Alahan. Punca perkembangan dan gejala

Laman web ini menyediakan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Alergi adalah tindak balas peningkatan dan perubahan sistem imun terhadap bahan tertentu. Bahan-bahan ini yang memprovokasi alergi disebut alergen atau antigen..
Alergen adalah sekumpulan besar bahan aktif dari isi rumah, haiwan, sayur-sayuran, dan industri. Apabila bahan ini menembusi tisu, sistem kekebalan tubuh bertindak balas terhadapnya dengan kaedah yang memudahkan pengosongan alergen. Dari sudut pandangan manifestasi kaedah ini, reaksi tubuh untuk bersentuhan dengan alergen adalah alergi.

Apakah penyebab alahan?

Tubuh dilindungi dari kemasukan mikroorganisma dan reagen berbahaya dengan bantuan sistem imun. Sistem ini mirip dengan antivirus komputer - ia berfungsi secara berterusan, setiap elemen struktur badan diuji untuk kandungan badan asing. Itulah sebabnya penyakit tidak kerap berkembang di dalam badan, walaupun terdapat sejumlah besar virus dan mikroba yang masuk ke dalamnya setiap hari. Setiap elemen struktur setiap badan hidup mempunyai jenis penanda. Pertahanan imun dibina dari jenis sel tertentu yang mempunyai pangkalan data mereka sendiri, yang mengandungi tanda-tanda penanda. Sebaik sahaja mikroorganisma dengan tanda pengenalan lain ditangkap, proses pengosongan unsur ini mula berkembang di dalam badan. Setelah "bertemu" ejen asing, badan kekebalan selamanya "memasukkan" maklumat mengenainya ke dalam pangkalan data mereka dan ia tidak akan memasuki badan itu lagi. Semasa cuba menembusi, proses mengeluarkan orang asing dari badan berkembang semula. Reaksi sebegini, jika terlalu kuat, tidak memberi banyak manfaat kepada tubuh malah merosakkannya dengan memusnahkan sel mereka sendiri. Ini adalah mekanisme alergi..

Semua jenis alahan terbahagi kepada dua jenis: reaksi jenis segera dan reaksi jenis tertunda. Jenis alahan ini berkembang mengikut prinsip yang berbeza..

Reaksi alergi jenis segera berlaku di bawah pengaruh imuniti humoral (antibodi yang ada di dalam darah dan memusnahkan alergen). Reaksi seperti ini merangkumi proses alergi yang berkembang setelah waktu yang singkat (maksimum beberapa jam) daripada bersentuhan dengan alergen. Reaksi yang paling biasa dari jenis ini ialah demam - alergi terhadap debunga, kejutan anafilaksis atau asma bronkial.

Reaksi alahan yang tertunda berlaku di bawah pengaruh imuniti sel - sel "pembunuh", yang memusnahkan bukan sahaja alergen yang cukup besar, tetapi juga konglomeratnya. Ia boleh memakan masa yang lama (beberapa hari) dari saat bersentuhan dengan alergen sehingga tanda-tanda pertama reaksi alergi muncul. Semasa berlakunya reaksi seperti itu, kedua-dua alergen dan beberapa tisu badan sendiri musnah, kerana keradangan yang agak kuat berkembang. Salah satu jenis alergi jenis ini adalah dermatitis kontak, reaksi terhadap ujian mantoux atau penolakan organ yang ditransplantasikan..

Mengapa Beberapa Orang Alergi dan Yang Lain Tidak?

Jenis alahan

Penyakit ini berlaku dalam pelbagai bentuk. Rhinitis alergi, asma bronkial, urtikaria, dermatitis alergi, kejutan anafilaksis, edema Quincke, demam hay diklasifikasikan sebagai penyakit alahan..
Jadi, manifestasi penyakit ini biasanya disebabkan oleh hampir semua bahan aktif yang telah meresap ke dalam tisu seseorang yang mempunyai reaksi individu terhadap bahan ini. Selalunya, peranan ini dimainkan oleh debunga, debu rumah, rambut kucing atau anjing, tungau mikro, bulu, bahan kimia rumah tangga.

Alergi terhadap rambut kucing dan anjing
Mana-mana haiwan peliharaan menghasilkan banyak bahan yang boleh menimbulkan alahan. Lebih-lebih lagi, alergen yang paling biasa adalah rambut anjing dan kucing. Di samping itu, penyakit ini boleh disebabkan oleh bulu burung beo, kenari dan bahkan ayam, kelemumur, kotoran binatang peliharaan, air liur, dan juga sisik kulit mati..

Alergi terhadap debunga, yang juga disebut demam hay (rhinitis hay atau demam hay), adalah intoleransi individu terhadap debunga spesies tumbuhan tertentu. Penyakit ini hilang dengan keradangan membran mukus sistem pernafasan dan mata. Jenis penyakit ini menampakkan dirinya hanya pada musim berbunga tumbuhan - alergen. Pada masa ini, pesakit mengalami rhinitis, pernafasan menjadi sukar, air mata mengalir dari mata, perasaan benda asing di mata, sensasi terbakar dan keinginan untuk menggosoknya. Jumlah debunga yang berlebihan dikeluarkan oleh tumbuhan dari jam empat hingga lapan pagi, dalam hal ini, manifestasi penyakit yang paling mencolok diperhatikan tepat pada separuh pertama hari.

Alergi makanan adalah intoleransi individu terhadap sebarang produk makanan. Penyakit ini lebih kerap berlaku pada pesakit muda. Alergen di sini adalah jenis protein tertentu atau komponen makanan lain. Perkembangan alergi disebabkan oleh makanan pedas, menu yang tidak bervariasi, makanan dengan kadar yang cepat, dan juga dysbiosis. Pengenalan makanan pelengkap, serta jangka masa penyusuan, juga penting..

Alergen yang paling aktif adalah telur, buah sitrus, coklat, susu, kacang, ikan dan madu. Tetapi pada individu yang menderita bentuk penyakit ini, manifestasi alahan dapat berkembang pada makanan apa pun. Makanan yang menimbulkan alahan pada sesetengah individu tidak menyebabkan kesan yang tidak diingini pada orang lain - ini adalah masalah toleransi individu dan tindak balas imun terhadap alergen. Tanda-tanda alergi makanan biasanya dinyatakan dalam penyakit organ pencernaan: keradangan di mulut, keradangan selaput lendir saluran pencernaan, tetapi kadang-kadang fenomena seperti ruam pada badan, gatal-gatal, demam, bengkak berkembang..

Alahan habuk rumah adalah bentuk penyakit yang sangat biasa. Bentuk yang serupa biasanya diprovokasi oleh tungau debu yang menghuni perabot, permaidani, bantal dan mainan lembut. Di samping itu, habuk rumah mengandungi sejumlah besar spora kulat, mikroorganisma, zarah serangga mati, dan epitel manusia. Mana-mana komponen ini boleh mencetuskan alahan konjungtivitis, hidung berair dan juga asma bronkial. Penyakit jenis ini dapat berkembang pada bila-bila masa sepanjang tahun, tetapi lebih banyak pemburukan berlaku pada musim gugur-musim sejuk, di mana tempatnya kurang berventilasi dan kelembapan di dalamnya meningkat.

