Anak itu alah. Untuk memberi vaksin atau tidak untuk memberi vaksin. 6 salah tanggapan mengenai ibu bapa.

Anak lelaki berusia 7 bulan. Dia mempunyai alahan, yang belum diketahui. Ruam di pipi, di bawah lutut, di belakang. Pada usia 7 bulan, pakar pediatrik kami meyakinkan kami untuk mendapatkan vaksinasi DTP dan polio. DPT adalah vaksin langsung, seperti yang saya fahami, dalam negeri, tidak ada yang lain. Sekarang rakan-rakan memusingkan jari ke pelipis mereka dan menakutkan saya akan merosakkan kesihatan anak. Saya betul-betul takut. Adakah layak menghentikan perjalanan vaksinasi sehingga pemulihan sepenuhnya? Seberapa berbahaya untuk mendapat vaksin terhadap alahan? Atau selesaikan kursus dengan vaksin asing yang berkualiti?

Komarovsky E. O jawapan.

Di seluruh dunia yang bertamadun, dermatitis alergi adalah petunjuk langsung untuk vaksinasi, kerana kanak-kanak dengan penyakit alergi membawa penyakit berjangkit lebih sukar, dan mereka berusaha untuk melindungi anak-anak seperti itu. Pertanyaan lain ialah disarankan untuk memberi vaksin secara langsung apabila tidak ada alergi yang berlebihan selama sekurang-kurangnya seminggu. DPT bukan vaksin langsung, di sini anda pada dasarnya keliru, dan pendapat rakan anda yang berpendidikan tinggi hanya boleh membuat saya kesal. Walau apa pun, anda harus memahami bahawa teman wanita anda bukan pakar dalam vaksinasi. Dan jika keinginan anda untuk melindungi anak anda membuat rakan anda ingin memusingkan jari anda ke kuil, maka ini hanya mengatakan bahawa anda tidak tahu bagaimana memilih rakan anda. Sudah tentu, jika anda mampu mendapatkan kewangan dan mencari di bandar anda vaksin dengan komponen pertusis yang tidak aktif (contohnya, Infanrix atau Pentaxim), maka ia akan lebih selamat daripada DPT domestik. Sekiranya berjaga-jaga, baca artikel mengenai dermatitis alergi..

Alahan dan vaksinasi

Anastasia Plescheva:

Program "Hormon di bawah senjata" dan tuan rumahnya, saya, Anastasia Pleshcheva - ahli endokrinologi, pakar pemakanan. Kawan-kawan, alahan masih berkobar-kobar, jadi saya sekali lagi memutuskan untuk menjemput rakan sekerja yang hebat, ahli imunologi alergi, dan bercakap mengenai alahan dan vaksinasi. Sebagai permulaan, saya akan memperkenalkan anda kepada pakar yang sudah lama anda kenal. Inilah doktor kami yang hebat, Evgenia Nazarova, yang merupakan ahli imunologi alergi, ketua jabatan kemasukan ke hospital di Institut Imunologi.

Evgenia, terima kasih kerana bersama kami. Mari mulakan dengan perkara yang paling penting. Adalah dipercayai bahawa alahan adalah kontraindikasi untuk vaksinasi. Sejauh manakah ini? Saya menghadapi ini pada bulan-bulan pertama kelahiran anak perempuan saya, mereka selalu berkata kepada saya: “Jadi, atopik? Bye ". Masih, betul atau tidak, bagaimana menangani masalah ini?

Evgeniya Nazarova:

Ya, memang, ini adalah masalah yang sangat mendesak. Malangnya, setiap hari saya menghadapi masalah ini di kaunter penerimaan tetamu, ketika pesakit saya datang dan memberitahu bahawa pakar pediatrik enggan memberi vaksin kepada mereka kerana mereka mempunyai satu atau lain-lain patologi alahan. Penyakit alergi tidak termasuk dalam senarai kontraindikasi untuk vaksinasi. Kontraindikasi terhadap vaksinasi dijelaskan dengan terperinci dalam garis panduan, yang disahkan oleh Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia, ketua doktor sanitasi, di mana kontraindikasi mutlak terhadap vaksinasi dan kontraindikasi palsu terhadap vaksinasi dijelaskan dengan jelas dan terperinci. Kontraindikasi mutlak untuk vaksinasi termasuk reaksi alergi yang teruk terhadap aminoglikosida, putih telur dan ragi roti. Penyakit alergi yang tidak berkaitan dengan vaksin itu sendiri atau komponennya tidak termasuk dengan cara apa pun. Dermatitis atopik, asma bronkial, rinitis alergi - semua ini adalah tahap pengampunan, pesakit dapat dengan selamat menerima semua vaksin yang mereka perlukan mengikut kalendar sepenuhnya. Manifestasi dermatitis, atau gatal-gatal ringan, atau kesesakan hidung ringan bukan merupakan kontraindikasi. Tetapi, memang, pesakit seperti itu harus diberi vaksin secara eksklusif di bawah pengawasan ahli alergi-imunologi..

Penyakit alergi, asma dan eksim tidak termasuk dalam senarai kontraindikasi untuk vaksinasi.

Anastasia Plescheva:

Tolong beritahu saya, Evgenia, bagaimana menguji diri anda? Secara umum, adakah setiap orang yang baru mula melakukan vaksinasi diuji untuk alergi seperti ini, untuk ragi pembuat roti ini? Sesuatu yang menyakitkan saya.

Evgeniya Nazarova:

Sudah tentu tidak. Sebagai peraturan, pesakit sendiri tahu mengenainya.

Anastasia Plescheva:

Mereka mula makan roti lebih awal dan semuanya jelas..

Evgeniya Nazarova:

Sudah tentu, semuanya menjadi jelas. Reaksi alergi berlaku setiap kali satu atau produk lain dimakan, misalnya, ia adalah roti, atau, jika untuk protein ayam, maka ini adalah telur atau produk yang merangkumi telur. Apabila digunakan, gejala tertentu muncul, dan pesakit, sebagai peraturan, bahkan sebelum vaksinasi, datang ke alergi dengan keluhan. Kami mengesahkan atau menolak diagnosis ini, kerana selalunya tidak ada alergi makanan, tetapi intoleransi makanan, ada nuansa tertentu di sini. Sekiranya tidak bertoleransi makanan, kita secara amnya melakukan vaksinasi dengan selamat. Sekiranya terdapat alahan makanan, sekali lagi, saya ulangi, vaksinasi tidak dikontraindikasikan untuk semua reaksi alahan, kecuali anafilaksis sistemik.

Anastasia Plescheva:

Terima kasih banyak, Evgeniya. Dalam dokumen yang baru saja kita bicarakan, ada kesimpulan yang pasti bahawa jika berlaku alahan, asma dan eksim, vaksinasi juga dapat dilakukan. Saya meminta anda memperbaikinya lagi dan, jika boleh, buat catatan di suatu tempat, saya tahu bahawa anda mempunyai Instagram anda sendiri. By the way, apa namanya?

