteria memasuki tisu payudara melalui kulit yang retak dan menyebabkan jangkitan seperti mastitis..

Mastitis

Mastitis dicirikan oleh keradangan dan kesakitan pada tisu payudara yang dalam. Biasanya masalah ini disebabkan oleh aktiviti penting bakteria. Mastitis boleh berlaku secara tiba-tiba. Selalunya berkembang pada minggu pertama penyusuan..

Mastitis boleh menyebabkan rasa gatal di dada dan sensasi yang menyakitkan di permukaan kulit dan di tisu yang lebih dalam. Sebilangan wanita dengan masalah seperti itu menghadapi kesakitan menembak. Payudara juga mungkin terasa terlalu panas untuk disentuh. Di samping itu, mastitis boleh menyebabkan peningkatan suhu badan secara keseluruhan..

Doktor biasanya menetapkan antibiotik untuk merawat mastitis. Dalam kes yang jarang berlaku, jangkitan itu merebak ke bahagian tubuh yang lain dan bahkan mengancam nyawa..

Sariawan

Thrush adalah jangkitan yis yang boleh mempengaruhi puting wanita. Terutama sekali masalah ini membimbangkan ibu menyusu, yang memerhatikan gatal-gatal dan sakit pada puting, serta pada tisu payudara yang dalam..

Adalah sukar bagi wanita untuk menentukan punca kesakitan, dan gejala-gejala sariawan yang tidak menyenangkan dari semasa ke semasa dapat mereda dan memburuk. Ragi yang menyebabkan keadaan ini berkembang dalam persekitaran yang lembap dan hangat, seperti di mulut bayi. Akibatnya, anak dan ibu dapat menyebarkan sariawan satu sama lain selama beberapa minggu atau bahkan berbulan-bulan..

Doktor biasanya menetapkan rawatan untuk ibu dan bayinya untuk mengelakkan kambuh.

Hubungi dermatitis

Dermatitis kontak adalah rasa sakit dan gatal yang disebabkan oleh pelbagai perengsa pada kulit. Pada sesetengah wanita, gangguan ini berkembang pada peringkat awal penyusuan, ketika tubuh ibu baru mulai terbiasa dengan kontak dengan mulut bayi yang baru lahir. Beberapa krim yang digunakan oleh wanita semasa menyusu juga boleh menyebabkan dermatitis kontak..

Sekiranya seorang wanita mempunyai dermatitis kontak, gatal hanya berlaku pada bahagian payudara yang bersentuhan dengan mulut bayi atau perengsa lain. Kadang-kadang pengelupasan atau kemerahan kulit berkembang kerana keadaan ini..

Refleks pengeluaran susu

Menghisap payudara, tangisan bayi, atau pemikiran bayi boleh mencetuskan refleks pengeluaran susu atau refleks oksitosin.

Sebilangan wanita mengalami refleks ini apabila terlalu banyak susu terkumpul di payudara atau badan menghasilkan susu berlebihan..

Refleks pengeluaran susu setiap wanita mempunyai tanda ciri tersendiri, tetapi kadang-kadang fenomena ini disertai oleh gatal-gatal pendek di kawasan puting susu. Sekiranya dada terasa gatal selama beberapa minit atau jam, kemungkinan besar ini bukan disebabkan oleh refleks oksitosin.

Teknik memberi makan yang tidak betul

Menyusu memerlukan kemahiran tertentu dari seorang wanita dan bayinya, dan kadang-kadang memerlukan sedikit masa untuk memperolehnya. Sekiranya bayi tidak menutup payudara dengan betul atau berada dalam kedudukan yang tidak selesa, dia mungkin memberi tekanan yang berlebihan pada puting susu, yang sering menyebabkan kerengsaan dan bahkan kerosakan pada puting susu..

Gatal yang berkaitan dengan teknik yang tidak betul sering mengganggu wanita pada minggu pertama penyusuan. Masalah ini biasanya hilang setelah ibu dan bayi saling menyesuaikan diri dan makan menjadi lebih selesa..

Sekiranya ini tidak berlaku, maka doktor boleh merujuk pesakitnya kepada perunding penyusuan yang akan mengajar wanita itu teknik yang betul dan membantu menyelesaikan masalah lain yang berkaitan..

Diagnostik

Seorang doktor atau pakar penyusuan biasanya menentukan penyebab puting gatal berdasarkan simptom wanita. Walau bagaimanapun, memeriksa anak juga boleh bermanfaat. Sebagai contoh, sariawan pada bayi mungkin menunjukkan bahawa ibu juga mengalami jangkitan yis..

