Panas atau alahan berduri - bagaimana cara memberitahu? Jadual gambar dan perbandingan

Pelbagai ruam kulit adalah perkara biasa pada kanak-kanak dan orang dewasa. Salah satu manifestasi ini adalah panas berduri (bayi sangat rentan terhadapnya), yang mudah dikelirukan dengan reaksi alergi. Dalam artikel itu, anda akan mendapat jawapan kepada soalan: "Bagaimana membezakan haba berdarah dari alahan" - serta petua dan trik berguna.

Pertama, mari kita lihat sebab dan gejala kedua penyakit ini. Untuk menetapkan rawatan yang mencukupi, anda mesti dapat membezakan antara mereka..

Panas berduri - sebab dan ciri

Selalunya, haba berduri berlaku di kawasan kulit yang kurang berventilasi, yang merangkumi lipatan kulit:

Foto oleh Dr Orlena Kerek

  • axillary,
  • inguinal,
  • intergluteal,
  • lipatan di leher,
  • di belakang telinga,
  • di bawah kelenjar susu,
  • antara jari kaki.

Penyakit ini juga boleh berlaku pada lutut dan siku, pada bahagian kulit yang melekat erat pada tisu sintetik.

Terdapat beberapa jenis penyakit:

Mewakili gelembung putih atau pearles dengan diameter 1-2 mm. Sekiranya terdapat terlalu banyak ruam, gelembung mula bergabung antara satu sama lain dan oleh itu nampaknya ruam itu besar.

Semasa geseran terhadap kain dan permukaan, gelembung pecah dan kulit bayi mula terkelupas. Pruritus jenis ini pada bayi sering terjadi pada bahagian atas badan, muka dan leher..

PandanganCiri
Panas kristal
Panas berdarah merahKelihatan seperti nodul yang seragam atau lepuh kecil di tengah-tengah titik kemerahan. Ruam seperti ini menimbulkan rasa gatal dan sakit ketika disentuh. Ketidakselesaan meningkat sekiranya kelembapan udara meningkat.
Panas berduriIni adalah nama untuk gelembung yang berukuran hingga 3 mm, yang sesuai dengan warna dengan warna kulit. Panas jenis ini muncul di lengan, kaki, dan batang tubuh dan hilang dalam beberapa jam..

Bayi biasanya mengalami haba kristal. Ia tidak memerlukan rawatan khas, tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada bayi dan hilang dalam beberapa hari dengan sendirinya.

Rawatan penyakit miliary merah dan mendalam harus dimulakan hanya setelah penyebab kemunculannya dihilangkan.

Kadang-kadang panas berduri dikelirukan dengan eksim. Tetapi tidak seperti panas berduri, eksim dicirikan oleh bintik merah kering dengan kerak, yang cenderung meningkat. Penyakit ini berlaku pada 20% bayi berusia 3-4 bulan..

Cara membezakan haba berdarah dari alahan pada bayi

Alahan atau panas berdarah pada bayi adalah perkara biasa. Penting untuk dapat membezakan antara mereka untuk membantu bayi, membebaskannya dari ruam. Panas berdarah biasanya hilang sendiri, alahan perlu dirawat di bawah pengawasan doktor.

Apa itu haba pada bayi

Panas berduri adalah reaksi kulit bayi terhadap suhu tinggi. Apabila dia panas, dia mula berkeringat dengan banyak. Kadar penyejatan cecair dari permukaan kulit sangat rendah. Kelenjar peluh tidak berfungsi dengan sempurna, jadi kerengsaan muncul. Ia dapat dilihat dengan tepat di tempat-tempat yang sukar untuk berventilasi:

  • Dalam pelbagai lipatan pada badan dan tempat yang sukar dijangkau: ketiak, di leher, di belakang telinga;
  • Di bawah lampin, di lipatan gluteal, pangkal paha, di punggung bawah;
  • Selekoh, siku dan lutut.

Keadaan yang tidak selesa menyebabkan panas berdarah ketika bayi dibungkus, tingkap ditutup rapat. Oleh itu, ia paling sering muncul pada musim panas, ketika ibu bapa muda takut akan sebarang draf, dan suhu yang selesa untuk anak adalah 18-20 darjah. Udara segar sangat diperlukan untuknya, seperti mana pun orang dewasa. Perkara yang sama berlaku untuk pembersihan basah secara berkala..

Nota! Panas berduri dapat menampakkan diri semasa penyakit bayi, disertai dengan kenaikan suhu badan. Peluh tidak mempunyai masa untuk menguap dari permukaan kulit, yang menyebabkan kemerahan.

Apa alahan pada bayi

Alergi pada bayi diprovokasi oleh faktor-faktor tertentu:

  • makanan;
  • kosmetik;
  • rambut haiwan;
  • ubat-ubatan;
  • debunga tumbuhan;
  • bahan toksik berbahaya.

Ia tidak muncul dengan segera, tetapi setelah waktu tertentu setelah tindakan faktor yang tidak diingini. Selang antara hubungan dengan perengsa dan kemunculan gejala pertama boleh menjadi 2-3 hari atau berlarutan selama beberapa minggu.

Alergi memerlukan rawatan dan penghapusan penyebab berlakunya. Tidak selalu mudah untuk memahami apa sebenarnya yang menyebabkan reaksi kulit yang menyakitkan. Oleh itu, penting untuk tidak memasukkan beberapa produk ke dalam makanan bayi sekaligus, hanya menggunakan produk penjagaan bayi yang terbukti. Pastikan anda memerhatikan reaksinya setelah melawat tempat baru..

Perbezaan antara alahan dan panas berduri

Ketika anak pertama kali mengalami ruam, ibu bapa bimbang sama ada ia boleh menjadi panas atau alahan. Diagnosis sedemikian biasanya diberikan kepada bayi di bawah satu tahun, tidak termasuk penyakit virus. Oleh itu, penting untuk mengetahui bagaimana membezakan haba berduri dari alahan pada bayi untuk menentukan taktik rawatan..

Nota! Miliaria biasanya tidak memerlukan rawatan dan hilang sendiri. Perkara utama adalah menormalkan keadaan di bilik dan berpakaian anak, berdasarkan suhu di rumah dan di luar..

Sekiranya bintik-bintik muncul di kulit bayi, anda perlu menanggalkannya dan biarkan sebentar. Sekiranya terdapat haba pada badan, mandi air akan cepat menyingkirkannya. Bintik-bintik akan menjadi lebih ringan dan menjadi kurang kelihatan, secara beransur-ansur hilang.

Selalunya, panas berduri tidak menyebabkan ketidakselesaan. Bintik-bintik tidak gatal atau gatal, yang tidak berlaku untuk reaksi alergi. Dalam kes terakhir, lepuh tumbuh, ditutup dengan kerak yang kasar pada sentuhan. Mereka mengganggu anak itu, dia dapat menyisir kawasan yang meradang hingga berlumuran darah. Dalam kes ini, keadaan bayi bertambah buruk:

  • Menjadi cengeng, gelisah;
  • Suhu boleh meningkat;
  • Hidung berair, batuk dan bersin adalah perkara biasa;
  • Kadang-kadang disertai dengan najis yang sakit.

Nota! Dengan panas berduri, mabuk badan tidak berlaku. Tidak ada perubahan dalam tingkah laku bayi.

Anda boleh mengesyaki adanya alahan sekiranya sesuatu yang baru telah berlaku dalam kehidupan kanak-kanak sejak satu atau dua minggu terakhir:

  • Penggantian campuran;
  • Kemunculan produk baru dalam menu;
  • Membeli sprei atau pencuci pakaian lain;
  • Berjalan di taman dengan pokok berbunga atau bertemu dengan haiwan peliharaan;
  • Ibu makan makanan ringan jika bayi menyusu.

