Sistem Imun: Punca Alergi, Onkologi, Penyakit Autoimun

Doktor Sains Biologi, Profesor Universiti Negeri Moscow Vyacheslav Dubynin tepat dua tahun yang lalu, dalam rangka projek "Kimia Kata", membaca kami ceramah "Kimia Otak" di pusat rekreasi "Togliattiazot".

Dia juga membuka tahun intelektual 2020 dengan tema yang sangat bermusim "Kekebalan: pertempuran abadi melawan jangkitan".

Namun, harus dicatat bahwa bahkan sebelum kuliah, dia meminta wartawan yang mewawancarainya untuk tidak mengajukan pertanyaan tentang coronavirus yang mengancam dunia dari Kerajaan Tengah. Kuliah tersebut menyentuh aspek-aspek utama yang merangkumi topik yang kompleks seperti sistem imun manusia:

- Saya telah mempelajari fisiologi otak selama lebih dari 15 tahun, tetapi ketua jabatan, Igor Ashmarin, pernah menarik perhatian saya kepada fakta bahawa, selain otak, ada satu sistem yang lebih penting yang mengawal tubuh kita - sistem imun. Dari segi isipadu dan jumlah sel, ia tidak kurang dari otak, lebih-lebih lagi, sel-sel di dalamnya sentiasa bergerak. Dan memerangi jangkitan hanyalah salah satu tugas sistem ini..

Tetapi dengan inilah pensyarah mulai membiasakan audiens dengan sistem kekebalan tubuh yang kompleks, yang ia mirip dengan perkhidmatan keselamatan badan. Perkhidmatan ini boleh mengabaikan "musuh", atau boleh berlebihan dan mengambil sendiri untuk orang asing. Ini adalah penyebab alahan, onkologi, penyakit autoimun.

Bakteria dan virus jahat cuba memasuki organisma seperti kota yang terus dikepung.

- Sistem kekebalan tubuh melawan segala yang dikenali sebagai asing, bertindak balas terhadap antigen yang disebut, tanpa memahami bahawa ia adalah virus, bakteria, sel bermutasi sendiri, organ yang dipindahkan dari penderma.

Sel-sel sistem imun terbahagi kepada dua kumpulan. Semua yang biasa dari sekolah, leukosit dibahagikan kepada limfosit dan fagosit. Fagosit melawan "musuh" secara mekanikal - mereka menelan dan mencerna, limfosit - secara kimia, menghasilkan molekul khas yang disebut antibodi.

Kekebalan adalah kongenital dan diperoleh. Lahir, atau semula jadi, menganggap kemampuan fagosit yang wujud untuk mengenali bakteria dan virus berbahaya oleh molekul permukaan. Tetapi "musuh" kesihatan kita selalu bermutasi, oleh itu evolusi telah membentuk sistem kekebalan yang diperoleh, tugasnya adalah untuk meningkatkan kepekaan bawaan.

- Makhluk yang hidup selama beberapa tahun, misalnya, tikus, tidak memerlukan kekebalan yang diperoleh. Tetapi anda tidak dapat melakukannya tanpanya jika kubu anda - badan - mesti menahan serangan faktor-faktor berjangkit yang diketahui dan tidak diketahui selama beberapa dekad...

Latihan imunologi badan, menurut Vyacheslav Dubynin, mirip dengan kerja otak, yang mempunyai reaksi bawaan dan memperoleh.

- Sistem imun bawaan tidak berfungsi, tidak seperti yang diperoleh, yang kadang-kadang mula bertindak balas terhadap molekulnya sendiri terhadap antigen, dan timbul patologi autoimun. Sekiranya imuniti yang diperoleh terlalu lemah, kita bercakap mengenai kekurangan imuniti. Juga di otak - gangguan pembelajaran boleh menyebabkan skizofrenia atau autisme.

Sebaliknya, imuniti bawaan dibahagikan kepada selular dan humoral, atau enzimatik.

- Muramidase atau, dalam kehidupan sehari-hari, lisosin adalah enzim yang memusnahkan bakteria yang terdapat dalam pelbagai lendir: air liur, air mata dan lain-lain.

Lysocine diperoleh dari telur ayam. Ia juga terdapat pada tanaman, misalnya, kubis dan lobak, yang banyak digunakan dalam perubatan rakyat jauh sebelum perkembangan imunologi..

Interferon juga merupakan molekul protein yang melawan virus. Sistem kekebalan tubuh, sebenarnya, memiliki pelbagai unit yang melawan bakteria atau virus.

Virus adalah parasit sel, jika masuk ke sel saluran pernafasan, kita mendapat selesema, jika masuk ke sel hati - hepatitis. Virus ini bahkan boleh masuk ke dalam sel-sel sistem imun itu sendiri, menyebabkan HIV.

- Interferon dirembeskan oleh sel di mana DNA asing masuk, dan mematikan metabolisme sel ini, menyekat sel-sel yang berdekatan dan dengan demikian melambatkan penyebaran virus. Jangkitan adalah perang, faktor masa sangat penting.

Fagosit berbentuk amuba duduk di kulit, alveoli saluran pernafasan, kornea mata, menunggu dan memakan hingga 50 bakteria.

- Maaf untuk perinciannya, tetapi kerak kuning yang kita dapati di sudut mata pada waktu pagi adalah fagosit mati yang menyaksikan kornea kita sepanjang malam.

Tidak setiap bakteria dapat dicerna oleh fagosit, misalnya, agen penyebab wabak, tuberkulosis, kusta.

Kekebalan bawaan juga merangkumi sejumlah sel, yang disebut sel pembunuh semula jadi dan terlibat dalam pemusnahan sel mereka sendiri yang dijangkiti virus..

- Dengan menggantung sel seperti itu, pembunuh semula jadi mengarahkan enzim dan bahan aktif ke dalamnya. Sayangnya, sel yang dijangkiti tidak dapat disembuhkan, ia hanya dapat dibunuh. Sistem imun beroperasi mengikut prinsip: jika lipas ada di dalam rumah, rumah itu mesti dibakar. Paling teruk, apabila virus memasuki sel-sel otak: ensefalitis adalah penyakit yang mengerikan.

Sel-sel sistem imun dibuat oleh sumsum tulang merah.

- Ini adalah sistem yang sangat penting, dari apa yang disebut sel stem sumsum tulang merah, dalam 20 tahun, mereka akan belajar menghasilkan organ penderma.

Leukosit yang dihasilkan oleh sumsum tulang dapat dijumpai pada kulit atau saluran darah. Yang pertama adalah seperti pengawal sempadan. Contohnya, serpihan masuk ke jari. Untuk organisma dengan berat di bawah 80 kilogram, ini adalah perkara kecil, tetapi untuk sekeping kulit kecil adalah bencana seperti kejatuhan meteorit Tunguska. Pelbagai bakteria, antigen, virus dituangkan dari serpihan. Pertempuran pertama dilakukan oleh makrofag kulit, dan mereka juga menghantar isyarat ke seluruh sistem imun. Fagosit darah, yang dapat dibandingkan dengan pasukan terjun payung di kapal terbang, mengeluarkan mediator keradangan, pembuluh darah melebar dan dari sana fagosit tambahan membantu.

- Salah satu pengantara bertindak pada sumsum tulang merah, dan ia mula mengeluarkan leukosit tambahan. Dengan keradangan yang berpanjangan, ujian darah menunjukkan peningkatan jumlah sel darah putih, seperti yang diketahui oleh semua orang.

Komponen lain dari sistem imun (IS) adalah sel mast, yang menguatkan isyarat makrofag.

"Ini sistem penggera, begitu sensitif sehingga sedikit keradangan cukup untuk mencetuskan alergi. Oleh itu, antihistamin bertujuan menekan sel-sel ini. Mereka tidak sehebat sel otak, anda tidak boleh menjelaskan kepada mereka bahawa rambut kucing bukanlah jangkitan.