Doktor mungkin meminta ibu menunjukkan bagaimana dia memberi makan bayinya. Ini akan membantu pakar mengetahui apakah kerengsaan puting susu disebabkan oleh teknik penyusuan yang tidak betul..

Rawatan

Krim yang mengandungi bahan antijamur, antibakteria dan anti-radang juga membantu melawan rasa gatal

Sekiranya sakit dada tidak berkaitan dengan jangkitan, maka wanita itu boleh berusaha menghilangkan gatal dengan rawatan di rumah. Strategi di bawah ini sering berkesan untuk merawat puting yang sakit dan gatal..

  • Menggunakan pelembap puting universal. Produk ini boleh didapati dari farmasi dengan preskripsi doktor. Mereka boleh didapati dalam bentuk krim yang mengandungi bahan antijamur, antibakteria dan anti-radang yang menangani pelbagai penyebab sakit puting.
  • Menggunakan krim dengan lanolin. Kajian pada tahun 2012 oleh penyelidik Kanada mendapati bahawa wanita yang menggunakan lanolin untuk melegakan kesakitan puting lebih cenderung untuk memberi makan bayi mereka selama 12 bulan berbanding wanita yang menggunakan pelembap yang diresepkan..
  • Pembetulan teknik memberi makan. Penempatan puting yang cukup dalam pada mulut bayi yang baru lahir boleh menyebabkan gatal dan kerosakan pada puting. Seorang perunding penyusuan akan mengajar seorang ibu dan bayinya bagaimana memaut payudara.
  • Memohon haba ke dada. Ia dapat menenangkan kerengsaan dan mengurangkan keradangan..
  • Mengeringkan susu selepas setiap kali makan. Ia membantu mencegah perkembangan jangkitan dan keretakan kulit.

Sekiranya doktor telah mendiagnosis wanita dengan jangkitan, dia boleh menetapkan yang berikut:

  • krim antikulat atau ubat untuk merawat sariawan;
  • antibiotik untuk mastitis.

Bila berjumpa doktor?

Anda harus berjumpa doktor sekiranya pembengkakan payudara diperhatikan setelah memberi makan bayi anda.

Wanita yang menyusu untuk pertama kalinya sering sukar memahami gejala mana yang semula jadi dan yang menunjukkan kelainan..

Apabila rasa gatal, sakit, atau sensasi tidak selesa yang lain muncul di kawasan payudara, wanita itu boleh mencuba rawatan di rumah. Tetapi jika masalah itu tidak dapat diselesaikan dalam beberapa hari, maka dalam keadaan seperti itu adalah lebih baik untuk berjumpa doktor..

Seorang ibu yang menyusu harus pergi ke hospital jika dia mengalami simptom berikut:

  • gatal-gatal dan kemerahan puting;
  • bengkak dada;
  • demam bersama dengan sakit dada atau gatal-gatal;
  • gatal-gatal yang kuat yang datang dari dalam dada;
  • lidah dan mulut putih pada bayi, yang mungkin menunjukkan sariawan;
  • benjolan yang menyakitkan di dada, yang mungkin menunjukkan abses.

Kesimpulannya

Selalunya, puting mulai gatal pada wanita pada minggu pertama penyusuan, tetapi gatal boleh muncul pada waktu lain. Interaksi antara mulut bayi dan payudara ibu tidak boleh menyakitkan, jadi wanita biasanya tidak menderita ketika menyusui bayinya. Sebarang ketidakselesaan dalam kebanyakan kes hilang dengan masa.

Seorang doktor atau pakar penyusuan susu ibu dapat menolong seorang wanita mencari jalan untuk memastikan bahawa bayinya diberi makan dengan selesa..

Mengapa wanita mempunyai puting gatal: kemungkinan penyebab dan rawatan

Penyebab utama gatal-gatal kelenjar susu, iaitu puting susu, adalah kesan faktor-faktor yang menjengkelkan, jangkitan kulit, kulit kering. Bahagian hidung payudara boleh gatal kerana penyakit. Masalah ini biasa tetapi tidak berbahaya. Walau bagaimanapun, jika perubahan pada penampilan payudara muncul, maka lebih baik berunding dengan pakar mamologi atau ahli dermatologi, kerana ini boleh menjadi masalah dermatologi yang mudah dihilangkan, atau yang lebih serius yang memerlukan rawatan jangka panjang..

