Kerengsaan kulit alergi

Kerengsaan kulit alergi berlaku sebagai tindak balas terhadap kesan alergen eksogen atau endogen pada badan. Menurut WHO, alahan tersebar luas di dunia dan kira-kira 40% penduduk dunia menderita penyakit ini. Lebih-lebih lagi, setiap tahun jumlah pesakit terus meningkat.

Manifestasi alergi kulit sangat bergantung pada bahagian tubuh yang disentuhkan oleh alergen. Sekiranya, semasa menyedut alergen, orang mengalami hidung berair, bersin dan batuk lebih banyak, maka reaksi kulit dinyatakan secara berbeza. Selalunya, kerengsaan kulit alergi ditunjukkan oleh gatal-gatal, kemerahan, ruam, mengelupas, bengkak. Walau bagaimanapun, kerengsaan kulit dengan tahap keparahan yang berbeza-beza akan berlaku hampir selalu: apabila alergen memasuki badan, dan apabila ia mempengaruhi membran mukus, dan dermis. Kerengsaan kulit alergi tergolong dalam kumpulan dermatosis alergi.

Telah diketahui bahawa kulit adalah organ manusia terbesar, jadi ia selalu bertindak balas dengan tajam terhadap sebarang gangguan pada tubuh. Tempat penyetempatan kerengsaan bergantung pada jenis alergen, cara tubuh menghubunginya, dll..

Terdapat jenis kerengsaan kulit alahan berikut:

Dermatitis atopik. Ruam muncul di seluruh badan dan kelihatan seperti bintik-bintik yang jelas. Kanak-kanak lebih mudah terkena dermatitis atopik, walaupun penyakit ini boleh berulang pada masa dewasa. Bahkan satu episod dermatitis atopik membawa kepada penyakit kronik, oleh itu, apabila terdapat keadaan yang tidak baik, ia akan berulang.

Dermatitis kontak alahan berkembang setelah sel kulit bersentuhan dengan alergen. Kelajuan tindak balas imun bergantung kepada kepekatan antibodi terhadap alergen dalam darah manusia. Kadang kala reaksi kulit berlaku seketika, dan kadang kala ia timbul selepas 5-7 hari. Dermatitis kontak dinyatakan dalam kemerahan pada kulit, penyusupan tisu, dan peningkatan suhu tempatan. Sekiranya dermatitis kontak teruk, maka kecacatan kulit ulseratif, lepuh menangis mungkin muncul. Dermatitis kontak alergi selalu disertai dengan gatal-gatal dan penglibatan kawasan kulit dalam proses keradangan yang tidak langsung berinteraksi dengan alergen. Jenis dermatitis kontak adalah dermatitis solar atau alergi matahari, yang menampakkan dirinya sebagai reaksi keradangan pada kulit setelah terdedah kepada cahaya matahari.

Urtikaria ditunjukkan dengan pembentukan lepuh pada kulit. Mereka mempunyai warna merah jambu terang, gatal-gatal, kulit di sekitar lepuh bengkak dan menyakitkan. Semakin besar lesi, semakin kuat manifestasi penyakit ini. Sekiranya hubungan dengan alergen berlaku secara berkala, maka urtikaria menjadi kronik. Amat berbahaya adalah urtikaria gergasi, yang lebih dikenali sebagai edema Quincke, yang terletak di laring. Alergi sejuk adalah sejenis urtikaria..

Bentuk dermatitis alergi yang paling akut adalah ekzema. Selalunya, ia memberi kesan pada wajah dan anggota badan. Kulit membengkak banyak dan menjadi merah, kemudian ruam muncul di atasnya. Setelah sekian lama, gelembung ini meletup, membentuk hakisan, ditutup dengan kerak dan kerak. Secara selari, seseorang mengalami pembakaran dan gatal yang teruk, yang sering menjadikan hidupnya sangat menyakitkan.

Penyebab kerengsaan kulit alergi

Kerengsaan kulit alergi boleh disebabkan oleh pelbagai faktor, termasuk:

Makan makanan yang menimbulkan reaksi alergi individu. Selalunya, perengsa seperti itu: buah sitrus, madu, gula-gula, kacang, susu lembu, makanan laut. Walaupun bahaya boleh menjadi produk apa pun yang seseorang mempunyai intoleransi individu.

Mengambil ubat. Reaksi yang tidak diingini boleh berlaku terhadap sebarang ubat, termasuk ubat alergi.

Perengsa luaran yang paling biasa adalah kosmetik, minyak wangi, dan bahan kimia rumah tangga. Reaksi kulit alergi boleh berlaku setelah menggunakan pelbagai krim, gel, balsem, topeng, syampu, dll..

Alergen yang sangat biasa termasuk debunga tumbuhan dan habuk isi rumah serta bulu haiwan..

Reaksi kulit yang ganas bersifat alergi mungkin berlaku sebagai tindak balas terhadap gigitan serangga. Midges, lebah dan tawon sangat berbahaya dalam hal ini. Kumpulan rangsangan luaran merangkumi seluar dalam sintetik dan perhiasan badan. (baca juga: rawatan gigitan dengan ubat-ubatan rakyat)

Terdapat alergen yang berjangkit. Ini adalah bakteria, parasit, spora jamur, virus.

Kumpulan alergen yang berasingan adalah faktor fizikal, termasuk cahaya matahari, sejuk, panas, fros..

Apabila terdedah kepada satu atau lain-lain alergen, reaksi kekebalan dicetuskan di tubuh seseorang, yang menyebabkan kerengsaan pada kulit. Prasyarat untuk berlakunya alahan adalah kekhususan antigen, peningkatan kepekaan terhadap alergen yang bertindak pada tubuh dan kesannya berulang pada tubuh..

Kaedah untuk menghilangkan kerengsaan kulit alergi

Untuk menghilangkan kerengsaan kulit alergi, pertama sekali, hubungan dengan alergen mesti dihapuskan sepenuhnya:

Kosmetik atau bahan kimia lain harus dibilas dengan teliti di bawah air yang mengalir.

Lavage gastrik boleh dilakukan jika kerengsaan kulit disebabkan oleh makanan.

Sekiranya perlu, ganti sprei, tukar pakaian luar. Sekiranya reaksi berlaku terhadap perhiasan logam atau perhiasan lain, maka anda perlu menyingkirkannya.

Bilik harus dibersihkan basah, ventilasi bilik secara menyeluruh (jika alahan tidak timbul pada debunga).

Sekiranya alergi tersebut disebabkan oleh faktor berjangkit, maka rawatan yang sesuai dijalankan.

Langkah seterusnya yang bertujuan untuk menghilangkan kerengsaan alergi pada kulit adalah mengambil antihistamin melalui mulut dan menggunakan krim dan salap secara topikal untuk alahan.

Antihistamin

Mengambil ubat untuk alahan membantu menyekat reseptor histamin di dalam badan, yang menyebabkan penurunan kepekatan dalam darah bahan yang bertanggungjawab untuk keterukan reaksi alergi.

Terdapat empat generasi antihistamin. Oleh itu, ubat generasi pertama bertindak dengan cepat, tetapi mereka mempunyai senarai kesan sampingan yang cukup luas, lebih kurang pada antihistamin generasi kedua, ketiga dan keempat. Oleh itu, sebelum memutuskan ubat tertentu, lebih baik berunding dengan pakar.

Ubat generasi pertama: Diazolin, Diphenhydramine, Suprastin, Pipolfen, Tavegil, Fenkarol, dll..

Ubat generasi kedua: Zodak, Fenistil, Claritidin, Histalgon, Trexil, Semprex.

Dadah generasi ketiga: Zyrtec, Telfast dan Cetrin.

