Bronkitis alahan

Semua kandungan iLive ditinjau oleh pakar perubatan untuk memastikannya setepat dan faktual mungkin.

Kami mempunyai garis panduan yang ketat untuk pemilihan sumber maklumat dan kami hanya menghubungkan ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, di mana mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dan lain-lain) adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian.

Sekiranya anda yakin bahawa mana-mana kandungan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau boleh dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Keradangan mukosa bronkus - bronkitis - boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Sekiranya bronkus meradang akibat terkena selaput lendir pelbagai alergen, tindak balas berlaku: ujung saraf bronkus jengkel, saluran darah melebar, dan otot berkontraksi. Akibatnya, kita mendapat batuk, yang disebut bronkitis alergi (serta bronkitis asma atau atopik). Ia adalah penyakit berpanjangan dengan kambuh yang kerap..

Ngomong-ngomong, di sebalik semua pencapaiannya, ubat-ubatan hari ini tidak dapat menyembuhkan seseorang daripada alergi, yang merupakan tindak balas sejenis (pada pendapat ahli alergi, tidak mencukupi) sistem imun terhadap rangsangan luaran. Walaupun dia hanya dapat mengenal pasti perengsa ini, serta meredakan perjalanan penyakit ini.

Oleh itu, anda tidak boleh melakukan tanpa ahli alahan, kerana hanya dia yang dapat melakukan kajian imunologi dan menentukan perengsa tertentu yang menyebabkan penyakit ini..

Penyebab bronkitis alergi

Alergi sangat pelbagai sehingga ada yang menampakkan diri dalam bentuk bersin dan hidung berair (rhinitis alergi bermusim) semasa berbunga, sementara yang lain mempunyai mata berair, misalnya, dari serbuk cuci (konjungtivitis alergi). Ruam kulit (urtikaria dan dermatitis atopik) mungkin muncul dengan penggunaan produk atau setelah menggunakan produk kosmetik. Terdapat juga banyak yang, tanpa selesema atau alasan lain yang jelas, mengalami batuk.

Iaitu, penyebab utama bronkitis alergi adalah alergen, yang, dengan udara yang dihirup, memasuki tubuh manusia dan menetap pada mukosa bronkus. Senarai alergen "inveterate" merangkumi tumbuh-tumbuhan (serbuk sari mereka), dan bulu (pertama sekali, haiwan peliharaan), dan bulu burung, dan detergen, dan juga debu biasa di sebuah pangsapuri bandar. Pakar perhatikan bahawa produk, ubat atau alergen etiologi bakteria yang berasingan boleh menimbulkan bronkitis alergi..

Walau bagaimanapun, bronkitis alergi pada orang dewasa bukan akibat selesema, tetapi reaksi alergi. Walau bagaimanapun, doktor menyebut penyakit ini sebagai salah satu varian bentuk kronik keradangan bronkus, kerana gejala utama penyakit ini sama persis.

Sekiranya anda segera mendapatkan pertolongan doktor, anda boleh mengelakkan perkembangan bronkitis alergi, yang jika tidak ada rawatan yang mencukupi pasti akan menjadi bronkitis obstruktif alergi atau asma bronkial..

Gejala bronkitis alergi

Gejala bronkitis alergi yang paling ketara adalah serangan batuk berterusan, yang mengganggu seseorang terutamanya pada waktu malam. Pada masa yang sama, suhu badan tidak meningkat, dan jika berlaku, ia tidak akan meningkat dengan ketara. Tetapi keadaan umum menyakitkan, dan boleh bertambah buruk dengan hubungan dengan alergen seterusnya..

Pada awal penyakit, batuk kering, lama-kelamaan ia menjadi lembab, pernafasan menjadi sukar, dan sesak nafas muncul. Semasa mendengar bronkus, doktor jelas mendengar mengi - kering, basah atau mengi. Tetapi jika pada asma bronkial mereka terdengar semasa menghembus nafas, maka bronkitis alergi memberikan gambaran seperti itu semasa penyedutan. Di samping itu, proses keradangan yang berasal dari alergi (pembengkakan mukosa bronkus dan penyempitan mulut mereka) hanya berlaku pada bronkus besar dan sederhana, oleh itu, serangan asma tidak berlaku.

Walau bagaimanapun, dengan latar belakang gejala utama bronkitis alergi, tanda-tanda vasomotor rhinosinusopathy kadang-kadang muncul - pelepasan dari hidung kerana perubahan pada selaput lendir sinus paranasal yang disebabkan oleh alergen. Keradangan trakea (tracheitis) atau keradangan lapisan laring (laringitis).

Keadaan bertambah buruk apabila bronkitis alergi bertambah buruk: pesakit merasakan kelemahan umum, pada suhu normal mereka mula berkeringat. Mukus berkumpul di lumen bronkus, sehingga dahak lendir muncul ketika batuk. Ujian darah makmal menunjukkan kehadiran eosinofilia, ciri penyakit alergi, iaitu peningkatan jumlah leukosit granulosit dalam darah. Dan apabila diperiksa dengan sinar-X, ketelusan tisu paru-paru yang lebih tinggi dan beberapa perubahan pada saluran darah bronkus dinyatakan.

Bronkitis alergi pada kanak-kanak berlaku pada usia berapa pun - walaupun pada bayi - dan menampakkan diri dengan cara yang hampir sama seperti pada orang dewasa: serangan batuk berterusan pada waktu malam pada demam normal atau rendah, berulang beberapa kali dalam sebulan. Selalunya dengan penyakit seperti itu, anak menjadi berubah-ubah, lesu, dan sering berkeringat. Bronkitis alergi akut pada kanak-kanak boleh berlangsung selama dua hingga tiga minggu.

Doktor dengan tegas mengatakan: untuk mengelakkan asma bronkial pada masa akan datang, ibu bapa kanak-kanak dengan alergi bronkitis perlu memandang serius penyakit ini dan pastikan untuk mengatasinya. Dan anda perlu memulakan dengan mengenal pasti alergen yang menyebabkan penyakit ini.

Bronkitis obstruktif alergi

Keradangan bronkus yang menyebar secara progresif yang disebabkan oleh pendedahan negatif yang berpanjangan kepada alergen adalah bronkitis obstruktif alergi. Dengan penyakit ini, penyempitan bronkus (penyumbatan) berlaku, akibatnya pernafasan dan pelepasan lendir yang terkumpul di bronkus menjadi sukar. Gejala utama bronkitis seperti itu adalah kekejangan bronkus, memberi sesak nafas dan mengi..

Perkembangan bronkitis obstruktif alergi akut pada orang dewasa pada peringkat awal mungkin kelihatan seperti catarrh saluran pernafasan atas. Walau bagaimanapun, batuk kering yang meremas tekak tidak hilang dari pil dan campuran, serangan batuk meningkat pada waktu malam, menjadi lebih sukar untuk bernafas, dan pernafasan itu sendiri disertai dengan peluit khas semasa menghembuskan nafas yang pendek. Pada masa yang sama, suhu rendah (dalam + 37.5 ° C), ada sakit kepala. Sekiranya penyakit ini menjadi kronik, penyakit ini penuh dengan sifatnya yang tidak dapat dipulihkan dengan berulang. Selain itu, kegagalan jantung berkembang dengan latar belakang sesak nafas..

Bronkitis obstruktif alergi pada kanak-kanak paling sering didiagnosis pada usia dini - sehingga lima tahun, apabila struktur anatomi pokok bronkial tidak berkembang dengan cukup, dan tubuh dapat memberikan reaksi alergi terhadap apa-apa dari makanan yang diisi dengan bahan pengawet hingga membentuk di dinding. Pada waktu malam, anak itu mengalami batuk yang teruk, tetapi tidak boleh batuk (hampir tidak ada dahak). Tetapi jika ada ubat ekspektoran digunakan, batuk disertai dengan pemisahan sejumlah besar dahak tebal. Mungkin mengadu keletihan, sakit kepala dan sakit dada semasa dan selepas batuk.

Rawatan bronkitis alergi: ubat asas

Rawatan bronkitis alergi mesti merangkumi penentuan alergen yang memprovokasi penyakit dan had maksimum hubungan dengannya.

Ejen terapi ubat harus, di satu pihak, mengurangkan intensiti reaksi alergi, dan ini adalah antihistamin. Sebaliknya, perlu untuk mengurangkan batuk dan memudahkan pernafasan, yang mana reseptor ekspektoran dan bronkodilator diresepkan.

Ubat seperti suprastin, diazolin dan tavegil mengurangkan manifestasi alahan. Ubat yang paling terkenal dan sering digunakan, suprastin (tablet dan larutan suntikan 2%), diresepkan untuk orang dewasa dan kanak-kanak berumur lebih dari 14 tahun, satu tablet (25 mg) 3 kali sehari, dan dengan suntikan intramuskular - 1-2 ml. Kanak-kanak di bawah 14 tahun diresepkan 0.5 tablet (dihancurkan) tiga kali sehari. Dos harian tidak boleh melebihi 100 mg. Kesan sampingan suprastin dinyatakan dalam kelemahan, kelesuan dan pening. Antara kontraindikasi adalah ulser perut, glaukoma, adenoma prostat, serangan asma bronkial. Semasa mengandung dan menyusui, pengambilan suprastin dikontraindikasikan dengan ketat..