Alergi muncul bukan hanya pada lipatan dan lipatan. Ia berlaku pada kulit yang terdedah, di pipi, perut, atau belakang. Ini adalah salah satu perbezaan utama yang perlu diberi perhatian. Juga, alahan dapat dilihat pada membran mukus. Jadi penyebaran di kawasan nasofaring, kerongkong dapat memprovokasi edema Quincke. Oleh itu, adalah penting untuk tidak mengubati diri sendiri, tetapi jika anda mengesyaki alergi, hubungi pakar pediatrik anda. Sekiranya perlu, dia akan merujuk anda kepada pakar yang sempit untuk mendapatkan nasihat tambahan. Panas berduri adalah reaksi kulit, ia tidak pernah terbentuk pada selaput lendir.

Tompok alahan lebih ketara, biasanya berwarna merah terang dan mempunyai diameter yang lebih besar. Dengan panas yang berduri, mereka kecil, seperti titik, dapat bergabung, dalam keadaan ini kelihatan lebih besar. Batasan mereka selalu mudah dibezakan semasa pemeriksaan dekat..

Jenis panas berduri

Bayi mempunyai salah satu daripada tiga jenis haba berduri. Penerangan mereka akan membantu untuk tidak mengelirukan ruam dengan alergi:

  • Kristal. Ia berlaku paling kerap dan biasanya berlaku pada bayi baru lahir. Lepuh cahaya, putih atau kuning pucat, kelihatan di badan. Mereka dilokalisasikan di bahagian atas badan dan muka. Apabila mereka bersentuhan dengan pakaian, mereka boleh pecah. Ini bukan proses yang menyakitkan dan tidak menimbulkan kesulitan kepada bayi. Kulit kelihatan seperti mengelupas, tetapi dengan cepat terlihat normal. Gelembung dapat bergabung, itulah sebabnya sempadannya terhapus. Mereka lulus dengan cepat, biasanya dalam dua hari;
  • Dalam. Gelembung hampir tidak dapat dibezakan pada kulit, kerana praktikalnya bertepatan dengan warnanya. Mereka kecil, biasanya berdiameter tidak lebih dari 3 milimeter. Mereka kelihatan hampir seketika, sebagai tindak balas terhadap panas atau kebersihan yang tidak mencukupi, misalnya, ketika krim tetap berada di lipatan, atau bayi jarang mandi. Juga, gelembung cepat hilang, ia dapat menjadi tidak kelihatan selepas 3-4 jam;
  • Merah. Miliaria biasanya muncul di bahagian leher, ketiak, pangkal paha. Lepuh lebam dan seperti jerawat dan mungkin gatal dan gatal. Kulit di sekitar formasi berubah menjadi merah, membengkak sedikit, jadi jenis panas berduri ini adalah yang paling ketara. Manifestasi semakin meningkat sekiranya ruangan terlalu panas dan tersumbat.

Prasyarat untuk pengembangan alahan dan panas berduri

Miliaria muncul ketika bayi tidak selesa. Ia tidak berkaitan dengan imuniti dan keadaan kesihatan anak. Hanya suhu yang dapat memprovokasi pertumbuhannya, ini hanya reaksi bersamaan. Ini dijelaskan hanya oleh ketidaksempurnaan kelenjar peluh.

Pada bulan-bulan pertama kehidupan, ibu bapa sering tidak memahami cara berpakaian anak untuk membuatnya selesa. Mereka mendengarkan nasihat nenek mereka dan menggunakan lapisan sebanyak mungkin, walaupun pada musim panas. Oleh itu, kanak-kanak terlalu panas dan kulit mereka bertindak balas dengan kepanasan. Lepuh sering muncul di kawasan lampin, di lipatan pangkal paha, di punggung. Tidak kira seberapa banyak lampin bernafas disediakan oleh pengeluar, ada baiknya membiarkan bayi telanjang untuk sementara waktu, terutama pada musim panas. Kulit perlu bernafas.

Kanak-kanak yang dilahirkan pramatang mengalami alahan. Kekebalan tubuh mereka lemah, sehingga mereka bertindak balas terhadap penyesuaian dengan persekitaran.

Nota! Bayi yang disusui bayi kurang terdedah kepada reaksi alahan. Penolakan awal dari susu ibu dan perubahan campuran secara berterusan mempengaruhi keadaan bayi secara negatif..

Cara mengelakkan panas dan alahan berduri

Untuk mengelakkan panas berdarah mengganggu bayi, anda perlu mengikuti cadangan mudah:

  • Berpakaian bayi anda untuk cuaca;
  • Pastikan kelembapan di dalam bilik adalah 50-70 peratus, dan suhu tidak melebihi 22 darjah;
  • Mengudarakan bilik secara berterusan, memberikan udara segar;
  • Elakkan bahan sintetik semasa membeli pakaian dan peralatan tempat tidur yang terbuat dari kain semula jadi;
  • Jangan gunakan sabun secara berlebihan. Pastikan memilih produk yang dibuat khas untuk bayi. Terdapat krim, salap, dan serbuk yang mengandungi zink. Ia membantu mengeringkan kulit bayi yang halus;
  • Mandi bayi anda dengan kerap;
  • Aturkan mandian udara, biarkan anak tanpa pakaian untuk sementara waktu.

Alahan boleh ditularkan secara genetik. Risiko mengembangkannya meningkat sekiranya reaksi menyakitkan ada pada kedua ibu bapa..

Untuk mengurangkan kemungkinan alergi makanan, sebagai manifestasi yang paling biasa, akan membantu:

  • Pengenalan makanan pelengkap mengikut cadangan, pengecualian produk alergenik sehingga satu tahun. Ini termasuk, misalnya, buah sitrus, buah-buahan dan sayur-sayuran eksotik, kacang-kacangan, madu, susu;
  • Pemakanan ibu yang berpatutan semasa mengandung dan menyusui. Perkara ini berlaku terutamanya untuk bulan pertama penyusuan, ketika bayi baru mula berkenalan dengan dunia luar. Sebarang produk yang tidak diingini dalam jumlah besar boleh menyebabkan reaksi yang tidak diingini;
  • Penyusuan susu ibu sekurang-kurangnya 6 bulan.

Sekiranya alergi menampakkan dirinya hingga setahun, maka kemungkinan besar ia akan berterusan seumur hidup. Oleh itu, lebih baik menangguhkan saat memasukkan produk yang dilarang dalam menu. Selepas setahun, bayi bereaksi dengan lebih tenang terhadap makanan, reaksi negatif lebih jarang dilihat.

Kanak-kanak yang mempunyai kulit kering lebih terdedah kepada masalah kulit. Ia terkelupas, dan cedera akibat terkena pakaian atau calar. Ini membawa kepada pembentukan keradangan. Untuk mengelakkan ini, anda perlu memilih produk yang sesuai untuk bayi. Tidak semua krim bersifat universal, komposisinya berbeza. Adalah perlu untuk memberi tumpuan khusus pada keadaan kulit bayi yang baru lahir.

Nota. Alergi terhadap rambut haiwan, debu, bau biasanya muncul setelah setahun. Ia tidak dapat dinetralkan sepenuhnya, akan membuat dirinya terasa sepanjang hidup.

Tidak selalu jelas bagaimana membezakan peluh berdarah dari alahan pada bayi, terutama ketika menghadapi manifestasi seperti itu untuk pertama kalinya. Cukup untuk menganalisis kejadian sebelum timbulnya ruam untuk membuat diagnosis yang tepat. Perundingan dengan pakar pediatrik tidak akan menyakitkan, kerana alahan memerlukan rawatan. Anda tidak boleh mempercayai ubat-ubatan rakyat dan cadangan rakan secara membuta tuli untuk mengelakkan kemerosotan kesejahteraan bayi.