Alergi terhadap gigitan serangga (tawon, lebah, nyamuk) tidak begitu biasa, tetapi sangat berbahaya bagi manusia. Pada saat sengatan, racun atau air liur serangga, yang merupakan alergen, masuk ke dalam luka. Tisu di sekitar gigitan membengkak dan berubah menjadi merah, dan lepuh terbentuk. Dalam kes yang teruk, gejala seperti cirit-birit, ruam kulit, muntah, atau edema Quincke berkembang. Fenomena yang paling berbahaya dengan gigitan serangga adalah kejutan anaphylactic..
Dengan kejutan anafilaksis, seseorang jatuh dalam keadaan tidak sedarkan diri, bernafas dengan kuat dan kejang, tekanannya turun. Sekiranya anda tidak memanggil ambulans, pesakit mungkin akan mati..

Bentuk penyakit yang lebih jarang berlaku adalah alergi terhadap panas, sejuk, tekanan dan kerja fizikal, tetapi manifestasi ini bukan reaksi alergi yang sebenarnya, tetapi adalah alahan semu. Keadaan seperti itu menyerupai alergi biasa, tetapi proses yang berlaku di dalam badan sama sekali berbeza. Ini adalah tindak balas vegetatif saluran darah terhadap keadaan buruk..

Diagnostik alahan

Diagnostik dijalankan dengan kaedah mengesan antibodi dalam darah, ujian kulit tertentu dan kaedah lain.

Terapi alahan

Terapi alahan bukanlah tugas yang mudah. Pertama sekali, alergen harus dikeluarkan dari persekitaran pesakit dan, jika boleh, tidak bersentuhan dengannya pada masa akan datang..
Salah satu kaedah utama terapi alergi adalah hiposensitisasi - sejumlah langkah yang harus mengurangkan kekuatan tindak balas imun ketika terkena alergen, yaitu, ia bertindak sebagai "pendamai" antara tubuh dan alergen. Hiposensitisasi dilakukan dengan memasukkan sejumlah kecil alergen ke dalam tisu. Secara beransur-ansur, sistem imun menghasilkan semua zatnya yang digunakan untuk bertindak balas terhadap pengenalan bahan ini dan secara beransur-ansur tindak balas menjadi semakin lemah. Prosedur ini sangat panjang - tiga hingga lima tahun, mungkin kurang. Bentuk hiposensitisasi yang tidak spesifik dilakukan dengan pelbagai kaedah: beberapa bahan yang disuntik mengurangkan aktiviti imuniti, yang lain mengarahkan tindakannya ke arah yang berbeza, dan yang lain menekan tindakan bahan aktif biologi yang dirembeskan oleh badan dan memprovokasi alergi.

Adalah mungkin untuk menentukan penyebab alergi yang sebenarnya dan memilih cara yang tepat untuk merawat penyakit ini hanya setelah berunding dengan ahli alergi.

Pengarang: Pashkov M.K. Penyelaras Projek Kandungan.

Punca, gejala dan rawatan alahan

Apa itu alahan?

Alergi adalah peningkatan kepekaan tubuh terhadap bahan apa pun. Bahan ini boleh menjadi bahan kimia, produk, bulu, habuk, debunga atau mikroba.

Hari ini sudah terbukti bahawa alergen boleh menjadi bahan yang terbentuk di dalam badan. Mereka dipanggil endoallergens, atau autoallergens. Mereka semula jadi - protein dari tisu yang tidak berubah yang diasingkan dari sistem yang bertanggungjawab terhadap imuniti. Dan diperoleh - protein yang memperoleh sifat asing dari faktor terma, radiasi, kimia, bakteria, virus dan lain-lain. Contohnya, reaksi alergi berkembang dengan glomerulonefritis, rematik, arthritis, hipotiroidisme.

Alergi dengan tepat dapat diberi nama kedua "Penyakit Abad", kerana pada masa ini lebih dari 85% dari seluruh populasi planet kita menderita penyakit ini, atau lebih tepatnya jenisnya. Alergi adalah reaksi tubuh manusia yang tidak mencukupi untuk menghubungi atau menelan alergen. Selalunya, alahan tidak dirawat, semua rawatan yang disebut adalah mencari tahu alergen segera, dan mengasingkannya sepenuhnya, dalam hal ini pencegahan lebih penting daripada rawatan itu sendiri. Pertama sekali, agar tindakan pencegahan berjaya, perlu membuat kesimpulan yang betul mengenai sebab-sebab penyakit ini. Untuk mengenali tindak balas alahan badan pada waktunya, perlu mengetahui gejala alahannya, sehingga pada waktunya dan betul dapat memberikan bantuan perubatan kepada orang yang alergi.

Alergi adalah penyakit individu. Sebahagiannya alah kepada debunga, yang lain menjadi debu, dan yang lain alah kepada kucing. Alahan mendasari penyakit seperti asma bronkial, urtikaria, dermatitis. Perkembangan beberapa penyakit berjangkit boleh disertai dengan alahan. Dalam kes ini, alergi tersebut disebut alergi berjangkit. Di samping itu, alergen yang sama boleh menyebabkan gejala alergi yang berbeza pada orang yang berbeza dan pada masa yang berlainan..

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, terdapat peningkatan ketara dalam kejadian alahan. Terdapat pelbagai teori yang menjelaskan fenomena ini: Teori pengaruh kebersihan - teori ini menyatakan bahawa pematuhan terhadap piawaian kebersihan menghilangkan tubuh daripada kontak dengan banyak antigen, yang menyebabkan perkembangan sistem imun yang lemah (terutama pada kanak-kanak). Meningkatkan penggunaan produk kimia - banyak produk kimia boleh bertindak sebagai alergen dan membuat prasyarat untuk perkembangan reaksi alergi melalui disfungsi sistem saraf dan endokrin.

Gejala alahan

Terdapat sebilangan besar bentuk alergi yang berbeza, oleh itu, gejala alergi juga berbeza. Gejala alahan sangat mudah dikelirukan dengan penyakit lain yang serupa dengan gejala, yang berlaku setiap hari dalam amalan perubatan.

Alergi pernafasan berlaku apabila alergen memasuki badan semasa bernafas. Alergen ini selalunya merupakan pelbagai jenis gas, debunga atau debu yang sangat halus, alergen seperti itu disebut aeroallergens. Ini juga termasuk alahan pernafasan. Alergi ini menampakkan dirinya sebagai:

Hidung berair (atau pembuangan hidung berair)

Kemungkinan batuk teruk

Dalam beberapa kes, tersedak

Manifestasi utama alergi jenis ini masih boleh dianggap sebagai asma bronkial dan rinitis alergi..

Dermatosis disertai dengan pelbagai ruam dan kerengsaan kulit. Ia boleh disebabkan oleh pelbagai jenis alergen, seperti: makanan, aeroallergens, kosmetik, bahan kimia rumah tangga, ubat-ubatan.

Alergi jenis ini biasanya menampakkan diri sebagai:

Ruam seperti ekzema

Konjungtivitis alahan. Terdapat juga manifestasi alergi yang mempengaruhi organ penglihatan - yang disebut konjungtivitis alergi. Ia muncul dalam bentuk:

Sensasi terbakar yang teruk di mata

Pembengkakan kulit di sekitar mata

Enteropati. Sering kali anda dapat menjumpai jenis alergi seperti enteropati, yang mula menampakkan dirinya sebagai akibat penggunaan produk atau ubat apa pun, reaksi seperti ini berlaku kerana reaksi alergi pada saluran gastrointestinal. Alahan jenis ini menampakkan diri sebagai:

Bengkak bibir, lidah (angioedema)

Kejutan anaphylactic adalah jenis alergi yang paling berbahaya. Ia boleh datang hanya dalam beberapa saat atau mungkin memerlukan waktu hingga lima jam untuk terjadi, setelah alergen memasuki tubuh, ia dapat diprovokasi oleh gigitan serangga (harus diperhatikan bahawa ini sering terjadi) atau dadah. Kejutan anaphylactic dapat dikenali dengan tanda seperti:

Kemunculan ruam di seluruh badan

Sekiranya seseorang mempunyai simptom di atas, perlu segera menghubungi ambulans dan memberi pertolongan cemas. Dengan kejutan anafilaksis, anda tidak boleh ragu, kerana ini boleh membawa maut.

