Urtikaria - penyebab dan gejala alahan, kaedah rawatan

Urtikaria alergi adalah reaksi tubuh terhadap sesuatu melalui ruam pada kulit. Alergi ini dapat dikenali dengan mudah oleh penampilannya, sangat mirip dengan akibat dari luka bakar jelatang, dari mana nama ini berasal..

Gatal-gatal adalah salah satu kerengsaan kulit yang paling popular dan boleh mempengaruhi satu daripada tiga orang di bumi. Ia bukan penyakit virus dan tidak menular dari orang ke orang atau haiwan. Kajian menunjukkan bahawa gatal-gatal adalah perkara biasa pada wanita.

  • Sebab-sebab perkembangan urtikaria alergi
    • Gejala dan tanda awal urtikaria
  • Jenis urtikaria alahan
    • Diagnosis urtikaria
  • Pencegahan patologi
    • Rawatan urtikaria alahan

Sebab-sebab perkembangan urtikaria alergi

Sebagai peraturan, hanya ada satu penyebab urtikaria. Ini adalah alergi terhadap produk atau ubat tertentu. Ringkasnya, ini adalah reaksi badan terhadap alergen..

  1. Produk. Terutama ikan, telur, pelbagai kacang, sitrus dan buah-buahan lain, coklat dan gula-gula.
  2. Bahan tambahan kimia yang baru-baru ini sangat sering digunakan dalam pengeluaran moden untuk memperbaiki penampilan produk, untuk menggantikan bahan semula jadi tertentu atau untuk meningkatkan jangka hayat.
  3. Ubat-ubatan. Antibiotik, vitamin, lateks, ubat-ubatan dan intoleransi individu lain terhadap komponennya.
  4. Hipersensitiviti terhadap debunga, bunga, tumbuh-tumbuhan, rambut haiwan, rembesan kelenjar, debu.
  5. Penyakit virus.
  6. Tekanan dan ketegangan saraf yang berterusan.
  7. Alergi terhadap suhu tinggi atau rendah, cahaya matahari, dll..
  8. Pelbagai gigitan serangga.

Ini semua adalah faktor eksogen. Tetapi perlu diingat bahawa urtikaria alergi sering terjadi dengan pelbagai penyakit sistem endokrin, tumor, penyakit sistemik kulit, lupus, gout, kolesistitis, pankreatitis, turun naik tahap hormon. Doktor memanggil penyebab ini sebagai endogen..

Gejala dan tanda awal urtikaria

  • Ruam. Ia boleh merangkumi kedua-dua bahagian tubuh tertentu dan, dalam kes yang paling sukar, seluruh kulit manusia. Kadang-kadang muncul pada pelbagai membran mukus. Didatangkan dalam pelbagai warna dan saiz.
  • Gelembung berwarna merah jambu atau merah dengan sempadan jelas terang. Mereka boleh berbeza saiz. Dari satu milimeter hingga beberapa sentimeter.
  • Gatal berterusan yang menimbulkan insomnia dan ketegangan saraf.
  • Terdapat dua jenis urtikaria alergi. Ia kronik dan akut. Urtikaria akut berlaku pada tujuh puluh lima peratus orang dengan pelbagai alahan..
  • Bengkak dan kemerahan pada kulit.
  • Haba. Berlaku hanya dalam kes-kes yang sukar dengan demam yang mempengaruhi kawasan badan yang besar.
  • Kesakitan otot tulang.
  • Kejang.
  • Pening, kelemahan umum.

Jenis urtikaria alahan

Penyakit yang tidak menyenangkan ini terdiri daripada beberapa jenis:

  • pedas;
  • kronik;
  • subakut;
  • kambuh kronik;
  • bentuk semu.

Urtikaria akut muncul pada kulit atau anggota badan seseorang dengan serta-merta dan tidak dijangka setelah memakan produk atau faktor lain. Ini berlaku dalam kira-kira lima belas hingga dua puluh minit..

Walau bagaimanapun, gatal-gatal dan lecet meningkat dengan suhu dalaman atau luaran yang tinggi. Bentuk alahan akut cepat hilang (dalam masa dua belas jam). Semua tanda alergi yang hilang akan hilang dengan pemberhentian hubungan dengan alergen atau rawatan yang tepat.

Dengan urtikaria kronik, semua gejala penyakit alergi yang tidak menyenangkan dapat terjadi pada kulit hingga dua bulan, walaupun dengan rawatan dan pencegahan. Dalam situasi yang paling sukar, urtikaria mengganggu seseorang dari tiga hingga lima tahun. Dan juga perlu diingat bahawa dengan pemulihan sepenuhnya dan hilangnya jejak alergi, pada separuh daripada kes itu mungkin muncul semula.

Kronik berulang boleh mengganggu seseorang hingga dua puluh tahun, muncul dalam gelombang. Selalunya, dengan bentuk ini, edema Quincke terbentuk..

Perbezaan dari semua bentuk lain adalah gatal-gatal yang teruk, di mana pesakit menggaru bahagian badan yang terjejas sehingga kesan darah terbentuk. Dan ini seterusnya boleh menyebabkan pelbagai penyakit berjangkit pada kulit dan saluran darah..

Bentuk semu tidak dianggap sebagai penyakit, tetapi hanya tanda bahawa beberapa jenis kerosakan telah terjadi pada tubuh manusia dan organ pencernaannya. Selalunya, bentuk ini diprovokasi oleh penyakit seperti gastritis, hepatitis, parasit, jangkitan dan keracunan..

Diagnosis urtikaria

Walaupun populariti urtikaria alergi, keadaan ini sangat sukar untuk ditentukan. Banyak diagnostik dijalankan dan pelbagai ujian dilakukan untuk mengenal pasti punca dan alergen. Ia sangat jarang berlaku, tetapi anda secara bebas dapat mengetahui asal usul urtikaria.

Untuk melakukan ini, seseorang harus memerhatikan reaksi badan dengan teliti terhadap faktor tertentu. Contohnya, alahan terhadap cahaya matahari langsung, produk atau ubat monokomponen, keadaan cuaca atau sebarang produk makanan mudah dikesan..

Ini berkaitan dengan alahan akut. Urtikaria, yang merupakan penyakit kronik, jauh lebih sukar dan memakan masa untuk dikesan. Ia berlaku dalam beberapa peringkat. Pesakit menjalani pelbagai ujian (tinja, air kencing, darah, banyak sampel organ dan darah), menjalani fluorografi dan sinar-X dada. Tindakan ini penting untuk mengenal pasti penyakit yang menimbulkan alahan..

Penting untuk diketahui bahawa, sebenarnya, urtikaria alergi yang tidak berbahaya dapat menimbulkan komplikasi yang mengancam nyawa seseorang. Contohnya, edema Quincke organik akut. Penyakit ini disertai dengan lepuh yang teruk di bibir, mata, pelbagai selaput lendir, edema tajam pada anggota badan dan alat kelamin..

Serta sesak nafas, penyumbatan saluran udara, asfiksia. Sekiranya semua tindakan segera dan berkesan diambil, maka gejala ini hilang setelah beberapa jam atau, dalam kes yang melampau, dalam sehari..

Pencegahan patologi

Fakta menarik ialah pencegahan urtikaria alahan pada manusia harus bermula di rahim. Seorang wanita yang membawa anak mesti mengikuti diet hypoallergenic khas untuk semua sembilan bulan..

