Psikosomatik rhinitis alergi

Setiap penyakit menunjukkan masalah pada keadaan badan..

Terdapat situasi di mana penyakit menjadi kronik, sukar untuk dirawat atau muncul dalam kehidupan kita terlalu kerap.

Kadang-kadang rawatan tradisional ternyata tidak berkesan sama sekali, dalam kes seperti itu pesakit mula memikirkan makna penyakitnya, seseorang ingin memahami alasan yang lebih mendalam dan membasmi penyakit ini.

Banyak jawapan dan maklumat berguna dapat diperoleh dengan menggunakan analisis psikosomatik penyakit..

Apa itu psikosomatik?

Psikosomatik adalah salah satu bidang sains psikologi yang berkaitan dengan perubatan, yang menganggap penyakit sebagai akibat dari keadaan emosi seseorang.

Ungkapan "semua penyakit dari saraf" dalam konteks psikosomatik sangat tepat dan ringkas mengungkap inti pati sains ini.

Sekiranya seseorang mengalami perasaan atau penderitaan negatif emosi jangka panjang, dan untuk waktu yang lama tidak dapat mewujudkannya, hiduplah, maka tekanan yang berlaku mempengaruhi tubuh, menyebabkan penyakit.

Dalam psikosomatik, setiap bahagian tubuh manusia, setiap organ atau sistem dikaitkan secara simbolik dengan emosi.

Kesesakan hidung dari sudut pandang psikosomatik

Masalah dengan hidung pada umumnya melambangkan perasaan seseorang terhadap kebencian dan penghinaan..

Ingat ungkapan dari kartun "Untuk apa anda menggantung hidung?" Oleh itu, mereka mengatakan apabila seseorang itu sedih. "Jangan gantung hidung anda, orang tengah" - iaitu, jangan sedih, jangan putus asa.

Secara simbolik, hidung bermaksud harga diri dan harga diri kita, oleh itu, semasa pergolakan emosi dan konflik, masalah diperhatikan pada bahagian tubuh ini.

Kerana perasaan tidak berdaya di depan keadaan, timbul perasaan putus asa, yang akhirnya berubah menjadi hidung berair.

Pada orang dewasa

Anda boleh bercakap mengenai psikosomatik sekiranya kesesakan hidung berlaku tanpa gejala penyakit yang lain.

Dengan bantuan hidung tersumbat, badan kita memberitahu bahawa anda tidak merasakan nilai dan kepentingan anda dalam hubungan dengan orang lain, mengalami harga diri yang rendah, keraguan pada diri sendiri, merasa tertekan.

Analisis hubungan anda dengan orang-orang, mungkin ketika menangani beberapa gejala anda akan semakin meningkat. Ini adalah jawapan kepada penyebab kesesakan hidung..

Kanak-kanak itu mempunyai

Pada masa kanak-kanak, kesesakan hidung melambangkan kurangnya perhatian, kasih sayang dan kehangatan di pihak ibu bapa dan orang di sekeliling mereka..

Ketika seorang anak jatuh sakit, dia dikelilingi dengan perhatian dan perawatan, diperlakukan, membeli mainan, diperlakukan dengan sedap.

Di samping itu, kesesakan hidung anak mencerminkan hubungan antara ibu bapanya - ini adalah bagaimana jiwa kanak-kanak yang rapuh bertindak balas terhadap pertengkaran orang dewasa yang kerap.

Apabila seorang anak jatuh sakit, ibu bapa biasanya memberi tumpuan untuk merawat anak daripada skandal..

Rawatan selesema dan rinitis alergi

Rawatan untuk penyakit psikosomatik, termasuk rinitis alergi dan kesesakan hidung, harus menjadi proses dua langkah:

  1. Rawatan perubatan - mengambil ubat, melawat prosedur yang diperlukan, mengikut cadangan doktor yang menghadiri.
  2. Pembetulan psikologi - bekerjasama dengan ahli psikologi pakar, bersama-sama dengan siapa anda dapat memahami penyebab penyakit yang lebih mendalam dan membetulkan keadaan emosi agar penyakit itu tidak timbul pada masa akan datang.

Video berguna

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai psikosomatik dari video popular ini:

Perkara utama adalah bertindak balas tepat pada waktunya yang diberikan oleh tubuh kita untuk mencegah peralihan penyakit ke tahap yang lebih kompleks dan seterusnya..

Psikosomatik selesema biasa pada orang dewasa

Pengarang: nomad Tarikh kiriman

Psikosomatik selesema pada orang dewasa banyak ditentukan oleh faktor psikososial. Terdapat hubungan antara permulaan, perjalanan penyakit pernafasan dan penyebab psikologi. Sebagai contoh, neurotik jatuh sakit dengan jangkitan saluran pernafasan atas 2-3 kali lebih kerap dan jatuh sakit dengan mereka lebih lama daripada populasi purata..

Penyakit ini secara langsung disebabkan oleh mikroorganisma patogen. Pengaruh psikologi dan keadaan emosi (iaitu psikosomatik selesema pada orang dewasa) adalah untuk meningkatkan kerentanan terhadap penyakit pernafasan. Salah satu faktor utama yang bertindak di sini adalah mekanisme tekanan dan psikologi biokimia. Baca lebih lanjut di sini - "Tekanan". Sebaliknya, sifat keperibadian membentuk spesifik penyakit dan sifatnya..

Apa itu hidung berair

Hidung berair adalah sindrom keradangan mukosa hidung. Dalam perubatan, hidung berair dengan lendir hidung (rhinorrhea) disebut rhinitis catarrhal. Dengan ARVI, pembuangan hidung yang banyak adalah perkara biasa: tidak berwarna, telus, berair; apabila keradangan mikroba melekat, sifat pembuangan berubah, memperoleh komponen purulen. Mereka menjadi lebih tebal, kadang-kadang berwarna kehijauan atau kekuningan. Dalam beberapa kes, pelepasan hidung hampir tidak ada, tetapi kesesakan hidung diperhatikan, sehingga pesakit terpaksa bernafas melalui mulut. Tujuan fisiologi tanda-tanda utama penyakit pernafasan, batuk dan hidung berair adalah untuk secara aktif menyingkirkan patogen yang merengsakan selaput lendir hidung, tekak, trakea dan bronkus. Tahap akhir penyakit ini terdiri daripada pemulihan sel dan organ yang rosak, normalisasi fungsinya.

Salah satu penyebab utama selesema adalah sekumpulan besar rhinovivirus (dari badak Yunani kuno - hidung). Terdapat lebih dari 100 jenis wakil genus enterovirus ini. Mereka terutamanya mempengaruhi mukosa hidung. Bahagian lain saluran pernafasan biasanya tidak terkena penyakit rhinovirus. Walau bagaimanapun, pada kanak-kanak kecil, kerosakan pada laring, bronkus, dan juga perkembangan radang paru-paru adalah mungkin. Bayi yang baru lahir dan anak-anak sangat rentan terhadap jangkitan ini, penyakit mereka teruk dengan kemungkinan komplikasi dalam bentuk keradangan telinga tengah dan paru-paru.

Perjalanan jangkitan rhinovirus

Tempoh terpendam jangkitan rhinovirus adalah sehingga dua hari. Tempoh - 4-7 hari. Sebagai peraturan, tidak ada kenaikan suhu. Penyakit yang disebabkan oleh rhinovirus disertai dengan malaise dan hidung berair yang teruk. Perubahan patologi dilokalisasi pada mukosa hidung. Permulaan lebih kerap berlaku secara akut daripada secara beransur-ansur. Kumpulan gejala klasik "sejuk" dalam bentuk menggigil, rasa tidak enak badan, kepala yang teruk lemah atau tidak ada. Dari jam pertama penyakit ini, bersin bermula, terdapat sensasi menggelitik, "kekasaran", menggaru di kerongkong. Nafas hidung sukar dilakukan, dan setelah beberapa saat, terdapat banyak lendir berair dari hidung.

Semasa diperiksa, kemerahan sayap hidung, pelepasan yang banyak dari hidung, laserasi (mata berair), pembengkakan mata diperhatikan - semua ini adalah gejala khas jangkitan rhinovirus. Tidak ada perubahan pada bahagian organ dan sistem badan yang lain.

Nilai hidung untuk manusia

  • Yang pertama, secara semula jadi, adalah deria bau. Ini membolehkan anda menavigasi dengan bau yang dirasakan (metafora: "aroma yang baik" atau "bakat" untuk sesuatu).
  • Persepsi bau yang betul dari makanan membolehkan anda merangsang proses pencernaan, atau mengelakkan makanan berkualiti rendah.
  • Hidung dan laring melakukan fungsi komunikatif.

Psikosomatik selesema biasa pada orang dewasa

Psikosomatik selesema sering terletak pada kenyataan bahawa ia membawa manfaat yang tersembunyi dan jelas tidak disedari bagi pesakit.