Manifestasi alergi sering dikelirukan dengan gejala selsema. Perbezaan antara selesema biasa dan alergi adalah, pertama, bahawa suhu badan, sebagai peraturan, tidak meningkat, dan pelepasan hidung tetap cair dan telus, serupa dengan air. Bersin dengan alahan boleh menjadi keseluruhan, panjang berturut-turut, dan yang paling penting, dengan selesema, semua gejala biasanya hilang dengan cukup cepat, dan dengan alahan ia bertahan lebih lama.

Punca Alahan

Alergi paling kerap disebabkan oleh diet yang buruk dan gaya hidup yang tidak sihat. Contohnya, pengambilan makanan halus atau makanan berlebihan yang disumbat dengan bahan kimia dan bahan tambahan. Alergi juga boleh disebabkan oleh tekanan emosi atau psikologi yang sederhana..

Alahan dapat dikenali dengan hidung berair yang tiba-tiba, bersin atau terkoyak. Kemerahan dan gatal-gatal pada kulit juga dapat menunjukkan alergi. Selalunya, reaksi alergi berlaku apabila seseorang bersentuhan dengan bahan tertentu, yang disebut alergen. Tubuh bertindak balas terhadapnya sebagai agen penyebab penyakit dan berusaha mempertahankan diri. Alergen merangkumi kedua-dua bahan yang mempunyai kesan alergenik langsung dan bahan yang dapat meningkatkan tindakan alergen lain.

Reaksi orang terhadap kumpulan alergen yang berbeza bergantung pada ciri genetik sistem imun. Banyak data menunjukkan adanya kecenderungan keturunan terhadap alahan. Ibu bapa yang mempunyai alahan lebih berisiko mempunyai anak dengan keadaan yang sama daripada pasangan yang sihat.

Alahan boleh disebabkan oleh:

Protein asing yang terdapat dalam plasma penderma dan vaksin

Habuk (jalan, rumah atau buku)

Spora kulat atau acuan

Ubat-ubatan tertentu (penisilin)

Makanan (biasanya: telur, susu, gandum, kedelai, makanan laut, kacang-kacangan, buah-buahan)

Pengasingan kutu rumah

Pembersih kimia

Akibat alergi

Sebilangan besar orang secara keliru percaya bahawa alahan tidak berbahaya dan tanpa akibat. Reaksi alergi menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan, disertai dengan keletihan, peningkatan kerengsaan, dan penurunan imuniti. Tetapi ini bukan semua akibat alahan. Penyakit ini sering menimbulkan eksim, anemia hemolitik, penyakit serum, asma bronkial.

Komplikasi yang paling serius adalah kesukaran bernafas, yang berkembang menjadi kejutan anafilaksis dengan kejang, kehilangan kesedaran, dan penurunan tekanan darah yang berbahaya. Kejutan anaphylactic berlaku selepas pemberian ubat-ubatan tertentu, kerana gigitan serangga dan adanya faktor yang menjengkelkan dalam makanan. Tanda-tanda alahan yang paling biasa adalah kesesakan hidung dan bersin yang kerap..

Perbezaan utama antara alahan dan selsema adalah bahawa gejala di atas bertahan lebih lama daripada dengan jangkitan pernafasan akut biasa. Dermatosis alergi atau dermatitis atopik, serta akibat alergi, berkembang dengan cepat dan dalam kes lanjut dirawat untuk waktu yang lama dan sukar. Dermatitis dinyatakan oleh edema, lecet, gatal, bersisik, kemerahan.

Akibat alahan lain yang lebih teruk adalah kejutan anaphylactic. Penyakit ini jarang berlaku, tetapi sangat berbahaya dan berkembang dengan cepat. Akibat alahan sukar untuk diramalkan. Penyakit ini selalu dikejutkan, dan jika sistem imun berfungsi dengan normal, seseorang akan cepat sembuh. Tetapi ia juga berlaku bahawa gejala-gejala memburuk terlalu cepat dan di sini perlu mengambil antihistamin dengan cepat. Kumpulan ini merangkumi "Diphenhydramine", "Suprastin", "Tavegil". Ubat-ubatan ini semestinya selalu ada di kabinet ubat-ubatan di rumah, tetapi ia hanya diambil setelah berunding dengan pakar yang akan memberi rawatan yang diperlukan, ini membolehkan anda mengelakkan akibat alergi.

Faktor-faktor risiko

Masih belum jelas mengapa faktor persekitaran teknogenik yang sama memberi kesan sedemikian kepada sesetengah orang, dan bukan pada orang lain. Tidak ada hubungan antara penyakit alergi dan kesihatan umum yang dikenalpasti. Walau bagaimanapun, ada pendapat bahawa alergi boleh menjadi penyebab kuatnya badan yang terhiris, dan oleh itu, banyak cara membersihkan badan. Alergi juga boleh disebabkan oleh parasit di dalam badan. Sehingga kini, tidak ada keraguan bahawa dalam beberapa kes, banyak penyakit alahan pada kanak-kanak diprovokasi oleh perubahan mikroflora usus, iaitu dysbiosis. Telah diketahui bahawa dengan dysbiosis, integriti penghalang tisu usus dilanggar, akibatnya alergen yang tidak dicerna (misalnya, serpihan protein) memasuki aliran darah. Dysbacteriosis pada kanak-kanak, oleh itu, boleh menyebabkan dermatitis atopik, alergi makanan, eksim.

Beberapa jenis alahan menyebabkan perkembangan penyakit serius. Sebagai contoh, dalam beberapa kes, asma bronkial, yang menyebabkan kesukaran bernafas, bersifat alahan. Ia adalah penyakit biasa yang sering berlaku pada kanak-kanak. Alergi adalah penyebab umum keadaan kulit yang disebut ekzema.

Demam Hay juga merupakan manifestasi alahan. Semasa serangan, orang bersin, mereka menangis, dan hidung berair, seperti demam. Biasanya tanda-tanda ini muncul pada musim panas dan musim bunga (pada masa ini terdapat banyak bunga berbunga).

Cara mengesan alergen?

Sekiranya anda mengalami simptom alergi, tetapi tidak mengetahui sebab kemunculannya, pastikan anda menghubungi doktor yang hadir, yang akan membuat atau mengesahkan diagnosis, secara individu menetapkan rawatan yang tepat.

Selain pemeriksaan, sejumlah kajian dan analisis khusus alergi juga diperlukan..

Ujian kulit - kajian ditetapkan sekiranya terdapat kecurigaan terhadap alahan. Di antara kelebihan utama kajian ini, perlu diperhatikan kemudahan pelaksanaan, penyampaian hasil yang cepat dan kos rendah. Prosedur ini bukan sahaja memberikan maklumat yang boleh dipercayai mengenai penyebab perkembangan alergi, tetapi juga menentukan alergen yang menyebabkan reaksi tersebut. Inti dari ujian kulit adalah pengenalan sejumlah kecil alergen ke dalam kulit, dan, bergantung pada reaksi badan, penentuan alergen yang dapat menyebabkan reaksi akut pesakit. Orang-orang dari segala usia boleh melakukan penyelidikan ini.

