Alergi dan imuniti: tidak dapat dipisahkan

Segala-galanya saling berkaitan dalam tubuh manusia, dan alahan dan imuniti adalah pengesahan yang jelas mengenai perkara ini. Dipercayai secara meluas bahawa penurunan imuniti menyebabkan reaksi alergi, dan sebaliknya, peningkatannya mengurangkan kepekaan terhadap alergen. Nampaknya pola seperti itu menggariskan jalan langsung untuk menghilangkan alergi dengan merangsang sistem kekebalan tubuh. Walau bagaimanapun, peningkatan kejadian penyakit alergi menunjukkan bahawa semakin banyak orang jatuh ke jalan buntu. Adakah mungkin untuk keluar dari situ?

Statistik alahan

Alergi adalah momok sebenar masyarakat moden. Kita boleh bercakap dengan selamat mengenai sifat pandemik penyebarannya. Dalam beberapa dekad terakhir sahaja, jumlah penghidap alergi di dunia telah meningkat 3-4 kali ganda. Menurut salah satu ramalan yang mengecewakan, menjelang tahun 2020 separuh penduduk dunia akan menderita akibat alahan yang lebih besar atau lebih rendah..

Sudah hari ini, menurut WHO, 40% manusia mempunyai alahan. Di Rusia, menurut anggaran pakar dari Institut Imunologi Rusia, kira-kira 30% rakan senegara kita alah. Antara patologi alergi yang utama ialah asma bronkial, yang mempengaruhi setiap penduduk ke-12 di negara kita. Ia diikuti oleh rinitis, dermatitis, ubat-ubatan dan alahan makanan..

Ahli alergi menekankan bahawa statistiknya sangat hampir. Memang, tidak setiap orang Rusia tergesa-gesa untuk berjumpa doktor, misalnya, dengan selesema bermusim, tidak mengira alahan sebagai penyakit serius dan lebih suka mengambil ubat sendiri. Dan sia-sia! Sekiranya tidak mendapat rawatan yang tepat, rhinitis boleh berubah menjadi penyakit yang lebih berbahaya - asma..

Oleh itu, jika anda mengesyaki alergi, anda harus segera menghubungi ahli alahan-imunologi. Perhatikan bahawa nama khas ini menunjukkan betapa eratnya alergi dan imuniti..

Mengapa abad ke-21 boleh menjadi abad alahan?

Peningkatan pesat dalam jumlah penghidap alergi, tindak balas alahan yang tidak biasa dan seringkali sangat teruk adalah ancaman sebenar bagi manusia pada abad ke-21. Sebab-sebab ini terletak pada pencemaran alam sekitar dan diet yang tidak sihat, yang merangkumi bahan kimia dan bahan. Pemusnahan sistem imun juga mendorong penyalahgunaan dadah (terutamanya antibiotik) dan pelbagai vaksinasi.

Penggunaan bahan kimia rumah tangga dan kebersihan diri juga menyumbang kepada kerosakan sistem imun. By the way, di negara-negara membangun, di mana orang hidup dalam keadaan kurang steril, tahap alergi jauh lebih rendah. Anak-anak dari keluarga besar dan berpendapatan rendah yang kurang memperhatikan masalah kebersihan juga kurang terdedah kepada alahan..

Faktanya adalah bahawa dengan tahap kebersihan yang tinggi, tahap bahaya kesihatan sebenar dikurangkan secara buatan, kerana sistem kekebalan tubuh mula bertindak balas secara agresif terhadap antigen yang tidak berbahaya seperti tungau debu, debunga, dll..

Pemanasan iklim juga menyumbang kepada proses alergi yang berjaya di negara kita. Pembungaan serentak banyak tumbuhan sekaligus, kemunculan spesies tumbuhan alergenik baru, seperti ragweed, memperbanyak barisan penghidap alergi.

Secara amnya, alahan boleh disebut sebagai pembalasan kerana menolak hidup selaras dengan alam. Semakin kita berusaha untuk menyelamatkan nyawa kita dengan bantuan penemuan teknikal dan kimia, semakin kekebalan kita menjadi kekebalan. Tetapi pelarian manusia dari alam tidak dapat dinobatkan dengan kejayaan, kerana dia sendiri adalah sebahagian daripadanya. Hanya ada satu jalan keluar - untuk belajar hidup bekerjasama dengannya..

Mekanisme pengembangan alergi: bagaimana alergi dan imuniti berkaitan?

Alergi adalah hipersensitiviti sistem kekebalan tubuh terhadap antigen yang tidak berbahaya (debunga, ikan, daging, telur, kacang, madu, zarah epitelium haiwan, dll.) Atau antigen yang tidak berbahaya (ubat, agen pembersih, lateks, dll.). Tubuh menganggap bahan-bahan ini sebagai bahan asing dan menimbulkan ancaman kepada kesihatan, oleh itu ia mengembangkan antibodi terhadapnya. Yang terakhir ini mengajar sel-sel untuk terus mengenali antigen yang kelihatan berbahaya dan menahannya dalam bentuk tindak balas imun.

Apabila alergen, yang sudah biasa dilakukan oleh badan, memasukinya semula, sel-sel itu bertemu dengan sepenuhnya bersenjata. Semasa tindak balas imun, bahan-bahan yang memediasi reaksi alergi (histamin) dan keradangan (sitokin, prostaglandin, dll.) Dilepaskan. Terima kasih kepada mereka, edema, hidung berair, sesak nafas, serangan bersin dan batuk, gatal, urtikaria berkembang - manifestasi ciri alergi..

Selepas fasa akut tindak balas imun yang dijelaskan, tahap kedua, akhir biasanya berkembang, yang berlangsung hingga 2 hari. Leukosit bergegas ke tisu yang rosak akibat proses keradangan untuk menggantikan tisu penghubung yang rosak dengan sihat.

Ternyata alahan dan imuniti jauh lebih rumit daripada yang difikirkan oleh banyak orang. Alergi berkembang bukan hanya dengan latar belakang sistem imun yang lemah. Sebaliknya, kita berbicara tentang disfungsi sistem kekebalan tubuh, tentang fungsi yang tidak berfungsi, ketika memilih virus dan bakteria yang tidak berbahaya sebagai objek pencerobohan, tetapi alergen yang relatif selamat. Rangsangan imuniti yang ditingkatkan dapat menyebabkan aktiviti yang lebih besar ke arah yang salah ini, iaitu memperburuk alergi.

Pada masa yang sama, alergi itu sendiri mengurangkan pertahanan tubuh, kerana mereka selalu terbuang dalam memerangi ancaman palsu. Tetapi kekebalan orang yang alergi sering tidak dapat melawan selesema dan penyakit berjangkit, akut dan kronik. Oleh itu, masih perlu untuk meningkatkan imuniti sekiranya berlaku alahan. Lebih tepat lagi, mesti ada imunomodulasi (imunokoreksi).

Bagaimana alahan dirawat??

Satu set langkah standard untuk memerangi alahan termasuk:

  • penghapusan interaksi dengan alergen, yang tidak selalu mungkin (jangan bersembunyi di ruang angkasa dari debunga di mana-mana!);
  • mengambil antihistamin, yang berkaitan dengan beberapa kesan sampingan yang serius;
  • membantu organ yang terjejas oleh alahan: bronkus, membran mukus hidung, mulut, tekak, kulit, mata; bercakap mengenai penggunaan bronkodilator, secretolytics, titisan vasoconstrictor dan ubat untuk konjungtivitis, salap untuk memulihkan kulit, dan lain-lain;
  • penindasan proses keradangan dengan bantuan glukokortikosteroid - hormon yang secara kasar menyerang sistem endokrin dan mengganggu, yang penuh dengan pelbagai komplikasi.

Semua kaedah ini hanya mempengaruhi kesan, tetapi bukan penyebab penyakit, yang bermaksud bahawa mereka hanya melemahkan simptom sementara, tetapi tidak sembuh dari alergi..

Adakah mungkin untuk merawat alahan dengan ubat semula jadi??

Alergi dan imuniti sensitif terhadap pengaruh bahan semula jadi, yang berkaitan dengan imunoterapi khusus alergen (ASIT). Teknik ini tidak membantu semua orang, tetapi banyak pesakit dapat membiarkan hidup selama beberapa tahun tanpa manifestasi alergi, mencegah peningkatan jumlah alergen dan perkembangan penyakit ini..

ASIT berdasarkan undang-undang homeopati atau vaksinasi, di mana rawatan seperti itu diperlakukan seperti. Untuk mengurangkan hiperaktif, alergen dimasukkan ke dalam tubuh dalam dos yang sangat rendah, secara beransur-ansur meningkatkannya dan menanamkan toleransi imunologi. Kaedah ini cukup memakan masa: memerlukan pematuhan ketat terhadap diet, ketiadaan alergen di persekitaran selama tempoh terapi (yang beberapa bulan) dan lawatan berkala ke ahli alergi.

Di samping itu, apitherapy dan phytotherapy telah mengumpulkan banyak pengalaman dalam memerangi alahan. Sudah tentu, anda harus memastikan bahawa tanaman ubat tertentu atau produk lebah itu sendiri tidak menyebabkan anda alergi..

Produk lebah untuk alahan

Orang yang sensitif terhadap debunga biasanya takut akan madu dan sisa buangan lebah yang lain. Walau bagaimanapun, pemprosesan dengan enzim lebah khas menghilangkan sifat alahan apiproduk. Oleh itu, madu, propolis, debunga, debunga lebah, roti lebah, bron drone, royal jelly, dll. tidak semestinya menyebabkan alahan sekiranya anda bertindak balas terhadap debunga. Tetapi untuk membetulkan kerja imuniti akan sangat membantu.!

Ahli phytotherapists berpendapat bahawa sebenarnya, alergi terhadap "produk" pekerja lapangan jauh lebih jarang daripada ketakutannya yang tidak dibenarkan. Dan pada zaman dahulu di Rusia, ia adalah madu dan produk lebah lain yang merupakan ubat terbaik, termasuk untuk alahan, yang kemudian disebut demam..