  1. Dengan hidung berair, pertuturan sukar dilakukan. Selain itu, selsema sering dielakkan. Semua ini membolehkan anda menjauhkan diri dari komunikasi untuk sementara waktu: menjadi "tidak responsif", "diam".
  2. Dapatkan perhatian dan perhatian. Ia berlaku apabila keperluan fizikal orang yang sering dan untuk jangka masa panjang dihargai dalam keluarga. Semasa sakit, orang sakit mendapat simpati.
  3. Dalam tradisi keluarga, aktiviti dinilai dari sudut ketekunan dan kesungguhan, dan bukan berdasarkan nilai kecekapan dan tanggungjawab. Dalam kes ini, pendedahan kepada selesema yang kerap adalah reaksi anak terhadap konflik ibu bapa. Anak itu "mengorbankan" dirinya dalam usaha menyatukan orang tuanya dengan cara ini. Sebagai kanak-kanak, mereka dapat melihat bahawa ibu bapa mereka terlalu banyak melakukan ritual ARVI: mereka menginginkan "kedamaian", menunjukkan "suasana hati yang buruk" dan secara intensif "merawat dan menghargai" "khe-khe-khe" mereka.
  4. Piawaian berganda dari ibu bapa. Mereka menuntut untuk mematuhi peraturan tertentu yang bersifat umum, tetapi mereka sendiri tidak mematuhinya. Seseorang yang sering mengalami hidung berair "tersinggung" dengan keadaan ini dan ingin menjauhkan diri dari situasi yang menyinggung ini.
  5. Hidung berair dapat memberi isyarat kesesakan. Apabila ukuran daya meluap, ia "mengalir di tepi." Dalam kes ini, dari hidung. Dengan hidung berair, seperti banyak penyakit lain, perlu meluangkan masa dengan risau, untuk berundur. Sekiranya sebelum rehat ini tidak diizinkan secara sedar atau tidak, kini ia menjadi keperluan badan.
  6. Hidung melambangkan persepsi dan hubungan halus dengan dunia luar. Hidung tersumbat boleh menjadi tanda konflik interpersonal. Keadaan yang serupa digambarkan oleh kiasan: "Saya tidak tahan dengan anda.".
  7. Psikosomatik selsema pada orang dewasa dapat menutupi air mata. Pelepasan berterusan dari nasofaring adalah tangisan yang sangat tersembunyi. Seseorang diseksa oleh kesakitan dalaman, tetapi dia tidak mahu mengakuinya sendiri. Mungkin dia memakai topeng lelaki yang senang dengan segalanya, tetapi jiwanya menangis sedikit demi sedikit. Di suatu tempat di luar sana, di lubuk jiwa, sumber kesakitan ini tersembunyi. Apa itu:
  • rungutan kanak-kanak,
  • cinta yang tidak bahagia,
  • kekurangan kegembiraan dalam hidup?

Cara untuk menyembuhkan adalah dengan memaafkan diri sendiri dan orang lain, meredakan kesedihan anda dan menghilangkannya, mencari pilihan untuk jalan keluar dari situasi yang menyedihkan - dan jiwa tidak perlu menangis.

Psikosomatik selesema biasa pada orang dewasa menurut Sinelnikov

Hidung tersumbat

Hidung tersumbat menandakan kurangnya pengiktirafan terhadap nilai seseorang..

Sebagai contoh, pada satu pesakit psikologi Rusia, kesesakan kronik dari satu atau lubang hidung yang lain disebabkan oleh keraguan mengenai kejantanannya sendiri..

Hidung berair

Pelepasan nasofaring adalah air mata dalaman atau tangisan. Bawah sedar berusaha untuk mengeluarkan perasaan yang sangat ditindas dengan cara yang serupa:

  • sayang,
  • kesedihan,
  • kekecewaan dan penyesalan terhadap rancangan atau impian yang tidak dapat dicapai.

Rinitis alergi

Rinitis alergi adalah tanda kurangnya kawalan kendiri emosi. Kes seperti itu berlaku, sebagai peraturan, selepas kejutan emosi yang kuat..

Contoh dari amalan Sinelnikov:

  • lelaki itu mula keluar dari hidung setelah putus dengan seorang gadis,
  • wanita itu mengalami rhinitis alergi beberapa ketika selepas kematian suaminya.

Hidung berair kadang-kadang boleh menjadi semacam permintaan pertolongan. Dengan cara yang serupa, kanak-kanak itu menyatakan ketidakberdayaannya. Kanak-kanak tidak merasakan kekuatan dan nilai mereka.

Kes dari amalan psikologi:

Seorang kanak-kanak berusia 9 tahun mempunyai hidung berair bulanan. Perbualan menunjukkan bahawa keluarga mempunyai penjajaran berikut. Bapa adalah seorang yang tegas dan berwibawa. Keibubapaan sering menggunakan kekuatan dan ancaman. Si ibu berasa kasihan terhadap anaknya.

Psikosomatik selesema pada orang dewasa - Louise Hay

Penyebab Metafizik Louise Hay dari Selsema dan Peneguhan: Sumber: Carta Psikosomatik Louise Hay.

Psikosomatik selesema pada orang dewasa oleh Liz Burbo

  • Punca emosi selesema biasa:
  • Kekeliruan seseorang di hadapan keadaan sukar. Nampaknya, keadaan serupa menyerangnya. Pada masa yang sama, pesakit sendiri terlalu bimbang dengan perincian kecil dan tidak tahu harus bermula dari mana. Dia mahu menyelesaikan semuanya dalam satu kesukaran, tetapi ini tidak berjaya dan oleh itu dia merasa marah.
  • Perasaan seseorang bahawa beberapa keadaan "berbau" tidak sedap.
  • Keinginan untuk mengelakkan komunikasi dengan orang yang tidak menyenangkan. Pilihan dengan hidung berair dilaksanakan secara tidak sedar.
  • Penyebab mental selesema
  • Kepercayaan bahawa hidung berair berlaku kerana hipotermia (varian hipnosis diri).
  • Kepercayaan bahawa selesema berjangkit. Menurut penulis Kanada, mereka yang mempercayai ini, dan mereka dijangkiti selesema. Ini menunjukkan bahawa orang yang sakit adalah orang yang mudah disarankan..

Menurut Burbo, psikosomatik selesema pada orang dewasa adalah bahawa penyakit ini menandakan perkara berikut:

  • Anda perlu berehat dan tidak mengganggu diri anda dengan sia-sia,
  • Jangan mengejar semua kelinci, iaitu berusaha untuk melakukan beberapa perkara pada masa yang sama,
  • Anda tidak boleh menyalahkan sesuatu atau seseorang atas masalah anda.,
  • Elakkan menindas perasaan. Kerana, tidak mahu "mencium" keadaan atau orang itu, pesakit meredakan semua perasaannya. Ini menghalang seseorang daripada menentukan perkara utama dalam hidup dan cita-citanya dengan tepat..

Psikosomatik hidung tersumbat menurut Burbo

Hidung tersumbat menunjukkan bahawa seseorang:

  • Tidak dapat menjalani kehidupan sepenuhnya. Kesesakan hidung adalah akibat daripada perasaan yang ditindas. Seseorang takut untuk menderita sendiri atau merasakan penderitaan orang yang disayangi.
  • "Atas semangat" tidak bertolak ansur dengan seseorang atau situasi dalam hidup.
  • Tanda ketakutan atau ketidakpercayaan. Seseorang "menghidu" sesuatu yang buruk.

Psikosomatik selesema biasa pada orang dewasa menurut Tepperwine

Menurut Kurt Teppervine, penyebab spiritual demam adalah bahawa seseorang secara tidak sedar ingin mengurangkan beban. Dia merasa terbeban. Dalam kehidupan, ada perkara di mana seseorang menganggap dirinya tidak bersedia dan dia berusaha untuk menjadikan batasan syarat untuk dirinya lebih rendah. Penyakit ini membolehkan anda mencapainya, seperti yang mereka katakan, menjaga wajah anda di hadapan fikiran anda.

Dan juga hidung berair membolehkan anda menjauhkan diri dari komunikasi yang tidak diingini. Kami "menghalau" orang yang dihindari dengan bersin, dari kejauhan, agar tidak "menjangkiti".

Kesimpulannya

Menyimpulkan artikel "Psikosomatik selesema biasa pada orang dewasa", kita dapat mengatakan bahawa selesema pada masa yang sama bercakap tentang pembersihan dalaman:

  • Sifat penyakit ini selalu menunjukkan cara untuk menyembuhkan:
  • Memenuhi permintaan penyakit anda, melegakan tekanan pada diri anda.
  • Perkara Yang Tidak Boleh Anda Tahan Lebih Lama?
  • Adakah anda tidak mendorong diri anda, ketika anda perlu mendengar keperluan sebenar anda, walaupun mereka tidak memenuhi idea-idea kesedaran seharian anda?.

Saya harap artikel "Psikosomatik selesema pada orang dewasa" menarik dan berguna untuk anda. Serupa dengan topik ARVI - "Psychosomatics of coronavirus."