Walaupun pada kebiasaannya ujian kulit dilakukan pada kulit bahagian dalam lengan bawah, dalam beberapa kes, mereka juga boleh dilakukan di bahagian belakang..

Mengikut sejarah perubatan, alergen yang disuntik tertentu dipilih (sesuai dengan kumpulan penyebab alergi)

Boleh masuk dari dua hingga dua puluh alergen

Untuk setiap alergen individu, kulit dibahagikan kepada beberapa bahagian, masing-masing mempunyai bilangannya sendiri

Sebilangan kecil larutan disapu pada kulit

Di tempat di mana larutan itu digunakan, kulit "tergores" oleh instrumen, yang kadang-kadang menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan dan menyakitkan

Tindak balas positif: dalam beberapa minit, di tempat larutan alergen digunakan, gatal muncul, selepas itu kemerahan dan pembengkakan bentuk bulat berkembang. Menambah diameter secara berterusan, setelah dua puluh minit pembengkakan harus mencapai ukuran semaksimum mungkin. Sekiranya diameter pembengkakan yang dihasilkan melebihi dimensi yang ditetapkan, alergen yang diperkenalkan dianggap bersalah terhadap perkembangan reaksi alergi.

Untuk memeriksa sama ada kajian itu dijalankan dengan betul, dua penyelesaian diperkenalkan: yang pertama, pada semua orang tanpa pengecualian, menyebabkan reaksi yang dijelaskan di atas, dan yang kedua tidak menunjukkan reaksi.

Dilarang menggunakan ubat-ubatan anti-alergi dua hari sebelum kajian, kerana akhirnya dapat menyebabkan hasil yang salah.

Ujian darah untuk IgE. Pengukuran jumlah antibodi IgE dalam darah. Kajian ini memerlukan sejumlah kecil darah dari urat. Hasil biasanya siap dalam satu atau dua minggu. Kajian ini dilakukan jika, untuk satu atau lain sebab, mustahil untuk melakukan ujian kulit, atau jika pesakit terpaksa selalu mengambil ubat anti-alergi. Kajian yang dijelaskan juga dapat ditugaskan sebagai tambahan, mengesahkan hasil ujian kulit.

Di antara jenis penyelidikan yang dijelaskan, perlu diperhatikan:

Jumlah kandungan antibodi IgE dalam darah. Tujuan kajian ini adalah untuk menentukan jumlah antibodi dalam darah. Penting untuk diperhatikan bahawa data yang diperoleh tidak selalu dapat memberikan bantuan yang signifikan dalam rawatan, kerana terdapat beberapa alasan mengapa kandungan antibodi dalam darah dapat tinggi walaupun tidak ada reaksi alergi.

Analisis untuk mengesan antibodi IgE spesifik dalam darah. Melalui kajian ini, antibodi khusus untuk alergen makanan tertentu (contohnya telur atau kacang tanah) dapat dikesan. Kajian ini diperlukan untuk menentukan tahap kepekaan tubuh terhadap pelbagai jenis makanan.

Penting untuk mengetahui bahawa hasil kajian ini, jika mereka mengesahkan adanya atau ketiadaan alergi pada pesakit, tidak dapat menentukan keparahan reaksi. Untuk mengesahkan diagnosis alergi, darah mesti mengandungi sejumlah antibodi IgE..

Ujian tampalan - ujian ini membolehkan anda mengenal pasti punca reaksi kulit alergi, seperti eksim atau dermatitis kontak. Alergen, yang mungkin menyebabkan reaksi spesifik dalam tubuh, terkandung dalam campuran khas petroleum jeli atau parafin. Ia digunakan pada plat logam (berdiameter kira-kira satu sentimeter), yang mengandungi campuran pelbagai alergen, yang kemudiannya dilekatkan pada kulit di bahagian belakang (pesakit mesti mengeringkannya selama dua hari sebelum kajian).

Selepas masa yang ditentukan, plat dikeluarkan dari kulit dan diperiksa untuk reaksi terhadap alergen. Sekiranya tidak ada tindak balas, pesakit diminta untuk memeriksa semula kulit setelah empat puluh lapan jam. Pemeriksaan semula membolehkan anda memeriksa apa-apa jenis perubahan yang mungkin disebabkan oleh tindak balas lambat tubuh manusia.

Penyelidikan yang dijelaskan di atas dilakukan untuk mengesan alahan terhadap bahan seperti:

Pelbagai komponen minyak wangi

Ujian provokatif. Seperti semua ujian perubatan, kajian yang bertujuan untuk mengesan alahan mempunyai kekurangan tertentu. Sekiranya terdapat tindak balas alahan, ujian yang dinyatakan di atas tidak membenarkan diagnosis alergi dengan pasti..

Satu-satunya pilihan yang memungkinkan anda meletakkan 100% - diagnosis yang betul adalah ujian provokatif. Matlamat utama kajian ini adalah untuk menimbulkan reaksi alergi pada pesakit melalui penggunaan alergen dan produk yang menyebabkan kemunculan reaksi ini, seperti yang disarankan oleh doktor. Kita tidak boleh lupa bahawa kajian ini hanya boleh dilakukan di hospital dengan pengawasan pakar yang betul..

Biasanya penyelidikan dilakukan dalam dua kes:

1. Sekiranya hasil yang tepat tidak diberikan sampel darah dan analisisnya selanjutnya.

2. Sekiranya pesakit (paling kerap kanak-kanak), setelah jangka masa yang panjang, reaksi badan terhadap alergen yang ditubuhkan sebelumnya akan hilang.

Peraturannya adalah bahawa kajian harus dilakukan di departemen khusus sesuai dengan semua langkah keselamatan, di bawah bimbingan pasukan perubatan. Bergantung pada tempat perkembangan reaksi alahan sebelumnya, semasa kajian, alergen akan disuntik di bawah lidah, ke rongga hidung, ke bronkus atau ke sistem pencernaan pesakit. Sekiranya reaksi alahan dikenal pasti, kajian akan dihentikan, selepas itu doktor akan mengambil langkah yang diperlukan untuk menghilangkan gejala alergi..

Pertolongan cemas untuk alahan

Secara keseluruhan, reaksi alahan dibahagikan kepada teruk dan ringan, dan boleh menyebabkan gejala seperti:

Gatal pada kawasan kulit kecil di mana terdapat hubungan langsung dengan alergen

Lachrymation dan gatal di kawasan mata

Kemerahan, bengkak, atau pembengkakan pada kawasan kulit yang kecil

Gejala yang menyertai hidung berair (kesesakan hidung)

Bersin dengan pengulangan yang kerap

Menggigit gigitan serangga

Sebaik sahaja anda menemui simptom-simptom ini, anda harus mengambil perkara berikut:

Bilas tempat bersentuhan dengan alergen (kulit, mulut atau hidung) dan bersihkan dengan air masak suam.

Hadkan hubungan dengan alergen sebanyak mungkin

Sekiranya penyebab reaksi alergi adalah gigitan serangga dan sengatan yang tidak ditemui masih ada di tempatnya, adalah mustahak untuk menghapusnya secepat mungkin.

Sapukan kompres sejuk ke kulit gatal dan tapak gigitan segera

Ambil ubat anti-alergi (Fexofenadine, Loratadine, Cetirizine, Chloropyramine, Clemastine).

Sekiranya keadaan badan bukan sahaja tidak bertambah baik, tetapi sebaliknya, semakin merosot, anda harus segera menghubungi ambulans doktor atau secara bebas menghubungi institusi perubatan (jika boleh) untuk berunding dan mendapatkan bantuan perubatan khusus.