Kekebalan bawaan tidak dapat mengawasi virus dan bakteria yang cepat bermutasi, yang dijangkiti dapat membantu. Ia menghasilkan antibodi dengan menggunakan B-limfosit yang melekat pada sel, bakteria dan antigen yang dijangkiti, menjadikannya dapat dilihat oleh fagosit.

- Antibodi seperti pelekat peringatan yang kita letakkan di peti sejuk.

Antibodi yang menempel pada sel dan bakteria asing, bahkan dalam bentuknya, serupa dengan garpu serampang dua yang tersangkut ke dalam "cutlet" untuk dimakan oleh fagosit.

T-killer juga merupakan komponen imuniti yang diperoleh, yang sama sensitifnya dengan pembunuh semula jadi seperti limfosit B yang lebih sensitif terhadap fagosit imuniti bawaan..

- Oleh itu, fungsi imuniti yang diperoleh adalah untuk meningkatkan kepekaan fagosit menggunakan antibodi label. Tubuh kita menghasilkan puluhan juta antibodi.
Antibodi melekat pada antigen bukan menurut prinsip komposisi kimianya, tetapi menurut prinsip konfigurasi 3D - gigi "garpu" ini mempunyai pelbagai bentuk. Oleh itu, molekul pelik dapat dianggap sebagai antigen, dan, sebagai contoh, alergi yodium akan timbul..

- Iodin adalah atom, tetapi jika melekat pada protein kulit, struktur akan muncul, yang dianggap oleh IS sebagai sesuatu yang asing.

Sebilangan limfosit B tidak terlibat dalam penghasilan antibodi terhadap antigen yang sudah dikenalpasti (jangkitan), tetapi, seperti itu, mereka siap - sekiranya jangkitan ini atau jangkitan serupa muncul kembali.

- Mereka memberikan memori imunologi kita. Sekiranya keesokan harinya selepas berjalan kaki dengan kaki basah, hidung anda habis, itu bagus. B-limfosit telah bertindak balas, antibodi telah melekat, makrofag berfungsi. Bantu IP anda dengan vitamin, tidur. Lebih buruk lagi, jika selepas berjalan seperti itu tidak ada yang berlaku, IS terlepas pandang, tetapi setelah 7-12 hari latihan imunologi akan ada reaksi yang lebih ganas terhadap virus tersebut..

Oleh itu kesimpulannya: mengapa jatuh sakit dengan penyakit yang sebenarnya, jika kita dapat memasukkan antigen ke dalam tubuh, tunjukkan musuh dan melindungi tubuh?

Vaksinasi muncul pada akhir abad ke-18, ketika doktor Inggeris Edward Jenner menyedari bahawa pembantu susu hampir tidak pernah mendapat cacar. Gelembung terbentuk pada bulu lembu, cecair dari mana jatuh ke celah-celah tangan. Wanita-wanita itu mempunyai bentuk cacar ringan. Walaupun skeptis masyarakat, cacar secara beransur-ansur dikalahkan oleh vaksinasi..

- Kolera, wabak, rabies dikalahkan kemudian. Selama 20 tahun, dua orang Perancis menjangkiti tikus dengan tongkat Koch selama 20 tahun, dari nama mereka muncul nama vaksin BCG - bacillus Calmette-Guerin. Pada mulanya, vaksin dilemahkan secara langsung digunakan, hari ini hanya bakteria dan virus yang mati atau bahkan sebahagian daripadanya digunakan, kecuali BCG.

Bukan sahaja cacar dikalahkan, tetapi juga campak, gondok, yang diingati oleh rakan sebaya Dubynin. Namun, wabak campak baru-baru ini, dan kes tuberkulosis yang kerap terjadi di bahagian tertentu masyarakat, menunjukkan bahawa vaksinasi berulang diperlukan setelah beberapa dekad. Vyacheslav Dubynin adalah penyokong mereka yang bersemangat. Pendengar bertanya:

- Nah, pada dekad keenam anda perlu diberi vaksin terhadap campak?!

- Saya berumur 58 tahun, - jawab pensyarah. - Saya menjalani semua vaksinasi yang diperlukan.

Kekurangan kekebalan kongenital lebih sering terjadi pada lelaki, mereka diperangi dengan bantuan teknik genetik atau derma. Dan terdapat kekurangan imuniti, pertama sekali, tentu saja, kita bercakap mengenai HIV.

- Setiap orang keseratus di negara kita dijangkiti, antara lelaki berusia 20 hingga 40 tahun - setiap 30.

Virus ini menjangkiti sel-sel sistem imun dan bermutasi dengan cepat. Masih belum dapat menyembuhkannya, oleh itu pencegahan adalah penting..

Onkologi, yang mana satu dari tiga menderita di negara ini, sebenarnya, kegilaan sel. Mereka mula membelah, tumor berkembang.

- Berpotensi sel barah muncul di negara kita sepanjang masa. Dan hanya sel T pembunuh yang mengawal prosesnya. Sekiranya sistem kekebalan tubuh tidak menyedari kemunculan tumor, metastasis adalah mungkin. Diagnosis awal adalah penting, anda boleh membuat vaksin dari sebilangan tumor, menyuntiknya, dan kemudian "kelopak mata" IS akan naik, ia akan membentuk antibodi, fagosit akan datang, dan para pembunuh akan memakan segalanya. Ini berlaku, kita biasa dengan cerita ketika seseorang disembuhkan pada peringkat 4 barah. Rawatan imunologi lebih disukai daripada radiasi dan kemoterapi.

Alergi juga merupakan masalah imunologi - reaksi sistem yang ganas terhadap antigen yang tidak berbahaya. Breakout alergi boleh dicetuskan dengan makan, misalnya, satu paun udang pada satu masa.

- Sekiranya anda melukis pagar di dekat birch berbunga, anda akan mendapat alergi, kerana wap pelarut melonggarkan saluran udara dan debunga masuk, yang tidak seperti sebelumnya. Oleh itu, jangan berehat, alergi boleh menimpa anda, namun seiring bertambahnya usia, sistem imun kita menjadi kurang ganas..

Dalam memerangi alahan, perkara utama adalah mengenal pasti dan mengelakkan alergen. Maka mungkin untuk menyingkirkan penyakit ini dalam masa lima tahun..

Penyakit autoimun jauh lebih teruk, kerana alergi adalah reaksi IP terhadap antibodi asing, dan di sini ia memerlukan molekul sendiri untuk yang asing:

- Ini adalah pelanggaran pemilihan negatif, yang berlaku walaupun semasa pembentukan sel IP di sumsum tulang merah. 5% penduduk dunia pada usia 60 tahun mempunyai penyakit autoimun. Tetapi lebih kerap pelanggaran ini membawa kepada sindrom, dan bukan kepada penyakit..

Ada pendapat bahawa penyakit autoimun muncul kerana fakta bahawa banyak penyakit berjangkit telah menang.

- Di negara-negara di mana sanitasi buruk dan jangkitan sering terjadi, penyakit autoimun tidak berlaku, seperti alergi. Sistem kekebalan tubuh ada untuk melawan jangkitan, dan jika tidak, ia berubah ke dalam. Jangan bubarkan perkhidmatan keselamatan jika tidak ada musuh luaran!

Penyakit perut, tiroid, kelenjar adrenal, ketidaksuburan dikaitkan dengan masalah autoimun dari jenis spesifik organ - IS meningkat terhadap hormon, tidak memahami maknanya.

Penyakit yang paling biasa adalah diabetes mellitus jenis 1, hipotiroidisme, dan hipertiroidisme. Jenis penyakit autoimun organ-bukan spesifik adalah tindak balas IP terhadap kolagen atau DNA, misalnya, lupus erythematosus sistemik. Penyakit ini boleh dicetuskan oleh trauma atau pembedahan..