Antihistamin tavegil tersedia dalam bentuk larutan untuk suntikan, sirap dan tablet, kesannya setelah pengambilan mencapai maksimum setelah 7 jam dan berlangsung selama 10-12 jam. Ia tidak diresepkan untuk kanak-kanak di bawah satu tahun, wanita hamil dan menyusui, untuk penyakit saluran pernafasan bawah, kelenjar prostat, tirotoksikosis, kegagalan jantung dan tekanan darah tinggi.

Ubat ini diambil pada kadar 1 mg dua kali sehari (sebelum makan). Dos sirap tavegil untuk kanak-kanak berumur satu hingga 6 tahun adalah satu sudu teh. Kesan sampingan tavegil: peningkatan keletihan dan mengantuk, sakit kepala dan pening, gangguan koordinasi pergerakan, kejang, tinitus, dan mulut kering, selera makan menurun, mual, muntah, cirit-birit atau sembelit.

Untuk rawatan bronkitis alergi, doktor mesti menetapkan ekspektoran - pertusin, bronkolitin (satu sudu 4 kali sehari), bromhexine (tablet 3 kali sehari), mucaltin (2 tablet tiga kali sehari), batuk dada, dll. Bronkodilator juga digunakan secara meluas, yang melemaskan otot licin bronkus dan menyumbang kepada pengembangannya. Ini adalah neo-theoferdine, atrovent, ketotifen (zaditen), cromolyn sodium (intal), cromoglin (cromosol), cromohexal (lecrolin).

Sebagai contoh, neo-theoferdine mempengaruhi otot bronkus, mengurangkan peningkatan kebolehtelapan vaskular dan edema mukosa bronkus. Sebagai tambahan, bronkodilator ini mempunyai kesan analgesik dan antipiretik. Ia diambil pada waktu pagi atau petang: orang dewasa - setengah atau keseluruhan tablet dua kali sehari, kanak-kanak berusia 2-5 tahun - seperempat tablet, kanak-kanak berumur 6-12 tahun - setengah tablet sekali sehari. Kontraindikasi neo-theophedrine: penyakit tiroid, gangguan peredaran koronari, epilepsi, keadaan kejang, glaukoma. Dan kesan sampingan boleh berupa pedih ulu hati, mual, muntah, sakit kepala, gangguan tidur, dan irama jantung.

Di antara bronkodilator dalam bentuk aerosol, yang mengurangkan kekerapan serangan batuk pada bronkitis alergi dan asma bronkial, ubat seperti salbutamol, terbutaline, fenoterol dan hexaprenaline digunakan..

Ubat Volmax (dan juga sinonimnya: aloprol, albuterol, asmadil, bronchovaleas, ventolin, salamol, salbutol, ecovent) membantu menghilangkan penyempitan bronkus dan mengembalikan kepintaran mereka. Orang dewasa diresepkan 8 mg 2 kali sehari (dengan segelas air), dan kanak-kanak berumur 3 hingga 12 tahun - 4 mg. Ubat ini mempunyai kesan sampingan: gegaran tangan, sakit kepala, takikardia, pengembangan lumen saluran darah periferal. Dan antara kontraindikasi: separuh pertama kehamilan, hipersensitiviti terhadap ubat, tirotoksikosis.

Sekiranya kesan terapeutik ubat-ubatan di atas tidak cukup berkesan, doktor yang menghadiri mungkin menetapkan kursus glukokortikoid: beclomethasone dipropionate (becotide), flunisolide (ingacorta), budesonide atau fluticasone. Jadi, aerosol untuk penyedutan fluticasone (aka avamis, kutiveit, nazarel, flixotide dan flixonase) bertindak sebagai agen anti-radang dan anti-alergi. Ia tidak diresepkan untuk kanak-kanak di bawah empat tahun, dan reaksi buruk badan terhadap penyedutan dapat menampakkan diri dalam bentuk suara serak dan perkembangan kandidiasis rongga mulut dan faring. Perlu juga diingat bahawa glukokortikoid tidak dapat diambil untuk waktu yang lama, kerana dapat mengaktifkan proses keradangan.

Rawatan untuk bronkitis alergi merangkumi kaedah moden seperti imunoterapi khusus (SIT), atau imunoterapi khusus alergen (ASIT), atau desensitisasi khusus - yang pada dasarnya adalah perkara yang sama. Dengan pertolongannya, ahli alahan dapat mempengaruhi tindak balas imuniti yang tidak diingini terhadap rangsangan luaran tertentu (tentu saja, jika mereka menentukannya). SIT bertujuan untuk sifat imunologi bronkitis alergi, iaitu, ia tidak menghilangkan gejala penyakit, tetapi penyebabnya - dengan mengurangkan kepekaan tubuh terhadap alergen.

Rawatan bronkitis alergi dengan ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan rakyat untuk rawatan bronkitis alergi pada dasarnya bertujuan untuk gejala utama penyakit ini - batuk. Untuk menghilangkan kahak dari bronkus, penyediaan akar licorice (2 sudu besar), jumlah bunga calendula dan biji dill yang sama (1 sudu besar) disediakan. Campuran tanaman ubat dituangkan dengan satu liter air mendidih, direbus selama 15 minit, dan kemudian bersikeras. Minum setengah cawan sebelum makan tiga kali sehari selama dua minggu. Merebus ubat dari akar licorice, daun coltsfoot dan pisang disiapkan dan digunakan dengan cara yang serupa..

Dengan bronkitis dengan mengi yang teruk dan sesak nafas, berguna untuk meminum rebusan beri viburnum dengan madu (segelas beri viburnum dan 3 sudu madu per liter air) atau penyerapan komposisi ini: 2 sudu besar akar marshmallow, ramuan chamomile dan semanggi manis (atau tricolor violet) masing-masing. Untuk segelas air mendidih, anda perlu mengambil 2 sudu besar campuran ini, bersikeras mandi air selama 20-30 minit. Ambil 1 sudu besar beberapa kali sehari.

Dengan batuk kering, penyerapan ramuan thyme (secubit rumput kecil dalam segelas air mendidih), yang diminum 50 ml tiga kali sehari, membantu dengan baik untuk memisahkan sputum. Ramuan Oregano juga sangat diperlukan sebagai ekspektoran (satu sendok makan 3 kali sehari), tetapi oregano dikontraindikasikan untuk wanita hamil.

Dalam rawatan bronkitis alergi dengan ubat-ubatan rakyat, madu dan lidah buaya digunakan. Anda perlu mengambil segelas madu cair, daun aloe yang dihancurkan dengan baik dan Cahors berkualiti tinggi. Campurkan segalanya, panaskan (lebih baik dalam mandi air) dan letakkan di tempat yang sejuk (bukan di dalam peti sejuk) selama seminggu - masukkan. Anda perlu minum tiga kali sehari selama satu sudu besar - setengah jam sebelum makan.

Pencegahan bronkitis alergi

Pada orang dewasa dan kanak-kanak, pencegahan bronkitis alergi terdiri daripada menghilangkan perengsa dan merawat patologi pernafasan. Untuk mengecualikan hubungan dengan alergen, anda mesti:

  • sekurang-kurangnya dua kali seminggu, melakukan pembersihan basah di ruang tamu dan menukar tempat tidur pesakit setiap minggu;
  • keluarkan permaidani, perabot berlapis dan semua tumbuh-tumbuhan dari bilik tempat tinggal ahli keluarga dengan bronkitis alergi, dan mainan lembut dari bilik kanak-kanak;
  • mengecualikan akses ke tempat tinggal pesakit (atau menolak sepenuhnya untuk tinggal di rumah) anjing, kucing, hamster atau burung beo, serta menyingkirkan "saudara kecil kita" yang lain, seperti lipas;
  • tidak termasuk makanan alahan sepenuhnya dari menu pesakit.

Kaedah yang paling penting untuk pencegahan bronkitis alergi dan ancaman transformasinya menjadi asma bronkial pada kanak-kanak adalah keadaan kebersihan dan kebersihan normal dalam hidup mereka, serta pengesanan tepat pada masanya dan diagnosis penyakit ini.

Bronkitis alergi pada orang dewasa: klasifikasi, sebab dan rawatan

Bronkitis alergi adalah patologi yang berkaitan dengan proses keradangan pada membran mukus bronkus dan bronkiol. Berkembang dengan latar belakang reaksi alahan badan terhadap perengsa tertentu.

Apa yang perlu diketahui mengenai penyakit ini?

Bronkitis alergi berlaku pada kanak-kanak dan remaja. Pada pesakit berusia lebih dari 20 tahun, penyakit ini sudah berada dalam keadaan terabaikan, yang berkembang akibat terapi yang tidak betul pada usia muda. Rawatan bronkitis alergi pada orang dewasa kadang-kadang lebih produktif dan lebih cepat kerana mereka boleh mengambil ubat kuat. Walau bagaimanapun, patologi sering berulang..

Anda boleh mengesyaki patologi oleh batuk paroxysmal yang kering dan tercekik. Ia bertambah kuat ketika seseorang berbaring: tidur atau berehat. Kemudian sesak nafas muncul, kerana selaput lendir membengkak dan saluran udara menyempit, tetapi batuk menjadi lembab.