Evgeniya Nazarova:

Anastasia Plescheva:

Sekiranya anda boleh, batalkan pengesahan saya sekali lagi agar semua orang sekali lagi yakin bahawa alahan, asma dan eksim bukan merupakan kontraindikasi untuk vaksinasi. Oleh itu, kami menekankan sekali lagi bahawa adalah mungkin untuk memvaksinasi penderita alergi, jika tidak ada penyakit sistemik, reaksi anafilaksis sistemik. Mari kita tekankan semula siapa yang dibenarkan divaksin.

Evgeniya Nazarova:

Ya, memang, penghidap alergi dapat divaksinasi, dan bukan itu mungkin, tetapi mesti divaksinasi. Pada tahun 2017, kertas kedudukan dikeluarkan oleh Persatuan Ahli Alergi dan Imunologi Klinikal Eropah mengenai vaksinasi dan alergi. Postulat utama adalah bahawa penyakit alergi yang tidak berkaitan dengan vaksin, seperti yang saya katakan, jika mereka dalam keadaan remisi, bukan merupakan kontraindikasi untuk vaksinasi, vaksinasi dibenarkan sepenuhnya. Juga, bagi pesakit yang, misalnya, mempunyai kepekaan terhadap komponen vaksin, tetapi sama sekali tidak ada manifestasi, ini juga bukan merupakan kontraindikasi. Contohnya, seorang pesakit datang dan berkata: "Saya telah memakan telur sepanjang hidup saya, tetapi saya lulus ujian, dan saya menemui antibodi Ig khusus untuk protein ayam." Semua orang suka memasukkan dengan segera, semua orang membaca Internet, semua orang sangat maju. Ini juga bukan kontraindikasi. Walaupun terdapat alergi terhadap komponen vaksin, maka untuk sebarang bentuk alergi, kecuali anafilaksis, vaksinasi juga tidak dikontraindikasikan, satu-satunya perkara yang masuk akal, tentu saja, adalah melaksanakannya di bawah pengawasan ahli alergi-imunologi. Sering kali pesakit kita melekat pada warisan keluarga: "Ibu saya mempunyai reaksi terhadap vaksin, jadi saya tidak memberi vaksin kepada diri sendiri atau anak-anak saya." Ini juga bukan suatu kontraindikasi, walaupun ibu dan neneknya, sama sekali bukan fakta bahawa pesakit tertentu akan mempunyai.

Anastasia Plescheva:

Ya, orang tidak faham bahawa sains tidak berhenti. Secara semula jadi, vaksin sekarang lebih halus daripada yang dilakukan pada zaman nenek. Tetapi, bagaimanapun, reaksi itu ada dan ada klasifikasi yang memberitahu kita mengenainya.

Evgeniya Nazarova:

Ya, tentu saja, reaksi terhadap vaksin, seperti ubat lain, memang berlaku. Terdapat banyak klasifikasi untuk reaksi vaksin. Yang paling umum dan diterima umum adalah klasifikasi Organisasi Kesihatan Sedunia, yang membahagikan semua tindak balas semasa vaksinasi menjadi tempatan dan sistemik. Tempatan, walaupun ia sering berlaku, mereka biasanya tidak alah. Bagi reaksi sistemik, pada gilirannya, mereka dibahagikan kepada 2 jenis: IgE-mediated, merujuk kepada reaksi alergi jenis segera, ini adalah reaksi yang paling kita takuti, anafilaksis, kejutan anafilaksis, dan IgE-dimediasi - iaitu tindak balas khas yang juga sering berlaku. Ini adalah kenaikan suhu, sakit kepala, asthenia, sakit otot dan komplikasi yang lebih teruk seperti penyakit serum, polyarthritis, yang jarang berlaku..

Anastasia Plescheva:

Beritahu kami apa itu pernafasan stridor, bagaimana memahaminya?

Evgeniya Nazarova:

Ini adalah gangguan pernafasan, satu atau jenis gangguan pernafasan yang lain.

Anastasia Plescheva:

Sekiranya seseorang bernafas dengan cara yang salah, maka, mungkin, ia perlu...

Evgeniya Nazarova:

Ya, masuk akal untuk berjumpa doktor.

Anastasia Plescheva:

Ya terima kasih banyak. Saya ingin menganalisis vaksin dengan lebih terperinci. Sebagai pengamal, anda mungkin tahu vaksin yang paling sering menyebabkan reaksi? Atau, seseorang cenderung alergi terhadap sebarang vaksin, sementara yang lain mungkin tidak pernah dalam hidupnya, dan semua saudara-mara tidak akan memilikinya. Adakah mungkin untuk membahagikan vaksin menjadi lebih alergenik, katakanlah, dan kurang alergenik?

Evgeniya Nazarova:

Secara amnya, tindak balas tempatan, reaksi terhadap vaksin boleh berlaku sama sekali, ini adalah saat yang sangat individu, seperti ubat lain. Tindak balas tempatan, tentu saja, lebih biasa daripada reaksi sistemik. Menurut banyak kajian, dan juga dari pemerhatian, dari pengalaman peribadi saya dengan anak-anak saya...

Anastasia Plescheva:

Anda memberi vaksin kepada anak-anak?

Evgeniya Nazarova:

Dikehendaki. Saya cuba mengelakkan anak-anak saya menerima suntikan negatif dalam bentuk suntikan dari ibu tersayang, jadi saya melakukan vaksinasi di bilik rawatan, dan menurut semua peraturan, saya tidak meninggalkan institusi perubatan selama 30 minit setelah vaksinasi. Beberapa hari yang lalu, saya memberi vaksin kepada anak lelaki saya terhadap jangkitan meningokokus, walaupun dia alah, dan menghidap asma bronkial, dan dengan banyak masalah alahan lain. Dalam jadual kalender, tanpa gagal, kita tidak mempunyai vaksinasi terhadap jangkitan meningokokus, tetapi ditanamkan sehubungan dengan kenyataan bahawa sekarang di Kazakhstan terjadi wabak meningitis, dan di Moskow terdapat beberapa penerbitan yang menunjukkan bahwa wabah meningitis sedang dilacak. Saya menunggu lama dan benar-benar mahu membuat vaksinasi. Tentu saja, ini semua adalah air mata dan ketakutan yang sama, walaupun setelah vaksinasi, ketika saya bertanya kepadanya: "Yah, apakah itu sangat menyakitkan?", Dia berkata: "Tidak, sama sekali tidak sakit, itu sangat menakutkan.".

Anastasia Plescheva:

Ya, kanak-kanak biasanya sangat takut melihat suntikan ini. Saya segera mula memilih rakan sekerja yang berpakaian lebih cantik hari ini, bukan hanya dengan jubah putih ketat dengan haiwan yang berbeza. Maksud saya kakitangan junior, yang entah bagaimana akan menghiburkan anak perempuan saya sedikit dan mengumpulkan segala-galanya dari pejabat, semua yang saya miliki pada masa ini dari mainan untuk memberikannya di tangannya. Terima kasih banyak-banyak. Tetapi, bagaimanapun, terdapat reaksi tempatan yang lebih jelas terhadap vaksin tertentu, atau tidak?

Evgeniya Nazarova:

Sesungguhnya, beberapa vaksin lebih biasa, seperti campak, rubela, gondok, cacar air, meningokokus, pneumokokus.

