Manifestasi coronavirus: ruam kulit apa yang harus diberi perhatian

Margarita Hecht,
Pakar Dermatologi Yayasan Kanak-kanak Rama-Rama

Gejala kulit muncul dengan cara yang berbeza pada orang dengan coronavirus. Ada yang menunjukkan jalan COVID-19 yang lebih ringan, sementara yang lain berfungsi sebagai penanda varian penyakit yang teruk. Mengetahui manifestasi kulit pada COVID-19 akan membantu mendiagnosis jangkitan lebih awal dan menilai risiko setiap pesakit dengan betul.

Apa yang diketahui mengenai gejala kulit coronavirus

Walaupun tidak ada data ringkasan akhir mengenai manifestasi dermatologi COVID-19 dari seluruh dunia, terdapat maklumat dari China, Sepanyol, England dan Amerika Syarikat. Di negara-negara ini, kajian dilakukan di pusat-pusat perubatan nasional yang merawat pesakit dengan koronavirus - secara keseluruhan, doktor menggambarkan lebih dari 350 kes COVID-19 dengan gejala kulit..

Kajian awal dari China tengah menunjukkan bahawa keadaan kulit jarang berlaku pada pesakit COVID-19. Di antara 1,099 orang pertama yang dijangkiti di Wuhan, hanya dua yang mengalami gejala kulit (0.2%).

Yang pertama menyedari luka kulit pada pesakit rawatan intensif, yang tidak menghairankan: mereka mendapat perhatian doktor yang lebih dekat.

Sekarang terdapat pendaftaran dalam talian khas untuk dermatologi coronavirus baru, di mana semua negara dapat berkongsi kes-kes manifestasi kulit yang direkodkan COVID-19. Matlamat utamanya adalah untuk mengumpulkan maklumat perubatan dengan cepat dan cekap yang akan membantu dalam rawatan penyakit ini..

Cara membezakan antara pelbagai jenis ruam

Untuk beralih ke bentuk klinikal manifestasi kulit koronavirus, anda mesti terlebih dahulu memahami terminologi dermatologi. Ruam berbeza antara satu sama lain, tetapi masing-masing bermaksud unsur morfologi tertentu yang kita lihat pada kulit.

Ciri-ciri unsur morfologi COVID-19 merangkumi:

  • Titik atau makula yang hanya muncul sebagai perubahan warna kulit. Merah, ungu dan merah jambu terang muncul apabila kapal cedera. Warna coklat menunjukkan pengumpulan melanin yang dilokalisasi, misalnya setelah terdedah kepada cahaya matahari yang berpanjangan tanpa pelindung matahari.
  • Bintik-bintik di badan dan wajah dapat menyerupai ruam kecil, membentuk garis besar dalam bentuk garis-garis, lebam dan lebam, atau ekimosis dalam istilah perubatan. Tempat terkecil, hingga 15 mm, disebut roseola, dan lebih daripada 20 mm - eritema. Biasanya ini bukan satu elemen, tetapi penggabungan beberapa.
  • Papula adalah elemen yang naik di atas paras kulit, warnanya boleh berubah dari normal hingga merah terang.
  • Vesikel dan vesikel serupa dengan papula, tetapi mengandungi cecair di dalamnya. Ruam besar disebut bullae dan lepuh..
  • Lepuh (urtikaria) berwarna putih, merah jambu pucat, atau ruam merah terang. Lepuh timbul di atas kulit dan sering gatal. Berukuran kecil, 2-3 cm, atau besar, 10-15 cm. Bentuknya bulat, bujur atau tidak teratur, dengan tepi renda.

Manifestasi kulit yang kerap dalam COVID-19

Jenis manifestasi kulit yang paling biasa dari coronavirus baru adalah fokus eritematosa-edematous. Ini adalah bintik-bintik dengan diameter yang berbeza dan semua jenis warna merah. Mereka tidak gatal, tetapi kulit yang terkena terasa panas atau panas ketika disentuh.

Ruam "Pink" - tompok bersisik berbentuk bujur paling kerap terletak di permukaan badan dan boleh menyebabkan rasa tidak selesa kerana gatal-gatal.

Manifestasi kulit tidak berlaku secara kacau-bilau: kebanyakannya adalah ciri kumpulan umur pesakit tertentu atau tahap keparahan penyakit.

COVID-19 yang teruk

Akro-iskemia mempengaruhi hujung jari, bola kaki, atau kulit tumit. Kursus COVID-19 yang teruk boleh menyebabkan hypercoagulation - pembekuan darah yang berlebihan. Ia hampir tidak melalui saluran darah, terutama yang kecil - kapilari dan venula, yang menyebabkan kerosakan, stasis darah dan pembentukan gumpalan darah - trombi.

Pesakit yang paling parah dan sukar adalah mereka yang, selain hujung falang, mempunyai warna kulit dan membran mukus sianotik (yang disebut sianosis).

Ruam seperti urtikaria (urtikaria) mungkin muncul sebelum gejala "klasik" coronavirus dalam bentuk batuk dan demam. Pada kanak-kanak, urtikaria muncul pada 19% kes dari jumlah keseluruhan mereka yang dijangkiti coronavirus dan dikaitkan dengan penyakit yang lebih teruk daripada yang lain. Tetapi tidak setiap ruam urtikaria adalah manifestasi COVID-19. Dalam kes ini, virus mungkin ditunjukkan oleh peningkatan suhu, yang bukan merupakan ciri khas urtikaria biasa..

Selalunya, ruam makulopapular atau makulopapular berlaku pada pesakit dengan coronavirus baru. Ia berlangsung sekitar sembilan hari sejak awal dan terutama mempengaruhi paha, lengan bawah dan bahu..

COVID-19 sederhana

Ruam menyerupai cacar air, para penyelidik mengaitkan dengan keparahan pertengahan perjalanan coronavirus. Selalunya, gejala ini menampakkan diri pada pesakit paruh baya..

Seperti cacar air, ruam terdiri daripada lepuh kecil dan seragam yang tersebar di kulit batang tubuh. Tetapi cacar air dan exanthema virus yang serupa muncul hanya selepas bersentuhan dengan seseorang yang sudah dijangkiti jangkitan ini..

Dalam kes COVID-19, ruam ini berlangsung sekitar sepuluh hari dan hilang bersamaan dengan simptom yang lain, dan kadang-kadang bahkan lebih awal..

COVID-19 ringan

Ruam pada jari dan jari kaki, mirip dengan radang dingin, boleh muncul dengan coronavirus ringan pada kanak-kanak atau orang muda. Umur rata-rata pesakit dengan ruam jenis radang dingin adalah 14 tahun. Doktor menemui manifestasi ini pada 25 pesakit di Sepanyol dan 11 kanak-kanak di utara Itali. Mereka tidak mempunyai gejala khas coronavirus, atau alasan objektif untuk radang dingin, dan hasil ujian untuk COVID-19 adalah positif..

Dengan ruam jenis radang dingin, bintik-bintik warna merah terang dengan warna merah jambu-ungu muncul di atas permukaan kulit. Kawasan yang terjejas, sebagai peraturan, terletak secara asimetris, dan setelah pulih, gejala hilang tanpa rawatan, tanpa meninggalkan bekas luka.

Ruam dengan petechiae, pendarahan tusukan kecil, seperti ruam ungu, tidak mempengaruhi kulit telapak tangan dan kaki, dan tidak ada manifestasi pada mukosa mulut. Gejala seperti itu tidak selalu menunjukkan adanya coronavirus; ia juga boleh disebabkan oleh penyakit berjangkit lain atau reaksi terhadap ubat-ubatan. Ujian darah biokimia dan penyelidikan virologi akan membantu membezakannya..

Dari 27 kanak-kanak dengan penyakit ringan, dua mengalami lesi targetoid (sasaran atau annular) yang menyerupai eritema multiforme. Dalam kes ini, bintik bulat mempunyai pusat merah dengan vesikel, menyerupai sasaran. Ruam ini boleh dikumpulkan bersama. Simptomologi ini khas untuk herpes simplex, tetapi tidak ada pesakit yang menghidapinya..

Pada luka yang disasarkan, terdapat tiga zon warna: pusat gelap dengan lepuh atau kerak, permukaan berwarna merah muda pucat di sekelilingnya disebabkan oleh edema, dan cincin luar berwarna merah terang. Lesi targetoid muncul di mana sahaja di badan, termasuk membran mukus seperti bibir.

Manifestasi kulit semasa pandemik COVID-19 semakin mendapat perhatian kerana dapat berguna untuk diagnosis awal, terutama pada anak-anak dan orang tua.

Sekiranya anda melihat ruam pada diri sendiri atau anak anda, ingatlah jika anda bersentuhan dengan orang yang mempunyai cacar air atau jangkitan lain dengan ruam yang khas. Mungkinkah ini merupakan manifestasi alergi terhadap makanan, kosmetik atau produk pembersih? Sekiranya tidak, segera hubungi pakar dermatologi yang akan mendiagnosis dan menetapkan rawatan dengan tepat.

Ruam pada badan

maklumat am

Mana-mana orang, kadangkala tanpa menyedarinya sendiri, berhadapan dengan pelbagai jenis ruam dalam hidupnya. Dan ini tidak semestinya tindak balas tubuh terhadap sebarang penyakit, kerana terdapat beberapa ratus jenis penyakit di mana ruam muncul..

Dan hanya terdapat beberapa kes yang berbahaya kerana ruam adalah gejala masalah kesihatan yang serius. Oleh itu, dengan fenomena seperti ruam, anda harus, seperti yang mereka katakan, "berjaga-jaga". Kebenaran dan gigitan nyamuk atau bersentuhan dengan jelatang juga meninggalkan kesan pada tubuh manusia..

Kami berpendapat bahawa tidak perlu bagi semua orang untuk dapat membezakan antara jenis ruam, dan yang paling penting, untuk mengetahui penyebabnya. Perkara ini berlaku terutamanya bagi ibu bapa. Bagaimanapun, kadang-kadang dengan tepat ruam anda dapat mengetahui bahawa anak itu sakit, dan oleh itu membantunya dan mencegah perkembangan komplikasi.

Ruam kulit. Jenis, sebab dan penyetempatan

Mari mulakan pembicaraan mengenai ruam pada tubuh manusia dengan definisi. Ruam adalah perubahan patologi pada membran mukus atau kulit, yang merupakan unsur warna, bentuk dan tekstur yang berbeza yang berbeza dengan keadaan normal kulit atau membran mukus..

Ruam kulit pada kanak-kanak, dan juga pada orang dewasa, muncul di bawah pengaruh pelbagai faktor dan boleh dipicu oleh penyakit dan reaksi alergi badan, misalnya, terhadap ubat-ubatan, makanan atau gigitan serangga. Harus diingat bahawa terdapat sejumlah besar penyakit dewasa dan kanak-kanak dengan ruam kulit, yang boleh membahayakan dan membahayakan nyawa dan kesihatan..

Terdapat ruam utama, iaitu ruam yang pertama kali muncul pada kulit yang sihat dan sekunder, iaitu ruam yang dilokalisasi di lokasi utama. Menurut para pakar, kemunculan ruam disebabkan oleh banyak penyakit, misalnya penyakit berjangkit pada kanak-kanak dan orang dewasa, masalah dengan sistem vaskular dan peredaran darah, reaksi alergi dan penyakit dermatologi.

Walau bagaimanapun, ada kes di mana perubahan pada kulit mungkin atau tidak, walaupun mereka adalah ciri penyakit ini. Ini penting untuk diingat, kerana kadang-kadang, menjangkakan gejala ciri pertama dari penyakit kanak-kanak dengan ruam kulit, iaitu. ruam, ibu bapa mengabaikan tanda-tanda penting lain bahawa anak mereka tidak sihat, seperti kurang selera makan atau kelesuan.