Produk lebah merangsang proses metabolik, mempromosikan penghapusan toksin dan toksin, membersihkan dan memperbaiki fungsi hati. By the way, meningkatkan fungsi hati jika berlaku alergi dengan sendirinya dapat menyebabkan penurunan hipersensitiviti terhadap alergen. Pasangan yang kami pertimbangkan - alergi dan imuniti - dipengaruhi secara positif oleh homogenate bron drone. Ia adalah hepatoprotector dan imunomodulator yang sangat baik, seperti yang dibuktikan dalam kajian I. I. Klishina. Selain itu, homogenate drone mengandungi protein imun beta-defensin, yang jumlahnya berkurang dengan ketara sekiranya berlaku alahan, yang menjadikan tubuh mudah terkena jangkitan.

Rawatan dengan debunga debunga berkaitan dengan kaedah terapi khusus alergen. Terdapat beberapa kajian yang menyokong alahan debunga dan habuk rumah. Sebaiknya anda mula mengambil lebah debunga sebulan sebelum musim berbunga. Anda perlu memulakan dengan dosis kecil (0,6 g, atau 1/8 sudu teh), secara bertahap meningkatkannya hingga maksimum 10 g pada saat berbunga.

Dengan mengambil kira hakikat bahawa produk lebah ini mudah rosak, masuk akal untuk membeli persediaan vitamin (bahan tambahan aktif secara biologi) berdasarkannya. Kaedah pemprosesan dan pemuliharaan yang betul dari segi teknologi membantu menjadikan sifat penyembuhannya dalam bentuk asalnya. Oleh itu, debunga lebah, royal jelly, disertai dengan antioksidan yang kuat dihidroquercetin dan vitamin C dan E, terkandung dalam biocomplex Apitonus P. Sebuah homogenate drone dalam kombinasi dengan vitamin D yang paling penting untuk sistem kekebalan tubuh terkandung dalam Osteo-Vit.

Ubat herba untuk alahan

Kesan anti-alergi dari banyak tumbuhan perubatan dikaitkan dengan sifat imunomodulator, detoksifikasi, pembersih darah, hepatoprotektif, pencernaan dan peningkatan metabolisme. Dalam amalan perubatan herba, alahan dan imuniti dapat diperbaiki dengan bantuan tanaman berikut:

  • echinacea, yang dikenali sebagai imunomodulator yang kuat, disyorkan untuk makanan dan jenis alahan lain, diresepkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak;
  • yarrow, kuahnya diminum dalam 1 sudu besar. tempat penginapan untuk semua jenis alahan;
  • licorice telanjang, bahan yang terdapat dalam komposisinya kepada gliserol sangat berguna untuk masalah sistem pernafasan, termasuk asma bronkial yang disebabkan oleh alahan;
  • chamomile, digunakan secara dalaman dan luaran untuk reaksi kulit;
  • jelatang yang menyengat, membersihkan hati dan darah, menguatkan sistem imun, digunakan secara dalaman dan luaran;
  • St John's wort, agen antiseptik dan anti-radang yang baik, kerana ia berkesan untuk alahan;
  • dandelion perubatan, membuang semua "sampah" dari badan, memperbaiki proses pencernaan dan metabolik;
  • elecampane, juga meningkatkan fungsi saluran gastrointestinal, hati, berguna untuk alahan ubat, makanan dan sejuk;
  • calendula, agen anti-radang yang kuat, digunakan secara dalaman dan luaran;
  • teh ivan (fireweed), mengaktifkan metabolisme dan saluran pencernaan, membuang toksin, logam berat, toksin;
  • dihydroquercetin (flavonoid dari pantat konifer) adalah antioksidan kuat (meneutralkan radikal bebas yang terbentuk dengan banyak semasa keradangan alergi), imunomodulator dan agen anti-alergi.

Sudah tentu, pengumpulan dan penuaian ramuan tidak selalu dapat dilakukan di kawasan bandar. Pengilang produk semula jadi yang diuji masa datang untuk menyelamatkan. Sebagai contoh, syarikat domestik Parafarm LLC menawarkan ubat herba tablet: Nettle P, Echinacea P, Dandelion P, Licorice P, Devyasil P, Ivan-tea P, Calendula P, Dihydroquercetin Plus, dll..

Rawatan dengan ubat semula jadi adalah jawapan yang bijak untuk alergi, jika kita ingat bahawa penyebabnya yang paling mendalam adalah seseorang berputus asa dengan alam semula jadi. Ini adalah ubat herba dan terapi lebah, ditambah dengan gaya hidup dan pemikiran yang sihat dan mesra alam, yang dirancang untuk memulihkan hubungan yang terputus.

Hubungan antara imuniti dan alahan

Kekebalan dan alahan: apa kaitannya?

Kesihatan manusia secara langsung bergantung pada aktiviti pertahanan dalaman - jika lemah atau tidak ada, badannya rosak dan mati, tidak tahan dengan serangan banyak agen asing. Sentuhan dengan mereka berlaku setiap hari, tetapi kerana pemeliharaan konsistensi fungsi sistem kekebalan tubuh, ia berlaku tanpa akibat yang tidak dapat dipulihkan. By the way, bahkan keradangan, yang dianggap identik dengan konsep "penyakit", sebenarnya adalah reaksi pertahanan khas yang diperlukan untuk mewujudkan batas antara kawasan yang sihat dan rosak dan memusnahkan faktor yang menyebabkan gangguan itu, dengan kerugian minimum untuk seluruh organisma..

Apakah hubungan antara alergi dan imuniti? Perlu dimulakan dengan kenyataan bahawa reaksi pertahanan cukup agresif, tetapi diatur oleh mekanisme khas: ini diperlukan agar sasaran serangan tidak sel yang sihat atau bahan yang tidak menimbulkan ancaman kepada tubuh.

Sekiranya terdapat hubungan dengan sebatian atau antigen asing yang berpotensi berbahaya, sifat sistem imun seperti kereaktifan digunakan - keupayaan untuk bertindak balas terhadap pencerobohan agen berbahaya. Untuk ini, reaksi selular dan humoral digunakan - dalam kes pertama, T- dan B-limfosit terlibat, pada yang kedua - kompleks khas sifat protein, iaitu antibodi.

Semasa pelaksanaan tindak balas imun, perkara berikut berlaku:

  1. Pengiktirafan antigen.
  2. Pemindahan maklumat mengenainya ke sel yang mengambil bahagian dalam reaksi pertahanan.
  3. Interaksi limfosit dan / atau antibodi dengan agen asing.
  4. Antigen memori.

Pembentukan memori imun dalam patogenesis (mekanisme pengembangan) alergi disebut pemekaan..

Ia dicetuskan pada hubungan pertama dengan agen penyebab, tetapi pada mulanya tidak menunjukkan gejala klinikal. Walau bagaimanapun, setelah penghasilan antibodi, atau imunoglobulin, kontak berulang menimbulkan reaksi reaksi pelindung dan berlakunya gangguan dari kulit, selaput lendir, saluran pencernaan, organ pernafasan.

Sebab-sebab perkembangan alahan

Mekanisme tindak balas imun, yang dipicu oleh kontak dengan bahan yang memprovokasi, adalah tipikal - yang sama pada semua orang dan wujud dalam proses evolusi. Tetapi jika, dalam kes patogen, sangat jelas mengapa reaksi pelindung diperlukan, kejadian alergi tidak menunjukkan manfaat praktikal. Lalu mengapa seseorang mula bersin setelah merasakan jeruk atau sangat gatal setelah menggunakan pelembap? Pakar menerangkan sebab yang berbeza untuk pembentukan kepekaan.

Pencetus yang paling ketara

Jika tidak - faktor pencetus atau memprovokasi. Ini termasuk seperti:

  • membebankan keturunan;
  • terapi ubat besar-besaran;
  • permulaan awal penggunaan antibiotik;
  • jangkitan akut dan kronik;
  • bersentuhan dengan bahan kimia yang keras;
  • pencemaran alam sekitar.

Kehadiran salah satu faktor tidak bermaksud pembentukan intoleransi individu yang tidak dapat dielakkan. Yang paling biasa adalah satu set pencetus; malah membebankan keturunan, iaitu kehadiran gen yang menyumbang kepada perkembangan kepekaan, tidak menampakkan diri tanpa provokasi tambahan.

Tekanan dan "faktor kemandulan"

Pakar telah lama mengetahui bahawa kegelisahan dapat menyebabkan kerosakan fungsi sistem imun. Pelbagai organ menderita - perut, usus, buah pinggang; simpanan pemulihan habis.

Tekanan dapat melemahkan daya tahan terhadap jangkitan dan menyumbang kepada pembentukan reaksi hipersensitiviti - iaitu intoleransi alergi.

Juga diakui secara meluas adalah "teori kebersihan", atau "faktor kemandulan", yang menyatakan bahawa pendekatan keadaan hidup dengan petunjuk kebersihan maksimum mengurangkan keperluan perlindungan imun pada tahap standard.

"Jurang" yang dihasilkan dipenuhi oleh reaksi terhadap bahan yang, pada prinsipnya, tidak menimbulkan bahaya - "titik aplikasi" adalah makanan, debu, rambut haiwan, kosmetik.

Alergi dan kekurangan imuniti

Dipercayai secara meluas bahawa sebab reaksi kepekaan individu terletak pada kelemahan fungsi pelindung tubuh..

Sudah tentu, ada arti tertentu dalam hal ini - bagaimanapun, prasyarat untuk pembentukan gangguan dapat dibuat dengan jangkitan (terutama yang berlaku secara kronik), penyakit lain yang entah bagaimana mempengaruhi daya tahan (rintangan) terhadap rangsangan.

Walau bagaimanapun, alergi adalah kepekaan yang meningkat secara patologi. Mekanisme yang bertanggungjawab untuk pelaksanaannya tidak ditekan, tetapi, sebaliknya, diaktifkan. Oleh itu, penyakit ini tidak boleh dianggap sebagai contoh kekurangan imuniti. Sebaliknya, ia dicirikan oleh reaksi ganas yang tidak berlaku dengan kegagalan struktur pelindung..

