Gejala dan rawatan bronkitis alergi pada orang dewasa

Sebelum merawat bronkitis asma, perlu diketahui penyebab alergi yang menyebabkannya..

Jika tidak, terapi tidak akan memberikan hasil, dan keadaan pesakit akan bertambah buruk..

Penyakit seperti ini jarang berkembang dengan cepat, sering disertai dengan banyak tanda yang tidak diberi perhatian..

Apa yang berlaku di dalam badan

Sebagai peraturan, bronkitis asma mempunyai corak gejala dan rawatan tertentu. Komponen alergi penyakit ini dapat dilihat oleh mana-mana pakar yang berkelayakan dan memerlukan pendekatan khas.

Pengambilan alergen secara berkala ke dalam tubuh menimbulkan tindak balas imun, yang pada awalnya menampakkan diri dalam bentuk merobek dan bersin. Sekiranya anda mengabaikan tanda-tanda ini untuk masa yang lama dan tidak mengambil tindakan, perlindungan sandaran diaktifkan..

Perlindungan cadangan adalah hiperspasma pokok bronkial dengan edema membran mukus bersilia yang melapisi sistem pernafasan dari dalam.

Sebagai tindak balas kepada perengsa, tisu mula mengeluarkan lendir tebal, yang terkumpul di alveoli dan berfungsi sebagai sumber bakteria. Ini adalah bagaimana seseorang mengalami bronkitis alergi..

Faktor predisposisi

Penyebab utama penyakit ini adalah dua faktor: alergi dan jangkitan. Gabungan sebab-sebab ini menjadi akibat fakta bahawa pesakit didiagnosis dengan bronkitis dengan komponen asma..

Organisme yang kuat dengan imuniti yang kuat mampu melawan penyakit, tetapi jika terdapat banyak faktor predisposisi dalam hidup seseorang, perkembangan penyakit ini hanya perlu seketika.

Apakah sebab-sebab penampilan bronkitis dengan komponen asma pada orang dewasa:

  • gaya hidup wanita hamil yang tidak betul yang mengandung janin, merokok dan minum dalam keadaan betul;
  • pendekatan buta huruf untuk vaksinasi bayi;
  • makan makanan berkualiti rendah;
  • merokok pasif dan aktif, pengambilan alkohol;
  • tinggal di pangsapuri dengan keadaan yang tidak baik (habuk, kotoran, bulu, acuan);
  • penggunaan ubat tanpa pandang bulu;
  • berulang penyakit pernafasan;
  • kekurangan terapi untuk penyakit alahan;
  • tinggal di sebuah rumah dengan sebilangan besar haiwan;
  • gaya hidup pasif;
  • tidur di atas katil yang diperbuat daripada bahan semula jadi (bawah);
  • tinggal di kawasan yang kurang bernasib baik dengan udara tercemar;
  • bekerjasama dengan bahaya industri (penternakan, industri kimia, pembuatan perabot, hubungan dengan cat dan pernis dan bahan mudah meruap lain).

Tubuh boleh melawan alahan pada tahap yang sama untuk waktu yang lama, tetapi pada satu ketika semua alasannya berkumpul pada satu ketika dan seseorang mengalami penyakit serius, akibatnya dapat dihilangkan selama bertahun-tahun.

Bagaimana penyakit ini menampakkan

Untuk mengelakkan bronkitis alergi yang teruk, gejala dan rawatan pada orang dewasa harus dipantau dengan teliti oleh ahli pulmonologi. Pemantauan kerap terhadap pesakit seperti itu sangat diperlukan, kerana asma adalah penyakit sepanjang hayat..

Apakah tanda-tanda bronkitis dengan komponen asma:

  • Batuk yang tidak produktif. Ia boleh menyalak, menggelitik, dada, atau dangkal. Sputum daun kurang baik, dalam beberapa kes sama sekali tidak ada. Pesakit tidak boleh batuk, kerana gejala ini disebabkan oleh pembengkakan selaput lendir.
  • Dispnea tamat tempoh. Seseorang tidak dapat mengeluarkan nafas sepenuhnya, yang hampir selalu memberitahu pakar bahawa penyakit ini alah. Pada peringkat awal, sesak nafas tidak muncul.
  • Suhu. Kenaikan suhu badan diperhatikan apabila terdapat jangkitan pada tubuh yang ia bertindak balas dengan cara ini. Tetapi selalunya penyakit ini berlanjutan tanpa tanda pada termometer..

Kadang-kadang terdapat kemerosotan keadaan, perkembangan edema mukosa nasofaring, tetapi tanda-tanda ini mungkin tidak berlaku. Tanpa penghapusan alergen utama, peningkatan kesihatan manusia tidak berlaku, dan jika ini berlaku, penyakit ini cepat kembali..

Rawatan: prinsip asas

Rawatan bronkitis asma pada orang dewasa melibatkan pendekatan dan pemerhatian bersepadu oleh beberapa doktor khusus. Pesakit harus dirujuk oleh ahli terapi, ahli pulmonologi, ahli alahan. Setelah menghilangkan kerengsaan, perlu mencari punca alergi.

Dalam rawatan penyakit ini, perlu mengikuti peraturan tertentu dengan ketat, serta minum ubat yang diresepkan oleh doktor. Penting untuk diingat bahawa ubat merawat kesannya, tetapi yang paling penting adalah menghapuskan penyebab yang menyebabkan bentuk alergi yang serius..

Apabila bronkitis alergi berlaku, rawatan berdasarkan kerangka dua peraturan yang mesti dipatuhi oleh setiap pesakit. Pemulihan sepenuhnya tidak mungkin tanpa mereka, kambuh akan muncul berulang kali..

Penghapusan alergen

Apa-apa perkara yang boleh menyebabkan alahan harus dikecualikan dari kehidupan seseorang:

  • habuk;
  • haiwan;
  • pakaian dan tempat tidur yang diperbuat daripada kain semula jadi (bulu, bawah);
  • acuan;
  • beberapa produk makanan (coklat, madu, buah sitrus, kedelai, monosodium glutamat dan bahan tambahan kimia lain);
  • serbuk pencuci;
  • bahaya pekerjaan (alkali, habuk industri, dan lain-lain);
  • ubat-ubatan.

Kadang-kadang, setelah menghilangkan alergen, bronkitis hilang sepenuhnya setelah beberapa hari, tanpa kembali lagi. Tanpa peraturan ini, mustahil untuk menjalankan terapi untuk penyakit dengan komponen asma, dan juga untuk mencegah kambuh berikutnya..

Gaya hidup sihat

Pesakit harus berhenti merokok, minum alkohol. Untuk menjaga kesihatan diri, disarankan untuk memperhatikan hiburan lain. Ini boleh menjadi senaman kardio, berjalan di dekat laut atau tasik, serta pilihan lain untuk hiburan yang aktif. Adalah wajar untuk dimakan dengan betul, kerana ia berguna bukan sahaja untuk sistem bronkopulmonari, tetapi untuk keseluruhan organisma secara keseluruhan..

Ubat

Terapi ubat mempunyai dua tujuan utama: untuk menghentikan serangan asma, dan juga untuk memudahkan penyingkiran kahak dari paru-paru. Untuk mengelakkan bronkitis asma yang rumit, langkah-langkah terapi harus berada di bawah pengawasan pakar..

Dalam setiap kes individu, ubat tertentu diperlukan, dos dan cara ubat yang berbeza.