Ubat generasi keempat: Erius, Ebastin, Cetirizin, Ksizal, Bamipin, Fexofenadine, dll..

Sebilangan besar ubat-ubatan tersebut diluluskan untuk digunakan hanya dari usia tertentu, banyak ubat tersebut mempunyai kesan sampingan. Oleh itu, jika tidak mungkin untuk berjumpa doktor, sebelum memulakan rawatan, anda mesti membaca arahannya dengan teliti..

Salap dan krim untuk alahan

Untuk menghilangkan kerengsaan alahan pada kulit secepat mungkin, anda boleh menggunakan krim dan salap. Aplikasi tempatan mereka secara langsung ke kawasan kerengsaan membantu menghilangkan reaksi negatif dengan cepat seperti: kemerahan, gatal-gatal, ruam, bengkak.

Krim dan salap bukan hormon untuk alahan termasuk:

Fenistil gel, yang membantu menghilangkan gatal dengan cepat, mengurangkan kerengsaan dan kesakitan.

Gistan berdasarkan ramuan herba, tanpa menambahkan hormon (tidak boleh dikelirukan dengan salap Gistan N). Membantu menghilangkan ruam, gatal-gatal dan gatal-gatal yang melepuh. Ia boleh digunakan untuk reaksi alergi terhadap gigitan serangga, eksim dan dermatitis alergi lain.

Skin-Cap cream dan gel dengan kesan antibakteria dan antijamur.

Krim Elidel dengan bahan aktif pimecrolimus. Tentukan krim untuk dermatitis atopik dan eksim.

Salap Desitin dengan zink oksida. Membantu mengurangkan keparahan reaksi kulit alergi.

Salap Protop untuk rawatan dermatitis atopik. Membantu bukan sahaja mengurangkan tahap kerengsaan, tetapi juga mencegah penyebaran keradangan ke tisu berdekatan.

Di samping itu, terdapat krim dan salap untuk kerengsaan kulit alergi, yang merangkumi komponen hormon. Mereka hanya boleh digunakan dengan cadangan perubatan dalam kes yang paling teruk. Faktanya adalah bahawa ubat-ubatan tersebut memprovokasi perkembangan kesan sampingan, menekan imuniti, dan cepat menjadi ketagihan..

Sekiranya salap bukan hormon tidak membantu menghilangkan kerengsaan kulit, dan doktor telah menetapkan ubat hormon, maka ia mesti digunakan dengan ketat mengikut arahan. Anda tidak boleh dirawat dengan salap hormon terlalu lama, tetapi anda juga tidak boleh menghentikan terapi secara tiba-tiba. Walaupun selepas peningkatan yang ketara, dos harus dikurangkan sedikit demi sedikit. Salap hormon yang paling terkenal untuk kerengsaan kulit alahan adalah: Salap Advantan, Hydrocortisone (analog Dactacort, Symbicort, Corteid, Fucidin, dll.), Flumethasone (analog Flucinar, Lokasalen, Sinalar, Flucort, dll.), Triamcinolone (Celeston Betazone, Beloderm, Fucicort, dll.), Mometasone (Elokom, Uniderm, Gistan N, Avecort, dll.), Clobetasol (Dermovate, Cloveit).

Ubat-ubatan rakyat

Memulakan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat, penghidap alergi harus sangat berhati-hati. Ada kemungkinan bahan yang berfungsi dengan baik untuk satu orang hanya akan memperburuk perjalanan penyakit yang lain. Oleh itu, setiap ubat harus diuji terlebih dahulu pada bahagian kecil badan..

Yang paling selamat adalah resipi rakyat berikut:

Merebus chamomile farmasi. Anda memerlukan empat sudu bunga dan segelas air mendidih. Kuahnya disuntik selama 15 minit di tempat mandi air. Kemudian ia mesti disaring, ditambah dengan jumlah asli dan digunakan dalam bentuk kompres pada kawasan kulit yang jengkel..

Losyen dengan timun atau jus kentang. Kisar timun atau kentang dengan parutan, peras jus dari gruel yang dihasilkan, lembapkan kapas atau cakera kain kasa di dalamnya dan sapukan pada kulit yang terkena.

Kompres jus Dill dapat membantu mengurangkan kerengsaan kulit yang disebabkan oleh alahan. Jus yang baru diperah hendaklah dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 2. Losyen boleh dilakukan dua kali sehari selama 15 minit untuk setiap prosedur.

Mummy telah membuktikan dirinya dengan baik. Untuk rawatan, anda perlu melarutkan 1 g mumi dalam 100 ml air. Penyelesaian yang dihasilkan diresapi dengan tisu dan digunakan pada kulit yang jengkel. Kompres dibiarkan sehingga ia mula kering.

Harus diingat bahawa kerengsaan kulit alergi adalah manifestasi penyakit serius yang memerlukan rawatan. Semakin cepat pesakit beralih kepada ahli alahan dan mengetahui apa sebenarnya yang menyebabkan reaksi yang tidak diingini, semakin cepat dan efisien dapat mengatasi masalah yang ada.

Alergi pada wajah - penyebab penampilan dan rawatan penyakit ini

Alergi dalam tubuh manusia bermula kerana tindak balas sistem imun manusia terhadap protein asing. Akibatnya, pelepasan histamin yang kuat berlaku, yang mencetuskan proses munculnya reaksi negatif..
Sebab utama kemunculan alahan pada wajah termasuk:

  • suhu udara rendah;
  • keadaan persekitaran yang tidak baik dalam bentuk angin yang tajam dan berangin;
  • pendedahan langsung kepada sinar ultraviolet;
  • makan makanan yang sangat alergenik;
  • penggunaan ubat-ubatan tertentu yang mempunyai kesan kuat pada tubuh manusia. Ini berlaku untuk antibiotik dan sulfonamida;
  • hubungan rapat dengan tumbuh-tumbuhan, debunga atau spora yang memprovokasi perkembangan bintik-bintik alergi pada wajah;
  • interaksi dengan haiwan peliharaan, yang mana bulu seseorang boleh menjadi alahan;
  • hama habuk;
  • kosmetik yang terpilih atau tidak betul;
  • tekanan berterusan atau ketegangan saraf;
  • hidup dalam keadaan persekitaran yang buruk;
  • kecenderungan keturunan terhadap penampilan reaksi alahan pada wajah dan bahagian badan yang lain;
  • pembersihan muka yang kerap, yang menyebabkan penipisan lapisan atas epidermis.

Gatal-gatal pada wajah boleh muncul akibat kekebalan tubuh yang lemah, pelbagai penyakit kronik, ketidakpatuhan pemakanan yang betul, serta adanya tabiat buruk dalam bentuk minum minuman beralkohol atau merokok.

Selalunya terdapat alergi pada wajah pada wanita selama kehamilan, pada permulaan menopaus, serta pelanggaran fungsi sistem endokrin yang betul.

Mungkin ada satu atau beberapa sebab untuk timbulnya alahan jerawat pada wajah. Perkara utama adalah melihat tanda-tanda reaksi negatif tepat pada masanya untuk segera memulakan rawatan. Perkembangan komplikasi, serta kelajuan pemulihan, secara langsung bergantung kepada ini..

