Aerosol asma

Orang dengan asma bronkus terpaksa menggunakan penggunaan alat sedut harian. Senarai ubat yang paling berkesan untuk melegakan serangan asma dibentangkan.

Urgensi masalah

Menurut statistik WHO, lebih daripada 235 juta orang di seluruh dunia menderita asma bronkial. Bahagian asma berlaku di kalangan penyakit tidak berjangkit, kadar kematian mencecah 400,000 orang setiap tahun.

Asma tidak dapat disembuhkan, tetapi pengampunan kekal dapat dicapai dengan pemantauan, pemantauan dan pengobatan berterusan..

Patologi penting secara sosial, kerana ia meluas dan membatasi kemampuan seseorang dalam kehidupan seharian. Diagnosis lewat memberi beban kepada penduduk, menyulitkan rawatan yang mencukupi, memburukkan lagi prognosis.

Pendekatan rawatan

Bahagian penting dalam rawatan adalah pekerjaan pendidikan di kalangan kontinjen pesakit dan terapi ubat biasa mengikut keparahan penyakit. Terapi bukan ubat merangkumi kepatuhan terhadap cadangan dan langkah pencegahan untuk mengawal asma secara berterusan:

    Pendidikan pesakit. Memberikan maklumat yang diperlukan kepada pesakit mengenai penyakit ini, menjaga kawalan dan memantau keadaan mereka sendiri, bagaimana menggunakan ubat-ubatan tersebut.

Hasil yang berkekalan dicapai melalui skema komprehensif, pekerjaan pesakit terhadap dirinya sendiri, farmakoterapi yang mencukupi.

Terapi ubat asas

Ia diresepkan mengikut tahap keparahan keadaan pesakit dan tahap kawalan asma. Menurut protokol rawatan, "terapi langkah" khusus telah dikembangkan:

LangkahManifestasi klinikalRejimen rawatan
1 BerselangKejang pendek Pada siang hari - kurang dari sekali seminggu Pada waktu malam - kurang dari 2 kali sebulanAgonis B2 yang disedut bertindak pendek (salbutamol, fenoterol) atau antikolinergik (ipratropium bromida)
2 Ringan berterusanSerangan lebih kerap daripada 1 kali sebulan, tetapi kurang dari 1 kali seminggu Pada waktu malam - lebih dari 2 kali sebulanMengambil glukokortikosteroid yang dihirup (protein metasone, budesonide) dan agonis B2 bertindak pendek
3 Sederhana berterusanSerangan setiap hari Pada waktu malam - lebih dari 1 kali seminggu Gangguan aktiviti fizikal dan tidurGlukokortikoid dosis rendah dan agonis B2-adrenergik yang disedut bertindak panjang (budesonide + formoterol) Antagonis reseptor Leukotriene (montelukast), bronkodilator (aminophylline, theophylline)
4 Berterusan terukKejang berterusan siang dan malam Sekatan aktiviti fizikalDosis tinggi hormon dan penyedutan B2-adrenomimetics bertindak lama + ubat antileukotriena dan bronkodilator
5 Teruk tidak terkawalSerangan berterusan siang dan malam, jangan berhenti dengan baikGlukokortikosteroid sistemik (prednisolone, dexamethasone) dan antibodi terhadap imunoglobulin E (omalizumab) ditambahkan

Rawatan yang berkesan memerlukan pemantauan yang teliti, diagnostik biasa, dan penyesuaian dos ubat..

Pengelasan inhalan

Bahan-bahannya berbeza dalam komposisi, tujuan, hasil penggunaan. Terdapat jenis penyedut nebulisasi berikut:

  • aerosol;
  • serbuk;
  • spacer;
  • nebulizer elektrik.

Bahan dalam penyedut aerosol memasuki pokok bronkus dengan cepat, mudah digunakan, dan segera bertindak. Serbuk tahan lebih baik, mempunyai hasil yang lebih tahan lama, dijual dalam kombinasi. Spacer dan nebulizer menyemburkan larutan dengan penghantaran ke bahagian terdalam saluran pernafasan.

Bergantung pada petunjuk, penyedut adalah tambahan dan pelindung.

Peranan utama dimainkan oleh kaedah penghantaran ubat yang dihirup ke pokok bronkial. Untuk kesan yang ketara, anda mesti menggunakan nebulizer.

Ciri-ciri utama

Alat bantu sering berupa aerosol, ia mengandungi agonis B2-adrenergik bertindak pendek - salbutamol, fenoterol. Dihasilkan dalam kombinasi dengan M-antikolinergik - ipratropium bromida. Nama dagang ubat-ubatan:

  • Ventolin;
  • Berodual;
  • Berotek-N;
  • Atrovent.

Mereka digunakan untuk melegakan gejala penyakit yang sudah muncul. Bertindak dengan cepat dengan mengembang dinding otot saluran udara, kesannya berlangsung hingga dua jam. Glukokortikoid yang dihirup pelindung yang bertindak panjang - budesonide, fluticasone, beclomethasone. Nama dagang:

  • Pulmicort;
  • Flixotide;
  • Bekotida;
  • Beklazon.