Cara membezakan ruam: panas berdarah, alahan, cacar air atau diatesis?

Sekiranya anda memahami sifat ruam, anda secara bebas dapat mengetahui cara membezakan haba berdarah dari alahan dan memulakan rawatan sebelum berjumpa doktor. Tidak, kami tidak akan mengesyorkan ubat, salap, krim khusus.

Setelah membaca artikel itu, anda akan memahami bahawa sekiranya terdapat ruam alergi, anda mesti segera menghilangkan alergen yang disyaki. Dengan pruritus, tandas basah dari lipatan kulit bayi baru lahir sudah cukup. Seorang dewasa mesti mandi. Sekiranya cacar air terkejut oleh doktor, maka cukup untuk memberi bayi rehat, tidur, atau hanya berada di dekatnya.

Dalam artikel ini, kami akan mempertimbangkan ciri membezakan semua penyakit yang disenaraikan menggunakan foto.

Perbezaan antara alahan, panas berduri, cacar air, diatesis: apakah penyakit ini

  1. Diatesis. Tegasnya, ini adalah kecenderungan untuk sebarang penyakit, yang ditentukan secara genetik sebelum kelahiran anak. Terdapat banyak diatesis. Walau bagaimanapun, adalah kebiasaan untuk memanggil dermatitis atopik diatesis, sebagai varian reaksi alergi terhadap makanan dan hasil kecenderungan genetik terhadap patologi ini..
  2. Panas berduri, ruam peluh, ruam lampin adalah penyakit kulit di mana saluran kelenjar peluh ekrin tersumbat kerana panas dan memakai pakaian hangat. Penyumbatan atau penyumbatan boleh muncul pada tahap kulit yang berbeza. Kedalaman lesi menentukan sifat haba berduri: kristal (dangkal), merah atau dalam.
  3. Alergi adalah penyakit sistem kekebalan tubuh dengan manifestasi pada kulit, saluran gastrousus, dan organ pernafasan. Alergen dianggap oleh sel-sel imun sebagai agen asing, tindak balas imun berlaku.
  4. Cacar air adalah penyakit virus yang sangat berjangkit yang biasa terjadi pada kanak-kanak.

Penting! Akibat cacar air - herpes zoster - penyakit virus yang teruk, kronik.

Rakan sekerja asing tidak menganggap cacar air adalah penyakit yang selamat sehingga perlu segera sakit pada zaman kanak-kanak. Tidak ada bukti yang boleh dipercayai bahawa cacar air mudah diterima oleh kanak-kanak daripada orang dewasa. Di sini, kemungkinan besar, terdapat penggantian konsep. Orang dewasa, kerana keanehan hidupnya, tidak dapat jatuh sakit, ketidakselesaan itu sangat sukar bagi mereka untuk ditanggung. Kanak-kanak itu tidak memahami sebab apa yang berlaku, jadi dia dengan tenang menenangkan ibunya.

Perbezaan morfologi dan klinikal pada ruam alergi, panas berdarah, cacar air, diatesis pada kanak-kanak

Ini adalah topik yang kompleks dan besar. Untuk memudahkan persepsi maklumat, kami akan merumuskan dan menjawab soalan penting:

  1. Perbezaan antara haba berdarah dan alahan. Bila, mengapa muncul.
  2. Cara membezakan haba berdarah, alahan secara bebas. Di sini kita melihat morfologi unsur kulit. Dari foto kita akan belajar membezakan antara peluh berdarah, alahan, diatesis.
  3. Panas atau diatesis berduri.
  4. Perbezaan antara alahan, panas berdarah dan cacar air.

Penting bagi ibu bapa untuk berdikari, sebelum ketibaan doktor, menentukan penyakit untuk membantu anak. Dalam dermatologi, setiap penyakit dicirikan oleh tanda-tanda dan ruam yang tersendiri. Ruam disebut unsur. Setiap elemen mempunyai nama, bentuk, penyetempatan tersendiri.

  1. Dengan haba, elemen - gelembung, bintik.
  2. Ruam alergi adalah bintik kasar, lepuh, papula.
  3. Dengan cacar air, polimorfisme palsu. Sifat elemen nampaknya berbeza, tetapi ini adalah peringkat yang berbeza dari ruam cacar air biasa.

Mari kita perhatikan lebih dekat morfologi, gejala yang berbeza.

Perbezaan antara haba berdarah dan alahan: kapan dan mengapa ia muncul

Mickey heat dicirikan oleh permulaan awal, 48 jam selepas kelahiran. Penyakit ini berkembang di tempat penyetempatan kelenjar peluh. Pembentukan saluran kelenjar berakhir pada enam bulan, iaitu pada bulan-bulan pertama bayi paling rentan terhadap perkembangan haba berduri.

Ruam alergi adalah biasa sepanjang masa kanak-kanak, termasuk bayi, kanak-kanak, akil baligh (usia remaja) dan remaja. Pada bayi, manifestasi alahan muncul kerana pelanggaran diet ibu. Sekiranya anak mendapat makanan buatan atau makanan pelengkap diperkenalkan, maka reaksi berlaku 1 hingga 3 jam setelah pengambilan alergen dengan makanan.

Tidak seperti panas berduri, ruam alergi boleh muncul di tempat yang dekat dengan pakaian. Sebabnya mungkin kain tidak wajar, pencuci baru. Suhu adalah ciri alahan sebagai tindak balas sistem imun.

Cara membezakan secara bebas haba, alahan dari gambar

Perbezaan utama dari haba berduri atau panas berduri adalah unsur yang berbeza. Gambaran morfologi atau sifat ruam adalah penanda diagnostik utama penyakit ini.

Semasa berpeluh - gelembung; vesikel pada pedikel, vesikel dengan kandungan putih susu.

Seluruh manifestasi haba berduri

Kami melihat keseluruhan spektrum manifestasi haba berduri: vesikel putih dengan isi, vesikel kemerahan di belakang telinga, ruam yang meluas di bahagian atas badan. Ruam dengan panas berdarah terletak di leher, lengan, kaki, bahagian atas badan, di ketiak, perineum. Lebih biasa pada kanak-kanak dengan peningkatan pemakanan.

Untuk alahan, ini adalah vesikel, papula, bintik kasar. Gatal adalah ciri ruam alergi. Pada bayi baru lahir, gatal disertai dengan kegelisahan, kegelisahan dan perasaan murung. Sekiranya anda tidak memotong kuku bayi anda, maka calar akan muncul. Keadaannya berbahaya bagi kulit muda, kerana jangkitan boleh terjadi. Pertimbangkan jenis elemen kulit. Berikut adalah lima jenis ruam dan foto..

Gatal adalah perkara biasa untuk ruam alergi

Tompok kasar, gatal.

Warnanya berbeza - dari merah jambu pucat hingga merah terang, dengan sisir. Elemen pada wajah dilokalisasikan. Anda dapat melihat bahawa bayi ini tidak mengalami ruam di kawasan lipatan serviks, yang dapat menghilangkan panas berdarah. Titik yang diabaikan yang membentuk hakisan. Kanak-kanak itu mengalami komplikasi dalam bentuk eksim. Berpeluh tidak menyebabkan komplikasi seperti itu.

Peluh atau diatesis berdarah pada bayi

Ruam jenis gatal-gatal. Ruam bayi sangat mengingatkan akan jejak jelatang.

  1. Lebihan makanan: coklat, madu, sitrus.
  2. Ubat-ubatan. Bukan untuk usia atau preskripsi antibiotik yang tidak masuk akal, aspirin.
  3. Kelebihan kosmetik konvensional atau penampilan yang baru. Lepuh muncul sebagai ruam tunggal, secara beransur-ansur bergabung. Adalah perlu untuk memantau keadaan selaput lendir dengan teliti, kerana urtikaria berkembang di nasofaring, orofaring. Tidak seperti urtikaria, panas berduri lebih tidak berbahaya dan tidak terlokal pada selaput lendir. Faktanya adalah bahawa tidak ada kelenjar peluh di mulut..