Secara amnya, kenalan dengan sistem kekebalan tubuh manusia pasti akan membangkitkan minat pada yang berikutnya - yang endokrin, jika tidak, pengetahuan kita tentang interaksi sistem yang paling kompleks dalam tubuh tidak akan lengkap. Vyacheslav Dubynin terlebih dahulu menyatakan kesediaannya untuk mengikuti kuliah berikutnya di Togliatti.

Dan pada Jumaat depan, 7 Februari, kuliah kesihatan yang lain dirancang dalam rangka projek Kimia Kata. Ia disebut "Pada tidur yang berguna dan tidak berguna." Somnologist, PhD, Profesor Madya Jabatan Penyakit Saraf dan Bedah Saraf Universiti Perubatan Negeri Moscow Pertama yang diberi nama Sechenov Mikhail Poluektov akan membaca. Kuliah bermula pada pukul 19:00.

Kuliah itu didengarkan oleh Nadezhda Bikulova, "Kota Bebas Togliatti", No. 4 (1285) 01/31/2020

Hubungan antara imuniti dan alahan

Kekebalan dan alahan: apa kaitannya?

Kesihatan manusia secara langsung bergantung pada aktiviti pertahanan dalaman - jika lemah atau tidak ada, badannya rosak dan mati, tidak tahan dengan serangan banyak agen asing. Sentuhan dengan mereka berlaku setiap hari, tetapi kerana pemeliharaan konsistensi fungsi sistem kekebalan tubuh, ia berlaku tanpa akibat yang tidak dapat dipulihkan. By the way, bahkan keradangan, yang dianggap identik dengan konsep "penyakit", sebenarnya adalah reaksi pertahanan khas yang diperlukan untuk mewujudkan batas antara kawasan yang sihat dan rosak dan memusnahkan faktor yang menyebabkan gangguan itu, dengan kerugian minimum untuk seluruh organisma..

Apakah hubungan antara alergi dan imuniti? Perlu dimulakan dengan kenyataan bahawa reaksi pertahanan cukup agresif, tetapi diatur oleh mekanisme khas: ini diperlukan agar sasaran serangan tidak sel yang sihat atau bahan yang tidak menimbulkan ancaman kepada tubuh.

Sekiranya terdapat hubungan dengan sebatian atau antigen asing yang berpotensi berbahaya, sifat sistem imun seperti kereaktifan digunakan - keupayaan untuk bertindak balas terhadap pencerobohan agen berbahaya. Untuk ini, reaksi selular dan humoral digunakan - dalam kes pertama, T- dan B-limfosit terlibat, pada yang kedua - kompleks khas sifat protein, iaitu antibodi.

Semasa pelaksanaan tindak balas imun, perkara berikut berlaku:

  1. Pengiktirafan antigen.
  2. Pemindahan maklumat mengenainya ke sel yang mengambil bahagian dalam reaksi pertahanan.
  3. Interaksi limfosit dan / atau antibodi dengan agen asing.
  4. Antigen memori.

Pembentukan memori imun dalam patogenesis (mekanisme pengembangan) alergi disebut pemekaan..

Ia dicetuskan pada hubungan pertama dengan agen penyebab, tetapi pada mulanya tidak menunjukkan gejala klinikal. Walau bagaimanapun, setelah penghasilan antibodi, atau imunoglobulin, kontak berulang menimbulkan reaksi reaksi pelindung dan berlakunya gangguan dari kulit, selaput lendir, saluran pencernaan, organ pernafasan.

Sebab-sebab perkembangan alahan

Mekanisme tindak balas imun, yang dipicu oleh kontak dengan bahan yang memprovokasi, adalah tipikal - yang sama pada semua orang dan wujud dalam proses evolusi. Tetapi jika, dalam kes patogen, sangat jelas mengapa reaksi pelindung diperlukan, kejadian alergi tidak menunjukkan manfaat praktikal. Lalu mengapa seseorang mula bersin setelah merasakan jeruk atau sangat gatal setelah menggunakan pelembap? Pakar menerangkan sebab yang berbeza untuk pembentukan kepekaan.

Pencetus yang paling ketara

Jika tidak - faktor pencetus atau memprovokasi. Ini termasuk seperti:

  • membebankan keturunan;
  • terapi ubat besar-besaran;
  • permulaan awal penggunaan antibiotik;
  • jangkitan akut dan kronik;
  • bersentuhan dengan bahan kimia yang keras;
  • pencemaran alam sekitar.

Kehadiran salah satu faktor tidak bermaksud pembentukan intoleransi individu yang tidak dapat dielakkan. Yang paling biasa adalah satu set pencetus; malah membebankan keturunan, iaitu kehadiran gen yang menyumbang kepada perkembangan kepekaan, tidak menampakkan diri tanpa provokasi tambahan.

Tekanan dan "faktor kemandulan"

Pakar telah lama mengetahui bahawa kegelisahan dapat menyebabkan kerosakan fungsi sistem imun. Pelbagai organ menderita - perut, usus, buah pinggang; simpanan pemulihan habis.

Tekanan dapat melemahkan daya tahan terhadap jangkitan dan menyumbang kepada pembentukan reaksi hipersensitiviti - iaitu intoleransi alergi.

Juga diakui secara meluas adalah "teori kebersihan", atau "faktor kemandulan", yang menyatakan bahawa pendekatan keadaan hidup dengan petunjuk kebersihan maksimum mengurangkan keperluan perlindungan imun pada tahap standard.

"Jurang" yang dihasilkan dipenuhi oleh reaksi terhadap bahan yang, pada prinsipnya, tidak menimbulkan bahaya - "titik aplikasi" adalah makanan, debu, rambut haiwan, kosmetik.

Alergi dan kekurangan imuniti

Dipercayai secara meluas bahawa sebab reaksi kepekaan individu terletak pada kelemahan fungsi pelindung tubuh..

Sudah tentu, ada arti tertentu dalam hal ini - bagaimanapun, prasyarat untuk pembentukan gangguan dapat dibuat dengan jangkitan (terutama yang berlaku secara kronik), penyakit lain yang entah bagaimana mempengaruhi daya tahan (rintangan) terhadap rangsangan.

Walau bagaimanapun, alergi adalah kepekaan yang meningkat secara patologi. Mekanisme yang bertanggungjawab untuk pelaksanaannya tidak ditekan, tetapi, sebaliknya, diaktifkan. Oleh itu, penyakit ini tidak boleh dianggap sebagai contoh kekurangan imuniti. Sebaliknya, ia dicirikan oleh reaksi ganas yang tidak berlaku dengan kegagalan struktur pelindung..

Alergi adalah fenomena tindak balas yang tidak mencukupi terhadap antigen yang berkaitan dengan disfungsi sistem imun..

Pada masa yang sama, orang-orang dengan intoleransi mungkin melihat peningkatan kerentanan terhadap jangkitan. Terdapat hubungan bersama antara penyakit ini: jangkitan dengan virus dan bakteria meningkatkan kepekaan selaput lendir terhadap antigen dari debu rumah tangga, air liur dan rambut haiwan, dan debunga. Dan keradangan yang berkaitan dengan alahan mempengaruhi mekanisme pertahanan tempatan (contohnya, komposisi dan jumlah rembesan kelenjar di hidung), dapat mengurangkan kereaktifan imun dan dengan itu memudahkan penembusan agen patogen.

Imunoterapi: ciri dan faedahnya

Telah diketahui bahawa hasil rawatan terbaik dapat diperoleh dengan menghilangkan penyebab perkembangan proses yang tidak menguntungkan atau dengan mempengaruhi kaitan mekanisme pembentukan, yaitu, patogenesis.

