Alahan habuk

Pada hari yang cerah, mudah untuk melihat zarah-zarah debu kecil terapung dengan lancar di udara - ia adalah debu isi rumah. Sebenarnya, ia adalah bahan multikomponen, yang terdiri daripada zarah terkecil dari bahan yang benar-benar luar biasa. Debu isi rumah mengandungi:

  • lava dan abu gunung berapi pepejal,
  • pasir afrika,
  • zarah getah dari tayar dan juga asteroid.

Tetapi 80% habuk terdiri daripada bahan yang lebih remeh:

  • selulosa (habuk buku);
  • zarah terkecil dari tekstil rumah lembut;
  • zarah bahan penamat siling, kertas dinding, dan lain-lain;
  • zarah pencuci yang digunakan untuk merawat permukaan perabot, tingkap dan lantai;
  • kelemumur dan rambut haiwan peliharaan;
  • zarah keratinized bahagian kulit manusia dan peluh, serpihan rambut;
  • kotoran serangga dan sisa-sisa cangkang kapit mereka.

Tetapi komponen utama debu rumah adalah tungau mikro atau saprophytes, yang memakan epidermis manusia yang mati..

Dengan sendirinya, tungau debu ini tidak berbahaya bagi manusia, tetapi produk aktiviti penting mereka (telur, kotoran atau penutup kitin nipis) boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan manusia melalui sistem imun.

Dengan cara yang mudah, mekanisme adalah seperti berikut:

  • Zarah-zarah aktiviti penting tungau debu menembusi tubuh manusia melalui sistem pernafasan, mencetuskan rantai reaksi pada tisu dan organ dalaman dan menyebabkan proses keradangan.
  • Sel imun, yang disebut sel "gemuk", mula menghasilkan histamin, yang pada gilirannya memprovokasi perkembangan gejala alergi: kesesakan hidung, bersin dan batuk, mata gatal dan kulit gatal.

Di Rusia, kejadian alahan rumah tangga berkisar antara 15-17 peratus. Pemekaan terhadap tungau debu menampakkan diri bergantung pada organ mana yang lebih banyak bertindak balas terhadap alergen: bronkus, kulit, hidung atau mukosa mata. Ini boleh menjadi asma bronkial, dermatitis atopik, rinitis alergi, atau konjungtivitis..

Cara melawan?

Para saintis belum mencipta "pil alergi", tetapi mengikuti peraturan tertentu dan menggunakan kemajuan moden dalam farmakologi, masih mungkin untuk menghentikan manifestasi klinikal alergi atau tetap terkawal..

Terdapat beberapa kaedah asas untuk menangani alahan habuk:

  1. pengecualian hubungan dengan alergen (dalam kes kami, dengan habuk);
  2. terapi ubat, untuk penggunaan jangka panjang, anda perlu memilih antihistamin generasi terkini;
  3. autolymphocytotherapy (ALT) dan imunoterapi khusus alergen (ASIT).

Rumah hypoallergenic

Hanya ada satu cara untuk mengecualikan hubungan dengan tungau debu - pembersihan rumah secara teratur dan betul. Tidak mustahil untuk mewujudkan keadaan untuk kotak steril, tetapi mungkin untuk mengurangkan populasi saprofit di rumah dengan ketara, yang bermaksud memperbaiki keadaan orang yang alergi. Mari kita mulakan.

Peraturan # 1. Adalah perlu untuk menyingkirkan apa yang disebut "pengumpul habuk".

  • Lebih baik menanggalkan langsir dan kanopi yang berat. Tirai boleh diganti dengan tirai ringan, dan yang terbaik, tirai, kerana ia mudah dibersihkan. Pelapis tekstil perabot - kulit atau bahan lain yang mudah dicuci.
  • Debu, dan tungau, terkumpul dalam pelbagai perincian hiasan yang rumit dari barang perabot yang sukar diakses untuk pembersihan berkualiti tinggi. Sebaiknya ganti mereka. Rumah di mana orang yang alergi mesti mempunyai reka bentuk yang sederhana.
  • Perpustakaan dan pelbagai cenderahati harus disimpan di belakang pintu kaca tertutup, mainan kanak-kanak - di loker khas.
  • Selimut dan bantal dengan tampalan semula jadi harus diganti dengan aksesori yang dipenuhi sintetik dengan kelembapan dan sokongan kelembapan yang tinggi. Mereka perlu diganti setahun sekali atau setahun setengah..
  • Permaidani, permaidani (semula jadi dan sintetik) harus dibuang, ia mengumpulkan sejumlah besar tungau debu, lebih-lebih lagi, lantai linoleum, parket atau lamina lebih mudah dibersihkan.
  • Mainan lembut hendaklah dibasuh secara berkala dan dirawat dengan pencuci tungau debu khas.

Peraturan # 2. Keadaan yang sesuai untuk melokalkan kutu adalah tempat tidur. Di sini panas, lembab dan ada makanan, yang merupakan zarah epidermis manusia yang terkelupas..

Tempat tidur mestilah berventilasi secara berkala dan tidak hanya dilepaskan dan ditayangkan semula. Bantal dan selimut mesti disingkirkan dua kali seminggu, dan tilam harus dikosongkan setiap hari.

  • Perlindungan terbaik terhadap kutu untuk tidur adalah penutup anti-alergi yang diperbuat daripada kain tenunan yang padat. Mereka mempunyai tahap perlindungan yang tinggi terhadap mikropartikel, kebolehtelapan udara dan penyaringan yang baik, tidak berkarat, berbeza dengan penutup lama, dan menyenangkan untuk disentuh.
  • Seprai mesti diganti setiap tiga hari. Basuh pada suhu 60 ° C, atau tambahkan bahan tambahan khas yang memberi kesan negatif pada tungau.
  • Mengeringkan cucian di luar rumah, di loggia atau di balkoni, bukan di ruang tamu.

Peraturan # 3. Semasa membersihkan rumah, anda mesti menggunakan pembersih vakum dengan penapis HEPA atau penapis air untuk mengurangkan kepekatan substrat berbahaya di udara.

Pembersih vakum yang dilengkapi sistem injap dan pengumpul habuk berdinding tebal dapat digunakan. Pembersihan dengan pembersih vakum hanya boleh dilakukan dengan bahan tambahan acaricides atau agen anti-alergenik.

Urutan pembersihan adalah seperti berikut:

  1. Lap habuk.
  2. Penyedut habuk.
  3. Kami mengudarakan bilik.
  4. Lap habuk yang sudah selesai setelah dibersihkan.
  5. Kami melakukan pembersihan lantai secara basah.

Peraturan # 4. Untuk mengurangkan manifestasi tindak balas alergi, perlu membersihkan udara dan mengawal kelembapan di dalam bilik..

Pembersih udara membantu mengurangkan jumlah zarah debu dan alergen di udara. Pembersih mesti berfungsi secara berterusan, dan penapis mesti diganti tepat pada masanya untuk mengecualikan pengeluaran bahan berbahaya.

Berjumpa doktor

Rawatan alergi terhadap habuk rumah yang tidak betul pada kanak-kanak sering menyebabkan adenoid atau atrofi mukosa hidung, yang boleh menyebabkan kehilangan bau sepenuhnya.

Terapi ubat

Untuk meneutralkan kesan histamin, antihistamin ditetapkan. Kawasan aplikasi mereka: rhinitis alergi dan dermatosis. Kini ubat-ubatan generasi kedua dan ketiga digunakan (Erius, Zyrtec), yang tidak mempunyai kesan sampingan sedatif. Rujuk doktor anda sebagai ubat jangka panjang bukanlah penyelesaian terbaik.

Untuk melegakan dan mencegah serangan asma, bronkodilator diresepkan. Ubat-ubatan ini digunakan dalam rawatan asma bronkial, konjungtivitis dan rinitis..

Kortikosteroid adalah ubat hormon yang berasal dari kortison (hormon korteks adrenal). Kortikosteroid mempunyai kesan anti-alergi tertentu, menekan perkembangan keradangan alergi, dan diresepkan terutama dalam kes-kes yang teruk. Rawatan dijalankan dalam kursus pendek, di bawah pengawasan doktor yang menghadiri.