Anastasia Plescheva:

Pneumokokus. Mengapa saya terus-menerus bertanya kepada anda. Kami mempunyai reaksi kuat terhadap vaksinasi pneumokokus. Terdapat benjolan untuk waktu yang sangat lama, kakinya bahkan sakit, sehingga keesokan harinya setelah vaksin sukar baginya untuk mengangkat kaki, betapa rupanya sakit. Saya menyentuhnya, ada sedikit bengkak. Dia kemudian meningkat agak menjelang petang, dan berlangsung selama 2 atau 3 hari. Ini adalah satu-satunya vaksin yang menghasilkan reaksi tempatan..

Evgeniya Nazarova:

Sebagai peraturan, reaksi tempatan berlaku pada 70% kes kerana teknik suntikan yang salah. Sekiranya vaksin tidak disuntik secara mendalam secara intramuskular, maka rasa sakit dan edema, hiperemia, iaitu kemerahan pada kulit, akan jauh lebih besar daripada ketika vaksin disuntik secara mendalam secara intramuskular. Tidak ada soalan, ini tidak akan mempengaruhi kecekapan dengan cara apa pun. Malangnya, ketidakselesaan dan kekerapan reaksi tempatan meningkat dengan ketara apabila vaksin diberikan secara subkutan. Kadang-kadang ia berlaku.

Anastasia Plescheva:

Di manakah kanak-kanak mesti mendapat vaksin, terutamanya sehingga berumur 3 tahun?

Evgeniya Nazarova:

Hingga usia 3 tahun vaksin diberikan di paha, dan setelah 3 tahun, biasanya di bahu.

Anastasia Plescheva:

Adakah terdapat statistik mengenai berlakunya reaksi alahan segera?

Evgeniya Nazarova:

Berbeza dengan reaksi tempatan, reaksi sistemik, yang paling kita takuti, reaksi alergi sistemik jenis segera hanya jarang berlaku. Menurut kajian Amerika Syarikat, ini adalah 1 kes dalam 50.000 dos DPT, atau satu kes dalam 0.5 hingga 1.0 juta dos vaksin lain yang dipertimbangkan dalam kajian ini. Kajian jangka panjang yang sangat menarik telah dilakukan di New Zealand. Selama 5 tahun, semua reaksi buruk setelah vaksinasi direkodkan untuk 15 vaksin utama yang termasuk dalam jadual pencegahan vaksin di New Zealand. Di sana, reaksi alergi jenis langsung berlaku 1 kes dalam 450,000 dos secara keseluruhan. Terdapat juga saluran penghantaran data untuk keselamatan vaksin, tersedia secara meluas di Internet, anda dapat melihat semuanya di sana. Ia menganalisis 7.5 juta dos vaksin. Ini adalah analisis kolosal. Kejadiannya berkisar antara 0,65 hingga 1,5 kes per 1 juta dos, bergantung pada vaksin mana yang dianalisis.

Berbeza dengan reaksi tempatan, tindak balas alahan sistemik dari jenis segera jarang berlaku..

Anastasia Plescheva:

Terima kasih banyak-banyak. Tetapi, bagaimanapun, bagaimana memahami dan bagaimana menangani masalah ini, apakah reaksi alergi terhadap komponen vaksin apa?

Evgeniya Nazarova:

Memang, sebagai peraturan, reaksi alergi berlaku tepat pada komponen yang membentuk vaksin. Dalam kehidupan kita, bukan hanya komponen vaksin yang cukup umum, tetapi juga bahan yang kita temui setiap hari, seperti gelatin, putih telur, kasein, ragi, yang telah kita bincangkan. Vaksin mengandungi bahan pengawet seperti thiomersal, aluminium, dan juga ubat antimikroba. Lebih-lebih lagi, terdapat juga alahan lateks. Lateks juga termasuk, tentu saja, bukan dalam vaksin itu sendiri, tetapi dalam bahan pembungkusan. Tetapi ada laman web Institut Keselamatan, 2 laman web disajikan. Di mana-mana laman web, anda dapat mengetahui komposisi lengkap dari sebarang vaksin dan, dengan demikian, melihat potensi alergen yang merupakan sebahagian daripada vaksin tertentu.

Anastasia Plescheva:

Evgeniya Nazarova:

Sudah tentu tidak. Sudah tentu, ini adalah laman web asing.

Anastasia Plescheva:

Apa pendapat anda, mungkin hanya vaksin kita yang boleh dilakukan?

Evgeniya Nazarova:

Saya tidak akan menjawab.

Anastasia Plescheva:

Dan saya tidak akan menahan diri. Saya akan mengatakan bahawa vaksin, pada dasarnya, semuanya baik. Perkara utama adalah mempercayai doktor. Sekiranya doktor mengatakan anda boleh, maka anda boleh. Adalah perlu untuk mendengar doktor dan berunding. Kadang-kadang orang membeli tanpa mengetahui apa-apa. Anda perlu bertanya kepada pakar pediatrik, mereka lebih fokus dalam keadaan ini.

Evgeniya Nazarova:

Sudah tentu, mereka memiliki, seperti yang mereka katakan, pengalaman dunia di depan mata mereka, dan pengalaman pribadi, dari mana mereka juga tidak dapat melepaskan diri..

Anastasia Plescheva:

Sudah tentu, pengalaman peribadi mungkin lebih menarik. Terima kasih banyak-banyak. Sebenarnya, sebagai lanjutan dari soalan ini: apa yang kita takutkan? Kami takut dengan anafilaksis, yang telah anda nyatakan. Seperti apa secara klinikal?

Evgeniya Nazarova:

Apa ini? Memang, saya akan mengulangi diri saya sekali lagi, kerana ini sangat penting: tidak, reaksi alahan, kecuali anafilaksis, bukan merupakan kontraindikasi untuk vaksinasi. Anafilaksis sangat jarang berlaku. Ini memang masalah yang jarang berlaku. Tetapi, setiap orang harus memahami kriteria klinikal asas tepat untuk diagnosis anafilaksis. Ia adalah permulaan yang tajam. Anafilaksis tidak boleh berlaku 2 hingga 3 hari selepas vaksinasi. Sebagai peraturan, ini adalah minit, maksimum, jam, tetapi, sebagai peraturan, ia berlaku dalam 30 minit, dari 15 hingga 30 minit secara purata. Anafilaksis dipamerkan apabila 2 atau lebih sistem organ terlibat. Sekiranya, misalnya, 15 minit setelah vaksinasi, pesakit mengalami ruam urtikaria, iaitu urtikaria, ada, misalnya, edema, luka kulit, serangan sesak nafas, sesak nafas, iaitu, fenomena bronkospasme, mengi, anafilaksis didiagnosis. Mengapa vaksinasi harus dilakukan di bilik rawatan, di bawah pengawasan doktor dan perawat? Kerana mesti ada kit anti-kejutan di bilik rawatan. Saya faham bahawa ini adalah keadaan yang sangat jarang berlaku, tetapi satu kes sudah cukup.

Tiada reaksi alahan selain anafilaksis adalah kontraindikasi untuk vaksinasi.