3 penyebab asas psikosomatik alahan dan demam hay dan apa yang perlu dilakukan dalam setiap satu

Sekiranya kita mengambil setiap kes tertentu, maka penyebab psikosomatik alahan dan demam hay akan berbeza bagi setiap orang. Tetapi terdapat banyak persamaan, yang akan kami ceritakan dalam artikel ini. Banyak contoh diambil dari pengalaman praktikal kami. Ini akan membantu anda mengurangkan masa yang dihabiskan untuk mencari maklumat..

Pertama sekali, alergi boleh mempunyai sebab psikologi (untuk debunga, kucing, logam), atau boleh menjadi reaksi terhadap beberapa ubat, bahan kimia. Dalam kes kedua, kita bercakap lebih banyak mengenai reaksi seketika badan, dalam kes pertama, mengenai reaksi kronik, yang disokong oleh jiwa..

Ubat-ubatan yang diresepkan oleh doktor akan memberi kesan positif, tetapi dalam jangka masa pendek. Untuk menghilangkan gejala sepenuhnya, anda perlu bekerja dengan reaksi tidak sedar. Jika tidak, pil tersebut mesti diminum secara berterusan..

Pertama, mari kita fahami bagaimana jiwa dan badan dihubungkan. Trend yang berbeza menunjukkan hubungan ini dengan cara yang berbeza: beberapa - melalui makna tersembunyi penyakit (apa yang diberitahu oleh tubuh anda), beberapa - secara logik menerangkan dengan tepat hormon dan antibodi mana yang dihasilkan dalam tubuh sebagai tindak balas terhadap reaksi.

Kami akan mengatakannya dengan sederhana dan jelas. Kami mempunyai sekumpulan emosi tertentu. Yang kami alami bergantung kepada keadaan. Sekiranya emosi itu kuat dan ditekan (artinya, ia tidak dialami, ditolak), maka lama-kelamaan, untuk "menghidupkannya kembali", tubuh akan hidup. Oleh itu, kemarahan terpendam, rasa bersalah pada diri sendiri selalu menimbulkan pelepasan hormon dan bahan lain yang pasti mempengaruhi organ tubuh. Kemudian kecenderungan dimainkan. Bagi sesetengah orang, emosi akan terserlah melalui saluran gastrousus, untuk yang lain pada kulit.

Tetapi hari ini - mengenai alahan. Mari mulakan dengan hidung berair. Ini adalah manifestasi yang sangat biasa..

Penyebab psikosomatik demam hay yang paling biasa

Ini adalah kenyataan bahawa keadaan yang berlaku "tepat di depan hidung anda" tidak menyenangkan bagi anda. Ia adalah tekanan. Dari sudut pandang metafizik, rhinitis alergi dapat ditafsirkan sebagai berikut: "Saya tidak suka baunya seperti di sini." Cuma kita tidak bercakap mengenai bau, tetapi mengenai peristiwa dalam kehidupan..

Untuk lebih tepat, reaksi anda terhadap kejadian ini. Kami tidak tahu bagaimana menanggung situasi ini, bagaimana menanganinya, dengan siapa untuk berkongsi. Dan sendirian kita melalui konflik ini.

Dan kemudian reaksi ini dihafal pada tahap tidak sedar dan dihasilkan semula. Sebaik sahaja keadaan serupa berulang dalam hidup anda, tubuh segera bertindak balas dengan hidung berair. Dan sangat sukar untuk melakukan sesuatu dengannya.

Ini adalah bagaimana tubuh mengingati keadaan psikologi. Sekali lagi, di sisi metafizik, tubuh ingin membersihkan reaksi ini melalui lendir, dan jiwa ingin membersihkan emosi negatif. Acara ini tidak menyukai jiwa, ia memberi isyarat kepada tubuh, kemudian, pada gilirannya, berusaha untuk menyelamatkan.

Selalunya hidung berair berganding bahu dengan mata berair. Mesej dari badan itu sangat jelas di sini: "Saya tidak mahu melihat ini.".

Satu lagi simptom biasa yang dikaitkan dengan kedua-duanya sebelumnya adalah sakit tekak. Ternyata, di satu pihak, kita tidak menyukai situasinya, kita mahu bersuara, meletakkan semuanya di tempatnya, kita mahu keadilan berlaku. Saya mahu bersuara.

Tetapi, jika alergi sudah bermula, kemungkinan besar anda tidak dapat bersuara. Mungkin anda tidak dibenarkan melakukan ini. Oleh itu, tubuh berusaha untuk bertahan dalam keinginan ini dalam bentuk peluh.

Pada masa yang sama, jika anda tidak mengetahui sendiri reaksi apa yang berlaku terhadap kejadian tersebut, alergi akan terus berlanjutan..

Semua ini saling berkaitan antara satu sama lain. Ditekan, tidak hidup. Dan kemudian dihasilkan semula secara tidak sedar.

Penyebab alahan psikosomatik biasa

Sebabnya bukan situasi itu sendiri, tetapi emosi kita. Itulah sebabnya keadaan menyebabkan satu keadaan untuk satu orang, untuk keadaan yang lain sama sekali berbeza. Kerana satu set emosi yang berbeza.

Dari mana kita mendapat sebahagian besar emosi kita??

Sudah tentu, sejak kecil. Ada rasa malu, rasa bersalah, kemarahan, dan kebencian... Emosi ini diserap dengan kuat oleh kita ketika kita masih tidak memikirkannya. Dan kemudian ia muncul secara automatik, dan kita tidak dapat menolong diri kita sendiri. Kita kelihatan terbawa-bawa pada saat-saat ini. Sebenarnya, inilah yang berlaku: bawah sedar menyala, sedar sedar mati..

Penting: orang-orang penting (ibu dan ayah, saudara-mara, rakan karib, orang tersayang, anak-anak) yang menimbulkan perasaan kuat dalam diri kita.

Jadi, situasi yang paling biasa:

  • Hubungan dengan ibu bapa.

Anda boleh menyimpan dendam semasa kecil terhadap ibu bapa sepanjang hidup anda. Lebih-lebih lagi, tanpa mengatasinya, anda akan menghadapi reaksi yang sama. Kebencian, misalnya, mungkin muncul dari situasi tertentu, atau mungkin di bawah pengaruh hubungan yang lama dengan anda.

Di samping itu, ada yang mengalami psikosomatik sejak kecil. Di sini, tentu saja, ibu perlu bekerja dengan latar belakang emosinya sendiri. Kerana bayi akan merasakan semua keadaannya, secara harfiah, dengan susu ibu. Dan secara amnya, seorang kanak-kanak hingga usia tertentu sangat berhubung dengan ibunya. Dan kedua, terdapat kecederaan yang disebut dalam tempoh perinatal: ini adalah ketika bayi menerima trauma psikologi semasa kehamilan.

Kecederaan seperti itu dijelaskan dengan sangat sederhana: anak mengalami pelbagai perasaan yang ibu lakukan, kerana itu adalah satu keseluruhan. Sekiranya ibu mengalami tekanan yang teruk, ketakutan yang kuat - semua ini melaluinya. Dia mengalami perkara yang sama. Hanya tubuhnya yang lebih tidak berdaya. Inilah sebabnya mengapa anda perlu tenang semasa mengandung..

Anak tidak memahami apa-apa, tetapi sudah merasakan. Lebih-lebih lagi, perasaan takut wujud dalam diri kita pada tahap genetik.

  • Hubungan dengan babak kedua.

Tanah yang sangat subur untuk emosi kita. Apa yang kita pelajari semasa kecil kita hasilkan di sini. Di sini timbul rasa tidak puas hati dan kerengsaan. Dan mengapa? Kerana ia bukan seperti yang kita mahukan. Tetapi bagaimana? Tidak seperti pada zaman kanak-kanak. Untuk menjadikannya kurang menyakitkan.

  • Hubungan kerja.

Bagi kebanyakan orang, topik ini pada amnya sangat menegangkan. Oleh itu, manifestasi gejala tidak jarang berlaku..

Apakah perbezaan antara psikosomatik alergi pada orang dewasa dan pada kanak-kanak?

Pengarang terkenal Liz Burbo, Louise Hay dan Sinelnikov merangkum penghidap alergi. Mereka semua mengatakan bahawa penghidapnya mempunyai:

  • jijik mana-mana orang (atau peristiwa),
  • kewaspadaan dalaman dan keadaan pertahanan (anda harus mempertahankan sempadan anda).

Alergi, seperti kebanyakan penyakit, sering disebabkan oleh keinginan untuk menarik perhatian - sekali. Dan rasa tidak suka diri adalah dua. Terutama sebagai orang dewasa.

Penderita alergi merasa sukar untuk menyesuaikan diri dalam masyarakat kerana keengganan mereka untuk melepaskan kebenaran dan keperluan untuk mengambil kira pandangan orang lain. Oleh itu kedudukan pertahanan (sering ditunjukkan pada kulit). Kami telah menulis mengenai psikosomatik urtikaria di sini.