  • malaise umum;
  • suhu tidak lebih tinggi daripada 38;
  • berdehit berdehit ketika menyedut.

Gejala termasuk: kesesakan hidung atau lendir pada sinus paranasal. Sekiranya rawatan tidak betul, laringitis (radang laring) atau trakeitis (keradangan pada tisu trakea) ditambahkan ke penyakit ini.

Sekiranya tidak ada terapi yang tepat, orang yang sakit menjadi lebih teruk, dia mungkin terkena peluh, bahkan pada suhu normal, atau dahak muncul ketika batuk. Dengan penyakit alergi bronkus, mata menderita:

  • lakrimasi;
  • bengkak kelopak mata;
  • gatal;
  • pembakaran;
  • kemerahan.

Ruam merah jambu mungkin muncul di kulit wajah. Bronkitis alergi tidak mempunyai kod ICD-10. Sebelum ini, patologi termasuk dalam kumpulan penyakit pernafasan di nombor 10. Tetapi disebabkan oleh gejala yang serupa dan kesan pada elemen sistem pernafasan dengan asma bronkial, bronkitis alergi sepenuhnya dikeluarkan dari ICD-10.

Sebab-sebab perkembangan patologi

Bronkitis alergi tidak muncul sebagai akibat pendedahan kepada jangkitan bakteria atau jamur, tetapi disebabkan oleh pengambilan alergen di dalam badan, khususnya pada bronkus.

Patogenesis penyakit ini adalah reaksi alahan. Bahan yang mana seseorang sebelumnya mengalami hipersensitiviti akhirnya memasuki saluran pernafasan bawah. Tubuh mula menghasilkan sel-sel yang sensitif terhadap perengsa untuk mengenal pasti dan membuangnya lebih cepat.

Reaksi alergi berlaku akibat daripada kontak dengan bahan seperti itu:

  • habuk;
  • debunga;
  • rambut haiwan kesayangan;
  • acuan;
  • bahan kimia isi rumah.

Alergi tidak selalu muncul dengan segera, seseorang boleh menggunakan serbuk cuci, dan setelah bertahun-tahun mula tersedak dan batuk.

Ciri-ciri bronkitis alergi obstruktif

Bronkitis alergi obstruktif - proses keradangan pada bronkus, yang menyebabkan penyumbatan (penyempitan) dan pertindihan laring yang lengkap.

Dalam kes ini, hipertermia teruk diperhatikan, dan menjadi sukar bagi seseorang untuk bernafas. Serangan batuk yang terkoyak tidak hilang dengan ubat. Dalam kes-kes yang teruk, dengan latar belakang patologi jenis obstruktif, kekurangan oksigen bermula, dan kegagalan jantung.

Diagnosis penyakit

Bronkitis alergi, gejala dan rawatan pada orang dewasa yang berkaitan secara langsung dengan punca patologi, penting untuk mendiagnosis dengan betul. Doktor menjalankan satu set langkah yang bertujuan untuk mengenal pasti penyakit dan masalah yang berkaitan.

Penting untuk berjumpa dengan bukan sahaja ahli terapi, tetapi juga ahli alergi, ahli pulmonologi. Langkah-langkah diagnostik termasuk:

  • pemeriksaan;
  • mendengar;
  • spirometri (pemeriksaan fungsi pernafasan luaran);
  • radiografi bronkus;
  • mikroskopi dahak;
  • ujian darah am dan biokimia.

Tujuan diagnostik adalah untuk mengenal pasti jangka masa penyakit dan kesannya pada badan. Ujian makmal membantu mengenal pasti agen penyebab patologi.

Rawatan bronkitis alergi

Semasa menjawab persoalan bagaimana merawat bronkitis alergi, doktor bergantung pada hasil penyelidikan. Terapi penyakit dipilih secara individu, alergen dan kesihatan setiap pesakit berbeza.

Mereka berusaha menghilangkan perengsa (alergen) yang menyebabkan penyakit itu. Diet penting untuk membantu tubuh mengatasi kesan alergen. Rejimen minum akan menghilangkan kahak. Kemudian mereka beralih menggunakan ubat dan alat terapi. Di bawah pengawasan doktor, mereka menggunakan rawatan alternatif.

Ubat

Terapi untuk penyakit ini tidak akan hilang tanpa menetapkan ubat. Anda tidak boleh mengubati sendiri, ubat-ubatan mempunyai banyak kontraindikasi, reaksi sampingan yang dapat memperburuk keadaan. Sukar bagi ahli pulmonologi dan ahli alahan untuk segera mencari ubat yang tepat. Tubuh tidak selalu bertindak balas terhadap ubat-ubatan dengan baik.

Pesakit perlu mengambil antihistamin untuk mengurangkan reaksi alergi:

  • Suprastin;
  • Cetrin;
  • Loratadin.

Jalan masuk berbeza bergantung pada kerumitan perjalanan penyakit ini. Kadang-kadang 1-2 tablet sehari cukup. Ubat ekspektoran akan membantu mengatasi serangan batuk, menipis dan menghilangkan kahak. Awak boleh ambil:

  • Lazolvan;
  • Bromhexine;
  • ACC;
  • Ambroxol;
  • Omnitus.

Kursus kemasukan adalah individu. Seperti yang ditunjukkan oleh amalan, dengan penyakit yang didiagnosis tidak dalam bentuk akut, anda boleh melakukannya tanpa ekspektoran.

Bronkodilator adalah bahan yang meningkatkan jumlah bronkus untuk memudahkan pernafasan bagi pesakit. Kumpulan ubat tersebut termasuk:

  • Beta-adrenomimetik;
  • Antikolinergik;
  • Xanthines.

Mereka mesti diambil dengan ketat di bawah pengawasan pakar, jika tidak, takikardia dan peningkatan tekanan darah tidak dapat dielakkan..

Ubat anti-radang dapat membantu mengurangkan pembengkakan pada bronkus. Pada peringkat awal, anda boleh mengambil ubat anti-radang bukan steroid, seperti Ibuprofen atau Paracetomol. Dalam kes lanjut, dengan penyumbatan, ubat steroid tidak dapat dielakkan.

  • Dexamethasone;
  • Hidrokortison;
  • Kortisol.

Mereka sering diresepkan dengan penyedutan untuk mengelakkan reaksi hormon yang merugikan. Dalam keadaan sukar, suntikan intramuskular digunakan untuk mengurangkan penyumbatan.

Untuk menguatkan sistem imun dan ketahanan semula jadi badan, vitamin diresepkan di kompleks. Adalah penting bahawa terdapat vitamin di dalamnya:

  • Kumpulan B;
  • DAN;
  • E;
  • R;
  • DARI.

Hanya dengan terapi yang dirancang dengan baik yang komprehensif anda dapat memperoleh hasil.

Ubat-ubatan rakyat

Ubat-ubatan rakyat termasuk produk herba dan sisa haiwan yang dapat mengurangkan batuk dan menguatkan imuniti..

Sekiranya anda mengalami batuk kering, maka anda perlu menyediakan infusi daun dan batang thyme. Sejumput rumput kering yang dicincang diambil dalam segelas air rebus. Anda perlu mengambil 50 ml tiga kali sehari.

Anda boleh menyediakan ekspektoran mengikut resipi ini:

  • 2 sudu besar akar licorice cincang dan bunga marigold
  • 1 sudu biji dill;
  • air mendidih.

Calendula dan dill dapat diganti dengan coltsfoot dan daun pisang dalam jumlah yang sama. Tuangkan campuran dengan satu liter air mendidih, rebus selama 15 minit dan biarkan selama beberapa minit. Ambil setengah gelas sebelum makan. Kursus rawatan sehingga dua minggu.

Merebus oregano, 50 g setiap gelas air, juga mempunyai kesan ekspektoran. Walau bagaimanapun, tanaman ini tidak boleh diambil oleh ibu hamil dan menyusui. Sekiranya anda menderita penyakit dengan mengi yang teruk dan sesak nafas, maka anda boleh menyediakan:

  • Merebus beri viburnum dengan madu. Ambil segelas beri viburnum dan tuangkan air mendidih ke atas, rebus selama 15 minit. Apabila kuahnya berada pada suhu bilik, tambahkan 3 sudu madu. Ambil satu sudu tiga kali sehari.
  • Pada bahagian yang sama, ambil akar marshmallow, chamomile dan semanggi manis. Bancuh 2 sudu campuran dalam segelas air mendidih. Ambil satu sudu sebelum makan.

Sekiranya tidak ada suhu, maka gosok dengan madu dilakukan. Cairkan ke dalam tab mandi air, dan kemudian gosokkan bahagian dada dan bahu. Agar berkesan, anda boleh menggunakan gosok dan membungkus pesakit dengan pelekat, bungkus dan biarkan semalaman.