Apa ubat yang digunakan:

  • Antihistamin. Rawatan penyakit yang disebabkan oleh reaksi alergi tidak akan lengkap tanpa mereka. Mereka membantu "mengendurkan kewaspadaan tubuh", menghentikan tindak balas imunnya terhadap rangsangan luaran. Orang-orang yang kerjanya memerlukan perhatian yang lebih tinggi diberikan cara generasi kedua dan ketiga, dalam kes lain tidak dilarang mengambil dana seperti Diphenhydramine jika tidak ada alternatif yang ada. Doktor boleh memberi nasihat kepada Fenistil, Tavegil, Suprastin, Loratadin, Claritin dan lain-lain.
  • Mucolytics, ekspektoran. Ubat ini menyumbang kepada penyingkiran sekresi cepat dari lumen bronkus dan alveoli, yang menghalang genangan dahak di paru-paru bawah. Pada mulanya, perlu mencairkannya dengan bantuan mucolytics, kemudian mula mengambil ekspektoran. Walau bagaimanapun, ubat generasi baru berjaya menggabungkan dua tindakan sekaligus..
  • Glukokortikosteroid anti-radang untuk penggunaan penyedutan. Mereka membantu melegakan bronkospasme dengan cepat, memudahkan pernafasan. Berodual, Pulmicort yang paling biasa digunakan. Produk harus dicairkan dalam dos yang diperlukan dengan natrium klorida hingga 2 ml, dioleskan dengan nebulizer.
  • Ubat penenang. Dengan asma, pesakit mempunyai ketakutan akan kematian dan mati lemas, jadi doktor yang hadir boleh mengesyorkan penenang. Contohnya, valerian, motherwort tincture, Novopassit, Afobazol, Persen.

Berdasarkan sejarah perubatan, pakar membuat rejimen rawatan, yang mungkin mengandungi ubat simtomatik lain. Dilarang meresepkan ubat-ubatan sendiri, kerana sebilangan pil boleh menimbulkan alergi teruk dengan segala kemungkinan akibatnya..

Perlu dipercayakan ini kepada profesional dari Pusat Perubatan Pernafasan, yang akan memberikan pendekatan individu kepada setiap pesakit. Untuk rawatan penyakit paru-paru alergi, perlu menghubungi institusi perubatan. Sekiranya terdapat bronkitis asma, rawatan harus berkesan dan tepat pada masanya..

Bronkitis alahan

Bronkitis alergi adalah sejenis keradangan pada mukosa bronkus. Ciri khas penyakit ini ialah, tidak seperti bronkitis biasa, yang berlaku dengan latar belakang pendedahan kepada virus dan bakteria, alergi terbentuk dengan latar belakang hubungan berpanjangan dengan pelbagai alergen. Penyakit ini sering didiagnosis pada kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah. Atas sebab inilah ia mesti disembuhkan secepat mungkin. Jika tidak, ia menjadi kronik, yang boleh menyebabkan perkembangan asma bronkial..

Gejala utama bronkitis alergi pada kanak-kanak atau orang dewasa adalah - batuk paroxysmal yang kuat, berlakunya bunyi bising dan bersiul ketika menghirup, sesak nafas. Sputum dapat dirembeskan bergantung pada bentuk penyakitnya. Selalunya, tanda pertama gangguan ini diperhatikan pada awal kanak-kanak, ketika bayi bersentuhan dengan alergen. Apabila bahan agresif dikeluarkan, ekspresi tanda berhenti.

Diagnosis penyakit seperti itu berdasarkan nasihat pakar dari beberapa bidang perubatan, khususnya ahli alergi dan ahli pulmonologi. Pemeriksaan instrumental pesakit merangkumi radiografi, bronkoskopi. Ujian makmal ujian alergi dahak dan kulit juga diperlukan. Rawatan penyakit itu rumit dan terdiri daripada pengambilan ubat-ubatan, fisioterapi, kursus terapi senaman dan urutan terapi.

Etiologi

Penyebab utama bronkitis alergi pada kanak-kanak dan orang dewasa adalah penembusan alergen melalui udara yang dihirup, yang kemudian menetap pada mukosa bronkial. Pakar percaya bahawa selain debunga tumbuhan dan rambut haiwan peliharaan, agen penyebab penyakit ini boleh menjadi:

  • komponen pencuci;
  • habuk di pangsapuri atau di tempat kerja;
  • produk makanan yang berasingan;
  • ubat-ubatan;
  • alergen bakteria.

Semasa diagnosis, kecenderungan keturunan terhadap alahan sering dijumpai. Selalunya berlaku bahawa dengan latar belakang bronkitis alergi biasa, penyumbatan berkembang - penyumbatan saluran udara dari faring ke bronkus. Bergantung pada penyebab pembentukan penyakit, manifestasi atau peningkatan gejala dapat diperhatikan pada waktu tertentu dalam setahun..

Varieti

Terdapat klasifikasi bronkitis alergi pada orang dewasa dan kanak-kanak, bergantung kepada kehadiran dan tahap gejala:

  • atopik - dicirikan oleh perkembangan cepat reaksi alergi terhadap satu atau lain-lain patogen, serta manifestasi tanda-tanda penyakit yang jelas, yang dapat dilihat dengan jelas semasa bronkoskopi;
  • berjangkit-alergi - dicirikan oleh manifestasi reaksi alergi yang perlahan dan ekspresi gejala yang lemah;
  • tracheobronchitis alergi - terdapat peningkatan kepekaan terhadap alergen. Semasa pemeriksaan, proses patologi pada pokok tracheobronchial diperhatikan;
  • obstruktif - penyempitan atau pertindihan lengkap lumen laring berlaku, yang menyebabkan kekurangan oksigen. Tidak seperti bentuk gangguan yang lain, dengan jenis ini, bronkus kecil dan sederhana terlibat dalam proses patogen..

Rawatan bronkitis alergi dari sebarang bentuk kursus terdiri dalam pendekatan bersepadu.

Gejala

Gejala utama penyakit ini adalah batuk kering yang kuat. Gejala bronkitis alahan lain adalah:

  • Kesukaran bernafas - lama-kelamaan, bunyi dan bunyi berlaku semasa menghirup atau menghembus nafas;
  • penampilan dahak;
  • dyspnea;
  • konjungtivitis;
  • pembentukan ruam pada kulit;
  • peningkatan berpeluh dengan suhu badan normal;
  • berlakunya selesema;
  • kelemahan umum badan.

Selalunya, tanda-tanda seperti itu kelihatan agak lemah, tetapi boleh diperburuk oleh pengaruh alergen. Penyakit ini berlangsung lama dengan tempoh pengampunan yang kerap. Tracheobronchitis alergi mempunyai simptom yang sama..

Bronkitis alergi pada kanak-kanak menampakkan diri dengan gejala yang hampir serupa. Pembacaan suhu mungkin tidak melebihi norma, tetapi dapat meningkat dengan ketara. Di samping itu, kanak-kanak menjadi lebih murung, mudah marah dan lesu..

Bronkitis obstruktif alergi pada kanak-kanak dan orang dewasa dinyatakan oleh serangan batuk yang sengit, yang sering terjadi pada waktu malam. Dalam kes yang teruk, hipertermia muncul, dan batuk dan kahak menjadi lebih teruk..

Diagnostik

Oleh kerana penyakit ini mempunyai banyak sebab, untuk membuat diagnosis yang tepat, diperlukan perundingan beberapa pakar - pakar pulmonologi dan ahli imunologi alergi. Langkah-langkah diagnostik untuk bronkitis alergi adalah kompleks dan terdiri daripada mencari kemungkinan penyebab pembentukan penyakit, selain itu, doktor perlu mengetahui pertama kali gejala penyakit ini dinyatakan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa patologi seperti itu dapat menyebabkan asma bronkial pada anak. Tidak penting dalam diagnosis adalah pemeriksaan pesakit, di mana pendengaran dilakukan untuk mengetahui adanya kebisingan semasa menghirup dan menghembuskan nafas..