Reaksi boleh berlaku pada kulit, dan muka, dan tangan, mata, dll..

Ia juga berlaku:

  • terhadap makanan (misalnya, alergi makanan terhadap susu atau gula-gula), sangat menarik di sini bahawa ini biasanya merupakan reaksi terhadap emosi yang kita alami semasa makan, kemudian, misalnya, gatal menampakkan dirinya, dan kita mula menyesuaikannya dengan makanan ". Perlu bercuti, menggunakan produk yang sama, tetapi alahan tidak timbul.
  • keadaan semula jadi (contohnya, dalam keadaan sejuk atau di bawah sinar matahari, debu),
  • debunga,
  • haiwan.

Di sini kita akan membahas dengan lebih terperinci. Ramai orang berminat dengan psikosomatik alergi kucing. Dengan itu, ruam, gatal-gatal, dan pembengkakan mata juga muncul. Bagi sesetengah orang, berada di dekat haiwan peliharaan boleh mengancam nyawa sama sekali (dan menyebabkan serangan asma bronkial, edema Quincke, atau kejutan anaphylactic).

Sudah tentu, di sini kita akan mempertimbangkan sebab-sebab psikologi dalam setiap kes secara berasingan. Kerana mereka semua akan mempunyai sendiri. Tetapi inilah yang dikatakan oleh penulis kajian.

"Orang yang alergi terhadap bulu cenderung tidak membiarkan diri mereka melakukan apa yang mereka mahukan. Mereka mungkin tidak menerima keinginan mereka, menganggapnya tidak bermoral. Seekor kucing menyatakan keinginannya dengan bebas, yang tidak dapat diterima oleh seseorang ".

Liz Burbo percaya bahawa orang yang alergi itu sendiri berpendapat bahawa orang bersikap agresif terhadapnya. Dia takut dan takut pada orang lain, tetapi penyebab ketakutan harus dicari dalam dirinya.

Menariknya walaupun di sini anda mungkin alah pada kucing anda sendiri, tetapi tidak kepada kucing orang lain. Artinya, ubat masih tidak dapat menjelaskan secara rasional mengapa ini berlaku..

Pada masa yang sama, orang dewasa dan kanak-kanak perlu bekerja dengan sikap bahawa dunia adalah tempat yang selamat dan tidak perlu mengambil posisi bertahan.

Alahan kanak-kanak sering timbul sebagai tindak balas terhadap persekitaran keluarga yang negatif dan ketegangan dengan ibu bapa.

Sebagai contoh, seorang kanak-kanak secara tidak sedar menuntut perhatian ibunya, dan dia pergi bekerja. Dalam kes ini, manifestasi yang berlainan berlaku di dalam badan: selsema, alergi, bronkitis pada kanak-kanak mengikut psikosomatik.

Pertengkaran antara ibu bapa sering mencetuskan gejala. Secara amnya, pertengkaran adalah sumber psikosomatik nombor satu pada kanak-kanak..

Juga, pemantauan berterusan mempengaruhi keadaan anak..

Sekiranya kanak-kanak sakit, maka anda perlu memahami:

  • dengan hubungan antara ibu dan ayah,
  • sikap masing-masing terhadap anak,
  • keadaan dalaman setiap ibu bapa.

Kerana anak-anak sangat berhati-hati dengan orang yang mereka sayangi. Pada bayi, anda boleh memulakan dengan keadaan dalaman ibu dengan segera..

Oleh itu, berikut adalah 3 penyebab psikosomatik asas alahan dan demam hay:

  • ketakutan dan kebimbangan,
  • kemarahan (intoleransi seseorang),
  • rasa bersalah dan membenci.

Apa yang perlu dilakukan dengan sebab-sebab psikologi ini

Banyak yang mungkin bertanya, "Apa cara terbaik untuk mengatasi gejala? Dengan bantuan perubatan atau dengan bantuan psikologi ".

Sekiranya pengalaman kami, jawapannya akan jelas. Kadang-kadang hanya ada satu konflik dalaman yang menjadi punca keadaan. Dan seseorang menderita selama 20-40 tahun. Manifestasi berlaku pada usia 6-7 tahun. Ibu harus lari ke klinik, mengeluarkan wang untuk ubat-ubatan, menjadi ketagihan pada anak-anak... Walaupun perhatian harus dialihkan kepada tingkah laku dan hubungan mereka sendiri dengan anak.

Faktanya adalah bahawa badan mempunyai ingatannya sendiri, yang dapat dikonfigurasi semula..

Adalah perlu untuk melepaskan ligamen: keadaan utama yang mencetuskan mekanisme adalah pengulangan (situasi serupa dalam hidup) - hipnosis diri (untuk apa saya mengalami gejala, iman kita langsung menghidupkan ingatan badan).

Dan sebelum yang pertama adalah emosi. Hanya pada saat keadaan pertama ini, anda mengalami ketegangan puncak, dan kemudian menekan emosi tersebut. Tidak menghayati mereka hingga akhir.

Apa yang berlaku semasa pembangunan? Anda memberi kebebasan untuk semua kata dan perasaan ini, terima diri anda pada masa ini. Sebaliknya, kebanyakannya menafikan diri mereka dalam saat marah: "Tidak, saya baik, saya tidak dapat melakukan itu." Ini adalah bagaimana emosi "tersekat" dalam badan. Dan kemudian anda memahami apa jenis emosi itu, anda mengalaminya dengan teknik khas. Beginilah kesannya. Kemudian, pada masa bertembung dengan situasi yang serupa, memori badan yang sudah diprogramkan kembali menyala. Ingatan keadaan hidup.

Tidak menerima perasaan adalah mengapa ramai yang mengalami penindasan. Jangan terima, tolak. Maksudnya, untuk membuka ligamen, anda perlu menyelesaikan perkara yang paling penting - untuk menghidupkan perasaan. Jangan keluarkannya, jangan hapus, tetapi terima dan hidup. Ia paling penting.

Oleh itu, penyebab alahan psikosomatik dan demam hay cenderung untuk dihuraikan. Kadang-kadang cukup pantas. 2 sesi 2 jam sudah cukup. Terutama jika orang itu sendiri bertekad untuk bekerja. Tetapi setiap kes berbeza, setiap orang memerlukan masa yang berbeza.

Cara mengatasi psikosomatik dengan lebih pantas

Dua perkara penting: masuk ke punca yang tepat dan memilih teknik psikologi yang tepat. Sekiranya anda menguraikan semua kerja secara berperingkat, maka lebih wajar dilakukan seperti ini:

  1. tentukan situasi permulaan,
  2. untuk menentukan punca emosi (kemarahan, rasa bersalah, rasa malu, kesedihan - setiap orang mempunyai perasaan mereka sendiri),
  3. pilih teknik psikologi yang sesuai,
  4. periksa kebenaran pelaksanaannya,
  5. emosi yang betul (kembangkan reaksi baru terhadap provokasi).

Contoh: anda boleh membaca sekian lama mengenai sembelit - bahawa ini adalah sekatan mental, tidak suka pada diri sendiri. Tetapi dalam 95% kes, dia muncul dalam keadaan pilihan, secara limbo. Sekiranya pada masa yang sama anda mempunyai rasa tidak percaya dan kegelisahan asas, sembelit berkembang menjadi kronik dan bertambah buruk semasa tempoh pilihan.

Oleh itu, situasi dengan pilihan tidak akan pernah berakhir, tetapi sikap terhadapnya dapat diubah dengan cara psikologi..

Apa yang dilakukan oleh majoriti?

Mereka belajar teori tetapi tidak mencapai peningkatan.

Hakikatnya ialah kerja bebas dengan sedar anda memerlukan banyak persiapan..

Adakah saya memerlukan pakar?

Ia akan menjadi lebih pantas dengannya. Anda boleh mengatasi sendiri, tetapi hanya sebilangan kecil yang dapat menguruskannya dalam jangka masa yang lama..

Dalam praktik kami, syaratnya berbeza dari beberapa perundingan hingga setahun. Kes yang paling biasa adalah:

  • sakit kepala,
  • Saluran gastrousus,
  • masalah sakit puan,
  • paru-paru,
  • penyakit kanak-kanak melalui ibu bapa dan lain-lain.

Anda boleh mengetahui tentang bekerja dengan kami di sini. Seperti yang anda lihat, penyebab psikosomatik alahan dan demam hay dapat ditanggalkan sepenuhnya..

Kesihatan kepada anda dan keselesaan psikologi!

komen anda Batalkan balasan

Dengan menghantar mesej, anda menyetujui pengumpulan dan pemprosesan data peribadi. dasar privasi.

Psikosomatik alahan: kita akan menyelesaikan konflik dalaman dan alahan akan berlalu

Alergi, menurut penyelidikan saintifik, adalah penyakit psikosomatik. Dan bukan hanya ruam kulit yang tidak menyenangkan. Ia berlaku bahawa alergi dinyatakan pada edema wajah dan badan. Biasanya, hidung, mulut dan mata bengkak. Adakah mungkin sebab reaksi sedemikian adalah perasaan dalaman seseorang? Dan ada.