Prinsip ini digunakan secara meluas dalam kes jangkitan - contohnya adalah pemberian antibiotik, antivirus, antipiretik kepada pesakit. Bagi intoleransi individu, kaedah yang agak baru yang disebut ASIT, atau imunoterapi khusus alergen, semakin popular..

Apa kelebihannya?

Oleh kerana hubungan antara kepekaan dan reaksi pelindung tubuh telah dipertimbangkan, kesannya bukan pada gejala penyakit yang mengganggu pesakit, tetapi pada patogenesis. Ini membezakan ASIT dengan baik dari semua kaedah rawatan lain, yang hanya menghilangkan simptom sementara dan tidak dapat mencegahnya..

Inti dari ASIT adalah pembentukan toleransi imunologi yang disebut, iaitu kekebalan terhadap provokasi. Dengan bantuannya, anda boleh mencapai kesan seperti:

  1. Penurunan kepekaan terhadap alergen.
  2. Mengurangkan keperluan ubat.
  3. Pencegahan perkembangan proses keradangan.
  4. Pengampunan (keadaan tidak adanya gejala intoleransi).

Sekiranya hasil ASIT berjaya, anda boleh bergantung pada hilangnya tanda-tanda alergi selama beberapa tahun; di samping itu, dengan permulaan terapi yang tepat pada masanya, perkembangan asma bronkial pada pesakit dengan rhinitis dan dermatitis dicegah, dan pada orang yang sudah menderita penyakit ini - berkembang menjadi bentuk yang lebih teruk.

Bagaimana ASIT dijalankan? Peningkatan dos alergen yang diubah, atau diubah khas (suntikan atau sublingual, iaitu, di bawah lidah) disuntik ke dalam tubuh pesakit, keadaannya dipantau menggunakan ujian makmal. Kursus am boleh beberapa bulan.

Imunoterapi tidak dilakukan untuk orang yang mempunyai bentuk patologi yang teruk, termasuk alahan, dan juga tumor.

ASIT bukan sahaja mempunyai sifat positif, ia juga mempunyai kontraindikasi (di bawah umur 5 tahun, mengambil ubat kumpulan beta-blocker, monoamine oxidase inhibitor, asma yang tidak terkawal, imunodefisiensi). Pengenalan alergen boleh mencetuskan reaksi tempatan dan umum - urtikaria, bronkospasme, kejutan anaphylactic. Walau bagaimanapun, walaupun perlu berhati-hati dalam menjalani terapi, ASIT tetap merupakan kaedah paling moden dan berkesan untuk merawat alahan yang ada pada pesakit..

Alergi adalah kesalahan imuniti

Definisi klasik alergi adalah bahawa ia adalah "hipersensitiviti sistem imun", tetapi lebih tepat untuk mengatakan - "reaksi sistem kekebalan yang salah." Di sinilah alahan - satu kesilapan. Bahan yang sama sekali tidak berbahaya: debu, serpihan kulit, makanan, serbuk sari - dianggap oleh sistem kekebalan tubuh sebagai musuh terburuk, yang disertai dengan reaksi ganas yang memusnahkan bahan-bahan berbahaya ini, dan pada masa yang sama merosakkan sel dan tisu di sekitarnya, yang bahkan boleh menyebabkan kematian. Anda boleh mengelaskan alahan kepada pelbagai jenis. Terdapat klasifikasi mengikut mekanisme perkembangan reaksi dan kepantasan, mengikut gejala, menurut keparahan, menurut alergen. Tetapi jauh lebih menarik untuk memahami soalan tradisional: "Siapa yang harus dipersalahkan?" dan "Apa yang perlu dilakukan?"

Dari mana dia datang?

Kemunculan penyakit ini harus dipersalahkan... peradaban moden. Pada masa ketika seseorang lebih dekat dengan alam semula jadi, tidak ada yang mendengar tentang alahan - maka orang sibuk dengan soalan yang lebih mendesak - misalnya, di mana mencari makanan dan bagaimana tidak meracuninya. Tahap kebersihan, bahkan dengan mempertimbangkan saluran air Rom dan mandi Rusia, terus terang, jauh lebih sederhana. Tidak ada antibiotik, tidak ada peti sejuk, dan makanan memasak lebih banyak digunakan untuk membuat kunyah lebih mudah daripada mensterilkan. Hampir semua orang, dari petani hingga raja, mempunyai kutu, kutu, cacing dan sejumlah besar parasit lain (semuanya seperti di alam semula jadi - cuba cari singa tanpa kutu di savana Afrika). Bagi sistem kekebalan tubuh, keadaan seperti itu adalah normal, walaupun mustahil untuk menyingkirkan sejumlah parasit yang tidak terhingga, sekurang-kurangnya bilangan dan aktiviti pemusnahnya dapat dikendalikan..

Awas penipu

Alergi adalah niche yang subur bagi para penipu. Alergi tidak dapat disembuhkan, anda hanya boleh mencapai keadaan tanpa gejala, pengampunan. Oleh itu, mereka yang berjanji untuk menyembuhkan alergi sepenuhnya tidak masuk akal. Tiada makanan tambahan, ramuan atau alat laser yang "mengusir parasit" dapat membantu mengatasi masalah ini. Tidak ada "teknologi revolusioner" dengan penggunaan mumiyo dan eksotik biologi lain. Para saintis mengusahakan masalah ini, tetapi, sayangnya, belum ada penyelesaian. Bezakan intoleransi makanan (PN) dari alahan makanan (PA). PN adalah kompleks gejala yang disebabkan oleh pengambilan makanan yang badannya tidak memberi tindak balas yang mencukupi. Terdapat banyak sebab untuk PN: penyakit gastrousus; sifat toksik produk; penggunaan makanan yang menyebabkan pembebasan histamin (putih telur, ketam, strawberi, tomato, coklat, nanas, kacang tanah); makan makanan yang mengandungi banyak histamin dan bahan aktif yang serupa (wain merah, salami, saus tomat, terung, pisang, keju keras); mengambil ubat-ubatan yang menekan enzim yang merosakkan histamin. Bagaimanapun, PN tidak dipicu oleh salah satu daripada empat jenis reaksi hipersensitiviti imun dan tidak dikaitkan dengan alahan. Walaupun begitu, sebilangan "pakar diagnostik" menunjukkan PN sebagai penyebab sebenar manifestasi alahan dan mendiagnosisnya menggunakan ujian imunoglobulin G, ujian dengan neutrofil, eritrosit. Sementara itu, PN adalah patologi terpisah (apalagi, jarang) yang tidak dapat dikesan oleh ujian ini.

Untuk kawalan ini, kami mempunyai pautan kekebalan khusus yang lengkap: eosinofil, sel mast, basofil, limfosit yang disambungkan ke sistem reseptor dan molekul isyarat khas, serta molekul tindak balas pantas (yang paling terkenal di antaranya adalah histamin), dan semua ini berlaku dengan penyertaan imunoglobulin E (IgE). Apa yang dilakukan sistem ini dalam keadaan peradaban moden yang terobsesi dengan kebersihan, ketika kehadiran parasit di dalam badan, serta jangkitan serius - situasi agak jarang terjadi?

Apa nak buat?

Dengan menyelesaikan situasi "Siapa yang harus dipersalahkan?" dan "Apa yang perlu dilakukan?" Doktor dan saintis bekerja dalam kerangka hipotesis kebersihan - bidang imunologi yang cukup baru. Nampaknya jika meningkatkan tahap kebersihan dan menghilangkan parasit menyebabkan peningkatan alergi, maka untuk menyembuhkannya, cukup untuk berhenti mencuci dan mula makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang belum dicuci dan daging setengah matang untuk dijangkiti cacing. Kedengarannya agak logik, walaupun hasilnya akan jauh dari yang diharapkan: dengan adanya alergi, kebarangkalian untuk "melatih semula" sistem kekebalan tubuh dengan mendapati aktiviti yang tepat adalah kecil, tetapi risiko keracunan dan mendapat helminthiasis yang teruk sangat tinggi. Walaupun begitu, banyak ujian klinikal telah dijalankan untuk merawat kes-kes alahan yang sangat teruk dengan menjangkiti pesakit dengan helminths hidup (untuk keselamatan yang lebih besar) yang diubah. Lebih-lebih lagi, keputusan ujian ini kelihatan sangat menjanjikan..