Jenis ruam alergi seterusnya adalah papula. Letusan papular padat. Mereka menyerupai plak merah besar. Saliran, lepuh lebat dengan panas berduri, sakit, gatal, bersisik. Ruam papular membentuk neurodermatitis, yang harus dirawat selama lebih dari satu bulan. Dalam foto itu, bayi sakit dengan neurodermatitis - kes ruam alergi yang lebih lanjut.

Penyetempatan, gatal dan morfologi ciri ruam adalah ciri utama penyakit yang dipertimbangkan

Perbezaan antara alahan, panas berdarah dan cacar air

Permulaan cacar air bergantung pada usia kanak-kanak, keadaan sistem ketahanannya. Faktor-faktor ini menentukan manifestasi penyakit dengan ruam atau suhu.

Lebih kerap, penyakit ini bermula dengan angka suhu tinggi - hingga 40 darjah. Kadang-kadang tanda pertama adalah ruam tunggal beberapa hari sebelum gambaran klinikal yang jelas dengan demam, kelemahan, muntah, kegelisahan. Kanak-kanak itu benar-benar tertidur dalam beberapa jam. Ruam dijumpai di mana-mana: di mulut, di auricles, di kulit kepala, bahkan di alat kelamin.

Ruam muncul secepat hilang - setelah seminggu atau satu setengah tidak ada unsur baru. Ruam alergi kekal selama berbulan-bulan. Berpeluh hilang dengan sendirinya jika anda mengikuti peraturan kebersihan asas.

Polimorfisme palsu yang biasa berlaku dengan cacar air

Ruam dengan cacar air - unsur saling menggantikan. Dalam perubatan, keadaan ini disebut polimorfisme palsu, kerana unsur-unsur yang berlainan terdapat pada kulit secara serentak. Foto menunjukkan polimorfisme palsu yang berkaitan dengan cacar air. Macula adalah tempat kemerahan yang terhad, setelah beberapa jam papula (radang di kawasan makula) terbentuk. Papule digantikan oleh botol dengan eksudat - vesikel, yang akan segera dibuka. Pada peringkat akhir, parut terbentuk. Tidak seperti alergi dan panas berdarah, ruam seperti itu perlu dirawat agar jangkitan tidak menyatu. Ruam alergi tidak boleh dirawat dengan antiseptik tanpa cadangan doktor. Penyelesaian yang mengandungi alkohol dapat memprovokasi tindak balas imun. Kulit dengan panas berduri lembut dan tidak berubah - pendedahan kepada penyelesaian yang agresif tidak diingini.

Penting! Sekiranya anda berjaga-jaga, anda tidak boleh mengotorkan kulit bayi dengan warna hijau, alkohol, yodium yang cemerlang.

Ciri-ciri panas dan alahan pada orang dewasa

Gambaran morfologi dan pengelasan haba berduri pada orang dewasa tidak berbeza dengan gambaran pada kanak-kanak. Penyetempatan adalah sama - di tempat yang berpeluh. Sebagai peraturan, orang dewasa memahami sifat dan penyebab ruam yang muncul. Sebagai contoh, jika pada masa lalu terdapat intoleransi makanan, reaksi alergi terhadap bunga, debunga, bulu poplar, rambut kucing dan anjing, kemungkinan besar ruam adalah reaksi alergi.

Kemungkinan produk baru telah muncul, atau mungkin - kosmetik, kain, deterjen. Pada orang dewasa, manifestasi kulit tidak begitu agresif seperti pada kanak-kanak. Sebagai peraturan, ruam hilang ketika alergen dikeluarkan..

Lepuh kulit khas untuk alahan

Terdapat dua sebab untuk panas berdarah pada orang dewasa:

  • Kekurangan kebersihan.
  • Berpeluh bertambah. Walaupun dalam keadaan ini, perkembangan komplikasi dapat dielakkan jika anda mengikuti kaedah merawat tubuh anda yang diterima umum..

Cara membezakan haba berdarah dari alahan pada bayi

Seringkali sukar bagi ibu muda untuk mengenali sendiri, dan kadang-kadang walaupun dengan bantuan doktor, ruam jenis apa yang timbul pada kulit bayi. Secara luaran, mereka sangat serupa, tetapi masih terdapat perbezaan: baik dalam gejala dan kaedah rawatan. Dan jika panas berduri tidak membahayakan anak, maka alergi boleh menyebabkan akibat yang lebih serius. Mari cuba cari cara membezakan haba berdarah dari alahan pada bayi.

Mendiagnosis haba berduri pada bayi

Gejala penyakit ini muncul pada semua kanak-kanak dengan cara yang hampir sama. Secara luaran, panas berduri seperti bintik-bintik atau gelembung yang dipenuhi dengan cecair lutsinar terhadap latar belakang kulit yang kemerahan. Ia adalah kerengsaan pada kulit bayi apabila berpeluh lebih sengit daripada keringat. Pada masa yang sama, anda mungkin akan menyedari bahawa anak itu bersikap gelisah, tidak berubah-ubah, tidak tidur nyenyak dan terus berputar, yang cukup dibenarkan, kerana panas berduri menyebabkan kulit terbakar. Ini berfungsi sebagai sejenis isyarat untuk tubuh bayi sehingga anda memeriksanya dengan teliti..

By the way, ruam jarang muncul di wajah. Ini akan membantu anda membezakan tahap kepanasan dari alahan pada bayi..

Jenis penyakit

Mengikut jenis ruam, haba berduri dibahagikan kepada:

  • merah;
  • kristal;
  • dalam.

Panas berdarah merah kelihatan seperti gelembung pada latar belakang kemerahan kulit. Gelembung tidak bergabung antara satu sama lain dan menyebabkan gatal dan sakit ketika disentuh.

Pada bayi, jenis haba berduri kedua paling sering ditunjukkan - kristal. Ini adalah gelembung putih atau pearles yang berdiameter sedikit lebih besar daripada ruam panas berdarah merah. Unsur-unsur ruam dapat bergabung antara satu sama lain, mereka mudah rosak dan kulit di tempat ini mengelupas.

Panas berduri dalam dicirikan oleh ruam berwarna daging berukuran 1-3 mm. Mereka boleh muncul dan hilang sendiri.

Penyebab panas berduri

Sepanjang perkembangan anak yang panjang, kulit bayi telah terbiasa dengan satu habitat - air (di dalam rahim ibu). Dan adalah wajar bahawa perubahan keadaan persekitaran selepas kelahiran akan menyebabkan perubahan pada tubuh bayi. Kelenjar bayi berfungsi berbeza daripada kelenjar orang dewasa, dan memerlukan masa untuk mereka menormalkan kerja mereka.

Kelenjar peluh melindungi badan daripada terlalu panas; apabila suhu badan meningkat, mereka mengeluarkan rembesan cecair. Sekiranya bayi terlilit, berpakaian hangat atau terdapat lapisan krim tebal pada kulit - semua ini mengganggu aliran peluh yang normal dan rahsia yang terkumpul di kelenjar menyebabkan kemerahan kulit dan ruam buih.

Penyakit ini juga boleh berlaku dengan penggantian lampin sebelum waktunya atau lama di bilik panas..

Alergi pada bayi dan manifestasi mereka

Berbeza dengan panas berduri, alahan jauh lebih menyusahkan ibu bapa muda daripada panas berdarah. Perkara utama adalah membezakan haba berduri tepat pada masanya dan tepat dari alahan pada bayi. Dermatitis alergi atau alergi kelihatan sangat mirip dengan ruam berduri: ruam muncul kerana reaksi badan terhadap alergen. Ini seperti makanan yang termasuk dalam makanan ibu dan / atau anak, bahan kimia rumah tangga, ubat-ubatan dan faktor lain.