Gejala utama alergi wajah adalah:

  1. Lepuh. Ruam alergi pada wajah adalah neoplasma bentuk cembung warna merah jambu pucat atau ungu. Sekiranya seseorang mengalami gatal-gatal pada wajah, maka jejaknya menyerupai tanda terbakar tumbuhan dengan nama yang sama..
  2. Pustula. Ini adalah sejenis formasi purulen, di dalamnya eksudat terkandung. Sekiranya anda membenarkan pembentukan pustula dalam, maka seseorang masih akan mengalami bekas luka dan lubang tertentu di wajah setelah menjalani rawatan..
  3. Timbangan. Kerak putih kelabu atau kuning kecil. Mereka terbentuk akibat pengelupasan lapisan atas epidermis. Tapak khas untuk penampilan sisik adalah alis, telinga, kelopak mata dan kulit kepala..
  4. Kerak bumi. Ia adalah gejala alergi wajah sekunder. Gejala itu muncul setelah pengeringan kawasan kulit di mana keradangan muncul. Bentuk kronik penyakit ini dicirikan oleh kerak kuning atau kelabu yang kotor..
  5. Kemerahan. Muka merah adalah salah satu gejala alahan yang paling biasa. Biasanya bintik merah di wajah muncul di pipi, dagu dan dahi..
  6. Nodul. Papula terbentuk di wajah berukuran dari 3 hingga 30 mm. Selalunya, seseorang mempunyai bintik merah di wajah dalam bentuk nodul yang bengkak. Mereka hilang dengan cepat setelah minum ubat dengan antihistamin..
  7. Hubungi dermatitis. Berdasarkan namanya, sudah jelas bahawa ruam alergi pada wajah secara aktif ditunjukkan di tempat di mana terdapat hubungan dengan alergen. Tanda-tanda utama reaksi negatif adalah munculnya bintik-bintik merah di wajah, bengkak, gatal-gatal dan kulit terbakar..
  8. Erythema. Selepas permulaan alahan pada seseorang, kapilari mula mengembang di wajah, yang menyebabkan munculnya bintik-bintik merah. Biasanya ia naik sedikit di atas kulit, tetapi ini tidak terasa apabila disentuh. Selepas rawatan yang dipilih dengan betul, tidak ada sisa-sisa bintik merah di wajah. Erythema hilang sepenuhnya dari wajah.
  9. Hakisan. Simptom alergi menyerupai lepuh atau abses terbuka di wajah. Mereka menjadi persekitaran yang baik untuk pengumpulan pelbagai mikroba, bakteria dan kulat. Sekiranya anda tidak memulakan rawatan, hakisan boleh berkembang menjadi dermatitis atopik atau eksim..
  10. Edema angioneurotic (edema Quincke). Gejala ini dianggap salah satu yang paling berbahaya apabila alahan muncul di wajah. Ia menampakkan diri dalam bentuk edema, pembengkakan kelopak mata (sementara mata pesakit menjadi seperti alkali kecil), pembentukan edema pada membran mukus mulut, lelangit, lidah dan laring.

Sekiranya pesakit mempunyai edema Quincke, adalah penting untuk segera memberi langkah pertolongan cemas dan menghubungi ambulans. Jika tidak, mati lemas boleh berlaku dan, sebagai akibatnya, kematian..

Gejala penyakit boleh muncul setelah jangka masa yang berbeza. Bergantung pada ini, alahan pada wajah dan leher dibahagikan kepada jenis berikut:

  • sepantas kilat. Reaksi negatif muncul 10-15 minit selepas bersentuhan dengan alergen. Dalam beberapa kes, masa manifestasi ditangguhkan setengah jam;
  • diperlahankan. Gatal-gatal di wajah, serta semua tanda alahan akan menjadi ketara hanya selepas 2-3 hari.

Perhatian khusus harus diberikan kepada gejala alergi wajah pada anak kecil. Selalunya, ibu bapa melihat tanda-tanda reaksi negatif pertama setelah anak beralih dari penyusuan susu ibu ke makanan buatan atau dengan pengenalan makanan pelengkap. Ini biasanya berlaku pada bayi di bawah umur 1 tahun..

Tidak jarang bayi yang diberi susu ibu mengalami gatal-gatal di wajahnya setelah ibunya memakan makanan yang sangat alergen..

Ciri-ciri perkembangan reaksi alahan pada kanak-kanak

Kanak-kanak kecil lebih cenderung daripada orang dewasa terdedah kepada pelbagai reaksi negatif. Sistem kekebalan tubuh mereka belum terbentuk dan diperkuat sepenuhnya. Alahan wajah muncul kerana sebab berikut:

  • dysbiosis;
  • mengambil jenis ubat tertentu;
  • faktor keturunan;
  • ibu menggunakan makanan yang alergen kuat. Ini berlaku untuk buah-buahan eksotik, buah sitrus, coklat, beri merah, minuman berkarbonat manis, makanan dalam tin;
  • pengenalan makanan pelengkap awal.

Alahan wajah pada anak kecil biasanya muncul sebagai diatesis atau eksim. Semua gejala dilokalisasikan di pipi dan dahi dalam bentuk kemerahan dan pengelupasan kulit. Pada masa yang sama, anak menjadi gelisah dan mudah marah. Rejimnya terganggu sepenuhnya, kelewatan perkembangan dan penurunan berat badan mungkin bermula.

Terdapat beberapa ciri yang dapat membantu ibu bapa menyedari alahan makanan awal. Ini termasuk:

  1. Gejala muncul dengan sangat cepat.
  2. Gambaran klinikal dilafazkan.
  3. Tanda-tanda sangat ketara di tempat bersentuhan dengan alergen.
  4. Pembentukan purulen muncul di kawasan kulit yang terkena.
  5. Gejala alahan silang mula muncul.

Sekiranya anda tidak menyedari gejala pertama tepat pada masanya dan tidak mula mengubati alahan pada wajah, maka rematik diatesis akan berkembang menjadi asma bronkial. Oleh itu, apabila tanda-tanda reaksi negatif pertama muncul di wajah bayi, ibu bapa harus segera meminta pertolongan dari pakar yang berkelayakan. Doktor akan melakukan pemeriksaan komprehensif, dan juga menetapkan ujian, sesuai dengan hasilnya akan jelas bagaimana merawat alergi pada wajah anak.

Prinsip umum untuk rawatan alahan wajah

Bagi kebanyakan orang, penampilan memainkan peranan besar. Oleh itu, apabila bintik-bintik merah muncul di wajah wanita atau lelaki, mereka mencuba dengan apa cara untuk menyingkirkan manifestasi negatif. Terutama sering timbul persoalan bagi perwakilan yang cantik, apa yang harus dilakukan jika alergi mula menggunakan topeng muka atau kosmetik hiasan.

Penting untuk menggunakan terapi yang betul untuk mengelakkan kerosakan pada kulit yang halus. Dilarang keras menggunakan ubat kuat yang biasanya diresepkan sebagai rawatan utama kulit pada punggung dan lengan.

Cara rawatan yang betul bertujuan tidak hanya untuk menghilangkan manifestasi visual, tetapi juga untuk memerangi penyebab dalaman yang dapat memicu munculnya jerawat alergi pada wajah. Antihistamin adalah yang terbaik untuk tugas ini. Juga, doktor menetapkan semburan dan losyen yang berbeza yang bertindak lembut pada kawasan yang terjejas..

Sebelum menetapkan rawatan yang sesuai untuk pesakit, doktor mesti memeriksa dengan teliti semua gejala reaksi negatif, dan juga melakukan pemeriksaan lengkap terhadap tubuh. Ini akan membantu menentukan punca alahan. Setiap orang mempunyai ciri-ciri tersendiri, yang mesti diambil kira oleh pakar sebelum memulakan langkah terapi.