Terapi ubat terutamanya melibatkan ubat jangka panjang. Perlu diingat bahawa ubat tidak mempengaruhi penyebab alergi, tetapi akibatnya. Oleh itu, rawatannya adalah simptomatik, dan keparahan manifestasi alahan "rumah" hanya dapat meningkat dari tahun ke tahun..

Autolymphocytotherapy (ALT)

Sel imun anda sendiri - limfosit - boleh digunakan untuk merawat alahan debu rumah. Mereka mengembalikan keadaan fungsi sistem imun dan mengurangkan kepekaan tubuh terhadap pelbagai jenis alergen. Ini adalah intipati autolymphocytotherapy.

Autolymphocytes disuntik secara subkutan ke permukaan bahu. Kekerapan sesi dan rejimen rawatan bergantung kepada keparahan penyakit. Kursus rawatan adalah 6-8 prosedur. Kaedah ALT digunakan dalam rawatan kanak-kanak berumur lebih dari 5 tahun. ALT mempunyai kontraindikasi.

Imunoterapi khusus alergen (ASIT)

ASIT dianggap sebagai "standard emas" untuk rawatan alahan. Inti kaedahnya adalah untuk mengurangkan kepekaan tubuh terhadap alergen dan mencegah perkembangan reaksi alergi.

Mikrodosis alergen, yang penting baginya, disuntik ke dalam badan orang yang alergi dengan bantuan sesi suntikan, dalam kepekatan yang meningkat secara beransur-ansur. Oleh itu, prinsip "menjatuhkan baji dengan baji" berfungsi. Akibatnya, daya tahan tubuh terhadap alergen bermusuhan meningkat.

Kini ASIT diakui sebagai satu-satunya kaedah yang tidak hanya melegakan simptom, tetapi juga menghilangkan penyebab tindak balas imun yang tidak mencukupi terhadap agen persekitaran. Kanak-kanak dibenarkan menjalankan ASIT dari umur 5 tahun. Terdapat kontraindikasi.

Diet

Tidak ada diet yang ketat untuk alergi terhadap habuk rumah. Tetapi anda perlu mempertimbangkan kemungkinan reaksi balas terhadap makanan laut. Jangan makan udang karang dan udang karang, ketam dan udang, tiram, siput dan kerang.

Alergi terhadap habuk. Apakah simptom dan bagaimana untuk mengelakkan perkembangan penyakit ini?

Adakah anda mula membersihkan dengan air mata di mata anda? Ini bukan kemalasan, itu debu. Alahan habuk rumah adalah masalah biasa. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia, hampir 40% penduduk dunia menderita debu. Ia menyebabkan alahan, asma dan pelbagai penyakit pernafasan..

Kami telah lama mengeluh tentang pencemaran gas bandar, tetapi hanya sedikit orang yang mengetahui bahawa udara di pangsapuri kami adalah 4 kali lebih kotor dan 8 kali lebih beracun daripada udara jalanan. Mengapa habuk begitu berbahaya?

Apa itu habuk rumah?

Tegasnya, tidak ada bahan seperti debu. Apa yang kita sebut debu adalah campuran pelbagai jenis zarah mikroskopik. Ia mungkin mengandungi skala terkecil epitel manusia, rambut binatang peliharaan, potongan makanan, serbuk sari, serat tekstil dari linen dan pakaian, kotoran tikus dan serangga, spora jamur dan ragi, bakteria dan juga makhluk hidup - tungau debu mikroskopik dari saprofit.

Ukurannya hanya 100 hingga 300 mikron. Saprophytes memakan sisik kulit manusia yang mati. Dan kerana seseorang "menumpahkan" kira-kira 2 kg zarah sedemikian dalam setahun, kutu hidup dengan baik di pangsapuri kami. Ticks berkembang dengan baik di tilam, bantal dan peralatan tempat tidur.

Kira-kira 300 juta serangga ini memakan katil double biasa. Tilam yang telah digunakan selama lebih dari tiga tahun, 10% terdiri daripada kutu mati dan hidup, serta sampahnya. Namun, mereka tinggal bukan hanya di bilik tidur. Debu adalah rumah mereka, dan dalam 1 gram habuk dari mana-mana sudut pangsapuri terdapat sekurang-kurangnya 300 daripadanya. Produk buangan saprofit adalah penyebab utama alahan debu dan asma bronkial.

Kira-kira 80% pesakit asma sensitif terhadap kutu. Perkara yang paling teruk adalah bahawa pembersih vakum biasa praktikal tidak berkuasa terhadapnya. Penapis mekanikal primitif memerangkap zarah-zarah debu yang besar, tetapi tungau mikroskopik dapat dengan mudah melaluinya dan tersebar di seluruh apartmen. Inilah sebabnya mengapa orang yang alah kepada habuk menjadi lebih teruk selepas melakukan vakum..

Walau bagaimanapun, 20% yang tidak sensitif terhadap tungau masih menderita habuk. Zarah debu merosakkan dinding alveoli, mengganggu penghalang imun. Ini membuka jalan untuk jangkitan dan alergen.

Gejala alahan habuk

Alergi habuk menampakkan diri dengan cara yang berbeza, namun, semua gejalanya jelas kelihatan dan sangat tidak menyenangkan.

Rhinitis

Mungkin hampir semua orang mengetahui gejala alahan debu. Gejala yang paling biasa adalah rhinitis alergi, yang biasa disebut "demam hay". Ia bukan penyakit yang sangat serius, tetapi boleh membuat hidup menjadi buruk. Bersin, pelepasan hidung yang jelas, gatal-gatal dan sensasi terbakar di nasofaring, sakit kepala, air mata adalah tanda-tanda rhinitis alergi.

Ia bermula dengan sedikit menggelitik di hidung dan berkembang menjadi bersin yang berterusan dan luar biasa. Lama kelamaan, rinitis alergi boleh berkembang menjadi asma. Ia boleh disebabkan oleh hampir semua alergen - bulu haiwan, jamur, dan juga makanan tertentu. Tetapi pelakunya tetap sama - debu.

Apabila bersentuhan dengan alergen, reaksi dapat segera berlaku. Tetapi ia juga boleh menjadi perlahan. Reaksi ini biasanya menampakkan diri dengan sentuhan berterusan dengan alergen. Anda boleh masuk ke dalam almari yang berdebu dan tidak merasa tidak selesa. Dan setelah beberapa jam sudah menderita rhinitis, tidak memahami apa yang menyebabkannya.

Konjungtivitis

Satu lagi simptom alergi debu adalah konjungtivitis. 15% daripada jumlah penduduk telah menghadapi masalah ini sekurang-kurangnya sekali. Keadaan ini dicirikan oleh kemerahan protein, sensasi terbakar dan gatal di mata. Kelopak mata bengkak dan merah, dan mata sentiasa berair..

Dalam beberapa kes, penglihatan itu sendiri menderita - objek kelihatan "kabur". Konjungtivitis amat sukar bagi mereka yang memakai kanta lekap. Dalam kes yang paling teruk, konjungtivitis boleh mengakibatkan kerosakan kornea yang teruk.

Asma

Rhinitis dan konjungtivitis adalah penyakit yang sangat tidak menyenangkan yang secara signifikan merosakkan kesihatan dan kualiti hidup. Walau bagaimanapun, yang paling berbahaya adalah asma bronkial. Asma alahan adalah bentuk yang paling biasa. Setiap 12 penduduk Rusia menderita. Dan, seperti yang diperhatikan oleh doktor, terdapat lebih banyak pesakit..

Sebaik sahaja alergen memasuki saluran pernafasan, sistem imun memulakan perang dengan makhluk asing. Otot-otot di saluran udara menguncup dengan tajam. Dan saluran udara sendiri menjadi meradang dan dipenuhi lendir tebal. Serangan asma alergi bermula dengan batuk kering yang luar biasa. Nafas menjadi lebih cepat, letih dan "mengi". Terdapat sesak nafas dan rasa berat di dada. Selalunya serangan disertai dengan kepanikan.

Asma sangat berbahaya, terutama bagi kanak-kanak kecil. Dalam kes yang paling teruk, kematian juga mungkin berlaku. Malangnya, asma sering dikira sebagai bronkitis dan rawatan yang tidak berkesan ditetapkan..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda alah kepada habuk?