Adalah dipercayai bahawa alahan adalah tindak balas yang sangat kuat dan kadang-kadang tidak mencukupi badan untuk bersentuhan dengan beberapa bahan. Cuma intinya tidak hanya pada zat itu sendiri. Tubuh mencetuskan alahan setelah seseorang mengalami situasi yang tidak dapat diselesaikan secara dramatik. Ia boleh menjadi kehilangan sesuatu yang penting, atau penolakan sesuatu yang paling kuat. Pada saat sukar ini, penggantian boleh berlaku. Tubuh boleh mengelirukan objek tertentu dengan fakta bahawa seseorang benar-benar menolak. Kemudian dia akan mengaitkan alergen dengan penderitaan mental seseorang dan menolaknya bukan emosi itu sendiri. Lebih-lebih lagi, alergen boleh menjadi bahan yang tidak berbahaya bagi orang lain. "Kesalahan" itu hanya menjadi bahagian dari dunia sekeliling ketika individu mengalami emosi negatif. Atau alergen itu sendiri dikaitkan dengan seseorang yang menjadi penyebab penderitaannya. Objek pengalaman sebenarnya digantikan oleh kesedaran.

Perkara penting lain. Amalan mengesahkan bahawa alergi seseorang dapat dikaitkan dengan pengalaman ibu bapanya. Sememangnya, ibu tidak mahu anaknya menderita dan sakit. Tetapi anak-anak sangat terdedah kepada keadaan psikologi ibu bapa mereka, khususnya ibu. Konflik psikologinya menjadi sebahagian dari dunia dalaman anak. Dan kemudian, program ini dapat mewujudkan dirinya pada tahap biologi. Oleh itu, walaupun setelah bertahun-tahun, otak dapat mengingatkan seseorang tentang pengalaman ibunya. Pada masa yang sama, kadang-kadang, apa-apa hubungan dengan objek yang ibu dikaitkan dengan pengalaman ini sudah cukup..

Perubatan tradisional berfungsi dengan baik dalam menangani alahan. Namun, selalunya, ia hanya untuk melegakan simptom dan mengekalkan kehidupan yang selesa dengan ubat-ubatan. Untuk mengatasi alahan sepenuhnya, anda perlu bekerja dengan jiwa, keadaan emosi. Untuk melihat hubungan antara badan dan jiwa, anda memerlukan pengetahuan tentang biologi, pelbagai kaedah bekerja dengan emosi, sensasi, perasaan, pemikiran orang. Sebagai contoh, Terapi Pengimejan Emosi membantu anda melihat hubungan antara gambar dan keadaan emosi seseorang, yang mencetuskan reaksi alahan di dalam badan. Dengan bagaimana gambar berubah, seseorang dapat menilai perubahan keadaan emosi, mencari alasan emosi untuk timbulnya gejala, dan melihat cara untuk menyelesaikan masalah tersebut. Dan di sini banyak bergantung pada orang itu sendiri. Alergi akan hilang sebaik sahaja konflik dalaman yang mencetuskan gejala habis. Mari kita lihat beberapa kes dari amalan rawatan alergi untuk lebih memahami bagaimana ia berfungsi..

1. Svetlana, berumur empat puluh lima tahun. Konjungtivitis alahan.

Alergi mengganggu wanita itu selama tujuh tahun, berulang setiap musim bunga. Kajian gambar alahannya (dalam hal ini, titik merah) menunjukkan penyebab emosi penyakit ini: pencerobohan, kerengsaan, penolakan lelaki. Emosi ini, sebagai program, dia mewarisi dari ibunya. Hubungan Svetlana baru-baru ini membuat dia merasa kasihan, jijik, kotor dan merasa seperti dia sedang digunakan. Kebencian dan kemarahan pada lelaki berubah menjadi pencerobohan dan kemarahan pada dirinya sendiri. Kemarahan pada diri saya disebabkan oleh kenyataan bahawa "Saya tidak segera melihat dengan siapa dia jatuh cinta." Dan percintaan yang meninggalkannya dengan perasaan yang sangat negatif adalah pada musim bunga, maka hubungannya dengan musim ini.

Masalahnya diselesaikan dengan menyelesaikan dua konflik dalaman. Yang pertama, diprogramkan, diselesaikan dengan bekerja dengan keluarga ibu bapa. Yang kedua adalah yang menyebabkan gejala alergi itu sendiri, adalah dalam hubungan dengan lawan jenis.

Semasa menyelesaikan konflik pertama, Svetlana, melalui gambar, mengembalikan program itu kepada keluarga ibu bapanya - "seorang lelaki tidak akan membuat anda bahagia." Dia membalas kerugian yang dialaminya dari program ibu. Juga, Svetlana kembali kepada ibu gambar "apa yang harus lelaki" untuk menenangkan dan memuaskan ibu. Semasa bekerja dengan hubungan peribadinya, Svetlana melepaskan gambar-gambar kebencian, kerengsaan dan kemarahannya terhadap lelaki. Dan melalui gambar tersebut, dia memperoleh kembali pelaburan emosionalnya pada lelaki, harapannya sendiri daripada mereka. Dengan dua arah ini (dengan keluarga ibu bapa dan hubungan peribadi), kami berjaya menyelesaikan masalahnya. Svetlana akhirnya berdamai dengan dunia dalamannya. Dia dapat memberitahu bahagian dalam dirinya yang memulakan gejala bahawa dia tidak akan lagi merosakkannya dengan negatif orang lain. Beritahu diri saya bahawa saya membiarkan diri saya menjadi diri sendiri dan merasakan perasaan saya sendiri.

Sebenarnya, alahannya adalah usaha untuk mengelakkan penderitaan ibunya terhadap lelaki, beberapa sifatnya. Dan keadaan ini dilengkapi dengan kemarahannya yang tersekat terhadap lelaki itu. Dan musim bunga mekar inilah otak yang keliru dengan alasan sebenar pengalaman itu. Seminggu selepas terapi, Svetlana melaporkan bahawa alergi itu tidak lagi mengganggunya. Dan pada masa ini kesan ini tidak berubah.

"Tidak suka ibu terhadap ayah" dapat dilihat dalam banyak kes alahan kacang. Kacang adalah simbol, perkaitan dengan prinsip maskulin. Dalam keluarga di mana alergi seperti itu muncul, ayah tidak dihormati, atau dia membuat ibu tidak senang dengan kekasaran, sikap tidak peduli, kesejukan, dan sebagainya..

Dalam kes ini, alahan anak adalah penghindaran penderitaan ibu kerana tindakan ayah. Ini dinyatakan sebagai kemarahan terhadap sifat-sifat ayah dalam diri dan penolakan mereka. Penyelesaian konflik berlaku dengan menerapkan sifat ayah dalam diri. Juga, adalah perlu untuk mengembalikan rasa takutnya kepada ibu dan memberi kekuatan untuk mengurus dirinya sendiri..

2. Misha. Enam tahun. Alergi terhadap bunga.

Misha alah pada musim bunga. Ia bermula secara tiba-tiba, ibunya memberitahu mengenainya.

Bekerja dengan emosi dan gambar membantu mengetahui bahawa alergi anak adalah manifestasi biologi kegelisahan dan kegelisahan akibat kehilangan yang dialami oleh ibunya. Ternyata ketika masih remaja, wanita itu kehilangan ayahnya. Kerana usia muda, dia tidak dapat menghadapi pengalaman yang kuat. Dia tidak dapat menyatakan keperitan kehilangan dan jiwa gadis itu memaksanya ke bawah sedar. Dan kemudian, kesakitan yang tidak dapat ditanggung dipindahkan kepada anak lelaki.

Dalam kehidupan dewasa wanita, tidak semuanya lancar. Rasa cemas bertambah dengan kenyataan bahawa, ketika hamil dengan Misha, wanita itu terus-menerus risau suaminya akan meninggalkan wanita lain. Dia risau setelah kelahiran anak lelaki itu. Dengan kata lain, kegelisahan dan ketakutan ibu terhadap keselamatan anak adalah suasana, latar belakang di mana Misha dibesarkan.

Pada usia lima tahun, budak lelaki itu mengalami alahan dan pembengkakan wajah. Ini berlaku pada musim bunga. Semasa bekerja dengan anak lelaki, menjadi jelas bahawa anak itu bosan dengan ketakutan ibu dan ingin menenangkannya dan menolongnya. Anak itu berasa lebih tenang dengan ayahnya. Namun, saya masih mahu lebih dekat dengan ibu saya. Dan di sebelahnya, dia mengatasi kegelisahannya. Kemudian, menjadi jelas mengapa.