  • 1 Sebab
    • 1.1 Kerengsaan kulit
    • 1.2 Tekanan
    • 1.3 Perubahan tahap hormon
      • 1.3.1 Semasa mengandung dan menyusui
      • 1.3.2 Ketidakseimbangan hormon dan menopaus
    • 1.4 Penyakit
      • 1.4.1 Ekzema
      • 1.4.2 Thrush
      • 1.4.3 Urtikaria
    • 1.5 Kecederaan
  • 2 Bila berjumpa doktor
  • 3 Cara menghilangkan gatal

Penyebab gatal yang biasa di areola adalah:

  • kekeringan;
  • kerengsaan;
  • kesan tekanan.

Kekeringan kulit berlaku setelah kerap mencuci payudara dengan sabun, penggunaan produk kosmetik. Ada kemungkinan gejala ini muncul setelah terdedah lama kepada cahaya matahari langsung. Kelenjar payudara juga mula gatal setelah merawat puting dengan cecair yang mengandungi alkohol..

Kekeringan berlaku kerana kekurangan cecair di dalam badan. Anda dapat memahami bahawa alasannya terletak pada kekeringan kawasan areola oleh gejala yang menyertainya:

  • mengelupas;
  • retakan.

Kerengsaan dibentuk dengan pilihan pakaian yang salah, memakai seluar dalam sintetik. Bra dengan jahitan kasar menjengkelkan dan menyebabkan ruam lampin. Keadaan bertambah buruk apabila tidak diambil ukuran dan ketat. Akibat menekan kelenjar susu, bekalan darah ke organ berpasangan terganggu.

Ketidakselesaan pada kulit berhampiran puting muncul kerana gigitan nyamuk. Gejala kerengsaan ini adalah gatal dan bengkak. Sekiranya seorang wanita mula menyisir kawasan ini, maka jangkitan mula menembusi mikrokrok yang muncul..

Payudara mula gatal dan gatal sekiranya seorang wanita mengalami tekanan. Dalam kes ini, ia adalah reaksi sistem saraf. Semasa tekanan, tubuh mula menghasilkan komponen yang mempengaruhi sel-sel saraf kulit.

Ini memprovokasi pelebaran saluran darah, peningkatan kadar histamin dan edema. Selanjutnya, terdapat penurunan fungsi korteks adrenal, pengeluaran hormon dengan sifat anti-radang melambatkan.

Sekiranya kawasan puting wanita mula gatal segera setelah pertengkaran, maka ahli mamologi mengaitkannya dengan alasan psikologi. Gejalanya lebih teruk pada waktu petang dan malam. Melegakan keadaan berlaku apabila seseorang menenangkan. Kemurungan kronik menyebabkan gatal puting yang berterusan.

Gatal di areola juga terjadi pada usia tertentu kerana perubahan dalam proses hormon. Pada remaja, kelenjar susu mula berkembang semasa akil baligh, yang dikaitkan dengan hormon. Payudara mula gatal dengan pembesaran kerana regangan kulit.

Sekiranya gatal berlaku sebelum haid, maka ini disebabkan oleh kekurangan estrogen, yang merangsang kerja kelenjar sebum, dalam tempoh ini. Gadis itu mengembangkan kulit kering, yang berlaku di kawasan kelenjar susu. Sebab lain untuk keadaan ini adalah pembengkakan payudara sebelum haid..

Puting gatal semasa kehamilan adalah perkara biasa. Seorang wanita mengalami perubahan pada kelenjar susu untuk mempersiapkan organ untuk menyusui. Ia dikaitkan dengan oksitosin dan prolaktin. Di bawah pengaruh dua hormon ini, seorang wanita merasa gatal di payudaranya, kerana:

  • rangkaian saluran darah meningkat;
  • bilangan saluran susu bertambah.

Gejala tambahan adalah penampilan kolostrum (pelepasan kuning dari puting dengan konsistensi tebal).

Semasa menyusui, seorang wanita yang menyusui, bersama-sama dengan gatal-gatal, merasakan sedikit sensasi kesemutan disebabkan oleh fakta bahawa payudara penuh dengan susu. Gatal tidak dikecualikan dalam tempoh ini kerana sebab lain. Semasa menyusu, retakan muncul di mana bakteria dapat masuk, menyebabkan mastitis dan gejala yang menyertainya:

  • sakit dada;
  • kenaikan suhu;
  • penampilan anjing laut di kelenjar susu;
  • kemerahan kulit.