Anastasia Plescheva:

Sepertinya saya satu kes cukup untuk berakhir, pertama, di belakang jeruji besi, dan kedua, kehilangan pesakit. Sangat menakutkan kehilangan seseorang dan tidak kembali ke profesion, itu sudah pasti. Sekarang sangat bergaya untuk menjemput doktor di rumah, untuk melakukan ujian alahan. Tetapi tentu saja setiap orang memilih jalan mereka sendiri.

Evgeniya Nazarova:

Sekarang ada doktor keluarga, pakar pediatrik, tetapi doktor yang berwibawa selalu mempunyai alat anti-kejutan jika dia pergi melakukan vaksinasi. Sekiranya anafilaksis tiba-tiba berkembang, ada, iaitu penurunan tekanan, serangan sesak nafas, urtikaria, semua doktor mengetahui kriteria klinikal anafilaksis, baik doktor lapangan, pakar pediatrik, dan ahli terapi, dan mengetahui, dengan demikian, keseluruhan algoritma tindakan yang mesti mereka lakukan.

Anastasia Plescheva:

Saya tahu sesuatu, tetapi saya rasa ibu saya harus memeriksa agar juga tenang dan mempercayai doktor. Oleh itu, mereka memanggil saya, bertanya sama ada saya mempunyai semua perkara dengan saya.

Evgeniya Nazarova:

Tidak dinafikan, adakah kit anti-kejutan, ini adalah suatu keharusan.

Anastasia Plescheva:

Ya, kerana ambulans mungkin tidak dapat ke sana. Maka soalan seperti itu: sangat kerap berlaku bahawa seseorang hanya takut, anak itu mengambilnya dan terhempas, dan tidak jelas: mungkin dia hanya ketakutan, mungkin ini adalah reaksi yang berbeza dan sama sekali tidak terhadap vaksin. Bagaimana memahaminya?

Evgeniya Nazarova:

Ya, memang, kita bertemu dengan situasi di mana anafilaksis keliru dengan reaksi vasovagal, ketika hanya dari fakta bahawa seseorang itu gugup, dia pingsan, tekanan menurun dan dia pingsan. Tetapi ada kriteria perbezaan tertentu, pesakit melihat saat ini sama sekali berbeza. Walaupun kedua-dua pesakit akan mengalami penurunan tekanan darah, anafilaksis biasanya memerlukan sedikit percepatan. Anafilaksis berlaku dalam beberapa minit ketika semua mekanisme imun dicetuskan. Keadaan dengan reaksi vasovagal sama sekali berbeza. Saya melihat gaun itu, sebaik sahaja jarum dimasukkan - semuanya, semuanya sudah berlaku pada jarum, atau hanya jarum yang dikeluarkan dari pesakit. Dengan anafilaksis, gangguan pernafasan, misalnya, biasanya mengi, hanya stridor, mengi, mengi. Dengan reaksi vasovagal, baik tidak akan ada gangguan pernafasan sama sekali, atau akan terjadi hiperventilasi, iaitu, pernafasan yang cepat disebabkan oleh saraf, pesakit akan gugup dan akan ada pernafasan yang cepat. Di bahagian sistem kardiovaskular, dengan anafilaksis, akan ada takikardia, iaitu degupan jantung yang cepat dan penurunan tekanan, dan dengan reaksi vasovagal, sebaliknya, akan terjadi bradikardia, penurunan nadi dan, juga, hipotensi, penurunan tekanan darah. Dari lesi kulit dengan anafilaksis, akan ada kemerahan, gatal, urtikaria, edema, dengan reaksi vasovagal, pesakit akan menjadi pucat, berkeringat, melekit, sejuk ketika disentuh. Dari saluran gastrointestinal dengan anafilaksis, kekejangan perut, sakit perut, dan dengan mual vasovagal, mungkin ada muntah. Perbezaan lain yang sangat penting adalah bahawa ketika pesakit mengalami reaksi alergi, anafilaksis, penurunan tekanan dan dia mulai kehilangan kesadaran, mustahil untuk menghubunginya, mustahil untuk memberitahunya: "Mengambil posisi berbohong", dia benar-benar kebingungan. Dengan reaksi vasovagal, walaupun pada hakikatnya mereka sakit dan tekanan dan kelemahan mereka menurun, mereka pingsan, mereka masih bersentuhan, iaitu, mereka dapat berbaring, mengambil posisi badan yang diminta doktor.

Anastasia Plescheva:

Terima kasih banyak-banyak. Bolehkah vaksin mencetuskan penyakit alergi? Mereka mendapat vaksin dan menghidap asma. “Doktornya teruk, dia memberi vaksinasi dan anak saya menghidap asma bronkial. Saya tidak akan melakukan kepada sesiapa pun, cucu-cucu, atau cucu-cucu besar.

Evgeniya Nazarova:

Ya, sayangnya, ini memang menjadi masalah, dan ini adalah salah satu mitos yang berkaitan dengan vaksinasi. Semasa saya memulakan blog saya di Instagram dan mula berkomunikasi dengan ibu-ibu yang anaknya alah, ia benar-benar jatuh: kami mendapat vaksin dan kami menghidap penyakit alergi ini. Ini benar-benar mitos. Vaksinasi sama sekali tidak mempengaruhi perkembangan. Vaksinasi tidak dapat memperburuk perjalanan penyakit alergi. Sayangnya, ini semua intrik dari komuniti anti-vaksin, yang kini mempunyai kekuatan dan pengaruh besar di seluruh dunia. Ini adalah komuniti yang memerangi vaksinasi dan mencuci otak orang dengan idea bahawa vaksinasi adalah bahaya dan semua masalah. Saya rasa banyak orang mengetahui mitos bahawa autisme, sklerosis berganda, penyakit alergi dan banyak, banyak, banyak patologi lain berkembang dari vaksin, yang berkembang diduga dari fakta bahawa anda telah menerima vaksin ini atau itu. Sesungguhnya, sangat sering dikelirukan, vaksin inilah yang dipersalahkan. Anda, sebagai seorang ibu muda, tahu betul bahawa dalam 2 tahun pertama kami hampir selalu menyuntik anak dengan satu atau satu lagi vaksin, dan semua penyakit yang disenaraikan di atas bermula dengan cara yang sama pada 2 - 3 tahun pertama kehidupan anak. Itulah sebabnya mengapa mereka sering mengatakan: kami telah diberi vaksin, dan sebulan kemudian kami melakukan debut untuk penyakit ini atau penyakit itu. Kebetulan bahawa vaksin tidak menyebabkan penyakit. Kini sejumlah besar penyelidikan dilakukan di seluruh dunia tepat mengenai analisis keselamatan dan keberkesanan vaksin. Vaksin sekarang adalah generasi yang sama sekali berbeza dengan yang ada 20 - 30 tahun yang lalu. Setiap tahun, sejumlah besar pikiran di seluruh dunia bekerja dengan tepat untuk membuat vaksin yang selamat, efektif, dan tersedia sehingga cepat muncul di pasaran..

Vaksinasi sama sekali tidak mempengaruhi perkembangan dan tidak dapat memperburuk perjalanan penyakit alergi.