Terapi Pengimejan Emosi membantu melihat bahawa anak itu menggantikan ibu bapa yang meninggal. Ini ditunjukkan oleh gambarnya. Khususnya, gambaran alergi anak itu adalah "hantu" yang "berada di dunia lain, tetapi juga berada di dekatnya." Di samping itu, kanak-kanak itu takut mati dan menunjukkan penjagaan ayah kepada ibunya. Dia merasa kasihan pada ibunya, membelai kepalanya, berusaha menenangkannya. Iaitu, Misha tidak berkelakuan seperti anak kecil atau seperti suami..

Perkara penting lain. Pengebumian ayah, ibu Misha, berlangsung pada musim bunga, ketika semuanya sedang mekar. Dan walaupun bercakap mengenai masa ini, wanita itu merasakan kegelisahan dan kesakitan kehilangan. Artinya, keperitan kehilangan, keinginan untuk mengelakkan kehilangan di otaknya digantikan oleh penolakan musim bunga. Dia menyampaikan kegelisahan dan sikapnya yang menyakitkan terhadap musim semi kepada anaknya. Sebenarnya, dia sendiri alah kepada kerugian. Anak itu risau akan ibunya, seperti ketakutan berbunga musim bunga, di mana si ibu mengalami kerugian. Dan gambaran alergi, berdasarkan analisis, adalah milik ibu. Anak lelaki itu merasakan konflik dalamannya, ketika masih dalam perut ibunya.

Penyelesaian untuk masalah ini adalah ini.

1. Ibu mengambil kembali tanggungjawab untuk hidup dan melepaskan pengalaman pahit dari kehilangan. Dan juga bergembira pada musim bunga.

2. Melalui gambar, ibu saya membawa susunan hierarki dalam keluarganya. Dia memisahkan gambar ayahnya dari Misha. Dia menjelaskan kepada anaknya bahawa dia sudah dewasa dan dapat menolong dirinya sendiri. Misha tidak perlu menyelesaikan masalahnya. Juga, Misha mengatakan bahawa dia adalah anaknya, dia boleh menjalankan perniagaannya dan baik-baik saja.

3. Ibu menyampaikan kepada anaknya bahawa musim bunga dan bunga sama sekali tidak berbahaya. Mereka dibuat untuk kecantikan dan membuat anda bahagia. Dia membiarkan anda bergembira pada musim bunga.

Bekerja dengan keluarga ini masih dalam proses, namun, Misha sudah mempunyai peningkatan dalam kesihatan dan kesejahteraan..

3. Anton, tiga belas tahun. Konjungtivitis alahan. Alergi terhadap kucing.

Ibu membawa Anton, yang alah kepada kucing, untuk janji temu. Analisis keadaan keluarga menunjukkan konflik dalaman yang kompleks. Ia bermula ketika ibu saya mengandung Anton. Pada masa ini, wanita itu mengetahui tentang penyakit ayahnya. Di matanya, dia lemah, ketika dia minum, walaupun larangan doktor dan penyakitnya. Suaminya juga mengganggunya dengan kelemahan yang serupa. Dia tidak menerima kualiti ini, dia hanya ingin melihat lelaki yang kuat.

Tetapi kembali kepada budak lelaki itu. Dia juga mempunyai kisah sedihnya sendiri. Suatu hari, dia membawa seekor anak kucing ke dalam rumah dan mahu meninggalkannya. Dan ibu bapa, walaupun dengan lembut, tetapi dengan tekun, mengatakan bahawa "dia masih kecil, lemah, tidak akan dapat memikul tanggungjawab dan pada akhirnya itu akan menanggung mereka." Anak kucing itu terpaksa dibawa pulang ke jalan. Anak lelaki itu dijinakkan, dihormati oleh ibu bapanya, sehingga sikap ini menyakitkan baginya. Sejak itu, alergi bermula. Tubuh Anton mula menolak kucing sebagai objek yang ditakuti oleh orang tuanya "anda lemah, kami tidak mempercayai anda" bersambung. Di samping itu, para doktor "memberitahu" Anton supaya takut dengan kucing.

Selepas beberapa tahun, gejala alergi berhenti, dan ibu bapa tetap memutuskan untuk membeli kucing untuk anak lelaki itu. Dia gembira, tetapi setelah beberapa lama alergi itu muncul kembali.

Masalahnya memerlukan jalan penyelesaian. Semasa kerja, menjadi jelas bahawa alasan reaksi anak lelaki itu adalah kerana ibunya menolak kelemahan lelaki dan rasa tidak selamat. Tidak mahu menghubungi kesukaran anak lelaki dan lelaki lain. Otak budak itu membingungkan "alergi terhadap kelemahan" ibunya dengan penolakan oleh ibunya sendiri. Di dalam dirinya timbul kerengsaan, yang mengaktifkan alergi. Marah pada ibu yang enggan dan, pada masa yang sama, pada diri saya sendiri.

Anton, secara tidak sedar, menginginkan ketenangan fikiran ibunya, tetapi, juga, marah kepadanya, memaksa kerengsaan di dalam dirinya. Kucing dikaitkan dengan kelemahannya sendiri. Tetapi, sebenarnya, tubuhnya takut untuk bersentuhan bukan dengan kucing, tetapi dengan keengganan ibunya untuk tidak berdaya..

Penyelesaiannya dijumpai, kerja itu dilakukan dan hasil positif dicapai:

Anak lelaki itu membiarkan ibunya mengatasi ketakutan, kegelisahan dan perasaan negatifnya sendiri. Dia tidak lagi bertanggungjawab terhadap perasaannya.

2. Dia menyedari kegusarannya dan membiarkannya meluahkan perasaan

3. Anton menerima bahagian dirinya yang mungkin lemah dan tidak berdaya, mungkin tidak dapat mengatasi sesuatu

4) menyedari kucing tidak berbahaya

Terdapat banyak teknik terapi yang berbeza. Sekiranya, misalnya, ibu sendiri menyedari pengaruhnya terhadap anak, maka dia hanya dapat mengatakan kepada anak itu: “Saya dapat mengatasi sendiri. Saya hanya akan mencintaimu. " Sekiranya kanak-kanak itu sudah dewasa, dia boleh menyelesaikan masalahnya secara bebas. Cukup baginya untuk berpaling pada gambar ibunya dan memberitahunya: “Saya membiarkan anda menangani perasaan negatif anda sendiri, setiap orang memilikinya. Adalah kuasa anda untuk menyembuhkan kesakitan ini dan melepaskannya. Saya baik-baik saja. Kucing tidak berbahaya. " Secara semula jadi, itu bukan kata-kata itu sendiri, tetapi emosi yang dicetuskan oleh kata-kata ini. Perkataan hanya membawa ke keadaan yang diingini.

Teknik terapi emosi-citra yang berkesan adalah "kemudaratan bahaya". Anda boleh mendapatkan gambaran tentang bahaya yang berlaku di dalam badan anda. Dan untuk mengembalikan semua kerosakan kepada yang menyebabkannya dengan kata-kata atau perbuatan. Teknik ini juga relevan ketika bekerja dengan alahan. Seorang anak boleh memberi ibu perasaan negatif, kerengsaan, penolakan, atau mengembalikan anak batin kepadanya. Sekiranya ibu bekerja dengan alahan anak, maka dia akan menghilangkan semua bahaya yang ditularkan kepada anak itu lebih awal. Dan kemudian, dia sendiri, menganalisis emosinya yang tersekat, situasi yang tidak jelas, kerengsaan, yang menimbulkan alergi.

Menurut ibu Anton, tidak ada gejala selama beberapa minggu..

4. Andrey, berumur empat puluh tahun. Rhinitis alergi yang berlaku pada musim bunga kerana berbunga.

Alergi dinyatakan pada pembengkakan wajah, hidung tersumbat dan kemerahan mata. Reaksi serupa menghantui Andrei sejak awal kanak-kanak. Dalam kes ini, diagnosis gambar alergi (untuk Andrey itu adalah bola pelbagai warna) menjelaskan bahawa terdapat kerengsaan dalam hubungan tersebut. Kerengsaan ini berpindah kepada Andrei dari ibunya. Sepanjang kehamilan, dia tidak senang dengan ayah Andrei dan menyelesaikan hubungan dengannya. Iaitu, bahkan sebelum kelahiran, program tertentu dibentuk dalam dirinya. Anak lelaki itu berusia sekitar satu tahun, ibu bapanya bercerai. Perceraian itu berlaku pada musim bunga. Ini menjelaskan musiman alergi yang dikembangkan Andrei dua tahun kemudian. Dengan kata lain, pada musim bunga itu, ibu lelaki itu mengalami pengalaman terkuat yang dirasakan oleh anaknya. Andrei ingat bahawa sepanjang masa, ketika kecil, dia berusaha untuk tidak mengganggu ibunya. Dia tidak mengingatkan ayahnya, walaupun dia mencintainya. Tetapi dia, dan tanpa itu, sering kali merasa tidak sedap hati dan tidak puas hati. Walaupun setelah sekian lama berlalu, si ibu terus marah dan bersikap negatif terhadap bekas suaminya. Jelas bahawa wanita itu "alergi" untuk berpisah, tingkah lakunya dan beberapa sifat lain.