Reaksi tersebut menampakkan dirinya beberapa waktu selepas masuknya alergen ke dalam badan dalam bentuk ruam, bintik-bintik dan kemerahan. Selalunya, manifestasi alahan jenis pertama berlaku. Di sini anda dapat membezakan panas berdarah dari alahan pada bayi: ruam terutamanya muncul di wajah, perut, lengan bawah dan punggung. Jerawat jenis ini bergabung menjadi bintik-bintik yang lebih besar dari masa ke masa dan menyebabkan gatal yang teruk..

Jenis dan penyebab dermatitis alergi

Bergantung pada jenis alergen yang menyebabkan reaksi alergi pada tubuh bayi, terdapat terutamanya dua jenis: makanan dan dermatitis kontak.

Jenis alergi pertama jarang muncul dalam enam bulan pertama kehidupan dengan HS, tetapi jika berlaku, ia muncul sebagai cincin merah alergi di sekitar dubur. Ini mungkin disebabkan oleh produk makanan. Menghilangkan produk ini dari diet ibu atau anaknya akan membantu menghilangkan kesan ini. Sebab lain ialah kekurangan kalsium..

Tompok atau bengkak merah rata adalah dermatitis kontak dan boleh muncul di mana kulit bayi anda menggosok pakaian atau lampin. Anda boleh menentukannya dengan mudah kerana kawasan kulit yang lain tidak terjejas. Perengsa boleh menjadi pelbagai bahan kimia dalam serbuk, sabun, air (klorin), penggunaan deterjen yang kerap dan banyak. Pakaian, tempat tidur, mainan dan perabot sintetik juga boleh mencetuskan alergi.

Rawatan

Perkara pertama yang anda perlukan adalah membezakan haba berduri dengan betul dari alahan pada bayi. Kaedah rawatan akan bergantung pada ini pada masa akan datang. Tetapi apa sahaja bayi anda sakit, peraturan yang paling penting adalah kebersihan dan pemakanan yang betul untuk anda dan bayi anda..

Panas berduri, tidak seperti alergi, boleh hilang dengan sendirinya, tetapi anda tidak boleh mengabaikan beberapa cadangan. Oleh itu...

  • Ventilasi bilik di mana bayi lebih kerap, dan jangan terlalu banyak membungkus bayi.
  • Pakaian tidak boleh dibuat sintetik, gunakan hanya kain semula jadi sehingga kulit bayi "bernafas".
  • Juga, tingkatkan berapa kali bayi anda dimandikan, dengan memberi perhatian khusus pada lipatan kulit di badannya. Sebilangan besar ibu tidak mengabaikan rebusan ramuan herba: tali, chamomile, celandine. Talc, bedak bayi, penambahan kalium permanganat ke dalam mandi semasa mandi telah membuktikan diri mereka dengan baik.
  • Jangan mengoleskan ruam dengan krim, dan untuk mengelakkan munculnya penyakit ini, gunakan hanya agen hypoallergenic.

Dengan alahan, perkara menjadi lebih rumit, kerana manifestasi dermatitis alergi akan dihilangkan apabila tidak ada faktor yang merengsakan tubuh bayi. Anda boleh melegakan simptom dengan salap antiseptik dan antibakteria..

Kami harap sekarang anda dapat dengan mudah membezakan haba berdarah dari alahan pada bayi dan memilih rawatan yang tepat..

Cara membezakan haba berdarah dari alahan pada bayi?

  • Perbezaan sebab
  • Perbezaan gejala
  • Bagaimana ia kelihatan?
  • Rawatan
    • Dengan kepanasan
    • Untuk alahan

    Pada suatu pagi yang tidak terlalu indah, seorang anak kecil yang berpipi merah jambu muncul di hadapan ibu bapanya dengan wajah yang tidak dapat difahami, dan oleh itu menakutkan, ruam di wajah dan badannya. Versi yang paling popular dari apa yang berlaku pada bayi adalah alahan dan panas berdarah. Semua ibu bapa tahu mengenainya. Tetapi kadangkala sangat sukar untuk membezakan yang pertama dengan yang kedua..

    Kami akan memberitahu anda mengenai perbezaan antara ruam alergi dan panas berdarah dalam artikel ini..

    Perbezaan sebab

    Ruam, yang muncul pada latar belakang reaksi alergi, dan ruam akibat panas berduri, sangat serupa. Walau bagaimanapun, setelah menimbang semua faktor, ibu bapa dapat membuktikan penyebab sebenar manifestasi kulit. Dan dalam alahan dan panas berduri, mereka berbeza dengan ketara..

    Ruam alergi biasanya didahului oleh kejadian tertentu dalam 2-3 hari, yang menjadi "titik permulaan" untuk permulaan reaksi yang tidak mencukupi terhadap imuniti anak terhadap alergen tertentu. Kejadian seperti itu dalam kehidupan bayi boleh menjadi:

    • pengenalan produk makanan baru, makanan pelengkap, perubahan dalam diet ibu menyusu, perubahan formula susu yang disesuaikan;
    • mengambil ubat oleh bayi;
    • membeli mainan baru;
    • pertukaran kosmetik untuk penjagaan kulit;
    • pertukaran kaedah untuk mencuci pakaian bayi, membersihkan lantai di bilik kanak-kanak;
    • berada di bawah sinar matahari terbuka (yang disebut reaksi alergi foto, alergi terhadap sinar UV);
    • hubungan rapat kanak-kanak dengan serbuk sari tanaman (terutama rumput sawah), haiwan, burung.

    Dalam kes ini, reaksi alergi berkembang dengan lancar, iaitu, ruam tidak muncul dengan segera, tetapi hanya 2-3 hari setelah "kenalan" pertama imuniti anak dengan protein antigen.

    Reaksi alergi cepat boleh berlaku dengan sentuhan kulit langsung dengan sesuatu yang beracun, kimia, misalnya, sebatian alkali atau berasid, serta dengan gigitan beberapa serangga.

    Miliaria mungkin didahului oleh keadaan ketika anak itu berpeluh dengan banyak, dia panas. Ini mungkin berlaku semasa sakit, jika bayi mempunyai suhu tinggi, dan juga jika ibu bapa tidak mematuhi peraturan suhu dan kelembapan di bilik tempat bayi tinggal.

    Sekiranya kanak-kanak itu panas, maka tubuhnya berusaha sedaya mungkin untuk mengurangkan suhu, kerana ini terdapat pengeluaran peluh yang lebih aktif. Tetapi peluh menguap pada bayi yang baru lahir dan bayi hingga setahun lebih buruk daripada pada orang dewasa kerana fakta bahawa saluran kelenjar peluh sempit, dan termoregulasi tidak sempurna.

    Sebab-sebab panas berdarah, oleh itu:

    • pakaian yang dipilih dengan tidak betul, di mana anak itu panas;
    • melebihi nilai optimum suhu udara di dalam bilik, pemanas yang mengeringkan udara;
    • kebersihan yang tidak mencukupi, yang menyebabkan penyumbatan kelenjar peluh, pengumpulan peluh di lipatan kulit anak.

    Perbezaan gejala

    Alergi dan panas berdarah bermula dengan cara yang sama - dengan munculnya ruam pada kulit. Miliaria berkembang dengan segera setelah terlalu panas, alahan boleh ditangguhkan selama beberapa hari atau bahkan seminggu. Sebenarnya, dan dalam kes lain, kanak-kanak itu mungkin mengalami gatal, rasa tidak selesa di kawasan kemerahan. Dengan panas berdarah, rasa sakit lebih ketara.