Anastasia Plescheva:

Dana itu juga dibelanjakan secara besar-besaran. Tetapi kadang-kadang "fikiran" ini, maksud saya yang anti-vaksinasi, kadang-kadang mengatakan dan menulis catatan mereka bahawa "negara mahu membuat anda sakit dengan penyakit ini atau itu untuk mengumpulkan wang dari anda kemudian," dan seterusnya, dan dan lain-lain. Tetapi mereka sama sekali tidak memahami bahawa vaksinasi dan perbelanjaan untuk vaksinasi adalah jumlah yang sangat besar yang dibelanjakan oleh negara agar kita merasa baik, dan sehingga kita tidak perlu dirawat kemudian. Sekarang, anda katakan, wabak jangkitan meningokokus, tahun lalu di Eropah terdapat campak. Sekarang seseorang memberitahu saya bahawa wabak campak telah bermula lagi di Itali, dan kami akan bercuti ke Itali, dan sekarang saya berfikir. Walaupun kanak-kanak itu diberi vaksin, ia tetap tidak menyenangkan.

Anak saya diberi vaksin terhadap campak, tetapi kita masih harus, sejujurnya, beberapa vaksinasi yang tidak kita lakukan, tetapi kita mesti mempunyai masa untuk mendapatkannya sebelum bulan September. Sebenarnya, mengapa tidak? Saya juga ingin membincangkan perkara ini. Mengapa semuanya berubah dengan kita? Kerana pakar pediatrik memberitahu kami: "Kawan-kawan, anda mempunyai atopi, anda mempunyai eosinofilia seperti itu, di atas norma, anda tidak boleh melakukan vaksinasi." Adakah secara umum boleh memberi tumpuan kepada eosinofilia, pada beberapa petunjuk untuk kanak-kanak, dan adakah ini merupakan kontraindikasi untuk vaksinasi?

Evgeniya Nazarova:

Eosinofil darah yang meningkat pada atopik adalah normal, seperti peningkatan jumlah IgE. Oleh itu, baik eosinofil, atau penanda untuk analisis patologi alahan adalah kontraindikasi. Kami sentiasa berpusatkan pesakit. Sekiranya pesakit mempunyai dermatitis atopik, asma bronkial, rhinitis alergi dan penyakit alahan lain, mereka semestinya dalam keadaan remisi. Iaitu, jika anak anda merasa normal, tidak tersedak sekarang, dermatitis atopik, misalnya, sedang dalam keadaan remeh atau dalam manifestasi ringan yang anda kendalikan dengan bantuan krim tertentu, dan anda mengambil analisis, dan terdapat peningkatan eosinofil, mereka dan akan dibesarkan kerana anak itu alah. Ini bukan kontraindikasi..

Anastasia Plescheva:

Dan semua orang berteriak kepada saya bahawa ada jumlah tertentu, dan kami memilikinya sedikit lebih tinggi, jadi tidak perlu. Oleh itu, kami menunggu. Selain itu, tentu saja, apa yang boleh saya katakan, tadika dan sebagainya, kanak-kanak itu mendapat imuniti, termasuk sakit. Secara semula jadi, saya tidak dapat diberi vaksin dengan batuk yang kuat. Soalan terakhir, hanya pada topik: pada pendapat anda, adakah wajib menguji darah dan air kencing sebelum mendapat vaksin?

Evgeniya Nazarova:

Sekarang dalam cadangan global untuk vaksinasi, analisis klinikal darah dan air kencing tidak disertakan. Pemeriksaan oleh doktor, termometri, jika tidak ada suhu dan pesakit merasa sihat, vaksinasi dilakukan.

Anastasia Plescheva:

Pendapat dan pengalaman anda?

Evgeniya Nazarova:

Pendapat saya, saya percaya apa yang boleh dilakukan sekiranya ini bukan vaksinasi pertama. Pada tahun pertama kehidupan, terdapat standard untuk memeriksa anak, pemeriksaan klinikal pada 1 bulan, pada 3 bulan. Sudah tentu, kemudian anda mengambil ujian darah klinikal dan menontonnya. Saya tidak menganggap betul untuk tidak melakukan ujian darah klinikal sama sekali dan tidak tahu sama sekali apa petunjuk anak. Kita mesti tahu untuk mengenal pasti sama ada kanak-kanak itu mempunyai neutropenia atau tidak, sama ada terdapat eosinofilia, untuk sekurang-kurangnya mengetahui keadaan umum kanak-kanak tersebut. Sekarang tidak ada syarat wajib untuk tidak melakukan vaksinasi tanpa analisis klinikal darah dan air kencing, walaupun vaksinasi ulang telah dilakukan dalam satu tahun, dalam satu setengah tahun, dalam 2 tahun; bahawa kanak-kanak itu mesti lulus ujian darah klinikal dan urinalisis klinikal, barulah vaksin diberikan - ini salah.

Anastasia Plescheva:

Ya, omong-omong, ini adalah masalah besar, kerana saya tidak mempunyai masa, untuk bersikap jujur. Saya tahu bahawa anak saya sihat, tetapi saya tidak mempunyai masa untuk pergi dan menderma darah dengan air kencing. Setiap kali saya meneka pada hujung minggu, tetapi, Tuhan, ais krim, bercakap dengan kanak-kanak itu di taman permainan, semuanya bertambah buruk dan tiba-tiba saya jatuh sakit, dan sekali lagi semuanya beralih.

Jadi, soalan terakhir, yang sebenarnya, kita mulakan. Debunga, alahan debunga. Sekarang musim ini, ibu bapa dari begitu banyak anak enggan memberi vaksin kerana adanya reaksi alergi ini. Cara menggabungkan alahan dan vaksinasi?

Evgeniya Nazarova:

Memang, musim panas adalah yang paling subur untuk mendapat vaksin, kerana, seperti yang anda sendiri katakan, ketika seorang anak pergi ke tadika pada musim gugur-musim sejuk, ini adalah jangkitan pernafasan akut yang berterusan. Sudah tentu, tidak ada yang akan memberi vaksin kepada anak yang sakit..

Anastasia Plescheva:

Ngomong-ngomong, berapa lama masa yang diperlukan untuk mendapat vaksin jika anak sakit?

Evgeniya Nazarova:

Sekali lagi, kembali ke dokumen, kepada petunjuk metodologi, di mana ia sama persis, ditulis dengan jelas: jika penyakit kronik, maka pengampunan 2 - 3 minggu dan kita boleh mendapat vaksin. Sekiranya ini adalah dangkal, bukan ARI yang parah dengan peningkatan suhu, maka setelah suhu kembali normal, kita dapat segera melakukan vaksinasi dengan cara yang sama. Tidak perlu menunggu sebulan selepas anak itu sakit.

Anastasia Plescheva:

Evgeniya Nazarova:

Sekiranya batuk adalah fenomena sisa, tentu saja, seseorang mesti melihat. Sekiranya kanak-kanak berasa normal, suhunya normal, dia aktif, dia makan dengan baik, tetapi dia, misalnya, mengalami batuk yang tersisa seperti hiperaktif bronkial untuk waktu yang sangat lama selama sebulan - ini juga bukan merupakan kontraindikasi.

Setelah seorang anak menderita jangkitan pernafasan akut, vaksinasi dapat dilakukan segera setelah suhu kembali normal. Tidak perlu menunggu sebulan.