Alergi adalah fenomena tindak balas yang tidak mencukupi terhadap antigen yang berkaitan dengan disfungsi sistem imun..

Pada masa yang sama, orang-orang dengan intoleransi mungkin melihat peningkatan kerentanan terhadap jangkitan. Terdapat hubungan bersama antara penyakit ini: jangkitan dengan virus dan bakteria meningkatkan kepekaan selaput lendir terhadap antigen dari debu rumah tangga, air liur dan rambut haiwan, dan debunga. Dan keradangan yang berkaitan dengan alahan mempengaruhi mekanisme pertahanan tempatan (contohnya, komposisi dan jumlah rembesan kelenjar di hidung), dapat mengurangkan kereaktifan imun dan dengan itu memudahkan penembusan agen patogen.

Imunoterapi: ciri dan faedahnya

Telah diketahui bahawa hasil rawatan terbaik dapat diperoleh dengan menghilangkan penyebab perkembangan proses yang tidak menguntungkan atau dengan mempengaruhi kaitan mekanisme pembentukan, yaitu, patogenesis.

Prinsip ini digunakan secara meluas dalam kes jangkitan - contohnya adalah pemberian antibiotik, antivirus, antipiretik kepada pesakit. Bagi intoleransi individu, kaedah yang agak baru yang disebut ASIT, atau imunoterapi khusus alergen, semakin popular..

Apa kelebihannya?

Oleh kerana hubungan antara kepekaan dan reaksi pelindung tubuh telah dipertimbangkan, kesannya bukan pada gejala penyakit yang mengganggu pesakit, tetapi pada patogenesis. Ini membezakan ASIT dengan baik dari semua kaedah rawatan lain, yang hanya menghilangkan simptom sementara dan tidak dapat mencegahnya..

Inti dari ASIT adalah pembentukan toleransi imunologi yang disebut, iaitu kekebalan terhadap provokasi. Dengan bantuannya, anda boleh mencapai kesan seperti:

  1. Penurunan kepekaan terhadap alergen.
  2. Mengurangkan keperluan ubat.
  3. Pencegahan perkembangan proses keradangan.
  4. Pengampunan (keadaan tidak adanya gejala intoleransi).

Sekiranya hasil ASIT berjaya, anda boleh bergantung pada hilangnya tanda-tanda alergi selama beberapa tahun; di samping itu, dengan permulaan terapi yang tepat pada masanya, perkembangan asma bronkial pada pesakit dengan rhinitis dan dermatitis dicegah, dan pada orang yang sudah menderita penyakit ini - berkembang menjadi bentuk yang lebih teruk.

Bagaimana ASIT dijalankan? Peningkatan dos alergen yang diubah, atau diubah khas (suntikan atau sublingual, iaitu, di bawah lidah) disuntik ke dalam tubuh pesakit, keadaannya dipantau menggunakan ujian makmal. Kursus am boleh beberapa bulan.

Imunoterapi tidak dilakukan untuk orang yang mempunyai bentuk patologi yang teruk, termasuk alahan, dan juga tumor.

ASIT bukan sahaja mempunyai sifat positif, ia juga mempunyai kontraindikasi (di bawah umur 5 tahun, mengambil ubat kumpulan beta-blocker, monoamine oxidase inhibitor, asma yang tidak terkawal, imunodefisiensi). Pengenalan alergen boleh mencetuskan reaksi tempatan dan umum - urtikaria, bronkospasme, kejutan anaphylactic. Walau bagaimanapun, walaupun perlu berhati-hati dalam menjalani terapi, ASIT tetap merupakan kaedah paling moden dan berkesan untuk merawat alahan yang ada pada pesakit..

Alergi dan imuniti

Alergi dan imuniti berkait rapat. Akibat reaksi alergi, sistem ketahanan badan menjadi lemah. Agar alergi tidak mempengaruhi sistem kekebalan tubuh, perlu merawat penyakit yang sesuai tepat pada masanya..

Kekebalan dan alahan: apa kaitan antara mereka

Reaksi alergi diperhatikan dengan penurunan imuniti, dinyatakan dalam pengumpulan IgE, pelepasan histamin. Pada masa yang sama, keupayaan tubuh untuk melawan penyakit berjangkit menurun..

Nota! Dengan penurunan imuniti tempatan di kawasan selaput lendir saluran pernafasan, proses penembusan jangkitan ke dalam badan difasilitasi. Kerana kekurangan daya tahan, alergen menyerang organ sistemik manusia. Hasilnya adalah penyakit serius yang sukar dirawat..

Sebab-sebab perkembangan alahan

Mekanisme tindak balas imun, yang dipicu oleh interaksi dengan alergen, adalah sama pada semua pesakit. Tetapi sebab-sebab pembentukan kepekaan terhadap pengaruh faktor yang memprovokasi bervariasi. Alergi sering muncul apabila bersentuhan dengan bahan kimia atau hidup dalam keadaan persekitaran yang buruk.

Pencetus yang paling ketara

Pencetus yang ketara adalah faktor yang menimbulkan reaksi alergi. Ini termasuk:

  • kecenderungan keturunan terhadap alahan;
  • penyakit berjangkit akut dan kronik;
  • bersentuhan dengan bahan toksik.

Semasa mengetahui bagaimana alergi mempengaruhi imuniti, perlu diperhatikan bahawa dalam kebanyakan kes terdapat kombinasi faktor yang memprovokasi. Bahkan keturunan yang membebankan biasanya tidak menampakkan diri dengan cara apa pun tanpa pengaruh pencetus tambahan..

Reseptor Tlr2 untuk alahan

Perlu diperhatikan kesan alergi terhadap keadaan epitel bersilia yang terletak di saluran pernafasan. Dalam beberapa keadaan, penekanan sebahagian aktiviti TLR2 diperhatikan. Ia adalah reseptor seperti tol yang bertanggungjawab untuk merangsang imuniti sel.

Kekebalan dalam alergi semakin lemah, kerana reseptor seperti tol mampu mengikat dengan liposakarida yang terdapat di dinding sel bakteria berbahaya. Liposakarida, ketika memasuki aliran darah, seterusnya, menyebabkan keracunan yang teruk.

Kekebalan rendah dengan alahan disertai dengan manifestasi berikut:

  • suhu tinggi;
  • degupan jantung yang cepat;
  • turun naik tekanan darah yang tajam;
  • perkembangan kejutan septik.

Hubungan antara konsep seperti alergi dan imuniti, dalam hal ini, diucapkan. Biasanya, apabila protein membran mengikat dengan liposakarida bakteria patogen, tindak balas imun dicetuskan. Dengan penurunan aktiviti protein TLR2, gangguan tindak balas imun berlaku apabila agen berjangkit menyerang badan.

Peptida imun untuk alahan

Dengan reaksi alergi, aktiviti beta-defensin berkurang. Beta-defensin adalah peptida yang tergolong dalam defensin (protein imun). Protein imun seperti itu secara langsung terlibat dalam proses fagositosis..

Peptida kumpulan ini, yang meningkatkan fungsi penghalang tubuh, membantu melawan patologi yang disenaraikan di bawah:

  • selesema;
  • sitomegalovirus;
  • herpes;
  • penyakit yang diprovokasi oleh mikroorganisma patogen Pseudomonas aeruginosa;
  • adenovirus.

Penting! Dengan kekebalan yang lemah, disertai dengan penurunan jumlah defensin dalam badan, jerawat mungkin berlaku.

Katelicidin

Cathelicidin adalah protein antimikroba dengan berat molekul rendah. Ia terdapat di:

  • neutrofil;
  • monosit;
  • limfosit;
  • sel epitelium.

Protein antimikrob berperanan penting dalam kelancaran fungsi tubuh manusia. Contohnya, cathelicidin:

  • aktif melawan bakteria patogen tertentu;
  • protein yang ditentukan terlibat dalam pertumbuhan semula epitel;
  • cathelicidin melindungi sperma daripada kerosakan oleh mikroorganisma patogen ketika bergerak melalui saluran genital wanita (ke telur).

Tekanan dan faktor kemandulan

"Faktor kemandulan" ("teori kebersihan") telah tersebar luas. Semasa mewujudkan keadaan hidup yang hampir ideal, dekat dengan parameter kemurnian maksimum, keperluan tubuh untuk perlindungan imun berkurang. Akibatnya, alergi boleh berkembang menjadi bahan yang, pada prinsipnya, tidak menimbulkan bahaya tertentu. Alergen ini termasuk habuk, rambut kucing, dan makanan tertentu. Dalam kes yang teruk, reaksi alergi yang teruk berkembang, disertai dengan edema Quincke.

Alergi dan kekurangan imuniti

Alahan tidak boleh dianggap sebagai contoh kekurangan imuniti. Reaksi alahan adalah kepekaan badan yang meningkat secara patologi. Mekanisme yang bertanggungjawab untuk pelaksanaannya diaktifkan, tidak ditekan.

Imunoterapi: ciri dan faedahnya

ASIT (imunoterapi khusus alergen) mempunyai kesan yang baik pada tubuh. Ia membantu membina toleransi imunologi.

Kesan positif ASIT pada badan adalah seperti berikut:

  • penurunan kepekaan terhadap kesan alergen;
  • mengurangkan keperluan ubat;
  • mencegah penyebaran keradangan selanjutnya.

ASIT juga berkesan sekiranya asma diperhatikan dengan alahan. Semasa menggunakan teknik ini, dos yang meningkat secara beransur-ansur dari alergen yang diubah khas dimasukkan ke dalam tubuh pesakit. Dalam kes ini, keadaan pesakit dipantau menggunakan ujian klinikal..

Walaupun ASIT secara keseluruhan mampu mempengaruhi tubuh secara positif, terdapat beberapa kontraindikasi terhadap penggunaan teknik ini:

  • umur kanak-kanak (sehingga lima tahun);
  • mengambil ubat-ubatan yang tergolong dalam kumpulan beta-blocker;
  • asma teruk;
  • kehadiran imunodefisiensi.