Rawatan berasaskan ubat

Semua ubat diambil hanya selepas preskripsi doktor. Sekiranya anda secara bebas membuat keputusan mengenai awal atau akhir pengambilan ubat, maka anda boleh memprovokasi perkembangan komplikasi.
Biasanya, pakar menetapkan jenis ubat berikut:

Tablet atau sirap

Ubat-ubatan ini secara aktif memerangi bukan sahaja manifestasi alergi luaran pada wajah dalam bentuk kerengsaan atau bintik-bintik merah, tetapi juga mempunyai kesan positif terhadap penyebab yang memicu timbulnya reaksi negatif. Sirap paling kerap diresepkan untuk kanak-kanak di bawah umur 12 tahun, dan pil untuk alahan pada wajah untuk orang dewasa. Untuk alahan akut, lebih baik mengambil Suprastin, Tavegil atau Diphenhydramine.

Sekiranya alergi pada pipi, leher atau dahi pada orang dewasa telah menjadi kronik atau mempunyai gejala ringan, maka doktor biasanya menetapkan:

  • Ksizal
  • Erius
  • Telfast
  • Eden.

Salap, gel dan krim untuk ruam pada wajah, tidak mengandungi hormon

Antihistamin topikal merangkumi:

  • Fenistil;
  • Dermadrin;
  • Ketocin.

Ubat-ubatan dalam bentuk salap dan krim untuk alergi pada wajah, yang akan cepat menyembuhkan luka dan melegakan keradangan, termasuk:

  • Wundehil;
  • Bepanten;
  • Epidel;
  • Protopik;
  • Salap Solcoseryl.

Emolien

Emolien membantu melembutkan dan melembapkan kulit di mana tanda-tanda alergi pertama mula muncul. Mereka mencegah perkembangan mengelupas dan gatal. Ubat yang berkesan adalah:

  • Lokobase Ripea;
  • Topikrem;
  • Omnik;
  • Emolium;
  • Dardia;
  • Mustella Stellatopia.

Untuk alahan wajah pada orang dewasa, anda boleh menggunakan emulsi, susu, salap, krim atau gel.

Krim atau salap hormon untuk wajah

Ubat jenis ini diresepkan oleh doktor hanya dalam kes yang paling mendesak dan sukar, apabila tidak ada hasil positif dari ubat bukan hormon. Sesuai untuk kulit wajah yang halus:

  • Afloderm;
  • Elokom;
  • Advantan.

Untuk rawatan alahan wajah pada kanak-kanak, pada dasarnya, tidak digalakkan menggunakan ubat-ubatan kumpulan ini. Mereka boleh mencetuskan perkembangan folikulitis atau menjadikan kulit halus terlalu kering..

Sorben

Apabila tanda-tanda alergi pertama pada wajah mula muncul pada seseorang, ini menunjukkan bahawa kerja organ dan sistem dalaman yang terkoordinasi telah gagal. Oleh itu, sangat mustahak untuk membersihkan badan dari racun, serpihan makanan atau ubat-ubatan berbahaya dengan cepat. Penyerap yang paling berkesan merangkumi:

  • Karbon diaktifkan;
  • Multisorb;
  • Laktofiltrum;
  • Enterosgel;
  • Polyphepan;
  • Sorbex;
  • Smecta.

Alergi pada wajah dapat memprovokasi munculnya tanda-tanda tambahan, yang menampakkan diri dalam bentuk insomnia, mudah marah, kehilangan selera makan. Seseorang mula risau dengan penampilannya, yang menyebabkan gangguan psikologi yang serius, dan juga penampilan kompleks, yang kemudian sukar disingkirkan. Untuk mengelakkan ini, anda perlu tahu apa yang harus dilakukan sekiranya terdapat alahan pada wajah anda. Seorang doktor dapat mencegah perkembangan akibat negatif. Dia menetapkan pengambilan ubat penenang dalam bentuk valerian, Novopassit, setetes Karvelis, tincture motherwort, ubat penenang herba atau merebus balsem lemon dan pudina.

Cara menghilangkan alahan pada resipi rakyat wajah

Anda boleh menggunakan ubat tradisional hanya setelah berunding dengan doktor anda. Mereka tidak boleh digunakan sebagai rawatan utama. Resipi rakyat hanya digunakan sebagai alat tambahan. Mereka telah lama mengenal manusia dan dapat membuktikan keberkesanannya dengan menghilangkan gejala alergi luaran dan dalaman pada wajah..

Ubat-ubatan rakyat yang paling popular untuk alahan muka termasuk:

  • calendula, chamomile, sage, kulit kayu oak dan tali. Merebus ubat dibuat dari mereka, yang digunakan sebagai losyen pada kawasan kulit yang terkena;
  • aloe. Kilang ini telah lama terkenal dengan khasiatnya yang unik. Jus dan buburnya digunakan untuk menghilangkan hiperemia kulit, yang merupakan salah satu tanda utama alergi pada wajah..
  • jelatang. Merebus dibuat daripadanya, penggunaannya membantu membersihkan tubuh manusia daripada toksin;
  • mumiyo. Untuk menyediakan ubat yang berkesan, anda perlu mengambil 1 liter air rebus pada suhu bilik. Tambahkan 1 gram balsem semula jadi dari pergunungan. Komposisi yang dihasilkan diambil setiap hari, 100 gram.

Sekiranya, setelah menggunakan ubat-ubatan rakyat, gejala alergi menjadi, maka anda harus segera berhenti mengambilnya. Selepas itu, sangat penting untuk segera mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan. Doktor akan menyesuaikan perjalanan rawatan dan menetapkan ubat-ubatan yang sesuai untuk rawatan dalam kes tertentu. Berkat ini, seseorang akan dapat mengelakkan timbulnya komplikasi, dan juga akan cepat sembuh..

Langkah pencegahan alahan wajah

Kaedah rawatan yang dipilih dengan betul akan membantu menghilangkan manifestasi alahan luaran dan dalaman. Tetapi setiap hubungan dengan alergen akan memburukkan lagi keadaan seseorang, yang akan menyebabkan penyakit ini berulang. Untuk mengelakkan kambuh, anda perlu mengikuti beberapa peraturan mudah. Langkah pencegahan utama adalah:

  1. Mematuhi diet terapeutik khas.
  2. Memperkenalkan makanan yang kaya dengan vitamin, mineral dan nutrien lain ke dalam diet.
  3. Penghapusan semua jenis tekanan, tekanan emosi dan keterlaluan dari kehidupan.
  4. Pilih produk pembersihan rumah dengan berhati-hati.
  5. Sukan aktif.
  6. Pilih semua kosmetik dengan betul.
  7. Mematuhi peraturan kebersihan diri.
  8. Bersihkan dan ventilasi apartmen secara berkala.
  9. Untuk pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan, gunakan perlindungan kulit khas.
  10. Semasa rawatan, patuhi dengan ketat dos yang ditetapkan oleh doktor, serta tempoh pengambilan ubat.

Reaksi alahan pada wajah sangat tidak menyenangkan. Mereka membawa seseorang bukan sahaja perasaan tidak selesa, tetapi juga banyak emosi negatif. Semua ini secara gabungan boleh memberi kesan negatif kepada kehidupan seseorang di kemudian hari. Oleh itu, jika anda menemui gejala pertama timbulnya alahan di wajah anda, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan. Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat dengan cepat dan tepat memberikan diagnosis yang tepat, berdasarkan skema rawatan selanjutnya yang optimum akan dikembangkan.

Kemerahan kulit wajah - klasifikasi, penyebab (fizikal, patologi), rawatan, ubat untuk kemerahan, foto

Laman web ini menyediakan maklumat latar belakang untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit mesti dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Kemerahan kulit wajah adalah intipati fisiologi fenomena ini

Dalam kebanyakan kes, kemerahan wajah dianggap tidak lebih dari kecacatan kosmetik yang menyakitkan, dari mana pemiliknya, sebagai peraturan, ingin menyingkirkannya. Walau bagaimanapun, fenomena ini boleh disebabkan bukan sahaja oleh sebab-sebab sementara yang cepat hilang, tetapi juga oleh pelbagai patologi, dan dalam kes ini, kemerahan pada kulit wajah adalah petunjuk penyakit yang tidak dapat disangkal..