Peranti apa yang akan membantu mengatasi patologi

Kita tidak boleh melupakan rawatan patologi perkakasan. Untuk mengatasi dengan lebih pantas dan cekap, misalnya, peralatan khusus seperti ini akan membantu:

  • Peranti batuk (insufflator-aspirator) Philips Cough Assist E70. Bentuk kronik patologi yang dijelaskan tidak membenarkan seseorang batuk secara produktif, yang bermaksud bahawa lendir dan kahak kekal di bronkus. Dalam beberapa kes, pesakit di tempat tidur mengatasi penyakit ini. Untuk mengatasi keadaan tersebut, anda boleh membeli mesin batuk automatik..
  • Nebulizer Omron CompAir C24 pertama kali menghancurkan ubat tersebut ke mikropartikel, dan kemudian membawanya ke tempat yang sukar dijangkau dari sistem pernafasan. Dalam kes ini, ubat-ubatan kurang dikonsumsi, dan kesannya 100%.
  • Pari TurboBOY SX. Nebulizer mengubah konsistensi ubat menjadi aerosol dan dengan cepat menghantar bahan ubat ke bahagian bronkus yang jauh.

Sila berjumpa dengan doktor anda sebelum membeli salah satu alat ini..

Pencegahan

Pencegahan bronkitis yang disebabkan oleh alergen, pertama sekali, terdiri daripada pengecualian sepenuhnya perengsa dari kehidupan seharian. Anda perlu membuang permaidani, mainan lembut, tumbuh-tumbuhan dan barangan rumah lain yang alah.

Pel basah untuk mengurangkan penumpukan habuk di dalam bilik. Ventilasi bilik untuk mengelakkan udara kering.

Penting untuk menguatkan sistem imun: aktiviti fizikal yang sederhana, pengerasan dan pengambilan vitamin akan memberikan ketahanan yang stabil terhadap sebarang penyakit.

Hanya penyakit yang dikesan tepat pada masanya dapat disembuhkan sepenuhnya dan tanpa akibat untuk tubuh. Oleh itu, penting untuk sering diperiksa oleh pakar, dan jika muncul gejala yang tidak menyenangkan, berjumpa doktor..

Cara merawat bronkitis alahan pada orang dewasa

Proses keradangan boleh mempengaruhi bronkus kerana pelbagai sebab, yang paling biasa adalah alergi. Oleh itu, pesakit mengalami batuk yang teruk. Ini adalah gejala utama bronkitis alergi. Proses patologi paling kerap mempengaruhi kanak-kanak, tetapi ada kes apabila ia didiagnosis pada orang dewasa. Baca tentang apa itu, bagaimana bronkitis dirawat pada kanak-kanak dan orang dewasa dalam artikel ini..

Gejala

Gejala bronkitis yang paling ketara pada orang dewasa adalah batuk yang teruk. Ia berlaku terutamanya pada waktu malam. Dalam kes ini, pesakit merasakan kemerosotan keadaan umum. Apabila alergen tertumpu di dekatnya, tiada rawatan yang memberi kesan positif. Penunjuk suhu tidak melompat, tetapi kadang-kadang mereka boleh mencapai 37.5 darjah. Hidung berair juga boleh berlaku, yang menghalang seseorang bernafas secara normal..

Dengan berlakunya reaksi alergi, batuk dapat diubah. Pada mulanya, dia tidak produktif, menyakitkan dan memarahi. Tetapi kemudian kahak muncul, kerana keadaannya lega. Untuk bentuk bronkitis atipikal, manifestasi ringan gambaran klinikal adalah ciri, jika tidak ada hubungan langsung dengan alergen. Batuk mungkin kekal tanpa menjejaskan kualiti hidup.

Bronkitis jenis alergi disertai dengan hidung berair, yang menunjukkan adanya proses keradangan di rongga hidung.

Oleh itu, pesakit mengalami bersin, pembuangan hidung. Dengan eksaserbasi, pernafasan terganggu, akibatnya pesakit mula bernafas melalui mulut dan tekak. Tekak dan trakea dapat dimasukkan ke dalam proses patologi. Pada pesakit dewasa, laring masih menderita, yang menunjukkan komplikasi reaksi alergi.

Pada bronkitis alahan video:

Dalam beberapa kes, gambaran klinikal patologi disertakan dengan tanda-tanda berikut:

  • lakrimasi episod;
  • bersin berkala;
  • kesesakan hidung separa;
  • batuk berterusan.

Kaedah terapi perubatan

Tujuan ubat adalah untuk mengurangkan intensiti alergi, dan juga mempunyai kesan ekspektoran dan bronkodilator..

Ubat antiallergik

Untuk mengurangkan gejala reaksi alergi, perlu menggunakan ubat seperti Suprastin, Tavegil dan Diazolin. Suprastin diresepkan 1 tablet 3 kali sehari. Kanak-kanak berumur lebih dari 14 tahun boleh mengambilnya. Sekiranya dos tidak diikuti, kesan sampingan seperti kelesuan, kelemahan, dan pening mungkin berlaku. Ia dilarang untuk diberikan semasa kehamilan dan menyusui. Tetapi sama ada Suprastin membantu batuk kering untuk waktu yang lama atau tidak, dijelaskan dalam artikel ini.

Tavegil adalah antihistamin yang terdapat dalam bentuk larutan suntikan. Terdapat juga tablet dan sirap di farmasi. Apabila diambil secara lisan, kesan positif berlaku selepas 7 jam, dan berlangsung selama 10-12 jam. Tidak boleh diambil oleh pesakit kecil yang berusia di bawah satu tahun, menyusui dan wanita hamil.

Pentadbiran 1 ml 2 kali sehari. Sekiranya sirap diambil oleh kanak-kanak kecil di bawah 6 tahun, maka dosnya adalah 10 ml. Kesan sampingan termasuk peningkatan keletihan, mengantuk, mual, muntah, dan sakit kepala..

Ekspektoran

Untuk mengurangkan keadaan pesakit dan mengurangkan intensiti batuk, perlu mengambil ubat ekspektoran. Terdapat ekspektoran yang murah, dan yang paling penting adalah yang paling berkesan: Pertussin, sirap Bronholitin dan Bromhexin. Ubat ini sangat diminati, tindakannya bertujuan untuk merehatkan otot licin bronkus dan menyebabkan pengembangannya.

Ini termasuk:

  • Neo-theoferdine,

  • Atrovent,
  • Ketotifen,

  • Natrium Cromoline,
  • Kromoglin,
  • Cromohexal (berikut arahan penggunaan Cromohexal).
  • Sebagai contoh, Neo-theoferdine mempengaruhi otot bronkus, mengurangkan peningkatan kebolehtelapan vaskular dan edema mukosa. Juga, ubat itu dapat menghilangkan rasa sakit dan mengurangkan demam. Sambutan penerimaan tetamu 2 kali sehari untuk 1 tablet, tetapi untuk kanak-kanak berumur 2-5 tahun ¼ tablet, kanak-kanak berumur 6-12 tahun - ½ tablet.

    Apakah gejala bronkitis tanpa demam dan bagaimana merawat penyakit seperti ini dijelaskan dengan terperinci dalam artikel ini..

    Tetapi apakah analog bronkomunal untuk kanak-kanak yang ada dalam rawatan bronkitis, anda dapat mengetahui dari artikel ini.

    Ia juga menarik untuk mengetahui antibiotik mana yang paling berkesan untuk trakeitis dan bronkitis: https://prolor.ru/g/lechenie/antibiotiki-pri-traxeite.html

    Anda mungkin juga berminat dengan bagaimana tracheitis dan bronkitis dirawat pada orang dewasa..

    Jangan gunakan ubat ini jika anda menghidap penyakit tiroid, sawan dan glaukoma. Sekiranya dos tidak dipatuhi, kesan sampingan seperti pedih ulu hati, mual, muntah dan sakit kepala mungkin berlaku..

    Terdapat juga ubat seperti Volmax. Tugasnya adalah untuk menghentikan penyempitan bronkus dan mengembalikan ketahanan mereka. Pesakit dewasa mengambil ubat 8 ​​mg 2 kali sehari. Tetapi kanak-kanak berumur 3 hingga 12 tahun mengambil 4 mg. Semasa mengambil ubat, kesan sampingan berikut mungkin berlaku: gegaran tangan, sakit di kepala, degupan jantung yang cepat. Anda juga tidak boleh minum ubat pada bulan-bulan pertama kehamilan..

    Sebagai tambahan kepada tablet, bronkodilator dihasilkan dalam bentuk semburan.

    Terima kasih kepada mereka, mungkin untuk mengurangkan kekerapan serangan batuk dengan bronkitis hari ini, yang paling berkesan adalah:

    Bronkitis alergi: rawatan dan gejala pada orang dewasa. Apa yang perlu ditakutkan dengan usia?

    Bronkitis boleh dicetuskan oleh beberapa sebab. Dalam situasi seperti itu mengenai kesan alergen pada membran mukus organ, tindak balas dari badan bermula.

    Di bawah pengaruh faktor yang menjengkelkan, ujung saraf mula bertindak balas, saluran darah mengembang dan tisu otot berkontrak. Hasil kerengsaan ini adalah bronkitis alergi. Penyakit ini sukar diubati dan sering berulang.

    Bronkitis alahan dan ciri-cirinya

    Penyebab utama penyakit ini adalah alergen yang memasuki badan melalui sistem pernafasan. Sebaik sahaja mereka menetap pada selaput lendir bronkus, reaksi yang menjengkelkan akan bermula. Serbuk sari, bulu, bulu, bahan kimia, habuk, dan perengsa lain boleh menyebabkan penyakit ini..