Tetapi masih ada cara yang lebih baik dan lebih selamat. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ketika anda menyebut alahan adalah debu. Ia bukan sahaja alergen yang kuat, tetapi juga berfungsi sebagai kediaman bagi musuh alergi yang hebat - tungau debu rumah. Itulah sebabnya penting untuk mengurangkan bilangan permukaan berbulu, berdebu dan berbulu di rumah sebanyak mungkin - tanggalkan permaidani, ganti langsir dengan tirai, ganti bantal dan selimut bulu dan selimut dengan kain sintetik dan lakukan pembersihan basah seminggu sekali.

Walau bagaimanapun, habuk adalah faktor penting, tetapi bukan satu-satunya faktor. Makanan makanan mempunyai kesan serius terhadap manifestasi alahan. Bakteria bermanfaat dalam usus dapat makan dan memecah beberapa alergen, mereka juga memberi isyarat berterusan sistem kekebalan tubuh untuk mengurangkan tahap reaksi - "isyarat tolerogenik", dan isyarat ini tidak hanya berfungsi dalam sistem pencernaan, tetapi juga pada tahap keseluruhan organisma. Jadi, membetulkan keadaan di saluran gastrousus (GIT), anda dapat mengurangkan konjungtivitis alergi atau rinitis. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh melakukan iklan yogurt ajaib dan makanan tambahan, kadang-kadang cukup untuk menambah jumlah makanan "hidup": sayur-sayuran dan buah-buahan mentah, produk susu yang ditapai.

Segala jenis reaksi berdasarkan tindak balas sistem imun yang tidak mencukupi: dan bukannya melindungi tubuh, ia akan merosakkan tisu dan selnya sendiri. Hubungan pertama dengan alergen menyebabkan pembentukan sebilangan besar antibodi IgE (lebih jarang IgG4). Antibodi ini terpaku pada sel mast dan basofil. Apabila alergen memasuki badan untuk kali kedua, antibodi di permukaan sel mengenalinya, sel-sel diaktifkan dan melepaskan sejumlah besar molekul yang menyebabkan gejala alergi dan kerosakan tisu di sekitar tapak hubungan dengan alergen - histamin, heparin, serotonin, faktor pengaktifan platelet, prostaglandin, leukotrienes, dll. Bergantung pada molekul mana yang berlaku, dan berapa banyak yang dibuang, manifestasi alergi yang berlainan berkembang: dari gatal dan hidung berair hingga sukar bernafas (asma) dan bahkan anafilaksis, misalnya, dalam bentuk edema Quincke.

Faktor penting lain ialah iklim. Pilihan terburuk bagi penghidap alergi adalah iklim sejuk, berangin dan lembap. Yang terbaik adalah kering dan hangat, dengan sedikit pertumbuhan tropika yang subur. Itulah sebabnya perjalanan ke laut adalah pilihan yang bagus. Air laut masin membantu melegakan alergi kulit, dan sinar matahari mencetuskan mekanisme toleransi lain yang berkaitan dengan vitamin D, peningkatan pemanasan kulit dan sel T pengatur. Kebetulan dua minggu percutian laut untuk orang yang alergi cukup untuk "menahan diri" dengan manifestasi alahan yang kurang selama satu tahun hingga musim panas berikutnya. Dalam kes yang teruk, anda boleh memikirkan perubahan iklim. Walau bagaimanapun, ini tidak selalu membantu, dan aspek perubatan tidak ada kaitan dengannya. Sebagai contoh, pemerintah Australia, selama bertahun-tahun menetap wilayah gurun dan separa gurun di benua, sengaja mengkaji statistik alergi. Ternyata tempat-tempat ini, kerana ketiadaan alergen (tumbuhan dan haiwan) dan kelembapan hampir sifar, hanyalah hadiah untuk penghidap alergi. Benar, setelah penempatan wilayah, keadaan berubah - orang dengan cepat menyediakan diri mereka dengan alergen, membina rumah hijau dengan tanaman berbunga liar, mewujudkan sistem pengairan dan membawa pulang haiwan.

Petua sejagat yang lain ialah menghentikan ubat-ubatan sendiri dengan antibiotik sepenuhnya. Ubat ini hanya boleh diambil seperti yang diarahkan oleh doktor anda. Pengurangan dos dan tempoh diri - dan anda dapat menumbuhkan koloni bakteria tahan yang bertahan secara separa. Mereka akan menentang mikroflora normal, mengurangkan isyarat tolerogeniknya, menyebabkan alahan. Sebaliknya, penggunaan antibiotik dengan setiap "bersin" akan menyebabkan penindasan mikroflora bermanfaat dan kemunculan strain tahan antibiotik - yang paling kuat dan berbahaya.

Kenali musuh dengan pandangan

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak faktor yang boleh menyebabkan alahan. Untuk mengurangkan manifestasi, anda perlu mengurangkan hubungan dengan alergen, tetapi bagaimana menentukan apa sebenarnya penyebab reaksi?

Sekiranya berlaku alahan makanan, terutamanya pada kanak-kanak, anda harus bertindak secara percubaan dan kesilapan - satu demi satu (dan bukan satu set sepuluh!) Perkenalkan produk baru, mengawal reaksi. Kaedah ini bagus, tetapi mempunyai kelemahan besar - kebetulan alergi tidak berkembang pada makanan, tetapi, katakanlah, kepada cecair pencuci pinggan. Dalam kes ini, kebetulan pelbagai faktor boleh menyebabkan kesimpulan yang tidak betul: sebagai contoh, makanan yang dimakan sejuk dari pinggan dan sudu, di mana cairan ini kekal, akan menyebabkan manifestasi alahan, dan makanan yang dimakan panas tidak akan (alergen dimusnahkan)... Oleh itu, semasa membuat buku harian makanan, anda tidak boleh terbawa-bawa dengan sekatan tanpa melihat ke belakang dan dari semasa ke semasa anda harus mengembalikan makanan yang dilarang dengan berhati-hati, kerana reaksi boleh berubah (terutama pada anak-anak).