Gejala tindak balas alahan yang teruk:

Sesak nafas dan sukar bernafas;

Kekejangan di kerongkong, perasaan menutup saluran udara;

Masalah pertuturan (seperti suara serak);

Nadi dan degupan jantung yang cepat;

Bengkak, gatal-gatal atau kesemutan pada seluruh badan, serta bahagiannya sendiri;

Kelemahan, kegelisahan, atau pening;

Kehilangan kesedaran yang berkaitan dengan gejala di atas.

1. Sekiranya anda menemui simptom di atas - anda perlu segera menghubungi pasukan perubatan.

2. Sekiranya seseorang sedar, dia harus diberi ubat anti alergi: Clemastine (Tavegil), Fexofenadine (Telfast), Cetirizine (Zyrtec), Loratadine (Claritin), Chloropyramine (Suprastin) (dengan suntikan menggunakan ubat serupa dalam bentuk suntikan atau dalam tablet).

3. Ia harus dibaringkan, bebas dari pakaian yang menghalangi pernafasan bebas.

4. Semasa muntah, penting untuk meletakkan orang di sisi mereka supaya muntah tidak memasuki saluran pernafasan, sehingga menyebabkan bahaya tambahan.

5. Sekiranya penghentian pernafasan atau degupan jantung dikesan, penting untuk melakukan tindakan pemulihan: tekanan dada dan pernafasan buatan (tentu saja, hanya jika anda tahu bagaimana melakukannya). Penting untuk meneruskan aktiviti sehingga fungsi paru-paru dan jantung pulih sepenuhnya dan pasukan perubatan tiba..

Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi atau kemerosotan keadaan seseorang, lebih baik mendapatkan bantuan perubatan khusus tanpa berlengah-lengah (terutama ketika datang ke anak-anak).

Rawatan alahan

Semasa merawat alahan, pertama sekali, perlu menghilangkan hubungan dengan alergen dari persekitaran. Sekiranya anda seorang yang alergi dan anda tahu alergen mana yang boleh menyebabkan reaksi yang tidak diingini, lindungi diri anda seberapa banyak yang mungkin dari sebarang kontak dengan mereka, walaupun sedikit pun (sifat alergi adalah untuk memprovokasi reaksi yang semakin meningkat terhadap hubungan berulang dengan alergen).

Rawatan ubat adalah rawatan yang bertujuan untuk mengurangkan risiko reaksi alergi serta menghilangkan gejala yang disebabkan oleh alergi.

Antihistamin. Loratadin (Claritin), Fexofenadine (Telfast), Cetirizin (Zyrtec), Chloropyramine (Suprastin), Clemastin (Tavegil) - ubat yang disenaraikan mewakili kumpulan pertama dan merupakan antara yang pertama yang diresepkan untuk merawat reaksi alahan. Pada masa ketika alergen memasuki badan, sistem imun manusia menghasilkan bahan khas yang disebut histamin.

Histamin menyebabkan sebahagian besar gejala yang berkaitan dengan reaksi alergi. Kumpulan ubat yang disajikan sama ada membantu mengurangkan jumlah histamin yang dibebaskan, atau menyekat pembebasannya sepenuhnya. Walaupun begitu, mereka tidak dapat menghilangkan gejala alergi sepenuhnya..

Telah diketahui bahawa, seperti semua ubat, antihistamin dapat menyebabkan kesan sampingan, termasuk: mengantuk dan mulut kering, pening, muntah, mual, kegelisahan dan kegelisahan, dan kesukaran membuang air kecil. Selalunya, kesan sampingan disebabkan oleh antihistamin generasi pertama (contohnya, Chloropyramine (Suprastin) atau Clemastine (Tavegil). Sebelum mengambil antihistamin, berjumpa dengan doktor anda yang akan menjelaskan dos yang anda perlukan secara individu, dan juga memberitahu anda tentang kemungkinan penggunaan antihistamin bersama-sama dengan ubat lain.

Decongestants (Pseudoephedrine, Xylometazoline, Oxymetazoline) - Ubat ini paling kerap digunakan untuk menghilangkan masalah hidung tersumbat. Ubat-ubatan dipasarkan sebagai titisan atau semburan dan diresepkan untuk selesema, alergi serbuk sari (demam hay), atau reaksi alergi, gejala utamanya adalah selesema, hidung tersumbat, dan sinusitis..

Telah diketahui bahawa permukaan dalam hidung ditutup dengan seluruh rangkaian kapal kecil. Sekiranya antigen atau alergen memasuki rongga hidung, saluran membran mukus mengembang dan aliran darah meningkat - ini adalah sejenis sistem pertahanan imun. Sekiranya aliran darah tinggi, membran mukus membengkak dan memprovokasi pengeluaran lendir yang kuat. Oleh kerana dekongestan bertindak di dinding saluran membran mukus, sehingga menyebabkannya menyempit, aliran darah berkurang, dan edema, dengan demikian, menurun.

Tidak digalakkan mengambil ubat ini untuk kanak-kanak di bawah usia dua belas tahun, begitu juga untuk ibu yang menyusu, orang yang menderita hipertensi. Anda tidak boleh menggunakannya selama lebih dari lima atau tujuh hari, kerana penggunaan jangka panjang menyebabkan reaksi terbalik dalam bentuk pembengkakan mukosa hidung.

Kesan sampingan yang disebabkan oleh ubat ini termasuk mulut kering, sakit kepala dan kelemahan umum. Jarang sekali, ubat boleh menyebabkan halusinasi atau reaksi anafilaksis.

Sebelum anda mula menggunakan ubat ini, dapatkan nasihat doktor anda.

Inhibitor leukotrienes (Montelukast (Singular) adalah bahan kimia yang menyekat tindak balas yang disebabkan oleh leukotrien. Bahan-bahan ini dilepaskan oleh tubuh semasa reaksi alergi dan menyebabkan radang saluran pernafasan, edema mereka (paling sering digunakan dalam rawatan asma bronkial). Kerana kurangnya interaksi dengan orang lain. ubat-ubatan, perencat leukotriena dibenarkan digunakan bersama dengan ubat lain. Dalam kes yang jarang berlaku, dalam bentuk sakit kepala, telinga atau sakit tekak, reaksi buruk muncul.

Semburan steroid. (Beclomethasone (Bekonas, Beklazon), fluticasone (Nazarel, Fliksonase, Avamis), Mometasone (Momat, Nasonex, Asmanex)) - pada hakikatnya, ubat ini adalah ubat hormon. Tindakan mereka bertujuan untuk mengurangkan proses keradangan pada saluran hidung (kerana mengurangkan gejala reaksi alergi, kesesakan hidung hilang).

Oleh kerana penyerapan ubat adalah minimum, kemungkinan berlakunya reaksi buruk mungkin dikecualikan. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa penggunaan jangka panjang ubat-ubatan di atas boleh menyebabkan sakit tekak atau pendarahan. Sebelum menggunakan ubat ini atau ubat itu, anda mesti berjumpa doktor dan berunding dengannya.

Hiposensitisasi. Kaedah rawatan lain yang digunakan bersama dengan rawatan perubatan adalah imunoterapi. Inti kaedah ini adalah seperti berikut: peningkatan jumlah alergen secara beransur-ansur dimasukkan ke dalam badan anda, yang akhirnya menyebabkan penurunan kepekaan tubuh terhadap alergen tunggal..