    Bronkitis jenis alahan tidak tergolong dalam selsema, oleh itu tidak wajar merawatnya dengan antibiotik, yang hanya memburukkan lagi keadaan. Tetapi pada masa yang sama, proses keradangan yang berlaku di bronkus sangat serupa dengan keradangan dalam kes jangkitan pernafasan akut biasa dan jangkitan virus pernafasan akut. Ini dalam beberapa kes sukar untuk didiagnosis.

    Adalah perlu untuk merawat penyakit ini pada gejala pertama, kerana ia hanya dapat dihentikan untuk mencegah perkembangan halangan dan asma. Dalam beberapa kes, bronkitis jenis ini rumit hanya dalam beberapa bulan..

    Gejala dan rawatan pada orang dewasa

    Penyakit ini dapat dikenali dengan ciri khasnya. Rawatan bronkitis alergi pada orang dewasa dijelaskan di bawah.

    • Batuk ganas, lebih teruk pada waktu malam dan pada waktu petang. Gejala itu muncul tanpa peningkatan suhu badan. Pada masa yang sama, keadaan umum pesakit sangat menyakitkan, dia diatasi oleh kelemahan dan kelemahan..
    • Pada mulanya, batuk dicirikan oleh kekeringan, kelembapan secara beransur-ansur muncul, menjadi sukar untuk bernafas, dengan sedikit usaha, sesak nafas mungkin terjadi.
    • Ketika memeriksa dengan stetoskop, pesakit mengalami mengi, yang dapat dicirikan oleh kekeringan, kelembapan dan bersiul.
    • Dengan bronkitis jenis alergi, berdehit muncul semasa menghembus nafas.
    • Dalam penyakit ini, keradangan mempengaruhi bronkus besar dan sederhana, yang melindungi pesakit dari serangan sesak nafas akut, yang merupakan ciri asma..
    • Dalam beberapa kes, selain batuk akut, pesakit mungkin mengalami hidung berair, yang disebabkan oleh perubahan patologi pada sinus kerana terdedah kepada alergen.
    • Dalam kes yang jarang berlaku, dengan serangan, tracheitis dan laringitis dapat didiagnosis, suaranya hilang.
    • Dalam serangan akut penyakit ini, keadaan pesakit memburuk dengan tajam, peluh sejuk muncul di badan, suhu tidak berubah.
    • Semasa batuk, sejumlah besar dahak dilepaskan; dalam pemeriksaan bakteriologi, banyak eosinofil dilepaskan di dalamnya.
    • Pemeriksaan sinar-X mendiagnosis penipisan dan penipisan tisu bronkus, serta perubahan patologi pada saluran darah.

    Bronkitis alergi: rawatan

    Pertimbangkan bagaimana merawat bronkitis alergi pada orang dewasa dan ubat yang paling popular untuk pemulihan anda yang cepat!

    Antihistamin untuk bronkitis alergi

    Tavegil

    Ubat generasi kedua yang melegakan gejala batuk dan hidung berair dengan ketara. Oleh kerana kesan ubat, proses keradangan pada bronkus berkurang dengan ketara, yang menyelamatkan dari sesak nafas, tracheitis dan laringitis.

    Untuk mencapai hasil terapi yang mencukupi, ambil 1-2 tablet Tavegil setiap hari satu jam sebelum makan..

    Suprastin

    Ubat tradisional untuk penindasan bronkitis alergi. Untuk menekan serangan dan mencegah komplikasi, anda harus mengambil 25 mg bahan aktif tiga kali sehari. Tablet diambil dengan atau tanpa makanan.

    Dalam kes-kes yang teruk dalam perjalanan bronkitis alergi, pesakit dewasa boleh diresepkan Suprastin dalam bentuk suntikan, dos dalam kes ini dipilih secara individu. Dalam banyak kes, ubat ini menyebabkan rasa mengantuk dan sakit kepala yang teruk..

    Cetrin

    Ubat ini tergolong dalam generasi terbaru dan menunjukkan hasil dari kesannya dalam satu jam pertama, dalam banyak kes keadaan pesakit lega dalam masa 15 minit setelah mengambil bahan aktif.

    Untuk mencapai hasil terapi yang diinginkan, diperlukan untuk mengambil satu tablet Cetrin setiap hari, tanpa mengira pengambilan makanan. Mengantuk, masalah tumpuan, dan sakit kepala setelah menggunakan ubat sangat jarang berlaku..

    Ekspektoran untuk bronkitis alergi

    Bronkodilator

    Ubat tradisional yang dapat melegakan batuk kering dengan ketara. Bronholitin boleh didapati dalam bentuk sirap. Orang dewasa ditetapkan dos klasik ubat, iaitu 15 ml hingga empat kali sehari..

    Sebaiknya minum sirap satu jam sebelum atau selepas makan, yang akan memastikan kesan maksimum dari rawatan. Sebaiknya minum Bronholitin dengan sedikit air. Rawatan boleh berlangsung tidak lebih dari 14 hari.

    Bromhexin

    Pesakit dewasa disarankan untuk mengambil ubat dalam bentuk pil. Setelah memasuki badan, bahan aktif ubat ini menyumbang kepada penyingkiran dahak yang cepat dan lembut dari bronkus, yang sangat memudahkan batuk dan menyelamatkan pesakit dari sawan..

    Dalam proses klasik penyakit ini, pesakit disarankan untuk mengambil satu tablet Bromhexine 30 minit sebelum makan utama tiga kali sehari. Terapi boleh berlangsung sehingga 14 hari.

    Mucaltin

    Ubat ini dengan segera menekan batuk kering, merangsang kesan ekspektoran cepat. Untuk melegakan keadaan pesakit dengan cepat, dia harus mengambil dua tablet Mukaltin pada waktu pagi dan malam sebelum sarapan dan makan malam..

    Ubatnya diambil dengan sedikit air. Mengambil Mukaltin boleh bertahan hingga dua minggu, dalam kebanyakan kes, ubat ini membantu pesakit pada minggu pertama.

    Bronkodilator untuk bronkitis alergi

    Neo-Theoferdine

    Persediaan perubatan yang memberi kesan yang baik pada bronkus, melegakan keradangan dan bengkak dari mereka. Ini membolehkan anda menghilangkan batuk dan gejala bronkitis alergi yang tidak menyenangkan..

    Serentak dengan kesan utama Neo-Theoferdin, ia mempunyai kesan analgesik dan membolehkan badan menormalkan suhu jika naik. Pesakit dewasa harus mengambil satu tablet ubat pada waktu pagi dan petang..

    Atrovent

    Ubat ini boleh didapati dalam bentuk penyelesaian yang digunakan untuk penyedutan. Pesakit dewasa dengan bronkitis jenis alahan ditetapkan 40 tetes bahan aktif tiga kali sehari.

    Dengan serangan penyakit yang teruk, prosedur dapat dilakukan hingga empat kali sehari. Anda tidak boleh melakukan penyedutan dengan nebulizer tiga jam sebelum tidur, kerana ini dapat meningkatkan batuk dengan ketara pada waktu malam..

    Ketotifen

    Bronkodilator tradisional yang baik, yang memungkinkan untuk mengurangkan proses keradangan pada bronkus dalam beberapa hari. Untuk mendapatkan hasil terapi yang mencukupi, 1 mg bahan aktif harus diminum pada waktu pagi dan malam dengan makan..

    Dalam kes penyakit yang teruk, Ketotifen harus diambil pada 2 mg bahan aktif pada waktu pagi dan petang. Pada hari-hari awal terapi, tablet boleh menyebabkan kekeringan teruk di mulut..

    Glukokortikoid untuk bronkitis alergi

    Ubat-ubatan kumpulan ini diresepkan hanya dalam kes-kes yang luar biasa apabila tidak dapat menghentikan serangan dengan ubat-ubatan yang disenaraikan di atas. Dalam rawatan bronkitis jenis alergi, selalunya pesakit diresepkan: Beclomethasone, Ingakort, Fluticasone, Nazarel, Fliksonase.

    Ubat ini mempunyai kesan anti-radang dan anti-alergi, yang melegakan edema dari bronkus, mengurangkan kebolehtelapan vaskular. Dos glukokortikoid harus dipilih hanya dari doktor yang hadir, kerana ia cukup kuat dan boleh menyebabkan kesan sampingan jika dos bahan aktif tidak dipilih dengan betul.

    Selalunya, pesakit mengadu masalah kesihatan akibat penggunaan glukokortikoid, seperti suara serak yang teruk, kemerahan tekak, sakit mulut dan laring.

    Langkah-langkah tambahan dalam rawatan bronkitis alergi

    Agar terapi seefektif mungkin, sejumlah cadangan tambahan harus diikuti:

    1. menukar linen tempat tidur setiap hari dan melakukan pembersihan basah bilik di mana pesakit tinggal;
    2. adalah mustahak untuk melakukan pembersihan basah di ruang tamu lain dua kali seminggu;
    3. hadkan hubungan dengan alergen, termasuk detergen dan agen pembersih;
    4. udara bilik beberapa kali sehari, pastikan anda melakukan prosedur yang serupa sebelum tidur;
    5. tanggalkan permaidani tebal, perabot berlapis, mainan yang disumbat dari premis, basuh langsir sekerap mungkin atau ganti dengan tirai;
    6. memperbaiki diet dengan menghilangkan kemungkinan alergen daripadanya;
    7. pastikan untuk membuang semua haiwan peliharaan atau hadkan akses mereka kepada orang sakit sebanyak mungkin.