Anastasia Plescheva:

Ya, tetapi kami diberitahu: tidak, sehingga dia berhenti batuk. Saya berkata, "Mereka semua batuk." Lebih-lebih lagi, kanak-kanak itu baru pulih, pergi ke kebun berulang-ulang dan semua orang mula batuk. Saya tidak tahu apa itu.

Evgeniya Nazarova:

Beberapa jenis virus, penuh dengan mereka. Kami bertengkar dengan beberapa orang - yang lain datang, tempat suci tidak pernah kosong.

Anastasia Plescheva:

Pada pendapat anda, mungkin kadang-kadang bermanfaat untuk memahami dengan tepat jenis virus yang ada pada anak? Sekarang terdapat banyak ibu bapa seperti yang benar-benar mahukan; kanak-kanak itu sakit, dan mereka datang dan berkata: "Saya ingin melakukan segala-galanya, untuk semua virus, sehingga saya masih memahami apa yang anak itu sakit.".

Evgeniya Nazarova:

Tidak, saya tidak melihat perkara itu. Ini tidak akan mempengaruhi taktik melakukan lebih lanjut. Dengan penyakit virus, pesakit mendapat terapi simptomatik selama dia bimbang - penurunan suhu, minum banyak cecair, dan sebagainya. Sekiranya persoalannya mengenai sesuatu yang lain, jika, misalnya, penyakit virus selama 5-6 hari, atau, misalnya, ada penyakit virus selama 3 hari, ada kenaikan suhu, maka sepertinya keadaannya kembali normal dan tiba-tiba sekali lagi demam menyala dan anak itu jatuh sakit lagi - ini adalah keadaan yang berbeza. Di sini perlu diketahui: mungkin jangkitan bakteria telah bergabung, mungkin ada komplikasi. Sekiranya penyakit pernafasan akut dangkal, suhunya telah meningkat, mengapa menyeksa anak dengan pemeriksaan dan perkara lain? Kami menunggu 3 - 5 hari dan penyakit itu sendiri berlalu.

Anastasia Plescheva:

Ini adalah jenis maksimalisme ibu. Mereka kadang-kadang enggan melakukan vaksinasi, dari apa yang benar-benar diperlukan, tetapi pada masa yang sama lulus 1100 ujian untuk memahami mengapa anak itu bersin.

Evgeniya Nazarova:

Ya. Mereka tidak hanya lulus 1100 ujian, mereka juga memberikan banyak ubat yang sama sekali tidak diperlukan untuk kanak-kanak itu. Sekiranya ini adalah penyakit pernafasan akut, jangkitan virus, maka anda hanya perlu melakukan antipiretik jika perlu, minum banyak cecair. Tidak perlu menetapkan sebarang imunomodulator, yang kini sangat popular di kalangan doktor am dan pakar pediatrik. Kami, ahli imunologi, untuk sebab tertentu tidak begitu suka menetapkan imunomodulator.

Anastasia Plescheva:

Ibu atas sebab tertentu tidak faham. "Cari saya ahli imunologi yang dapat memberi saya terapi berkualiti untuk menurunkan imuniti saya," atau sesuatu seperti itu. Tetapi saya sudah berhenti menjelaskan, jujur.

Terima kasih banyak, Evgeniya. Kesimpulannya, saya ingin anda mendengar permintaan daripada anda, seperti doktor, alahan, imunologi dan juga ibu.

Evgeniya Nazarova:

Saya ingin mengatakan bahawa sangat mustahak untuk memberi vaksin kepada kanak-kanak. Saya sangat menyukai pakar pediatrik Komarovsky, semua orang mengenalnya. Ketika itu adalah minggu imunisasi, dia memiliki pos yang sangat baik: “Jangan vaksinasi semua anak. Vaksinasi hanya mereka yang ingin anda jaga. " Oleh itu, vaksinasi, seperti yang saya jelaskan kepada anak saya sebelum vaksinasi, adalah seperti baju besi berlian di Minecraft, ia tidak dapat ditembusi. Ini adalah perlindungan dengan mana kita dapat melindungi anak kita sekurang-kurangnya di kawasan tertentu. Sudah tentu, doktor, sayangnya, tidak mempunyai banyak masa yang diperlukan untuk meyakinkan pesakit semasa temu janji, terutama ketika dia sudah zombi, bahawa vaksinasi itu berbahaya. Saya, secara harfiah sekitar setahun yang lalu, tersandung pada buku sastera biasa di sebuah kedai, saya hanya membaca buku ilmiah mengenai vaksinasi. Saya sangat menyukainya. Buku itu ditulis oleh Paul Offit, seorang pakar penyakit berjangkit Amerika, dan disebut "Pilihan Mematikan: Bagaimana Melawan Vaksin Mengancam Kita Semua." Sebagai tambahan kepada fakta bahawa ia ditulis dalam kesusasteraan dan sangat mudah diakses, ia menghilangkan semua mitos yang telah dibuat mengenai pencegahan vaksin. Ini akan menarik bukan hanya bagi orang bukan doktor, yaitu orang biasa di jalanan, tetapi juga kepada doktor, kerana sepertiga buku ini dihubungkan dengan pautan ke artikel ilmiah..

Anastasia Plescheva:

Ya, buku yang luar biasa! Saya belum membacanya, tetapi Evgenia telah membagikannya, saya melihat siaran di Instagram anda mengenai buku ini. Adakah pelanggan anda mendapat jawapan setelah membaca buku itu? Ada yang membaca, tidak ada yang menulis apa-apa?

Evgeniya Nazarova:

Ya, mereka membaca, dan rakan sekerja membaca, dan pelanggan membaca. Memang, saya sangat menyukai buku ini, kerana ia ditulis dalam bahasa yang mudah diakses mengenai banyak mitos dan perkara-perkara lain yang kini dibuat. Sungguh menarik. Ia benar-benar dapat dibaca dalam satu nafas.

Anastasia Plescheva:

Kami mengakhiri siaran hari ini dengan catatan sastera. Kawan, kami membaca semua buku! Evgeniya, kami akan menunggu anda lagi dan lagi. Sehingga lain kali!

Adakah alahan dari vaksinasi? Bagaimana untuk memberi vaksin kepada kanak-kanak dan adakah suntikan yang selamat

Pakar kami adalah Ketua Jabatan Pencegahan Penyakit Berjangkit Institusi Belanjawan Negeri Persekutuan "Kanak-kanak NCC Penyakit Berjangkit" FMBA Rusia, ketua pakar bebas mengenai pencegahan vaksin Jawatankuasa Kesihatan St Petersburg Susanna Kharit.

Kesalahpahaman 1. Perlukah anak diberi vaksin atau tidak? Di negara kita, ia bergantung pada niat baik ibu bapa. Undang-undang di negara lain jauh lebih ketat. Walaupun begitu, lebih baik membuat pilihan ini, dipandu bukan oleh mitos, tetapi oleh akal sehat..

Keburukan dari vaksinasi lebih tinggi daripada faedahnya. Mereka mengurangkan imuniti, merosakkan sistem saraf, membawa kepada autisme dan penyakit kronik lain, dan bahkan kematian..