    Berpeluh berlaku terutamanya di kawasan yang berpeluh lebih tinggi. Ini adalah kawasan pertumbuhan rambut di kepala, di alis, ruam mempengaruhi hidung, serta lipatan serviks dan lipatan lain di badan bayi, serta punggung, kawasan selangkangan.

    Ruam alergi berbeza kerana ia merebak bukan sahaja ke lipatan, dan bahkan tidak selalu pada mereka. Selalunya, alergi terhadap apa-apa pada kanak-kanak di bawah satu tahun ditunjukkan oleh ruam pada wajah (terutamanya di pipi, dahi, dagu), perut, lengan, kaki atau punggung.

    Dengan alahan, mungkin ada gejala tambahan: hidung berair, batuk alergi kering, sakit kepala, anak mungkin kelihatan lebih letih, berubah-ubah, selera makannya sering merosot, dan pencernaan menderita. Anda boleh membezakan haba berdarah dari alahan dengan tidak adanya kesesakan hidung, batuk, gejala mabuk.

    Reaksi alahan yang cepat, dan tidak tertangguh, muncul dalam satu setengah jam setelah bersentuhan dengan alergen. Ia berbeza dengan spesies lain dalam penampilan - tubercles tidak berwarna, lebih mengingatkan pada luka bakar jelatang, muncul secara tiba-tiba.

    Mereka juga boleh disertai dengan loya, gangguan makan, dan sakit kepala. Tingkah laku bayi berubah, dia menjadi murung dan memerah.

    Bagaimana ia kelihatan?

    Sekiranya anda memerhatikan ruam itu sendiri, anda juga dapat memahami bahawa terdapat perbezaan antara alahan dan panas berdarah pada bayi baru lahir, dan itu adalah ketara. Dengan panas yang berduri, ruam mempunyai garis besar dan elemen-elemennya dapat dilihat dengan jelas - lepuh, tubercles, bintik-bintik merah. Letupan, lecet di lipatan kulit berubah menjadi eksim yang menangis:

    • dengan kepanasan kristal, ruam kelihatan seperti lepuh putih atau kekuningan;
    • dengan panas berdarah merah - seperti nodul kemerahan pada kulit;
    • dengan haba yang tajam - seperti bintik-bintik yang sedikit lebih tepu, tetapi masih berwarna daging.

    Walaupun kawasan saliran, di mana unsur ruam telah bergabung, bergabung, anda dapat melihat garis besarnya.

    Ruam alergi secara praktikalnya tidak mempunyai unsur yang jelas. Ia kelihatan seperti kemerahan, eritema, bintik. Selalunya terdapat keradangan, sedikit pembengkakan kulit di kawasan yang terjejas.

    Seperti haba berdarah, alergi boleh berkembang di kawasan, bergabung, menangkap kawasan bersebelahan dengan kulit yang sihat, namun ruam alergi boleh muncul di tempat yang jauh dari berpeluh - di perut, di sisi, di hujung kaki, sementara panas berduri hanya mampu bergabung dan menyebar hanya di kawasan dengan akses udara terhalang - di lipatan kulit, di bawah lampin, di rambut.

    Sekiranya tidak mungkin untuk membezakan ruam alergi secara visual dari panas berdarah, cukup untuk membiarkan anak telanjang selama satu atau dua jam:

    • Apabila terkena udara segar, panas berduri dengan cepat mulai mengering, kerak-kerak, terang, unsur-unsur kecil dapat menjadi pucat dan mulai hilang.
    • Ruam alergi tidak akan berubah kerana mandi udara tidak berpengaruh padanya.

    Rawatan

    Sekiranya kita bercakap mengenai bayi yang baru lahir (kanak-kanak berumur sehingga 28 hari), maka wajib berunding dengan doktor dalam kedua-dua kes tersebut. Bagi bayi yang berusia lebih dari satu bulan, ibu bapa mungkin akan menolong mereka dengan panas yang teruk.

    Alergi adalah tugas untuk doktor, dan tugas dengan banyak perkara yang tidak diketahui, kerana masih ada pemeriksaan dan mencari alergen, jika ibu tidak pasti bahawa dia mengetahui dengan tepat penyebab ruam.

    Dengan kepanasan

    Ibu bapa harus menyesuaikan iklim dalaman. Suhu udara tidak boleh melebihi 21 darjah Celsius, kelembapan relatif udara, di mana anak tidak akan banyak berpeluh, adalah 50-70%.

    Parameter seperti itu akan membantu mengekalkan keadaan normal kulit, dan unsur-unsur ruam yang ada akan hilang dengan cepat jika ibu dan ayah memandikan anak tanpa sabun, menambah rebusan chamomile atau tali ke air.

    Setelah mandi, kulit tidak boleh disapu dengan tuala, harus dicelup dengan lembut dan dirawat dengan pengeringan atau emolien.

    Sekiranya kawasan kulit yang menangis terbentuk, gunakan serbuk atau "Sudokrem", jika panas berduri sudah kering dan kerak telah terbentuk, kemudian lembutkan dengan krim bayi atau penyembuh dan anti-radang "Bepanten" atau "Panthenol".

    Dengan panas yang berdarah, sangat mustahak untuk melakukan mandi udara, memberi bayi peluang untuk telanjang.

    Kemunculan panas berduri adalah tanda pasti bahawa ibu bapa memakaikan bayi dengan tidak betul, membungkusnya. Anda hanya boleh meninggalkan pakaian dan lampin yang diperbuat daripada kain semula jadi di almari pakaian, menanggalkan lapisan penutup dan rompi tambahan, walaupun datuk dan nenek bayi aktif memprotes perkara ini.

    Untuk alahan

    Perbezaan antara rawatan alergi dan rawatan haba berduri adalah bahawa ubat mungkin diperlukan. Biasanya kanak-kanak itu diberi ubat antihistamin "Suprastin", "Tavegil" atau lain-lain. Diatesis pada wajah dan bahagian badan yang lain menjadi kurang jika pemakanan anak disesuaikan.

    Semua produk makanan yang berpotensi berbahaya dikecualikan dari diet ibu yang menyusu, dan bayi tiruan mungkin perlu mengganti satu jenama formula susu yang disesuaikan dengan yang lain, hypoallergenic.

    Anda perlu menjaga kulit bayi yang alergi dengan lebih berhati-hati. Pastikan air mandi tidak terlalu panas, jangan hanya menggunakan sabun bayi, tetapi juga produk bayi kosmetik yang lain.

    Adalah lebih baik untuk meninggalkan penggunaan ubat-ubatan rakyat, khususnya, rebusan chamomile dan ramuan perubatan lain, kerana semua ramuan ubat-ubatan juga berbahaya kerana meningkatkan alergi.

    Setelah mandi pada waktu petang dan beberapa kali pada siang hari, ruam dirawat dengan antiseptik, jika meluas, dioleskan dengan salap dengan tindakan antihistamin. Kadang-kadang salap hormon mungkin diperlukan. Tugas rawatan tempatan dalam kes ini adalah untuk menghilangkan bayi dari gatal secepat mungkin..

    Terlepas dari jenis alergen yang menyebabkan ruam, bayi harus dilindungi dari sebarang bahan berbahaya - bahan kimia rumah tangga, habuk rumah, rambut haiwan, dan sebagainya..

    Cara membezakan haba berdarah dari alahan pada bayi, lihat video seterusnya.