Diet yang sama harus diikuti semasa menyusui. Sebaiknya menyusukan bayi anda selama mungkin. Semua tindakan ini akan mengurangkan risiko urtikaria alergi pada bayi dan memberi amaran terhadap alahan pada usia yang lebih tua..

Sebaik sahaja kanak-kanak itu membesar, dia akan mula berminat dengan semua yang mengelilinginya. Oleh itu, sebilangan besar alergen akan muncul.

Dan kemudian bayi menjumpai makanan, bahan kimia, mainan berkualiti rendah dan barang-barang lain yang menyebabkan alahan, semakin baik dan urtikaria akan mempunyai lebih sedikit peluang untuk menetap di tubuh lelaki kecil itu. Tugas utama ibu bapa pada tahap ini adalah kawalan penuh terhadap semua perkara yang dihubungi oleh anak mereka..

Orang dewasa yang terdedah kepada reaksi alergi juga harus melindungi diri mereka sendiri dan menggunakan alergen sesedikit mungkin, menggunakan produk kebersihan dan kimia yang berbahaya bagi tubuh, dan melindungi diri mereka sebisa mungkin dari apa sahaja yang boleh membahayakan kesihatan.

Disarankan untuk menyimpan buku harian makanan. Dan juga untuk pencegahan, ambil ubat anti-alergi, yang boleh dipilih dengan betul oleh doktor yang hadir.

Rawatan urtikaria alahan

Sekiranya alergen yang menyebabkan ruam dan gatal-gatal kulit diketahui dengan tepat, maka interaksi atau penggunaannya harus dibatasi. Diet makanan dan makanan ditetapkan oleh doktor.

Sekiranya terdapat beberapa penyebab penyakit atau mustahil untuk menentukannya, maka antihistamin diresepkan kepada pesakit. Ia boleh menjadi ubat klaritin, diazolin, telfast dan sejenisnya. Untuk penyakit akut atau komplikasinya, ambil ubat glukokortikoid.

Dan untuk menghilangkan rasa gatal dan mengurangkan kemerahan, pesakit perlu menggunakan pelbagai salap dan krim yang mengandungi zink. Contohnya, pes zink, tsindol. Dalam kes lanjut, Advantan atau Elok ditetapkan.

Apabila urtikaria berlaku disebabkan oleh penyakit organ atau pelbagai jangkitan, ubat-ubatan diresepkan yang secara langsung mempengaruhi sumber penyakit.

Selalunya, banyak pesakit menggunakan ubat-ubatan rakyat sebagai rawatan. Ini adalah ramuan ramuan dan tumbuhan yang membantu melegakan keadaan umum seseorang dan mengurangkan gatal-gatal, kemerahan..

Urtikaria alahan

Urtikaria alergi adalah penyakit dermatologi yang bersifat alergi, yang menampakkan dirinya sebagai gatal, kemerahan dan ruam pada kulit yang menyerupai luka bakar setelah bersentuhan dengan jelatang. Sebagai peraturan, gejala tetap tidak lebih dari satu hari, kemudian hilang sama sekali, atau muncul di tempat lain. Ruam, penyetempatan yang tidak lama berubah, bercakap mengenai etiologi penyakit yang berbeza. Terdapat bentuk urtikaria alergi akut dan kronik, penyebabnya adalah alergen atau perengsa luaran. Hanya doktor yang dapat menentukan keparahannya dan menetapkan rawatan yang betul. Seperti apa urtikaria alergi pada foto di bawah.

Ciri-ciri urtikaria alahan

Dalam bentuk akut, tindak balas badan terhadap perengsa hampir seketika - ruam muncul dalam beberapa jam. Sekiranya hubungan dengan perengsa dihentikan, ruam hilang dalam sehari, jika tidak dirawat atau dalam bentuk kronik, ia muncul di tempat lain, lepuh menjadi lebih besar. Sekiranya gejala urtikaria alergi berterusan selama lebih dari 1.5 bulan, ia dianggap sebagai tahap kronik.

Penting untuk membezakan antara bentuk alergi dan pseudo-alergi, di mana tidak ada alergi, dan ruam muncul kerana sebab lain. Jenis mekanikal pseudo-allergies termasuk urtikaria:

  • Dermographic (dermographism urtikaria) - berkembang kerana kesan mekanikal pada kulit.
  • Dingin - berlaku apabila kulit terkena udara sejuk, ketika minum air sejuk dan makanan. Apabila disejukkan, tahap platelet meningkat, kestabilan membran sel mast terganggu, yang menyebabkan kemunculan ruam.
  • Thermal - sejenis penyakit yang jarang berlaku, penyebabnya adalah degranulasi sel-sel kulit dengan peningkatan suhu badan dan persekitaran.
  • Solar (photoallergy) - berkembang apabila cahaya matahari langsung memukul kulit, sebab utamanya adalah peningkatan kepekaan terhadap sinar ultraviolet.
  • Getaran - bentuk jarang yang mempunyai semua tanda-tanda penyakit pekerjaan, didiagnosis pada mereka yang bekerja dengan alat getar. Degranulasi basofil dalam kes ini menyebabkan gegaran tisu kulit.
  • Aquagenic - berkembang apabila kulit terdedah kepada jet air sekiranya peningkatan kepekaan epidermis terhadap histamin.

Sebagai tambahan kepada tindakan mekanikal, penyakit ini dapat disebabkan oleh gangguan sistem saraf autonomi. Dalam kes ini, urtikaria kolinergik didiagnosis. Sebagai tambahan kepada gejala khas, ia disertai dengan peningkatan berpeluh dan demam. Penyakit ini boleh dipicu oleh perasaan kuat, tekanan. Urtikaria pigmentosa dianggap dekat - sebilangan besar basofil berkumpul di tisu kulit, siap diaktifkan apabila terkena perengsa. Anda boleh melihat dengan lebih dekat rupa urtikaria alahan dalam bentuk akut dan kronik pada gambar di bawah.

Gejala urtikaria alahan

Penyakit ini disertai oleh gejala khas, sehingga anda dapat dengan cepat dan tepat mendiagnosis, menetapkan rawatan dan mengesyorkan langkah pencegahan. Gejala urtikaria alergi muncul dengan sangat cepat, kadang-kadang beberapa minit selepas alergen memasuki badan atau bersentuhan dengan perengsa luaran.

Akibat edema antar sel, ruam berlaku pada kulit - lepuh, sangat mirip dengan lepuh setelah luka bakar jelatang. Mereka sering keliru dengan pustula - pertumbuhan kecil pada kulit yang dipenuhi nanah..
Lepuh urtikaria berlainan ukuran dan bentuk, hanya dilokalisasikan di tempat-tempat tertentu, atau tersebar ke seluruh badan. Mereka naik di atas permukaan kulit, dikelilingi oleh sempadan merah jambu.
Sekiranya tidak dirawat, lepuh akan bertambah besar dan bergabung antara satu sama lain. Keadaan umum bertambah buruk, suhu meningkat, kedinginan muncul, dan demam jelatang bermula.
Ruam disertai dengan gatal dan terbakar, sebab itulah pesakit (terutama kanak-kanak) menggaru kulit mereka sehingga mereka berdarah.

Sekiranya anda mengambil tindakan tepat pada waktunya, gejala penyakit akan hilang dalam beberapa jam, paling banyak dalam sehari. Cecair yang dipenuhi lepuh diserap ke dalam tisu dan ruam hilang, sementara gatal reda.