Sekiranya semua gejala ini paling ketara pada waktu malam atau pagi, dan secara praktikalnya hilang di luar rumah, maka penyebab ketidakselesaan itu terletak pada debu rumah. Ahli alahan mungkin menetapkan rawatan. Tetapi ia tidak akan memberi kesan sekiranya anda tidak melawan punca penyakit ini - debu rumah..

Dan sangat sukar untuk mengatasinya. Pembersih vakum konvensional, seperti yang telah disebutkan, tidak membawa faedah yang ketara - mereka hanya menjadikan rumah itu lebih bersih secara visual, menghilangkan habuk yang kelihatan. Tetapi penapisnya tidak mampu memerangkap alergen..

Lebih-lebih lagi, beg debu itu sendiri menjadi tempat pembiakan alergen - jumlah saprofit dan spora kulat berbahaya di dalamnya hanya hilang. Untuk mengatasi alahan debu, pembersihan basah setiap hari sangat diperlukan, lebih baik dengan pembersih vakum pembersih yang baik dengan penapis HEPA yang direka khas untuk memerangi alergen. Untuk pembersih vakum premium, seperti yang dijelaskan dalam video ini, aksesori tambahan untuk pelembapan dan penyegaran udara sering dikembangkan..

Ini sangat penting jika terdapat banyak tekstil di rumah - langsir, permaidani, perabot berlapis, mainan lembut. Sekiranya boleh, lebih baik ganti tirai kain dengan tirai, pelapis tekstil dengan kulit, dan bantal bulu dan selimut dengan sintetik.

Ia juga berguna untuk mendapatkan penutup hypoallergenic khas untuk semua tempat tidur. Bantal dan tilam perlu diganti setiap beberapa tahun. Seprai hendaklah dicuci setiap 3-4 hari, dan langsir hendaklah dicuci seminggu sekali.

Pembersih udara dengan penapis HEPA juga akan menjadikan kehidupan lebih mudah. Ingatlah bahawa di udara kering, debu dapat bertahan selama berjam-jam tanpa menetap. Oleh kerana penghawa dingin dan pemanasan pusat, iklim di pangsapuri kami tidak jauh berbeza dengan yang ada di Sahara. Oleh itu, anda juga memerlukan pelembap..

Alahan sangat berbahaya. Ini bukan penyakit kongenital, ia dapat menampakkan diri pada usia berapa pun. Perubahan gaya hidup, tekanan, penyakit - semua ini melemahkan sistem imun dan boleh menyebabkan seseorang yang tidak pernah menderita "demam hay" menjadi alergi. Sekiranya alergi telah merosakkan hidup anda, anda perlu berjumpa doktor, hanya dia yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan memberi rawatan yang mencukupi. Yang boleh anda lakukan sendiri adalah berusaha menjadikan rumah anda benar-benar bersih dan menjaga kesihatan diri dan orang tersayang..

Alahan habuk rumah

Apa itu habuk rumah

Alergi terhadap habuk rumah dalam satu bentuk atau yang lain menanggung sehingga 40% populasi dunia (menurut WHO - Pertubuhan Kesihatan Sedunia). Anda boleh menangani data ini dengan cara yang berbeza, tetapi data tersebut tidak diragukan lagi berkaitan dengan populasi bandar dari negara industri maju..

Tegasnya, habuk rumah adalah "koktel" kompleks dari pelbagai komponen mineral dan organik dan, selalunya, penyebab reaksi alergi bukanlah debu itu sendiri, tetapi satu atau lebih komponennya. Debu rumah mengandungi:

  • Epidermis manusia - zarah kulit manusia yang terkelupas. Menurut pelbagai sumber, seseorang kehilangan 2 hingga 7 gram kulit setiap hari. Oleh itu, habuk yang terkumpul di almari pakaian anda dan terletak di bawah almari adalah kulit kita sendiri..
  • Produk buangan dan zarah serangga mikroskopik. Dan ini bukan hanya tungau debu yang terkenal, tetapi juga puluhan spesies serangga lain yang hidup bersama kita, tinggal di dalam bekas dengan sampah isi rumah, pasu bunga, tempat penyimpanan makanan (sayur-sayuran, buah-buahan), dll..
  • Zarah bulu, air liur dan epidermis (kulit) haiwan peliharaan, kucing, anjing, hamster. Bahkan dianggap hipoalergenik (dengan kemampuan rendah untuk menimbulkan reaksi) ikan akuarium juga boleh menyebabkan reaksi alergi, namun alergen itu bukan ikan itu sendiri, tetapi makanan kering mereka.
  • Debu buku yang disebut, iaitu, partikel kertas dan gam.
  • Spora acuan mikroskopik. Acuan tidak dapat dilihat (dan kadang-kadang jelas) terdapat di mana-mana, di setiap rumah, di setiap pangsapuri, pejabat, dll. Tempat pembiakan acuan yang paling biasa adalah bilik basah (bilik mandi, dapur, ruang bawah tanah dan loteng), pasu bunga, tempat penyimpanan sayur-sayuran dan buah-buahan, permaidani dan penutup lantai linoleum.
  • Tumbuhan debunga. Ya Ya! Serbuk sari yang masuk ke rumah kami pada musim bunga atau musim panas tinggal di dalamnya untuk waktu yang sangat lama, kerana tidak ada hujan di rumah, yang membersihkan serbuk sari di jalan.

Semua ini dan banyak zarah organik lain yang terdapat di dalam habuk rumah boleh menyebabkan reaksi alergi.

Tungau habuk isi rumah

Secara berasingan, saya ingin bercakap mengenai tungau debu isi rumah. Ini adalah serangga mikroskopik, berukuran 0,2-0,3 mm, yang tinggal di hampir setiap rumah. Kutu (yang tinggal di dalam debu rumah) adalah haiwan yang tidak berbahaya, ia adalah komponen penting dalam "biocenosis" (keseluruhan organisma hidup) di pangsapuri kami. Tungau memakan kulit kita yang terkelupas, sehingga memastikan "kitaran" bahan organik di rumah kita. Satu lagi sumber makanan untuk kutu adalah acuan mikroskopik..

Kehadiran kutu dalam kehidupan seharian kita adalah normal dan selamat. Ibu bapa dan datuk nenek kita tinggal berdampingan dengan mereka, dan begitu - sehingga Adam dan Hawa. Tetapi, jika anda mempunyai kecenderungan untuk mengesan alahan, kehadiran mereka di rumah anda boleh menjadi mimpi buruk..

Alergi disebabkan bukan oleh kutu itu sendiri, tetapi oleh bola kotoran mereka berukuran 20-40 mikron (1 mikron - 0,001 mm), yang masing-masing kutu mengeluarkan sekitar 10-20 keping sehari. Memandangkan tilam rata-rata (anda dan kami, sayangnya...) adalah tempat tinggal sekitar 2 juta tungau, maka anda dapat membayangkan berapa banyak "alergen" yang dikelilingi oleh kita semasa tidur. Zarah-zarah ini sangat kecil sehingga praktikalnya terus menggantung di udara, tanpa menetap di permukaan, dan, tentu saja, masuk ke paru-paru kita semasa bernafas. Dan, jika sistem kekebalan tubuh anda "telah gagal", jika mengambil protein yang tidak berbahaya sepenuhnya yang terkandung dalam mikropartikel ini untuk "musuh", jika ia mula aktif "memerangi dia", maka reaksi alergi akan muncul.

Habitat kutu "kegemaran" adalah tempat tidur: bantal, selimut dan tilam. Mereka mempunyai keadaan yang optimum untuk pembiakannya: suhu bilik yang menyenangkan, kelembapan tinggi (seseorang melepaskan banyak kelembapan melalui kulit semasa tidur - 30-60 gram sejam!), Banyak makanan (epidermis manusia, kulat jamur mikroskopik yang dengan senang hati menetap persekitaran lembap bantal kami).

Gejala alahan habuk rumah.

Biasanya, alergi debu menampakkan diri dengan beberapa gejala ciri:

  • Rinitis alergi. Pembuangan hidung mukus yang jelas (hidung berair yang terkenal), kesesakan hidung, terutama pada waktu pagi ketika anda bangun dari tidur.
  • Konjungtivitis alahan. Keradangan membran mukus mata, kemerahan dan pembengkakan kelopak mata, gatal-gatal, kekeringan dan rasa pedih di mata.
  • Bersin yang kerap juga boleh menjadi tanda reaksi alergi..
  • Ruam kulit dengan alergi debu jarang terjadi, tetapi, ditambah dengan gejala lain, dapat memberi isyarat reaksi alergi.
  • Batuk, sesak nafas, serangan asma adalah gejala yang paling teruk yang mengancam peralihan alergi ke asma bronkial.