Ruam itu sendiri bukan penyakit, tetapi hanya gejala malaise. Ini bermaksud bahawa rawatan ruam pada badan bergantung secara langsung kepada penyebab kejadiannya. Di samping itu, gejala lain yang menyertai ruam, misalnya, kehadiran demam atau gatal-gatal, serta lokasi ruam, kekerapan dan intensiti mereka, memainkan peranan penting dalam diagnosis..

Ruam tentu boleh dikaitkan dengan penyebab gatal-gatal badan. Walau bagaimanapun, sering terjadi bahawa seluruh badan gatal, tetapi tidak ada ruam. Pada intinya, fenomena seperti gatal adalah isyarat ujung saraf kulit yang bertindak balas terhadap rangsangan luaran (gigitan serangga) atau dalaman (pelepasan histamin sekiranya berlaku alergi).

Gatal-gatal seluruh badan tanpa ruam adalah ciri beberapa penyakit serius, seperti:

  • diabetes;
  • penyumbatan saluran empedu;
  • kegagalan buah pinggang;
  • hepatitis kronik;
  • kolangitis;
  • sirosis;
  • onkologi pankreas;
  • penyakit sistem endokrin;
  • barah duodenum;
  • gangguan mental;
  • pencerobohan berjangkit (cacing usus, kudis, kutu kepala).

Oleh itu, anda harus segera mendapatkan nasihat perubatan dari doktor sekiranya ruam gatal pada badan dan sekiranya terdapat gatal-gatal yang teruk tanpa ruam pada kulit. Perlu diingat bahawa dalam beberapa kes, misalnya, pada usia tua atau semasa kehamilan, tidak perlu rawatan ubat gatal di seluruh tubuh tanpa ruam, kerana ini mungkin merupakan varian normal.

Dengan bertambahnya usia, kulit boleh mengalami kekeringan dan memerlukan lebih banyak kelembapan. Perkara yang sama berlaku pada kulit wanita hamil kerana perubahan hormon yang berlaku di dalam badannya semasa tempoh kehamilan. Di samping itu, terdapat perkara seperti gatal psikogenik..

Keadaan ini paling kerap berlaku pada orang yang telah melepasi ambang empat puluh tahun. Dalam kes seperti itu, tidak ada ruam, dan gatal yang teruk adalah akibat tekanan yang melampau. Persekitaran saraf, kekurangan rehat fizikal dan psikologi yang mencukupi, jadual kerja yang gila dan keadaan kehidupan orang moden yang lain dapat membawanya ke kerosakan dan kemurungan.

Jenis ruam, keterangan dan foto

Oleh itu, mari kita ringkaskan dan gariskan penyebab utama ruam pada kulit dan membran mukus:

  • penyakit berjangkit, misalnya, rubela, campak, cacar air, herpes, demam merah, eritema, mononukleosis, di mana, selain ruam pada badan, gejala lain adalah ciri (demam, cirit-birit, batuk, sakit kepala, hidung berair, dll.);
  • reaksi alergi terhadap makanan, ubat-ubatan, bahan kimia, haiwan, dan sebagainya;
  • penyakit darah dan sistem vaskular sering disertai ruam pada badan, jika kebolehtelapan vaskular terganggu atau jumlah platelet, yang terlibat dalam proses pembekuan darah, berkurang.

Tanda-tanda ruam adalah adanya ruam pada tubuh manusia dalam bentuk lepuh, vesikel atau lepuh dengan ukuran yang lebih besar, simpul atau nodul, bintik-bintik, dan juga abses. Semasa mengenal pasti penyebab ruam, doktor menganalisis bukan sahaja kemunculan ruam, tetapi juga penyetempatannya, serta gejala lain yang dialami oleh pesakit..

Dalam perubatan, unsur-unsur morfologi utama atau jenis ruam dibezakan (iaitu, yang pertama kali muncul pada kulit manusia yang sihat sebelumnya):

Tuberkel adalah unsur tanpa rongga, terkubur dalam lapisan subkutan, berdiameter hingga satu sentimeter, meninggalkan bekas luka setelah sembuh, tanpa rawatan yang sesuai dapat merosot menjadi bisul..

Lepuh adalah sejenis ruam tanpa rongga, warnanya dari keputihan hingga merah jambu, terjadi kerana edema pada lapisan papillary kulit, ia adalah ciri gatal, dan tidak meninggalkan jejak selama penyembuhan. Sebagai peraturan, ruam seperti itu muncul dengan toksidermia (radang kulit akibat alergen yang memasuki badan), dengan gatal-gatal atau gigitan serangga.

Ruam papular, foto

Papule (ruam papular) juga merupakan jenis ruam berair yang boleh disebabkan oleh proses keradangan dan faktor lain, bergantung pada kedalaman lapisan subkutan, ia dibahagikan kepada nodul epidermis, epidermis dan kulit, ukuran papula dapat mencapai diameter tiga sentimeter... Ruam papular disebabkan oleh penyakit seperti lichen, psoriasis, atau human papillomavirus (HPV untuk jangka pendek).

Ruam berbintik-bintik, foto

Subtipe ruam papular: eritematosa-papular (lupus eritematosus, sifilis, diatesis, vaskulitis, rosacea, dermatitis, sindrom Crosty-Janott, kudis, alergi, trichinosis), makulo-papular (rubella, campak, adenovirus, gelmintosis, tiba-tiba enterovirus, alergi) dan ruam makulopapular (urtikaria, mononukleosis, rubela, ubat pengubat, campak, rickettsiosis).

Vesikel adalah sejenis ruam yang mempunyai bahagian bawah, rongga dan penutup, ruam seperti itu dipenuhi dengan kandungan serous-hemorrhagic atau serous. Ukuran ruam seperti itu, sebagai peraturan, tidak melebihi diameter 0,5 sentimeter. Ruam jenis ini biasanya muncul dengan dermatitis alergi, dengan herpes atau eksim.

Gelembung (gelembung), foto

Gelembung adalah gelembung yang lebih besar yang berdiameter lebih dari 0.5 sentimeter.

Pustule (abses), foto

Pustule atau abses adalah sejenis ruam yang terletak di folikel dalam (karbuncle) atau superfisial, serta lapisan folikular non-folikular (kerlipan kelihatan seperti jerawat) atau lapisan non-folikular (ecthyma atau purulent ulcers) dermis dan dipenuhi dengan kandungan purulen. Parut terbentuk di bidang penyembuhan pustule.

Titik - sejenis ruam, adalah perubahan warna kulit pada bentuk bintik. Jenis ini khas untuk dermatitis, leukoderma, vitiligo (gangguan pigmentasi kulit) atau roseola (penyakit berjangkit pada kanak-kanak yang disebabkan oleh virus herpes simplex jenis 6 atau 7). Perlu diperhatikan bahawa jeragat yang tidak berbahaya, serta tahi lalat, adalah contoh ruam dalam bentuk bintik-bintik berpigmen..

Kemunculan bintik-bintik merah pada tubuh anak adalah isyarat kepada ibu bapa untuk bertindak. Sudah tentu, penyebab ruam di bahagian belakang, kepala, perut, dan lengan dan kaki, boleh menjadi reaksi alergi atau, misalnya, panas berdarah pada anak-anak tahun pertama kehidupan..

Jenis bintik merah

Walau bagaimanapun, jika bintik-bintik merah muncul di badan anak dan ada gejala lain (demam, batuk, hidung berair, hilang selera makan, gatal-gatal yang teruk), kemungkinan besar ini bukan masalah intoleransi individu atau ketidakpatuhan terhadap rejim suhu dan terlalu panas.

Penyebaran ruam yang cepat ke seluruh badan menunjukkan penyakit berjangkit (campak, cacar air, demam merah, rubela, dan lain-lain). Bintik-bintik merah di wajah anak juga boleh dipicu oleh alahan atau penyakit berjangkit, serta penyakit parasit atau bakteria..

Titik merah di pipi kanak-kanak mungkin disebabkan oleh gigitan serangga atau diatesis. Walau apa pun, sekiranya terdapat perubahan pada kulit bayi, anda harus segera berjumpa doktor.

Ruam merah pada badan, serta pada wajah dan leher pada orang dewasa, sebagai tambahan kepada sebab di atas, boleh berlaku disebabkan oleh penyakit kardiovaskular, diet yang buruk dan tabiat buruk, serta disebabkan oleh penurunan imuniti. Di samping itu, keadaan tekanan sering memberi kesan negatif pada kulit dan menimbulkan kemunculan ruam..

Patologi autoimun (psoriasis, lupus eritematosus sistemik) dan penyakit dermatologi membawa kepada pembentukan ruam. Perlu diperhatikan bahawa bintik-bintik merah mungkin muncul di lelangit di mulut, dan juga di tekak. Fenomena ini berbicara, sebagai peraturan, lesi menular pada selaput lendir (vesikel di tekak adalah ciri demam merah, dan bintik-bintik merah adalah ciri sakit tekak), reaksi alergi atau pelanggaran sistem peredaran darah dan vaskular.

Roseola adalah sejenis ruam yang tidak rata. Ia kelihatan seperti bintik-bintik warna merah jambu atau pucat, diameternya, biasanya, tidak melebihi lima milimeter, ruam hilang dengan tekanan, biasanya mempunyai bentuk bulat, bujur atau tidak teratur dengan tepi kabur atau jelas. Roseola dipercayai tanda pasti demam kepialu.

Ruam nodul atau nodular adalah jenis ruam yang terletak jauh di lapisan subkutan, tidak mempunyai rongga dan dapat mencapai diameter sepuluh sentimeter, setelah sembuh, bekas luka terbentuk.

Erythema adalah sejenis ruam, yang dicirikan oleh perubahan pada kawasan kulit yang terhad, yang disebabkan oleh pengembangan kapilari darah. Sebagai peraturan, kemerahan kulit yang teruk adalah reaksi alergi terhadap makanan, sinar ultraviolet atau ubat-ubatan..

Walau bagaimanapun, terdapat juga eritema berjangkit pada anak-anak ("penyakit kelima" atau parvovirus) - ini adalah penyakit, gejala dan mekanisme penyebaran pertama yang serupa dengan SARS, iaitu, ia disebarkan oleh titisan udara dan disertai pada tahap awal oleh peningkatan suhu badan, sakit kepala, batuk atau sakit tekak, hidung berair, dan kelemahan umum.

Perdarahan adalah ciri ruam pada luka vaskular pada kulit dalam bentuk titik atau bintik, yang boleh terdiri dari pelbagai bentuk dan ukuran, tidak hilang ketika kulit diregangkan.

Purpura adalah ruam yang merupakan tanda kerosakan fungsi sistem hemostasis (pembekuan darah) badan. Ini adalah pendarahan pada selaput lendir atau di bawah kulit dan kelihatan seperti bintik-bintik kecil warna merah gelap.

Titik efusi disebut petechiae atau ruam petechial, bergaris - getaran, lebam besar - lebam, dan bintik kecil - ekimosis. Purpura adalah ciri kekurangan atau kerosakan platelet dalam darah, dengan gangguan hemokoagulasi, dengan genangan darah, dengan sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan (disingkat DIC), serta dengan vaskulitis.