Semasa prosedur di atas, dos kecil alergen disuntik secara subkutan. Pada peringkat awal, anda akan mendapat suntikan dengan rehat seminggu (atau lebih jarang), selari dengan kenyataan bahawa dos alergen akan terus meningkat.

Rejimen yang dijelaskan akan diperhatikan sehingga "dosis pemeliharaan" tercapai (dengan pengenalan dos seperti itu, kesan pengurangan reaksi biasa terhadap alergen akan muncul). Akan tetapi, perlu diingat bahawa setelah "dos penyelenggaraan" ini tercapai, perlu dilakukannya setiap minggu selama sekurang-kurangnya dua tahun lagi. Selalunya, kaedah yang serupa diberikan sekiranya:

seseorang mempunyai bentuk alergi yang teruk yang tidak memberi tindak balas yang baik terhadap rawatan konvensional;

jenis alahan tertentu dikesan, seperti reaksi badan terhadap sengatan lebah atau tawon.

Memandangkan fakta bahawa rawatan boleh menyebabkan reaksi alergi yang kuat, rawatan ini dilakukan secara eksklusif di institusi perubatan di bawah pengawasan sekumpulan pakar..

Pencegahan alahan

Pencegahan alergi adalah berdasarkan mengelakkan kontak dengan alergen. Untuk mengelakkan berlakunya alahan, disarankan untuk tidak bersentuhan dengan alergen atau meminimumkan hubungan dengannya. Sudah tentu, mengawal gejala alergi adalah sangat membebankan, jadi tidak semua orang dapat mengatasinya. Bagaimanapun, jelas bahawa jika seseorang menderita, misalnya, dari alergi terhadap serbuk sari, maka dia tidak dapat keluar di luar pada musim berbunga, terutama di tengah hari ketika suhu udara mencapai nilai maksimum. Dan orang yang mempunyai alahan makanan harus memilih makanan yang tidak digemari ramai, mengikuti nasihat pakar pemakanan alahan.

Tidak mudah bagi mereka yang alah kepada ubat-ubatan farmasi, sukar untuk memilih ubat yang selamat ketika merawat penyakit lain. Pencegahan terbaik bagi kebanyakan penghidap alergi adalah diet dan kebersihan. Langkah pencegahan penting terhadap alahan adalah kebersihan tempat, membersihkan selimut bulu dan bulu, bantal bulu, ia boleh ditukar dengan produk yang diperbuat daripada kain sintetik.

Sebaiknya hilangkan kontak dengan haiwan, untuk menghilangkan jamur di rumah. Penggunaan agen racun serangga khas akan menghilangkan tungau yang tinggal di perabot berlapis. Sekiranya anda alah kepada persediaan kosmetik, disarankan untuk menjalankan aktiviti ujian sebelum memilihnya, dan jika tidak sesuai, tolak menggunakannya.

Ubat-ubatan yang telah habis harus dibuang. Pencegahan alergi merangkumi cara-cara untuk mencegah manifestasi primer dan mencegah kambuh, jika diketahui alergen yang menyebabkan penyakit ini. Menjaga kesihatan adalah tugas utama setiap orang, jika anda rentan terhadap penyakit seperti itu, disarankan untuk memerhatikan semua keadaan yang tidak termasuk perkembangannya dengan hati-hati..

Punca alahan

Apa itu alergi - penyakit atau reaksi pelindung tubuh yang berkembang selama berabad-abad? Para saintis mempunyai pendapat yang berbeza, dan, nampaknya, inilah sebabnya mengapa ubat yang sekali-sekala dapat melegakan kita dari gejala yang tidak menyenangkan belum dijumpai. Kami membawakan kepada anda sebuah artikel dengan fakta dan kajian menarik yang menjelaskan masalah ini..

Saya tidak pernah mengalami alergi kongenital terhadap sesuatu. Pada usia enam tahun, saya telah ditaburkan kerana saya makan terlalu banyak strawberi - hanya itu yang dapat saya ceritakan mengenai reaksi alahan saya. Sebilangan rakan saya mempunyai reaksi alergi terhadap berbunga tumbuh-tumbuhan tertentu (poplar fluff) yang sudah dewasa, dan ada di antara mereka yang berhenti bimbang akan alahan setelah 13 tahun.

Mengapa ini berlaku, bagaimana melindungi diri daripadanya, adakah mungkin untuk menghindarinya dan apa yang harus dilakukan sekiranya turun-temurun?

Bagaimana alahan timbul masih belum jelas

Para saintis belum menemui penyebut yang sama dan tidak dapat memastikan dengan pasti dari mana alahan berasal, tetapi jumlah orang yang menderita satu atau lain bentuknya semakin meningkat. Alergen termasuk lateks, emas, serbuk sari (terutama ragweed, amaranth dan kerang biasa), penisilin, racun serangga, kacang tanah, betik, sengatan ubur-ubur, minyak wangi, telur, tinja rumah, pecan, salmon, daging sapi dan nikel.

Sebaik sahaja bahan ini memulakan tindak balas berantai, tubuh anda akan memberikan tindak balasnya sendiri dengan pelbagai reaksi - dari ruam yang menjengkelkan hingga mati. Ruam muncul, bibir membengkak, menggigil mungkin bermula, hidung tersumbat dan terbakar di mata. Alahan makanan boleh menyebabkan muntah atau cirit-birit. Dalam minoriti yang sangat malang, alahan boleh mengakibatkan reaksi berpotensi membawa maut yang dikenali sebagai kejutan anaphylactic..

Terdapat ubat-ubatan, tetapi tidak ada yang dapat menghilangkan alahan secara kekal. Antihistamin melegakan gejala, tetapi juga menyebabkan rasa mengantuk dan kesan sampingan yang tidak menyenangkan. Terdapat ubat-ubatan yang benar-benar menyelamatkan nyawa, tetapi ubat itu harus diambil untuk waktu yang sangat lama, dan beberapa jenis alahan hanya dapat dirawat dengan kaedah yang kompleks, iaitu satu versi ubat itu jelas tidak dapat dilakukan..

Para saintis akan dapat mencari penawar yang akan melegakan kita dari alahan, hanya jika mereka memahami punca penyakit ini. Tetapi setakat ini mereka telah menguraikan proses ini secara separa..

Alergi bukanlah kesalahan biologi, tetapi pembelaan kita

Soalan asas inilah yang membimbangkan Ruslan Medzhitov, seorang saintis yang telah membuat beberapa penemuan asas yang berkaitan dengan sistem kekebalan tubuh selama 20 tahun terakhir dan telah memenangi beberapa anugerah serius, termasuk 4 juta euro dari Anugerah Else Kröner Fresenius.

Pada masa ini, Medzhitov sedang mengkaji persoalan yang dapat merevolusikan imunologi: mengapa kita menderita alahan? Belum ada yang mempunyai jawapan yang tepat untuk soalan ini..

Terdapat teori bahawa alergi adalah reaksi terhadap racun cacing parasit yang hidup di dalam badan kita. Di negara-negara yang lebih maju dan hampir steril, di mana keadaan ini jarang berlaku, sistem imun yang tidak biasa memberikan tindak balas yang lebih tajam dan lebih besar. Maksudnya, seorang kanak-kanak dari beberapa negara membangun yang tinggal hampir di sebuah pondok dan dengan tenang memakan buah-buahan yang tidak dicuci mungkin tidak tahu apa itu alergi, sementara anak-anak yang ibu bapanya selalu membasuh semuanya dengan pembersih dan dua kali sehari basuh lantai pangsapuri, dapatkan banyak "Kita tidak boleh melakukan itu! Kami alah dengan ini! ".