Harus diingat bahawa gejala alergi debu rumah dalam banyak cara serupa dengan gejala alergi serbuk sari dengan demam hay. Untuk memahami apa sebenarnya penyebab penyakit ini, tanda-tanda berikut akan membantu:

  1. Sekiranya tanda-tanda alergi muncul lebih kurang sama rata sepanjang tahun, jika musim penyakit ini tidak dapat dikesan, pollinosis dan selesema dapat dikecualikan dari kemungkinan penyebabnya..
  2. Sekiranya, apabila anda menukar tempat kediaman anda (walaupun selama beberapa hari, walaupun di bandar yang sama), gejala berhenti, kemungkinan besar anda boleh menyalahkan debu rumah untuk masalah tersebut. Kesan sebaliknya berlaku jika gejala yang dijelaskan hanya muncul ketika anda datang ke bilik tertentu (misalnya, untuk berkunjung). Dalam kes ini, kita boleh menganggap kehadiran alergen dengan kepekatan tinggi yang berbahaya bagi anda (bencana, haiwan kesayangan, cetakan, dll.).
  3. Dan, tentu saja, kaedah yang paling boleh dipercayai (walaupun tidak 100%) untuk menentukan penyebab alergi adalah ujian perubatan. Anda mesti berjumpa doktor, dan, dengan kebarangkalian yang tinggi, dia akan menentukan punca sebenar ketidakselesaan anda..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda alah kepada habuk rumah.

Sekiranya anda belum mengenal pasti alergen tertentu dalam komposisi habuk rumah (tetapi, walaupun ditentukan oleh keputusan ujian, kebolehpercayaan mereka, sayangnya, jauh dari 100%), anda harus mengikuti beberapa cadangan mudah untuk mengatur kehidupan hypoallergenic.

  1. Oleh kerana alergen terdapat di udara dan memasuki tubuh kita melalui sistem pernafasan, penggunaan pembersih udara rumah tangga pertama dan paling penting. Malangnya, tidak semua pembersih udara sesuai untuk penghidap alergi, lebih-lebih lagi, tidak semua selamat untuk kehidupan dan kesihatan! Cara memilih pembersih udara untuk alahan debu rumah topik untuk artikel yang berasingan, yang akan kita lihat pada masa yang lain. Berikut adalah cadangan asas untuk penggunaan peranti yang betul:
    • Pasang pembersih udara di bilik tidur. Dipercayai bahawa pada waktu malam, semasa tidur, sistem kekebalan tubuh kita membersihkan diri, pulih, dan pada masa ini adalah wajar untuk melindunginya dari kesan faktor-faktor yang menjengkelkan..
    • Pembersih udara mesti beroperasi sepanjang masa, 7 hari seminggu. Sekiranya anda pergi untuk hujung minggu, misalnya, ke pondok musim panas, peranti tidak boleh dimatikan (anda tidak mematikan peti sejuk). Sebaik sahaja anda mematikan peranti, latar belakang alergen di dalam bilik secara beransur-ansur akan meningkat..
    • Jangan pindahkan peranti dari bilik ke bilik. Walaupun anak anda menghabiskan sepanjang hari di ruang tamu, dan hanya tidur di bilik tidur, biarkan alat berdiri dan berfungsi di bilik tidur..
    • Ingat: perkakas membersihkan bilik di mana ia dipasang dengan berkesan! Sekiranya anda membeli peranti berprestasi tinggi dan meletakkannya di koridor sehingga membersihkan seluruh apartmen, ia hanya akan membersihkan koridor.
    • Semasa memilih tempat untuk memasang peranti, pastikan akses udara percuma ke bukaan masuk dan keluarnya. Jangan letakkan peranti di belakang tirai, di ceruk, di bawah meja..
    • Adalah dibenarkan (dan bahkan diinginkan) untuk meletakkan peranti di lantai, kecuali, tentu saja, kanak-kanak dan haiwan peliharaan boleh mengaksesnya. Anda boleh meletakkan peranti di atas meja, di atas batu curb, tetapi anda mesti menyediakan ruang sekurang-kurangnya 1 meter antara peranti dan siling bilik.
  2. Singkirkan perabot, permaidani, dan tekstil hiasan yang tidak perlu jika boleh. Barang-barang ini mampu mengumpulkan habuk dan merupakan habitat tungau debu isi rumah..
  3. Sekiranya mustahil untuk meninggalkan permaidani dan sofa sepenuhnya, rawat secara berkala dengan agen anti-alergenik khas. Semasa memilih produk tersebut, keutamaan tidak harus diberikan kepada produk yang membunuh kutu, tetapi kepada produk yang memusnahkan dan meneutralkan alergen (lebih banyak lagi dalam artikel yang berasingan).
  4. Cuba jangan meletakkan almari pakaian di dalam bilik tidur, jika ini tidak mungkin, pastikan almari pakaian sentiasa tertutup rapat.
  5. Jangan simpan buku di rak terbuka. Rak buku, seperti almari pakaian, mesti sentiasa ditutup rapat..
  6. Cadangan lain, pelik pada pandangan pertama: sebelum tidur, ganti pakaian bukan di bilik tidur, tetapi di bilik mandi. Faktanya adalah bahawa semasa proses berpakaian, epidermis yang terkumpul pada siang hari dengan pakaian kita tumpah ke lantai, mengisi makanan tungau debu.
  7. Bersihkan seluruh apartmen dengan pembersih vakum secara berkala (sekurang-kurangnya sekali atau dua kali seminggu). Alangkah baiknya menggunakan yang istimewa pembersih vakum hypoallergenic.
  8. Sebaiknya lakukan pembersihan basah setiap hari di rumah. Tetapi jangan terlalu basah lantai, terutama permaidani. Pastikan tidak ada air di bawah linoleum.
  9. Ventilasi bilik sekerap mungkin. Sumber alergen umumnya tidak dijumpai di luar, tetapi di dalam rumah. Menayangkan adalah cara yang baik untuk memerangi alergen debu rumah.
  10. Habitat utama tungau debu rumah adalah tempat tidur (bantal, selimut, tilam). Gunakan sahaja peralatan tempat tidur hypoallergenic (dengan pengisi sintetik, tahan mencuci pada suhu 60 ° C), basuh secara berkala. Biasanya, cukup mencuci bantal dan selimut sebulan setengah. Sekiranya terdapat reaksi kuat terhadap kutu, gunakan penutup pelindung anti-alergenik.
  11. Sekiranya bantal dan selimut anda tidak dapat dicuci pada suhu 60 ° C, atau pada suhu yang lebih rendah, gunakan khas bahan tambahan anti-alergenik.
  12. Kawal kelembapan di apartmen. Tungau habuk tidak bertolak ansur dengan udara yang terlalu kering (mereka tidak dapat minum air dan menyerap kelembapan ke seluruh permukaan badan), di samping itu, kelembapan yang tinggi sangat baik untuk pengembangan acuan. Gunakan penyahhidratan, mengawal keadaan dengan hygrometer. Kelembapan dalaman optimum untuk alahan terhadap habuk rumah 40-50%.
  13. Alahan habuk rumah sering dikaitkan dengan alahan haiwan kesayangan. Di samping itu, kucing dan anjing membawa sejumlah besar habuk ini pada bulu mereka. Elakkan haiwan peliharaan jika boleh. Sekiranya ini tidak mungkin, ikuti cadangan khas menjaga haiwan peliharaan dalam keluarga yang mempunyai alahan.

Rawatan alahan habuk rumah

Anda tidak boleh mengubat sendiri. Rawatan yang mencukupi hanya boleh diresepkan oleh doktor pakar. Sebagai peraturan, rawatan dikurangkan untuk memerangi gejala (rhinitis, konjungtivitis) dengan anti-radang dan antihistamin dalam bentuk tablet dan semburan hidung. Pemilihan ubat harus dilakukan oleh doktor dengan hubungan pesakit yang berterusan.