Kemerahan kulit wajah, tanpa mengira penyebabnya, dari sudut mekanisme fisiologi, adalah pengembangan saluran darah. Maksudnya, apa-apa kesan menyebabkan pengembangan saluran darah kulit wajah, akibatnya mereka mula "melihat" melalui lapisan permukaan epidermis, memberikan kulit warna merah yang khas. Bergantung pada ketumpatan kulit dan warna fisiologinya, kapal yang melebar dapat memberikan warna yang berbeza pada kulit dengan spektrum merah - dari merah jambu hingga merah terang atau bahkan raspberry-burgundy.

Terdapat banyak sebab untuk vasodilasi seperti itu, kerana nada vaskular dipengaruhi oleh pelbagai jenis faktor, yang, di samping itu, dapat berinteraksi antara satu sama lain dan mempunyai kesan gabungan, dalam kekuatan yang jauh melebihi jumlah aritmetik sederhana mereka. Faktor penyebab kemerahan muka ini boleh menjadi fisiologi dan patologi..

Kemerahan wajah di bawah pengaruh faktor fisiologi adalah reaksi normal badan, yang cepat berlalu setelah kesan penyebabnya dihilangkan dan tidak menimbulkan akibat negatif. Dan kemerahan muka di bawah pengaruh faktor patologi adalah tanda penyakit atau mencerminkan pelanggaran refleks fisiologi. Kemerahan muka secara fisiologi tidak memerlukan prosedur untuk menghilangkannya, dan kemerahan patologi semestinya dirawat dengan pelbagai kaedah yang bertujuan untuk menghilangkan faktor penyebab dan pengurangan simptom dalam keparahan reaksi vaskular.

Pengelasan kemerahan muka

Bergantung pada sifat faktor penyebab, kemerahan wajah dibahagikan kepada dua kumpulan besar:
1. Kemerahan wajah secara fisiologi.
2. Kemerahan muka patologi.

Kemerahan muka fisiologi dicirikan oleh ciri-ciri berikut:

  • Penampilan yang cepat selepas timbulnya faktor yang menjengkelkan;
  • Kehilangan cepat setelah penamatan kesan faktor yang menjengkelkan;
  • Keterukan kemerahan biasanya tidak meningkat dari masa ke masa, mencapai maksimum sejurus selepas permulaan;
  • Selepas kemerahan hilang, kulit akan kelihatan seperti biasa dan tidak ada perubahan di atasnya;
  • Kemerahan hilang dengan sendirinya dan tidak memerlukan terapi khas;
  • Keterukan kemerahan berkurang dengan latihan berkala untuk meningkatkan daya tahan terhadap tindakan faktor yang menjengkelkan;
  • Kemerahan tidak menimbulkan akibat negatif.

Maksudnya, kemerahan wajah secara fisiologi adalah tindak balas normal badan terhadap kesan faktor yang tidak baik untuk kulit atau saluran darah. Perlu diingat bahawa kemerahan fisiologi wajah tidak pernah disertai atau digabungkan dengan gatal, mengelupas atau kering. Sensasi terbakar dapat menyertai kemerahan wajah secara fisiologi..

Jadi, kemerahan fisiologi kulit wajah disebut apabila terdedah kepada faktor-faktor berikut:
1. Angin;
2. Suhu persekitaran rendah yang bersentuhan dengan kulit wajah (contohnya, mencuci dengan air ais, dalam keadaan sejuk, dll.);
3. Suhu persekitaran tinggi (panas, sesak, mencuci dengan air panas, penggunaan mandi air panas atau pancuran berpanjangan, mengukus wajah, dll.);
4. Kemerahan wajah ketika makan makanan panas, pedas atau pedas, serta teh, kopi;
5. Merokok;
6. Minum minuman beralkohol;
7. Gosokkan kulit dengan kain;
8. Urut muka yang terlalu kuat;
9. Menggosok kosmetik ke kulit wajah yang terlalu kuat;
10. Melakukan senaman fizikal atau kerja keras;
11. Kurang tidur;
12. Memberi sediaan kosmetik yang menjengkelkan pada kulit (topeng, krim, lulur dan produk lain yang meningkatkan aliran darah ke kulit);
13. Ketegangan saraf atau pergolakan mental;
14. Tekanan;
15. Kemurungan;
16. Harga diri yang rendah;
17. Kompleks psikologi.

Untuk kemerahan wajah secara fisiologi, penglibatan hampir keseluruhan kelantangan kulit adalah ciri, iaitu, kemerahan secara serentak menangkap pipi, dahi, hidung dan dagu. Sekiranya kemerahan pada kulit berlaku akibat tindakan mekanikal (menggosok kulit dengan tangan, kain, urut yang terlalu kuat, dll.), Maka hanya kawasan yang telah mengalami tindakan ini menjadi merah. Kawasan kemerahan fisiologi biasanya tidak mempunyai sempadan yang jelas, tetapi dengan lancar berubah menjadi kulit yang berwarna biasa. Setelah penghentian pengaruh faktor yang memprovokasi, kemerahan fisiologi dengan cepat berlalu tanpa meninggalkan jejak atau akibat negatif yang perlu dihilangkan dengan cara khas.

Kemerahan patologi disebabkan oleh pelbagai penyakit organ dalaman, saluran darah, faktor persekitaran negatif, reaksi alergi atau proses keradangan. Artinya, sebarang faktor yang tidak dapat dikaitkan dengan semula jadi boleh menjadi penyebab kemerahan muka patologi, kerana ia menimbulkan reaksi pada kulit yang merupakan ciri pelbagai proses patologi umum (contohnya, alergi, keradangan, dll.).

Ini bermaksud bahawa dengan kemerahan patologi pada wajah, bukan proses fisiologi tindak balas normal berlaku pada kulit, tetapi proses patologi, seperti keradangan, atrofi, dll. Oleh itu, sebarang kemerahan patologi pada kulit wajah boleh digabungkan dengan gatal-gatal, terbakar, mengelupas dan sensasi atau gejala yang tidak menyenangkan di kawasan kemerahan. Kemerahan patologi boleh mempunyai sempadan yang rata, jelas dan terletak di kawasan kulit yang berlainan, menempati kawasan yang lebih besar atau lebih kecil. Oleh itu, dalam beberapa kes, kemerahan patologi kulit wajah hanya dilokalisasikan di hidung, pada yang lain - di pipi, dll..

Untuk kemerahan muka patologi, gejala berikut adalah ciri:

  • Permulaan kemerahan yang agak perlahan dengan peningkatan keparahannya dari masa ke masa;
  • Kemerahan yang berpanjangan;
  • Kemerahan tidak hilang dengan sendirinya, dan untuk menghilangkannya, perlu menghilangkan faktor yang memprovokasi;
  • Setelah menghilangkan faktor yang memprovokasi, kemerahan mungkin tidak hilang sepenuhnya, dan jejak tetap ada pada kulit, yang harus dikeluarkan dengan pelbagai kaedah;
  • Keterukan kemerahan tetap hampir berterusan untuk jangka masa yang panjang, hanya meningkat apabila kesan faktor yang memprovokasi meningkat;
  • Kemerahan boleh menyebabkan pelbagai kesan negatif..