    Video berguna

    Pastikan anda menonton video untuk mengetahui cara membezakan batuk alergi daripada berjangkit.

    Bronkitis alergi adalah penyakit serius yang harus dirawat di bawah pengawasan perubatan wajib untuk mencegah penyumbatannya dan akibat yang lebih teruk. Sebelum mengambil ubat yang dijelaskan, anda harus membaca dengan teliti arahan ubat tersebut untuk mengelakkan keadaan anda bertambah buruk. Hanya dengan pendekatan bersepadu untuk rawatan bronkitis alergi akan dapat menekan penyakit ini untuk jangka masa yang panjang..

    Bronkitis alergi: diagnosis dan rawatan

    Kemunculan batuk menyesuaikan diri dengan rawatan aktif, kerana batuk adalah permulaan bronkitis. Batuk adalah mekanisme pertahanan yang diperlukan untuk menghilangkan mikroorganisma patologi dari sistem pernafasan. Tetapi sifat refleks batuk dapat menjadi autoimun, ketika tubuh melindungi dirinya bukan dari virus dan bakteria, tetapi dari alergen yang selalu terdedah. Dalam kes ini, pesakit didiagnosis dengan bronkitis alergi. Di bawah ini kita akan melihat bagaimana merawat bronkitis alergi, apakah cara untuk mendiagnosisnya..

    1. Punca alahan batuk
    2. Tanda-tanda penyakit
    3. Diagnostik
    4. Aktiviti penyembuhan
    5. Peraturan untuk rawatan yang berkesan
    6. Rawatan ubat

    Punca alahan batuk

    Penyakit ini menampakkan diri dalam kumpulan usia yang berbeza. Ia berlaku apabila pelbagai jenis alergen terkena sistem pernafasan manusia. Dalam kes ini, selaput lendir bronkus bertindak balas terhadap zarah-zarah kecil bahan ini, menjadi meradang. Bronkitis alergi dicirikan oleh perubahan fisiologi yang sama pada bronkus: peningkatan jumlah membran mukus, rembesan rembesan bronkus, mengisi bronkus dengan lendir.

    Penyebab utama penyakit ini adalah penembusan bahan seperti:

    • Rambut haiwan yang tinggal di rumah. Terutama kanak-kanak dan remaja bertindak balas terhadapnya..
    • Serbuk sari - penghidap alergi sering bertindak balas terhadap tumbuh-tumbuhan berbunga pada musim bunga, kemudian ke bulu poplar. Bagi orang-orang seperti itu, tidak digalakkan menyimpan tanaman berbunga di rumah..
    • Makanan - Terdapat sejumlah makanan yang memungkinkan tindak balas imun. Selalunya ia adalah madu, buah sitrus, sayur-sayuran dan buah-buahan merah dan oren, keju kotej, ikan, minuman, terutama gula-gula.
    • Bahan kimia isi rumah - bahan kimia rumah tangga moden penuh dengan bahan kimia untuk menghilangkan noda, minyak, dan garam dengan cepat. Tetapi ia mempunyai kesan buruk pada bronkus..

    Nasihat berguna: Memandangkan pelbagai penyebab keradangan alergi bronkus, sebelum rawatan, anda perlu mengenal pasti punca sebenar gejala ini..

    Tanda-tanda penyakit

    Gejala penyakit boleh digunakan untuk menentukan sama ada batuk adalah manifestasi alergi bronkus. Gejala utama adalah:

    1. Batuk yang ganas dan tidak produktif. Ia menjadi sengit terutamanya pada waktu malam. Tanda ciri komponen alergi bronkitis adalah ketiadaan hipertermia dengan batuk yang kuat.
    2. Keadaan umum pesakit disifatkan sebagai lesu, patah, sakit.
    3. Perubahan sifat batuk dalam beberapa hari. Kelembapan muncul pada 2-4 hari, tetapi dengan sedikit beban, pesakit merasakan sesak nafas, berat ketika bernafas.
    4. Dari hari pertama, mengi muncul, yang jelas dapat didengar semasa menghembus nafas. Bersiul, sering kering, tetapi basah pada sebilangan pesakit.
    5. Dengan batuk alergi, hanya bronkus besar dan sederhana yang meradang. Apabila penyakit ini menjadi kronik dan berubah menjadi asma, keradangan juga mempengaruhi bronkus kecil, yang menyebabkan serangan asma.
    6. Kadang kala bronkitis alergi disertai dengan gejala seperti hidung berair dan kehilangan suara. Dalam kes ini, alergen menembusi sinus, trakea. Akibatnya, orang itu menderita rinitis alergi dan tracheitis. Tetapi fenomena seperti ini jarang berlaku.
    7. Sekiranya reaksi imuniti kuat, orang itu merasa lemah, ada peluh sejuk di seluruh badan, dan keadaannya tiba-tiba menjadi buruk. Tetapi suhu tetap normal..
    8. Seperti sifat bronkitis berjangkit, keradangan alergi pada bronkus disertai dengan pengeluaran dahak yang banyak. Semasa menganalisisnya pada peranti khas, sebilangan besar eosinofil ditentukan.

    Gejala seperti itu menunjukkan bahawa keperluan mendesak untuk berjumpa doktor. Bronkitis yang bersifat alergi dengan cepat boleh berubah menjadi asma. Ini adalah penyakit berbahaya, terutama bagi kanak-kanak. Untuk merawat alahan, penting untuk tidak menangguhkan lawatan ke doktor..

    Pada kanak-kanak, simptomnya lebih ketara. Ini disebabkan oleh keanehan struktur anatomi sistem pernafasan, saluran udara yang sempit. Sesak nafas berlaku dengan sebarang bentuk bronkitis, terutama dengan latar belakang alahan, rhinitis progresif ditambahkan.

    Diagnostik

    Diagnosis yang betul adalah asas untuk rawatan dan pemulihan seseorang yang betul. Untuk menentukannya, anda perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh.

    Nasihat: Lebih baik menghabiskan masa dan sejumlah dana untuk diagnostik yang tepat daripada mengubati penyakit yang salah dengan memulakan penyakit yang baru dan memuat hati.

    Untuk menentukan diagnosis yang tepat, pesakit harus menjalani pemeriksaan menyeluruh:

    • Mendengarkan - Dalam perubatan, manipulasi disebut auscultation. Manipulasi ini selalu digunakan pada temujanji doktor. Membolehkan anda menentukan penyetempatan proses keradangan di tempat mendengar bronkus. Doktor menentukan gejala penyakit yang mengganggu pesakit: radang paru-paru atau bronkitis.
    • X-ray adalah kaedah maklumat untuk menentukan keradangan bronkus. Dengan kejelasan batas bronkus, struktur dan ukurannya, anda dapat membuat diagnosis yang betul.
    • Analisis di makmal. Hasil ujian darah adalah petunjuk; eosinofil akan meningkat di dalamnya. Untuk alahan, ujian darah IgE ditetapkan. Dia menunjukkan kecenderungan reaksi tubuh seperti itu. Selepas 5 tahun, ujian boleh dibuat untuk menentukan alergen yang tepat.
    • Mikroskopi sputum.

    Aktiviti penyembuhan

    Bronkitis alergi dirawat selepas diagnosis. Satu set kaedah dan peraturan digunakan untuk terapi. Hanya dengan memerhatikannya, pesakit pulih. Rawatan merangkumi penggunaan pelbagai kumpulan ubat, dan juga tindakan untuk menghilangkan alergen.

    Peraturan untuk rawatan yang berkesan

    1. Udara lembap dan sejuk di dalam bilik. Ia membantu anda bernafas dengan lebih baik dan lebih bebas. Kekejangan mendorong vasokonstriksi, yang memberi kesan baik kepada penyingkiran lendir patologi dari bronkus.
    2. Pembersihan bilik yang kerap. Pembersihan meningkatkan kelembapan, kurang habuk - tolak alergen. Tetapi keinginan untuk kebersihan tidak boleh disertakan dengan bahan kimia rumah tangga. Mereka perlu dikecualikan.
    3. Elakkan bersentuhan dengan haiwan. Partikel bulu boleh membawa kesan serius pada bronkus, terutama pada kanak-kanak..
    4. Cuba elakkan bau yang tidak menyenangkan. "Jejak" minyak wangi pada orang yang alergi sangat negatif.
    5. Pastikan makanan adalah hypoallergenic. Untuk melakukan ini, kecualikan semua makanan yang boleh mencetuskan tindak balas imun..

    Rawatan ubat

    Rawatan bronkitis alergi harus dilakukan di bawah pengawasan doktor. Untuk menghilangkan simptom, anda perlu mengambil kumpulan ubat berikut.