Kaedah yang paling berkesan dan moden untuk merawat alahan adalah imunoterapi khusus alergen (ASIT) - sejenis "inokulasi" badan dengan satu atau lebih alergen. Rawatan memerlukan, rata-rata, 3-5 tahun, tetapi memungkinkan untuk mencapai kesan positif jangka panjang yang stabil, dengan ketara meningkatkan kualiti hidup pesakit. Rawatan terdiri daripada pengenalan alergen secara berkala (dari sehari hingga sebulan sekali) ke dalam tubuh pesakit (suntikan subkutan, semburan hidung, tablet) dalam dos kecil.

Malangnya, rawatan seperti itu tidak mungkin dilakukan untuk semua jenis alahan; untuk mendapatkan nasihat yang berkelayakan, anda harus berjumpa dengan ahli alergi.

Dan, tentu saja, seseorang tidak boleh melupakan syarat utama kejayaan rawatan alergi terhadap habuk rumah - pengecualian hubungan dengan alergen. Selagi anda "mengambil" alergen di rumah setiap hari, anda akan dirawat untuk waktu yang lama dan tidak selalu berjaya..

Ingin menyembuhkan alergi debu rumah tangga anda? ALT akan membantu anda pada tahun 2020!

Dapatkan Rawatan Alergi Debu ALT dan Singkirkan Penyakit sepenuhnya Tanpa Dadah atau Vaksin!

Penyebab asma bronkial alergi dan rhinitis alergi alahan yang paling biasa adalah alahan debu rumah. Bentuk alahan ini mempunyai banyak nama yang serupa:

  • habuk rumah;
  • hama habuk rumah;
  • untuk habuk isi rumah;
  • di perpustakaan (buku) habuk, dll..

Debu isi rumah adalah produk semula jadi kehidupan manusia. Ekstrak habuk rumah sangat alergen. Sejak itu, komposisi mereka heterogen mengandungi sebatian anorganik dan organik yang berasal dari haiwan, tumbuhan, mikrob dan kulat.

Sedikit mengenai punca alahan isi rumah

Aktiviti alergen debu rumah disebabkan terutamanya oleh tungau rumah tangga yang terdapat di dalamnya.

Ini adalah arthropoda mikroskopik (0.3 mm) yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar yang tinggal di tempat tidur, perabot lama, buku lama, permaidani, dll. Alergi disebabkan oleh individu yang hidup dan sisiknya.

Suhu optimum untuk pertumbuhan dan pembiakan kutu adalah 21-28 darjah Celsius, kelembapan 70-80%. Iklim mikro di bilik tidur paling baik untuk perkembangan kutu. Jumlah tungau maksimum terdapat di tilam. Sumber makanan utama untuk kutu adalah epitel manusia dan haiwan yang terdekamasi, serpihan makanan, kulat jamur dan ragi.

Keburukan alergi terhadap tungau debu rumah biasanya berlaku pada musim pemanasan (akhir musim gugur-musim sejuk dan awal musim bunga), ketika suhu bilik stabil dalam had di atas.

Sekiranya anda alah kepada tungau rumah tangga, alahan makanan silang kadang-kadang berlaku (dengan manifestasi pada kulit dan tekak). Dalam kes ini, gejala berikut berlaku: ruam pada kulit, gatal, sakit tekak ketika makan makanan laut kerang (udang, ketam, udang karang, udang galah, dll.). Ini memerlukan penghidap alergi untuk mengikuti diet khas yang tidak termasuk pengambilan makanan laut..

Manifestasi dan gejala alahan debu rumah:

Pelanggaran pernafasan bebas melalui hidung, kesesakan satu atau kedua lubang hidung sekaligus;

Pembakaran dan gatal-gatal di hidung;

Serangan bersin dan pelepasan lendir dari hidung;

Kemerahan, gatal-gatal pada membran mukus mata, lakrimasi;

Batuk kering paroxysmal yang menyakitkan;

Ciri khas alergi rumah tangga adalah kemerosotan keadaan semasa tinggal di dalam rumah, terutama di rumah dengan perabot lama, di pangsapuri dengan permaidani, dan lain-lain. Alergi debu muncul di bilik berhawa dingin (kereta api elektrik moden, kabin pesawat).

Cara berhenti merawat simptom alergi debu dan teruskan menangani penyebabnya?

Sekiranya anda melihat tanda-tanda alahan rumah tangga pada diri sendiri atau anak anda, maka lebih baik anda melupakan rawatan simptomatik, sama ada:

  • Semua jenis ramuan perubatan dan homeopati;
  • Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan di rumah;
  • Antihistamin - semburan, titisan, penyedut, tablet dari iklan TV (Kestin, Loratadin, Zirtek, Suprastin, Erius, Ketotifen, dll.);
  • Resipi dari penyembuh dan penyembuh nenek.

Kaedah-kaedah ini hanya membawa kelegaan sementara penyakit dan tidak mempengaruhi penyebab penyakit. Dengan "rawatan" ini, tahap alergi terhadap habuk rumah pada kanak-kanak atau orang dewasa hanya akan meningkat dari tahun ke tahun.

Pada kanak-kanak, alergi terhadap habuk rumah, jika dirawat dengan tidak betul, boleh menyebabkan komplikasi dalam bentuk pertumbuhan berlebihan adenoid dan bahkan atrofi mukosa hidung, yang menyebabkan kehilangan bau.

Sebagai langkah pencegahan, anda dapat meminimumkan jumlah habuk di udara - menanggalkan permaidani, mengganti bantal bulu dengan kain sintetik, menggunakan peralatan tempat tidur khas, menggunakan penapis udara, tetapi semua ini tidak sepenuhnya menghilangkan masalah dan dalam jangka masa panjang menimbulkan risiko menghidap asma bronkial. Apa yang perlu dilakukan oleh orang yang alergi? Rawat penyebab penyakit!

Terdapat 2 rawatan radikal untuk alergi tungau debu rumah pada tahun 2020 - ASIT (imunoterapi khusus alergen) dan ALT (autolymphocytotherapy). Dengan pertolongan mereka, tidak hanya dapat mengurangkan kepekaan imuniti terhadap alergen debu rumah, tetapi juga dapat mencapai pengampunan penyakit jangka panjang..

Video mengenai pencegahan dan rawatan alergi terhadap tungau debu rumah dalam program TV "Tentang perkara yang paling penting" (disiarkan dari 11.02.2016)

Kisah mengenai alahan debu rumah terdapat dalam video dari jam 2:14 hingga 12:30. Berunding dengan pengarang kaedah ALT - Ahli alahan-imunologi Login Nadezhda Yurievna.

Masalah alahan habuk rumah:


  • Disfungsi pernafasan: kesesakan hidung, serangan asma

  • Kekurangan bau, rasa terganggu

  • Alergi makanan laut silang

  • Kemungkinan perkembangan poliposis hidung dan sinus paranasal

  • Keperluan membersihkan kawasan tempat tinggal secara berkala

  • Penggunaan mandian khas sprei, barang dalaman

  • Dengan terapi simptomatik yang berpanjangan, kesan sampingannya muncul.

  • Penggunaan kaedah ASIT klasik sukar untuk alahan polyvalent (berganda).

Singkirkan House Dust Mite Allergy pada tahun 2020 dengan ALT!

"Autolymphocytotherapy" (disingkat ALT) telah digunakan secara meluas dalam rawatan pesakit dengan pelbagai bentuk penyakit alergi selama lebih dari 20 tahun, kaedah ini pertama kali dipatenkan pada tahun 1992.

ALT telah berjaya digunakan dalam rawatan alahan debu pada orang dewasa dan kanak-kanak. Kanak-kanak dirawat dengan kaedah "Autolymphocythotherapy" setelah berumur 5 tahun.

Kaedah "Autolymphocytotherapy", selain rawatan "alergi debu rumah" digunakan secara meluas untuk: dermatitis atopik, urtikaria, angioedema, alergi makanan, asma bronkial, rinitis alergi, demam hay, alergi terhadap alergen rumah tangga, haiwan peliharaan, alergi terhadap sejuk dan ultraviolet sinar (fotodermatitis).