Medzhitov percaya bahawa ini salah dan alahan bukan hanya kesalahan biologi.

Dia mengakui bahawa teorinya cukup kontroversial, tetapi dia yakin bahawa sejarah akan membuktikannya betul..

Tetapi kadang-kadang sistem imun kita menyakitkan kita

Penyembuh purba tahu banyak mengenai alahan. Tiga ribu tahun yang lalu, doktor China menggambarkan "tumbuhan alahan" yang menyebabkan selesema pada musim gugur.

Terdapat juga bukti bahawa firaun Mesir Menes mati akibat sengatan tawon pada tahun 2641 SM.

Apa makanan untuk satu, racun untuk yang lain.

Dan hanya lebih dari 100 tahun yang lalu, para saintis menyedari bahawa gejala yang berbeza itu boleh menjadi kepala satu hidra..

Para penyelidik telah menemui bahawa banyak penyakit disebabkan oleh bakteria dan patogen, dan sistem kekebalan tubuh kita melawan pesalah ini - pasukan sel yang dapat melepaskan bahan kimia mematikan dan antibodi yang sangat disasarkan.

Juga didapati bahawa, selain perlindungan, sistem kekebalan tubuh dapat membahayakan.

Penyelidik lain menyedari bahawa beberapa ubat menyebabkan ruam dan gejala lain. Dan kepekaan ini berkembang secara berterusan - reaksi yang bertentangan dengan perlindungan terhadap penyakit berjangkit yang diberikan oleh antibodi kepada tubuh..

Untuk sistem imun, proses alahan adalah perkara yang dapat difahami.

Dalam dekad-dekad berikutnya, para saintis mendapati bahawa langkah molekul dalam reaksi ini sangat serupa. Proses ini dicetuskan ketika alergen berada di permukaan badan - kulit, mata, saluran hidung, tekak, saluran pernafasan, atau usus. Permukaan ini dipenuhi dengan sel-sel imun yang bertindak sebagai pengawal sempadan.

Apabila "penjaga sempadan" menghadapi alergen, ia menyerap dan menghancurkan tetamu yang tidak diundang, dan kemudian menambah permukaannya dengan serpihan bahan. Sel kemudian melokalisasikan beberapa tisu limfatik, dan serpihan ini diteruskan ke sel-sel imun lain, yang menghasilkan antibodi khas yang dikenali sebagai imunoglobulin E atau IgE..

Antibodi ini akan mencetuskan tindak balas sekiranya mereka kembali menemui alergen. Reaksi akan bermula sebaik sahaja antibodi mengaktifkan komponen sistem imun - sel mast, yang menyebabkan kemerosotan bahan kimia.

Sebilangan bahan ini dapat menarik saraf, menyebabkan gatal dan batuk. Kadang kala lendir mula dihasilkan, dan sentuhan dengan bahan ini di saluran pernafasan boleh menyebabkan masalah pernafasan.

Gambar ini telah dilukis oleh para saintis sejak abad yang lalu, tetapi hanya menjawab persoalan "Bagaimana?", Tetapi sama sekali tidak menjelaskan mengapa kita menderita alergi. Dan ini amat mengejutkan, kerana jawapan kepada soalan ini cukup jelas bagi kebanyakan bahagian sistem imun..

Nenek moyang kita terdedah kepada organisma patogen, dan pemilihan semula jadi meninggalkan mutasi yang membantu mereka menangkis serangan ini. Dan mutasi ini masih terus bertambah sehingga kita juga dapat melawan.

Melihat bagaimana pemilihan semula jadi dapat menimbulkan alahan adalah bahagian yang paling sukar. Reaksi alergi yang kuat terhadap perkara yang paling tidak berbahaya hampir tidak menjadi sebahagian daripada sistem survival nenek moyang kita..

Alergi juga boleh menjadi selektif..

Hubungan antara parasit dan alahan ini

Selama beberapa dekad, tidak ada yang benar-benar memahami keperluan IgE. Dia tidak menunjukkan kemampuan khas yang dapat menghentikan virus atau bakteria. Sebaliknya, sepertinya kita berevolusi sehingga satu jenis antibodi akan memberi kita masalah besar..

Petunjuk pertama datang kepada kami pada tahun 1964.

Cacing parasit menimbulkan ancaman serius bukan hanya pada tikus, tetapi juga kepada manusia.

Contohnya, cacing cacing boleh mengeluarkan darah dari usus. Selsema hepatik boleh merosakkan tisu hati dan menyebabkan barah, dan cacing pita dapat menyebabkan sista di otak. Lebih daripada 20% orang membawa parasit ini, dan kebanyakannya tinggal di negara berpendapatan rendah.

Pada tahun 1980-an, sekumpulan saintis dengan kuat menyokong hubungan antara parasit dan alergi ini. Mungkin nenek moyang kita mengembangkan kemampuan tubuh untuk mengenali protein di permukaan cacing dan bertindak balas dengan menghasilkan antibodi IgE. Antibodi yang tertanam oleh sel-sel sistem imun ke dalam kulit dan usus bertindak balas dengan cepat sebaik sahaja mana-mana parasit ini cuba memasuki tubuh.

Menurut teori parasit, protein cacing parasit serupa bentuknya dengan molekul lain yang ditemui oleh tubuh kita dalam kehidupan seharian kita. Akibatnya, jika kita berhadapan dengan zat-zat yang tidak berbahaya, bentuknya mirip dengan bentuk protein parasit, tubuh kita menimbulkan penggera dan pertahanan berfungsi dalam keadaan diam. Alahan dalam kes ini hanyalah kesan sampingan yang tidak menyenangkan..

Semasa latihannya, Medzhitov mempelajari teori cacing, tetapi setelah 10 tahun dia mula ragu. Tidak ada gunanya teori ini, katanya, jadi dia mulai mengembangkan sendiri.

Pada dasarnya, dia memikirkan bagaimana tubuh kita melihat dunia di sekeliling kita. Kita dapat mengenali corak foton dengan mata kita dan corak getaran udara dengan telinga kita.

Medzhitov menemui pengesahan teorinya dalam karya Charles Janeway, seorang ahli imunologi di Universiti Yale (1989).

Sistem imun yang maju dan bertindak balas secara berlebihan terhadap penceroboh

Pada masa yang sama, Janeway percaya bahawa antibodi mempunyai satu kelemahan besar: memerlukan beberapa hari untuk sistem kekebalan tubuh mengembangkan tindak balasnya terhadap tindakan agresif penyerang baru. Dia mencadangkan bahawa sistem kekebalan tubuh mungkin memiliki garis pertahanan lain yang menembak lebih cepat. Mungkin dia dapat menggunakan sistem pengenalan corak untuk mengesan bakteria dan virus dengan cepat dan dengan cepat mula menghilangkan masalahnya..

Setelah Medzhitov beralih ke Janeway, para saintis mula menyelesaikan masalah bersama. Mereka segera menemui kelas sensor baru di permukaan beberapa jenis sel imun..

Ketika berhadapan dengan penyerang, sensor mencengkam penceroboh dan memicu penggera kimia yang membantu sel-sel imun lain mencari dan membunuh patogen. Ini adalah cara yang cepat dan tepat untuk mengenali dan menghilangkan penyerang bakteria..

Oleh itu, mereka menemui reseptor baru, sekarang dikenal sebagai reseptor seperti tol, yang menunjukkan dimensi baru dalam pertahanan imun dan yang disanjung sebagai prinsip asas imunologi. Ia juga membantu menyelesaikan masalah perubatan..