Penting! Dalam beberapa kes, apabila alergen dimasukkan ke dalam badan, akibat negatif seperti kejutan anaphylactic, bronkospasme berlaku..

Cara menguatkan badan dan kaedah pencegahan

Memerangi reaksi alahan melibatkan:

  • pengecualian hubungan dengan alergen;
  • penggunaan ubat dengan sifat antihistamin;
  • penggunaan secretolytics dan bronchodilators untuk meningkatkan fungsi organ yang terjejas oleh reaksi alergi;
  • mengambil ubat dari kumpulan glukokortikosteroid untuk menekan keradangan.

Perlu difikirkan bagaimana meningkatkan imuniti yang lemah sekiranya berlaku alahan. Kompleks pengambilan vitamin dan penyertaan dalam makanan sejumlah besar ikan, daging dan sayur-sayuran segar membantu menguatkan sistem imun. Tetapi semasa menyusun menu harian, anda perlu memastikan bahawa tidak ada alergi makanan terhadap produk apa pun..

Untuk mengurangkan kesan alergi terhadap imuniti, tanaman ubat dengan kesan imunomodulator, hepatoprotektif dan detoksifikasi juga digunakan. Herba perubatan ini merangkumi:

  • echinacea. Tumbuhan ubat mempunyai kesan imunomodulator yang ketara;
  • licorice. Tumbuhan perubatan boleh digunakan untuk gangguan sistem pernafasan. Cara yang dibuat berdasarkan licorice digunakan dalam rawatan asma bronkial, yang diprovokasi oleh reaksi alergi;
  • jelatang yang menyengat. Tumbuhan perubatan membantu menguatkan sistem imun, membersihkan darah;
  • St. John's wort, dikurniakan kesan anti-radang dan antiseptik yang ketara.

Untuk tujuan pencegahan, anda juga boleh menggunakan agen yang mengandungi dihydroquercetin. Flavonoid ini mempunyai kesan antioksidan yang ketara. Ia meneutralkan aktiviti radikal bebas, mempunyai kesan anti-alergi.

Ubat-ubatan rakyat secara aktif digunakan dalam rawatan alahan. Minuman yang dibuat berdasarkan dandelion perubatan membantu meningkatkan proses metabolik, menormalkan pencernaan. Bermakna dengan elecampane berguna untuk alahan makanan, penyakit saluran gastrousus. Teh Ivan membantu menghilangkan toksin dan logam berat dari badan.

Apabila gejala pertama yang tidak diingini muncul, ujian darah diambil untuk imunoglobin (antibodi). Kajian sedemikian dijalankan untuk menentukan alergen..

Alergi adalah kesalahan imuniti

Definisi klasik alergi adalah bahawa ia adalah "hipersensitiviti sistem imun", tetapi lebih tepat untuk mengatakan - "reaksi sistem kekebalan yang salah." Di sinilah alahan - satu kesilapan. Bahan yang sama sekali tidak berbahaya: debu, serpihan kulit, makanan, serbuk sari - dianggap oleh sistem kekebalan tubuh sebagai musuh terburuk, yang disertai dengan reaksi ganas yang memusnahkan bahan-bahan berbahaya ini, dan pada masa yang sama merosakkan sel dan tisu di sekitarnya, yang bahkan boleh menyebabkan kematian. Anda boleh mengelaskan alahan kepada pelbagai jenis. Terdapat klasifikasi mengikut mekanisme perkembangan reaksi dan kepantasan, mengikut gejala, menurut keparahan, menurut alergen. Tetapi jauh lebih menarik untuk memahami soalan tradisional: "Siapa yang harus dipersalahkan?" dan "Apa yang perlu dilakukan?"

Dari mana dia datang?

Kemunculan penyakit ini harus dipersalahkan... peradaban moden. Pada masa ketika seseorang lebih dekat dengan alam semula jadi, tidak ada yang mendengar tentang alahan - maka orang sibuk dengan soalan yang lebih mendesak - misalnya, di mana mencari makanan dan bagaimana tidak meracuninya. Tahap kebersihan, bahkan dengan mempertimbangkan saluran air Rom dan mandi Rusia, terus terang, jauh lebih sederhana. Tidak ada antibiotik, tidak ada peti sejuk, dan makanan memasak lebih banyak digunakan untuk membuat kunyah lebih mudah daripada mensterilkan. Hampir semua orang, dari petani hingga raja, mempunyai kutu, kutu, cacing dan sejumlah besar parasit lain (semuanya seperti di alam semula jadi - cuba cari singa tanpa kutu di savana Afrika). Bagi sistem kekebalan tubuh, keadaan seperti itu adalah normal, walaupun mustahil untuk menyingkirkan sejumlah parasit yang tidak terhingga, sekurang-kurangnya bilangan dan aktiviti pemusnahnya dapat dikendalikan..

Awas penipu

Alergi adalah niche yang subur bagi para penipu. Alergi tidak dapat disembuhkan, anda hanya boleh mencapai keadaan tanpa gejala, pengampunan. Oleh itu, mereka yang berjanji untuk menyembuhkan alergi sepenuhnya tidak masuk akal. Tiada makanan tambahan, ramuan atau alat laser yang "mengusir parasit" dapat membantu mengatasi masalah ini. Tidak ada "teknologi revolusioner" dengan penggunaan mumiyo dan eksotik biologi lain. Para saintis mengusahakan masalah ini, tetapi, sayangnya, belum ada penyelesaian. Bezakan intoleransi makanan (PN) dari alahan makanan (PA). PN adalah kompleks gejala yang disebabkan oleh pengambilan makanan yang badannya tidak memberi tindak balas yang mencukupi. Terdapat banyak sebab untuk PN: penyakit gastrousus; sifat toksik produk; penggunaan makanan yang menyebabkan pembebasan histamin (putih telur, ketam, strawberi, tomato, coklat, nanas, kacang tanah); makan makanan yang mengandungi banyak histamin dan bahan aktif yang serupa (wain merah, salami, saus tomat, terung, pisang, keju keras); mengambil ubat-ubatan yang menekan enzim yang merosakkan histamin. Bagaimanapun, PN tidak dipicu oleh salah satu daripada empat jenis reaksi hipersensitiviti imun dan tidak dikaitkan dengan alahan. Walaupun begitu, sebilangan "pakar diagnostik" menunjukkan PN sebagai penyebab sebenar manifestasi alahan dan mendiagnosisnya menggunakan ujian imunoglobulin G, ujian dengan neutrofil, eritrosit. Sementara itu, PN adalah patologi terpisah (apalagi, jarang) yang tidak dapat dikesan oleh ujian ini.

Untuk kawalan ini, kami mempunyai pautan kekebalan khusus yang lengkap: eosinofil, sel mast, basofil, limfosit yang disambungkan ke sistem reseptor dan molekul isyarat khas, serta molekul tindak balas pantas (yang paling terkenal di antaranya adalah histamin), dan semua ini berlaku dengan penyertaan imunoglobulin E (IgE). Apa yang dilakukan sistem ini dalam keadaan peradaban moden yang terobsesi dengan kebersihan, ketika kehadiran parasit di dalam badan, serta jangkitan serius - situasi agak jarang terjadi?

Apa nak buat?

Dengan menyelesaikan situasi "Siapa yang harus dipersalahkan?" dan "Apa yang perlu dilakukan?" Doktor dan saintis bekerja dalam kerangka hipotesis kebersihan - bidang imunologi yang cukup baru. Nampaknya jika meningkatkan tahap kebersihan dan menghilangkan parasit menyebabkan peningkatan alergi, maka untuk menyembuhkannya, cukup untuk berhenti mencuci dan mula makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang belum dicuci dan daging setengah matang untuk dijangkiti cacing. Kedengarannya agak logik, walaupun hasilnya akan jauh dari yang diharapkan: dengan adanya alergi, kebarangkalian untuk "melatih semula" sistem kekebalan tubuh dengan mendapati aktiviti yang tepat adalah kecil, tetapi risiko keracunan dan mendapat helminthiasis yang teruk sangat tinggi. Walaupun begitu, banyak ujian klinikal telah dijalankan untuk merawat kes-kes alahan yang sangat teruk dengan menjangkiti pesakit dengan helminths hidup (untuk keselamatan yang lebih besar) yang diubah. Lebih-lebih lagi, keputusan ujian ini kelihatan sangat menjanjikan..

Tetapi masih ada cara yang lebih baik dan lebih selamat. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ketika anda menyebut alahan adalah debu. Ia bukan sahaja alergen yang kuat, tetapi juga berfungsi sebagai kediaman bagi musuh alergi yang hebat - tungau debu rumah. Itulah sebabnya penting untuk mengurangkan bilangan permukaan berbulu, berdebu dan berbulu di rumah sebanyak mungkin - tanggalkan permaidani, ganti langsir dengan tirai, ganti bantal dan selimut bulu dan selimut dengan kain sintetik dan lakukan pembersihan basah seminggu sekali.

Walau bagaimanapun, habuk adalah faktor penting, tetapi bukan satu-satunya faktor. Makanan makanan mempunyai kesan serius terhadap manifestasi alahan. Bakteria bermanfaat dalam usus dapat makan dan memecah beberapa alergen, mereka juga memberi isyarat berterusan sistem kekebalan tubuh untuk mengurangkan tahap reaksi - "isyarat tolerogenik", dan isyarat ini tidak hanya berfungsi dalam sistem pencernaan, tetapi juga pada tahap keseluruhan organisma. Jadi, membetulkan keadaan di saluran gastrousus (GIT), anda dapat mengurangkan konjungtivitis alergi atau rinitis. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh melakukan iklan yogurt ajaib dan makanan tambahan, kadang-kadang cukup untuk menambah jumlah makanan "hidup": sayur-sayuran dan buah-buahan mentah, produk susu yang ditapai.