Pemeriksaan instrumental kanak-kanak dan pesakit dewasa termasuk sinar-X bronkus, yang mana tahap penyakitnya dapat dikenal pasti. Di samping itu, ujian darah makmal dijalankan, yang dapat membantu menentukan penyebab penyakit ini. Apabila sejumlah besar dahak dilepaskan, pemeriksaan mikroskopiknya dilakukan. Setelah menerima semua keputusan ujian, doktor menetapkan taktik rawatan individu untuk setiap pesakit untuk bronkitis alergi..

Rawatan

Terapi penyakit didasarkan pada pendekatan bersepadu, yang berdasarkan pada membatasi hubungan dengan alergen. Jenis patogen apa yang menyebabkan penyakit ini dijumpai dengan bantuan analisis biokimia darah dan dahak. Sekiranya produk makanan telah menjadi faktor tersebut, maka tidak hanya perlu mengecualikannya dari diet anak atau orang dewasa, tetapi juga mematuhi diet khas selama beberapa bulan. Ia penting untuk fungsi normal sistem imun..

Antihistamin diresepkan bergantung kepada keparahan perjalanan bronkitis alergi. Mereka boleh digunakan sebagai salap, aerosol, tetes, atau suntikan. Tempoh rawatan adalah kira-kira tujuh hari.

Untuk mengurangkan kekerapan dan intensiti manifestasi batuk, perlu menguatkan sistem imun. Ini dapat dicapai dengan:

  • pengerasan;
  • senaman sederhana biasa;
  • pemakanan yang betul, terutama pada kanak-kanak.

Kaedah tambahan untuk rawatan bronkitis alergi dan tracheobronchitis termasuk:

  • fisioterapi;
  • Terapi senaman;
  • kursus urut terapi;
  • ubat perubatan rakyat.

Tindakan pencegahan

Pencegahan bronkitis alergi terdiri daripada menghilangkan hubungan dengan bahan yang agresif, serta pengudaraan biasa dan pembersihan basah di rumah. Di samping itu, apabila tanda-tanda pertama penyakit muncul, terutama pada kanak-kanak, perlu meminta pertolongan dari pakar. Sekiranya ini tidak dilakukan tepat pada waktunya, dan juga rawatan tidak dimulakan, penyumbatan atau tracheobronchitis alergi boleh berkembang, yang seterusnya menyebabkan radang paru-paru..

Bronkitis alahan

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Keradangan mukosa bronkus - bronkitis - boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Sekiranya bronkus meradang akibat terkena selaput lendir pelbagai alergen, tindak balas berlaku: ujung saraf bronkus jengkel, saluran darah melebar, dan otot berkontraksi. Akibatnya, kita mendapat batuk, yang disebut bronkitis alergi (serta bronkitis asma atau atopik). Ia adalah penyakit berpanjangan dengan kambuh yang kerap..

Ngomong-ngomong, di sebalik semua pencapaiannya, ubat-ubatan hari ini tidak dapat menyembuhkan seseorang daripada alergi, yang merupakan tindak balas sejenis (pada pendapat ahli alergi, tidak mencukupi) sistem imun terhadap rangsangan luaran. Walaupun dia hanya dapat mengenal pasti perengsa ini, serta meredakan perjalanan penyakit ini.

Oleh itu, anda tidak boleh melakukan tanpa ahli alahan, kerana hanya dia yang dapat melakukan kajian imunologi dan menentukan perengsa tertentu yang menyebabkan penyakit ini..

Penyebab bronkitis alergi

Alergi sangat pelbagai sehingga ada yang menampakkan diri dalam bentuk bersin dan hidung berair (rhinitis alergi bermusim) semasa berbunga, sementara yang lain mempunyai mata berair, misalnya, dari serbuk cuci (konjungtivitis alergi). Ruam kulit (urtikaria dan dermatitis atopik) mungkin muncul dengan penggunaan produk atau setelah menggunakan produk kosmetik. Terdapat juga banyak yang, tanpa selesema atau alasan lain yang jelas, mengalami batuk.

Iaitu, penyebab utama bronkitis alergi adalah alergen, yang, dengan udara yang dihirup, memasuki tubuh manusia dan menetap pada mukosa bronkus. Senarai alergen "inveterate" merangkumi tumbuh-tumbuhan (serbuk sari mereka), dan bulu (pertama sekali, haiwan peliharaan), dan bulu burung, dan detergen, dan juga debu biasa di sebuah pangsapuri bandar. Pakar perhatikan bahawa produk, ubat atau alergen etiologi bakteria yang berasingan boleh menimbulkan bronkitis alergi..

Walau bagaimanapun, bronkitis alergi pada orang dewasa bukan akibat selesema, tetapi reaksi alergi. Walau bagaimanapun, doktor menyebut penyakit ini sebagai salah satu varian bentuk kronik keradangan bronkus, kerana gejala utama penyakit ini sama persis.

Sekiranya anda segera mendapatkan pertolongan doktor, anda boleh mengelakkan perkembangan bronkitis alergi, yang jika tidak ada rawatan yang mencukupi pasti akan menjadi bronkitis obstruktif alergi atau asma bronkial..

Gejala bronkitis alergi

Gejala bronkitis alergi yang paling ketara adalah serangan batuk berterusan, yang mengganggu seseorang terutamanya pada waktu malam. Pada masa yang sama, suhu badan tidak meningkat, dan jika berlaku, ia tidak akan meningkat dengan ketara. Tetapi keadaan umum menyakitkan, dan boleh bertambah buruk dengan hubungan dengan alergen seterusnya..

Pada awal penyakit, batuk kering, lama-kelamaan ia menjadi lembab, pernafasan menjadi sukar, dan sesak nafas muncul. Semasa mendengar bronkus, doktor jelas mendengar mengi - kering, basah atau mengi. Tetapi jika pada asma bronkial mereka terdengar semasa menghembus nafas, maka bronkitis alergi memberikan gambaran seperti itu semasa penyedutan. Di samping itu, proses keradangan yang berasal dari alergi (pembengkakan mukosa bronkus dan penyempitan mulut mereka) hanya berlaku pada bronkus besar dan sederhana, oleh itu, serangan asma tidak berlaku.

Walau bagaimanapun, dengan latar belakang gejala utama bronkitis alergi, tanda-tanda vasomotor rhinosinusopathy kadang-kadang muncul - pelepasan dari hidung kerana perubahan pada selaput lendir sinus paranasal yang disebabkan oleh alergen. Keradangan trakea (tracheitis) atau keradangan lapisan laring (laringitis).

Keadaan bertambah buruk apabila bronkitis alergi bertambah buruk: pesakit merasakan kelemahan umum, pada suhu normal mereka mula berkeringat. Mukus berkumpul di lumen bronkus, sehingga dahak lendir muncul ketika batuk. Ujian darah makmal menunjukkan kehadiran eosinofilia, ciri penyakit alergi, iaitu peningkatan jumlah leukosit granulosit dalam darah. Dan apabila diperiksa dengan sinar-X, ketelusan tisu paru-paru yang lebih tinggi dan beberapa perubahan pada saluran darah bronkus dinyatakan.

Bronkitis alergi pada kanak-kanak berlaku pada usia berapa pun - walaupun pada bayi - dan menampakkan diri dengan cara yang hampir sama seperti pada orang dewasa: serangan batuk berterusan pada waktu malam pada demam normal atau rendah, berulang beberapa kali dalam sebulan. Selalunya dengan penyakit seperti itu, anak menjadi berubah-ubah, lesu, dan sering berkeringat. Bronkitis alergi akut pada kanak-kanak boleh berlangsung selama dua hingga tiga minggu.