Sebagai ganti jenis ruam yang ditentukan di atas, unsur morfologi sekunder mungkin muncul, seperti:

  • atrofi sekunder pada kulit adalah perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada kulit, iaitu kehilangan kualiti sebelumnya (keanjalan, kelantangan, warna, dan sebagainya) di kawasan yang sebelumnya terkena penyakit (sifilis, kusta, lupus eritematosus sistemik, tuberkulosis);
  • hiperpigmentasi, depigmentasi atau diskromia, iaitu perubahan warna kawasan kulit yang terdapat ruam;
  • tumbuh-tumbuhan atau pertumbuhan kulit yang terlalu tinggi, menjulang ke kawasan kulit yang sihat;
  • lichenification adalah perubahan pada kulit, iaitu pigmentasi, corak dan ketebalan;
  • parut adalah pembentukan yang merupakan sekeping tisu penghubung yang padat yang tetap kelihatan di tempat penyembuhan kulit;
  • eksoriasi (dengan cara yang mudah, lelasan) adalah pelanggaran integriti kulit, terdedah kepada jangkitan;
  • kudis atau "kerak" adalah pembentukan pelindung, iaitu darah beku, nanah kering atau tisu mati, yang menghalang mikroorganisma berbahaya memasuki luka terbuka;
  • formasi dalam bentuk sisik (kulit yang dilonggarkan) warna kuning, kelabu atau coklat;
  • air mata atau keretakan kulit kerana kehilangan keanjalan yang timbul akibat proses keradangan atau kerosakan pada lapisan atas epidermis, setelah sembuh, mereka dapat meninggalkan bekas luka;
  • hakisan kulit adalah kecacatan pada tisu epitelium yang terletak di permukaan dermis, yang berlaku dengan kerosakan mekanikal (contohnya, lelasan), serta proses keradangan dan distrofi;
  • bisul adalah kecacatan yang disebabkan oleh keradangan, biasanya disebabkan oleh perkembangan jangkitan pada tubuh manusia, dan juga disebabkan oleh kesan kimia, mekanikal atau radiasi pada kulit.

Ruam juga dibahagikan kepada monomorfik dan polimorfik. Jenis pertama hanya merangkumi unsur utama ruam. Ini bermakna bahawa dengan penyakit, hanya satu jenis ruam yang muncul di badan, misalnya, dengan rubella - roseola, dengan vaskulitis - ruam petechial atau petechiae, dengan cacar atau urtikaria - vesikel, dan sebagainya..

Ruam purpura dan petechial (foto ruam polimorfik)

Ruam polimorfik adalah gabungan beberapa elemen primer atau primer dan sekunder. Maksudnya, penyakit ini dapat disertai dengan beberapa jenis ruam sekaligus dan menjadi lebih rumit oleh akibat yang serius, misalnya, pembentukan bisul atau pelanggaran pigmentasi kulit.

Penyetempatan ruam juga memainkan peranan penting untuk diagnosis, iaitu lokasinya pada bahagian tertentu badan atau selaput lendir. Di samping itu, seseorang harus mengambil kira bukan sahaja jenis ruam, tetapi juga penampilannya, iaitu, bagaimana bentuk lesi - asimetri, simetri, sama ada terletak di sepanjang saluran neurovaskular atau tidak, sama ada ruam bergabung antara satu sama lain, adakah ia terisolasi atau disusun dalam kumpulan, sama ada bentuk geometri, dan sebagainya.

Adalah sangat penting untuk menganalisis semua perkara ini dalam masa untuk memilih rawatan yang betul dan berkesan. Oleh itu, jika orang dewasa gatal-gatal pada badan atau mengalami ruam lain yang tidak disertai dengan gatal-gatal, tetapi ada gejala lain yang menjadi ciri penyakit ini (demam, kelesuan, hilang selera makan, dan sebagainya), maka lebih baik segera berjumpa doktor.

Hal ini berlaku terutama bagi orang tua yang anaknya mengadu ruam dan gatal-gatal pada badan, yang boleh disebabkan oleh penyakit berjangkit yang serius. Anda tidak boleh mengubati diri sendiri dan, lebih-lebih lagi, menggunakan ubat nenek yang "terbukti". Semua ini boleh berakhir dengan teruk bagi bayi. Kami bercakap mengenai rupa ruam, kini saatnya untuk berurusan dengan lebih terperinci mengenai tempat penyetempatannya.

Ruam pada badan

Pada kanak-kanak atau orang dewasa, ruam boleh dilokalisasikan di pelbagai bahagian badan. Selalunya, lokasi ruam, serta penampilannya, serta gejala-gejala lain (demam, batuk, hidung berair, dan sebagainya) membantu pakar membuat diagnosis yang tepat dan menentukan penyebab penyakit.

Foto ruam dengan jangkitan enterovirus pada kanak-kanak

Contohnya, lonjakan suhu yang tajam dan ruam pada anak di badan menunjukkan perkembangan penyakit berjangkit. Itulah sebabnya penting untuk mengetahui di mana ruam dapat dilokalisasikan dengan penyakit tertentu..

Ia pasti perlu dibimbangkan dan tidak melengahkan masa untuk berjumpa doktor apabila ruam merah muncul di badan kanak-kanak atau orang dewasa. Penampilan kulit seseorang adalah faktor penting dalam membuat kesimpulan mengenai keadaan kesihatannya..

Selain itu, mana-mana jenis ruam di atas adalah tanda perkembangan dalam tubuh manusia sejumlah penyakit serius, yang, tanpa rawatan yang sesuai, dapat membahayakan secara signifikan.

Ibu bapa harus berhati-hati, kerana kebanyakan penyakit berjangkit yang serius sering kali mempengaruhi tubuh anak, sistem imunnya belum berkembang dan sangat lemah. Oleh itu, kemunculan ruam kecil pada tubuh anak, walaupun tanpa demam atau gejala utama penyakit ini, harus dianggap oleh ibu bapa sebagai isyarat untuk segera berjumpa doktor..

Dalam gambar pelbagai ruam di atas, anda dapat melihat perbezaan antara semua jenisnya, yang boleh muncul di lengan, kaki, muka, punggung dan punggung, bahu, di selekoh anggota badan, di ketiak atau bahkan pada membran mukus. Ruam boleh berukuran kecil atau besar, merah terang, merah jambu pucat, atau hampir berwarna daging.

Selalunya disertai dengan gatal, mungkin berlalu tanpa jejak, atau meninggalkan tanda di belakang. Tetapi hanya ada satu reaksi terhadap kenyataan bahawa seorang anak ditutup dengan ruam atau ruam merah pada tubuh orang dewasa - panggilan ke doktor. Seperti yang kami katakan di atas, penyebab munculnya ruam bukan hanya penyakit berjangkit, tetapi juga reaksi alergi terhadap satu sama lain..

Foto ruam alahan pada kanak-kanak

Sebagai peraturan, orang dewasa dan kanak-kanak boleh mengalami intoleransi individu terhadap makanan tertentu, misalnya buah sitrus atau jenis ikan tertentu, serta bertindak balas dengan ruam terhadap ubat-ubatan atau kosmetik.

Walaupun muncul ruam gatal, kecil dan merah di seluruh badan pada kanak-kanak atau orang dewasa mungkin menunjukkan alergi, jangan menggoda nasib dan menggunakan ubat sendiri. Lebih baik berjumpa doktor dengan segera untuk mendapatkan bantuan.

Pertama, untuk mengelakkan komplikasi seperti angioedema atau kejutan anaphylactic. Dan kedua, kerana ruam yang sama boleh menjadi gejala, misalnya, lupus erythematosus atau purpura sistemik, serta sejumlah penyakit serius lain. Oleh itu, lebih baik bagi pakar untuk memeriksa bayi dan membuat diagnosis yang betul..

Mungkin salah satu bentuk ruam alergi yang paling biasa adalah urtikaria (urtikaria). Penyakit ini mendapat nama ini kerana persamaan luaran ruam dengan luka bakar yang ditinggalkan oleh tumbuhan jelatang pada kulit. Dengan demam jelatang, ruam dalam bentuk lepuh merah jambu muncul di badan, yang membimbangkan orang yang mengalami gatal yang teruk.

Penting untuk ditekankan bahawa urtikaria bukan sahaja merupakan gejala reaksi alergi, dermatitis seperti itu mungkin menunjukkan perkembangan penyakit lain (gangguan metabolik, penyakit hati, saluran gastrousus, penyakit buah pinggang, dan lain-lain). Dengan urtikaria, ruam kulit boleh berukuran besar (bintik) dan kecil (titik), serta banyak atau tunggal.

Sebagai peraturan, dengan rasa sakit hati ini, pertama sekali, titik-titik merah muncul di wajah dan pada anggota badan atau bintik-bintik kasar merah di leher. Walau bagaimanapun, ruam boleh dilokalisasikan di bahagian badan yang lain, dan juga hilang dan muncul di tempat lain. Fenomena ini disebut migrasi ruam. Mengubati urtikaria dengan antihistamin yang menekan reaksi alergi.

Ruam pada bayi yang baru lahir di badan

Seperti yang kami katakan sebelumnya, segala jenis ruam perlu mendapat perhatian segera, terutama pada anak-anak. Walau bagaimanapun, terdapat ruam yang benar-benar selamat, yang, selalunya, adalah ciri khas kanak-kanak pada tahun pertama kehidupan mereka. Contohnya, ruam kecil pada bayi di muka atau di pipi bayi yang baru lahir tanpa gejala penyakit lain boleh disebabkan oleh diet ibu yang menyusu.

Ruam alahan pada bayi, foto

Selain itu, kerengsaan ini sering berlaku kerana air liur yang banyak semasa tumbuh gigi. Komposisi rahsia kaustik yang membantu penampilan gigi menjengkelkan kulit, akibatnya, ruam muncul di wajah bayi, di leher atau di lengan, yang selalu ditarik oleh bayi ke mulutnya.

Kegagalan mematuhi peraturan suhu adalah penyebab lain ruam yang boleh merebak ke seluruh badan pada bayi yang baru lahir. Apabila seorang kanak-kanak terlalu berpakaian, dia menderita tidak kurang daripada ketika dia sejuk..

Berpeluh berlebihan kerana pakaian hangat atau suhu yang terlalu tinggi di dalam bilik atau di luar, digabungkan dengan penyejatan peluh yang perlahan, memprovokasi penyebaran ruam. Kerengsaan ini disebut panas berduri..

Selalunya, dengan panas berduri, bahagian belakang, belakang leher, perut, kawasan sekitar pusar, dan anggota badan bayi terjejas. Selain itu, nodul merah kecil dilokalisasikan di bahagian bawah bayi, di lipatan kulit, di ketiak atau di lipatan anggota badan..

Dengan panas berdarah, ruam sering muncul di wajah dan kepala bayi yang baru lahir. Lebih-lebih lagi, dengan kekebalan yang lemah, kerengsaan yang nampaknya tidak berbahaya dapat berkembang menjadi komplikasi serius dalam bentuk penyakit pustular kulit. Dengan sendirinya, haba berduri tidak memerlukan rawatan khusus, ia cukup untuk menghilangkan penyebab terlalu panas bayi.

Pertama sekali, anda harus berurusan dengan pakaian. Tidak boleh terlalu panas, dan anak harus berpakaian sesuai dengan cuaca. Tidak perlu terlalu banyak membungkus bayi yang baru lahir, walaupun selepas suhu atau selsema. Perhatian khusus harus diberikan kepada bahan dari mana pakaian anak dibuat. Lebih baik memberi keutamaan kepada kain semula jadi dan mengelakkan sintetik.

Semua bayi mendapat manfaat mandi air supaya pori-pori kulit tidak tersumbat. Selepas prosedur air, jangan tergesa-gesa untuk segera berpakaian anak, biarkan dia telanjang. Sekiranya udara di dalam bilik terlalu kering, anda perlu menggunakan alat pelembap udara, dan ventilasi semaian sekerap mungkin.

Eritema toksik adalah satu lagi kejadian biasa di kalangan bayi baru lahir, disertai dengan ruam kulit. Dengan kelainan ini, muncul ruam pustular atau papular putih-kuning, berdiameter sekitar satu atau dua milimeter, dikelilingi oleh pelek merah yang jelas.

Perlu diperhatikan bahawa penyebab ruam ini tidak diketahui dengan pasti. Ruam dengan eritema toksik boleh muncul sebagai unsur yang tersebar atau menutup seluruh permukaan badan bayi kecuali kaki dan telapak tangan. Ia hilang dengan sendirinya setelah beberapa ketika. Selalunya, ruam dilokalisasikan di sternum, di punggung, di selekoh anggota badan, dan juga pada kulit kepala bayi.