Mengenai akibat buruk dari vaksinasi, tidak setiap penyakit yang bertepatan dengan vaksinasi dapat dianggap sebagai komplikasi pasca vaksinasi. Selalunya, hanya ada reaksi terhadap vaksinasi dalam bentuk suhu, edema, kemerahan, sakit. Dan kemudian semuanya muncul pada waktu yang ditentukan dengan ketat - setelah pengenalan vaksin yang tidak aktif (terbunuh) dalam 1-3 hari pertama, dan setelah yang hidup - dari hari ke-5 hingga ke-14 (maksimum dalam sebulan). Selalunya, kanak-kanak yang diberi vaksin hanya jatuh sakit dengan jangkitan pernafasan akut, usus atau jangkitan lain, yang disalah anggap sebagai komplikasi. Komplikasi sebenar vaksin sangat jarang berlaku - 1 dari 1 juta dos. Risiko penyakit dan komplikasi dapat dikurangkan dengan tidak memvaksinasi anak semasa akut dan pemburukan penyakit kronik, memerhatikan kontraindikasi terhadap vaksin tertentu.

Kesalahpahaman 2. Vaksinasi, jika dilakukan, selewat mungkin. Bagi bayi yang baru lahir, terutamanya bayi pramatang, mereka sangat berbahaya. Lebih baik menguatkan imuniti melalui pengerasan dan penyusuan.

Sebenarnya. Kekebalan yang tidak spesifik (bawaan) tidak dapat melindungi daripada jangkitan kanak-kanak. Pengerasan tidak mungkin dapat membantu - ia hanya akan meningkatkan daya tahan terhadap jangkitan pernafasan akut. Pramatang juga bukan merupakan kontraindikasi untuk vaksinasi, lebih-lebih lagi, kerana anak-anak yang dilahirkan pramatang lebih rentan terhadap jangkitan, maka pertama-tama mereka perlu diberi vaksin.

Kesalahpahaman 3. Sekiranya kanak-kanak tidak perlu diberi vaksin dengan patologi neurologi dan sebarang penyakit kronik (termasuk alahan).

Sebenarnya. Adalah mungkin dan perlu untuk memberi vaksin kepada kanak-kanak tersebut. Bagaimanapun, jika mereka dijangkiti jangkitan pada masa kanak-kanak, mereka akan sakit lebih sukar dan lebih berbahaya daripada bayi yang sihat, kerana sebarang jangkitan memperburuk perjalanan patologi yang mendasari. Walau bagaimanapun, vaksinasi tidak boleh dilakukan sekiranya penyakit akut dan pemburukan penyakit kronik - anda perlu menunggu pemulihan yang stabil. Sekiranya terdapat risiko reaksi alergi pada hari vaksinasi, anda boleh memberi antihistamin kepada anak anda.

Kesalahpahaman 4. Vaksinasi awal membawa kepada alahan.

Sebenarnya. Sebaliknya adalah benar. Pada janin, tindak balas imun jenis humoral mendominasi, dan kekebalan selular, sebaliknya, ditekan - ini diperlukan agar tubuh ibu tidak menolak anak. Akibatnya, bayi dilahirkan dengan ketidakseimbangan kedua-dua imuniti. Faktor luaran, bakteria, virus, dan vaksin dapat mengatasi ketidakseimbangan ini dan mengurangkan risiko terkena kecenderungan alergi. Bukan apa-apa bahawa kanak-kanak yang dilahirkan dengan bantuan sesar, yang tidak melalui saluran kelahiran dan tidak mendapat hubungan dengan mikroflora ibu, lebih berisiko menjadi alergi.

Sebenarnya. Badan kita dapat bertindak balas terhadap 105 antigen sekaligus. Oleh kerana penjajahan oleh mikroorganisma berlaku pada jam-jam pertama selepas kelahiran, bayi yang baru lahir dapat membentuk tindak balas imun yang normal terhadap mereka. Lagipun, tubuh manusia terdiri daripada 10 trilion sel dan 100 trilion bakteria. Dan jumlah maksimum antigen dalam vaksin DPT adalah sekitar 3002 (dan dalam vaksin gabungan terhadap batuk rejan, difteri, tetanus, poliomielitis, hepatitis B dan hemophilus influenzae dengan komponen pertusis aselular - hanya 23).

Kesalahpahaman 6. Vaksinasi mengandungi merkuri dan aluminium. Memperkenalkannya kepada anak-anak, kami meracuni mereka.

Sebenarnya. Sebatian merkuri organik seperti thiomersal (merthiolate) dan garam fenirkurik digunakan dalam kosmetik dan maskara dan alis, tetapi wanita masih tidak menyerah pada solek. Namun, kita tidak bercakap mengenai orang dewasa, tetapi mengenai kanak-kanak. Walaupun begitu, anda tidak perlu takut - satu dos vaksin mengandungi jumlah garam merkuri yang dapat diabaikan. Menurut WHO, sumber utama garam merkuri bagi bayi adalah pemakanan ibu dan persekitarannya. Merkuri didapati berlebihan dalam makanan laut, ikan laut (terutama tuna), jadi lebih penting bagi wanita hamil dan menyusui agar tidak menyalahgunakan makanan seperti itu. Pada tahun pertama kehidupan, anak menerima 0.1 mg aluminium dari susu ibu dan jumlah yang sama dari vaksin atau formula. Walau bagaimanapun, WHO mengesyorkan bahawa semasa memberi vaksin kepada anak-anak di bawah usia 6 bulan, gunakan vaksin bebas merkuri bila mungkin, atau, jika ini tidak mungkin, kurangkan dosnya. Pengawet ini tidak lagi digunakan dalam vaksin dosis tunggal, tidak ada dalam vaksin terhadap hepatitis B dan influenza, yang digunakan di negara kita untuk anak-anak..

Oleh itu

Risiko adalah seribu kali lebih sedikit

Komplikasi seperti ensefalitis dengan campak dan rubela berlaku pada 1 dari 1.000, dan komplikasi teruk akibat vaksinasi - dalam 1 dari 1.000.000.

Tidak perlu tergesa-gesa

Vaksinasi tidak boleh dilakukan bukan hanya semasa ARVI, tetapi juga dalam tiga minggu setelah pemulihan..

Kelayakan vaksin

Hanya berkat vaksinasi, cacar, wabah dan kolera hilang dari muka bumi, yang memusnahkan seluruh negara dan benua..

Vaksinasi untuk alahan pada anak: adakah mungkin dilakukan dan bagaimana mempersiapkan bayi dengan betul untuk vaksinasi?

Salah satu persoalan utama yang menarik bagi ibu bapa yang mempunyai anak yang alergi ialah adakah mungkin untuk mendapat vaksin? Ketakutan seperti itu dapat difahami, vaksinasi tidak selalu mudah ditoleransi walaupun oleh anak-anak yang benar-benar sihat, apatah lagi mereka yang menderita patologi. Adakah layak mendapat vaksin untuk alahan atau lebih baik menolaknya??

Adakah mungkin vaksinasi untuk alahan pada kanak-kanak?

Menurut cadangan Kementerian Kesihatan Rusia, perlu memvaksinasi kanak-kanak yang menderita alahan, termasuk makanan,.