    • Komarovsky mengenai alahan
    • Cara membezakan dari panas berduri
    • Untuk campuran
    • Campuran hypoallergenic
    • Pada lampin
    • Diet
    • Ubat alahan

    pengulas perubatan, pakar psikosomatik, ibu kepada 4 orang anak

    Panas panas dan alahan: perbezaan penyakit pada bayi

    Ibu muda mempunyai alasan yang cukup untuk kegelisahan harian - anda perlu "menguraikan" mengapa bayi menangis, kemudian menyingkirkan kolik, kemudian melihat lebih dekat pada bintik aneh pada kulit. Setiap ibu tahu bahawa kulit bayi terlalu lembut. Oleh itu, penjagaan diperlukan untuknya. Tetapi ibu yang paling prihatin tidak selalu meneka bagaimana membezakan alahan dengan panas berdarah pada bayi. Agar tidak bimbang sia-sia dan bertindak balas secara kompeten, isu ini wajar difahami.

    Apakah haba berduri (haba berduri)

    Miliaria atau miliary berkembang secara aktif pada kanak-kanak kecil dalam keadaan penunjuk kelembapan dan suhu luaran yang membimbangkan. Tindak balas ini disebabkan oleh sistem termoregulasi dan aktiviti kelenjar sebum yang tidak optimum (kerana usia).

    Peluh bayi disebabkan oleh:

    • Ketidaksempurnaan dalam proses termoregulasi, yang pasti akan bertambah baik ketika bayi membesar;
    • Kehalusan dan kerentanan kulit bayi yang berlebihan;
    • Jaringan vaskular remah yang dikembangkan;
    • Penyempitan saluran kelenjar sebum;
    • Pelanggaran prinsip penjagaan kulit bayi;
    • Mengganti anak.

    Kanak-kanak perempuan juga lebih cenderung berpeluh. Ruam dengan pruritus boleh berupa nodular atau kabur. Biasanya ia diperbaiki di tempat yang terlalu panas kulit di bawah pakaian, di lipatan kulit. Ruam seperti itu tidak gatal atau menyebabkan pengelupasan. Panas berduri sering hilang tanpa rawatan, jika semua peraturan kebersihan dipatuhi.

    Perbezaan antara peluh berdarah dan reaksi alahan

    Anda tidak perlu menjadi pakar pediatrik untuk menentukan sama ada kanak-kanak mengalami panas atau alahan. Sudah tentu, jika ragu-ragu, doktor harus dipanggil, tetapi dalam kebanyakan kes, ibu bapa dapat membezakan masalah itu sendiri.

    Sekiranya terdapat ruam pada badan bayi:

    • Buka baju anak sepenuhnya, periksa dia. Anda harus melihat di mana tepatnya ruam, tentukan sifatnya.
    • Cuba fahami apakah ada sesuatu sehari sebelumnya yang boleh menimbulkan reaksi sedemikian. Contohnya, bayi terlalu panas, di mana kelembapan udara meningkat, dia dibalut dengan teruk.
    • Alergi akan disokong dengan pengenalan produk baru ke dalam makanan pelengkap, serta penggunaan serbuk pencuci baru untuk barang-barang bayi, produk penjagaan baru, serta pengambilan ubat-ubatan (khususnya, antibiotik).
    • Ruam alergi akan ditunjukkan dengan ruam yang terang pada mana-mana bahagian badan, lepuh, vesikel dan papula. Tetapi kulitnya juga mengelupas, bayi menderita gatal, ruam lampin.
    • Ketiadaan pengelupasan dan gatal-gatal, kerak dan serpihan-serpihan menangis menyokong panas terik. Dengan pruritus, ruam terletak di tempat pakaian melekat pada badan. Di wajah, tidak ada ruam dengan berpeluh, tetapi dengan alahan, mungkin.

    Jenis peluh kanak-kanak

    Ini bukan untuk mengatakan bahawa panas berduri benar-benar selamat. Versi yang dilancarkan akan menimbulkan masalah, kerana fenomena seperti itu adalah persekitaran yang baik untuk jangkitan. Panas yang teruk, dengan kombinasi yang tidak baik dengan geseran kulit dan pengaruh tinja yang berpanjangan, boleh berubah menjadi ruam lampin. Yang terakhir mempengaruhi kawasan kulit yang terhad, atau menjadi umum (merebak ke seluruh permukaan badan).

    Orang dewasa perlu risau sekiranya di kawasan lipatan semula jadi dan di ketiak kulit diperbaiki kerana terlalu hiperemik dan dengan kawasan tangisan. Ruam dan hiperemia tanpa gejala lain sering kali menunjukkan peluh. Tetapi jika bayi sangat resah dengan tanda-tanda seperti itu, jika dia cuba menyikat luka, menangis ketika menyentuhnya, maka doktor harus menilai kemungkinan alergi atau panas berdarah pada bayi.

    Kepanasan bayi adalah:

    1. Kristal. Dengan penyakit seperti ini, gelembung kecil pearles muncul di kulit remah-remah. Mereka tidak muncul pada kulit yang meradang; setelah kecederaan mereka terkelupas, bergabung. Mereka biasanya kering selepas beberapa hari..
    2. Merah. Gelembung atau nodul kemerahan terbentuk pada kulit. Mereka tidak bergabung dan kulit di bawahnya sudah merah. Sekiranya anda menyentuh kawasan ini, bayi mungkin berubah-ubah. Nodul biasanya terbentuk di mulut kelenjar peluh. Dalam keadaan seperti itu, walaupun panas berduri boleh menyebabkan rasa terbakar dan gatal. Ini adalah versi rumit dari panas berduri, ia berlangsung sekitar 2 minggu.
    3. Dalam. Gelembung mempunyai warna kulit semula jadi, ia terbentuk segera di lapisan kulit bawah permukaan, dan hilang dengan cepat.

    Tetapi biasanya pada awal penyakit ini, ibu melihat bintik-bintik merah jambu kecil dengan latar belakang kulit bayi yang sedikit kemerahan.

    Panas berduri seringkali seperti diatesis, manifestasi alahan dan urtikaria. Sekiranya ibu bapa kerap memandikan bayi, menukar pakaian mereka, mengatur mandi air untuknya, menjaga kelembapan dan suhu udara yang optimum, peluh harus cepat berlalu. Tetapi jika tindakan ibu bapa betul, dan ruam tidak hilang, itu mungkin sama sekali tidak berpeluh..

    Kanak-kanak mana yang lebih terdedah kepada panas

    Masalah ini boleh berlaku pada setiap bayi. Sekali pun, dengan memakai blaus sintetik pada anak, anda berisiko melihat berpeluh tidak lama lagi. Sekiranya anda jarang memandikan bayi anda, dan panas di luar dan di apartmen juga, masalah itu akan segera mengingatkan dirinya sendiri. Akhirnya, tinggal sedikit lebih lama dalam keadaan panas dengan perubahan lampin, kerana peluh tidak akan membuat anda menunggu. Kadang-kadang alasan untuk ini boleh menjadi ukuran lampin yang kecil. Tetapi jika bayi mengalami panas berdarah yang berterusan, ini, sayangnya, kadang-kadang menunjukkan riket..

    Kanak-kanak yang lebih cenderung berpeluh:

    • Penghidap alahan;
    • Kanak-kanak yang berlebihan berat badan;
    • Bayi dengan patologi endokrin dan masalah metabolik;
    • Kanak-kanak dengan dermatitis seborrheic;
    • Bayi yang diberi susu botol;
    • Kelahiran pramatang.

    Lebih kerap, peluh mengalir dengan sendirinya, dan ibu bapa dengan cepat mengatasi penyakit ini tanpa menghubungi pakar pediatrik. Tetapi ada kalanya kegembiraan yang tidak perlu sebenarnya tidak perlu. Sebagai contoh, anda tahu bahawa kanak-kanak yang mungkin bersentuhan dengan bayi anda menghidap cacar air atau demam merah. Dalam kes ini, ruam mungkin merupakan tanda pertama penyakit berjangkit ini..