Penting untuk ditegaskan bahawa dengan eritema toksik, keadaan umum bayi tidak berubah dengan cara apa pun. Itulah sebabnya penyakit ini tidak memerlukan rawatan khusus, anda hanya perlu menjaga kulit anak dengan lebih berhati-hati. Namun, jika, selain ruam, bayi mempunyai gejala lain, seperti demam, gatal, hilang selera makan, dan lain-lain, maka anda tidak perlu ragu-ragu dan menangguhkan memanggil doktor.

Jerawat pada bayi baru lahir adalah keadaan yang mempengaruhi sekitar 20% bayi yang baru lahir. Dalam keadaan ini, ruam dalam bentuk pustula dan papula muncul pada kulit wajah, lebih jarang pada leher dan kulit kepala kepala bayi. Sebab fenomena ini adalah proses mengaktifkan kelenjar sebum pada anak..

Seperti ketoksikan eritema, jerawat neonatal dianggap sebagai pilihan biasa dan tidak memerlukan rawatan khas selain penjagaan bayi normal. Tidak seperti jerawat remaja, jerawat jenis ini hilang secara beransur-ansur dengan sendirinya, tanpa meninggalkan bekas luka atau bintik..

Gigitan serangga juga boleh menyebabkan ruam pada bayi. Ini disebabkan terutamanya oleh reaksi tubuh terhadap toksin bahawa beberapa jenis serangga melepaskan ke lapisan subkutan. Di samping itu, trauma mekanikal pada kulit berlaku, dan menyikat tapak gigitan boleh menyebabkan perkembangan penyakit berjangkit, yang mungkin dibawa oleh serangga..

Oleh itu, adalah wajar pendekatan yang lebih berhati-hati terhadap keselamatan anak ketika dia berada di alam semula jadi. Terdapat banyak penghalau serangga pada masa ini. Akibat gigitan boleh menjadi sangat serius, misalnya, sekiranya berlaku reaksi alergi terhadap racun. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, semuanya memerlukan sedikit masalah dalam bentuk gatal dan ruam..

Penting untuk dapat membezakan ruam gigitan serangga dari sesuatu yang lebih berbahaya bagi kesihatan bayi. Ini berlaku, pertama sekali, untuk penyakit berjangkit yang dapat berkembang secara asimtomatik, atau tanda ciri mereka tidak diucapkan. Dalam gambar di bawah, anda dapat membiasakan diri dengan penampilan gigitan serangga yang paling biasa.

Sebagai peraturan, lepuh merah muncul di tempat gigitan nyamuk, yang kemudian berubah menjadi papula (struktur padat, berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari), dan lepuh atau edema kemerahan juga dapat terbentuk. Nyamuk membawa penyakit berjangkit seperti malaria, ensefalitis, demam kuning dan demam denggi.

Di tempat gigitan serangga, papula muncul, yang gatal sangat kuat pada waktu petang atau malam (ini disebabkan oleh kitaran hidup serangga parasit). Lebam kecil terbentuk di tengah ruam.

Tawon, lebah, lebah, sengat lebah

Di tempat gigitan tawon, lebah, lebah atau lebah, bengkak segera terbentuk dan kemerahan muncul, terdapat sensasi rasa sakit yang ketara. Apabila digigit, lebah meninggalkan sengatan di lapisan atas dermis, ia mesti dikeluarkan. Dalam beberapa kes, gelembung dengan cecair jernih di dalam mungkin terbentuk di kawasan gigitan. Penting untuk diingat bahawa sengatan lebah dan tawon sangat sering menimbulkan reaksi alergi yang teruk dengan edema dan urtikaria Quincke..

Kemunculan gigitan kutu bergantung terutamanya pada genus serangga. Sebagai contoh, penyakit seperti kudis diprovokasi oleh tungau kudis, menembusi lapisan dermis subkutan dan "menggali" kudis di sana, yang dicirikan oleh ruam merah kecil dalam bentuk papula dan gatal-gatal. Biasanya, dengan kudis, ruam dilokalisasikan pada permukaan fleksor anggota badan, di tangan, dan juga di kawasan interdigital, di bawah kelenjar susu dan di kawasan pangkal paha. Gatal yang dialami oleh seseorang yang dijangkiti kudis semakin teruk menjelang petang.

Gigitan tick lapangan

Apabila digigit oleh ladang atau kutu hutan, anda dapat melihat gambar yang berbeza. Pertama, badan serangga tetap berada di tempat gigitan, kerana tungau menggali dan sebahagiannya menembusi lapisan atas kulit. Kedua, jika serangga itu dijangkiti, maka orang tersebut berisiko dijangkiti ensefalitis atau penyakit Lyme yang disebabkan oleh kutu, yang dicirikan oleh gejala utama yang serupa dengan perkembangan ARVI. Dengan borreliosis, eritema jerawatan bergabung dengan tanda-tanda yang ditunjukkan di atas, yang menampakkan dirinya di tempat gigitan.

Di tempat gigitan kutu, ruam merah kecil muncul, yang banyak mengelirukan dengan reaksi alergi. Dengan penyakit seperti kutu kepala, adalah kebiasaan mencari jejak kutu di kulit kepala (mahkota, belakang kepala, pelipis). Walau bagaimanapun, serangga ini juga dapat parasit bahagian tubuh yang lain..

Contohnya, orang yang tidak mengikut kebersihan dan jarang menukar pakaian mereka mungkin mempunyai kutu badan yang menggigit semua bahagian badan yang tersembunyi di bawah pakaian. Dengan phthiriasis atau kutu kemaluan, kutu hidup di pangkal paha dan dapat merebak dengan cepat ke bahagian lain badan..

Kutu membawa demam tifus dan kambuh, yang merupakan penyakit yang sangat berbahaya yang memerlukan rawatan khusus untuk mengelakkan komplikasi serius dan juga kematian. Selain itu, serangga ini dapat menjangkiti demam Volyn dan tularemia..

Ruam pada kulit tangan dan kaki (foto dengan keterangan)

Meneruskan topik penyetempatan ruam, kita beralih ke pertimbangan ruam pada lengan dan kaki. Dalam banyak penyakit, ruam kulit pada mulanya muncul pada anggota badan dan hanya kemudian merebak ke bahagian badan yang lain. Dalam beberapa kes, ruam pada lengan atau kaki adalah tanda pertama penyakit..

Pakar mengatakan bahawa sebarang bentuk ruam pada kulit kaki tidak boleh diabaikan. Oleh kerana ini menunjukkan kerosakan fungsi normal badan, penyebabnya boleh menjadi penyakit dan faktor lain, misalnya gigitan serangga atau reaksi alergi.

Ruam pada tangan

Penyebab ruam pada kulit tangan boleh menjadi penyakit berjangkit dan tidak mematuhi peraturan kebersihan yang sederhana, serta masalah pencernaan, reaksi alergi atau selesema. Tubuh setiap orang berbeza, dan tidak menghairankan bahawa ada yang mengalami kerengsaan pada kulit tangan..

Ruam pada tangan anak juga merupakan kejadian biasa yang dapat menunjukkan perkembangan penyakit serius dan adanya alahan. Oleh itu, sekiranya berlaku ruam, anda harus berjumpa doktor dengan segera, terutamanya jika ruam pada tangan terasa gatal dan dengan itu memberi orang banyak rasa tidak selesa..

Ruam pada tangan dalam bentuk titik merah mungkin disebabkan oleh reaksi badan terhadap alergen. Selalunya, ruam jenis ini berlaku kerana hipotermia pada musim sejuk atau, sebaliknya, disebabkan oleh pendedahan kepada sinar ultraviolet pada musim panas. Dermatitis yang tidak rumit ini dapat dirawat dengan mudah dengan krim musim sejuk yang berkhasiat atau produk pelindung matahari..

Di samping itu, kemunculan ruam alergi pada tangan boleh dipicu oleh penggunaan kosmetik atau bahan kimia rumah tangga tertentu, makanan, rambut haiwan dan debunga, serta produk perubatan..

Keadaan kulit berikut juga boleh menyebabkan ruam pada kulit tangan.

  • Psoriasis adalah keadaan kronik di mana ruam merah kecil merebak ke kulit tangan, kepala, atau lutut; malaise menyebabkan banyak ketidakselesaan, kerana ruam terasa gatal, dan kulit mengelupas.
  • Ekzema adalah penyakit kulit yang dicirikan oleh penyakit akut dan keturunan. Dengan penyakit ini, ruam dalam bentuk gelembung muncul di tangan, juga di lutut dan lebih jarang pada kulit wajah. Di tempat di mana gelembung kecil pecah, luka terbentuk yang memerlukan perawatan segera untuk mengelakkan jangkitan.
  • Kudis adalah penyakit kulit yang berlaku disebabkan oleh kesan berbahaya tungau kudis pada tubuh manusia. Sekiranya kudis dapat dilihat pada badan (garis-garis naungan abu-abu keputihan), ruam papulo-vesikular muncul di tangan, dan pada waktu malam gatal semakin kuat, maka kemungkinan besar orang itu mengidap kudis, yang disebarkan dari pembawa melalui sentuhan langsung (kulit ke kulit) atau dengan sendi penggunaan barang kebersihan diri. Kerana gatal-gatal dan gatal-gatal yang teruk, penyakit ini sering disulitkan oleh pembentukan pustular.
  • Vaskulitis adalah penyakit yang disebabkan oleh keradangan pada saluran darah. Penyakit ini dicirikan oleh munculnya ruam dalam bentuk pustula atau papula di wajah, di kawasan gluteal, pada kaki dan telapak tangan, serta pada bahagian lengan dan kaki yang lain..
  • Sifilis adalah penyakit kelamin. Tanda pertama penyakit ini adalah ruam dalam bentuk jerawat kecil berwarna gelap, yang dilokalisasikan di tangan. Selanjutnya, ruam merebak ke seluruh badan..

Perlu diingat bahawa ruam pada kulit tangan boleh menjadi reaksi tubuh terhadap kekurangan vitamin atau sebatian penting lain. Juga, ruam sering disebabkan oleh tidak mengikuti peraturan kebersihan diri yang mudah. Ruam di telapak tangan kanak-kanak di bawah satu tahun boleh dikaitkan dengan panas berdarah.

Oleh kerana kulit bayi berusia sebulan belum menyesuaikan diri dengan persekitaran baru untuk seluruh tubuh anak, ruam mungkin muncul kerana pakaian yang terlalu hangat, atau suhu tinggi di dalam bilik, dan juga kerana udara kering. Selain itu, ruam pada telapak tangan mungkin disebabkan oleh reaksi alergi atau kebersihan yang tidak baik..

Penting untuk dapat membezakan antara ruam kulit yang tidak berbahaya dari penyakit yang sangat berbahaya di mana ruam muncul di telapak tangan. Ini termasuk campak, jangkitan meningokokus, cacar air atau rubella, misalnya. Sekiranya ruam muncul bukan hanya di telapak tangan sendiri, tetapi juga di antara jari, dan juga di pergelangan tangan, maka kemungkinan besar anda menghadapi lesi parasit pada kulit (kudis).

Ruam pada kaki

Ruam pada kulit bahagian bawah kaki disebabkan oleh sebab yang sama seperti pada ruam pada tangan. Selain itu, terdapat sejumlah penyakit yang mempengaruhi kulit pada kaki, seperti penyakit kulat, kurap (trichophytosis) atau dermatitis kontak. Sudah tentu, hanya pakar yang boleh mendiagnosis dengan betul jika terdapat ruam pada kulit kaki atau di bawah lutut..

Walau bagaimanapun, dengan penampilannya, seseorang dapat menyimpulkan tentang jenis penyakit yang berkembang di dalam tubuh manusia. Sebagai contoh, dengan prurigo (dermatitis gatal) atau selepas gigitan serangga, ruam dalam bentuk lepuh tetap ada di kulit, yang gatal banyak, dan ruam dalam bentuk nodul atau plak menunjukkan ichthyosis atau psoriasis.