Penyebab urtikaria alahan

Penyebab perkembangan urtikaria alergi adalah pengambilan alergen atau pendedahan kepada kulit perengsa luaran. Alergen yang paling biasa terdapat di:

  • Makanan tertentu - buah-buahan, sayur-sayuran, ikan, telur, kacang, dan gula-gula.
  • Bahan tambahan makanan - pewarna, perisa, pengawet.
  • Ubat - antibiotik, vitamin, kontraseptif.
  • Udara - tepu dengan debunga, pelepasan kimia berbahaya, debu.
  • Jangkitan virus - hepatitis B, virus Epstein-Barr, dll..

Punca alergi boleh disebabkan oleh pelbagai faktor fizikal - panas, sejuk, sinaran ultraviolet, getaran, geseran, tekanan.

Urtikaria alahan pada kanak-kanak

Urtikaria alahan pada kanak-kanak paling kerap didiagnosis pada tahun pertama kehidupan. Ini disebabkan sistem pertahanan imun dan pencernaan yang tidak terbentuk sepenuhnya. Menu bayi yang baru lahir dan ibu yang menyusu harus terdiri daripada produk hypoallergenic; doktor harus memantau diet anak-anak yang terdedah kepada alergi. Kecenderungan seperti ini boleh bersifat genetik - ditularkan dari salah seorang ibu bapa. Rawatan urtikaria alergi pada kanak-kanak dikurangkan menjadi tidak termasuk kontak dengan perengsa, membersihkan badan alergen.

Diagnosis urtikaria alahan

Oleh kerana sebilangan besar jenis dan bentuk, doktor menggunakan banyak kaedah untuk mendiagnosis penyakit ini. Semasa diperiksa, ruam tanpa rasa sakit diperhatikan dalam bentuk lepuh dengan pelbagai ukuran dan bentuk, diisi dengan cecair lutsinar dan menonjol di atas permukaan kulit. Bergantung pada jenis penyakit, ruam dilokalisasikan di bahagian tubuh yang berlainan, hilang setelah beberapa jam, atau kekal selama beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun. Dalam bentuk akut, urtikaria alergi disahkan oleh peningkatan jumlah imunoglobulin E, untuk ini ujian darah klinikal ditetapkan. Untuk menentukan sumber alergi, doktor akan memerintahkan ujian alergi. Mereka membolehkan anda menetapkan rawatan yang tepat dan menyesuaikan diet..

Sekiranya ruam hilang dalam sehari atau kurang, pesakit mengikuti diet hypoallergenic dan cadangan doktor, ahli dermatologi menghantar janji dengan ahli endokrinologi untuk memeriksa kelenjar getah bening, menetapkan ujian air kencing, ujian darah klinikal dan biokimia. Diagnosis serupa juga diperlukan sekiranya pesakit mengadu demam. Pemeriksaan yang komprehensif membolehkan anda memilih rejimen rawatan yang berkesan, menentukan punca penyakit, dan mengenal pasti bentuk alahan semu. Beberapa penyakit berjangkit juga boleh menyebabkan gejala ini..

Untuk mendiagnosis jenis urtikaria pseudoalergik tertentu, digunakan kaedah mempengaruhi kulit faktor yang memprovokasi. Doktor menggunakan lampu ultraviolet, ais, dermograf, dan alat dan alat lain. Hasil kajian sedemikian dinilai berdasarkan keparahan gejala setelah beberapa minit atau jam, maksimum - setelah dua hari. Hasil ujian positif - ruam dan gatal-gatal di kawasan yang terdedah pada kulit.

Rawatan urtikaria alahan

Rawatan yang paling berkesan untuk urtikaria alergi hanya berlaku sekiranya pendekatan bersepadu. Rawatan khas untuk urtikaria alahan termasuk:

  • Penghapusan kontak dengan alergen (merengsa) - ini memerlukan perubahan diet, beberapa tabiat, dalam beberapa kes - mengubah profesi atau persekitaran.
  • Antihistamin adalah kaedah terbaik untuk menghentikan reaksi alahan yang menyebabkan gatal-gatal. Ubat ini tidak mempunyai kesan sampingan dan menyekat reseptor histamin.
  • Enterosorben - diresepkan sekiranya penyebab urtikaria adalah makanan yang dimakan sehari sebelumnya. Ubat ini tidak mempengaruhi fungsi sistem imun dan menyerap sejumlah besar zat dari usus. Berkat ini, alergen tidak memasuki aliran darah, reaksi berlalu.
  • Vitamin - meningkatkan metabolisme, menguatkan badan, meningkatkan imuniti.
    Ubat hormon - menghentikan proses keradangan, hanya diresepkan dalam kes yang teruk, kerana ia mempunyai banyak kesan sampingan.

Kaedah desensitizing digunakan secara meluas dalam rawatan urtikaria alergi. Sebilangan kecil alergen dimasukkan ke dalam tubuh, sejumlah kecil mediator keradangan dilepaskan, dan gejala tidak muncul. Secara beransur-ansur, bekalan orang tengah habis, badan menyesuaikan diri dengan rangsangan.

Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul dan mengikut arahan doktor, tidak akan ada kambuh. Sebagai kaedah tambahan, anda boleh menggunakan resipi ubat tradisional, tetapi anda boleh mengambil tincture dan decoctions hanya setelah berunding dengan doktor. Anda tidak boleh mengubati sendiri - anda hanya dapat mengenal pasti penyebab penyakit ini dengan bantuan ujian makmal. Jika tidak, penyakit ini akan mengganggu anda berulang kali, mungkin sepanjang hayat anda. Ia juga meningkatkan kemungkinan mengembangkan urtikaria alergi akut..

Komplikasi urtikaria alahan

Rawatan yang betul memberikan hasil yang positif, tetapi komplikasi mungkin berlaku. Yang paling berbahaya adalah edema Quincke dan edema saluran pernafasan atas. Sekiranya bantuan tepat pada masanya tidak diberikan dalam kes ini, hasil yang mematikan adalah mungkin. Dengan edema Quincke, pembengkakan kelopak mata dan bibir diperhatikan, kulit pada lesi menjadi pucat dan sejuk ketika disentuh, dan pernafasan menjadi sukar. Kadang-kadang urtikaria adalah tanda pelbagai patologi dalaman, termasuk onkologi. Bentuk penyakit kronik didiagnosis dalam 30% kes..

Pencegahan urtikaria alahan

Sebagai langkah pencegahan, doktor mengesyorkan untuk mengelakkan tekanan, mencegah ketegangan saraf berlebihan, mengambil ubat penenang jika perlu, menggunakan decoctions yang menenangkan. Sekiranya anda terdedah kepada alahan, anda harus melindungi kulit anda dari kecederaan dan mengikuti diet untuk dermatitis alergi. Daging berlemak dan makanan pedas, buah-buahan eksotik, coklat dan makanan dengan pewarna tambahan, perisa, pengawet harus dikecualikan dari diet. Baca lebih lanjut mengenai diet hypoallergenic di sini.

Untuk menyingkirkan urtikaria alergi atau menyingkirkan penyakit dengan cepat:

  • Jauhi cahaya matahari sekecil mungkin.
  • Gunakan kosmetik semula jadi dengan minimum bahan kimia.
  • Gunakan air suam tetapi tidak panas untuk rawatan air.
  • Pakai kain semula jadi yang selesa, longgar.
  • Jangan terlalu panas, jangan terlalu sejuk.
  • Pakai pakaian dan peralatan pelindung khas semasa bekerja dengan alat getar.