Kaedah ALT berjaya digunakan untuk kepekaan terhadap beberapa alergen pada masa yang sama, contohnya:

  • terhadap habuk dan rambut haiwan (alergi terhadap kucing, anjing, dll.);
  • pada habuk dan debunga pokok, tumbuh-tumbuhan;
  • untuk habuk dan acuan;
  • dan dalam kombinasi lain.

Inti kaedah ALT adalah menggunakan sel imun anda sendiri - limfosit untuk mengembalikan fungsi imun yang normal dan mengurangkan kepekaan badan terhadap pelbagai alergen.

Autolymphocythotherapy dijalankan secara pesakit luar, di pejabat alergi seperti yang ditetapkan dan di bawah pengawasan ahli alergi-imunologi. Limfosit dikeluarkan dari sebilangan kecil darah vena pesakit dalam keadaan makmal yang steril.

Limfosit terpencil disuntik secara subkutan ke permukaan bahu. Sebelum setiap prosedur, pesakit diperiksa untuk menetapkan dos autovaksin yang disuntik secara individu. Sebagai tambahan kepada limfosit dan masinnya, autovaccine tidak mengandungi sebarang ubat. Rejimen rawatan, jumlah dan kekerapan sel imun yang disuntik bergantung pada keparahan penyakit. Autolymphocytes disuntik dalam dos yang meningkat secara beransur-ansur dengan selang antara suntikan dari 2 hingga 6 hari. Kursus rawatan: 6-8 prosedur.


  • 1. - Mengambil darah 5 ml.

  • 2.- Pengasingan autolymphocytes

  • 3.- Pemeriksaan oleh pakar alahan
    dan menentukan dos autovaccine

  • 4.- Suntikan limfosit subkutan

Normalisasi fungsi sistem kekebalan tubuh dan penurunan kepekaan tubuh terhadap alergen berlaku secara beransur-ansur. Penghapusan terapi simptomatik sokongan juga dilakukan secara beransur-ansur di bawah pengawasan ahli alergi. Pesakit diberi peluang untuk 3 kali konsultasi berulang secara percuma dalam tempoh 6 bulan pemerhatian setelah berakhirnya rawatan dengan kaedah "Autolymphocythotherapy".

Keberkesanan rawatan ditentukan oleh ciri-ciri individu sistem imun. Proses ini pada tahap tertentu bergantung pada kepatuhan pesakit terhadap cadangan alergi semasa tempoh rawatan dan pemulihan..

Anda boleh mengetahui kemungkinan kontraindikasi di sini

Alergi terhadap habuk: gejala, sebab, apa yang harus dilakukan, rawatan, pencegahan

Satu alergen selalu ada di setiap orang, tanpa mengira musim, tempat dan gaya hidup. Ini habuk. Zarah mikroskopiknya terdapat dalam jumlah besar di pangsapuri, rumah, di jalan-jalan di mana-mana bandar, bandar, dll. Walaupun terkena sedikit kawasan “berdebu”, zarah-zarah dilepaskan ke udara dan dapat dihirup oleh manusia. Sebilangan besar penduduk tidak akan melihat kehadiran mereka di saluran pernafasan atas (hidung, orofaring) atau akan bertindak balas dengan beberapa episod bersin. Walau bagaimanapun, di dalam badan, 9-14% orang akan mengalami reaksi keradangan yang disebut "alergi".

Sebab-sebabnya

Walaupun hampir semua orang bersentuhan dengan habuk, tidak semua orang mempunyai penyakit alergi. Apakah sebab untuk pemilihan ini? Kini telah terbukti bahawa kecenderungan patologi ini berkembang kerana ciri-ciri genetik imuniti. Pada orang yang alergi, tahap antibodi tertentu (imunoglobulin E) dalam darah meningkat, yang bertanggungjawab untuk pengembangan keradangan apabila bersentuhan dengan zarah debu. Tidak ada penyebab alergi lain yang dapat dikenal pasti.

Bagaimana anda tahu jika anda terdedah kepada alahan? Pertama sekali, seseorang harus menilai keberadaannya pada saudara-mara (ibu bapa, saudara dan saudari, generasi yang lebih tua). Terdapat juga kaedah makmal untuk mengesan alahan, bahkan sebelum gejala pertama muncul. Ini adalah anggaran jumlah IG (imunoglobulin) E. Ia jarang digunakan, kerana tidak membenarkan menentukan bahan penyebab penyakit ini. Kadar IG E bergantung pada usia:

  • Bayi baru lahir (bulan pertama kehidupan) - sehingga 2 ke / l;
  • 2-6 bulan - sehingga 10 ke / l;
  • Sehingga setahun - kurang dari 20 ke / l;
  • 2-10 tahun - tidak lebih daripada 60 kE / l;
  • Lebih tua dari 12 tahun - kurang dari 100 ke / l.

Perlu diperhatikan bahawa habuk boleh menjadi rumah tangga (terletak di dalam premis) dan industri (sumber - gas ekzos, pelepasan kilang, dll.) Komposisi mereka berbeza dengan ketara, namun, gejala penyakit alergi yang disebabkannya hampir sama.

Gejala

Bagaimana alergi menampakkan dirinya? Terdapat 6 bentuk utama dengan gejala yang berbeza. Mana dari mereka yang akan diperhatikan pada pesakit bergantung pada jumlah alergen (dalam kes ini, debu) dan tempat di mana ia mendapat (pada mata, kulit atau di saluran pernafasan). Mana-mana penyakit alergi mengalir secara berkala - eksaserbasi digantikan oleh penyingkiran (saat-saat kesihatan lengkap). Kanak-kanak sering mempunyai gabungan beberapa bentuk.

Konjungtivitis alahan

Ini adalah keradangan mata yang disebabkan oleh perkembangan alahan. Kerana sentuhan berterusan dengan habuk rumah tangga, konjungtivitis sering berlanjutan sepanjang tahun, tanpa mengira musim. Penyakit ini boleh berlaku ringan, sederhana atau teruk, yang ditentukan oleh keparahan gejala berikut:

  • Hiperemia konjungtiva - kapilari dan kemerahan sklera di sekitarnya jelas kelihatan pada permukaan anterior mata;
  • Lachrymation - dengan ringan / sederhana, agak sedikit. Koyakan berterusan selama beberapa jam diperhatikan dengan konjungtivitis yang teruk;
  • Kemerahan dan pembengkakan kelopak mata - mata boleh menutup sebahagian atau sepenuhnya hanya dalam kes yang teruk. Selalunya, edema ringan;
  • Pembengkakan seluruh kawasan muka - gejala ini berlaku dengan konjunktivitis alergi yang teruk tanpa rawatan atau terhadap latar belakang angioedema;
  • Kehadiran titik-titik kekuningan-kuning di sekitar tepi mata (bintik-bintik Horner) adalah gejala yang berlaku hanya dengan keratoconjunctivitis. Selalunya disertai dengan pucat dan bukannya kemerahan pada mata.

Sekiranya keradangan itu bersifat alahan, dua mata hampir selalu terkena. Gejala biasanya bertambah buruk di dalam atau di luar rumah, yang juga merupakan tanda diagnostik

Rinitis alergi

Bentuk alahan habuk rumah yang paling biasa. Ia menampakkan diri dengan tanda-tanda kerengsaan mukosa hidung yang khas: bersin, pembuangan cecair cair (rhinorrhea) yang berair dan gatal. Dalam beberapa kes, bukannya rhinorrhea, kesesakan berlaku, yang berkurang sekiranya tidak bersentuhan dengan habuk (contohnya, di udara segar). Orang yang mengalami rinitis alergi biasanya menjadi lebih baik pada waktu malam. Ini disebabkan oleh peningkatan pelepasan hormon anti-radang (kortisol, hidrokortison) pada masa ini.

Perubahan sifat pelepasan cecair dari hidung mungkin menunjukkan adanya jangkitan. Pada masa yang sama, ia menjadi kuning / hijau, lebih likat dan likat. Apabila gejala ini muncul, anda harus berjumpa doktor yang akan menyesuaikan rawatannya. Baca lebih lanjut mengenai cara merawat rhinitis alergi.