Mastitis boleh terbentuk di kelenjar susu kiri dan kanan, atau kedua-duanya..

Pada wanita dengan menopaus, tahap hormon seks wanita dalam darah menurun dengan cepat. Ini menyebabkan kekeringan berlebihan di areola..

Ketidakseimbangan hormon disebabkan oleh pelbagai gangguan fungsi organ-organ sistem endokrin berikut:

  • kelenjar adrenal;
  • kelenjar tiroid;
  • paratiroid dan pankreas;
  • kelenjar pituitari.

Selalunya, wanita mempunyai puting gatal dengan penyakit kulit (eksim, sariawan, urtikaria). Tetapi kemunculan gejala tambahan menunjukkan adanya penyakit dan patologi dalaman yang berbeza:

  • pelepasan kuning dan hijau adalah dengan duktasia (radang saluran susu);
  • manifestasi dengan darah bercakap tentang pembentukan papilloma atau tumor sista;
  • kesemutan, sakit pada puting, kepekaan meningkat, rasa terbakar, gatal dan eksim menunjukkan penyakit Paget (barah pada areola payudara dan puting).

Gatal disebabkan oleh proses keradangan yang terbentuk di kelenjar susu kerana penembusan jangkitan dan bakteria:

  • keradangan folikel rambut di dekat areoles atau folikulitis terbentuk apabila staphylococcus aureus terjejas;
  • pembentukan fistula berlaku kerana perkembangan abses di kawasan parasit.

Dengan eksim di dada, ekspresi berlaku - kecacatan kulit yang menampakkan diri dalam bentuk abses. Mereka mempunyai batas yang jelas, mengandungi cairan keruh yang berbau tidak menyenangkan..

Sebab-sebab pembentukan eksim pada kelenjar susu adalah:

  • melambatkan metabolisme;
  • pelanggaran integriti kulit;
  • rangsangan.

Lesi kulit di kawasan puting, di bawah payudara, menyebabkan jamur candida. Dalam proses aktiviti penting agen penyebab patologi berjangkit, asid laktik dilepaskan. Ini dapat dilihat dengan kemunculan zat putih-kuning pada puting..

Jangkitan kulat ini menyebabkan sensasi terbakar dan gatal yang sengit. Jangkitan kulit lain di mana puting gatal teruk termasuk:

  • herpes;
  • gatal-gatal.

Keradangan dan kerengsaan kulit berhampiran puting dikaitkan dengan dermatitis atopik alergi - urtikaria. Punca penyakit kulit ini tersembunyi dalam alahan. Proses imunopatologi disebabkan oleh:

  • produk makanan yang mengandungi komponen berbahaya (untuk meningkatkan rasa, meningkatkan jangka hayat);
  • produk penjagaan kulit;
  • serbuk pencuci;
  • bahan dari mana linen dibuat.

Gatal berlaku semasa pertumbuhan semula tisu yang rosak. Ini menunjukkan pertumbuhan semula sel. Ini sering berlaku selepas pembedahan:

  • pembesaran atau pengurangan payudara;
  • pembetulan bentuk kelenjar susu;
  • penyingkiran neoplasma.

Sekiranya kemerosotan kesihatan, perubahan visual di kawasan areola atau kelenjar susu, anda harus menghubungi pakar mamologi atau ahli dermatologi. Mengetahui sebab mengapa puting gatal akan membantu:

  • pemeriksaan mamologi;
  • ujian hormon, penanda tumor, kultur bakteria.

Gejala untuk mendiagnosis keadaan:

  • kemunculan struktur yang dipadatkan;
  • asimetri puting;
  • pelepasan daripada mereka dari konsistensi yang tidak jelas;
  • pembesaran satu payudara;
  • kecacatan kulit;
  • perubahan warna pada payudara.