Senjata untuk melawan alahan

Semua rawatan perubatan untuk alahan harus ditetapkan secara eksklusif oleh ahli alergi atau ahli dermatologi. Mereka bergantung pada jenis reaksi alergi dan juga di mana ia berlaku. Terdapat beberapa kumpulan ubat. Antihistamin. Ubat ini menekan tindak balas sel dalam sistem kekebalan tubuh terhadap histamin, mengurangkan gejala alergi. Ubat generasi lama (tavegil, suprastin) menekan semua jenis reseptor histamin, menyebabkan mengantuk dan kesan sampingan yang lain, ubat generasi terkini (khusus H1) tidak mempunyai kekurangan ini (kumpulan loratadine, cetirizine (zirtec), telfast dan lain-lain). Untuk rawatan konjungtivitis alergi, rinitis, terdapat antihistamin yang serupa dalam bentuk titisan mata atau semburan hidung. Anti radang. Yang paling kuat adalah ubat hormon - kortikosteroid dan analognya. Untuk rawatan manifestasi kulit terdapat bentuk berupa krim / salap, ada titisan mata, untuk rawatan asma - penyedut, kadang-kadang tablet. Penggunaan kumpulan ubat ini tanpa preskripsi doktor boleh menyebabkan kesan sampingan yang sangat serius dan tidak menyenangkan. Sebaliknya, penolakan untuk menggunakannya jika diresepkan oleh doktor, terutamanya pada asma, boleh berakhir dengan teruk. Inhibitor leukotrienes (kumpulan molekul keradangan lain). Kumpulan ubat baru yang berkesan dengan kesan anti-radang. Mereka digunakan terutamanya untuk asma. Ubat bronkodilator. Pesakit asma memerlukannya untuk menghilangkan gejala asma yang paling dahsyat - kesukaran bernafas, yang berlaku kerana kekejangan otot licin di saluran udara. Mereka biasanya dalam bentuk inhaler tetapi terdapat pil. Natrium cromoglycate. Menekan pelepasan produk keradangan oleh sel mast, menstabilkan membran sel mereka. Akibatnya, setelah bersentuhan dengan alergen, sel mast tidak menyebabkan reaksi yang serius. Ia boleh berkesan untuk semua bentuk alahan, dan, oleh karenanya, ia boleh didapati dalam pelbagai bentuk: tablet, alat sedut, titisan mata, semburan hidung. Enterosorben. Selalunya bermanfaat untuk alahan makanan. Puasa terapeutik, memerangi sembelit, terapi enzim (setelah diagnosis kekurangan enzim) juga dapat mengurangkan manifestasi PA. Antibodi terhadap IgE. Ia adalah salah satu rawatan terbaru untuk asma dan rinitis alergi (hipersensitiviti jenis I). Antibodi mengikat imunoglobulin IgE dalam darah dan menghalangnya mengikat sel imun, mengurangkan reaksi yang terakhir terhadap IgE yang sudah terikat, dan mengurangkan pengeluaran IgE baru. Penindasan mediator dan molekul keradangan lain. Pada dasarnya, ubat-ubatan dalam kumpulan ini setakat ini hanya dikaji pada tahap ujian klinikal..

Dari usia 3-5 tahun, masuk akal untuk melakukan ujian alahan: in vitro (dalam tabung uji) atau in vivo (pada kulit). Walau bagaimanapun, ujian ini hanya menunjukkan kemungkinan alahan (yang juga boleh berubah dari masa ke masa). Setiap kaedah mempunyai kebaikan dan keburukan, jadi pilihannya bergantung kepada ahli alergi.

Topik besar yang terpisah adalah kanak-kanak dan haiwan peliharaan. Hampir selalu (walaupun sebelum melakukan ujian atau jika ada hasil yang negatif), haiwan disarankan untuk menyingkirkannya, takut risiko terkena asma. Dalam konsep menghilangkan alergen, pendekatan ini betul. Walau bagaimanapun, statistik mengenai sampel populasi yang besar menunjukkan yang sebaliknya: dalam keluarga di mana kanak-kanak dibesarkan dengan haiwan peliharaan, alahan jarang berkembang dan manifestasi yang kurang serius. Perbezaan yang paling ketara diperhatikan pada usia hingga satu tahun, yang lebih kecil - hingga tiga tahun, dan setelah lima tahun perbezaannya hilang. Para saintis menjelaskan data-data ini sebagai berikut: semasa tempoh pembelajaran sistem imun kanak-kanak, ketika mekanismenya belum diperbaiki, ia dilengkapi dengan sumber bulu, air liur, epitelium yang banyak. Oleh itu, hubungan imuniti yang tidak berfungsi berfungsi sebagai tindak balasnya terhadap semua bahan ini dan melatih tindak balas yang betul dan mencukupi..

Adakah mungkin untuk disembuhkan

Alergi yang sudah berkembang, sayangnya, tidak dapat disembuhkan. Apa-apa terapi hanya bertujuan untuk mengurangkan gejala, dan hasil terbaik yang dapat diperoleh adalah keadaan tanpa gejala. Tetapi keadaan ini (pengampunan) dengan pendekatan yang tepat dapat bertahan selama bertahun-tahun.

Pertama sekali, adalah perlu untuk mengenal pasti alergen dan mengecualikan atau mengurangkan hubungan dengannya. Untuk beberapa jenis alergi (biasanya pada debunga, hingga tanaman berbunga), kaedah rawatan yang disebut "hiposensitisasi spesifik" berfungsi, ketika pesakit disuntik dengan alergen dalam konsentrasi yang meningkat, mengubah tindak balas imun menjadi yang mencukupi. Kaedah ini memerlukan rawatan yang panjang (hingga tiga tahun), tetapi sangat berkesan. "Rawatan haiwan kesayangan" berfungsi dengan cara yang sama, ketika orang alergi dewasa mendapat kucing atau anjing, melalui 2-3 minggu yang sukar, dan kemudian mendapati bahawa manifestasi alahan telah menurun atau bahkan hilang. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa sejumlah besar alergen yang menembusi kulit dan selaput lendir dapat mengubah reaksi alergi ke yang mencukupi. Tetapi kaedah ini sama sekali tidak disarankan bagi mereka yang mempunyai bentuk alergi yang teruk, terutama mereka yang mengalami kesukaran bernafas (asma), dan dalam hal apapun memerlukan perundingan dengan doktor..

Penyakit saraf

Sebenarnya, hampir separuh daripada manifestasi alahan adalah psikosomatik: neurodermatitis, asma bronkial psikosomatik. Alergi yang nyata menampakkan diri tanpa mengira sama ada orang alergi mengetahui bahawa dia telah memakan produk berbahaya. Dan psikosomatik - apabila seseorang yang alergi berfikir bahawa dia telah memakan produk berbahaya (tidak kira sama ada dia benar-benar memakannya). Yang terakhir ini berlaku apabila "semua penyakit berasal dari saraf", dan anda perlu mengubatinya dengan psikoterapis yang kompeten, atau hanya mengatur saraf anda - lakukan pendidikan jasmani atau hobi kegemaran anda, dan alergi akan hilang dengan sendirinya. Sekiranya saraf tidak dirawat, hasil ujian alergi akan positif sepanjang masa, dan pada alergen yang berbeza, dan ubat tidak akan memberi kesan. Oleh itu, jika alahan lebih cenderung berlaku semasa tekanan, perlu dipertimbangkan sejauh mana psikosomatiknya..

Penulis teks tersebut adalah ahli alahan-imunologi, calon sains perubatan

Alahan dan imuniti. Kami meningkatkan imuniti sekiranya berlaku alahan.

Dalam bidang perubatan, setiap persoalan adalah asas bagi rawatan dan penemuan saintifik. Isu yang berkaitan dengan imuniti dan reaksi alahan sangat berkaitan. Bagaimana konsep ini berinteraksi? Apakah ciri-ciri menangani reaksi alahan? Apa itu peptida imun? Artikel ini dikhaskan untuk isu-isu ini..

Memahami

Ramai orang mengadu bahawa imuniti yang lemah sekiranya berlaku alahan memberi kesan negatif kepada kesihatan: penyakit lain muncul, kesihatan bertambah buruk.

Jadi, sistem imun adalah cara di mana kesihatan dikawal. Leukosit, dihasilkan di organ sistem kekebalan tubuh, melawan virus dan bakteria berbahaya yang memasuki tubuh. Setiap organ sistem ini memainkan peranan asas. Contohnya, sumsum tulang dan timus menghasilkan sel darah putih, dan organ periferal menolong mereka “matang”. Di samping itu, kelenjar getah bening membantu penyebaran "pejuang". Seperti yang anda lihat, setiap elemen sistem tunggal memainkan peranan penting dalam masalah kesihatan..