Dengan kehadiran kemerahan pada kulit wajah yang berpanjangan, sebagai peraturan, ini adalah patologi. Oleh itu, jika atas sebab tertentu wajah seseorang sering dan untuk waktu yang lama memerah, perlu berjumpa doktor untuk pemeriksaan untuk mengetahui penyakit mana yang boleh menyebabkan kemerahan kulit akibat patologi yang dihidapinya..

Eritema muka patologi boleh mempunyai pelbagai nama khas, seperti, misalnya, rosacea, rosacea, dermatitis, dll. Nama serupa untuk pelbagai varian kemerahan muka patologi adalah nama penyakit, salah satu tanda utama adalah adanya perubahan warna kulit yang dikenal pasti. Maksudnya, jika varian kemerahan wajah ditunjukkan dengan nama khas, maka ini berarti bahawa kita berbicara tentang penyakit tertentu, yang dicirikan oleh perubahan struktur dan penampilan kulit. Sekiranya kemerahan pada kulit wajah bukanlah gejala utama penyakit ini, maka ia tidak dinyatakan dengan istilah khas, tetapi hanya mereka katakan - kemerahan terhadap latar belakang patologi, sindrom atau keadaan seperti itu.

Sebagai tambahan kepada pembahagian asas kemerahan wajah ini menjadi fisiologi dan patologi, doktor biasanya menerangkan lokasi yang tepat, tempat teduh, bentuk tempat, kehadiran atau ketiadaan gatal, mengelupas, kekeringan, retakan dan tanda-tanda luaran lain dari kawasan kemerahan. Pembahagian kemerahan ke dalam banyak jenis sesuai dengan tanda-tanda ini diperlukan untuk menjelaskan diagnosis, menentukan taktik terapi yang optimum, dan juga mengetahui ubat simptom mana yang diperlukan seseorang untuk sepenuhnya menghilangkan masalah dan meningkatkan kualiti hidup pada tahap rawatan. Memandangkan pelbagai kombinasi ciri-ciri kawasan kemerahan kulit wajah yang agak besar, kami akan memaparkannya di bahagian alasan, di mana kami akan segera menunjukkan bagaimana varian kemerahan tertentu pada wajah dapat diprovokasi.

Kemerahan kulit wajah - foto

Foto ini menunjukkan kemerahan wajah berbentuk rama-rama yang terletak di hidung dan pipi. Jenis kemerahan wajah ini khas untuk lupus erythematosus sistemik..

Foto ini menunjukkan kemerahan wajah dengan rosacea.

Foto ini menunjukkan kemerahan wajah dengan rosacea, di mana kapilari melebar dapat dilihat pada kulit dengan mata kasar.

Foto ini menunjukkan pembilasan muka yang berkaitan dengan dermatitis kontak..

Punca kemerahan muka

Sebab fizikal

Punca patologi

Kemerahan muka alahan

Kemerahan muka alergi disebabkan oleh reaksi alergi. Dalam kes ini, hampir semua perkara boleh bertindak sebagai faktor yang memprovokasi, kerana reaksi alergi boleh bermula sebagai tindak balas terhadap kesan kuat. Walau bagaimanapun, paling kerap, kemerahan muka alergi muncul ketika makan makanan atau ubat-ubatan, atau ketika bersentuhan dengan bahan (debunga, bulu) yang mana seseorang itu alah. Ciri ciri kemerahan muka alahan adalah seperti berikut:

  • Merah terang;
  • Seluruh kulit wajah berwarna merah hingga satu darjah atau yang lain, tetapi kemerahan yang paling ketara diperhatikan di pipi di kawasan pertumbuhan misai, di dagu, antara bibir dan hidung;
  • Kulit kemerahan bengkak;
  • Gatal di kawasan kemerahan.

Di samping itu, gatal-gatal dan bengkak dengan kemerahan alergi pada wajah boleh menyebabkan pembentukan luka, calar dan retak pada kulit, di mana kemungkinan jangkitan dan perkembangan proses keradangan..

Kemerahan muka alergi boleh berlaku secara sporadis atau dalam bentuk dermatitis. Kemerahan episodik pada wajah berlaku apabila bersentuhan dengan faktor yang memprovokasi, yang mana seseorang mengalami hipersensitiviti. Selepas pemberhentian faktor ini, kemerahan wajah hilang sepenuhnya. Dermatitis adalah proses keradangan kronik pada kulit wajah, disokong oleh reaksi alergi yang berterusan. Sekiranya kemerahan alergi episodik pada kulit wajah hilang dengan sendirinya, maka dermatitis memerlukan rawatan yang serius dan jangka panjang. Dengan dermatitis di kawasan kemerahan, jerawat, unsur ruam, retak, gelembung dan pustula mungkin muncul.

Kemerahan pada kulit muka yang berjangkit

Kemerahan kulit wajah yang menular disebabkan oleh penembusan mikroorganisma patogen ke dalam struktur epidermis atau dermis, memprovokasi proses menular dan keradangan. Eritema muka berjangkit yang paling biasa adalah demodicosis, di mana kutu memasuki kulit. Di samping itu, erysipelas, jerawat vulgaris, influenza dan penyakit kulat, seperti trichophytosis, microsporia, dan lain-lain disebut sebagai kemerahan pada kulit wajah yang menular., campak, demam merah, cacar air, dll..

Eritema berjangkit memerlukan rawatan wajib dengan antibiotik dan agen antimikroba lain. Tanda ciri kemerahan kulit wajah yang menular adalah kehadiran fokus yang dilokalisasi secara ketat di kawasan di mana jangkitan telah berlaku.

Kemerahan kulit wajah yang meradang

Kemerahan kulit wajah yang meradang agak biasa kerana keradangan boleh berkembang di bawah pengaruh pelbagai faktor. Contoh tipikal kemerahan wajah yang meradang adalah reaksi terhadap kosmetik terpilih atau berkualiti rendah yang tidak betul, serta fenomena sensitif fotosensitif atau penyakit kulit (dermatitis, psoriasis, eksim, dll.).

Dalam kebanyakan kes, wanita dan lelaki menganggap reaksi kulit dalam bentuk kemerahan sebagai tindak balas terhadap penggunaan kosmetik sebagai alergi, tetapi ini tidak berlaku. Sebenarnya, reaksi seperti itu adalah keradangan yang berlaku sebagai tindak balas kepada kesan buruk bahan kimia. Kemerahan keradangan dapat hilang dengan sendirinya atau memerlukan rawatan, bergantung pada keparahan proses patologi, serta jangka masa dan kekuatan faktor negatif.

Fotosensitisasi adalah peningkatan kepekaan kulit terhadap sinaran matahari, yang timbul di bawah pengaruh mengambil pelbagai ubat atau melakukan prosedur apa pun. Dengan fotosensitisasi, ketika sinar matahari memukul kulit, proses keradangan berkembang di dalamnya, yang dicirikan oleh kemerahan, gatal-gatal dan pembengkakan. Fotosensitisasi berlaku setelah ubat yang memprovokasi dikeluarkan dari badan dan, sebagai peraturan, tidak memerlukan rawatan khas.

Kemerahan kulit dengan penyakit organ-organ dalaman

Kemerahan kulit dengan penyakit organ-organ dalaman adalah kekal, tidak hilang dalam keadaan apa pun. Dalam kes ini, kemerahan muka adalah gejala penyakit, dan oleh itu, untuk menghilangkannya, perlu menyembuhkan patologi yang ada pada seseorang. Jika tidak, mustahil untuk menghilangkan kemerahan wajah..