Pencegahan urtikaria alergi bertujuan untuk mencegah kambuhnya penyakit, tidak termasuk bersentuhan dengan alergen, membersihkan, menguatkan dan melindungi tubuh.

Urtikaria alahan pada kanak-kanak dan orang dewasa

Telah diketahui bahawa manifestasi pertama patologi alergi pada kanak-kanak paling sering adalah alergi makanan. Selalunya, alergi disedari dalam bentuk urtikaria, dermatitis atopik dan berkembang pada setiap orang secara berbeza. Manifestasi penyakit ini berubah mengikut senario perarakan atopik - alahan makanan, alergi-konjungtivitis alergi, asma bronkial berlaku.

Urtikaria alergi adalah penyakit polyetiologis dengan pelbagai jenis patogenesis dan manifestasi klinikal khas, iaitu ruam kulit dalam bentuk urtikaria. Mereka dicirikan oleh penyatuan cepat antara satu sama lain dan menyebar ke seluruh badan. Juga, bahagian tengah pundi kencing dinaikkan, ukuran dari beberapa milimeter hingga sentimeter dari zon hiperemia periferal. Ini juga menjadi ciri bahawa kemunculan ruam disertai dengan gatal yang teruk..

Urtikaria alahan dalam foto 6 keping dengan keterangan

Dengan perkembangan penyakit ini, edema Quincke mungkin berlaku, atau angioedema. Ini adalah salah satu varian perjalanan urtikaria, di mana reaksi patologi menyebar lebih dalam, ke dermis atau tisu adiposa subkutan. Manifestasi klinikal khas angioedema adalah edema bahagian tubuh yang terhad, paling sering di kawasan kepala, leher, tangan, kaki dan alat kelamin luaran.

Penyebab urtikaria alahan:

Varian imun urtikaria diprovokasi oleh pengaruh alergen dan haptens pada badan. Tindakan ini berdasarkan reaksi imunopatologi jenis kedua dan ketiga, tetapi peranan utamanya diberikan kepada mekanisme reaginik. Penyebab urtikaria alergi yang paling biasa adalah:

  1. Ubat-ubatan (antibakteria, anti-radang dan penghilang rasa sakit, anestetik tempatan).
  2. Faktor pemakanan (kopi, coklat, soya, telur ayam, susu, makanan laut, buah sitrus).
  3. Racun serangga (sengatan lebah, tawon, pelanduk dan serangga lain).
  4. Antigen epidermis, mikrobiologi.
Ketahui lebih lanjut

Gejala urtikaria alahan:

Pesakit mengadu gatal tempatan atau meresap, sakit perut, dan kadang-kadang muntah. Semasa edema Quincke, tidak ada gatal, pesakit melihat ketegangan dan pembesaran pelbagai bahagian wajah atau alat kelamin. Sekiranya pembengkakan uvula faring, asfiksia, pesakit mengadu kesukaran menelan dan suara serak, pusing, takikardia dan takipnea..

Wakil ruam adalah urtikaria - pembentukan konsistensi keras. Ia naik di atas tahap kulit yang bersih dan tidak tersentuh. Elemen ini mempunyai sempadan yang jelas, pelbagai ukuran, ovoid, berbentuk cincin, bentuk linier, selalunya berwarna merah jambu pucat. Untuk mengingati penampilan luka kulit dengan urtikaria alergi pada kanak-kanak dan orang dewasa, anda boleh pergi ke bahagian foto.

Sekiranya terdapat eksudasi yang teruk pada permukaan urtikaria, vesikel dan bullae dengan kandungan serous atau hemoragik dapat berkembang. Penyakit ini dicirikan oleh pembentukan gelembung yang cepat, keberadaannya yang pendek dan hilang tanpa jejak. Untuk kursus yang tidak rumit, kehadiran pigmentasi, lichenification atau pengelupasan tidak biasa.

Dengan edema Quincke, penebalan kulit dan serat subkutan pada wajah, kelopak mata, bibir adalah ciri khas. Mereka muncul secara tiba-tiba, tetapi mereda perlahan, sering meninggalkan luka kulit sekunder. Unsur-unsur ruam dengan angioedema mempunyai konsistensi elastik, pelbagai ukuran, yang paling kerap terhad.

Edema membran mukus laring (vitreous) adalah asfiksia berbahaya, berlaku apabila anjing laut dilokalisasi di kerongkong. Adalah mungkin untuk mendiagnosis patologi ini dengan gejala seperti - batuk paroxysmal yang kasar, serak. Secara objektif, wajahnya kebiruan, ada akrokianosis, pembengkakan saluran serviks.

Sindrom perut (sakit perut, gejala dyspeptik) dapat diperhatikan apabila penyakit ini dilokalisasikan pada membran dalaman organ saluran gastrik. Pada sebilangan pesakit, aduan ini sangat jelas sehingga perlu mengecualikan patologi pembedahan akut (apendisitis, penyumbatan usus). Gangguan dysuric dan sindrom kesakitan diperhatikan dengan edema saluran kencing.

Diagnosis urtikaria:

  1. Dalam ujian darah umum, leukopenia (penurunan jumlah leukosit), eosinofilia (menunjukkan penyakit alergi atau helminthiases), neutropenia, monositopenia diperhatikan, kadang-kadang peningkatan SOE dapat dilihat.
  2. Dalam analisis urin dalam beberapa kes, albuminuria dan hematuria dikesan, tetapi pada kebanyakan pesakit indikatornya normal.
  3. Pemeriksaan scatologi untuk telur helminth dan spektrum mikrob.
  4. Ujian hati yang berfungsi, ultrasound organ perut.
  5. Imunodiagnostik khusus - scarifikasi kulit atau ujian tusukan, penentuan Ig E umum dan spesifik, tahap histamin dalam darah dan air kencing, ujian provokatif intranasal. Selain itu, pecahan pelengkap ditentukan, jika disyaki vaskulitis urtikaria - biopsi kulit dan histologi.

Urtikaria alahan pada orang dewasa

Penyebab urtikaria alergi pada orang dewasa adalah pendedahan kepada agen kimia dan fizikal, virus. Penyakit ini berlaku pada orang dewasa paling kerap tanpa komplikasi, tetapi dengan adanya dermatitis bakteria atau kulat, ia boleh menjadi kronik atau berkembang dengan penambahan jangkitan sekunder. Komplikasi lebih kerap berlaku pada pesakit dengan keadaan imunodefisiensi, patologi virus kronik, hepatitis, tuberkulosis, selepas pembedahan atau trauma yang signifikan, pada orang tua.

Urtikaria alahan pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak dan remaja, patologi ini berjalan sebagai salah satu komponen perarakan alergi, dan lama kelamaan ia dapat berubah menjadi jenis gangguan imun yang lain atau menjadi versi kronik dengan kambuh dan penyembuhan. Tetapi ada kes di mana urtikaria secara beransur-ansur mundur tanpa gejala yang tinggal..