Reaksi alahan selalu berbahaya. Pertama, mereka mengganggu fungsi normal badan, melemahkan sistem imun. Ini membawa kepada perkembangan penyakit lain, kadang-kadang tidak berkaitan dengan alergi. Kedua, ada faktor negatif yang lain. Maksudnya ialah alahan boleh berkembang menjadi asma. Pada masa yang sama, terdapat kes-kes ketika, disebabkan oleh reaksi alergi, diabaikan dan diabaikan, timbulnya penyakit paru-paru yang serius. Semua ini penuh dengan komplikasi dan juga kematian. Oleh itu, sudah tiba masanya untuk memberi tumpuan kepada lawatan tepat pada masanya ke doktor. Penting untuk menyokong dari luar fungsi pelindung badan.

Sifat alahan

Perlu difahami satu perkara penting: semasa merawat alahan, perhatian diberikan kepada ciri-ciri individu tubuh manusia. Terdapat begitu banyak jenis alahan di dunia sehingga seseorang dapat bosan menghitungnya. Walau bagaimanapun, dalam perubatan moden terdapat 25-30 jenis reaksi alergi yang paling utama. Mari kita pertimbangkan beberapa daripadanya untuk beralih kepada persoalan fungsi pelindung badan..

    Alahan pernafasan (pernafasan) berlaku pada musim dan situasi tertentu. Kumpulan ini merangkumi reaksi alergi terhadap rambut haiwan kesayangan, serta debu dan debunga. Sebenarnya, arah ini adalah yang paling luas dan sering ditemui di kalangan orang. Amalan menunjukkan: alahan pada kucing jauh lebih biasa daripada pada anjing. Fakta lain yang perlu diperhatikan: apabila seseorang mempunyai alergi terhadap kucing, maka sering kali ia juga muncul pada arnab. Beberapa pakar malah bergurau mengenai topik ini bahawa kucing dan arnab berasal dari makhluk yang sama. Walau bagaimanapun, tidak jarang alergi berlaku pada haiwan eksotik. Sebagai peraturan, ini dapat diketahui dengan menghubungi makhluk seperti itu. Semuanya bersifat individu, perlu diingat mengenainya.

Punca berlakunya

Reaksi alergi, seperti banyak penyakit lain, tidak berlaku dari awal. Ini semula jadi: semuanya mempunyai sumber. Tetapi apa yang menyebabkan alahan?

Pertama sekali, perlu dinilai bahawa sistem kekebalan tubuh tidak berfungsi. Ini adalah penyebab utama alahan. Baru-baru ini, semakin banyak pakar percaya bahawa perut juga boleh menjadi penyebab tindak balas alahan. Sekiranya berlaku kerosakan dalam kerjanya, kejadian reaksi alahan diperhatikan. Faktanya ialah saluran gastrousus tidak dapat mengubah alergen menjadi asid amino..

Apabila hati tidak berfungsi, alahan dapat membuat diri mereka terasa. Dalam hal ini, isu memperbaiki keadaan hati memainkan peranan penting. Segera diperhatikan di sini: masalah buah pinggang juga boleh menyebabkan alahan..

Tindak balas sistem imun

Apabila alergen memasuki aliran darah manusia, fungsi perlindungan badan mesti disertakan dalam pertarungan. Sistem imun mula berfungsi. Pertama, mengenali antigen yang telah meresap ke dalam sel dan tisu dengan darah. Selanjutnya datang ke peringkat seterusnya. Ini terdiri dari fakta bahawa maklumat mengenai mikroba patogenik segera dihantar ke sel. Kemudian limfosit dan antibodi memulakan proses berinteraksi dengan agen asing. Langkah terakhir adalah penghafalan antigen. Semua langkah ini sangat penting. Sekiranya tidak ada kegagalan di dalamnya, maka kita dapat dengan aman menganggap bahawa sistem kekebalan tubuh berfungsi pada tahap yang tepat..

Proses khas

Kekebalan manusia selalu mengingati penyakit yang dipindahkan. Ini adalah tugas yang sangat penting yang menunjukkan tahap imuniti. Jadi, pemekaan adalah proses yang menunjukkan pembentukan memori imuniti dalam aspek patogenesis. Terdapat banyak nuansa di sini, yang tidak memerlukan artikel, malah laporan ilmiah khas. Walau bagaimanapun, penting untuk memahami bahawa pemekaan adalah proses semula jadi yang diperlukan oleh setiap organisma hidup. Para saintis telah mempelajarinya dengan baik, menetapkan keutamaan yang jelas dan memberikannya peranan penting. Sekarang kita boleh membincangkan konsep seperti "peptida". Ia harus difahami dalam dua aspek, yang akan dibincangkan di bawah..

Peptida imun

Penting untuk difahami: di setiap organisma hidup (sekurang-kurangnya pada mamalia) terdapat mekanisme perlindungan terhadap alergi. Kami bercakap mengenai peptida antimikrob. Mereka disintesis dalam sel. Peptida adalah pelbagai dari segi mekanisme tindakan dan kepelbagaian spesiesnya. Secara amnya, alergi dan imuniti dipertimbangkan dari segi interaksi peptida dan agen alahan. Walau bagaimanapun, orang kadang-kadang kekurangan peptida yang dihasilkan secara semula jadi. Oleh itu, terdapat suplemen makanan dan kompleks perubatan khusus, yang mengandungi kepekatan peptida tertentu.

Doktor percaya bahawa adalah mungkin untuk mengikuti kursus ubat-ubatan tersebut, tetapi perlu berunding dengan pakar. Penting untuk mengambil ujian untuk meninjau keadaan. Tubuh manusia memerlukan pendekatan individu. Doktor boleh memberi nasihat yang baik mengenai pengambilan peptida. Kenyataannya adalah bahawa dalam beberapa keadaan, pengambilan enzim seperti itu sangat diperlukan; namun, dalam situasi lain, peptida yang dimasukkan secara artifisial ke dalam badan boleh memberi kesan negatif. Oleh itu, adalah wajar mengambil pendekatan yang bertanggungjawab terhadap isu ini..

Secara amnya, imuniti memerlukan rawatan dan pencegahan yang teliti. Apabila dia memerlukan sokongan tambahan, maka anda perlu memberikannya. Maka fungsi keseluruhan sistem akan berlaku pada tahap yang betul..

Dua reaksi

Tindak balas imun alergi dan normal mempunyai mekanisme yang serupa. Tujuan mereka adalah untuk menghilangkan badan asing. Untuk melakukan ini, antibodi "mengikat" antigen. "Campuran" yang dihasilkan dihancurkan dan dikeluarkan dari badan kerana metabolisme. Seperti yang anda lihat, kedua-dua reaksi ini mempunyai banyak titik hubungan..

Walau bagaimanapun, terdapat juga banyak perbezaan. Oleh itu, sekiranya berlaku alahan, tindak balas sistem imun dianggap tidak mencukupi, meningkat dalam semua aspek. Di samping itu, reaksi alergi berbeza dengan reaksi normal dengan penglibatan sistem badan yang lain, yang menyebabkan kegagalan dan gangguan umum. Tubuh mula memusnahkan sel yang sihat. Anda tidak boleh menyalahkannya dalam masalah ini, kerana ini adalah sifat organ manusia dan sistemnya..

Pada dasarnya, reaksi alergi adalah penolakan bahan tertentu. Segala-galanya adalah individu. Titik positif adalah kenyataan bahawa orang telah belajar menangani banyak penyakit, termasuk reaksi alergi..

Seperti yang anda lihat, "hubungan" sistem imun dan tindak balas alahan berkait rapat. Ini adalah perkara yang paling penting. Peptida memainkan peranan penting dalam mengatasi alahan. Perlu berunding dengan pakar sebelum mengambilnya. Ini disebabkan oleh fakta bahawa peptida dihasilkan oleh sel. Satu-satunya persoalan ialah seberapa berkesan mereka bertindak, berapa banyak yang dihasilkan oleh sel.