Doktor dengan tegas mengatakan: untuk mengelakkan asma bronkial pada masa akan datang, ibu bapa kanak-kanak dengan alergi bronkitis perlu memandang serius penyakit ini dan pastikan untuk mengatasinya. Dan anda perlu memulakan dengan mengenal pasti alergen yang menyebabkan penyakit ini.

Bronkitis obstruktif alergi

Keradangan bronkus yang menyebar secara progresif yang disebabkan oleh pendedahan negatif yang berpanjangan kepada alergen adalah bronkitis obstruktif alergi. Dengan penyakit ini, penyempitan bronkus (penyumbatan) berlaku, akibatnya pernafasan dan pelepasan lendir yang terkumpul di bronkus menjadi sukar. Gejala utama bronkitis seperti itu adalah kekejangan bronkus, memberi sesak nafas dan mengi..

Perkembangan bronkitis obstruktif alergi akut pada orang dewasa pada peringkat awal mungkin kelihatan seperti catarrh saluran pernafasan atas. Walau bagaimanapun, batuk kering yang meremas tekak tidak hilang dari pil dan campuran, serangan batuk meningkat pada waktu malam, menjadi lebih sukar untuk bernafas, dan pernafasan itu sendiri disertai dengan peluit khas semasa menghembuskan nafas yang pendek. Pada masa yang sama, suhu rendah (dalam + 37.5 ° C), ada sakit kepala. Sekiranya penyakit ini menjadi kronik, penyakit ini penuh dengan sifatnya yang tidak dapat dipulihkan dengan berulang. Selain itu, kegagalan jantung berkembang dengan latar belakang sesak nafas..

Bronkitis obstruktif alergi pada kanak-kanak paling sering didiagnosis pada usia dini - sehingga lima tahun, apabila struktur anatomi pokok bronkial tidak berkembang dengan cukup, dan tubuh dapat memberikan reaksi alergi terhadap apa-apa dari makanan yang diisi dengan bahan pengawet hingga membentuk di dinding. Pada waktu malam, anak itu mengalami batuk yang teruk, tetapi tidak boleh batuk (hampir tidak ada dahak). Tetapi jika ada ubat ekspektoran digunakan, batuk disertai dengan pemisahan sejumlah besar dahak tebal. Mungkin mengadu keletihan, sakit kepala dan sakit dada semasa dan selepas batuk.

Rawatan bronkitis alergi: ubat asas

Rawatan bronkitis alergi mesti merangkumi penentuan alergen yang memprovokasi penyakit dan had maksimum hubungan dengannya.

Ejen terapi ubat harus, di satu pihak, mengurangkan intensiti reaksi alergi, dan ini adalah antihistamin. Sebaliknya, perlu untuk mengurangkan batuk dan memudahkan pernafasan, yang mana reseptor ekspektoran dan bronkodilator diresepkan.

Ubat seperti suprastin, diazolin dan tavegil mengurangkan manifestasi alahan. Ubat yang paling terkenal dan sering digunakan, suprastin (tablet dan larutan suntikan 2%), diresepkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 14 tahun, satu tablet (25 mg) 3 kali sehari, dan dengan suntikan intramuskular - 1-2 ml. Kanak-kanak di bawah 14 tahun diresepkan 0.5 tablet (dihancurkan) tiga kali sehari. Dos harian tidak boleh melebihi 100 mg. Kesan sampingan suprastin dinyatakan dalam kelemahan, kelesuan dan pening. Antara kontraindikasi adalah ulser perut, glaukoma, adenoma prostat, serangan asma bronkial. Semasa mengandung dan menyusui, pengambilan suprastin dikontraindikasikan dengan ketat..

Antihistamin tavegil tersedia dalam bentuk larutan untuk suntikan, sirap dan tablet, kesannya setelah pengambilan mencapai maksimum setelah 7 jam dan berlangsung selama 10-12 jam. Ia tidak diresepkan untuk kanak-kanak di bawah satu tahun, wanita hamil dan menyusui, untuk penyakit saluran pernafasan bawah, kelenjar prostat, tirotoksikosis, kegagalan jantung dan tekanan darah tinggi.

Ubat ini diambil pada kadar 1 mg dua kali sehari (sebelum makan). Dos sirap tavegil untuk kanak-kanak berumur satu hingga 6 tahun adalah satu sudu teh. Kesan sampingan tavegil: peningkatan keletihan dan mengantuk, sakit kepala dan pening, gangguan koordinasi pergerakan, kejang, tinitus, dan mulut kering, selera makan menurun, mual, muntah, cirit-birit atau sembelit.

Untuk rawatan bronkitis alergi, doktor mesti menetapkan ekspektoran - pertusin, bronkolitin (satu sudu 4 kali sehari), bromhexine (tablet 3 kali sehari), mucaltin (2 tablet tiga kali sehari), batuk dada, dll. Bronkodilator juga digunakan secara meluas, yang melemaskan otot licin bronkus dan menyumbang kepada pengembangannya. Ini adalah neo-theoferdine, atrovent, ketotifen (zaditen), cromolyn sodium (intal), cromoglin (cromosol), cromohexal (lecrolin).

Sebagai contoh, neo-theoferdine mempengaruhi otot bronkus, mengurangkan peningkatan kebolehtelapan vaskular dan edema mukosa bronkus. Sebagai tambahan, bronkodilator ini mempunyai kesan analgesik dan antipiretik. Ia diambil pada waktu pagi atau petang: orang dewasa - setengah atau keseluruhan tablet dua kali sehari, kanak-kanak berusia 2-5 tahun - seperempat tablet, kanak-kanak berumur 6-12 tahun - setengah tablet sekali sehari. Kontraindikasi neo-theophedrine: penyakit tiroid, gangguan peredaran koronari, epilepsi, keadaan kejang, glaukoma. Dan kesan sampingan boleh berupa pedih ulu hati, mual, muntah, sakit kepala, gangguan tidur, dan irama jantung.

Di antara bronkodilator dalam bentuk aerosol, yang mengurangkan kekerapan serangan batuk pada bronkitis alergi dan asma bronkial, ubat seperti salbutamol, terbutaline, fenoterol dan hexaprenaline digunakan..

Ubat Volmax (dan juga sinonimnya: aloprol, albuterol, asmadil, bronchovaleas, ventolin, salamol, salbutol, ecovent) membantu menghilangkan penyempitan bronkus dan mengembalikan kepintaran mereka. Orang dewasa diresepkan 8 mg 2 kali sehari (dengan segelas air), dan kanak-kanak berumur 3 hingga 12 tahun - 4 mg. Ubat ini mempunyai kesan sampingan: gegaran tangan, sakit kepala, takikardia, pengembangan lumen saluran darah periferal. Dan antara kontraindikasi: separuh pertama kehamilan, hipersensitiviti terhadap ubat, tirotoksikosis.

Sekiranya kesan terapeutik ubat-ubatan di atas tidak cukup berkesan, doktor yang menghadiri mungkin menetapkan kursus glukokortikoid: beclomethasone dipropionate (becotide), flunisolide (ingacorta), budesonide atau fluticasone. Jadi, aerosol untuk penyedutan fluticasone (aka avamis, kutiveit, nazarel, flixotide dan flixonase) bertindak sebagai agen anti-radang dan anti-alergi. Ia tidak diresepkan untuk kanak-kanak di bawah empat tahun, dan reaksi buruk badan terhadap penyedutan dapat menampakkan diri dalam bentuk suara serak dan perkembangan kandidiasis rongga mulut dan faring. Perlu juga diingat bahawa glukokortikoid tidak dapat diambil untuk waktu yang lama, kerana dapat mengaktifkan proses keradangan.