Prinsip umum untuk rawatan urtikaria alergi pada orang dewasa dan kanak-kanak:

  1. Mereka melakukan langkah-langkah untuk penghapusan zat alergi dengan cepat: membersihkan enema, pencahar, minum banyak cecair. Untuk rawatan pesakit dengan penyakit yang teruk, diperlukan rawatan di hospital yang tepat pada masanya.
  2. Makanannya rasional, lengkap, dengan larangan garam makanan. Makanan yang berpotensi alergen, pembebasan histamin, makanan pedas dan manis dengan perisa dan pewarna dilarang. Dengan gabungan demam dan urtikaria, produk seperti itu dilarang untuk digunakan - kacang dan biji, jus buah, pic, aprikot, roti dan produk tepung, minyak sayuran. Makanan ini mempunyai ciri-ciri biokimia yang umum dengan serbuk sari pokok dan rumput, dapat memicu kambuhnya penyakit ini.
  3. Peraturan mengenai cara kerja dan rehat ditunjukkan, serta tidur malam penuh. Dianjurkan untuk mengelakkan aktiviti sukan yang ketara, tekanan emosi, tabiat buruk.
  4. Prasyarat untuk rawatan urtikaria yang berjaya adalah pembersihan fokus jangkitan kronik (karies, otitis media, radang amandel, faringitis, artritis, furunculosis, helminthiasis).

Rawatan ubat bergantung kepada keparahan proses - dengan penyakit yang ringan, sudah cukup untuk melakukan tindakan penghapusan dan menetapkan antihistamin 1-2 generasi. Rata-rata perjalanan penyakit untuk keparahan harus dirawat dengan antihistamin generasi 1 secara parenteral, jika tidak ada kesan - dengan glukokortikosteroid tindakan umum. Setelah mencapai kesan yang diingini, beralihlah kepada pengambilan penyekat histamin generasi kedua selama 1 bulan.

Urtikaria yang teruk memerlukan pelbagai langkah terapi:

  • teknik penghapusan yang disenaraikan di atas,
  • Penyekat histamin 1 generasi secara intravena dalam dos yang berkaitan dengan usia,
  • langkah seterusnya dalam rawatan adalah hormon steroid sistemik dalam dos tinggi,
  • terapi infus detoksifikasi dengan penambahan ubat diuretik - mengikut petunjuk (edema serebrum),
  • setelah meningkatkan kesejahteraan pesakit, minum antihistamin, berlangsung 1-2 bulan.

Komplikasi urtikaria alahan:

  1. Kerosakan jantung - miokarditis, endokarditis, kegagalan jantung.
  2. Penyakit buah pinggang - glomerulonefritis, keracunan buah pinggang, kegagalan buah pinggang.
  3. Patologi sistem muskuloskeletal - edema sendi berselang, bursitis, tendovaginitis.
  4. Edema otak dan medula oblongata.

Pencegahan urtikaria alahan

Jenis langkah pencegahan bergantung pada keadaan tubuh pesakit dan kehadiran penyakit. Pencegahan utama dilakukan untuk orang yang sihat yang sebelumnya tidak mempunyai penyakit alergi.

Ini merangkumi gaya hidup sihat, kepatuhan pada diet rasional, aktiviti fizikal sederhana, rawatan patologi kronik. Pencegahan sekunder dilakukan untuk meningkatkan kesihatan orang dengan manifestasi awal penyakit, tersier bertujuan untuk mengurangkan frekuensi eksaserbasi dan mencegah kambuh..

Urtikaria alahan pada orang dewasa, bagaimana dan apa yang harus dirawat

Urtikaria alergi penyakit adalah penyakit alahan yang bersifat akut atau kronik. Gejala khas penyakit: gatal-gatal pada kulit, kemunculan unsur-unsur yang dibangkitkan eritematosa, serta ruam (lepuh) yang serupa setelah bersentuhan dengan jelatang - oleh itu nama patologi ini. Urtikaria alergi pada orang dewasa dirawat dengan antihistamin, ubat imunomodulator dan diet hypoallergenic khas.

Diagnosis penyakit bermula dengan pemeriksaan pesakit, dan kemudian ujian yang diperlukan diambil untuk menentukan tahap imunoglobulin E, ujian darah dan kajian imunologi dilakukan untuk mengenal pasti alergen yang mempengaruhi tubuh. Selepas itu, pakar akan mengetahui cara merawat penyakit yang timbul..

Dalam bahan ini, kami akan mempertimbangkan secara terperinci jenis penyakit apa yang ada, penyebab timbulnya penyakit, serta bagaimana dan dengan apa yang diperlukan untuk merawat urtikaria alergi.

Urtikaria alahan pada orang dewasa

Urtikaria (dari bahasa Latin "urtica" - jelatang, urtikaria) adalah penyakit kulit dengan gejala dermatologi. Alahan boleh disebabkan oleh makanan atau faktor lain. Menurut statistik, ini adalah patologi biasa dan sekurang-kurangnya 20% populasi (kira-kira 3% kanak-kanak).

Gejala biasanya muncul sebelum usia 40 tahun. Mempunyai watak akut atau kronik. Bentuk akut selepas rawatan atau hilang secara spontan, tidak meninggalkan bekas pada kulit. Bentuk urtikaria kronik bersifat kekal dan boleh muncul atau hilang. Dalam separuh kes, penyakit ini disertai oleh edema Quincke. Kod ICD 10: L50.

Jenis urtikaria alahan

Beberapa pakar dermatologi bersetuju bahawa jenis kronik harus diletakkan dalam kumpulan nosologi yang terpisah, kerana terdapat faktor keturunan dan autoimun. Jenis kronik sering terjadi pada seks wanita - dalam kes ini, selalunya tidak mungkin untuk mengenal pasti penyebab penyakit, oleh itu ia sering juga disebut idiopatik. Sebagai tambahan kepada bentuk alahan yang sebenar, terdapat jenis yang bersifat alergi semu - "urtikaria pseudo-alergi." Varieti boleh berbeza dalam pelbagai jenis faktor fizikal.

Jenis penyakit kulit

1. Bentuk akut pada orang dewasa muncul dalam beberapa minit selepas terdedah kepada alergen. Mempunyai gejala yang jelas dan dapat disembuhkan dalam waktu yang singkat. Anda perlu mengambil antihistamin tepat pada masanya dan mencegah pengambilan alergen ke dalam badan. Hanya dalam beberapa jam, ruam hilang dan tidak ada jejak pada kulit. Dalam kes yang jarang berlaku, gatal, kemerahan dan ruam pada kulit boleh muncul dari beberapa jam.

2. Bentuk penyakit kronik boleh mengganggu pesakit dari satu hari hingga beberapa bulan. Gejala penyakit ini boleh menjadi sangat ringan, dan pesakit juga tidak akan menyedarinya. Jangan lupa untuk memantau kesihatan anda sendiri dan perhatikan juga isyarat kecil dari badan anda. Ruam kulit boleh muncul kerana cahaya matahari, sejuk dan faktor lain. Alahan kulit boleh berlaku kerana penggunaan pelindung matahari atau alat kosmetik baru.

Alergi: Edema Quincke

3. Edema Quincke adalah tahap yang agak teruk dan boleh membahayakan manusia. Sekiranya terdapat kebolehtelapan dinding kapal yang tinggi, edema yang luas mungkin berlaku. Sebagai peraturan, edema yang lebih teruk muncul di tempat pengumpulan tisu lemak..