Segala jenis reaksi berdasarkan tindak balas sistem imun yang tidak mencukupi: dan bukannya melindungi tubuh, ia akan merosakkan tisu dan selnya sendiri. Hubungan pertama dengan alergen menyebabkan pembentukan sebilangan besar antibodi IgE (lebih jarang IgG4). Antibodi ini terpaku pada sel mast dan basofil. Apabila alergen memasuki badan untuk kali kedua, antibodi di permukaan sel mengenalinya, sel-sel diaktifkan dan melepaskan sejumlah besar molekul yang menyebabkan gejala alergi dan kerosakan tisu di sekitar tapak hubungan dengan alergen - histamin, heparin, serotonin, faktor pengaktifan platelet, prostaglandin, leukotrienes, dll. Bergantung pada molekul mana yang berlaku, dan berapa banyak yang dibuang, manifestasi alergi yang berlainan berkembang: dari gatal dan hidung berair hingga sukar bernafas (asma) dan bahkan anafilaksis, misalnya, dalam bentuk edema Quincke.

Faktor penting lain ialah iklim. Pilihan terburuk bagi penghidap alergi adalah iklim sejuk, berangin dan lembap. Yang terbaik adalah kering dan hangat, dengan sedikit pertumbuhan tropika yang subur. Itulah sebabnya perjalanan ke laut adalah pilihan yang bagus. Air laut masin membantu melegakan alergi kulit, dan sinar matahari mencetuskan mekanisme toleransi lain yang berkaitan dengan vitamin D, peningkatan pemanasan kulit dan sel T pengatur. Kebetulan dua minggu percutian laut untuk orang yang alergi cukup untuk "menahan diri" dengan manifestasi alahan yang kurang selama satu tahun hingga musim panas berikutnya. Dalam kes yang teruk, anda boleh memikirkan perubahan iklim. Walau bagaimanapun, ini tidak selalu membantu, dan aspek perubatan tidak ada kaitan dengannya. Sebagai contoh, pemerintah Australia, selama bertahun-tahun menetap wilayah gurun dan separa gurun di benua, sengaja mengkaji statistik alergi. Ternyata tempat-tempat ini, kerana ketiadaan alergen (tumbuhan dan haiwan) dan kelembapan hampir sifar, hanyalah hadiah untuk penghidap alergi. Benar, setelah penempatan wilayah, keadaan berubah - orang dengan cepat menyediakan diri mereka dengan alergen, membina rumah hijau dengan tanaman berbunga liar, mewujudkan sistem pengairan dan membawa pulang haiwan.

Petua sejagat yang lain ialah menghentikan ubat-ubatan sendiri dengan antibiotik sepenuhnya. Ubat ini hanya boleh diambil seperti yang diarahkan oleh doktor anda. Pengurangan dos dan tempoh diri - dan anda dapat menumbuhkan koloni bakteria tahan yang bertahan secara separa. Mereka akan menentang mikroflora normal, mengurangkan isyarat tolerogeniknya, menyebabkan alahan. Sebaliknya, penggunaan antibiotik dengan setiap "bersin" akan menyebabkan penindasan mikroflora bermanfaat dan kemunculan strain tahan antibiotik - yang paling kuat dan berbahaya.

Kenali musuh dengan pandangan

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak faktor yang boleh menyebabkan alahan. Untuk mengurangkan manifestasi, anda perlu mengurangkan hubungan dengan alergen, tetapi bagaimana menentukan apa sebenarnya penyebab reaksi?

Sekiranya berlaku alahan makanan, terutamanya pada kanak-kanak, anda harus bertindak secara percubaan dan kesilapan - satu demi satu (dan bukan satu set sepuluh!) Perkenalkan produk baru, mengawal reaksi. Kaedah ini bagus, tetapi mempunyai kelemahan besar - kebetulan alergi tidak berkembang pada makanan, tetapi, katakanlah, kepada cecair pencuci pinggan. Dalam kes ini, kebetulan pelbagai faktor boleh menyebabkan kesimpulan yang tidak betul: sebagai contoh, makanan yang dimakan sejuk dari pinggan dan sudu, di mana cairan ini kekal, akan menyebabkan manifestasi alahan, dan makanan yang dimakan panas tidak akan (alergen dimusnahkan)... Oleh itu, semasa membuat buku harian makanan, anda tidak boleh terbawa-bawa dengan sekatan tanpa melihat ke belakang dan dari semasa ke semasa anda harus mengembalikan makanan yang dilarang dengan berhati-hati, kerana reaksi boleh berubah (terutama pada anak-anak).

Senjata untuk melawan alahan

Semua rawatan perubatan untuk alahan harus ditetapkan secara eksklusif oleh ahli alergi atau ahli dermatologi. Mereka bergantung pada jenis reaksi alergi dan juga di mana ia berlaku. Terdapat beberapa kumpulan ubat. Antihistamin. Ubat ini menekan tindak balas sel dalam sistem kekebalan tubuh terhadap histamin, mengurangkan gejala alergi. Ubat generasi lama (tavegil, suprastin) menekan semua jenis reseptor histamin, menyebabkan mengantuk dan kesan sampingan yang lain, ubat generasi terkini (khusus H1) tidak mempunyai kekurangan ini (kumpulan loratadine, cetirizine (zirtec), telfast dan lain-lain). Untuk rawatan konjungtivitis alergi, rinitis, terdapat antihistamin yang serupa dalam bentuk titisan mata atau semburan hidung. Anti radang. Yang paling kuat adalah ubat hormon - kortikosteroid dan analognya. Untuk rawatan manifestasi kulit terdapat bentuk berupa krim / salap, ada titisan mata, untuk rawatan asma - penyedut, kadang-kadang tablet. Penggunaan kumpulan ubat ini tanpa preskripsi doktor boleh menyebabkan kesan sampingan yang sangat serius dan tidak menyenangkan. Sebaliknya, penolakan untuk menggunakannya jika diresepkan oleh doktor, terutamanya pada asma, boleh berakhir dengan teruk. Inhibitor leukotrienes (kumpulan molekul keradangan lain). Kumpulan ubat baru yang berkesan dengan kesan anti-radang. Mereka digunakan terutamanya untuk asma. Ubat bronkodilator. Pesakit asma memerlukannya untuk menghilangkan gejala asma yang paling dahsyat - kesukaran bernafas, yang berlaku kerana kekejangan otot licin di saluran udara. Mereka biasanya dalam bentuk inhaler tetapi terdapat pil. Natrium cromoglycate. Menekan pelepasan produk keradangan oleh sel mast, menstabilkan membran sel mereka. Akibatnya, setelah bersentuhan dengan alergen, sel mast tidak menyebabkan reaksi yang serius. Ia boleh berkesan untuk semua bentuk alahan, dan, oleh karenanya, ia boleh didapati dalam pelbagai bentuk: tablet, alat sedut, titisan mata, semburan hidung. Enterosorben. Selalunya bermanfaat untuk alahan makanan. Puasa terapeutik, memerangi sembelit, terapi enzim (setelah diagnosis kekurangan enzim) juga dapat mengurangkan manifestasi PA. Antibodi terhadap IgE. Ia adalah salah satu rawatan terbaru untuk asma dan rinitis alergi (hipersensitiviti jenis I). Antibodi mengikat imunoglobulin IgE dalam darah dan menghalangnya mengikat sel imun, mengurangkan reaksi yang terakhir terhadap IgE yang sudah terikat, dan mengurangkan pengeluaran IgE baru. Penindasan mediator dan molekul keradangan lain. Pada dasarnya, ubat-ubatan dalam kumpulan ini setakat ini hanya dikaji pada tahap ujian klinikal..

Dari usia 3-5 tahun, masuk akal untuk melakukan ujian alahan: in vitro (dalam tabung uji) atau in vivo (pada kulit). Walau bagaimanapun, ujian ini hanya menunjukkan kemungkinan alahan (yang juga boleh berubah dari masa ke masa). Setiap kaedah mempunyai kebaikan dan keburukan, jadi pilihannya bergantung kepada ahli alergi.

Topik besar yang terpisah adalah kanak-kanak dan haiwan peliharaan. Hampir selalu (walaupun sebelum melakukan ujian atau jika ada hasil yang negatif), haiwan disarankan untuk menyingkirkannya, takut risiko terkena asma. Dalam konsep menghilangkan alergen, pendekatan ini betul. Walau bagaimanapun, statistik mengenai sampel populasi yang besar menunjukkan yang sebaliknya: dalam keluarga di mana kanak-kanak dibesarkan dengan haiwan peliharaan, alahan jarang berkembang dan manifestasi yang kurang serius. Perbezaan yang paling ketara diperhatikan pada usia hingga satu tahun, yang lebih kecil - hingga tiga tahun, dan setelah lima tahun perbezaannya hilang. Para saintis menjelaskan data-data ini sebagai berikut: semasa tempoh pembelajaran sistem imun kanak-kanak, ketika mekanismenya belum diperbaiki, ia dilengkapi dengan sumber bulu, air liur, epitelium yang banyak. Oleh itu, hubungan imuniti yang tidak berfungsi berfungsi sebagai tindak balasnya terhadap semua bahan ini dan melatih tindak balas yang betul dan mencukupi..

Adakah mungkin untuk disembuhkan

Alergi yang sudah berkembang, sayangnya, tidak dapat disembuhkan. Apa-apa terapi hanya bertujuan untuk mengurangkan gejala, dan hasil terbaik yang dapat diperoleh adalah keadaan tanpa gejala. Tetapi keadaan ini (pengampunan) dengan pendekatan yang tepat dapat bertahan selama bertahun-tahun.