Dermatitis atopik (eksim)

Lesi kulit ini berkembang secara beransur-ansur dari usia dini. Selalunya, eksim disebabkan oleh alergen makanan, tetapi debu juga boleh menjadi pencetus. Gejala khas dermatitis atopik adalah:

  1. Gatal-gatal pada bahagian badan yang terjejas - berlaku terutamanya semasa eksaserbasi. Peningkatan pendedahan kepada habuk, tekanan dan pendedahan kepada perengsa (alkohol, asid asetik, garam, dll.);
  2. Mengelupas / ulserasi - berumur hingga 9-12 tahun, menangis, tetapi bisul yang tidak menyakitkan cenderung terbentuk pada kulit yang terkena. Pada masa dewasa, pengelupasan diucapkan, yang menyebabkan ketidakselesaan yang teruk;
  1. Kulit kering - gejala ini berlaku kerana kerosakan pada kapilari oleh keradangan alergi. Ia diperhatikan, sebagai peraturan, pada orang dewasa dan kanak-kanak setelah berumur 12 tahun;
  2. Dermografisme jenis putih - gejala ini diperiksa seperti berikut: tekan pada kulit yang terkena eksim dengan pembaris telus dan tunggu 20 saat. Sekiranya ia kekal putih lebih dari 2 minit selepas pendedahan, itu adalah tanda dermatitis alergi;
  3. Keradangan bibir dan kulit sekitarnya (cheilitis).

Setelah menemui gejala di atas, anda harus menilai tahap keterukannya. Nuansa ini memberi kesan yang signifikan terhadap rawatan eksim..

Gatal-gatal

Ini adalah bentuk alergi, yang diagnosisnya hanya dilakukan setelah pemeriksaan pesakit. Sekiranya tanda-tanda berikut dijumpai, adalah mungkin untuk menegaskan kehadiran urtikaria:

Biasanya dalam pelbagai saiz. Kemerahan pada kulit diperhatikan di sekitar lepuh. Gatal / terbakar adalah perkara biasa di kawasan ini.

Tanda urtikaria wajib adalah hilangnya lepuh dalam 24-30 jam..

Kawasan bengkak agak menyakitkan, tetapi tidak disertai dengan gatal. Kemerahan juga jarang berlaku..

Sekiranya gatal-gatal, edema akan hilang dalam masa 3 hari..

SimptomCiri-ciri gejala
Lepuh
Edema
Tompok coklat kemerahan pada kulitSemasa menyikat, lepuh muncul di tempat mereka. Gejala ini adalah tanda urtikaria jenis berpigmen..

Sebagai peraturan, penyakit ini berkembang dengan teruk dan apabila bersentuhan dengan sejumlah besar alergen (dalam hal ini, debu) dihilangkan, ia jarang berulang. Anda boleh menentukan alergen menggunakan kaedah makmal khas..
Baca lebih lanjut mengenai gejala dan rawatan urtikaria.

Angioedema

Alergi habuk jarang menyebabkan penyakit ini, tetapi ada kesnya. Biasanya mempunyai jalan yang ringan dan dapat hilang dengan rawatan yang mencukupi dalam 20 jam. Gejala utama adalah penampilan edema dengan lokasi yang berlainan (lebih kerap pada wajah dan tangan). Organ dalaman (laring, bronkus, usus) praktikalnya tidak terjejas apabila terkena debu, oleh itu prognosis bagi pesakit adalah baik.

Edema dalam bentuk ini mempunyai gejala berikut:

  • Kulit di atasnya panas, terdapat kemerahan yang ketara;
  • Berkembang secara beransur-ansur - dari beberapa jam hingga sehari;
  • Ia hilang dengan cepat ketika memulakan rawatan dengan hormon (glukokortikosteroid);
  • Setiap pesakit kedua, disertai oleh urtikaria.

Walaupun terdapat kemungkinan hasil yang baik, seseorang harus berhati-hati dengan kemungkinan komplikasi (edema laring dan sesak nafas). Sekiranya anda mengesyaki angioedema, anda harus berjumpa doktor secepat mungkin..

Bentuk alergi terakhir adalah kejutan anafilaksis, tetapi tidak ada kes yang diketahui mengenai penyakit ini kerana debu..

Diagnostik

Selain mengetahui kecenderungan keturunan (kehadiran penyakit pada saudara-mara), mengumpulkan aduan dan memeriksa pesakit, sejumlah kajian tambahan dilakukan. Dengan bantuan mereka, adalah mungkin untuk mengesahkan sifat alergi penyakit ini dan mengetahui faktor yang memprovokasi (alergen).

Pertama sekali, ujian darah rutin (klinikal) dilakukan, di mana perhatian harus diberikan kepada jumlah eosinofil. Peningkatan tahap mereka di atas 0.3 * 10 9 / l (atau lebih daripada 5% daripada jumlah leukosit) adalah tanda alahan tidak langsung. ESR juga mungkin sedikit meningkat (dalam lingkungan 15-25).

Ujian air kencing dan najis tidak membantu dalam diagnosis, kerana mereka sering tetap normal. Biokimia darah vena juga tidak membenarkan kesimpulan mengenai sifat penyakit ini..

Cara yang paling bermaklumat adalah ujian alahan, yang menentukan faktor yang menyebabkan berlakunya pemburukan. Prinsip pelaksanaannya adalah sama - pelbagai bahan digunakan pada kulit yang paling sering menyebabkan alergi (debu rumah tangga dan industri, debunga, dll.), Dan reaksi kulit dianalisis. Sekiranya terdapat tanda-tanda keradangan (kemerahan, lecet, atau bengkak), ujian alergi adalah positif. Kontraindikasi untuk kajian: peningkatan penyakit atau kehadiran jangkitan kulit di kawasan yang dikaji.

Pada masa ini, 3 teknik utama digunakan:

Lengan bawah pesakit disapu dengan alkohol untuk pembasmian kuman, selepas itu perawat menggunakan 1-2 tetes pelbagai alergen. Melalui titisan, suntikan ringan dibuat dengan alat khas (tidak lebih dalam dari 1 mm).

Kehadiran alahan disahkan jika kawasan kemerahan yang berukuran lebih dari 3 mm muncul di sekitar suntikan.

Setelah memproses lengan bawah, "potongan" kulit kecil dibuat dalam beberapa baris. Masing-masing diisi dengan larutan alergen yang berbeza..

Kemunculan tanda-tanda "hiperinflamasi" - gelembung atau kemerahan yang luas menunjukkan alergi pesakit terhadap bahan tersebut.

Kaedah ujian alahanBagaimana?Ciri kaedah
Ujian PrikIa dianggap sebagai "standard emas" di antara ujian alergi, kerana pengambilan alergen yang minimum ke dalam badan. Kemungkinan keputusan palsu sangat rendah.
PenjelasanIa digunakan apabila tidak mungkin melakukan ujian tusukan. Kebarangkalian tindak balas palsu adalah sekitar 10-15%.
PermohonanSelepas pembasmian kuman, titisan pelbagai alergen disapu pada kulit, tanpa sekerap, suntikan, dll. Tindak balas diambil kira selepas 10 minit.Teknik ini ditetapkan untuk pesakit dengan dermatitis atopik sederhana / teruk atau reaksi teruk terhadap alergen.

Sekiranya tidak mungkin menetapkan alergen dengan kaedah di atas, ujian "provokatif" harus digunakan. Prinsip kaedahnya adalah dengan menerapkan iritasi kepekatan tertentu ke kawasan yang terjejas (rhinitis - mukosa hidung, alergi makanan - di bawah lidah, konjungtivitis - mukosa mata). Untuk mengesahkan reaksi badan terhadap habuk, penggunaan hidung (ke dalam hidung) dan konjungtiva digunakan. Perlu diingatkan bahawa ujian provokatif hanya dilakukan oleh ahli alergi, yang akan memberikan bantuan yang mencukupi kepada pesakit sekiranya terjadi reaksi yang kuat terhadap alergen..

Rawatan

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda alah kepada habuk? Adalah perlu untuk berjumpa doktor yang akan memberikan rawatan yang komprehensif. Pertama sekali, hubungan dengan habuk harus dikurangkan. Dianjurkan untuk melakukan pembersihan tempat kediaman secara berkala, termasuk mencuci lantai dan semua permukaan mendatar (meja sisi tempat tidur, kabinet, perapian, peralatan rumah tangga, dll.), Membersihkan karpet basah dan menyiarkan tempat tersebut. Seprai mesti diganti setiap 10-14 hari sekali. Dianjurkan untuk mengganti bantal dan selimut dengan rakan sintetiknya, kerana hipoalergenik. Juga, kesan positif diperhatikan dengan penggunaan pelembap harian..