Oleh itu, kami menyenaraikan penyebab utama ruam kaki pada kanak-kanak dan orang dewasa:

  • reaksi alergi, yang dinyatakan sebagai dermatitis kontak, adalah salah satu penyebab ruam pada bahagian kaki yang paling biasa (biasanya jerawat muncul di kaki atau lengan). Mual ini sering membimbangkan kanak-kanak, yang kulitnya di kaki, lengan dan bahagian badan yang lain masih terlalu sensitif terhadap pelbagai faktor luaran. Oleh itu, kosmetik dan detergen khas disediakan untuk kanak-kanak yang tidak mengandungi alergen agresif dalam komposisi kimianya. Anda tidak boleh memandikan anak dengan menggunakan "orang dewasa", walaupun cara yang terbukti baik (syampu, gel, busa mandi, sabun, dan sebagainya), mereka boleh membahayakan;
  • dermatitis atopik atau neurodermatitis - penyakit ini khas, pada kebiasaannya, pada kanak-kanak kecil. Dengan rasa tidak selesa ini, ruam yang gatal dan bersisik muncul di kaki anak dan, lebih jarang, pada tangan dalam bentuk gelembung dengan cecair di dalamnya. Sebagai tambahan kepada eksim itu sendiri, dengan neurodermatitis, asma bronkial dan rhinitis alergi boleh berkembang;
  • penyakit berjangkit (campak, cacar air, rubela, demam merah) adalah sekumpulan virus di mana, selain gejala lain, ruam pelbagai jenis muncul di tubuh manusia, misalnya, ruam merah pada kaki dan lengan, dengan cepat menutupi seluruh badan;
  • jangkitan bakteria adalah penyakit yang disebabkan oleh bakteria, misalnya, mikroorganisma penyebab penyakit streptokokus yang memprovokasi ruam pada badan;
  • penyakit kulat (keratomycosis, lichen, actinomycosis, favus, trichophytosis, kandidiasis) adalah sejenis penyakit kulit yang disebabkan oleh kulat patogen yang mempengaruhi kulit (lebih kerap ruam dilokalisasikan pada kaki, telapak tangan, kawasan selangkangan), plat kuku atau rambut... Sekiranya terdapat penyakit kulat, ruam pada kulit dalam bentuk jerawat, plak dan bintik pada badan orang dewasa atau kanak-kanak mungkin muncul.

Ruam pada punggung anak

Ruam di bahagian bawah kanak-kanak adalah masalah yang agak biasa untuk tahun pertama kehidupan bayi. Ini terutama disebabkan oleh kulit punggung yang sangat halus, yang bertindak balas dengan cepat terhadap banyak faktor luaran, seperti lampin, pakaian atau kosmetik. Selalunya, ruam disebabkan oleh panas berduri, iaitu ketidakpatuhan terhadap rejim suhu, yang menyebabkan pori-pori kulit tersumbat dan berpeluh meningkat.

Foto ruam merah di bahagian bawah kanak-kanak

Akibatnya, anak itu mengalami kerengsaan yang tidak memungkinkannya hidup normal kerana gatal dangkal. Punca berlakunya ruam pada punggung adalah hipotermia. Alergi, bersama dengan panas berduri, dianggap sebagai salah satu penyebab ruam pada punggung yang paling kerap direkodkan..

Sekiranya kanak-kanak mengalami ruam bukan hanya pada imam, tetapi juga pada kaki, lengan, perut dan bahagian badan yang lain, maka ini menunjukkan sifat ruam yang menular. Dalam kes ini, anda harus segera berjumpa doktor untuk mendapatkan diagnosis dan rawatan yang tepat..

Orang dewasa juga sering mengalami ruam di kawasan gluteal, yang selain penyakit berjangkit, panas atau alahan berdarah menyebabkan:

  • peningkatan keratinisasi, iaitu proses membersihkan permukaan kulit dari sel-sel mati, di mana, kerana tidak mematuhi peraturan kebersihan, jerawat mungkin muncul di punggung;
  • kerja tidak aktif;
  • pelanggaran tahap hormon;
  • tabiat buruk dan diet tidak sihat;
  • mengambil ubat;
  • seluar dalam yang diperbuat daripada kain yang tidak wajar atau ukuran yang salah.

Ruam pada perut

Ruam pada perut pada orang dewasa atau kanak-kanak boleh disebabkan oleh sebab berikut:

  • alahan terhadap ubat-ubatan, kosmetik atau makanan, serta pakaian atau tempat tidur;
  • hiperhidrosis (berpeluh berlebihan) pada orang dewasa atau panas berdarah pada bayi boleh menyebabkan ruam pada perut dan punggung, di pangkal paha, dan pada anggota badan;
  • penyakit dermatologi, misalnya, seperti psoriasis, kudis, atau dermatitis di mana ruam kulit adalah gejala utama penyakit ini;
  • penyakit menular seksual juga boleh menyebabkan ruam, misalnya, jerawat merah kecil pada tubuh orang dewasa, yang terutama dilokalisasikan pada lengan, bahu atau pinggul, dan kemudian secara beransur-ansur merebak ke seluruh bahagian badan, dapat memberi isyarat perkembangan sifilis;
  • penyakit virus, misalnya, virus herpes boleh menyebabkan ruam dalam bentuk lepuh di perut, serta di paha pada orang dewasa, dan penyakit seperti cacar air, demam merah, atau campak boleh bermula dengan ruam kecil pada perut pada anak;
  • ketidakseimbangan hormon, sebagai peraturan, adalah ciri wanita hamil yang mungkin mengalami ruam pada perut, yang hilang sendiri setelah melahirkan.

Perlu diperhatikan bahawa ketika ruam muncul, terutama untuk ruam pada perut pada bayi, anda harus segera berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat. Bagaimanapun, hanya pakar yang dapat mengenali tanda-tanda penyakit pada ruam. Walaupun ternyata ruam hanya panas berdarah, yang berlaku pada hampir setiap bayi kedua, lebih baik mengeluarkan penyakit yang lebih serius dengan bantuan pakar pediatrik.

Ruam di bahagian belakang dan dada

Ruam di dada, punggung, bahu, dan lengan bawah adalah perkara biasa pada kebanyakan penyakit yang disebabkan oleh jangkitan atau virus. Masalahnya ialah, pada mulanya melokalisasi di satu kawasan tertentu, ruam cepat merebak ke seluruh badan, termasuk di permukaan belakang.

Pada kanak-kanak atau orang dewasa, ruam di bahagian belakang atau dada juga boleh muncul sebagai tindak balas terhadap intoleransi individu terhadap makanan, kosmetik atau ubat apa pun..

Sebagai tambahan, ruam boleh terbentuk setelah berinteraksi dengan haiwan peliharaan atau setelah berjalan di taman di mana, misalnya, poplar tumbuh atau beberapa bunga mekar, serbuk sari adalah alergen yang kuat.

Jerawat juga mempengaruhi kawasan belakang. Masalah jerawat dan jerawat di badan dan wajah paling sering dihadapi oleh remaja kerana "ledakan hormon", yang agak normal bagi usia remaja mereka..

Hampir semua orang dapat menghilangkan jerawat remaja, walaupun ada yang benar-benar harus berjuang untuk kulit yang bersih. Walau bagaimanapun, orang tua boleh mengalami masalah yang sama jika latar belakang hormon tidak menetap dari masa ke masa..

Ruam di leher

Foto ruam di leher

Penyebab ruam di leher pada orang dewasa, seperti pada kanak-kanak, boleh:

  • tindak balas alahan;
  • kekurangan kebersihan;
  • pakaian yang tidak sesuai (diperbuat daripada bahan sintetik) atau aksesori (contohnya, diperbuat daripada logam yang alah kepada seseorang).

Penting untuk ditegaskan bahawa sekiranya ruam di leher terasa gatal dan dengan itu menyebabkan ketidaknyamanan, maka penyebab ruam adalah:

  • pelanggaran keseimbangan hormon di dalam badan;
  • penyakit sistem endokrin;
  • penyakit saluran gastrousus (ulser, pankreatitis, kolitis);
  • penyakit berjangkit di mana ruam merangkul leher (rubella, lichen, demam merah, sitomegalovirus, papillomavirus manusia);
  • mabuk badan;
  • lesi parasit atau invasif (kudis, demam tifus, demodicosis);
  • disfungsi hati.

Harus diingat bahawa selain gatal, ruam kulit pada kes di atas disertai dengan gejala lain, misalnya, peningkatan suhu badan dan tanda-tanda ciri lain untuk ARVI (menggigil, kelemahan umum, kepekaan, dan lain-lain), kadang-kadang pesakit mengalami sensasi yang menyakitkan ketika berdebar atau hiperemia. Di samping itu, ruam menyebar dengan cukup cepat ke seluruh badan.

Ruam pada wajah

Ruam pada wajah kanak-kanak atau orang dewasa boleh disebabkan oleh:

  • kerosakan beberapa organ, contohnya, sistem kardiovaskular atau endokrin, buah pinggang, usus atau hati;
  • perubahan hormon yang mencetuskan perkembangan keadaan kulit seperti jerawat, jerawat atau jerawat remaja. Ruam jenis ini dilokalisasikan, sebagai peraturan, di kawasan muka dengan kulit yang paling berminyak, iaitu. di dahi, dagu dan hidung;

Ramai ibu bapa sering mengajukan soalan: "Pipi merah pada anak - apa itu, norma atau gejala penyakit?" Sebagai permulaan, kita perhatikan bahawa kemerahan boleh disebabkan oleh faktor-faktor yang sama sekali tidak berbahaya, misalnya, berjalan di luar dalam cuaca sejuk atau fakta bahawa bayi berbaring di satu pipi semasa tidur..

Tidak jarang pipi menjadi merah kerana panas ketika suhu badan meningkat semasa tumbuh gigi. Namun, jika anak itu memerah bukan sahaja pada wajah, tetapi juga terdapat ruam pada bahagian badan yang lain, maka anda harus berjumpa doktor, kerana dalam kes ini terdapat kemungkinan reaksi alergi atau diatesis yang tinggi.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai jerawat di badan, bukan hanya di wajah, maka ini adalah isyarat untuk tindakan segera, terutama apabila ruam disertai dengan gatal yang teruk. Apabila kanak-kanak gatal, alasannya mungkin berbeza, misalnya alergi atau penyakit berjangkit, yang, pertama, memerlukan rawatan segera, dan kedua, berjangkit dan boleh membahayakan semua anggota keluarga.

Ruam kulit alahan

Intoleransi atau alahan individu dianggap sebagai salah satu penyebab utama ruam kulit gatal. Para penyelidik percaya bahawa alahan adalah "momok" moden umat manusia. Oleh kerana setiap tahun semakin banyak orang, dan terutama kanak-kanak, mengalami proses imunopatologi ini, di mana terdapat reaksi hipersensitif sistem kekebalan tubuh terhadap kesan beberapa alergen.

Foto ruam kulit alahan

Ruam alergi adalah reaksi utama badan terhadap perengsa. Ia boleh dilokalisasikan ke pelbagai bahagian badan, tetapi paling kerap muncul di perut, muka atau leher, dan juga pada anggota badan. Sebagai tambahan kepada ruam alergi itu sendiri, kanak-kanak dan orang dewasa mungkin mempunyai gejala lain, seperti hidung berair dan kesesakan hidung, batuk, mata kasar, serangan asma dan bronkospasme, sakit kepala dan pendengaran.

Dalam kes yang sukar, seseorang boleh mengalami sindrom koronari akut (angina pectoris dan infark miokard), serta anafilaksis. Keadaan ini sangat berbahaya bagi manusia dan, menurut statistik, dalam 20% kes berakhir dengan kematian. Sebagai peraturan, kejutan anafilaksis adalah ciri intoleransi individu terhadap jenis ubat tertentu..