Pertama sekali, adalah perlu untuk mengenal pasti alergen dan mengecualikan atau mengurangkan hubungan dengannya. Untuk beberapa jenis alergi (biasanya pada debunga, hingga tanaman berbunga), kaedah rawatan yang disebut "hiposensitisasi spesifik" berfungsi, ketika pesakit disuntik dengan alergen dalam konsentrasi yang meningkat, mengubah tindak balas imun menjadi yang mencukupi. Kaedah ini memerlukan rawatan yang panjang (hingga tiga tahun), tetapi sangat berkesan. "Rawatan haiwan kesayangan" berfungsi dengan cara yang sama, ketika orang alergi dewasa mendapat kucing atau anjing, melalui 2-3 minggu yang sukar, dan kemudian mendapati bahawa manifestasi alahan telah menurun atau bahkan hilang. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa sejumlah besar alergen yang menembusi kulit dan selaput lendir dapat mengubah reaksi alergi ke yang mencukupi. Tetapi kaedah ini sama sekali tidak disarankan bagi mereka yang mempunyai bentuk alergi yang teruk, terutama mereka yang mengalami kesukaran bernafas (asma), dan dalam hal apapun memerlukan perundingan dengan doktor..

Penyakit saraf

Sebenarnya, hampir separuh daripada manifestasi alahan adalah psikosomatik: neurodermatitis, asma bronkial psikosomatik. Alergi yang nyata menampakkan diri tanpa mengira sama ada orang alergi mengetahui bahawa dia telah memakan produk berbahaya. Dan psikosomatik - apabila seseorang yang alergi berfikir bahawa dia telah memakan produk berbahaya (tidak kira sama ada dia benar-benar memakannya). Yang terakhir ini berlaku apabila "semua penyakit berasal dari saraf", dan anda perlu mengubatinya dengan psikoterapis yang kompeten, atau hanya mengatur saraf anda - lakukan pendidikan jasmani atau hobi kegemaran anda, dan alergi akan hilang dengan sendirinya. Sekiranya saraf tidak dirawat, hasil ujian alergi akan positif sepanjang masa, dan pada alergen yang berbeza, dan ubat tidak akan memberi kesan. Oleh itu, jika alahan lebih cenderung berlaku semasa tekanan, perlu dipertimbangkan sejauh mana psikosomatiknya..

Penulis teks tersebut adalah ahli alahan-imunologi, calon sains perubatan

Turun dengan penyakit: bagaimana meningkatkan imuniti sekiranya berlaku alahan

Segala-galanya saling berkaitan dalam tubuh manusia, dan alahan dan imuniti adalah pengesahan yang jelas mengenai perkara ini. Dipercayai secara meluas bahawa penurunan imuniti menyebabkan reaksi alergi, dan sebaliknya, peningkatannya mengurangkan kepekaan terhadap alergen. Nampaknya pola seperti itu menggariskan jalan langsung untuk menghilangkan alergi dengan merangsang sistem kekebalan tubuh. Walau bagaimanapun, peningkatan kejadian penyakit alergi menunjukkan bahawa semakin banyak orang jatuh ke jalan buntu. Adakah mungkin untuk keluar dari situ?

Statistik alahan

Alergi adalah momok sebenar masyarakat moden. Kita boleh bercakap dengan selamat mengenai sifat pandemik penyebarannya. Dalam beberapa dekad terakhir sahaja, jumlah penghidap alergi di dunia telah meningkat 3-4 kali ganda. Menurut salah satu ramalan yang mengecewakan, menjelang tahun 2020 separuh penduduk dunia akan menderita akibat alahan yang lebih besar atau lebih rendah..

Sudah hari ini, menurut WHO, 40% manusia mempunyai alahan. Di Rusia, menurut anggaran pakar dari Institut Imunologi Rusia, kira-kira 30% rakan senegara kita alah. Antara patologi alergi yang utama ialah asma bronkial, yang mempengaruhi setiap penduduk ke-12 di negara kita. Ia diikuti oleh rinitis, dermatitis, ubat-ubatan dan alahan makanan..

Ahli alergi menekankan bahawa statistiknya sangat hampir. Memang, tidak setiap orang Rusia tergesa-gesa untuk berjumpa doktor, misalnya, dengan selesema bermusim, tidak mengira alahan sebagai penyakit serius dan lebih suka mengambil ubat sendiri. Dan sia-sia! Sekiranya tidak mendapat rawatan yang tepat, rhinitis boleh berubah menjadi penyakit yang lebih berbahaya - asma..

Oleh itu, jika anda mengesyaki alergi, anda harus segera menghubungi ahli alahan-imunologi. Perhatikan bahawa nama khas ini menunjukkan betapa eratnya alergi dan imuniti..

Mengapa abad ke-21 boleh menjadi abad alahan?

Peningkatan pesat dalam jumlah penghidap alergi, tindak balas alahan yang tidak biasa dan seringkali sangat teruk adalah ancaman sebenar bagi manusia pada abad ke-21. Sebab-sebab ini terletak pada pencemaran alam sekitar dan diet yang tidak sihat, yang merangkumi bahan kimia dan bahan. Pemusnahan sistem imun juga mendorong penyalahgunaan dadah (terutamanya antibiotik) dan pelbagai vaksinasi.

Penggunaan bahan kimia rumah tangga dan kebersihan diri juga menyumbang kepada kerosakan sistem imun. By the way, di negara-negara membangun, di mana orang hidup dalam keadaan kurang steril, tahap alergi jauh lebih rendah. Anak-anak dari keluarga besar dan berpendapatan rendah yang kurang memperhatikan masalah kebersihan juga kurang terdedah kepada alahan..

Faktanya adalah bahawa dengan tahap kebersihan yang tinggi, tahap bahaya kesihatan sebenar dikurangkan secara buatan, kerana sistem kekebalan tubuh mula bertindak balas secara agresif terhadap antigen yang tidak berbahaya seperti tungau debu, debunga, dll..

Pemanasan iklim juga menyumbang kepada proses alergi yang berjaya di negara kita. Pembungaan serentak banyak tumbuhan sekaligus, kemunculan spesies tumbuhan alergenik baru, seperti ragweed, memperbanyak barisan penghidap alergi.

Secara amnya, alahan boleh disebut sebagai pembalasan kerana menolak hidup selaras dengan alam. Semakin kita berusaha untuk menyelamatkan nyawa kita dengan bantuan penemuan teknikal dan kimia, semakin kekebalan kita menjadi kekebalan. Tetapi pelarian manusia dari alam tidak dapat dinobatkan dengan kejayaan, kerana dia sendiri adalah sebahagian daripadanya. Hanya ada satu jalan keluar - untuk belajar hidup bekerjasama dengannya..

Untuk apa imunomodulator?

Tugas imuniti adalah meneutralkan dan menjadikan bahan patogen yang tidak berbahaya yang memasuki tubuh dari persekitaran. Sistem imun berfungsi melawan virus, bakteria, sel barah, dll. Semakin kuat imuniti semula jadi, semakin rendah risiko terkena alahan. Penerimaan imunomodulator bertujuan untuk mengaktifkan hubungan imuniti tertentu. Normalisasi pekerjaannya dan peningkatan kekuatan pelindung.

Apabila berhadapan dengan bahan patogen, tubuh mula menghasilkan protein interferon. Protein ini melindungi sel dari kesan merosakkan agen asing. Ia juga membantu meneutralkan sebatian yang berpotensi berbahaya. Beberapa imunomodulator berdasarkan interferon.

Interferon adalah protein yang meningkatkan perlindungan sel yang sihat dan merangsang aktiviti makrofag. Ia diperoleh dengan dua cara - semula jadi dan sintetik. Interferon semula jadi terdapat dalam leukosit darah manusia. Jumlah interferon dalam imunomodulator adalah dos yang ketat. Dengan penggunaan ubat-ubatan kumpulan ini yang berpanjangan dan tidak terkawal, penurunan imuniti semula jadi mungkin.

Imunomodulator dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Sebilangan bahan membantu meningkatkan imuniti, sementara yang lain menurunkannya. Peningkatan fungsi perlindungan diperlukan dalam kes berikut:

  • dengan selesema, SARS dan selsema;
  • dengan kekurangan imun, misalnya, terhadap latar belakang HIV;
  • dengan alahan;
  • dalam onkologi, dll..

Sekiranya terdapat penyakit autoimun, penurunan imuniti diperlukan. Dalam kes ini, sel pelindung mula menyerang organisma mereka sendiri, memusnahkan sistemnya. Imunomodulator mengawal imuniti, mengurangkan aktivitinya.

Anda perlu mengambil imunomodulator:

  • dalam terapi kompleks. Dadah dalam kumpulan ini digabungkan dengan antibiotik, antivirus, antijamur dan ubat lain;
  • dari hari pertama penyakit ini. Semakin cepat imunomodulator ditetapkan, semakin tinggi keberkesanannya. Lebih baik mula mengambilnya dari hari-hari pertama penyakit ini;
  • agar tidak memburukkan lagi alahan, semasa mengambil imunomodulator, anda mesti menderma darah secara berkala.

Imunomodulator adalah ubat. Pelantikan mereka harus dikendalikan oleh doktor. Pengambilan diri dan ubat yang tidak terkawal boleh menyebabkan komplikasi serius. Yang paling berbahaya adalah penurunan imuniti semula jadi. Jangan mengelirukan imunomodulator dengan vitamin dan makanan tambahan.

Mekanisme pengembangan alergi: bagaimana alergi dan imuniti berkaitan?

Alergi adalah hipersensitiviti sistem kekebalan tubuh terhadap antigen yang tidak berbahaya (debunga, ikan, daging, telur, kacang, madu, zarah epitelium haiwan, dll.) Atau antigen yang tidak berbahaya (ubat, agen pembersih, lateks, dll.). Tubuh menganggap bahan-bahan ini sebagai bahan asing dan menimbulkan ancaman kepada kesihatan, oleh itu ia mengembangkan antibodi terhadapnya. Yang terakhir ini mengajar sel-sel untuk terus mengenali antigen yang kelihatan berbahaya dan menahannya dalam bentuk tindak balas imun.

Apabila alergen, yang sudah biasa dilakukan oleh badan, memasukinya semula, sel-sel itu bertemu dengan sepenuhnya bersenjata. Semasa tindak balas imun, bahan-bahan yang memediasi reaksi alergi (histamin) dan keradangan (sitokin, prostaglandin, dll.) Dilepaskan. Terima kasih kepada mereka, edema, hidung berair, sesak nafas, serangan bersin dan batuk, gatal, urtikaria berkembang - manifestasi ciri alergi..