Rawatan untuk bronkitis alergi merangkumi kaedah moden seperti imunoterapi khusus (SIT), atau imunoterapi khusus alergen (ASIT), atau desensitisasi khusus - yang pada dasarnya adalah perkara yang sama. Dengan pertolongannya, ahli alahan dapat mempengaruhi tindak balas imuniti yang tidak diingini terhadap rangsangan luaran tertentu (tentu saja, jika mereka menentukannya). SIT bertujuan untuk sifat imunologi bronkitis alergi, iaitu, ia tidak menghilangkan gejala penyakit, tetapi penyebabnya - dengan mengurangkan kepekaan tubuh terhadap alergen.

Rawatan bronkitis alergi dengan ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan bronkitis alergi pada dasarnya bertujuan untuk gejala utama penyakit ini - batuk. Untuk menghilangkan kahak dari bronkus, penyediaan akar licorice (2 sudu besar), jumlah bunga calendula dan biji dill yang sama (1 sudu besar) disediakan. Campuran tanaman ubat dituangkan dengan satu liter air mendidih, direbus selama 15 minit, dan kemudian bersikeras. Minum setengah cawan sebelum makan tiga kali sehari selama dua minggu. Merebus ubat dari akar licorice, daun coltsfoot dan pisang disiapkan dan digunakan dengan cara yang serupa..

Dengan bronkitis dengan mengi yang teruk dan sesak nafas, berguna untuk meminum rebusan beri viburnum dengan madu (segelas beri viburnum dan 3 sudu madu per liter air) atau penyerapan komposisi ini: 2 sudu besar akar marshmallow, ramuan chamomile dan semanggi manis (atau tricolor violet) masing-masing. Untuk segelas air mendidih, anda perlu mengambil 2 sudu besar campuran ini, bersikeras mandi air selama 20-30 minit. Ambil 1 sudu besar beberapa kali sehari.

Dengan batuk kering, penyerapan ramuan thyme (secubit rumput kecil dalam segelas air mendidih), yang diminum 50 ml tiga kali sehari, membantu dengan baik untuk memisahkan sputum. Ramuan Oregano juga sangat diperlukan sebagai ekspektoran (satu sendok makan 3 kali sehari), tetapi oregano dikontraindikasikan untuk wanita hamil.

Dalam rawatan bronkitis alergi dengan ubat-ubatan rakyat, madu dan lidah buaya digunakan. Anda perlu mengambil segelas madu cair, daun aloe yang dihancurkan dengan baik dan Cahors berkualiti tinggi. Campurkan segalanya, panaskan (lebih baik dalam mandi air) dan letakkan di tempat yang sejuk (bukan di dalam peti sejuk) selama seminggu - masukkan. Anda perlu minum tiga kali sehari selama satu sudu besar - setengah jam sebelum makan.

Pencegahan bronkitis alergi

Pada orang dewasa dan kanak-kanak, pencegahan bronkitis alergi terdiri daripada menghilangkan perengsa dan merawat patologi pernafasan. Untuk mengecualikan hubungan dengan alergen, anda mesti:

  • sekurang-kurangnya dua kali seminggu, melakukan pembersihan basah di ruang tamu dan menukar tempat tidur pesakit setiap minggu;
  • keluarkan permaidani, perabot berlapis dan semua tumbuh-tumbuhan dari bilik tempat tinggal ahli keluarga dengan bronkitis alergi, dan mainan lembut dari bilik kanak-kanak;
  • mengecualikan akses ke tempat tinggal pesakit (atau menolak sepenuhnya untuk tinggal di rumah) anjing, kucing, hamster atau burung beo, serta menyingkirkan "saudara kecil kita" yang lain, seperti lipas;
  • tidak termasuk makanan alahan sepenuhnya dari menu pesakit.

Kaedah yang paling penting untuk pencegahan bronkitis alergi dan ancaman transformasinya menjadi asma bronkial pada kanak-kanak adalah keadaan kebersihan dan kebersihan normal dalam hidup mereka, serta pengesanan tepat pada masanya dan diagnosis penyakit ini.

Bronkitis alergi pada orang dewasa: klasifikasi, sebab dan rawatan

Bronkitis alergi adalah patologi yang berkaitan dengan proses keradangan pada membran mukus bronkus dan bronkiol. Berkembang dengan latar belakang reaksi alahan badan terhadap perengsa tertentu.

Apa yang perlu diketahui mengenai penyakit ini?

Bronkitis alergi berlaku pada kanak-kanak dan remaja. Pada pesakit berusia lebih dari 20 tahun, penyakit ini sudah berada dalam keadaan terabaikan, yang berkembang akibat terapi yang tidak betul pada usia muda. Rawatan bronkitis alergi pada orang dewasa kadang-kadang lebih produktif dan lebih cepat kerana mereka boleh mengambil ubat kuat. Walau bagaimanapun, patologi sering berulang..

Anda boleh mengesyaki patologi oleh batuk paroxysmal yang kering dan tercekik. Ia bertambah kuat ketika seseorang berbaring: tidur atau berehat. Kemudian sesak nafas muncul, kerana selaput lendir membengkak dan saluran udara menyempit, tetapi batuk menjadi lembab.

  • malaise umum;
  • suhu tidak lebih tinggi daripada 38;
  • berdehit berdehit ketika menyedut.

Gejala termasuk: kesesakan hidung atau lendir pada sinus paranasal. Sekiranya rawatan tidak betul, laringitis (radang laring) atau trakeitis (keradangan pada tisu trakea) ditambahkan ke penyakit ini.

Sekiranya tidak ada terapi yang tepat, orang yang sakit menjadi lebih teruk, dia mungkin terkena peluh, bahkan pada suhu normal, atau dahak muncul ketika batuk. Dengan penyakit alergi bronkus, mata menderita:

  • lakrimasi;
  • bengkak kelopak mata;
  • gatal;
  • pembakaran;
  • kemerahan.

Ruam merah jambu mungkin muncul di kulit wajah. Bronkitis alergi tidak mempunyai kod ICD-10. Sebelum ini, patologi termasuk dalam kumpulan penyakit pernafasan di nombor 10. Tetapi disebabkan oleh gejala yang serupa dan kesan pada elemen sistem pernafasan dengan asma bronkial, bronkitis alergi sepenuhnya dikeluarkan dari ICD-10.

Sebab-sebab perkembangan patologi

Bronkitis alergi tidak muncul sebagai akibat pendedahan kepada jangkitan bakteria atau jamur, tetapi disebabkan oleh pengambilan alergen di dalam badan, khususnya pada bronkus.

Patogenesis penyakit ini adalah reaksi alahan. Bahan yang mana seseorang sebelumnya mengalami hipersensitiviti akhirnya memasuki saluran pernafasan bawah. Tubuh mula menghasilkan sel-sel yang sensitif terhadap perengsa untuk mengenal pasti dan membuangnya lebih cepat.

Reaksi alergi berlaku akibat daripada kontak dengan bahan seperti itu:

  • habuk;
  • debunga;
  • rambut haiwan kesayangan;
  • acuan;
  • bahan kimia isi rumah.

Alergi tidak selalu muncul dengan segera, seseorang boleh menggunakan serbuk cuci, dan setelah bertahun-tahun mula tersedak dan batuk.

Ciri-ciri bronkitis alergi obstruktif

Bronkitis alergi obstruktif - proses keradangan pada bronkus, yang menyebabkan penyumbatan (penyempitan) dan pertindihan laring yang lengkap.

Dalam kes ini, hipertermia teruk diperhatikan, dan menjadi sukar bagi seseorang untuk bernafas. Serangan batuk yang terkoyak tidak hilang dengan ubat. Dalam kes-kes yang teruk, dengan latar belakang patologi jenis obstruktif, kekurangan oksigen bermula, dan kegagalan jantung.