Kegiatan yang disenaraikan hanya berkaitan dengan debu rumah tangga - masih ada "jalan" dan debu industri. Nuansa ini sukar dibetulkan. Sekiranya profesi pesakit dikaitkan dengan hubungan alahan yang berterusan, lebih baik menukar tempat kerja (jika boleh). Malangnya, tidak ada cadangan lain yang mencukupi.

Ubat penghalang

Pada masa ini, semburan telah dikembangkan yang menghasilkan lapisan pelindung nipis pada mukosa hidung. Halangan ini menghalang pemendapan alergen dan mencegah perkembangan reaksi keradangan. Di Rusia, wakil yang paling biasa adalah Nazaval Plus dan Prevalin. Kelemahan kumpulan ini adalah seperti berikut: keperluan untuk penggunaan berulang (kerana "mencuci" lapisan pelindung dengan rembesan mukosa normal), keberkesanan hanya untuk pencegahan dan rawatan manifestasi awal rinitis alergi.

Terapi ubat umum

Rawatan alergi debu dilakukan dengan ubat-ubatan yang bersifat umum dan tempatan. Kumpulan pertama merangkumi ubat-ubatan berikut:

  • Penyekat reseptor histamin jenis 1. Mereka mengurangkan / menghilangkan gejala dengan menghambat pelepasan bahan peradangan (mediator) dalam darah. Wakil yang paling berkesan (tetapi agak mahal): Loratadin, Fexofenadine, Desloratodine, Cetirizine. Anggaran anggaran, tetapi kurang berkesan: Suprastin, Diphenhydramine, Clemastin (sinonim - Tavegil);
  • Ubat penstabil membran. Digunakan untuk kesan lemah penyekat histamin. Dadah yang paling biasa adalah Ketotifen.

Tahap penyakit alahan yang teruk adalah petunjuk penggunaan analog hormon (glukokortikosteroid) kelenjar adrenal. Mereka hanya boleh digunakan mengikut skema yang ditetapkan oleh doktor untuk mengelakkan komplikasi. Dalam amalan klinikal, Prednisolone, Dexamethasone dan Hydrocortisone lebih kerap digunakan.

Apa yang tidak boleh dilakukan? Beberapa peraturan mudah harus diingat semasa merawat alahan:

  • Tidak digalakkan menggunakan hormon, yang digunakan melalui mulut atau suntikan, dengan sebarang jangkitan (jangkitan pernafasan akut, konjungtivitis bakteria / virus, pielonefritis, dll.). Ini boleh menyebabkan peningkatan pendaraban mikroorganisma dan perkembangan penyakit;
  • Tidak masuk akal untuk menggunakan antibiotik dengan latar belakang alahan. Rawatan sedemikian hanya akan menyebabkan dysbiosis;
  • Anda tidak boleh merancang operasi pada organ yang terkena (mata dengan konjungtivitis, septum atau sinus hidung dengan rhinitis, dan lain-lain), semasa pemburukan penyakit.

Terapi ubat tempatan

Sebagai tambahan kepada rawatan umum, anda harus bertindak secara langsung di kawasan yang meradang. Hanya ahli terapi / ahli alergi yang boleh memilih rawatan untuk pesakit tertentu. Contoh skema untuk pelbagai penyakit alahan ditunjukkan di bawah:

Ubat membrastabilisasi dalam bentuk semburan atau titisan hidung - Cromoglycate;

Penyekat reseptor histamin:

  • Levocabastine (sinonim Histimet) - titisan hidung;
  • Azelastine - semburan.

Glukokortikosteroid dalam semburan:

  • Beclomethasone (sinonim untuk Nasobek);
  • Budesonide (Tafen Nazal);
  • Fluticasone (Nazarel).

lihat senarai semua titisan hidung dan semburan alahan

Antiseptik, termasuk garam perak (Argosulfan). Ubat-ubatan ini terdapat dalam bentuk krim.

Salap dengan glukokortikosteroid (Dexamethasone).

Fisioterapi dengan sinar ultraviolet (pilihan - kursus solarium yang mencukupi).

Bentuk alahanRejimen rawatan
KonjungtivitisUbat penstabil membran dalam tetes:

  • Ketotifen;
  • Azelastine;
  • KromoHeksal;
  • Lekrolin.

Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan ubat gabungan (Okumetil, Betadrin).

Untuk konjungtivitis sederhana hingga teruk, titisan hidrokortison atau Dexamethasone ditetapkan. Ini adalah glukokortikosteroid yang hampir tidak mempunyai kesan sampingan apabila digunakan secara topikal.

Rhinitis
Dermatitis atopik (eksim)

Terapi urtikaria dan angioedema terhad kepada penggunaan ubat umum sahaja. Alergi pada kanak-kanak dan orang dewasa dirawat mengikut skema yang serupa - hanya dos yang berubah dengan ketara.

Sebagai peraturan, pesakit dimasukkan ke hospital hanya jika penyakitnya teruk. Dalam kes lain, terapi dijalankan "di rumah" sehingga gejala dihilangkan.

Imunoterapi khusus (SIT)

Sekiranya, setelah mendapat rawatan yang mencukupi, alergi pesakit sukar dikendalikan (kerapuhan spontan yang kerap, keberkesanan ubat yang menurun), dia disarankan menjalani kursus imunoterapi khas. Dengan bantuannya, adalah mungkin untuk mencegah perkembangan keradangan, walaupun dengan debu yang banyak.

Prinsip kaedahnya mudah. Alergen disuntik ke dalam badan dalam dos yang sangat kecil 2-3 kali seminggu (kaedah klasik) atau 3 kali sehari (kaedah dipercepat). Secara beransur-ansur, jumlahnya meningkat, kerana badan "terbiasa" dan tidak menghasilkan imunoglobulin E. Setelah tamat kursus, pesakit tidak bimbang tentang alergi selama 3-6 tahun.

Imunoterapi konvensional memerlukan purata 3 tahun. Kaedah dipercepat melibatkan pengenalan alergen dalam 2 minggu, tetapi ada kemungkinan reaksi buruk.

Pencegahan pemburukan

Alahan selalu berlaku secara berkala - tempoh kesihatan yang lengkap digantikan dengan pemburukan. Untuk mengelakkan sebahagian besar daripadanya, sudah cukup untuk mengikuti garis panduan mudah:

  • Kurangkan kemungkinan terkena habuk (diperincikan pada awal bahagian rawatan). Mari kita senaraikan lagi aktiviti terpenting:
    • Pembersihan basah secara berkala di apartmen / rumah dengan mengelap semua permukaan mendatar;
    • Pengudaraan berterusan dan pelembapan udara;
    • Penggantian bantal, selimut, tilam yang diperbuat daripada bahan semula jadi untuk sintetik;
    • Penukaran dan pencucian sprei secara berkala;
    • Sekiranya terdapat permaidani di dinding, sangat digalakkan untuk membuangnya;
    • Permaidani lantai boleh dibiarkan jika ia dibersihkan secara lembap.
  • Sekiranya anda alah terutamanya pada debu "jalan", berjumpa doktor dan menjalani rawatan pencegahan pada musim bunga dan musim panas;
  • Sekiranya pesakit tinggal di iklim kering, disarankan untuk melakukan perjalanan ke laut dua kali setahun (minimum - 1);
  • Melakukan SIT.

Pematuhan dengan diet hypoallergenic tidak diperlukan jika pesakit alah hanya pada debu. Ini adalah faktor yang sama sekali berbeza, jadi mereka tidak boleh menyebabkan reaksi silang..

Alergi habuk adalah ciri sistem imun di mana seseorang bertindak balas dengan keradangan apabila bersentuhan dengan zarah debu. Ia dapat mewujudkan dirinya dalam pelbagai bentuk. Dengan terapi yang mencukupi, mereka dapat disembuhkan dalam 2 minggu (kecuali eksim). Adalah mustahil untuk menghilangkan reaksi alahan sepenuhnya, tetapi sangat mungkin untuk mengurangkan jumlah eksaserbasi dengan bantuan pencegahan yang mudah.