Masalah ini dapat diselesaikan dengan bantuan perubatan tradisional dan terapi ubat. Untuk melegakan gatal, seorang wanita boleh menggunakan cadangan berikut:

  • Sekiranya kerengsaan, mencuci kawasan dengan rebusan tanaman ubat (ibu dan ibu tiri, calendula) atau air bersih pada suhu bilik akan membantu.
  • Dengan kekeringan kulit yang berlebihan, bayi hipoalergenik atau pelembap lain (Purelan, Mama Comfort, Mustela) akan membantu..
  • Dengan gigitan nyamuk, anda dapat menghilangkan rasa gatal dengan menggunakan rawatan antiseptik dan pelinciran kawasan seterusnya dengan gel Fenistil.
  • Dengan kemerahan yang teruk, anda perlu menggunakan produk seperti Bepanten, Levomekol, Traumeel, Boro-Plus.
  • Dengan pembentukan ulser akibat penembusan bakteria, bantuan pakar bedah sangat diperlukan.
  • Semasa memberi makan, penting untuk menyiapkan payudara terlebih dahulu: merawat puting susu dengan merebus kulit kayu oak, menggosok kelenjar susu dengan tuala (untuk lebih kasar).
  • Untuk jangkitan dan penyakit kulit, berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan.

Langkah pencegahan akan membantu mengelakkan gatal pada kelenjar susu:

  • penjagaan kawasan areola yang betul;
  • memakai coli yang diperbuat daripada bahan semula jadi, dipilih mengikut ukuran;
  • penolakan dari penyamakan yang berpanjangan;
  • minum air secukupnya sehari (sehingga 2 liter, berdasarkan berat badan dan usia wanita).

Gatal-gatal di dada semasa menyusu. Sebab dan penyelesaian yang mungkin.

Kemungkinan Penyebab Gatal Payudara dengan Hepatitis B dan Petua Penyelesaiannya
Sekiranya anda mengalami ketidakselesaan di kawasan kelenjar susu dan gatal-gatal pada kulit, disarankan untuk berjumpa doktor, kerana ini boleh menjadi gejala awal penyakit berjangkit yang akan mempengaruhi bayi..

Berikut adalah kemungkinan penyebab gatal-gatal payudara dengan hepatitis B, serta petua berkesan untuk menyelesaikannya..
- Jangkitan ragi atau kandidiasis payudara.
- Avitaminosis.
- Melekatkan bayi ke payudara dengan tidak betul.
- Keradangan saluran susu - mastitis.
Mari pertimbangkan setiap sebabnya dengan lebih terperinci..

Kandidiasis payudara
Selalunya, dengan latar belakang penurunan imuniti pada ibu yang menyusu dan kebersihan kelenjar susu yang tidak mencukupi, jangkitan kulat dapat berkembang yang mempengaruhi areola payudara. Pembiakan kulat disertai dengan gatal-gatal yang teruk pada kelenjar susu di kawasan puting dan areola, dan dalam kes yang teruk, proses patologi dapat merebak ke lipatan kulit di bawah payudara.

Keburukan jangkitan seperti ragi adalah bahawa semasa memberi makan, ibu dapat menjangkiti bayi dan bayi akan mengalami bintik-bintik putih yang menyakitkan di mulut, kerana bayi sering menolak makan, nakal dan menangis.

Avitaminosis
Gatal dan mengelupas kulit kelenjar susu pada ibu yang menyusui juga dapat menandakan kekurangan vitamin seperti A, E, B, C, dan unsur surih - zat besi, zink, selenium. Walaupun banyak wanita menyusui terpaksa mengikuti diet hypoallergenic kerana reaksi bayi terhadap pemakanan ibu, diet harus seimbang dan mengandungi semua vitamin dan mineral yang diperlukan - jika untuk beberapa sebab ini mustahil, maka anda juga harus mengambil persediaan multivitamin, khas untuk wanita hamil dan menyusu.

Lekapan bayi yang tidak betul pada payudara
Sekiranya bayi dalam proses penyusuan hanya menangkap puting, dan bukan puting dengan areola, maka tidak lama kemudian wanita itu akan mengalami retakan yang menyakitkan yang boleh menyebabkan pembakaran dan gatal. Sangat penting bagi bayi untuk membuka mulutnya dengan lebar dan meregangkan puting bersama dengan areola, sementara bibir bawahnya mesti menonjol ke bawah.

Mastitis
Proses yang tersekat pada kelenjar susu, kerana penyedutan susu oleh anak yang tidak lengkap, menyebabkan laktostasis, dan jika tidak dirawat, ia menyebabkan jangkitan pada saluran susu, yang mengembangkan mastitis. Penyakit ini disertai dengan sakit dada yang teruk, terbakar, gatal-gatal di dekat puting, kemerahan dan demam tinggi.

Mastitis adalah penyakit serius yang sering memerlukan pembedahan, jadi jika terdapat gejala patologi, anda harus mendapatkan bantuan perubatan secepat mungkin.