Diagnosis penyakit

Bronkitis alergi, gejala dan rawatan pada orang dewasa yang berkaitan secara langsung dengan punca patologi, penting untuk mendiagnosis dengan betul. Doktor menjalankan satu set langkah yang bertujuan untuk mengenal pasti penyakit dan masalah yang berkaitan.

Penting untuk berjumpa dengan bukan sahaja ahli terapi, tetapi juga ahli alergi, ahli pulmonologi. Langkah-langkah diagnostik termasuk:

  • pemeriksaan;
  • mendengar;
  • spirometri (pemeriksaan fungsi pernafasan luaran);
  • radiografi bronkus;
  • mikroskopi dahak;
  • ujian darah am dan biokimia.

Tujuan diagnostik adalah untuk mengenal pasti jangka masa penyakit dan kesannya pada badan. Ujian makmal membantu mengenal pasti agen penyebab patologi.

Rawatan bronkitis alergi

Semasa menjawab persoalan bagaimana merawat bronkitis alergi, doktor bergantung pada hasil penyelidikan. Terapi penyakit dipilih secara individu, alergen dan kesihatan setiap pesakit berbeza.

Mereka berusaha menghilangkan perengsa (alergen) yang menyebabkan penyakit itu. Diet penting untuk membantu tubuh mengatasi kesan alergen. Rejimen minum akan menghilangkan kahak. Kemudian mereka beralih menggunakan ubat dan alat terapi. Di bawah pengawasan doktor, mereka menggunakan rawatan alternatif.

Ubat

Terapi untuk penyakit ini tidak akan hilang tanpa menetapkan ubat. Anda tidak boleh mengubati sendiri, ubat-ubatan mempunyai banyak kontraindikasi, reaksi sampingan yang dapat memperburuk keadaan. Sukar bagi ahli pulmonologi dan ahli alahan untuk segera mencari ubat yang tepat. Tubuh tidak selalu bertindak balas terhadap ubat-ubatan dengan baik.

Pesakit perlu mengambil antihistamin untuk mengurangkan reaksi alergi:

  • Suprastin;
  • Cetrin;
  • Loratadin.

Jalan masuk berbeza bergantung pada kerumitan perjalanan penyakit ini. Kadang-kadang 1-2 tablet sehari cukup. Ubat ekspektoran akan membantu mengatasi serangan batuk, menipis dan menghilangkan kahak. Awak boleh ambil:

  • Lazolvan;
  • Bromhexine;
  • ACC;
  • Ambroxol;
  • Omnitus.

Kursus kemasukan adalah individu. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, dengan penyakit yang didiagnosis tidak dalam bentuk akut, anda boleh melakukannya tanpa ekspektoran.

Bronkodilator adalah bahan yang meningkatkan jumlah bronkus untuk memudahkan pernafasan bagi pesakit. Kumpulan ubat tersebut termasuk:

  • Beta-adrenomimetik;
  • Antikolinergik;
  • Xanthines.

Mereka mesti diambil dengan ketat di bawah pengawasan pakar, jika tidak, takikardia dan peningkatan tekanan darah tidak dapat dielakkan..

Ubat anti-radang dapat membantu mengurangkan pembengkakan pada bronkus. Pada peringkat awal, anda boleh mengambil ubat anti-radang bukan steroid, seperti Ibuprofen atau Paracetomol. Dalam kes lanjut, dengan penyumbatan, ubat steroid tidak dapat dielakkan.

  • Dexamethasone;
  • Hidrokortison;
  • Kortisol.

Mereka sering diresepkan dengan penyedutan untuk mengelakkan reaksi hormon yang merugikan. Dalam keadaan sukar, suntikan intramuskular digunakan untuk mengurangkan penyumbatan.

Untuk menguatkan sistem imun dan ketahanan semula jadi badan, vitamin diresepkan di kompleks. Adalah penting bahawa terdapat vitamin di dalamnya:

  • Kumpulan B;
  • DAN;
  • E;
  • R;
  • DARI.

Hanya dengan terapi yang dirancang dengan baik yang komprehensif anda dapat memperoleh hasil.

Ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan rakyat termasuk produk herba dan sisa haiwan yang dapat mengurangkan batuk dan menguatkan imuniti..

Sekiranya anda mengalami batuk kering, maka anda perlu menyediakan infusi daun dan batang thyme. Sejumput rumput kering yang dicincang diambil dalam segelas air rebus. Anda perlu mengambil 50 ml tiga kali sehari.

Anda boleh menyediakan ekspektoran mengikut resipi ini:

  • 2 sudu besar akar licorice cincang dan bunga marigold
  • 1 sudu biji dill;
  • air mendidih.

Calendula dan dill dapat diganti dengan coltsfoot dan daun pisang dalam jumlah yang sama. Tuangkan campuran dengan satu liter air mendidih, rebus selama 15 minit dan biarkan selama beberapa minit. Ambil setengah gelas sebelum makan. Kursus rawatan sehingga dua minggu.

Merebus oregano, 50 g setiap gelas air, juga mempunyai kesan ekspektoran. Walau bagaimanapun, tanaman ini tidak boleh diambil oleh ibu hamil dan menyusui. Sekiranya anda menderita penyakit dengan mengi yang teruk dan sesak nafas, maka anda boleh menyediakan:

  • Merebus beri viburnum dengan madu. Ambil segelas beri viburnum dan tuangkan air mendidih ke atas, rebus selama 15 minit. Apabila kuahnya berada pada suhu bilik, tambahkan 3 sudu madu. Ambil satu sudu tiga kali sehari.
  • Pada bahagian yang sama, ambil akar marshmallow, chamomile dan semanggi manis. Bancuh 2 sudu campuran dalam segelas air mendidih. Ambil satu sudu sebelum makan.

Sekiranya tidak ada suhu, maka gosok dengan madu dilakukan. Cairkan ke dalam tab mandi air, dan kemudian gosokkan bahagian dada dan bahu. Agar berkesan, anda boleh menggunakan gosok dan membungkus pesakit dengan pelekat, bungkus dan biarkan semalaman.

Peranti apa yang akan membantu mengatasi patologi

Kita tidak boleh melupakan rawatan patologi perkakasan. Untuk mengatasi dengan lebih pantas dan cekap, misalnya, peralatan khusus seperti ini akan membantu:

  • Peranti batuk (insufflator-aspirator) Philips Cough Assist E70. Bentuk kronik patologi yang dijelaskan tidak membenarkan seseorang batuk secara produktif, yang bermaksud bahawa lendir dan kahak kekal di bronkus. Dalam beberapa kes, pesakit di tempat tidur mengatasi penyakit ini. Untuk mengatasi keadaan tersebut, anda boleh membeli mesin batuk automatik..
  • Nebulizer Omron CompAir C24 pertama kali menghancurkan ubat tersebut ke mikropartikel, dan kemudian membawanya ke tempat yang sukar dijangkau dari sistem pernafasan. Dalam kes ini, ubat-ubatan kurang dikonsumsi, dan kesannya 100%.
  • Pari TurboBOY SX. Nebulizer mengubah konsistensi ubat menjadi aerosol dan dengan cepat menghantar bahan ubat ke bahagian bronkus yang jauh.

Sila berjumpa dengan doktor anda sebelum membeli salah satu alat ini..

Pencegahan

Pencegahan bronkitis yang disebabkan oleh alergen, pertama sekali, terdiri daripada pengecualian sepenuhnya perengsa dari kehidupan seharian. Anda perlu membuang permaidani, mainan lembut, tumbuh-tumbuhan dan barangan rumah lain yang alah.