Oleh itu, kemerahan muka dengan keparahan yang berbeza-beza dapat berkembang dengan penyakit organ dalaman berikut:

  • Peningkatan suhu badan untuk sebarang penyakit atau keadaan;
  • Diabetes;
  • Menopaus pada wanita ("kilat panas");
  • Aterosklerosis;
  • Avitaminosis;
  • Penyakit hipertonik;
  • Kegagalan jantung;
  • Mengurangkan keasidan jus gastrik;
  • Sembelit kronik
  • Kerosakan pada saraf trigeminal;
  • Mengambil antibiotik;
  • Sinusitis, rinitis dan penyakit kronik lain dari organ ENT;
  • Cacing;
  • Penyakit ginekologi;
  • Gangguan pencernaan dan penyakit saluran gastrousus (contohnya, gastritis, kolesistitis, dll.);
  • Mengambil atropin;
  • Keracunan dengan alkohol atau ubat halusinogen;
  • Penyakit autoimun (lupus erythematosus sistemik, di mana kemerahan dalam bentuk "kupu-kupu" terbentuk di wajah);
  • Kegagalan ginjal;
  • Erythrocytosis (tumor darah);
  • Sirosis hati (urat labah-labah yang dapat dilihat dengan baik di pelbagai bahagian wajah).

Mental penyebab kemerahan kulit

Penyebab mental kemerahan kulit adalah pelbagai faktor dan keadaan psiko-emosi yang boleh memprovokasi pengembangan saluran darah di wajah. Faktor-faktor berikut boleh menjadi penyebab mental kemerahan wajah:

  • Tekanan emosi yang kuat;
  • Keseronokan sebelum sebarang peristiwa penting (contohnya, temu ramah, bercakap di hadapan penonton, dll.);
  • Segala perasaan atau emosi yang kuat (ketakutan, rasa malu, kegembiraan, rasa malu, dll);
  • Tekanan (sindrom pemerah pipi);
  • Kemurungan;
  • Menurunkan harga diri;
  • Kompleks, ketakutan dan halangan psikologi terhadap sebarang tindakan, orang, dll..

Secara berasingan dan lebih terperinci, kita perlu memikirkan sindrom pemerah pipi, yang dicirikan oleh kemerahan pada wajah dalam keadaan menarik atau tertekan. Kemerahan biasanya terletak di wajah dalam bentuk bintik-bintik dari pelbagai saiz dan tidak hilang dalam jangka masa yang lama. Kemerahan muka dengan sindrom pemerah pipi dapat berkembang secara harfiah pada saat-saat menarik, misalnya, bertemu orang, bercakap, perbincangan emosi, dll. Ketidakmampuan untuk menahan serangan pembilasan wajah membawa ketidaknyamanan dan keraguan pada diri seseorang, kerana reaksi yang begitu nyata menunjukkan kegembiraannya, yang dapat dilihat oleh orang lain.

Mekanisme perkembangan sindrom pemerah pipi adalah mudah - kerja sistem saraf simpatik yang dipertingkatkan, yang secara dramatik mengembang saluran darah wajah, tidak hanya dengan tekanan yang teruk, tetapi juga dengan sedikit kegembiraan. Biasanya, sistem saraf simpatik bertindak balas dengan sangat kuat sehingga kemerahan muncul di wajah, hanya dengan kesan psikologi atau emosi dengan kekuatan yang ketara. Dan dengan sindrom pemerah pipi, sistem saraf simpatik bertindak balas dengan ganas dan tajam dengan perkembangan kemerahan muka dalam apa jua keadaan, walaupun sedikit kegembiraan atau ketegangan.

Dalam sindrom pemerah pipi, rawatan ubat tidak berkesan kerana tidak dapat mengubah kereaktifan sistem saraf simpatik. Satu-satunya rawatan yang berkesan untuk sindrom pemerah pipi adalah memotong atau mengikat saraf yang mengalir dari otak ke saluran darah wajah, yang mengirimkan isyarat untuk pengembangan tajam mereka, yang menampakkan diri dalam bentuk kemerahan muka..

Penyakit vaskular

Penyakit vaskular adalah salah satu penyebab kemerahan muka yang paling biasa. Jadi, paling kerap di antara semua penyakit vaskular, rosacea dan rosacea menyebabkan kemerahan pada wajah..

Rosacea adalah kereaktifan tinggi pembuluh darah yang ditentukan secara genetik yang mengembang dengan mendadak apabila suhu berubah (peralihan dari sejuk ke panas atau sebaliknya) atau apabila terdedah kepada keadaan cuaca yang memberi kesan negatif pada kulit (contohnya angin, panas, sejuk, ribut debu, dll.). dan lain-lain.). Sebagai tindak balas kepada faktor persekitaran fizikal semula jadi, orang dengan rosacea mengalami kemerahan kulit yang teruk dan sensasi terbakar subjektif. Kemerahan berterusan untuk masa yang lama dan sangat ketara. Pada prinsipnya, biasanya kulit menjadi merah pada orang yang sihat dalam keadaan persekitaran yang tidak baik, tetapi beberapa waktu setelah peralihan ke keadaan yang selesa, ia hilang tanpa jejak. Dengan rosacea, kemerahan setelah peralihan ke keadaan yang baik berlangsung dalam jangka masa yang lama..

Rosacea, selain kemerahan pada kulit, boleh berlaku dalam dua bentuk lain, seperti rosacea dan penebalan hidung dengan pembentukan lebam dan nodul pada kulit. Dulu berpendapat bahawa kemerahan wajah, rosacea dan penebalan hidung adalah tahap rosacea berturut-turut, tetapi sekarang ini telah dibantah. Oleh itu, pembilasan muka yang terpencil, rosacea dan penebalan hidung dianggap tiga bentuk rosacea yang berbeza, yang dalam kes yang sangat jarang dapat berubah menjadi satu sama lain..

Couperose adalah saluran darah yang melebar di kulit yang tidak pernah runtuh, menyebabkan wajah berwarna merah terang secara kekal. Biasanya rosacea adalah akibat daripada pelbagai penyakit (contohnya, hipertensi, rosacea, sirosis hati, gastritis dengan keasidan rendah, dll.) Atau tinggal lama di luar rumah dalam keadaan buruk (contohnya, bekerja di luar pada musim sejuk, dll.). Diagnosis rosacea sangat mudah, kerana dalam keadaan ini, saluran darah berbelit-belit merah terang atau burgundy, yang disebut "urat labah-labah" jelas kelihatan pada kulit.

Sebagai tambahan kepada rosacea dan rosacea, kemerahan muka dapat disebabkan oleh penyakit vaskular berikut:

  • Hemangioma kulit;
  • Sindrom Kazabach-Meritt, yang berkembang pada bayi baru lahir (mungkin terdapat hemangioma pada kulit wajah, digabungkan dengan anemia dan jumlah platelet yang berkurang dalam darah);
  • Sindrom Klippel-Trenone-Weber adalah penyakit keturunan yang dicirikan oleh adanya bintik-bintik merah ("bintik anggur") pada kulit, termasuk wajah, yang berkaitan dengan urat varikos dan hipertrofi otot, tulang, ligamen dan tendon;
  • Penyakit Osler-Randu adalah penyakit keturunan di mana terdapat banyak urat labah-labah di wajah;
  • Sindrom Louis-Bar dimanifestasikan oleh "asterisk" vaskular pada kulit wajah, gangguan koordinasi pergerakan, dan penurunan imuniti..

Kemungkinan penyebab pelbagai jenis kemerahan muka

Kemerahan pada wajah boleh digabungkan dengan gejala lain seperti gatal, kering, atau terbakar. Kompleks gejala yang berterusan dan khas dalam bentuk kombinasi kemerahan dengan gatal, terbakar, kering atau mengelupas kulit adalah tanda-tanda keadaan dan penyakit tertentu.