Alergi badan boleh nyata seperti gatal-gatal, eksim (bintik alergi), dan dermatitis kontak. Untuk rawatan ruam kulit alergi pada orang dewasa dan kanak-kanak, penting untuk menentukan jenis alergen yang bertindak balas oleh badan dengan begitu mendadak. Antara penyebab reaksi alahan yang paling biasa adalah:

  • habuk rumah dan tungau debu yang tinggal di dalamnya;
  • debunga tumbuhan;
  • produk makanan (madu, kacang, makanan laut, produk tenusu, buah sitrus, bijirin dan kekacang, telur, biji wijen);
  • protein yang terdapat dalam beberapa vaksin dan derma darah;
  • ubat-ubatan yang mengandungi anestetik, penisilin, salisilat, sulfonamida dan sebilangan sebatian lain;
  • gigitan serangga, biasanya tawon atau lebah;
  • haiwan atau serangga (rambut anjing atau kucing, kutu dan lipas);
  • kosmetik dan kosmetik hiasan.

Rawatan ruam alergi pada tubuh pada orang dewasa, seperti pada anak, bermula dengan diagnosis, yang terdiri dalam menjalankan ujian "kulit". Dalam prosedur ini, sebilangan kecil alergen yang berbeza digunakan untuk mengenal pasti penyebab alergi, yang diberikan secara intradermal, iaitu. di bawah kulit seseorang.

Seperti apa alergi pada kaki kanak-kanak?

Sekiranya, setelah 30 minit atau lebih awal, pesakit mempunyai reaksi terhadap ujian tertentu pada kulit, maka dapat disimpulkan bahawa ketika berinteraksi dengan alergen tertentu, seseorang akan mengalami gejala intoleransi individu.

Penting untuk ditegaskan bahawa alahan tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Malangnya, pada masa ini terdapat ubat-ubatan yang dapat mengurangkan gejala intoleransi individu, tetapi tidak ada ubat-ubatan yang dapat membantu menyembuhkan seseorang alergi sekali dan untuk semua..

Penghidap alergi harus mengelakkan alergen sepanjang hayatnya untuk mengelakkan rasa tidak enak. Walau bagaimanapun, jika terdapat gejala alergi, maka dalam kes ini anda perlu mempunyai antihistamin, yang akan membantu mengurangkan keparahan gejala hipersensitiviti dan akan "membeli" masa jika seseorang memerlukan rawatan perubatan.

Penyakit kulit pada kanak-kanak, gambar dan keterangan

Setelah menjelaskan perkara umum, anda boleh mempertimbangkan penyakit tertentu di mana ruam pelbagai jenis muncul di badan anak. Jadi, sebagai permulaan, mari buat satu senarai penyakit yang paling meluas yang dicirikan oleh ruam:

  • campak;
  • dorongan;
  • felinosis;
  • rubela;
  • sepsis meningokokus;
  • demam scarlet;
  • herpes;
  • cacar air;
  • mononukleosis berjangkit;
  • exanthema tiba-tiba;
  • stomatitis enteroviral vesikular;
  • eritema berjangkit;
  • eritema toksik;
  • yersiniosis;
  • pseudotuberculosis;
  • ruam lampin;
  • haba berduri;
  • dermatitis lampin;
  • jerawat pada bayi baru lahir;
  • vesikulopustulosis;
  • moluskum berjangkit;
  • alahan;
  • dermatitis atopik;
  • kudis;
  • exanthema berjangkit;
  • gangguan sistem peredaran darah dan vaskular;
  • gigitan serangga (kutu, kutu, tawon, lebah, nyamuk, lalat).

Penyakit kulit kanak-kanak yang berjangkit

Harus diingat bahawa dalam perubatan terdapat senarai bersyarat dari enam penyakit berjangkit yang paling biasa terjadi pada kanak-kanak dan disertai dengan ruam. Antaranya demam campak, demam merah, rubela, cacar air, jangkitan dan eritema. Selain itu, penyakit seperti mononukleosis berjangkit, meningokokus dan impetigo juga sering terjadi..

Penyakit inilah yang akan dibincangkan di bawah. Kami akan melihat dengan lebih dekat gejala penyakit ini, memberi penerangan ringkas dan memaparkan gambar ruam, yang disertakan dengan penjelasan. Sudah tentu, ini hanya rujukan, kerana pakar pediatrik harus terlibat dalam merawat anak. Walau bagaimanapun, akan berguna bagi semua ibu bapa tanpa kecuali mengetahui sekurang-kurangnya sedikit maklumat mengenai penyakit berjangkit kanak-kanak yang paling biasa..

Ini adalah penyakit berjangkit, agen penyebabnya adalah virus RNA yang tergolong dalam kumpulan paramyxovirus, yang juga termasuk, misalnya, gondong (gondong) dan parainfluenza. Penyakit ini sangat mudah dijangkiti. Ini bermaksud bahawa dalam sebilangan besar kes, seseorang masih tidak dapat menghindari penyakit ini dan lambat laun akan jatuh sakit akibat campak..

Exanthema virus campak, foto

Penyakit ini disebarkan oleh titisan udara, sumber jangkitan adalah orang yang sakit, iaitu pembawa virus. Pesakit dianggap tidak berjangkit hanya dari hari kelima ruam..

Kumpulan risiko adalah kanak-kanak berumur dua hingga lima tahun. Penting untuk diperhatikan bahawa bayi yang baru lahir secara praktikal tidak mudah diserang penyakit ini, tidak seperti anak-anak berusia 2 tahun, kerana badan mereka mempunyai kekebalan semula jadi yang ditularkan dari ibu.

Setelah penyakit yang dipindahkan, imuniti yang cukup stabil terhadap virus terbentuk, yang, sebagai peraturan, tidak termasuk jangkitan semula. Namun, tidak jarang orang yang pernah demam campak jatuh sakit lagi. Orang dewasa bertolak ansur dengan campak lebih teruk daripada kanak-kanak kecil dan selalunya penyakit ini berlanjutan dengan berlakunya komplikasi. Cara utama dan paling berkesan untuk mencegah dan mengawal penyakit ini adalah vaksinasi..

Walaupun orang yang diberi vaksin juga boleh mendapat campak, penyakit ini akan menjadi lebih ringan. Tempoh inkubasi penyakit ini adalah 8-14 hari. Perlu diperhatikan bahawa tidak ada ubat tunggal untuk rawatan penyakit ini. Doktor menggunakan rawatan simptomatik, iaitu ubat-ubatan tertentu digunakan untuk pelbagai gejala penyakit. Campak boleh menyebabkan komplikasi dalam bentuk croup, laringitis, otitis media, radang paru-paru, ensefalitis, limfadenitis, dan hepatitis.

Gejala campak mengikut urutan kejadiannya:

  • lonjakan suhu yang tajam (38-40 C);
  • batuk kering;
  • kepekaan foto;
  • hidung berair dan bersin;
  • sakit kepala;
  • konjungtivitis;
  • campak enanthem;
  • exanthema campak.

Salah satu tanda utama penyakit ini adalah exanthema virus campak pada kanak-kanak dan orang dewasa, serta enanthema. Istilah pertama dalam perubatan disebut ruam pada kulit, dan yang kedua adalah ruam pada membran mukus. Puncak penyakit jatuh hanya pada kemunculan ruam, yang pada awalnya mempengaruhi selaput lendir di mulut (bintik-bintik merah pada lelangit lembut dan keras dan bintik keputihan pada membran mukus pipi dengan sempadan merah).

Kemudian ruam makulopapular kelihatan di sepanjang garis rambut di kepala dan di belakang telinga. Selepas sehari, bintik-bintik merah kecil muncul di wajah dan secara beransur-ansur menutupi seluruh tubuh seseorang dengan campak.

Urutan ruam dengan campak adalah seperti berikut:

  • hari pertama: selaput lendir rongga mulut, serta kawasan kepala dan belakang telinga;
  • hari kedua: muka;
  • hari ketiga: batang;
  • hari keempat: anggota badan.

Dalam proses penyembuhan ruam campak, bintik-bintik usia tetap ada, yang, dengan cara itu, hilang sendiri setelah beberapa waktu. Dengan penyakit ini, mungkin ada gatal ringan..

demam scarlet

Penyakit yang disebabkan oleh kesan berbahaya pada tubuh manusia bakteria gram positif Streptococcus pyogenes (kumpulan A streptococci). Pembawa penyakit ini boleh menjadi orang yang menderita demam merah, faringitis streptokokus atau sakit tekak.

Di samping itu, anda boleh dijangkiti oleh seseorang yang baru-baru ini sakit sendiri, tetapi masih ada bakteria berbahaya di dalam badan yang disebarkan oleh titisan udara.

Yang paling menarik, anda dapat menghidap demam berdarah walaupun dari orang yang benar-benar sihat, pada selaput lendir nasofaring yang mana streptokokus kumpulan A. disemai. Dalam perubatan, fenomena ini disebut "pembawa yang sihat".

Menurut statistik, kira-kira 15% populasi dunia dapat dinilai dengan selamat sebagai pembawa streptokokus yang sihat A. Dalam rawatan demam scarlet, antibiotik digunakan untuk membunuh bakteria streptokokus. Dalam kes yang sangat teruk, pesakit diberi terapi infus untuk mengurangkan keparahan gejala keracunan umum.

Perlu ditekankan bahawa penyakit ini sering dikelirukan dengan sakit tekak bernanah, yang benar-benar ada, walaupun hanya sebagai salah satu gejala demam merah. Situasi yang salah didiagnosis boleh membawa maut dalam beberapa kes. Oleh kerana kes septik demam scarlet yang teruk disertai dengan lesi fokus teruk bakteria streptokokus di seluruh badan.

Demam scarlet lebih kerap berlaku pada kanak-kanak, tetapi orang dewasa mudah dijangkiti. Adalah dipercayai bahawa orang yang telah menderita penyakit ini mendapat kekebalan seumur hidup. Namun, dalam praktik perubatan, terdapat banyak kes jangkitan semula. Tempoh pengeraman berlangsung rata-rata sekitar 2-3 hari.

Mikroba mula membiak pada amandel yang terletak di rongga nasofaring dan rongga mulut seseorang, dan apabila mereka memasuki darah, mereka mempengaruhi organ dalaman. Keracunan umum badan dianggap sebagai tanda pertama penyakit ini. Seseorang mungkin mengalami demam, sakit kepala yang teruk, kelemahan umum, mual atau muntah, dan tanda-tanda lain yang menjadi ciri jangkitan bakteria.

Ruam muncul pada hari kedua atau ketiga semasa penyakit ini. Tidak lama kemudian, anda akan melihat ruam di lidah, yang disebut "lidah merah". Penyakit ini hampir selalu berlaku bersama dengan tonsilitis akut (tonsilitis). Ruam dengan penyakit ini serupa dengan bintik-bintik merah muda kecil atau jerawat berukuran satu hingga dua milimeter. Ruam kasar apabila disentuh.

Pada mulanya, ruam muncul di leher dan wajah, biasanya di pipi. Pada orang dewasa di pipi, penyebab ruam bukan sahaja demam merah, tetapi juga penyakit lain. Namun, dengan penyakit ini, disebabkan oleh banyaknya jerawat, pipi dicat dengan warna merah, sementara segitiga nasolabial tetap pucat..

Sebagai tambahan kepada wajah, ruam dengan demam scarlet dilokalisasikan terutamanya di kawasan selangkangan, di bahagian bawah perut, di bahagian belakang, di lipatan punggung, serta di sisi batang dan di selekoh anggota badan (di ketiak, di bawah lutut, di siku). Pada lidah, luka muncul kira-kira 2-4 hari dari permulaan fasa akut penyakit ini. Sekiranya anda menekan ruam, maka ia akan menjadi tidak berwarna, iaitu nampaknya hilang.