    • Antihistamin. Ubat-ubatan yang membantu melegakan bengkak, mengurangkan manifestasi tindak balas imun badan, menyekat pembebasan mediator keradangan. Suprastin, Tavegil, Tsetrin digunakan. Beberapa antihistamin mempunyai kesan sedatif ringan, rawatannya ditetapkan oleh doktor.
    • Ekspektoran. Menggalakkan pembuangan dahak, mencairkannya dan meningkatkan jumlahnya untuk ekspektasi yang lebih baik. Sapukan Ambroxol, Mukaltin, Bronholitin.
    • Bronkodilator. Ubat-ubatan yang mengembang lumen bronkus untuk melegakan penyumbatan, edema dan membantu ekspektasi. Preskripsi Neo-Teoferdin, Ketotifen, Salbutamol.
    • Enterosorben. Mereka membantu membuang toksin dan alergen dari badan. Ini adalah Batu Arang Putih, Enterosgel dan lain-lain.
    • Glukokortikosteroid. Ubat hormon digunakan apabila ubat lain tidak membantu mengurangkan keradangan pada bronkus.

    Ubat-ubatan kumpulan ini digunakan dalam bentuk yang berbeza: tablet, sirap dan jika disedut. Apa ubat dan cara pengambilannya, doktor menetapkan.

    Bronkitis alergi adalah penyakit yang boleh membawa kepada akibat yang berbahaya. Oleh itu, penting untuk merawatnya tepat pada waktunya, mematuhi diet dan mengecualikan semua alergen..

    Ubat paling berkesan untuk bronkitis pada orang dewasa

    Penyakit sistem pernafasan berkembang pada tahap yang sama pada usia berapa pun. Bronkitis, radang paru-paru, asma bronkial adalah patologi yang agak biasa di Eurasia.

    Apa itu bronkitis?

    Perubahan keradangan yang meresap pada membran mukus atau semua dinding bronkus yang bersifat akut atau kronik disebut bronkitis.

    Ia berlaku dalam kebanyakan kes dengan latar belakang jangkitan virus atau bakteria pernafasan akut. Selalunya ia juga boleh mempunyai asal usul (alergi, profesional). Juga, bronkitis boleh wujud sebagai penyakit bebas..

    Dengan bronkitis, perubahan keradangan pada tisu paru-paru tidak berlaku, proses patologi hanya dilokalisasi pada pokok bronkial.

    Jenis bronkitis

    Peruntukkan hiliran:

    • Bronkitis akut;
    • Bronkitis kronik.

    Bergantung pada patogen dan penyebab perkembangan penyakit ini, terdapat:

    • Bronkitis akut:
      • berjangkit;
      • tidak berjangkit;
      • asal campuran;
      • sifat yang tidak ditentukan.
    • Bronkitis kronik dikelaskan:
      • oleh sifat eksudat:
        • catarrhal;
        • bernanah.
      • dengan adanya perubahan fungsi pernafasan luaran:
        • halangan,
        • tidak menghalang.

    Ciri-ciri bronkitis kronik dan akut

    Bronkitis akut

    Berfungsi sebagai manifestasi proses berjangkit dan radang akut.

    Faktor-faktor yang mencadangkannya termasuk:

    • Hipotermia;
    • Penyedutan wap udara tercemar, habuk, wap asid dan basa;
    • Tabiat buruk - menghisap rokok dan pelbagai analog, alkoholisme;
    • Selalunya, penyakit sistem kardiovaskular yang timbul terhadap latar belakang stasis vena pada peredaran paru (kecil) boleh terlibat dalam perkembangan bronkitis akut.
    • Fokus jangkitan kronik (radang amandel, gigi karious) juga boleh menyumbang kepada perkembangan bronkitis.
    • Penting untuk diingat bahawa keturunan memainkan peranan penting dalam perkembangan bronkitis alergi akut..

    Penyebab bronkitis akut pada orang dewasa

    Ejen penyebab penyakit paling kerap:

    1. Virus (rhinovirus, adenovirus, jangkitan campuran);
    2. Bakteria (pneumococci, staphylococci, mycoplasma, Pfeiffer's bacillus);
    3. Pendedahan kepada faktor fizikal dan kimia;
    4. Sifat bercampur.

    Gejala bronkitis akut

    Klinik bronkitis menyertai manifestasi klinikal jangkitan pernafasan akut yang sudah ada atau berlaku secara serentak:

    • Hipertermia subfebril atau demam tinggi (38 ° C), kelemahan umum, malaise, hidung berair.
    • Selain itu, pesakit merasa sakit di kawasan dada, ada batuk kering atau batuk dengan keputihan yang sukar dikeluarkan.
    • Kerana terlalu banyak alat otot kerana batuk berterusan, rasa sakit berkembang di bahagian atas abdomen dan di bahagian bawah dada. Rasa sakit itu membosankan dan lebih teruk apabila anda batuk atau mengubah kedudukan badan.
    • Selepas beberapa hari, batuk mula menjadi lembap, pemisahan sputum mukosa-purulen muncul.

    Dengan penyakit yang tidak rumit, fungsi pernafasan tidak terganggu, sesak nafas tidak berkembang. Hanya apabila penyumbatan bronkus (penyumbatan bronkus kecil) terpasang, pernafasan dan degupan jantung menjadi lebih kerap.

    Tempoh penyakit ini adalah 7 hingga 14 hari. Sekiranya terdapat penyakit kronik, patologi sistem kardiovaskular, tempoh bronkitis akut boleh berbeza dari 2 minggu hingga beberapa bulan.

    Bronkitis kronik

    Bronkitis kronik adalah patologi radang dan berjangkit pada pokok bronkus, disertai dengan batuk yang berterusan dengan rembesan dahak sekurang-kurangnya 90 hari dalam setahun, berlangsung lebih dari dua tahun.

    Gejala ini tidak dapat dikaitkan dengan patologi somatik lain dari sistem kardiovaskular, pernafasan dan sistem lain..

    Antara lain, dari sudut patofisiologi, dan yang paling penting klinikal, bronkitis kronik dikelaskan:

    • Kronik;
    • Obstruktif kronik (bronkitis perokok) - penyakit dengan perbezaan yang jelas dalam patogenesis, klinik dan prognosis.

    Mereka disatukan hanya dengan dua gejala utama - batuk dengan pengeluaran dahak selama 3 bulan selama 2 tahun!

    Penyebab bronkitis kronik

    Faktor etiologi (penyebab perkembangan) adalah:

      Merokok. Komposisi produk tembakau merangkumi bahan toksik yang memprovokasi perkembangan barah dan mutasi (gangguan patologi pada peringkat genetik). Di bawah pengaruh bahan-bahan ini, fungsi epitel ciliated pada pokok bronkus terganggu. Kerosakannya membawa kepada fakta bahawa ia tidak dapat mengeluarkan zarah nikotin dari pokok bronkus, yang terkumpul dan menetap di dinding bronkiol. Nikotin membawa kepada penurunan aktiviti radas selular bronkus dan transformasi sel epitelium bersilia menjadi sel prakanker. Sintesis dan fungsi surfaktan terganggu, yang menjalankan fungsi pelindung imun, bakteria, dan pelindung. Dan dia juga melapisi dinding alveoli dan mengambil bahagian dalam tindakan bernafas.
      Termasuk dalam rokok:

    • kadmium adalah unsur kimia yang menyebabkan kerosakan pada membran mukus dinding bronkus;
    • nikotin, polonium - memprovokasi kerosakan pada komponen sel bronkus dan membawa kepada perkembangan karsinogenesis.
  • Keturunan.
  • Penyedutan udara yang tercemar untuk masa yang lama. Orang yang tinggal di kawasan yang tidak baik secara ekologi berisiko terkena bronkitis kronik. Menghirup udara seperti itu, seseorang menyedut bahan kimia yang berlainan, yang menjengkelkan dan merosakkan selaput lendir saluran pernafasan atas, dari masa ke masa ke bronkus. Pencemaran udara mungkin berlaku di tempat-tempat di mana kilang, kilang, perusahaan perindustrian berada, memancarkan sampah ke atmosfera.
  • Bahaya pekerjaan. Kumpulan bahaya pekerjaan merangkumi pelbagai jenis habuk (logam, rami, asbes), serta wap dan gas beracun (klorin, amonia, ozon, dll.) Dan iklim mikro dalaman yang tidak baik (kelembapan tinggi atau sangat rendah, draf).
  • Perubahan mendadak dalam keadaan cuaca. Musim luruh yang sejuk atau muncul secara tiba-tiba musim bunga di musim sejuk boleh menyebabkan perkembangan bronkitis dengan kerapuhan.
  • Klinik bronkitis kronik

    Gejala utama bronkitis ini adalah:

    • Batuk dengan dahak yang berbeza, kelemahan umum dan berpeluh semasa eksaserbasi.
    • Pada permulaan patologi, batuk berlaku pada waktu pagi atau selepas bangun tidur. Ini disebabkan oleh pengumpulan zarah lendir dan habuk, rokok di bronkus bawah. Semasa tidur, epitelium bersilia tidak aktif seperti pada waktu siang. Batuk lebih teruk dalam cuaca sejuk dan musim lembap / sejuk.
    • Pada peringkat awal penyakit, batuk pada pasien hanya terjadi selama periode eksaserbasi, ketika penyakit itu berlangsung, batuk menjadi berterusan, kebimbangan tidak hanya pada waktu pagi, tetapi juga pada siang dan malam. Sputum adalah ciri pada mana-mana peringkat patologi. Pada awal penyakit ini, ia mempunyai sifat berlendir, lama-kelamaan ia menjadi mukopurulen dengan bau yang tidak menyenangkan. Dalam kes yang teruk, dahak dipisahkan dengan garis darah atau gumpalan darah.
    • Bronkitis kronik yang tidak rumit berlalu tanpa perubahan ketara dalam fungsi pernafasan luaran. Sesak nafas hanya berkembang pada fasa akut.