Kemerahan dan pengelupasan kulit wajah paling sering timbul dengan peningkatan kepekaan terhadap keadaan cuaca (panas, fros, angin), dengan demodicosis, serta ketika menggunakan kosmetik berkualiti rendah. Sekiranya pengelupasan dan kemerahan berterusan selama lebih dari 20 hari, maka kita bercakap mengenai kekurangan vitamin atau penyakit kulit seperti psoriasis, eksim, dermatitis, dll..

Kemerahan dan gatal-gatal pada kulit wajah adalah ciri reaksi alahan. Walau bagaimanapun, jika gatal digabungkan dengan kulit yang mengelupas atau kering di wajah, atau berterusan selama lebih dari 20 hari, maka orang tersebut cenderung menghidap penyakit kulit..

Kekeringan dan kemerahan kulit wajah biasanya disertai dengan pengelupasan dan, karenanya, adalah ciri reaksi alergi, peningkatan kepekaan terhadap keadaan cuaca, penggunaan kosmetik berkualiti rendah atau sebilangan besar kosmetik, kekurangan vitamin atau penyakit kulit. Di samping itu, kekeringan dan kemerahan kulit adalah ciri penyakit organ-organ dalaman..

Kemerahan dan pembakaran kulit wajah adalah ciri rosacea dan reaksi alahan. Di samping itu, kemerahan dengan sensasi terbakar berkembang setelah tinggal lama dalam keadaan yang tidak baik pada kulit atau dengan latar belakang pengembangan saluran darah yang tajam, misalnya, dalam keadaan panas, es, angin, dalam keadaan dengan kepala yang diturunkan, setelah melakukan kerja atau latihan fizikal yang berat, di detik kegembiraan, dll..

Kemerahan kulit di sekitar hidung biasanya merupakan gejala dermatitis perioral atau penyakit saluran pencernaan.

Rawatan kemerahan muka

Prinsip umum terapi

Rawatan kemerahan muka terdiri daripada penggunaan dua jenis terapi secara bersamaan - etiotropik dan simptomatik. Terapi etiotropik adalah untuk menghilangkan faktor penyebab kemerahan wajah. Sekiranya ada penyakit organ dalaman yang bertindak sebagai faktor tersebut, maka ia mesti diubati dengan betul. Sekiranya penyebab kemerahan wajah adalah faktor psikologi, maka anda harus menjalani kursus psikoterapi dan dengan latihan untuk mencapai kawalan terhadap reaksi sistem saraf terhadap pelbagai kejadian. Sekiranya penyebab kemerahan wajah adalah kesan faktor semula jadi, maka seseorang harus berusaha untuk mengurangkan masa dan tahap pengaruhnya, serta menggunakan kosmetik pelindung.

Terapi simtomatik untuk kemerahan muka adalah mengurangkan keparahan fenomena ini pada satu masa tertentu. Artinya, pada dasarnya, rawatan simptomatik adalah penghapusan gejala (pembilasan muka) untuk jangka waktu tertentu. Untuk penghapusan kemerahan pada simptomatik pada wajah, agen khas digunakan yang dapat menyempitkan saluran darah, seperti Naphthyzin, jus aloe, mencuci dengan air sejuk dan lain-lain.

Prosedur tata rias salon dapat menghilangkan kemerahan pada wajah, tetapi berapa lama kesannya bergantung pada keadaan umum tubuh manusia, kehadiran penyakit kronik, dan perawatan kulit. Oleh itu, jika kemerahan pada wajah diprovokasi oleh penyakit organ-organ dalaman, maka setelah beberapa lama selepas penghapusan dengan bantuan prosedur salun, masalah ini akan muncul semula. Walau bagaimanapun, prosedur kosmetik berkesan dan oleh itu boleh digunakan sebagai rawatan simptomatik untuk kemerahan muka..

Oleh itu, dengan kemerahan wajah yang berkaitan dengan pengaruh faktor fizikal luaran, pengelupasan kimia dangkal adalah paling berkesan. Sekiranya kemerahan pada kulit dengan pengelupasan, cryomassage dan pembersihan mekanikal mempunyai kesan terbaik. Di hadapan "asterisk" vaskular, perlu dilakukan prosedur laser atau elektrokoagulasi mereka.

Sebagai tambahan kepada rawatan etiotropik dan simptomatik, untuk mengurangkan keparahan dan mencegah kemerahan pada wajah, anda harus sentiasa mematuhi peraturan berikut:

  • Basuh hanya dengan air suam sedikit, kira-kira 32 - 34 o С;
  • Jangan gosokkan wajah anda selepas mencuci dengan tuala, tetapi celup dengan serbet dengan lembut;
  • Sapukan kosmetik pada kulit dengan gerakan menepuk ringan, tidak menggosok kuat;
  • Jangan mengukus wajah anda;
  • Jangan mandi lama atau mandi;
  • Enggan mengunjungi sauna atau mandi;
  • Jangan gunakan topeng panas di wajah anda;
  • Jangan gunakan scrub agresif, losyen berasaskan alkohol, gel wangi atau sabun;
  • Gunakan pembersih kulit dan pencuci solek yang ringan tanpa wangian;
  • Sapukan pelembap yang sesuai pada kulit pada waktu pagi dan krim berkhasiat pada waktu petang selepas pembersihan;
  • Kecualikan teh, kopi, alkohol, makanan pedas, manis, goreng, pastri, gula-gula dan coklat, serta makanan segera dari makanan;
  • Berhenti merokok;
  • Jangan sapukan foundation yang lebat di wajah anda, dan jika perlu, gunakan concealer hijau untuk menutup kemerahan.

Untuk menguatkan dinding vaskular dan mengurangkan keparahan kemerahan, disarankan untuk memilih kosmetik yang mengandungi teh hijau, mimosa, chestnut, epal hijau atau oren, kerana ekstrak tumbuhan ini meningkatkan nada vaskular.

Cara melegakan kemerahan wajah

Ubat untuk kemerahan muka

Rawatan untuk kemerahan muka termasuk krim, salap, topeng, decoctions dan losyen pencuci, yang mempunyai kesan menenangkan, tonik dan vasokonstriktor. Produk sedemikian boleh disediakan secara bebas atau dipilih dari kosmetik farmasi..

Ekstrak aloe, chamomile, pasli, apple hijau, chestnut, mimosa, serta lavender, teh hijau, geranium, biji anggur dan minyak badam mempunyai sifat optimum untuk menghilangkan kemerahan pada wajah. Komponen ini harus terkandung dalam kosmetik yang digunakan untuk menghilangkan kemerahan wajah. Sekiranya tidak mustahil untuk mengambil kosmetik sedemikian kerana beberapa sebab, anda harus menambahkan minyak ini ke kosmetik biasa anda dalam kadar 1 tetes hingga setengah sudu teh krim atau losyen.

Infusi, kompres dan pembersih

Krim anti-kemerahan

Salap untuk kemerahan muka

Topeng muka

Kemerahan kulit wajah: rosacea (urat labah-labah) - sebab, kaedah rawatan (terapi laser) - video

Kemerahan muka: rosacea - faktor penyebab dan risiko, gejala dan komplikasi, rawatan dan pencegahan - video

Kemerahan kulit muka: sindrom pemerah pipi (eritrofobia) - sebab, kaedah rawatan, komplikasi dan kesan sampingan operasi (komen pakar bedah) - video

Kemerahan kulit wajah: demodicosis - penyebab (demodex hama), jenis (primer, sekunder), manifestasi dan gejala klinikal, diagnostik (pemeriksaan, mengikis) dan kaedah rawatan, pencegahan (penjagaan kulit wajah dan pemakanan yang betul), nasihat kecantikan - video

Pengarang: Nasedkina A.K. Pakar Penyelidikan Bioperubatan.