Pertama, kategori bayi ini membawa penyakit berjangkit lebih sukar, yang bermaksud bahawa imunisasi akan sangat berkesan. Kedua, tanpa perlindungan, risiko dijangkiti jangkitan tertentu meningkat, yang menimbulkan ancaman langsung terhadap kehidupan dan kesihatan..

Keputusan akhir mengenai sama ada vaksinasi anak atau tidak dibuat oleh ibu bapa..

Cara menyediakan bayi untuk vaksinasi?

Dianjurkan untuk memulakan persiapan untuk vaksinasi kira-kira dua minggu sebelumnya. Pertama sekali, perlu meninggalkan makanan baru dalam diet bayi atau ibu yang menyusu..

Sekurang-kurangnya seminggu sebelum imunisasi, anda harus menolak perjalanan ke laut, ke pusat hiburan dan tempat awam yang lain. Sekiranya kanak-kanak itu sering sakit, ada baiknya anda bercuti di tadika 5-6 hari sebelum suntikan - ini adalah tempoh yang membentuk tempoh inkubasi bagi kebanyakan jangkitan.

Seminggu sebelum vaksinasi, perlu dikunjungi ahli alahan atau imunologi untuk sekali lagi memastikan bahawa tidak ada kontraindikasi dan memilih ubat "betul". Sebelum DPT, anda juga mesti berjumpa dengan pakar neurologi - beberapa penyakit adalah kontraindikasi terhadap vaksinasi ini.

Lima hari sebelum suntikan, vitamin D mesti dibatalkan jika anak mengambilnya (pada masa yang sama selepas vaksinasi, anda tidak boleh minum ubat ini). Penting untuk melakukan ujian darah dan air kencing 1-2 hari sebelum suntikan - hasilnya mesti dinilai oleh doktor.

Peraturan perilaku pada hari vaksinasi:

  • jangan memberi makan bayi sehingga dia lapar. Masa di payudara harus dikurangkan;
  • sebelum suntikan, badan tidak boleh mengalami dehidrasi, jadi lebih baik memberi anak sedikit air;
  • usus harus kosong - jika sudah lama tidak ada najis sebelum vaksinasi (lebih dari sehari), lebih baik menggunakan enema mikro.

Adalah mustahak bahawa ubat antipiretik terdapat di rumah, sesuai dengan usia bayi. Paracetamol atau Ibuprofen dalam bentuk supositoria atau sirap akan berfungsi.

Peraturan vaksinasi yang selamat untuk penghidap alergi

Peraturan asasnya adalah seperti berikut: sebarang imunoterapi boleh disuntik ke dalam tubuh hanya di luar tahap alergi yang memburukkan. Dalam kes yang teruk, doktor berusaha untuk mencapai pengampunan separa, dan kemudian memutuskan vaksinasi.

Peraturan lain untuk imunisasi:

  1. di pejabat perubatan di mana imunisasi dijalankan, mesti ada alat pertolongan cemas untuk terapi anti-kejutan;
  2. selepas suntikan selama 30-60 minit, perlu tinggal di wilayah institusi perubatan sekiranya berlaku anafilaksis;
  3. dalam kebanyakan kes, penghidap alergi divaksinasi mengikut jadual individu, yang memperpanjang selang waktu antara vaksinasi (dibandingkan dengan jadual biasa). Ini dilakukan supaya badan mempunyai lebih banyak masa untuk membentuk tindak balas imun dan pulih;
  4. mengambil antihistamin untuk mengelakkan berlakunya manifestasi alahan sebelum vaksinasi dapat dilakukan hanya berdasarkan cadangan doktor dan dalam dos yang disyorkan oleh doktor. Ibu bapa tidak boleh membuat keputusan mengenai penggunaan ubat-ubatan ini.

Vaksin yang diimport dan domestik: yang mana lebih baik untuk meletakkan alahan?

Persoalan memilih vaksin diputuskan secara individu dalam setiap kes. Cadangan umum adalah seperti berikut: ketika mengimunisasi anak-anak dengan alergi, lebih baik memberi keutamaan kepada penyediaan monopreparasi, kerana vaksinasi kompleks memuat tubuh dengan lebih kuat.

Sebagai tambahan, vaksin aselular digunakan untuk melindungi kumpulan individu ini. Pakar, termasuk E.O. Komarovsky, mengesyorkan memberi keutamaan kepada ubat buatan asing.

Ini disebabkan oleh fakta bahawa mereka lebih mudah ditoleransi, kerana mereka mempunyai tahap pemurnian yang lebih tinggi, yang bermaksud bahawa mereka mengandungi bahan yang berpotensi berbahaya bagi orang yang alergi (dan semua kumpulan komponen yang diinokulasi).

Vaksin yang diimport tidak selalu tersedia di poliklinik, jadi ibu bapa harus membelinya sendiri (anda boleh melakukannya di farmasi atau pusat perubatan berbayar).

Komposisi imunopreparasi tertentu semestinya diambil kira (kami akan memberikan beberapa contoh biasa):

  • dengan alergi yang kuat terhadap protein telur ayam, vaksinasi terhadap influenza, rabies, dan PDA dikontraindikasikan;
  • intoleransi ragi boleh menjadi kontraindikasi terhadap imunisasi terhadap hepatitis B;
  • gelatin terdapat dalam vaksin terhadap cacar air dan campak, rubella dan gondok - ia juga boleh menyebabkan reaksi;
  • antibiotik yang terdapat dalam sejumlah vaksinasi dapat menjadi penghalang imunisasi jika terjadi intoleransi terhadap kumpulan ubat tersebut.

Tingkah laku selepas vaksinasi

Berikut adalah beberapa peraturan mudah yang akan membantu mengurangkan risiko tindak balas:

  1. tidak mengunjungi kumpulan kanak-kanak dan tempat awam selama satu minggu selepas vaksinasi;
  2. ikuti diet yang ketat sekurang-kurangnya 14 hari selepas vaksinasi (ini juga berlaku untuk ibu yang menyusu);
  3. jika cuaca baik, berjalan lebih banyak di luar, dan jangan duduk di bilik yang penuh sesak dan berhabuk;
  4. awasi keadaan kanak-kanak dengan teliti - ukur suhu badan, perhatikan kulit, pernafasan dan sebagainya;
  5. tekanan, hipotermia dan aktiviti fizikal yang berlebihan selepas vaksinasi harus dikecualikan.

Segala reaksi yang berlaku pada anak mesti dilaporkan kepada doktor - ini mesti diambil kira semasa menetapkan vaksin seterusnya.

Video-video yang berkaitan

Bolehkah saya mendapat vaksin untuk alahan? Jawapan dalam video:

Adalah perlu untuk memberi vaksin kepada kanak-kanak dengan alahan! Pendapat ini dikongsi oleh majoriti pakar. Amalan ini diterima di seluruh dunia. Walau bagaimanapun, imunisasi penghidap alergi memerlukan pendekatan yang paling cekap dan bertanggungjawab..

Hanya dengan mempertimbangkan semua risiko yang mungkin dan tingkah laku ibu bapa yang betul sebelum dan selepas vaksinasi dapat memastikan bukan sahaja keselamatan bagi anak, tetapi juga keberkesanan imunisasi yang tinggi.