Seperti yang disebutkan di atas, terdapat apa yang disebut "pseudoallergic urticaria" - reaksi tubuh manusia terhadap rangsangan dalaman atau luaran. Urtikaria jenis ini boleh berlaku akibat pendedahan kepada sebarang faktor fizikal..

Ini termasuk:

A) Alergi sejuk, yang boleh turun-temurun. Ini adalah saudara dengan fermentopati. Alergi kulit dapat berkembang dengan cepat atau hanya selepas beberapa jam. Gejala utama adalah kemerahan kulit, bengkak, gatal. Edema Quincke, walaupun jarang, juga dapat berkembang akibat hipotermia.

B) Urtikaria mekanikal, yang berlaku apabila terdapat tekanan pada pakaian pada kulit. Lepuh boleh terbentuk beberapa minit selepas bersentuhan. Penyakit ini menyerang orang dengan dystonia vaskular vegetatif dan jiwa yang tidak stabil.

C) Alergi panas, yang berlaku kerana suhu persekitaran yang tinggi. Penyakit ini boleh turun-temurun. Gejala biasa adalah sakit kepala, gangguan pencernaan, ruam kulit.

D) Bentuk kolinergik, yang dapat muncul pada kulit dalam bentuk vesikel kecil dan kecil. Apabila gelembung bergabung, mereka berubah menjadi lepuh besar. Gejala alergi ini: Edema Quincke, cirit-birit, hidung berair. Manifestasi alergi pada orang dewasa boleh muncul dengan peningkatan aktiviti fizikal, dan juga dengan peluh yang banyak dalam cuaca panas..

E) Penyakit getaran. Ini adalah bentuk alergi yang sangat jarang berlaku, tetapi mempunyai tanda-tanda penyakit pekerjaan. Degranulasi basofil berlaku semasa gegaran tisu mekanikal. Gejala patologi paling kerap berlaku pada pekerja binaan.

Anda boleh menambahkan urtikaria akuagenik, yang berlaku akibat daripada pendedahan pada jet air. Sekiranya tisu manusia sensitif terhadap histamin, ia boleh menyebabkan gatal dan eritema..

Terdapat juga reaksi kulit terhadap paparan cahaya matahari. Urtikaria solar (cahaya) muncul sebagai kemerahan pada kulit atau lepuh gatal. Kejutan anaphylactic boleh berlaku akibat pendedahan sinar matahari yang berpanjangan..

Sebab-sebab penampilan

Dalam bentuk penyakit yang berbeza, kedua-dua penyebab permulaan dan gambaran klinikal secara keseluruhan mungkin berbeza..

Tindak balas alahan seperti urtikaria dapat menampakkan diri kerana terdedah kepada: bahan tambahan makanan dan makanan, kosmetik dan detergen, ubat-ubatan, gigitan serangga, kesan fizikal pada kulit. Sebagai tindak balas terhadap rangsangan, sistem kekebalan tubuh mula menghasilkan histamin, yang menyebabkan gatal dan radang pada kulit..

Sebab utama berlakunya:

  • makanan yang menyebabkan pembebasan histamin: telur ayam, coklat, strawberi, nanas, buah tropika, makanan laut segar (kerang), ikan, alkohol, tomato.
  • gigitan serangga penghisap darah;
  • pendedahan kepada bahan tambahan makanan;
  • pengawet: E200 (asid sorbik), E210 (asid benzoat), E 211-217 (turunan asid benzoat);
  • helminthiases dan ubat toksik;
  • agen perasa;
  • pengemulsi;
  • kerosakan sistem endokrin;
  • tindak balas terhadap alergen udara dan pelbagai bahan kimia. Ini boleh menjadi: bulu, debunga, kelemumur, habuk;
  • sebab berlakunya patologi boleh menjadi pemindahan organ penderma, pemindahan darah, dan juga penyakit onkologi.
  • antibiotik: sulfonamida, penisilin dan turunannya, ampisilin, metisilin, cloxacillin, karbenicillin, cephalosporins;
  • kepekaan tinggi terhadap ubat anti-radang bukan steroid (NSAID);
  • analgesik;
  • ubat anti-radang: aspirin, indomethacin, antipyrine, phenacetin, paracetamol, amidopyrine;
  • bahan kimia isi rumah;
  • kosmetik.

Urtikaria alergi: gejala pada orang dewasa

Pada orang dewasa, simptomnya hampir sama dengan kanak-kanak dan pesakit mungkin mengadu gatal-gatal yang teruk atau sakit setempat, sakit perut. Dalam beberapa kes, muntah diperhatikan. Dalam tempoh edema Quincke, gatal tidak dirasakan, tetapi terdapat peningkatan atau ketegangan pada bahagian wajah tertentu (kadang-kadang alat kelamin). Pesakit mungkin mengadu suara serak atau sukar menelan, takikardia, dan pening.

Urtikaria adalah wakil dari ruam - ini adalah penampilan konsistensi yang keras. Boleh berlaku pada kulit yang utuh dan bersih. Elemen mempunyai bentuk, ukuran dan batas yang berbeza. Warnanya berwarna merah jambu pucat.

Foto urtikaria alahan pada orang dewasa

Sekiranya luka kulit teruk, vesikel dan bullae muncul dengan kandungan hemoragik atau serous. Penyakit ini dicirikan oleh pembentukan gelembung yang cepat, kewujudan yang pendek dan penghilangan yang cepat. Sudah tentu, jika ini adalah bentuk kronik, maka rawatan mungkin memerlukan beberapa minggu atau bulan. Di bawah ini, lihat foto seperti apa urtikaria alergi.

Urtikaria alahan

Urtikaria alergi adalah patologi kulit alergi yang boleh menjadi akut atau (kurang kerap) kronik. Gejalanya adalah pruritus, kemunculan unsur eritematosa yang naik di atas kulit, mirip dengan ruam yang tersisa setelah luka bakar jelatang - oleh itu nama patologi. Diagnostik dibuat berdasarkan pemeriksaan pesakit, ujian darah, penentuan tahap imunoglobulin E; adalah mungkin untuk melakukan kajian imunologi - ujian alahan untuk mengenal pasti alergen. Urtikaria alergi dirawat dengan antihistamin, diet hypoallergenic, dan ubat imunomodulasi.

ICD-10

  • Sebab-sebabnya
  • Patogenesis
  • Pengelasan
  • Gejala urtikaria alahan
  • Diagnostik
  • Rawatan urtikaria alahan
  • Ramalan dan pencegahan
  • Harga rawatan

Maklumat am

Urtikaria alergi (urtikaria) adalah penyakit kulit yang dimanifestasikan oleh perkembangan gatal, ruam eritematosa dan biasanya diprovokasi oleh makanan atau alahan lain. Keadaan seperti ini sangat biasa, menurut statistik perubatan, sekurang-kurangnya 10-20% penduduk dunia telah mengalami simptom patologi ini sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Dalam sebilangan besar kes, urtikaria alergi adalah akut dan selepas rawatan (kadang-kadang secara spontan) hilang, tidak ada tanda pada kulit atau selaput lendir. Bentuk kronik penyakit ini, menurut beberapa pakar dermatologi, harus dimasukkan dalam kumpulan nosologi yang terpisah, kerana ia disebabkan oleh faktor autoimun dan keturunan. Sebagai tambahan kepada bentuk alergi yang sebenarnya, terdapat konsep "pseudoallergic urticaria", yang disebabkan oleh pelbagai faktor fizikal.