Selepas fasa akut tindak balas imun yang dijelaskan, tahap kedua, akhir biasanya berkembang, yang berlangsung hingga 2 hari. Leukosit bergegas ke tisu yang rosak akibat proses keradangan untuk menggantikan tisu penghubung yang rosak dengan sihat.

Ternyata alahan dan imuniti jauh lebih rumit daripada yang difikirkan oleh banyak orang. Alergi berkembang bukan hanya dengan latar belakang sistem imun yang lemah. Sebaliknya, kita berbicara tentang disfungsi sistem kekebalan tubuh, tentang fungsi yang tidak berfungsi, ketika memilih virus dan bakteria yang tidak berbahaya sebagai objek pencerobohan, tetapi alergen yang relatif selamat. Rangsangan imuniti yang ditingkatkan dapat menyebabkan aktiviti yang lebih besar ke arah yang salah ini, iaitu memperburuk alergi.

Pada masa yang sama, alergi itu sendiri mengurangkan pertahanan tubuh, kerana mereka selalu terbuang dalam memerangi ancaman palsu. Tetapi kekebalan orang yang alergi sering tidak dapat melawan selesema dan penyakit berjangkit, akut dan kronik. Oleh itu, masih perlu untuk meningkatkan imuniti sekiranya berlaku alahan. Lebih tepat lagi, mesti ada imunomodulasi (imunokoreksi).

Apa nak buat?

Dengan menyelesaikan situasi "Siapa yang harus dipersalahkan?" dan "Apa yang perlu dilakukan?" Doktor dan saintis bekerja dalam kerangka hipotesis kebersihan - bidang imunologi yang cukup baru. Nampaknya jika meningkatkan tahap kebersihan dan menghilangkan parasit menyebabkan peningkatan alergi, maka untuk menyembuhkannya, cukup untuk berhenti mencuci dan mula makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang belum dicuci dan daging setengah matang untuk dijangkiti cacing. Kedengarannya agak logik, walaupun hasilnya akan jauh dari yang diharapkan: dengan adanya alergi, kebarangkalian untuk "melatih semula" sistem kekebalan tubuh dengan mendapati aktiviti yang tepat adalah kecil, tetapi risiko keracunan dan mendapat helminthiasis yang teruk sangat tinggi. Walaupun begitu, banyak ujian klinikal telah dijalankan untuk merawat kes-kes alahan yang sangat teruk dengan menjangkiti pesakit dengan helminths hidup (untuk keselamatan yang lebih besar) yang diubah. Lebih-lebih lagi, keputusan ujian ini kelihatan sangat menjanjikan..

Apa yang membuat anda menggaru, di mana ia gatal: saintis memberitahu

Tetapi masih ada cara yang lebih baik dan lebih selamat. Perkara pertama yang terlintas di fikiran ketika anda menyebut alahan adalah debu. Ia bukan sahaja alergen yang kuat, tetapi juga berfungsi sebagai kediaman bagi musuh alergi yang hebat - tungau debu rumah. Itulah sebabnya penting untuk mengurangkan bilangan permukaan berbulu, berdebu dan berbulu di rumah sebanyak mungkin - tanggalkan permaidani, ganti langsir dengan tirai, ganti bantal dan selimut bulu dan selimut dengan kain sintetik dan lakukan pembersihan basah seminggu sekali.

Walau bagaimanapun, habuk adalah faktor penting, tetapi bukan satu-satunya faktor. Makanan makanan mempunyai kesan serius terhadap manifestasi alahan. Bakteria bermanfaat dalam usus dapat makan dan memecah beberapa alergen, mereka juga memberi isyarat berterusan sistem kekebalan tubuh untuk mengurangkan tahap reaksi - "isyarat tolerogenik", dan isyarat ini tidak hanya berfungsi dalam sistem pencernaan, tetapi juga pada tahap keseluruhan organisma. Jadi, membetulkan keadaan di saluran gastrousus (GIT), anda dapat mengurangkan konjungtivitis alergi atau rinitis. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh melakukan iklan yogurt ajaib dan makanan tambahan, kadang-kadang cukup untuk menambah jumlah makanan "hidup": sayur-sayuran dan buah-buahan mentah, produk susu yang ditapai.

Segala jenis reaksi berdasarkan tindak balas sistem imun yang tidak mencukupi: dan bukannya melindungi tubuh, ia akan merosakkan tisu dan selnya sendiri. Hubungan pertama dengan alergen menyebabkan pembentukan sebilangan besar antibodi IgE (lebih jarang IgG4). Antibodi ini terpaku pada sel mast dan basofil. Apabila alergen memasuki badan untuk kali kedua, antibodi di permukaan sel mengenalinya, sel-sel diaktifkan dan melepaskan sejumlah besar molekul yang menyebabkan gejala alergi dan kerosakan tisu di sekitar tapak hubungan dengan alergen - histamin, heparin, serotonin, faktor pengaktifan platelet, prostaglandin, leukotrienes, dll. Bergantung pada molekul mana yang berlaku, dan berapa banyak yang dibuang, manifestasi alergi yang berlainan berkembang: dari gatal dan hidung berair hingga sukar bernafas (asma) dan bahkan anafilaksis, misalnya, dalam bentuk edema Quincke.

Faktor penting lain ialah iklim. Pilihan terburuk bagi penghidap alergi adalah iklim sejuk, berangin dan lembap. Yang terbaik adalah kering dan hangat, dengan sedikit pertumbuhan tropika yang subur. Itulah sebabnya perjalanan ke laut adalah pilihan yang bagus. Air laut masin membantu melegakan alergi kulit, dan sinar matahari mencetuskan mekanisme toleransi lain yang berkaitan dengan vitamin D, peningkatan pemanasan kulit dan sel T pengatur. Kebetulan dua minggu percutian laut untuk orang yang alergi cukup untuk "menahan diri" dengan manifestasi alahan yang kurang selama satu tahun hingga musim panas berikutnya. Dalam kes yang teruk, anda boleh memikirkan perubahan iklim. Walau bagaimanapun, ini tidak selalu membantu, dan aspek perubatan tidak ada kaitan dengannya. Sebagai contoh, pemerintah Australia, selama bertahun-tahun menetap wilayah gurun dan separa gurun di benua, sengaja mengkaji statistik alergi. Ternyata tempat-tempat ini, kerana ketiadaan alergen (tumbuhan dan haiwan) dan kelembapan hampir sifar, hanyalah hadiah untuk penghidap alergi. Benar, setelah penempatan wilayah, keadaan berubah - orang dengan cepat menyediakan diri mereka dengan alergen, membina rumah hijau dengan tanaman berbunga liar, mewujudkan sistem pengairan dan membawa pulang haiwan.

Petua sejagat yang lain ialah menghentikan ubat-ubatan sendiri dengan antibiotik sepenuhnya. Ubat ini hanya boleh diambil seperti yang diarahkan oleh doktor anda. Pengurangan dos dan tempoh diri - dan anda dapat menumbuhkan koloni bakteria tahan yang bertahan secara separa. Mereka akan menentang mikroflora normal, mengurangkan isyarat tolerogeniknya, menyebabkan alahan. Sebaliknya, penggunaan antibiotik dengan setiap "bersin" akan menyebabkan penindasan mikroflora bermanfaat dan kemunculan strain tahan antibiotik - yang paling kuat dan berbahaya.

Bagaimana alahan dirawat??

Satu set langkah standard untuk memerangi alahan termasuk:

  • penghapusan interaksi dengan alergen, yang tidak selalu mungkin (jangan bersembunyi di ruang angkasa dari debunga di mana-mana!);
  • mengambil antihistamin, yang berkaitan dengan beberapa kesan sampingan yang serius;
  • membantu organ yang terjejas oleh alahan: bronkus, membran mukus hidung, mulut, tekak, kulit, mata; bercakap mengenai penggunaan bronkodilator, secretolytics, titisan vasoconstrictor dan ubat untuk konjungtivitis, salap untuk memulihkan kulit, dan lain-lain;
  • penindasan proses keradangan dengan bantuan glukokortikosteroid - hormon yang secara kasar menyerang sistem endokrin dan mengganggu, yang penuh dengan pelbagai komplikasi.

Semua kaedah ini hanya mempengaruhi kesan, tetapi bukan penyebab penyakit, yang bermaksud bahawa mereka hanya melemahkan simptom sementara, tetapi tidak sembuh dari alergi..

kesimpulan

Tidak ada yang kebal dari alahan. Oleh itu, penting untuk menjaga kesihatan tubuh anda pada usia berapa pun. Membersihkan badan menggunakan kaedah rakyat, menjaga kekebalan dengan bantuan resipi "nenek".

Jangan lupa juga mengenai ubat-ubatan moden yang memberi kesan yang baik kepada semua organ dan segera menghilangkan alahan tanpa kesan sampingan. Juga, ingat bahawa alahan boleh kembali pada bila-bila masa..

Oleh itu, cubalah untuk tidak mendedahkan diri kepada ujian yang tidak perlu, melindungi diri anda dari tekanan yang tidak perlu, memanjakan diri dengan prosedur penyembuhan, makan dengan betul, menjalani kehidupan yang aktif. Dan alergi akan memintas anda. Dan kekebalan yang kuat akan menjadi teman setia anda.

Adakah mungkin untuk merawat alahan dengan ubat semula jadi??

Alergi dan imuniti sensitif terhadap pengaruh bahan semula jadi, yang berkaitan dengan imunoterapi khusus alergen (ASIT). Teknik ini tidak membantu semua orang, tetapi banyak pesakit dapat membiarkan hidup selama beberapa tahun tanpa manifestasi alergi, mencegah peningkatan jumlah alergen dan perkembangan penyakit ini..