Pel basah untuk mengurangkan penumpukan habuk di dalam bilik. Ventilasi bilik untuk mengelakkan udara kering.

Penting untuk menguatkan sistem imun: aktiviti fizikal yang sederhana, pengerasan dan pengambilan vitamin akan memberikan ketahanan yang stabil terhadap sebarang penyakit.

Hanya penyakit yang dikesan tepat pada masanya dapat disembuhkan sepenuhnya dan tanpa akibat untuk tubuh. Oleh itu, penting untuk sering diperiksa oleh pakar, dan jika muncul gejala yang tidak menyenangkan, berjumpa doktor..

Ciri-ciri bronkitis alergi pada orang dewasa dan kanak-kanak, kaedah rawatan

Reaksi alahan mempunyai banyak jenis dan manifestasi. Salah satunya ialah bronkitis alergi.

Penyakit ini paling kerap menyerang kanak-kanak dan remaja, sementara pada populasi orang dewasa jarang berlaku..

Bronkitis alahan

Diagnosis bronkitis dibuat apabila proses keradangan membran mukus saluran pernafasan bawah dikesan. Dalam kebanyakan kes, ia berlaku dengan latar belakang jangkitan virus, selsema, selesema.

Walau bagaimanapun, terdapat banyak kes apabila bronkus meradang akibat alergen memasuki badan..

Gejala dan rawatan sedikit berbeza pada orang dewasa dan kanak-kanak. Pada asasnya, bronkitis alergi ditunjukkan oleh batuk dan didiagnosis oleh ahli alergi dan ahli pulmonologi berdasarkan hasil ujian dan pemeriksaan instrumental.

Untuk rawatan penyakit ini, pelbagai jenis ubat digunakan, fisioterapi, latihan fisioterapi, urut.

Pengelasan penyakit

Pada masa ini, doktor tidak lagi mendiagnosis bronkitis alergi, tetapi memanggilnya sebagai asma bronkial atopik dengan kursus atipikal. Asma disertai dengan sesak nafas berkala, tetapi bentuk atipikal boleh berlaku tanpa serangan seperti itu.

Bronkitis alergi kini dianggap sebagai jenis asma batuk..

Patologi mempunyai beberapa bentuk, yang berbeza dalam gejala dan keparahannya..

Klasifikasi bronkitis alergi:

  1. Tracheobronchitis dengan komponen alahan. Ia dicirikan oleh keradangan bukan sahaja membran mukus pokok bronkial, tetapi juga trakea. Berkembang dengan cara yang berbeza: dalam beberapa kes sangat cepat, yang lain perlahan.
  2. Berjangkit dan alahan. Selalunya muncul semasa atau selepas jangkitan terhadap latar belakang proses keradangan pada bronkus. Reaksi alergi berkembang dengan perlahan dan dapat bertahan lama. Ia disertai dengan kekejangan bronkus yang tidak dapat diekspresikan, menjadikannya sukar untuk bernafas, dan sejumlah gejala lain yang boleh menjadi individu bagi setiap orang.
  3. Atopik. Diagnosis ini dibuat dengan bronkospasme akut, yang menghalang seseorang daripada bernafas. Serangan bermula sebaik sahaja bersentuhan dengan alergen.
  4. Halangan. Dalam kes ini, proses keradangan mempengaruhi bronkiol dan bronkus kecil, lumen pokok bronkus menyempit dengan ketara. Juga, terdapat kekejangan, kegagalan pernafasan, sesak nafas ekspirasi, suara bersiul ketika bernafas, batuk. Terhadap latar belakang gejala, kebuluran oksigen, hipoksia berkembang.

Dua yang terakhir ini mengancam nyawa ketika serangan terjadi dan orang itu tidak dapat bernafas. Dia memerlukan pertolongan segera, jadi dia perlu menghubungi ambulans..

Mana-mana dari empat jenis penyakit ini memerlukan perhatian perubatan segera, kerana perkembangan proses ini dapat menyebabkan perubahan sistem pernafasan yang tidak dapat dipulihkan dan menyebabkan komplikasi serius.

Sebab-sebabnya

Mekanisme perkembangan bronkitis alergi kelihatan seperti ini:

  1. Apabila alergen pertama kali memasuki badan, sistem imun bertindak balas - pemekaan.
  2. Dengan pendedahan berulang kepada alergen, reaksi alergi berkembang, sintesis serotonin dan histamin bermula, yang bertindak sebagai perantara keradangan. Dengan reaksi keradangan terhadap alergen, kemerahan, pembengkakan muncul, dan rembesan pelbagai kelenjar meningkat. Ini berlaku untuk semua bahagian badan: hidung berair berlaku di hidung, ruam pada kulit, konjungtivitis di mata.
  3. Bronkitis berkembang apabila antigen memasuki saluran pernafasan bawah, di mana pemekaan telah berlaku. Bronkus bertindak balas terhadap pencerobohan semula dengan reaksi negatif terhadap latar belakang alahan: penyempitan lumen, peningkatan intensiti pengeluaran lendir, edema. Ini menyebabkan sukar bernafas, sesak nafas dan batuk. Halangan berkembang dengan penurunan lumen yang kritikal.

Senarai perengsa yang boleh menyebabkan reaksi alergi tidak mempunyai batasan, kerana setiap orang mungkin mempunyai intoleransi individu terhadap bahan tertentu.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa alergen yang paling biasa yang pada kebiasaannya reaksi negatif berlaku:

  1. Serbuk sari dari pokok berbunga, tanaman hiasan, rumput, dll..
  2. Bulu haiwan. Ramai orang mengalami simptom negatif akibat kontak dengan anjing, kucing, atau haiwan lain..
  3. Bulu dan bulu burung. Selalunya, reaksi alahan berlaku pada orang yang tidur di atas bantal atau tilam yang dipenuhi bulu semula jadi dan ke bawah.
  4. Debu isi rumah. Ia mengandungi tungau mikroskopik yang memprovokasi bronkitis dan asma..
  5. Bahan kimia isi rumah. Produk serbuk sangat berbahaya, kerana zarahnya semasa bernafas dapat masuk langsung ke bronkus.
  6. Debu perpustakaan. Sebilangan orang tidak dapat membaca buku atau pergi ke perpustakaan. Ini disebabkan oleh pengumpulan habuk jenis khas, yang juga boleh menjadi alergen..
  7. Makanan. Selalunya, kanak-kanak dan orang dewasa alah kepada sebarang produk. Ia dapat dinyatakan bukan hanya dengan ruam, tetapi juga oleh keradangan pada bronkus..
  8. Jamur adalah kulat yang aktif membiak dalam kelembapan tinggi. Penembusan zarahnya ke saluran pernafasan menyebabkan bronkitis.
  9. Debu industri mempunyai kesan negatif terhadap kesihatan manusia. Orang yang tinggal atau bekerja di kawasan industri terdedah kepada reaksi alahan..

Proses pemekaan boleh memakan masa bertahun-tahun. Kadang-kadang seseorang secara berkala bersentuhan dengan alergen selama beberapa tahun, dan reaksi muncul kemudian. Dalam kes lain, alergi itu terasa setelah perengsa memasuki badan..

Gejala

Gejala bronkitis alergi yang paling biasa adalah batuk. Pada peringkat awal, ia hampir selalu kering, kerap dan agak kuat..

Selain batuk, penyakit ini terasa seperti manifestasi seperti:

  • kesukaran bernafas, sesak nafas semasa bersenam atau berehat;
  • hidung berair;
  • hiperhidrosis;
  • berdehit dan bersiul ketika bernafas;
  • kehilangan kekuatan, sakit kepala;
  • kahak semasa batuk;
  • ruam, dermatitis.