    Bronkitis perokok

    Bronkitis obstruktif kronik (bronkitis perokok) adalah keradangan kronik pada pokok bronkus, yang menyebabkan pertukaran gas terganggu dan kegagalan pernafasan obstruktif progresif.

    Mekanisme pembangunan

    Seperti bronkitis kronik, gangguan pada pembersihan mukosiliari (epitel bersilia) berkembang.

    Tetapi dengan bronkitis obstruktif, 2 mekanisme penyumbatan dinyatakan:

    1. Boleh diterbalikkan - kekejangan bronkus (penyempitan sementara bronkus kerana pengujaan reseptornya), edema keradangan, penutupan (obturasi) lumen saluran udara dengan lendir kerana pelanggaran pengosongannya. Semasa patologi berlangsung, penyumbatan lumen bronkus meningkat kerana peralihan sel dari epitel bersilia ke pembentuk lendir. Oleh kerana lendir tidak dipindahkan setiap hari, secara beransur-ansur terkumpul menjadi banyak.
    2. Tidak dapat dipulihkan - penyempitan dan ubah bentuk lumen bronkus, percambahan tisu berserat di bronkus, penurunan pengeluaran surfaktan dan perkembangan emfisema paru (pengembangan bronkiol distal, dada memperoleh penampilan berbentuk tong).

    Dengan bronkitis jenis ini, indeks perokok ditentukan. Dengan bantuannya, risiko terkena sindrom obstruktif dikenal pasti..

    Untuk menentukan indeks perokok, jumlah rokok yang dihisap oleh pesakit setiap hari mesti dikalikan dengan jumlah tahun (pengalaman) semasa dia merokok, dan jumlah yang dihasilkan mesti dibahagi dengan 20.

    Keputusan:

    • Sekiranya hasilnya melebihi 10, maka ini adalah tanda pembentukan bronkitis obstruktif kronik perokok.
    • Sekiranya lebih daripada 20, maka dinyatakan bronkitis perokok dan berisiko tinggi terkena barah paru-paru.
    • Sekiranya lebih daripada 30, kemungkinan besar fokus karsinogenesis (barah paru-paru) terbentuk atau sudah terbentuk.

    Penting! Sekiranya tidak ada rawatan yang mencukupi, komplikasi yang hebat dapat berkembang, yang mengakibatkan kematian..

    Gejala

    Secara klinikal, bronkitis perokok menampakkan diri dalam bentuk sesak nafas dengan sedikit aktiviti fizikal atau perubahan cuaca, batuk dengan dahak sukar dipisahkan.

    Batuk yang sesuai pada sesetengah pesakit boleh berlangsung dari 20 hingga 60 minit, berlaku pada waktu malam dan disertai dengan mengi dan mengi.

    Dengan perkembangan sindrom obstruktif broncho, hiperkapnia berkembang, ditunjukkan oleh:

    • peningkatan berpeluh;
    • sakit kepala semakin teruk pada waktu malam;
    • penurunan selera makan yang ketara;
    • gangguan tidur, insomnia, kekeliruan;
    • gegaran otot dan kedutan.

    Diagnosis bronkitis pada orang dewasa

    Bronkitis akut

    Anda boleh mengesahkan diagnosis bronkitis akut dengan bantuan data pemeriksaan dan kaedah penyelidikan tambahan:

    • Ketika memeriksa pesakit, auskultasi menunjukkan sesak nafas dan mengi kering yang berlainan timbre dan tinggi. Selepas pemisahan dahak (setelah 3 hari sakit), terdapat mengi penting yang tidak masuk akal.
    • Dalam ujian darah makmal (analisis umum), sedikit peningkatan kadar pemendapan leukosit dan eritrosit terungkap.
    • Pada roentgenogram, tidak akan ada penyimpangan dari indikator normal, tetapi peningkatan dalam pola paru sering dikesan.

    Bronkitis kronik

    Diagnosis bronkitis kronik terdiri daripada menjalankan:

    • Pemeriksaan. Mereka mendedahkan pernafasan yang keras dan sukar, pernafasan akan diperpanjang, kering dan kering berdehit muncul.
    • Analisis dahak. Tentukan sifat dahak, kehadiran satu atau lain jenis patogen, garis-garis darah dan saluran bronkus (dengan alergi bronkitis atau asma bronkial dengan latar belakang faktor debu).
    • Sebagai tambahan kepada analisis dahak, kaedah penyelidikan instrumental dilakukan:
      • Bronkoskopi. Di bawah anestesia tempatan, bronkoskop (alat yang terbuat dari batang fleksibel dengan sumber cahaya dan kamera video di hujungnya) dimasukkan ke saluran udara di bawah kawalan visual. Periksa membran mukus rongga hidung, trakea dan bronkus. Pada bronkitis kronik primer, radang bronkus yang meresap atau terhad dinyatakan, yang boleh mempengaruhi bronkus utama, lobar dan segmental. Dengan bronkitis terhad, bronkus segmental tidak terjejas. Terdapat 3 darjah keradangan mukosa (sl / v.):
        • I - warna merah jambu pucat, sl / v. tanpa pendarahan; ia menipis, kapal kelihatan di dalamnya.
        • II - sl / v menebal. merah terang, ditutup dengan kandungan mukopurulen, boleh berdarah.
        • III - sl / ob. ungu-biru, ditutup dengan eksudat purulen dan berdarah serta-merta apabila bersentuhan dengan bronkoskop.
      • Bronkografi adalah kaedah penyelidikan dengan memperkenalkan agen kontras ke dalam pokok bronkus. Ia dilakukan selepas pembersihan (pembersihan) pokok bronkial dari rembesan lendir. Dengan menggunakan kaedah ini, ubah bentuk bronkus, anomali perkembangan, kerosakan dan penipisan pokok bronkus dikesan.
      • Tanda-tanda sinar-X pada pesakit sakit jangka panjang dipertingkatkan dan cacat corak paru-paru dalam bentuk sel dan gelung, medan paru-paru yang diperbesar dan bayang-bayang akar paru yang melebar..
      • Spirografi adalah kajian mengenai fungsi pernafasan luaran. Terdapat penurunan dalam kecepatan volumetrik minit udara yang diilhamkan.

    Diagnostik bronkitis perokok

    Untuk mengesahkan diagnosis bronkitis obstruktif kronik (perokok), koleksi menyeluruh sejarah perkembangan penyakit ini, pemeriksaan umum, kaedah penyelidikan makmal dan instrumental dilakukan:

    • Doktor bertanya kepada pesakit mengenai tempoh merokok, jumlah rokok yang dihisap setiap hari, gejala yang mengganggu.
    • Pada pemeriksaan, bergantung pada tempoh penyakit dan keparahannya, bentuk dada (berbentuk tong) boleh berubah, leher menjadi pendek, tulang rusuk mendatar.
      Ciri-ciri lain:

    • Pada COB yang teruk, urat di kawasan serviks meningkat dan membengkak, terutamanya semasa menghembus nafas.
    • Dengan penambahan kegagalan pernafasan, kulit dan selaput lendir memperoleh penampilan sianotik (pucat).
    • Dengan perkembangan kegagalan jantung paru-paru, akrokianosis (sianosis bahagian atas dan bawah) diperhatikan, edema pada kaki dan denyutan perut berlaku. Pesakit mengambil posisi duduk paksa dengan kaki ke bawah.
    • Dengan auskultasi, pernafasan diperpanjang, ada pernafasan yang keras, bunyi berdengkur terdengar walaupun pada jarak yang jauh.
  • Kaedah penyelidikan instrumental merangkumi:
    • Spirografi. Dengan bantuan spirograf (alat khas yang diperlukan untuk menyedut udara), kapasiti penting paru-paru (VC) dan isipadu paksa ekspirasi dalam 1 saat (FEV1), kelajuan udara volumetrik maksimum ditentukan. Dengan patologi ini, petunjuk ini dapat dikurangkan..
    • Pemeriksaan sinar-X. Mendedahkan corak pulmonari atau kecacatan mesh yang dipertingkatkan. Tanda-tanda emfisema paru-paru sering dapat diperhatikan - kubah diafragma dipindahkan ke bawah, pergerakan diafragma terhad, ketelusan medan paru-paru ditingkatkan.
    • Bronkografi. Dengan bronkografi, terdapat penyempitan lumen bronkus, kecacatan pengisian atau pengisian yang tidak lengkap, pecah, kontur bronkus yang tidak rata.
    • Elektrokardiografi. Dengan COPD, ECG dilakukan kerana fakta bahawa pulmonale kor kronik berkembang (sempadan kanan jantung mengembang dan hipertrofi ventrikel kanan berlaku). ECG mendedahkan P - pulmonale dalam petunjuk kedua, ketiga standard dan aVF, V 1,2; dan juga penyimpangan paksi isoelektrik ke kanan.
  • Setelah menjalankan kaedah penyelidikan, anda dapat menetapkan keparahan bronkitis obstruktif.