Urtikaria alergi boleh mempengaruhi seseorang pada usia berapa pun, namun, kelaziman kanak-kanak diperhatikan pada taburan usia pesakit. Ini disebabkan oleh ketidakmatangan banyak proses imunologi, yang dengan mudah membawa kepada alergi terhadap pelbagai faktor. Urtikaria alergi jenis kronik sering berkembang pada orang dewasa wanita - dalam kes ini, sering kali tidak mungkin untuk mengenal pasti penyebab penyakit, oleh itu sering disebut juga urtikaria idiopatik. Dengan sendirinya, patologi ini tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan manusia, namun, ia boleh menjadi rumit oleh angioedema atau kejutan anaphylactic. Keadaan ini memerlukan rawatan perubatan segera untuk menyelamatkan nyawa pesakit..

Sebab-sebabnya

Sebab-sebab yang menyebabkan manifestasi kulit berbeza antara pelbagai bentuk urtikaria alergi. Biasanya, ini adalah jenis hipersensitiviti reaginik (alergi jenis 1), dimediasi oleh imunoglobulin jenis E. Alergen dalam urtikaria alergi jenis ini adalah komponen makanan, debunga tumbuhan, habuk rumah tangga, beberapa ubat dan faktor lain. Dalam kes ini, manifestasi kulit hanyalah salah satu gejala makanan atau alahan lain. Dalam beberapa kes, alergi jenis 2 juga boleh menyebabkan gangguan kulit seperti ini - ini terutama berlaku dengan perjalanan darah. Pemberian ubat tertentu secara intravena dengan perkembangan reaksi intoleransi kompleks imun juga boleh menyebabkan urtikaria alergi.

Telah diperhatikan bahawa beberapa penyakit berjangkit, gangguan endokrin, gangguan sfera psiko-emosi meningkatkan kemungkinan mengembangkan urtikaria alergi. Ini benar terutamanya berkaitan dengan bentuk patologi idiopatik, atau kronik. Patogenesis perkembangan gangguan kulit dalam kes ini kurang dipelajari, baik mekanisme imun dan bukan imun pengaktifan tisu basofil kulit diasumsikan. Oleh itu, dengan adanya urtikaria alergi etiologi yang tidak ditentukan, pemeriksaan lengkap tubuh pesakit dilakukan untuk mengenal pasti penyakit dan gangguan pendam dan kronik..

Patogenesis

Penyebab utama gangguan kulit pada urtikaria alergi adalah degranulasi besar basofil tisu (sel mast). Butiran sel-sel ini mengandungi histamin, heparin, leukotrien dan sebilangan sebatian aktif biologi lain yang dapat mengubah proses metabolik dalam tisu dengan ketara. Pada asasnya, mereka menyebabkan pengembangan saluran darah, meningkatkan kebolehtelapan dindingnya, menyebabkan pengumpulan cecair tisu, merangsang reseptor kesakitan pada kulit, yang menyebabkan gatal-gatal. Dalam kebanyakan kes, tindak balas seperti urtikaria alergi bersifat semula jadi dan hanya mempengaruhi kawasan kulit tertentu atau, lebih jarang, seluruh permukaan badan. Walau bagaimanapun, kadang-kadang pelepasan sebatian aktif secara besar-besaran boleh menyebabkan reaksi umum seperti kejutan anaphylactic dan edema Quincke..

Dengan urtikaria pseudoalergik, patogenesisnya hampir serupa - terdapat pengaktifan besar tisu basofil kulit dengan pembebasan sebatian aktif secara biologi. Walau bagaimanapun, penyebab dan mekanisme proses ini agak berbeza - mungkin ketidakstabilan kongenital atau diperolehi membran sel mast, tindak balas mereka yang tidak normal terhadap pelbagai faktor fizikal atau humoral. Sebagai tambahan, dalam sejumlah kes urtikaria pseudoalergik, pesakit mempunyai peningkatan kepekaan tisu kulit terhadap histamin dan komponen lain dari granul basofil. Oleh itu, walaupun sedikit pelepasan bahan ini dapat menyebabkan gambaran klinikal urtikaria..

Pengelasan

Seperti yang disebutkan di atas, semua bentuk urtikaria alergi terbahagi kepada dua jenis - akut dan kronik. Batas di antara mereka agak sewenang-wenang - dipercayai bahawa dalam bentuk akut ruam dan gatal-gatal berterusan tidak lebih dari 6 minggu, sedangkan jika mereka mengganggu pesakit lebih lama, diagnosis urtikaria alergi kronik dibuat.

Di samping itu, penting untuk membezakan urtikaria alergi sejati dengan alergi pseudo, di mana pengaktifan sel mast berlaku tanpa penglibatan mekanisme imun. Terdapat banyak jenis keadaan ini - sebagai contoh, yang berikut disebut sebagai jenis mekanikal pseudo-allergies:

  • Dermographic urticaria (urtikaria dermografi) diprovokasi oleh tekanan fizikal sederhana pada kulit (jahitan pakaian, misalnya). Dalam patogenesis urtikaria dermografi, keadaan ini paling sering dimainkan oleh mekanisme bukan imun pengaktifan sel mast..
  • Urtikaria sejuk - urtikaria suhu jenis ini menjadi lebih biasa dalam beberapa tahun kebelakangan. Didapati bahawa pada pesakit dengan patologi ini semasa penyejukan, tahap beberapa faktor platelet meningkat dan kestabilan membran sel mast menurun. Terhadap latar belakang peningkatan kepekaan tisu kulit terhadap histamin, ini boleh menyebabkan perkembangan ruam eritematosa dan gatal-gatal, baik dengan pendedahan tempatan kepada sejuk dan dengan penggunaan makanan dan minuman sejuk.
  • Panas urtikaria - Ini adalah varian urtikaria yang agak jarang berlaku. Sama seperti dalam kes dermografi urtikaria, mekanisme bukan imun pengaktifan sel mast memainkan peranan utama dalam perkembangan penyakit jenis ini - degranulasi mereka berlaku dengan peningkatan suhu.
  • Urtikaria suria (photoallergy) - cahaya matahari adalah pencetus. Pada pesakit dengan urtikaria jenis ini, terdapat peningkatan kepekaan kulit terhadap histamin, jadi degranulasi walaupun sebilangan kecil sel mast menyebabkan gangguan yang nyata..
  • Urtikaria getaran adalah bentuk yang agak jarang, sering menunjukkan tanda-tanda penyakit pekerjaan (pada pekerja pembinaan, dalam pengeluaran). Dalam kes ini, degranulasi basofil berlaku kerana gegaran mekanikal tisu..
  • Urtikaria Aquagenik - sebelumnya tidak termasuk dalam jenis urtikaria mekanikal, tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini terdapat petunjuk bahawa faktor yang memprovokasi dalam kes ini adalah kesan fizikal jet air. Pengaktifan sel mast kulit berlaku oleh mekanisme bukan imun dan agak lemah, tetapi dengan peningkatan kepekaan tisu terhadap histamin, ini menyebabkan perkembangan eritema dan gatal-gatal.