ASIT berdasarkan undang-undang homeopati atau vaksinasi, di mana rawatan seperti itu diperlakukan seperti. Untuk mengurangkan hiperaktif, alergen dimasukkan ke dalam tubuh dalam dos yang sangat rendah, secara beransur-ansur meningkatkannya dan menanamkan toleransi imunologi. Kaedah ini cukup memakan masa: memerlukan pematuhan ketat terhadap diet, ketiadaan alergen di persekitaran selama tempoh terapi (yang beberapa bulan) dan lawatan berkala ke ahli alergi.

Di samping itu, apitherapy dan phytotherapy telah mengumpulkan banyak pengalaman dalam memerangi alahan. Sudah tentu, anda harus memastikan bahawa tanaman ubat tertentu atau produk lebah itu sendiri tidak menyebabkan anda alergi..

Rawatan

Agar tidak jatuh sakit, tubuh perlu membezakan zarah berbahaya dari bahan positif. Keadaan imuniti terhadap mikroorganisma neutral diperhatikan pada kebanyakan orang yang sihat dengan toleransi imun..
Daripada hipersensitiviti, dana besar telah diarahkan untuk mewujudkan toleransi imun berfungsi di kawasan ini..

Kajian saintifik ini merangkumi imunoterapi alergen, di mana seseorang yang menghidap penyakit ini terdedah kepada jumlah bahan alergen yang awalnya kecil tetapi secara beransur-ansur meningkat dalam tempoh enam bulan. Dalam kes ini, rangkaian kekebalan perlahan menyesuaikan diri dengan pengaruh antigen, dan kemungkinan reaksi sistemik menurun.

Terapi imun sering menjadi penyebab peningkatan sementara tahap kepekaan terhadap bahan tersebut. Penjagaan perubatan yang berkelayakan dan berkala membawa kepada kekebalan berterusan terhadap alergen. Mekanisme untuk mengurangkan kepekaan terhadap alergen sukar diketahui, dan mereka sering berbeza dengan susunan urutan imuniti yang betul..

Produk lebah untuk alahan

Orang yang sensitif terhadap debunga biasanya takut akan madu dan sisa buangan lebah yang lain. Walau bagaimanapun, pemprosesan dengan enzim lebah khas menghilangkan sifat alahan apiproduk. Oleh itu, madu, propolis, debunga, debunga lebah, roti lebah, bron drone, royal jelly, dll. tidak semestinya menyebabkan alahan sekiranya anda bertindak balas terhadap debunga. Tetapi untuk membetulkan kerja imuniti akan sangat membantu.!

Ahli phytotherapists berpendapat bahawa sebenarnya, alergi terhadap "produk" pekerja lapangan jauh lebih jarang daripada ketakutannya yang tidak dibenarkan. Dan pada zaman dahulu di Rusia, ia adalah madu dan produk lebah lain yang merupakan ubat terbaik, termasuk untuk alahan, yang kemudian disebut demam..

Produk lebah merangsang proses metabolik, mempromosikan penghapusan toksin dan toksin, membersihkan dan memperbaiki fungsi hati. By the way, meningkatkan fungsi hati jika berlaku alergi dengan sendirinya dapat menyebabkan penurunan hipersensitiviti terhadap alergen. Pasangan yang kami pertimbangkan - alergi dan imuniti - dipengaruhi secara positif oleh homogenate bron drone. Ia adalah hepatoprotector dan imunomodulator yang sangat baik, seperti yang dibuktikan dalam kajian I. I. Klishina. Selain itu, homogenate drone mengandungi protein imun beta-defensin, yang jumlahnya berkurang dengan ketara sekiranya berlaku alahan, yang menjadikan tubuh mudah terkena jangkitan.

Rawatan dengan debunga debunga berkaitan dengan kaedah terapi khusus alergen. Terdapat beberapa kajian yang menyokong alahan debunga dan habuk rumah. Sebaiknya anda mula mengambil lebah debunga sebulan sebelum musim berbunga. Anda perlu memulakan dengan dosis kecil (0,6 g, atau 1/8 sudu teh), secara bertahap meningkatkannya hingga maksimum 10 g pada saat berbunga.

Dengan mengambil kira hakikat bahawa produk lebah ini mudah rosak, masuk akal untuk membeli persediaan vitamin (bahan tambahan aktif secara biologi) berdasarkannya. Kaedah pemprosesan dan pemuliharaan yang betul dari segi teknologi membantu menjadikan sifat penyembuhannya dalam bentuk asalnya. Oleh itu, debunga lebah, royal jelly, disertai dengan antioksidan yang kuat dihidroquercetin dan vitamin C dan E, terkandung dalam biocomplex Apitonus P. Sebuah homogenate drone dalam kombinasi dengan vitamin D yang paling penting untuk sistem kekebalan tubuh terkandung dalam Osteo-Vit.

Ubat herba untuk alahan

Kesan anti-alergi dari banyak tumbuhan perubatan dikaitkan dengan sifat imunomodulator, detoksifikasi, pembersih darah, hepatoprotektif, pencernaan dan peningkatan metabolisme. Dalam amalan perubatan herba, alahan dan imuniti dapat diperbaiki dengan bantuan tanaman berikut:

  • echinacea, yang dikenali sebagai imunomodulator yang kuat, disyorkan untuk makanan dan jenis alahan lain, diresepkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak;
  • yarrow, kuahnya diminum dalam 1 sudu besar. tempat penginapan untuk semua jenis alahan;
  • licorice telanjang, bahan yang terdapat dalam komposisinya kepada gliserol sangat berguna untuk masalah sistem pernafasan, termasuk asma bronkial yang disebabkan oleh alahan;
  • chamomile, digunakan secara dalaman dan luaran untuk reaksi kulit;
  • jelatang yang menyengat, membersihkan hati dan darah, menguatkan sistem imun, digunakan secara dalaman dan luaran;
  • St John's wort, agen antiseptik dan anti-radang yang baik, kerana ia berkesan untuk alahan;
  • dandelion perubatan, membuang semua "sampah" dari badan, memperbaiki proses pencernaan dan metabolik;
  • elecampane, juga meningkatkan fungsi saluran gastrointestinal, hati, berguna untuk alahan ubat, makanan dan sejuk;
  • calendula, agen anti-radang yang kuat, digunakan secara dalaman dan luaran;
  • teh ivan (fireweed), mengaktifkan metabolisme dan saluran pencernaan, membuang toksin, logam berat, toksin;
  • dihydroquercetin (flavonoid dari pantat konifer) adalah antioksidan kuat (meneutralkan radikal bebas yang terbentuk dengan banyak semasa keradangan alergi), imunomodulator dan agen anti-alergi.

Sudah tentu, pengumpulan dan penuaian ramuan tidak selalu dapat dilakukan di kawasan bandar. Pengilang produk semula jadi yang diuji masa datang untuk menyelamatkan. Contohnya, produk domestik menawarkan ubat herba tablet: Jelatang P, Echinacea P, Dandelion P, Licorice P, Devyasil P, Ivan-tea P, Calendula P, Dihydroquercetin Plus, dll..

Rawatan dengan ubat semula jadi adalah jawapan yang bijak untuk alergi, jika kita ingat bahawa penyebabnya yang paling mendalam adalah seseorang berputus asa dengan alam semula jadi. Ini adalah ubat herba dan terapi lebah, ditambah dengan gaya hidup dan pemikiran yang sihat dan mesra alam, yang dirancang untuk memulihkan hubungan yang terputus.

BERITA KESIHATAN:

Sebab untuk bersukan: 5 teratas. Latih sebelum terlambat

SUKAN Oleh admin4 Sep 28, 2018
Pekerjaan di tempat kerja, pekerjaan rumah tangga, rangkaian sosial - semua ini memakan masa lapang tanpa ampun. Malah pergi ke bilik kecergasan setelah 30 tahun tidak boleh dilakukan. Pada masa yang sama, latihan dangkal dengan dumbbell tidak lagi sesuai dengan anda dan anda mahukan sesuatu yang lebih. Apakah sebab utama untuk bersukan? Di mana mendapatkan motivasi untuk mendaftar di bahagian renang, seni mempertahankan diri atau hanya bermain di...

Atlet Vegetarian Legenda: 5 Teratas

Olahragawan Oleh avtor 54 Julai 2018
Atlet vegetarian tidak mengejutkan hari ini. Banyak bintang sukan secara sedar memilih jalan ini dan hanya menjadi pemenang. Lebih mengejutkan adalah hakikat bahawa amalan ini wujud jauh sebelum vegetarian menjadi arus perdana. Atlet hebat masa lalu pada dasarnya menolak daging, tetapi pada masa yang sama mereka terus mengalahkan rekod demi rekod. Siapa pahlawan ini, dan dalam apa...

Diuretik untuk penurunan berat badan: bagaimana menurunkan berat badan beberapa paun, bukan satu tan kesihatan

Berat Badan Oleh admin8 19 Februari 2019
Hanya satu atau dua tablet - dan timbangannya tiga kilogram kurang! Diuretik untuk menurunkan berat badan benar-benar keajaiban, dan murah. Dan atlet mengambilnya ketika memasuki kategori berat badan. Hanya dengan menggunakan kaedah dari sukan ke kehidupan seharian, kita tidak menyangka kesihatan diletakkan di atas mezbah kemenangan di sana. Kami mahu menjadi cantik dan langsing,...

Fibrilasi atrium jantung. Apa yang perlu dilakukan sekiranya jantung tidak merasakan irama?

HeartBy admin8Desember 26, 2018
Pengoperasian "motor" kita yang tidak betul mungkin menunjukkan penyakit seperti fibrilasi atrium. Biasanya, patologi dicirikan oleh gangguan dalam irama, perasaan pudar di kawasan dada dan degupan jantung yang kerap. Komplikasi aritmia penuh dengan pembentukan gumpalan darah, yang bermaksud bahawa penyakit yang diabaikan, jika tidak dirawat, dapat berkembang menjadi serangan jantung atau strok. Bagaimana cara mencegah penyakit jantung? Apa yang perlu dilakukan sekiranya penyakit...
Baca lebih lanjut