Untuk mengelakkan reaksi alergi daripada berkembang menjadi penyakit serius, penting untuk menentukan penyebabnya, dan kemudian pilih kaedah untuk melawan. Hanya pendekatan ini yang memainkan peranan penting dalam memperbaiki keadaan. Anda tidak boleh menolak rayuan kepada pakar yang berpengalaman. Ini akan membantu menyingkirkan kesukaran secepat mungkin agar sistem imun berfungsi dengan normal. Kemudian dia dapat melindungi tubuh sepenuhnya dari faktor-faktor negatif yang mempengaruhi seseorang dari persekitarannya..

Alahan dan imuniti - apa yang sama?

Kami akan mengetahui lebih lanjut mengenai alahan, dan yang paling penting - bagaimana menanganinya. Mengapa ada ahli alahan-imunologi? Bagaimana alergi dan imuniti berkaitan? Peraturan apa yang harus dipatuhi oleh penghidap alergi? Galina Kotova, ketua doktor poliklinik Moscow №11, ahli alergi, calon sains perubatan, memberitahu Ketua Pengarah Pravda.Ru Inna Novikova mengenai perkara ini dan banyak perkara lain..

Baca permulaan wawancara:

- Galina Yurievna, adakah penderita alergi sejati lebih mudah diserang selesema dan, secara umum, beberapa penyakit seperti itu? Kekebalan mereka lemah atau sama seperti orang lain?

- Tetapi anda tidak boleh mengatakannya. Tidak ada pergantungan seperti itu.

- Mereka masih kerap sakit?

- Tidak, sama sekali bukan fakta. Mereka boleh jatuh sakit dan tidak kerap. Itu sudah bergantung pada bagaimana sistem kekebalan tubuh mereka berfungsi melawan virus atau beberapa mikroorganisma lain. Tetapi sama sekali tidak ada kaitan di sini. Kekurangan imuniti dan alergi bukan proses yang berkaitan. Orang yang alergi tidak semestinya mempunyai kekurangan imun.

- Mengapa kemudian ahli alahan-imunologi?

- Kerana semua ini adalah penyakit sistem kekebalan tubuh, dan keduanya berlebihan, hipofungsi.

- Atau mungkin alergen berubah sepanjang hayat?

- Mungkin begitu. Mungkin atau tidak. Semua ini sangat individu, dan ramalannya hampir mustahil di sini. Mungkin seseorang tinggal di kawasan di mana tahap beban debunganya tinggi, misalnya banyak jagung tumbuh di sana. Dan dia alah kepada debunga jagung. Kemudian dia bergerak ke tempat yang sama sekali tidak ada jagung, tetapi ada padang rumput. Dan dia akan alah kepada debunga rumput. Atau mungkin tidak. Tetapi ia dapat berkembang dari masa ke masa.

- Orang Amerika makan banyak mentega kacang, dan banyak orang alah kepada kacang tanah. Bahkan ada kes seperti itu: orang muda mencium, dia makan selai kacang sebelum itu, dan dia mati lemas serta-merta.

- Ya. Malah ia berlaku. Di Berlin, 12 pelajar sekolah telah mati akibat memakan buah kiwi di sekolah. Tetapi itu tidak bermaksud mereka alergi terhadap buah kiwi dan juga selai kacang. Maksudnya ialah terdapat sejumlah alergen yang mempunyai tindakan silang. Sebagai contoh, orang yang alah kepada debunga pokok bertindak balas terhadap kacang dengan serangan tercekik, kulit gatal, dan ini boleh mengakibatkan akibat yang paling menyedihkan, seseorang bahkan boleh mati..

Begitu juga kiwi. Terdapat alergen silang. Kumpulan alergen silang terbesar adalah alergen debunga pokok. Sekiranya seseorang alah kepada debunga pokok, maka dia disarankan untuk segera mengecualikan wortel mentah, epal, buah-buahan yang tumbuh di atas pokok dan mempunyai biji dari makanan.

- Tetapi buah-buahan dengan biji dianggap paling berguna...

- Mereka tentu saja berguna. Tetapi jika kita menghadapi atopik yang alergi terhadap debunga pokok, maka dia pasti tidak boleh memakannya. Walaupun dia fikir dia alah pada plum. Tetapi pada hakikatnya dia alah kepada debunga birch.

Ini adalah sains yang sukar. Tomato, misalnya, dan lain-lain dari keluarga nighthade juga memberikan salib alergi dengan serbuk sari tanaman Compositae, kayu cacing, angsa...

- Maksudnya, jika seseorang alergi terhadap quinoa dan wormwood, dia tidak boleh makan tomato?

- Ya, jika dia alergi terhadap serbuk sari quinoa, maka dia tidak boleh makan tomato, terung dan penutup malam lainnya.

- Bagaimana ini boleh dirawat? Mungkin lebih mudah, pada masa berbunga beberapa tumbuh-tumbuhan, hanya pergi ke kawasan yang tidak ada.?

- Senang pergi. Bawa anak-anak pergi dan tinggalkan diri anda. Kerana ketika kita membawa pesakit, kita juga membawanya keluar dari lingkungan yang memberikan kesan buruk terhadapnya. Dan, tentu saja, ini indah baginya. Keperluannya untuk terapi antihistamin segera berkurang. Bersamanya, semua manifestasi diminimumkan. Anda hanya perlu pergi ke tempat di mana tanaman ini tidak..

- Kini produk Jepun "Nanoclo" mula dijual. Mereka menulis bahawa ia secara langsung membunuh alergen dan bakteria dalam radius meter. Ia adalah mungkin?

- Ia tidak dapat membunuh alergen. Ini omong kosong. Bakteria - Saya tidak tahu, saya tidak akan membincangkannya. Mikroba dan virus - mungkin. Dan tidak ada alergen, ia tidak akan membunuh mereka dengan cara apa pun. Protein ada di mana-mana, ia larut di udara. Dia ada di sana. Itu mustahil. Dia tidak boleh dibunuh atau dikepung. Ia hanya boleh dimasak jika terdapat dalam makanan. Ia menyekat semula pada suhu seratus darjah.

Dan anda tidak boleh mengeluarkannya dari udara tipis. Anda boleh mengeluarkan debunga dari udara menggunakan pembersih udara. Tanamnya dengan pelembap. Oleh itu, penghidap alergi yang mempunyai alahan serbuk sari selalu disuruh menarik jaring ke atas tingkap, cuba untuk tidak membuka tingkap, hanya menggunakan penghawa dingin semasa tempoh berbunga..

- Dan semburan anti-alergenik, misalnya, "Nazaval"?

- Saya tidak tahu apakah mereka akan membantu kerana mereka tidak menghilangkan alergen dari mana sahaja.

- Mereka menutup mukosa hidung dengan beberapa jenis filem.

- Mungkin, alergen akan kurang diserap dengan cara ini. Ia adalah mungkin. Tetapi ia pasti bukan ubat mujarab. Sekiranya seseorang mempunyai alergi serbuk sari, maka hanya ada undang-undang untuknya: ketika anda pulang, lepaskan semua yang anda jalan di jalan, mandi dan basuh rambut anda, pastikan untuk membilas hidung, tekak, dan menutup semua tingkap. Orang-orang seperti itu hanya boleh tidur di bantal bantal di bawah selimut, permaidani mestilah sintetik, tidak boleh dibuat dari bulu semula jadi.

Baca selebihnya temu ramah:

Ditemu ramah oleh Inna Novikova

Disediakan untuk penerbitan oleh Yuri Kondratyev

Masukkan Pravda.Ru ke aliran maklumat anda jika anda ingin menerima komen dan berita operasi:

Langgan saluran kami di Yandex.Zen atau di Yandex.Chat

Tambahkan Pravda.Ru ke sumber anda di Yandex.News atau News.Google

Kami juga akan gembira melihat anda di komuniti kami di VKontakte, Facebook, Twitter, Odnoklassniki.