Dalam kes ini, otak Andrey memutuskan bahawa musim bunga, dengan bunganya, adalah "musuh". Namun, sebenarnya, tubuhnya tidak menolak musim bunga. Dia menolak kebimbangan ibunya mengenai perceraian dan kekurangan lelaki yang mengganggunya. Dalam dirinya, kerengsaan muncul pada kesakitan ibunya, pada ayahnya. Semua ini kemudian menjadi jengkel dengan dirinya sendiri..

Perkara utama yang harus dilakukan dalam konflik dalaman adalah melepaskan diri dari penderitaan ibu bapa anda dan menyatakan kemarahan yang tersekat. Dan dalam kes ini, itu sudah cukup. Alahan surut.

5. Sergei, tiga puluh tahun. Alergi bermusim pada tanaman berbunga pada bulan Ogos

Sergei ingin tahu bagaimana pulih dari alahan bermusim. Bercakap mengenai dirinya, dia ingat bahawa sebelum bermulanya alergi, dia mengalami tekanan perpisahan. Ketika berusia sepuluh tahun, ibu bapanya mengambil kucing itu darinya dan memberikannya kepada saudara-mara. Mereka tidak suka kucing di sana. Faktanya ialah ibunya ketika itu mengandung anak keduanya. Dan kucing itu diberikan untuk mencegah alahan pada bayi baru lahir. Selepas itu, Sergei mula berlari ke kerabatnya setiap hari untuk melawat kucing itu. Dia sangat menyayanginya. Dan pada suatu hari, dia datang, dan dia diberitahu bahawa kucing itu telah melarikan diri. Sergei mula mencari kegemarannya, dia tidak dapat menanggung kehilangannya. Dia diseksa oleh kerinduan, keputusasaan dan kesalahpahaman yang lengkap: bagaimana ini dapat terjadi? Dia mencari kucing di mana-mana, tetapi tidak pernah menjumpainya. Tiga tahun kemudian, ibu bapa mengatakan bahawa mereka telah memberikan haiwan kesayangan itu kerana Sergei alah terhadapnya. Cuma dia ingat betul bahawa pada usia sepuluh tahun dia tidak mengalami alahan..

Alergi muncul pada usia tiga belas tahun. Dan selama sepuluh tahun sekarang, Sergei mengalaminya setahun sekali pada akhir musim panas. Para doktor mengatakan itu adalah reaksi terhadap ragweed mekar pada bulan Ogos. Walau bagaimanapun, tidak ada yang dapat menentukan penyebab alergi..

Seperti biasa, program yang mencetuskan alergi berlaku pada kanak-kanak bahkan sebelum peristiwa tertekan. Ini adalah penolakan ayah oleh ibu, perpisahan ibu bapa, atau hubungan yang buruk. Dalam perjalanan kerja, sejarah terdahulu mula dilihat. Ibu bapanya bercerai ketika berusia kira-kira tujuh tahun. Ibu tidak tahan dengan ayah saya, tidak tahan malah bercakap tentang dia. Dan anak lelaki itu tidak bercakap mengenai ayah kepada ibu. Ibu, pada masa itu, menentang Sergei melihat ayahnya. Dia percaya bahawa dia memberi kesan buruk kepada anaknya. Namun, setelah kelahiran anak keduanya, dia berhenti marah dan mula menjalin hubungan dengan bekas suaminya. Pada ketika inilah gejala alergi muncul, ketika ibu saya mula berkomunikasi dengan ayahnya lagi..

Acara lain menambahkan tekanan pada kehidupan Sergey. Dia, masih pelajar sekolah, diundang untuk bermain dalam pasukan bola sepak profesional, tetapi ibunya melarangnya. Dia mengatakan bahawa belajar adalah lebih penting. Dia melepaskan impiannya untuk bola sepak ketika itu. Dengan kata lain, dia menghidupkan kembali masa perpisahan (seperti ketika berpisah dengan ayahnya) dan ini juga mempengaruhi penampilan alahan.

Gambaran umum dari semua peristiwa menunjukkan bahawa Sergei mengalami pengalaman menyakitkan ketika berpisah dengan apa yang sangat berharga baginya:

Pada usia tujuh tahun, ibunya secara praktik menghalau ayahnya, yang disukai oleh anak lelaki itu, dan melarang berkomunikasi dengannya. Apa yang dapat dialami oleh anak? Kemarahan, kemarahan. Namun, mereka tidak dapat ditunjukkan, kerana ibu harus dikasihani. Dan kanak-kanak itu menahan kemarahan. Semua yang berlaku menunjukkan bahawa dia, Sergey, tidak penting.

Pada usia sepuluh tahun, kucing kesayangannya dibawa pergi tanpa diminta. Sudah tentu, kanak-kanak itu dijelaskan mengapa, tetapi kata-kata ini memberitahunya bahawa ada sesuatu yang lebih berharga daripada dirinya. Apa yang dapat dia alami semasa melakukan ini? Kemarahan.

Pada usia tiga belas, ibu saya menjalin hubungan dengan ayahnya. Namun, ibunya tidak pernah mengembalikan hak untuk melihatnya. Oleh itu, dia ditinggalkan dengan sikap lama "lupakan diri anda, fikirkan lebih banyak tentang ibu anda." Dan lagi kemarahan yang ditelan budak itu.

Pada masa yang sama, impian Sergey untuk kerjaya bola sepak dilenyapkan darinya. Dan sekali lagi dia tidak memikirkan dirinya sendiri, tetapi bersetuju dengan ibunya. Dia menahan kemarahannya dengan mengorbankan nilai-nilainya.

Dan semua peristiwa ini berlaku pada musim panas. Oleh itu reaksi alahan pada musim panas.

Sergei tidak menerima terapi. Tetapi dia mendapat cadangan untuk menguruskan gejala. Apa yang boleh dilakukan untuk mengatasi alahan dalam kes ini dan serupa? Pertama sekali, seseorang mesti menyedari bahawa dia mempunyai hak untuk menyatakan kemarahan. Dia mesti keluar dari keadaan marah. Maka tenaga kemarahan akan dilepaskan, yang dapat digunakan bukan untuk kehancuran, tetapi untuk mencapai tujuan penting..

Perkara utama adalah memahami bahawa kita boleh, kita berhak untuk marah walaupun pada orang yang kita sayangi dan hargai. Kerana ini, kita tidak akan menyayangi mereka. Kemarahan tidak buruk, seperti yang difikirkan oleh banyak orang. Lagipun, kemarahan hanyalah tenaga yang dilepaskan untuk memenuhi keperluan. Dan hanya bergantung pada seseorang apa yang dibelanjakannya, untuk kehancuran atau penciptaan. Namun, untuk permulaannya, anda perlu menerima kekuatan ini. Anda perlu menjelaskan kepada dunia dalaman anda dengan gambaran dan sensasi bahawa tenaga, kemarahan ini, berhak. Contohnya, dengan membiarkan dirinya marah kepada ibunya, anak itu menyatakan bahawa dia mencintai dan menghargainya, dan tidak menyesal. Di samping itu, ia membolehkan anda menghormati nilai, keperluan dan memenuhi keinginan anda..

Perkara penting seterusnya. Di dunia dalaman anda, anda perlu menjaga diri anda - seorang anak, yang keperluannya sering diabaikan. Saya perlu memberitahunya, “Sayang, saya akan membawa anda ke tempat yang tidak akan ada orang lain yang mengabaikan apa yang anda perlukan. Saya telah berkembang dari anda dan sekarang saya akan menjaga keperluan anda. Saya akan selalu mendengar dan menyokong anda, kerana anda adalah perkara terpenting yang saya ada. Saya sayang awak "

Kemudian, anda boleh mengucapkan terima kasih kepada ibu bapa, kerana mereka bertemu dan menghidupkan anak mereka. Dan biarkan bayi mengasihi dan menghormati setiap ibu bapa. Beri dia hak untuk menjadi dirinya sendiri, merasakan dan menghargai keperluannya. Benarkan dia menyatakan dirinya.

Kes lain dari amalan.

6. Dmitry, tiga puluh tiga tahun. Rinitis edematous, alergi. Alergi tungau habuk

Dmitry menderita alahan sejak kecil. Selagi dia ingat, dia selalu mempunyai hidung tersumbat..

Analisis penyebab alahan (gambaran alergi adalah kumbang bulan Mei, ceroboh, gelisah, gembira dengan kehidupan) menunjukkan bahawa punca emosi yang timbul adalah kemarahan dan kerengsaan pada diri sendiri. Bahagian yang bersenang-senang, menikmati kehidupan dan, dengan itu, membimbangkan orang lain (khususnya, ibu bapa). Kerengsaan adalah refleksi dari sikap negatif yang Dmitry rasakan semasa kecil dari ayahnya. Bapa itu, dalam beberapa cara, menunjukkan rasa tidak hormatnya terhadap bahagian anaknya yang "jatuh ke bawah" dan tidak mahu menghubunginya. Sikap ini telah menjadi sebahagian dari dunia dalaman anak. Dengan kata lain, anak itu sendiri mula menolak bahagian dirinya. Kerana ini timbul kerengsaan. Pada masa yang sama, otak Dmitry membingungkan alergen dan mula menolak debu, tungau debu dan bukannya penyebab kerengsaan yang sebenarnya. Kemungkinan besar, debu dan kotoran adalah latar belakang yang, pada masa kecil Dmitry, menyertai situasi ini dengan penggantian sumber masalah.