Biasanya ruam dengan demam merah hilang tanpa jejak dalam seminggu. Namun, setelah tujuh hari yang sama, pengelupasan muncul di tempat ruam. Pada kulit kaki dan lengan, lapisan atas dermis keluar dalam piring, dan pengelupasan halus diperhatikan pada batang dan muka. Kerana lokalisasi ruam dengan demam merah, nampaknya bintik-bintik merah besar muncul di pipi bayi atau orang dewasa.

Benar, tidak ada kes terpencil ketika penyakit itu berlanjutan tanpa munculnya ruam pada kulit. Penting untuk diperhatikan bahawa, sebagai peraturan, tidak ada ruam dalam bentuk penyakit yang teruk: septik, demam berdarah yang hilang atau beracun. Dalam bentuk penyakit yang disebutkan di atas, gejala lain muncul, contohnya, jantung yang disebut "scarlet" (peningkatan saiz organ yang ketara) dengan bentuk toksik atau banyak lesi tisu penghubung dan organ dalaman dengan demam septik scarlet.

Rubella

Penyakit virus, tempoh pengeraman yang boleh berlangsung dari 15 hingga 24 hari. Ia disebarkan dari orang yang dijangkiti oleh titisan udara. Dalam sebilangan besar kes, penyakit ini menyerang kanak-kanak. Lebih-lebih lagi, kemungkinan dijangkiti pada masa bayi biasanya tidak dapat dilupakan, tidak seperti kanak-kanak berusia 2-4 tahun. Masalahnya adalah bahawa bayi yang baru lahir dari ibu (jika dia mempunyai penyakit ini pada waktunya) mendapat imuniti semula jadi.

Para saintis mengklasifikasikan rubella sebagai penyakit, setelah pulih dari mana tubuh manusia menerima imuniti yang stabil. Walaupun penyakit ini lebih kerap berlaku pada kanak-kanak, orang dewasa juga dapat mengidapnya..

Rubella sangat berbahaya bagi wanita semasa mengandung. Masalahnya adalah bahawa jangkitan dapat menular ke janin dan memprovokasi perkembangan malformasi yang paling kompleks (kehilangan pendengaran, kerosakan pada kulit, otak atau mata).

Di samping itu, walaupun selepas kelahiran, anak terus sakit (rubella kongenital) dan dianggap sebagai pembawa penyakit. Tidak ada ubat khusus untuk rawatan rubela, seperti pada campak, pada masa ini..

Doktor menggunakan rawatan simptomatik yang disebut, iaitu melegakan keadaan pesakit semasa badan melawan virus. Pengendalian rubela yang paling berkesan adalah vaksinasi. Tempoh inkubasi untuk rubella tidak dapat dilihat oleh manusia.

Namun, setelah selesai, gejala seperti:

  • sedikit peningkatan suhu badan;
  • faringitis;
  • sakit kepala;
  • konjungtivitis;
  • adenopati (kelenjar getah bening di leher);
  • letusan makula.

Dengan rubella, ruam kecil dan tambal sulam pada mulanya muncul di wajah, yang cepat merebak ke seluruh badan dan mendominasi di punggung, punggung bawah, dan selekoh lengan dan kaki. Ini biasanya berlaku dalam masa 48 jam selepas bermulanya fasa akut penyakit ini. Ruam pada kanak-kanak dengan rubella pada mulanya kelihatan seperti ruam campak. Kemudian boleh menyerupai ruam dengan demam merah..

Kesamaan kedua-dua gejala utama itu sendiri dan ruam dengan demam campak, demam merah dan rubela dapat menyesatkan orang tua, yang akan mempengaruhi rawatan. Oleh itu, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan, terutamanya jika ruam muncul di wajah bayi berusia sebulan. Bagaimanapun, hanya seorang doktor yang dapat mendiagnosis dengan betul, "mengira" penyebab sebenar ruam.

Rata-rata, ruam kulit hilang pada hari keempat setelah penampilan, tidak meninggalkan pengelupasan atau pigmentasi. Ruam rubella mungkin agak gatal. Terdapat juga kes apabila penyakit itu berlanjutan tanpa munculnya gejala utama - ruam.

Cacar air

Cacar air (lebih terkenal di kalangan masyarakat umum sebagai cacar air) adalah penyakit virus yang disebarkan oleh titisan udara melalui hubungan langsung dengan orang yang dijangkiti. Penyakit ini dicirikan oleh keadaan demam, serta adanya ruam papulovesicular, yang biasanya dilokalisasi di semua bahagian tubuh..

Perlu diperhatikan bahawa virus Varicella Zoster (varicella-zoste), yang menyebabkan cacar air, sebagai peraturan, pada masa kanak-kanak pada orang dewasa memprovokasi perkembangan penyakit yang sama serius - herpes zoster atau herpes zoster.

Kumpulan risiko untuk cacar air adalah kanak-kanak berumur dari enam bulan hingga tujuh tahun. Tempoh inkubasi cacar air biasanya tidak melebihi tiga minggu, menurut statistik, rata-rata, setelah 14 hari, penyakit ini memasuki fasa akut.

Pertama, orang yang sakit mengalami keadaan demam, dan setelah maksimum dua hari, ruam muncul. Adalah dipercayai bahawa kanak-kanak bertoleransi terhadap gejala penyakit ini jauh lebih baik daripada orang dewasa.

Ini disebabkan, pertama sekali, pada kenyataan bahawa pada orang dewasa dalam sebilangan besar kes penyakit ini berlanjutan dalam bentuk yang rumit. Biasanya, tempoh keadaan demam berlangsung tidak lebih dari lima hari, dan dalam kes-kes yang sangat serius, ia boleh mencapai sepuluh hari. Ruam biasanya sembuh dalam 6-7 hari.

Dalam kebanyakan kes, cacar air hilang tanpa komplikasi. Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian, apabila penyakit yang diberikan lebih parah (bentuk gangren, bulous atau hemorrhagic), maka komplikasi dalam bentuk limfadenitis, ensefalitis, pyoderma atau miokardium tidak dapat dielakkan..

Oleh kerana tidak ada ubat tunggal untuk memerangi cacar air, penyakit ini dapat diatasi secara simptomatik, iaitu mengurangkan keadaan pesakit semasa tubuhnya melawan virus. Sekiranya keadaan demam, pesakit ditunjukkan rehat di tempat tidur, jika ada gatal yang teruk, maka ia akan lega dengan bantuan antihistamin.

Untuk penyembuhan ruam yang lebih cepat, mereka dapat dirawat dengan larutan Castellani, hijau cemerlang ("cemerlang hijau"), atau menggunakan sinaran ultraviolet, yang "mengeringkan" ruam dan mempercepat pembentukan kerak. Pada masa ini terdapat vaksin yang membantu mengembangkan imuniti anda sendiri terhadap penyakit ini..

Dengan cacar air, ruam lepuh berair pada mulanya muncul dalam bentuk roseola. Dalam beberapa jam setelah munculnya ruam, mereka mengubah penampilannya dan berubah menjadi papula, beberapa di antaranya akan berkembang menjadi vesikel yang dikelilingi oleh corolla hiperemia. Pada hari ketiga, ruam mengering dan kerak merah gelap terbentuk di permukaannya, yang hilang dengan sendirinya pada minggu kedua atau ketiga penyakit ini.

Perlu diperhatikan bahawa dengan cacar air, sifat ruam bersifat polimorfik, kerana kedua-dua ruam dalam bentuk bintik-bintik dan vesikel, papula dan unsur sekunder dapat dilihat pada kawasan yang sama pada kulit, iaitu. kerak bumi. Dengan penyakit ini, enanthema boleh muncul pada membran mukus dalam bentuk gelembung, yang berubah menjadi bisul dan sembuh dalam beberapa hari.

Ruam disertai dengan gatal yang teruk. Sekiranya ruam tidak disisir, ia akan hilang tanpa jejak. tidak mempengaruhi lapisan pertumbuhan dermis. Walau bagaimanapun, jika lapisan ini rosak (kerana pelanggaran integriti permukaan kulit yang berterusan) kerana gatal-gatal yang teruk, parut atropik mungkin kekal di tempat ruam.

Eritema berjangkit

Kejadian penyakit ini menimbulkan kesan buruk dari parvovirus B19 pada tubuh manusia. Erythema ditularkan oleh titisan udara, selain itu, risiko dijangkiti penyakit ini sangat besar dengan pemindahan organ dari penderma yang dijangkiti atau dengan pemindahan darah.

Harus diingat bahawa eritema berjangkit tergolong dalam kumpulan penyakit yang kurang dipelajari. Dipercayai bahawa ia sangat ditoleransi oleh orang yang terdedah kepada alahan..

Selain itu, eritema sering terjadi apabila terdapat penyakit seperti tuberkulosis, rematik, atau tularemia. Terdapat beberapa bentuk utama penyakit ini:

  • exanthema secara tiba-tiba, roseola kanak-kanak atau penyakit "keenam" dianggap sebagai bentuk eritema paling ringan yang disebabkan oleh virus herpes simplex;
  • eritema Chamer, penyakit di mana, selain ruam pada wajah, dicirikan oleh pembengkakan sendi;
  • Rosenberg eritema dicirikan oleh permulaan akut dengan demam dan gejala keracunan umum badan, seperti virus influenza, misalnya. Dengan bentuk penyakit ini, ruam makulopapular yang banyak muncul, terutamanya di bahagian hujung kaki (permukaan ekstensor lengan dan kaki), di punggung, dan juga di kawasan sendi besar;
  • eritema nodosum adalah sejenis penyakit yang menyertai tuberkulosis atau rematik, ruam dengannya dilokalisasikan pada lengan bawah, pada kaki, lebih jarang pada kaki dan paha;
  • eritema eksudatif disertai dengan penampilan papula, bintik-bintik, serta ruam yang melepuh dengan cecair jernih di dalam anggota badan dan batang badan. Selepas ruam hilang, lecet muncul di tempat mereka, dan kemudian kerak. Dengan eritema eksudatif yang rumit (sindrom Stevens-Johnson), selain ruam kulit pada alat kelamin dan di dubur, pada nasofaring, mulut dan lidah, ulser erosif berkembang.

Tempoh inkubasi untuk eritema berjangkit boleh berlangsung hingga dua minggu. Gejala pertama keracunan umum badan muncul. Orang yang sakit mungkin mengadu batuk, cirit-birit, sakit kepala dan loya, serta hidung berair dan sakit tekak. Biasanya, suhu badan meningkat dan mungkin ada demam.

Perlu diperhatikan bahawa keadaan ini dapat bertahan cukup lama, kerana tempoh inkubasi eritema berjangkit dapat mencapai beberapa minggu. Oleh itu, penyakit ini sering dikelirukan dengan jangkitan virus virus pernafasan akut atau selsema. Apabila kaedah rawatan konvensional tidak membawa kelegaan yang diinginkan, dan, lebih-lebih lagi, ruam muncul di badan, ini menunjukkan perkembangan penyakit yang sama sekali berbeza daripada penyakit virus pernafasan akut.

Lebih baik bertanya kepada doktor anda mengenai bagaimana merawat eritema virus. Walaupun diketahui bahawa tidak ada ubat khusus untuk penyakit ini. Pakar menggunakan rawatan simptomatik. Pada mulanya, dengan eritema berjangkit, ruam dilokalisasikan di wajah, iaitu di pipi dan menyerupai bentuk kupu-kupu. Selepas maksimum lima hari, ruam akan menutupi permukaan lengan, kaki, seluruh batang tubuh dan punggung.

Biasanya, ruam tidak terbentuk di tangan dan kaki. Pada mulanya, nodul dan bintik merah yang terpisah terbentuk pada kulit, yang secara beransur-ansur bergabung antara satu sama lain. Lama kelamaan, ruam menjadi lebih bulat, dengan pusat yang lebih ringan dan tepi yang jelas.