Gejala ini berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Bayi juga dicirikan oleh perubahan tingkah laku, moodiness atau kelesuan..

Perbezaan antara bronkitis alergi dan berjangkit

Bronkitis, yang mempunyai etiologi berjangkit, berbeza dengan alergi kerana ia muncul akibat perkembangan jangkitan pada saluran pernafasan dan disertai dengan gejala yang melekat pada selsema.

Tanda-tanda bentuk penyakit berjangkit adalah:

  • peningkatan suhu badan;
  • hidung berair atau tersumbat;
  • sakit otot, kelemahan, kehilangan kekuatan;
  • sakit kepala;
  • batuk kahak;
  • sakit tekak.

Mereka tidak selalu muncul pada masa yang sama..

Semasa alergi, batuk biasanya kering, lebih tajam, hipertermia berlaku sangat jarang, kerongkong juga boleh sakit pada kes yang sangat jarang berlaku, kanak-kanak sering merasa kelesuan, dan orang dewasa dapat tetap bertenaga, walaupun, tentu saja, beberapa kemerosotan kesejahteraan masih terasa.

Rawatan kedua-dua jenis penyakit ini sangat berbeza, jadi kejayaannya bergantung pada diagnosis yang betul..

Ciri-ciri bronkitis alahan pada kanak-kanak

Bronkitis alergi pada kanak-kanak menyebabkan gangguan pernafasan. Ini memberi kesan buruk kepada kesihatan dan boleh mengakibatkan komplikasi dalam bentuk radang paru-paru, yang sering membawa maut..

Semasa bronkitis obstruktif alahan pada kanak-kanak, perubahan negatif berlaku pada organ pernafasan. Kerana pembengkakan bronkus, lumen mereka menyempit, yang sangat menyukarkan aliran udara ke paru-paru.

Kelaparan dan mati lemas oksigen mungkin berlaku. Apabila, dengan hipoksia yang berpanjangan, aktiviti banyak organ terganggu. Oleh itu, sangat penting untuk mengenal pasti dan menyembuhkan bronkitis alergi tepat pada masanya pada seorang kanak-kanak..

Diagnostik

Selalunya penghidap batuk cuba menyembuhkannya sendiri, memikirkan bahawa mereka mengalami selesema. Walau bagaimanapun, hanya pakar yang berpengalaman yang dapat menentukan jenis bronkitis: alergi atau bakteria / virus.

Pertama sekali, anda perlu berjumpa dengan ahli terapi. Dia akan mengumpulkan anamnesis, melakukan auskultasi, perkusi dan kemudian merujuk anda kepada ahli alergi dan ahli paru.

X-ray dada diambil untuk menghilangkan radang paru-paru. Juga, ujian darah, ujian air kencing ditetapkan. Sifat alahan penyakit ini dibuktikan dengan peningkatan ESR, eosinofilia dengan tahap neutrofil yang normal.

Pemeriksaan bronkoskopi jarang dilakukan. Alergi ditunjukkan oleh hiperemia, pembengkakan mukosa bronkus.

Ujian alergi membantu menentukan perengsa yang memprovokasi penyakit ini.

Sekiranya dahak dilepaskan semasa batuk, ia diperiksa.

Rawatan

Sebelum merawat bronkitis alergi, anda harus menentukan dengan tepat apa yang berkaitan dengannya dan menghilangkan faktor-faktor yang menjengkelkan. Jika tidak, merawat gejala mungkin tidak berfungsi..

Kanak-kanak sering memerlukan pertolongan kecemasan apabila mereka tersedak atau batuk yang teruk.

Terdapat beberapa cara untuk meringankan keadaan bayi anda:

  1. Pertama sekali, anda perlu meyakinkan anak itu, kerana pada masa ini dia takut, mungkin menangis dan panik, yang akan memperburuk keadaannya.
  2. Persediaan penyedutan yang mengandungi glukokortikoid menghentikan serangan dengan cepat.
  3. Kelembapan harus meningkat. Anda perlu menghidupkan paip air panas di bilik mandi, dan membiarkan anak itu tinggal di sana sehingga dia merasa lebih baik.

Rawatan ubat

Untuk rawatan bronkitis alergi pada orang dewasa, agen berikut digunakan:

  • ubat dari kumpulan antihistamin - menghilangkan manifestasi alahan;
  • bronkodilator - mempromosikan pengembangan bronkus, kerana mereka melawan sindrom obstruktif, tetapi mereka boleh memberi kesan negatif pada saluran darah dan jantung, oleh itu lebih baik menggunakannya dalam bentuk penyedutan;
  • glukokortikoid - hormon steroid yang menghentikan keradangan, mencegah edema bronkus dan melegakan penyumbatan;
  • ekspektoran - memudahkan pembuangan kahak dengan batuk basah.

Rawatan bronkitis alergi pada kanak-kanak dijalankan dengan bantuan antihistamin, enterosorben, bronkodilator, penyedutan.

Fisioterapi

Cara merawat bronkitis alergi, doktor harus memberi nasihat.

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, rawatan fisioterapi digunakan, yang merangkumi prosedur berikut:

  • hypoxytherapy;
  • haloterapi;
  • Penyinaran UV;
  • UHF.

Kaedah tradisional

Rawatan bronkitis alergi dengan ubat-ubatan rakyat telah dilakukan beberapa abad yang lalu..

Kini anda juga boleh mencuba resipi lama menggunakan produk semula jadi:

  1. Merebus madu dan viburnum. Untuk 1 gelas beri, 3-5 sudu produk lebah dan 1 liter air seharusnya. Semua ini perlu dimasak selama 20 minit. Minum sehingga 1 liter minuman ini setiap hari.
  2. Merebus dari 2 sudu besar. sudu calendula, jumlah akar licorice yang sama, 1.5 sudu besar. sudu biji dill dan 1 liter air. Rebus selama 25 minit, sejuk dan toskan. Minum 150 ml dua kali sehari.
  3. Penyerapan bahagian Cahors, aloe dan madu cair yang sama. Campurkan semua bahan, tahan di dalam air mandi dan biarkan selama seminggu. Ambil 30 minit sebelum makan selama 2 sudu besar. sudu 3 kali sehari.

Namun, anda harus berjumpa doktor sebelum memulakan rawatan mengikut kaedah nenek moyang kita..

Langkah tambahan

Untuk menyembuhkan bronkitis alergi sepenuhnya pada kanak-kanak dan orang dewasa, sebagai tambahan kepada terapi utama, langkah-langkah harus diambil untuk memperkuat sistem imun. Ini difasilitasi oleh:

  • aktiviti fizikal dalam bentuk melakukan senaman gimnastik sederhana;
  • pemakanan yang betul, memastikan bekalan nutrien yang diperlukan untuk tubuh;
  • penolakan tabiat buruk.

Di samping itu, sekiranya sakit, diet khas boleh diresepkan yang menyekat penggunaan makanan yang menyebabkan reaksi alergi. Rawatan spa juga membantu menyingkirkan penyakit kronik.

Pencegahan

Sekiranya seseorang mempunyai kecenderungan untuk alahan, dan dia sudah menderita bronkitis untuk alasan ini, kontak dengan perengsa mesti dielakkan sepanjang hidupnya. Ini akan membantu mencegah penyakit berulang..

Di samping itu, orang-orang seperti itu harus memperkuat kekebalan mereka. Untuk melakukan ini, anda perlu mula bersukan, kerap berada di udara segar, jangan makan makanan ringan, berhenti merokok, berhenti minum alkohol.

Menyembuhkan penyakit jauh lebih sukar daripada mencegahnya, jadi anda perlu memantau kesihatan anda, dan juga berjumpa doktor tepat pada masanya.