Kadang kala alergen itu sendiri memberi petunjuk. Dalam keadaan ini, tungau debu adalah serangga penghisap darah. Salah satu hipotesis menunjukkan bahawa terdapat penolakan, penolakan bahagian jiwa yang dikaitkan dengan tahap oral perkembangan anak.

Seperti kes-kes yang telah disenaraikan sebelumnya, bekerjasama dengan anak dalam yang dibantu di sini. Penyelesaian untuk masalah itu, bagi Dmitry, adalah izin untuk menyatakan kemarahan, untuk menyatakan perasaannya. Dan dia juga menerima bahagiannya, yang mengganggu orang tua. Dmitry, menampilkan gambar anak yang ditolak dalam dirinya, mengatakan bahawa "dia membawanya di bawah perlindungannya, dia akan menjaganya. Dia mengasihi dan menghargainya dan membiarkannya menjadi dirinya sendiri, ingin tahu, campur tangan, menarik perhatian kepada dirinya sendiri, bercakap, merasa, menyatakan keinginannya dan hidup untuk kesenangannya sendiri. Dan dia akan menyelesaikan masalah orang dewasa sendiri ".

Selanjutnya, Dmitry memperkenalkan tungau debu dan juga mengizinkannya hidup sesuka hati, untuk menyedari keperluannya, menjadi siapa dia diciptakan. Mengatakan bahawa dia, tanda centang, tidak berbahaya dan hanya menjalankan tugasnya, mengambil tempat di dunia.

Semua tindakan ini terbukti sangat berkesan. Dua minggu selepas sesi terapi, Dmitry melaporkan bahawa gejala hampir hilang dan sekarang semuanya baik-baik saja. Dia membuat janji lagi untuk menyatukan hasilnya.

Pada pandangan pertama, kesnya nampak berbeza. Tetapi, sebenarnya, hanya ada satu masalah. Otak membingungkan beberapa bahan dengan objek atau orang yang nyata, ditolak,. Dan untuk alergi hilang, penting untuk mencari item ini.

Sebilangan besar, jika tidak semua, penyakit adalah gema konflik dalaman. Alergi juga disebut konflik pemisahan. Dan alergen, yang biasanya disalahkan untuk manifestasi alahan biologi, adalah pengganti. Ini hanya sebahagian dari keadaan di mana perpisahan ini menyebabkan orang itu menderita. Lagipun, semua yang mengelilingi objek yang ditolak juga menjadi objek penolakan. Atau alergen, dalam beberapa cara, dikaitkan dengan objek yang ditolak, dengan bahagian mana. Tetapi yang paling penting, ini adalah hakikat perpisahan. Dalam kes-kes ini, ini berpisah dengan seorang lelaki, dengan suami, ayah, dengan mimpi, dengan binatang peliharaan. Semua ini menimbulkan kemarahan, yang tidak dinyatakan ke luar, tetapi dialihkan ke dalam..

Ini adalah mekanisme biasa untuk perkembangan alahan. Dan, sebagai peraturan, keseluruhan cerita bermula dengan orang tua, dengan konfliknya, dengan rasa sakitnya yang berkaitan dengan perpisahan, dalam satu bentuk atau yang lain. Alergi pada dasarnya adalah keengganan untuk bersentuhan dengan kemungkinan pemisahan. Ibu bapa menyiarkan konfliknya kepada anak, dan anak menyedarinya. Kemudian penolakan ini menetap dalam jiwa dan badan anak. Dia mempercayai ibu bapanya, tetapi, secara dalaman, mengatasi konflik yang dikenakan kepadanya, tidak mahu. Pada dirinya, kerengsaan meningkat, sama ada sendiri atau dipinjam dari ibu bapa. Dalam kebanyakan kes, kanak-kanak itu mempunyai larangan dalaman. Dan dia tidak dapat menyatakan kemarahannya di luar, pada objek kerengsaan (misalnya pada ibu). Dia menekan semua ini dalam dirinya. Otak kanak-kanak memerlukan penyebab kerengsaan dan dia menjumpainya di dunia luar (contohnya, kucing). Jadi, penyebab sebenar kemarahan, kerengsaan, digantikan oleh alergen.

Sebagai contoh, anak mengambil alih penolakan oleh ibu terhadap sesuatu (ayah anak itu, kelemahannya, berpisah dengannya) dan menganggapnya sebagai masalahnya: "ini mesti dielakkan" (khususnya, agar ibu tenang). kurang, pada anak, sama saja, kemarahan muncul: “ibu yang memutuskan untuk berpisah dengan seseorang, dialah yang memutuskan untuk tidak menyukai kelemahan seseorang, ini bukan keputusan saya. Mengapa saya harus berpisah dengan orang yang dikasihi, berpisah dengan bahagian diri saya yang mungkin tidak berdaya, lemah? " Tetapi anak itu tidak punya pilihan, dia setuju dengan situasinya: "ini adalah seorang ibu dan saya harus melakukan apa yang dia mahukan." Kemarahan ditindas. Dan setelah itu, sudah menjadi badan, otak membuat keputusan: "anda perlu mencari penyebabnya, alergen dan merasa jengkel dengannya".

Semasa menangani alahan, penting untuk mengakui kemarahan anda, kemarahan yang ditindas, kerengsaan walaupun pada orang yang anda sayangi. Anda mesti mengakui hak anda untuk meluahkan perasaan anda. Juga penting untuk menerima keperibadian anda yang keanak-anakan yang ditolak. Tindakan ini dapat membantu dengan alahan, pencerobohan secara automatik. Setelah menyingkirkan konflik dalaman, secara umum, gejala-gejala itu hilang, tetapi kadang-kadang, pada satu ketika, mereka mungkin muncul kembali. Ini adalah bagaimana ingatan badan berfungsi, memerlukan masa untuk "melupakan" konflik. Di sini adalah penting untuk tidak menyokong reaksi dengan penolakan, tidak bertindak balas secara emosional, tidak perlu risau tentang gejala itu sendiri. Anda boleh bercakap dengan badan, katakan "Anda bertindak balas dari kebiasaan, ini adalah proses pemulihan, ingatan badan, semuanya akan berlalu, sekarang semuanya baik-baik saja." Anak itu juga dapat diyakinkan, mengatakan bahawa semuanya berjalan lancar. Sudah tentu, kata-kata itu sendiri tidak penting, tetapi sensasi apa yang timbul di dalam badan. Mengucapkan kata-kata tertentu kepada diri kita sendiri, kita memberikan keadaan baru kepada badan (khususnya keadaan rehat).

Sekiranya alergi mengganggu anda dan anda ingin menyingkirkannya, maka anda perlu bertindak. Selalu ada jalan keluar. Sama ada kerja bebas dengan konflik dalaman atau rayuan kepada pakar. Sudah tentu, bekerja dengan profesional mempercepat prosesnya. Walau bagaimanapun, terapi juga boleh menjadi tidak bertenaga jika seseorang merasa tidak berdaya di hadapan gejala. Ini mungkin disebabkan oleh sifat watak yang menyukarkan seseorang individu untuk mempengaruhi dirinya sendiri. Seseorang tidak merasa seperti tuan dalam hidupnya dan sedang menunggu keselamatan dari luar.

Terdapat kes-kes apabila kerja jangka panjang dengan gejala tidak membantu, kerana orang itu tidak merasakan kekuatan untuk mengubah sesuatu. Di sini anda perlu bekerja, pertama sekali, dengan keadaan anda. Ini juga boleh dilakukan secara bebas atau dengan bantuan psikoterapi. Semuanya mungkin. Penting untuk menguatkan keadaan emosi, keyakinan bahawa anda dapat menolong diri sendiri, dan mempengaruhi kehidupan anda. Bagaimanapun, konflik dalaman yang menyebabkan alahan tidak hilang dengan sendirinya. Dan ahli terapi tidak berdaya jika pesakit tidak mahu menolong dirinya sendiri. Seseorang yang ingin mengatasi masalah pasti akan melakukan ini jika dia mengambil nyawanya ke tangannya sendiri. Sedia bertindak. Kemudian kaedah terapi akan berjaya, dan alergi akan hilang selama-lamanya..

Kumpulan VK "Hipnosis: mengajar hipnosis dan ulasan mengenai hipnoterapi" - vk.com/classicalhypnosis

BAGI MASALAH KESIHATAN MENGHUBUNGI SEORANG SPESIALIS, JANGAN MENCUBA DIRI SENDIRI!