Sebagai tambahan kepada faktor mekanikal, ketidakseimbangan sistem saraf autonomi kolinergik dapat memprovokasi perkembangan urtikaria. Ini menjadi penyebab perkembangan urtikaria kolinergik yang disebut. Selain ruam eritematosa dan gatal-gatal kulit yang khas untuk patologi ini, dalam hal ini terdapat juga pelanggaran peluh, pengaturan suhu kulit. Urtikaria jenis ini sering diprovokasi oleh pengalaman emosi seseorang. Selain itu, urtikaria pigmentosa, yang mempunyai ciri patologi autoimun, dekat dengan penyakit kulit ini. Dengan itu, peningkatan jumlah basofil berkumpul di tisu kulit, yang dapat diaktifkan dengan mudah dari pelbagai faktor.

Gejala urtikaria alahan

Walaupun terdapat banyak jenis urtikaria, dan faktor-faktor yang dapat memprovokasi, gejala penyakit ini agak monoton dan hanya berbeza dalam tahap keparahannya. Salah satu manifestasi pertama adalah perkembangan kulit gatal dan kemerahan kulit. Fenomena seperti itu boleh berlaku secara tempatan dan meluas, terletak secara simetris (dengan jenis urtikaria pseudoallergik kolinergik) atau, lebih kerap, secara asimetris. Sangat cepat (dari beberapa minit hingga beberapa jam), lepuh dengan pelbagai ukuran (0.2-5 cm) muncul di tempat kemerahan, yang dapat bergabung antara satu sama lain. Ciri diagnostik penting dari urtikaria alergi adalah rasa sakit pada lepuh..

Dalam kebanyakan kes, manifestasi kulit ini diselesaikan dalam sehari, tidak meninggalkan jejak - dengan syarat tidak ada pendedahan berulang terhadap faktor yang memprovokasi. Kadang-kadang, dalam bentuk urtikaria alergi yang teruk, peningkatan gejala berlaku begitu cepat sehingga ruam pada kulit berkembang menjadi angioedema. Kegigihan manifestasi kulit dan perkembangan ruam baru menunjukkan kelanjutan tindakan faktor yang memprovokasi, yang, dalam hal ini, mungkin mempunyai sifat endogen (seperti pada urtikaria idiopatik).

Diagnostik

Dalam dermatologi klinikal, definisi penyakit ini dibuat dengan menggunakan sebilangan besar teknik diagnostik kerana sebilangan besar bentuk patologi. Pemeriksaan menunjukkan ruam eritematosa tanpa rasa sakit yang menonjol di atas permukaan kulit, mempunyai pelbagai ukuran dan penyetempatan. Diagnosis bentuk akut urtikaria alergi, terutama jika disertai oleh alergi, dibuat berdasarkan sejarah alergi pesakit dan penentuan tahap imunoglobulin E dalam darah. Jumlah eosinofil dalam darah bukanlah kriteria diagnostik yang ketat untuk keadaan ini, terutama bentuk akut atau sporadisnya, tetapi dengan pada ruam berterusan, sedikit eosinofilia diperhatikan. Ujian alergi dapat mengenal pasti sumber alahan dan menyesuaikan diet pesakit untuk mencegah serangan penyakit selanjutnya.

Sekiranya ruam tidak hilang dalam sehari dengan latar belakang diet hypoallergenic dan pengecualian faktor fizikal yang memprovokasi, adalah perlu untuk memeriksa kelenjar getah bening, menetapkan ujian darah umum dan biokimia, dan melakukan kajian air kencing. Semua ini akan memungkinkan untuk mengenal pasti patologi, yang mungkin menjadi faktor pencetus perkembangan urtikaria alergi, atau mengenali bentuk pseudo-alergi keadaan ini tepat pada masanya. Perkara yang sama harus dilakukan jika pesakit demam - urtikaria sendiri tidak menyebabkan hipertermia, tetapi beberapa penyakit berjangkit dapat menyebabkan kedua-dua gejala.

Setiap jenis urtikaria pseudoalergik (dermografi, sejuk, solar, dan lain-lain) didiagnosis oleh kesan dos faktor yang memprovokasi. Untuk ini, dermografi, ais batu, sinaran ultraviolet dengan panjang gelombang yang berbeza dan instrumen lain digunakan. Penilaian hasilnya, bergantung pada jenis urtikaria, keparahan gejala dan faktor lain, dilakukan setelah beberapa minit atau jam, tempoh maksimumnya adalah 48 jam. Hasil ujian positif adalah perkembangan ruam eritematosa dan gatal-gatal kulit di kawasan kajian..

Rawatan urtikaria alahan

Pautan utama dalam terapi adalah untuk mengurangkan kesan histamin pada tisu kulit - ini dapat mengurangkan bengkak dan gatal dengan ketara. Untuk melakukan ini, perlu untuk menyekat reseptor H1-histamin, ini dicapai dengan menggunakan antihistamin. Pada masa ini, keutamaan diberikan kepada antihistamin generasi kedua (loratadine, cetirizine) dan ketiga (levocetirizine). Ubat-ubatan ini sangat berkesan dalam bentuk urtikaria alergi akut, serta alergi pseudo dermografi dan solar. Walau bagaimanapun, dalam bentuk urtikaria kronik dan jenis dengan permulaan gejala yang tertunda (beberapa jenis ruam akibat tekanan), keberkesanan antihistamin sangat berkurang.

Untuk rawatan bentuk patologi kronik, dan juga untuk pencegahan eksaserbasi pada sifat berulang urtikaria alergi, ubat digunakan untuk menstabilkan membran basofil (ketotifen fumarate) dan antagonis kalsium (nifedipine). Mereka secara signifikan meningkatkan ambang pengaktifan sel mast, sehingga menghalang perkembangan manifestasi kulit. Sekiranya terdapat kecurigaan bahawa perkembangan penyakit ini disebabkan oleh penurunan aktiviti sistem kekebalan tubuh, maka ubat imunomodulator juga diresepkan. Apabila patologi sistemik dikesan, yang disertai dengan urtikaria alergi, rejimen rawatan dikembangkan.

Selain menetapkan ubat, diet hypoallergenic memainkan peranan penting dalam rawatan keadaan ini untuk mengurangkan beban pada sistem imun manusia. Di samping itu, setelah menentukan faktor yang memprovokasi (makanan atau sifat fizikal jika berlaku alahan semu), perlu mengambil langkah-langkah untuk mengecualikannya dari kehidupan pesakit atau meminimumkan kesannya pada tubuh. Dalam kes di mana urtikaria alergi cepat dan membawa kepada angioedema atau kejutan anafilaksis, langkah penyelamatan nyawa diperlukan (suntikan adrenalin dan steroid, dimasukkan ke hospital).

Ramalan dan pencegahan

Prognosis urtikaria akut dalam banyak kes adalah baik - ruam hilang dalam 24 jam, tanpa meninggalkan kesan pada kulit. Sekiranya tidak ada pendedahan berulang terhadap faktor yang memprovokasi, penyakit ini tidak akan mengganggu orang itu lagi. Walau bagaimanapun, dalam kes urtikaria alergi bentuk kronik, prognosisnya bergantung pada jenisnya, keparahannya, kepatuhan pesakit terhadap semua keperluan ahli dermatologi atau alahan dan ketepatan rawatan yang ditetapkan. Orang seperti itu mesti selalu mematuhi diet hypoallergenic (tidak termasuk telur, coklat, makanan laut dan sebilangan produk lain dari diet). Adalah mustahak untuk mengenal pasti penyebab kelainan kulit agar dapat mengurangkan kesannya. Sekiranya urtikaria dipicu oleh penyakit lain, maka prognosis sangat bergantung pada kejayaan rawatannya..