Jangkitan kadang-kadang menyebabkan keradangan bencana di seluruh badan - sepsis. Di Amerika Syarikat sahaja, berjumlah berjuta-juta orang setiap tahun. Separuh daripada mereka mati.

Selama bertahun-tahun, saintis percaya bahawa toksin bakteria boleh menyebabkan sistem kekebalan tubuh tidak berfungsi, tetapi sepsis hanyalah tindak balas imun yang berlebihan dari bakteria dan penyerang lain. Daripada bertindak secara tempatan, ia mengubah garis pertahanan di seluruh badan. Kejutan septik adalah hasil mekanisme pertahanan ini diaktifkan dengan lebih kuat daripada keadaan yang sebenarnya diperlukan. Hasilnya adalah kematian.

Sistem penggera rumah untuk badan yang menghilangkan alergen

Walaupun pada awalnya Medzhitov terlibat dalam sains bukan untuk merawat orang, penemuannya membolehkan doktor melihat semula mekanisme yang mencetuskan sepsis, dan dengan itu mencari rawatan yang sesuai yang akan mensasarkan penyebab sebenar penyakit ini - tindak balas berlebihan seperti reseptor tol.

Medzhitov melangkah lebih jauh. Oleh kerana sistem imun mempunyai reseptor khas untuk bakteria dan pelanggar lain, mungkin juga mempunyai reseptor untuk musuh lain? Ketika itulah dia mula memikirkan cacing parasit, IgE dan alahan. Dan ketika dia memikirkannya, sesuatu tidak bertambah.

Sesungguhnya, sistem imun mencetuskan penghasilan IgE ketika menghadapi cacing parasit. Tetapi beberapa kajian menunjukkan bahawa IgE bukanlah senjata utama untuk mengatasi masalah ini..

Para saintis telah memerhatikan tikus yang tidak dapat menghasilkan IgE, tetapi haiwan tersebut masih dapat mempertahankan diri dari cacing parasit. Medzhitov agak ragu-ragu dengan idea bahawa alergen berpura-pura menjadi protein parasit. Sebilangan besar alergen, seperti nikel atau penisilin, tidak mempunyai analog yang mungkin dalam biologi molekul parasit.

Semakin banyak Medzhitov memikirkan alergen, semakin kurang penting strukturnya baginya. Mungkin yang menghubungkan mereka bukanlah struktur mereka, tetapi tindakan mereka.?

Kita tahu bahawa alergen sangat kerap menyebabkan kerosakan fizikal. Mereka merobek sel terbuka, menjengkelkan membran, merobek protein hingga berkecai. Mungkin alergen sangat merosakkan sehingga kita perlu mempertahankannya.?

Ternyata idea ini telah lama muncul di permukaan pelbagai teori, tetapi setiap kali ia tenggelam berulang kali. Kembali pada tahun 1991, ahli biologi evolusi Margie Profet berpendapat bahawa alahan melawan toksin. Tetapi ahli imunologi menolak idea ini, mungkin kerana Profe adalah orang luar..

Medzhitov, bersama dua pelajarnya, Noah Palm dan Rachel Rosenstein, menerbitkan teorinya di Nature pada tahun 2012. Kemudian dia mula mengujinya. Pertama, dia menguji hubungan antara kerosakan dan alahan..

Dalam anggapan lain, Medzhitov mengatakan bahawa antibodi ini akan melindungi tikus, dan bukan hanya membuat mereka sakit. Untuk menguji ini, dia dan rakannya memberikan suntikan kedua PLA2, tetapi kali ini dosnya jauh lebih tinggi..

Dan jika reaksi terhadap dos pertama praktis tidak ada pada haiwan, maka setelah dos kedua suhu badan meningkat tajam, hingga mati. Tetapi sebilangan tikus, dengan alasan yang tidak sepenuhnya jelas, mengalami reaksi alergi tertentu, dan badan mereka mengingati dan mengurangkan kesan PLA2.

Di seberang negara itu, seorang saintis lain melakukan eksperimen yang, sebagai hasilnya, mengesahkan lagi teori Medzhitov..

Penemuan ini membuat Galli memikirkan perkara yang sama yang difikirkan oleh Medzhitov - bahawa alahan sebenarnya boleh menjadi pertahanan..

Galli dan rakannya melakukan eksperimen yang sama dengan tikus dan racun lebah. Dan ketika mereka memperkenalkan antibodi IgE pada tikus yang sebelumnya tidak pernah mengalami racun jenis ini, ternyata tubuh mereka mendapat perlindungan yang sama dari dos racun yang berpotensi mematikan, seperti tubuh tikus yang terdedah kepada tindakan racun ini..

Sehingga kini, di sebalik semua eksperimen, banyak persoalan masih belum terjawab. Bagaimana sebenarnya kerosakan yang disebabkan oleh racun lebah menyebabkan tindak balas IgE pelindung, dan bagaimana IgE melindungi tikus? Inilah persoalan yang sedang diusahakan oleh Medzhitov dan pasukannya. Pada pendapat mereka, masalah utama adalah sel mast dan mekanisme kerjanya..

Jaime Cullen telah mengkaji bagaimana antibodi IgE menangkap sel mast dan menjadikannya sensitif atau (dalam beberapa kes) hipersensitif terhadap alergen..

Alergi kelihatan lebih logik dari perspektif evolusi apabila dilihat dalam bentuk sistem penggera rumah. Bahan kimia beracun, tanpa mengira sumbernya (haiwan atau tumbuhan beracun), telah lama mengancam kesihatan manusia. Alergi seharusnya melindungi nenek moyang kita dengan membuang bahan-bahan ini ke luar badan. Dan ketidakselesaan yang dirasakan oleh nenek moyang kita akibat semua ini, mungkin, memaksa mereka untuk berpindah ke tempat yang lebih selamat..

Alergi mempunyai lebih banyak kelebihan daripada keburukan

Seperti banyak mekanisme penyesuaian, alahan tidak sempurna. Ini mengurangkan kemungkinan kita mati akibat toksin, tetapi masih belum sepenuhnya menghilangkan risiko ini. Kadang-kadang, kerana reaksi yang terlalu keras, alergi dapat membunuh, seperti yang telah berlaku dalam percubaan pada anjing dan tikus. Namun, faedah alahan melebihi keburukan.

Keseimbangan ini telah berubah dengan munculnya bahan sintetik baru. Mereka mendedahkan kita kepada sebilangan besar sebatian yang berpotensi merosakkan dan menyebabkan reaksi alergi. Nenek moyang kita dapat mengelakkan alahan hanya dengan pergi ke seberang hutan, tetapi kita tidak dapat membuang bahan-bahan tertentu dengan mudah.

Tetapi Dunn sangsi terhadap teori Medzhitov. Dia percaya bahawa dia terlalu meremehkan jumlah protein yang mereka dapati di permukaan cacing parasit. Protein yang boleh menyamar sebagai sebilangan besar alergen dari dunia moden.

Selama beberapa tahun akan datang, Medzhitov berharap dapat meyakinkan para skeptis dengan hasil eksperimen lain. Dan ini mungkin akan membawa kepada revolusi cara kita merawat alahan. Dan dia akan bermula dengan alahan debunga. Medzhitov tidak berharap kemenangan yang cepat untuk teorinya. Walaupun dia hanya gembira kerana dia berjaya mengubah sikap orang terhadap reaksi alergi dan mereka berhenti menganggapnya sebagai penyakit.

Anda bersin, yang bagus, kerana dengan cara ini anda melindungi diri anda. Evolusi tidak peduli bagaimana perasaan anda mengenainya..