Mononukleosis berjangkit (virus Epstein-Barr)

Penyakit ini tergolong dalam kumpulan penyakit virus akut, yang antara lain dicirikan oleh perubahan komposisi darah dan kerosakan pada kelenjar getah bening limpa dan hati. Anda boleh dijangkiti mononukleosis dari orang yang sakit, dan juga dari apa yang disebut pembawa virus, iaitu seseorang di dalam tubuhnya virus itu "tidak aktif", tetapi dia sendiri belum sakit.

Foto ruam dengan mononukleosis

Mual ini sering disebut sebagai penyakit ciuman. Ini menunjukkan penyebaran mononukleosis - melalui udara.

Selalunya, virus ini disebarkan melalui air liur dengan mencium atau berkongsi tempat tidur, pinggan mangkuk atau barang-barang kebersihan diri dengan orang yang dijangkiti.

Biasanya kanak-kanak dan orang muda mempunyai mononukleosis.

Membezakan antara bentuk malaise akut dan kronik. Untuk mendiagnosis mononukleosis, ujian darah digunakan, di mana terdapat antibodi terhadap virus atau sel mononuklear atipikal.

Sebagai peraturan, tempoh inkubasi penyakit tidak melebihi 21 hari, rata-rata, tanda-tanda mononukleosis pertama muncul dalam seminggu setelah jangkitan.

Gejala utama virus termasuk:

  • kelemahan umum badan;
  • migrain;
  • pening;
  • sakit kepala;
  • bronkitis;
  • trakeitis catarrhal;
  • sakit otot;
  • peningkatan suhu badan;
  • angina;
  • keradangan kelenjar getah bening;
  • peningkatan saiz limpa dan hati;
  • ruam kulit (contohnya, herpes simplex).

Ruam dengan mononukleosis biasanya muncul dengan tanda-tanda pertama penyakit dan kelihatan seperti bintik-bintik merah kecil. Dalam beberapa kes, selain bintik-bintik pada kulit, ruam mawar mungkin terdapat. Dengan mononukleosis, ruam biasanya tidak gatal. Setelah sembuh, ruam hilang tanpa jejak. Sebagai tambahan kepada ruam kulit dengan mononukleosis berjangkit, bintik-bintik putih mungkin muncul di laring..

Jangkitan meningokokus

Penyakit meningokokus adalah penyakit yang disebabkan oleh kesan berbahaya bakteria meningokokus pada tubuh manusia. Penyakit ini boleh menjadi tidak simptomatik, dan dapat dinyatakan dalam nasofaringitis (keradangan membran mukus nasofaring) atau meningitis purulen. Selain itu, ada bahaya kerusakan pada pelbagai organ dalaman akibat meningokokus atau meningoencephalitis.

Foto ruam dengan meningitis

Ejen penyebab penyakit ini adalah meningokokus gram negatif spesies Neisseria meningitides, yang disebarkan oleh titisan udara dari orang yang dijangkiti.

Jangkitan merebak melalui selaput lendir saluran pernafasan atas. Ini bermaksud bahawa seseorang hanya menyedut meningokokus melalui hidung dan secara automatik menjadi pembawa penyakit..

Perlu diperhatikan bahawa dengan tahap perlindungan imun yang tinggi, tidak ada perubahan yang dapat terjadi, tubuh itu sendiri akan mengalahkan jangkitan. Walau bagaimanapun, kanak-kanak kecil, yang sistem kekebalannya, serta seluruh tubuh masih terlalu lemah atau orang tua, mungkin segera merasakan tanda-tanda nasofaringitis.

Sekiranya bakteria meningokokus memasuki aliran darah, maka akibat penyakit yang lebih teruk tidak dapat dielakkan. Dalam kes sedemikian, sepsis meningokokus boleh berkembang. Selain itu, bakteria dibawa melalui aliran darah dan memasuki ginjal dan kelenjar adrenal, serta menjangkiti paru-paru dan kulit. Meningococcus, tanpa rawatan yang sesuai, dapat melintasi penghalang darah-otak dan menghancurkan otak.

Gejala bentuk meningokokus ini sebagai nasofaringitis serupa dengan permulaan ARVI. Seseorang yang sakit mengalami kenaikan suhu badan yang tajam, dia menderita sakit kepala yang teruk, sakit tekak, hidung tersumbat, dan rasa sakit juga ada ketika menelan. Terhadap latar belakang keracunan umum, hiperemia muncul di faring.

Sepsis meningokokus bermula dengan lonjakan suhu yang mendadak hingga 41 C. Pada masa yang sama, seseorang berasa sangat teruk, gejala mabuk badan umum diperhatikan. Kanak-kanak kecil boleh muntah, dan bayi mengalami sawan. Ruam roseolous-papular atau roseolous muncul pada hari kedua.

Apabila ditekan, ruam hilang. Selepas beberapa jam, unsur ruam berdarah (merah kehitaman-kebiruan) muncul, menjulang di atas permukaan kulit. Ruam dilokalisasi di punggung, paha, juga pada kaki dan tumit. Sekiranya ruam muncul pada jam pertama penyakit ini bukan di bahagian bawah, tetapi di bahagian atas badan dan muka, maka ini menandakan kemungkinan prognosis penyakit yang tidak baik (penyakit gangren aurikel, jari, tangan).

Dengan bentuk sepsis meningokokus fulminan atau hyprotoxic, dengan latar belakang perkembangan pesat penyakit ini, muncul ruam hemoragik, yang bergabung tepat di depan mata kita menjadi formasi besar yang menyerupai bintik-bintik kadaver. Tanpa rawatan pembedahan, bentuk penyakit ini membawa kepada kejutan toksik berjangkit, yang tidak sesuai dengan kehidupan..

Dengan meningitis, suhu badan juga meningkat dengan mendadak, menggigil terasa. Pesakit menderita sakit kepala yang teruk, yang meningkat dengan pergerakan kepala, dia tidak bertolak ansur dengan rangsangan suara atau cahaya. Penyakit ini dicirikan oleh muntah, dan anak-anak kecil mengalami sawan. Di samping itu, anak-anak dapat mengambil postur tertentu dari "anjing polis" untuk meningitis, ketika anak berbaring di sisinya, kepalanya dilenturkan ke belakang dengan kuat, kakinya dibengkokkan, dan lengannya dibawa ke badan.

Ruam dengan meningitis (merah-ungu atau warna merah) muncul, sebagai peraturan, sudah pada hari pertama fasa akut penyakit ini. Ruam dilokalisasikan pada anggota badan, dan juga di sisi. Dipercayai bahawa semakin besar kawasan penyebaran ruam dan semakin terang warnanya, semakin serius keadaan pesakit..

Impetigo

Penyebab penyakit pustular ini adalah streptococci (hemolytic streptococcus) dan staphylococci (Staphylococcus aureus), serta gabungannya. Ejen penyebab impetigo menembusi folikel rambut, menyebabkan pembentukan ruam pustular, di mana ulser muncul.

Penyakit ini, secara umum, menyerang kanak-kanak, orang yang sering mengunjungi tempat awam, dan juga mereka yang baru-baru ini mempunyai penyakit dermatologi atau penyakit berjangkit yang teruk..

Mikroorganisma berbahaya memasuki tubuh manusia melalui mikrokrak pada kulit, serta melalui lecet dan melalui gigitan serangga. Dengan impetigo, ruam dilokalisasikan di wajah, iaitu dekat mulut, di segitiga nasolabial atau di dagu.

Bentuk penyakit berikut dibezakan:

  • streptoderma atau impetigo streptokokus, seperti lichen, di mana tompok-tompok kering muncul pada kulit dengan ruam merah atau ruam lampin;
  • impetigo berbentuk cincin mempengaruhi kaki, tangan, dan kaki;
  • impetigo bulosa, di mana gelembung cecair muncul di kulit (dengan jejak darah);
  • ostiofolliculitis adalah sejenis penyakit yang disebabkan oleh Staphylococcus aureus, ruam dengan impetigo seperti ini disetempat di paha, leher, lengan bawah dan muka;
  • impitigo celah adalah penyakit di mana retakan linier dapat terbentuk di sudut mulut, di sayap hidung, dan juga pada celah mata;
  • jenis impetigo herpetiform dicirikan oleh adanya ruam di ketiak, di bawah payudara, serta di kawasan selangkangan.

Rawatan untuk impetigo bergantung terutamanya pada jenis penyakit. Sekiranya penyakit itu disebabkan oleh bakteria berbahaya, maka antibiotik diresepkan. Orang yang sakit mesti mempunyai produk kebersihan diri agar tidak menjangkiti orang lain. Ruam boleh dirawat dengan salap hijau atau biomycin.

Penting untuk diingat bahawa kehadiran ruam pada badan seseorang, dan terutama untuk kanak-kanak, adalah alasan untuk berjumpa doktor. Sekiranya ruam menutupi seluruh permukaan badan dalam beberapa jam, disertai dengan keadaan demam, dan suhu meningkat di atas 39 C, sementara terdapat gejala seperti sakit kepala yang teruk, muntah dan kekeliruan, sesak nafas, bengkak, anda harus segera menghubungi ambulans pembantu Perubatan.

Untuk mengelakkan komplikasi yang lebih serius, jangan mencederakan kawasan badan dengan ruam, seperti membuka lepuh atau menggaru ruam. Seperti yang diperingatkan oleh banyak pakar, termasuk pakar pediatrik Dr. Komarovsky yang terkenal, anda tidak boleh mengubati diri sendiri dan lebih-lebih lagi menangguhkan panggilan doktor untuk memeriksa keberkesanan kaedah rawatan tradisional.

Pendidikan: Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vitebsk dengan ijazah dalam Pembedahan. Di universiti, dia mengetuai Majlis Persatuan Ilmiah Pelajar. Latihan lanjutan pada tahun 2010 - dalam bidang "Onkologi" dan pada tahun 2011 - dalam bidang "Mamologi, bentuk onkologi visual".

Pengalaman kerja: Bekerja di rangkaian perubatan umum selama 3 tahun sebagai pakar bedah (hospital kecemasan Vitebsk, Liozno CRH) dan sambilan sebagai ahli onkologi dan traumatologi serantau. Bekerja sebagai wakil farmasi sepanjang tahun di syarikat Rubicon.

Dia mengemukakan 3 proposal rasionalisasi dengan topik "Pengoptimuman terapi antibiotik bergantung pada komposisi spesies mikroflora", 2 karya memenangi hadiah dalam pertandingan republik-tinjauan makalah penyelidikan pelajar (1 dan 3 kategori).

Komen

Saya setuju sepenuhnya dengan Victoria. Itulah sebabnya, ketika kami mula mempunyai bintik-bintik merah di bahagian bawah, saya pergi ke doktor. Benar, dia meyakinkan saya dan mengatakan bahawa itu adalah ruam lampin kami. Dan dengan cara ini juga disyorkan untuk menggunakan pantenospray dalam rawatan. Oleh itu, saya menggunakannya beberapa kali sehari. Buih diserap dengan baik dan tidak meninggalkan sisa. Ruam lampin hilang. By the way, saya juga membeli semburan ini hanya dengan senyuman. Dan mulai tahun ini pada pembungkusan muncul tanda Made in Europe.

Terima kasih, artikel yang cukup bermaklumat.

Sudah tentu, lebih baik mengetahui punca ruam. Pada anak saya, misalnya, ketika kemerahan muncul di bahagian bawah, saya segera menoleh ke pakar pediatrik kami untuk mendapatkan bantuan, ternyata kami mengalami ruam lampin kerana lampin. Oleh itu doktor mengesyorkan memakai lampin yang lebih sedikit dan merawat ruam lampin dengan semburan panthenol. Dia menjelaskan bahawa semburan ini mengandungi dexpanthenol, dan ia sembuh dengan baik. Ruam lampin kami berlaku secara harfiah dalam beberapa hari menggunakan semburan. Hanya doktor, ketika dia memberikan ubat itu, yang pasti akan membeli dengan senyuman, kerana ini adalah ubat perubatan Eropah. Dia mengambil yang ini. Sekarang jika ruam lampin muncul, maka saya segera menggunakan semburan.