    Cara mengelakkan berpeluh

    Pencegahan adalah mudah, menjimatkan kos dan tidak memerlukan tindakan yang rumit. Kadang-kadang tindakan pencegahan terbaik adalah perbincangan yang ketat dengan nenek, yang biasa membungkus anak. Ingat bahawa terlalu panas mempengaruhi kanak-kanak lebih teruk daripada risiko pembekuan. Sekiranya bayi itu sejuk, dia akan mula bergerak dengan kuat dan memberi isyarat tentang ketidakselesaannya. Overheating adalah berlakunya panas berduri dan penurunan umum sistem imun.

    Peraturan lain untuk pencegahan panas berdarah pada bayi:

    1. Gunakan hanya kain semula jadi. Sama sekali tidak ada sintetik dalam almari pakaian bayi.
    2. Tukar lampin pakai buang dalam masa. Lakukan ini selepas setiap kerusi dan sekurang-kurangnya lapan hingga sembilan kali sehari. Ingat bahawa lampin adalah barang yang ibu perlukan, bukan bayi. Dia jauh lebih baik tanpanya, tetapi agar ibunya dapat menjimatkan masa dengan berhenti mencuci dan menukar pakaian bayi, lampin diciptakan. Kulit bayi juga harus dijauhkan dari mereka.
    3. Oleh itu, titik seterusnya - mandian udara wajib. Pertama, bilik itu berventilasi, kemudian anda menanggalkan pakaian bayi dan membiarkannya telanjang selama lima belas minit. Masa secara beransur-ansur meningkat menjadi 35 minit. Lakukan prosedur sedemikian sekurang-kurangnya dua kali sehari..
    4. Basuh bayi anda selepas setiap kerusi. Dan kanak-kanak yang terdedah kepada keringat berdarah harus dicuci selepas membuang air kecil (dan bukan hanya mengelap pangkal paha dengan kain lembap).
    5. Sekiranya anda masih menggunakan serbet, dapatkan produk dengan impregnasi yang berguna - contohnya, dengan chamomile, calendula, lidah buaya, serta vitamin A dan E.
    6. Jangan mengambil lampin yang sudah kecil untuk anak.
    7. Mandi bayi anda setiap hari. Dalam keadaan panas, ini boleh dilakukan beberapa kali sehari..
    8. Untuk mencuci pakaian kanak-kanak, ambil serbuk yang disasarkan dengan ketat. Ia mestilah komposisi yang sangat hypoallergenic, dan bukan hanya produk yang bertanda "untuk kanak-kanak". Ubat yang salah boleh menyebabkan bukan sahaja panas berduri, tetapi juga alahan. Ini patut dibincangkan dengan lebih terperinci..
    9. Akhir sekali, periksa kulit bayi anda secara berterusan. Sekiranya anda melihat kemerahan, sapukan krim khas di bawah lampin.

    Serbuk apa untuk mencuci pakaian bayi

    Memang, kadangkala tanda "kekanak-kanakan" pada serbuk dan gambar-gambar yang terang hanyalah tipu daya pemasaran. Kriteria utama untuk membezakan produk pencuci yang benar-benar kanak-kanak adalah peratusan surfaktan anionik agresif yang rendah dalam senarai ramuan, tidak melebihi 5-15%. Komposisi serbuk tidak boleh mengandungi pewangi, fosfat, dan juga tidak ada aroma. Sudah tentu, produk ini lebih mahal - tetapi ia menjamin cuci berkualiti tinggi dan penggunaan barang cuci yang selamat..

    Sekiranya mencuci tidak berskala besar, maka anda boleh mencuci barang-barang kecil bayi dengan sabun bayi biasa. Ya, banyak kanak-kanak tidak akan bertindak balas terhadap lampin yang dicuci dengan serbuk biasa. Tetapi jika anak itu awalnya terdedah kepada alahan, pencucian tersebut akan mengakibatkan masalah yang tidak diingini..

    Saya juga ingin menarik perhatian kepada banyaknya kosmetik untuk penjagaan kulit bayi. Ramai ibu ingin membeli setengah kedai tabung dan balang ini, tetapi sebenarnya mereka tidak perlu membeli hampir semua barang. Bayi memerlukan satu, krim lampin paling mudah dengan formula bernafas. Anak tidak boleh dilumasi dengan pelbagai ramuan losyen dan berminyak, mereka benar-benar menyelimuti kulit dengan filem berminyak yang mengganggu pernafasan normal tisu.

    Cara merawat panas berduri

    Sekiranya anda mendapati perbezaan antara haba berdarah dan alahan pada bayi, dan anda pasti bahawa ini bukan reaksi alahan, timbul persoalan - bagaimana menyembuhkan panas berduri. Seperti yang dinyatakan, tidak ada rawatan khusus. Anda menetapkan peraturan kebersihan yang baik dan masalahnya hilang dengan sendirinya.

    Ejen sokongan yang mempercepat pemulihan termasuk:

    • Mandi herba (tali, balsem lemon, lidah buaya, kulit kayu oak, chamomile). Komposisi phyto menghilangkan kerengsaan dan melegakan keradangan. Baki ini boleh diganti dengan dulang dengan penambahan larutan mangan yang lemah. Selepas mandi, pastikan untuk mengeringkan kulit serpihan dengan tuala semula jadi dan serbuk dengan serbuk biasa.
    • Jangan buang serbuk bayi tua yang baik. Bahan-bahan dalam produk ini termasuk talc, zinc oxide dan pati biasa. Ambil pelapik kapas, celupkan pelapisan ini ke dalam serbuk dan, seperti itu, serbuk kawasan yang ditutup dengan api yang berduri. Hari ini di kios farmasi, anda dapat melihat serbuk dengan anestesia, yang menyejukkan kawasan yang meradang dengan baik, dan panthenol, dengan kualiti penyembuhan. Adakah anda memerlukan komposisi sedemikian, berjumpa dengan pakar pediatrik anda.
    • Sekiranya terdapat keperluan untuk menggunakan krim, maka pilihlah produk dengan memasukkan zink, asid borik atau panthenol. Ia boleh berupa salap zink, atau krim Drapolen atau Bepanten yang lebih mahal, dll..

    Serbuk ini digunakan dengan ketat pada kulit bayi yang benar-benar kering. Sekiranya bayi mempunyai gejala ruam lampin atau dermatitis lampin, berhenti rawatan diri. Ubat harus diresepkan oleh doktor kanak-kanak.

    Ciri-ciri utama alahan bayi

    Cara membezakan haba berdarah dari alahan pada bayi baru lahir telah dijelaskan di atas. Sekiranya anda ragu-ragu mengenai penilaian kulit bayi anda, pertimbangkan perkara berikut:.

    Perbezaan utama antara ruam alahan:

    • Ruam alergi biasanya bermula di wajah (khususnya - di pipi), sementara panas berdarah berlaku pada lipatan artikular, di lipatan kulit, di pangkal paha;
    • Panas berduri hampir selalu tanpa keradangan, alahan selalu menjadi kawasan kulit yang merah dan meradang;
    • Miliaria berlalu dengan cepat, dermatitis alergi dibezakan oleh tempoh kursus;
    • Dengan alahan, anak itu mungkin demam, dia boleh mudah marah dan berkulit putih. Miliaria tidak memprovokasi reaksi ini..

    Sekiranya anda masih tidak memahami apa yang salah dengan bayi, anda tidak boleh memanggil majlis nenek dan jiran. Tunjukkan anak itu kepada pakar pediatrik, mungkin itu bukan peluh dangkal.

    Pastikan anda memberitahu doktor jika anda memperkenalkan makanan pelengkap baru sehari sebelumnya, sama ada kanak-kanak itu bersentuhan dengan haiwan. Sekiranya sekarang adalah musim berbunga, alergi seperti itu tidak dapat dikesampingkan. Jangan gunakan ubat tanpa penyakit yang didiagnosis. Jangan berikan bayi anda makanan baru sehingga penyebab ruam dapat ditentukan..