Direka untuk mencegah dan mencegah manifestasi klinikal. Mereka digunakan setiap hari untuk mencapai kesannya. Meredakan keradangan di saluran udara, mengurangkan kepekaan reseptor terhadap perengsa.

Gabungan mengandungi beberapa bahan aktif dari kumpulan farmakologi yang berbeza untuk mencapai kesan anti-radang, bronkodilator, antibakteria. Nama dagang:

  • Symbicort (formoterol + budesonide);
  • Seretide (salmetrol + fluticasone);
  • Foster (formoterol + beclomethasone);
  • Intal (salbutamol + asid kromoglikat).

Ditunjukkan untuk mengurangkan penyumbatan bronkus, meningkatkan jumlah ekspirasi paksa, mencegah peningkatan gejala penyakit.

Berodual

Ubat ini terdiri daripada fenoterol agonis B2-adrenergik dan penyekat M-antikolinergik ipratropium bromida. Fenoterol mengaktifkan reseptor adrenergik, melonggarkan otot licin bronkus, menghalang pembebasan mediator keradangan. Ipratropium mempunyai kesan parasimpatis, menghalang arka refleks saraf vagus, tanpa mengganggu pertukaran gas. Berfungsi dalam masa 15 minit. Faedah:

  • 2 bahan aktif;
  • kesan bronkodilator yang ketara;
  • tindakan pantas.

Dos tunggal ialah 100-200 μg (1-2 nafas), dos harian maksimum ialah 1.6 mg. Gunakan dengan berhati-hati jika sistem kardiovaskular terganggu, kerana boleh menyebabkan peningkatan kekuatan dan degupan jantung.

Berotek-N

Ia dihasilkan dalam botol dengan penutup mulut, mengandungi 10 ml salbutamol, yang sepadan dengan 200 dos. Tindakan utama adalah bronkodilating. Menyekat perantara keradangan dan kekejangan, yang melemaskan otot bronkus. Kelebihan:

  • sah selama 5 minit;
  • 1 dos sudah mencukupi.

Kesannya berlangsung sehingga 6 jam. Anda boleh mengulangi penyedutan selepas 5 minit jika tindakan pertama tidak mencukupi. Bilangan dos maksimum sehari - 8.

Sebagai tambahan kepada terapi asas, rawatan kompleks asma bronkus harus merangkumi mucolytics, antihistamin dan antibiotik.

Perhatikan langkah berjaga-jaga untuk penyakit sistem kardiovaskular dalam sejarah, dengan patologi sistem endokrin.

Atrovent

Bahan aktif adalah ipratropium bromida. Ia mempunyai kesan bronkodilator, meningkatkan jumlah ekspirasi paksa, memudahkan pernafasan. Berfungsi dalam masa 15 minit, hasilnya berlangsung sehingga 6 jam. Faedah:

    tidak mempunyai kesan pada jantung dan saluran darah;

Untuk menghentikan serangan, diperlukan 2 dos (40mkg), jumlah maksimum dos adalah 8-12 sehari. Boleh menyebabkan sakit kepala, sekiranya berlaku overdosis - bronkospasme.

Pulmicort Turbuhaler

Bahan aktif dalam komposisi adalah hormon budesonide. Terdapat dalam pakej 200 dos dalam bentuk serbuk berbutir. Kecekapan terbaik didapati berbanding dengan bentuk aerosol. Hasil maksimum dicapai satu jam selepas penyedutan. Kelebihan:

  • tindakan antihistamin dan anti-radang;
  • kesan yang ketara;
  • jenis serbuk.

Dengan meningkatkan dos harian, anda boleh menghentikan penggunaan glukokortikosteroid secara sistematik. Untuk mengelakkan jangkitan kulat pada orofaring, bilas mulut dengan air selepas prosedur..

Flixotide

Bahan aktif fluticasone mengurangkan pengeluaran bahan aktif biologi dan perantara keradangan. Memudahkan pernafasan sepanjang hari, mempunyai kesan kumulatif, kesan maksimum dapat dicapai dengan penggunaan biasa selama lebih dari seminggu. Kelebihan:

  • melegakan gejala yang teruk;
  • kandungan dalam penggantungan;
  • mengurangkan kekerapan serangan.

Ia dihasilkan dalam dos 50, 125, 250mkg, jumlah maksimum setiap hari adalah 1000mkg, bergantung pada keparahan prosesnya. Tidak dianjurkan untuk digunakan jika terjadi luka berjangkit, untuk membatalkan ubat secara tiba-tiba setelah penggunaan yang lama.

Beklazon

Bahan aktif ialah beclomethasone dipropionate. Melegakan bengkak, pengeluaran lendir, penyusupan, reaksi alergi. Mengaktifkan reseptor beta-adrenergik, memperkuatkan tindakan B2-agonis. Kesan terapi dapat dilihat selepas seminggu. Kelebihan:

  • jenis aerosol;
  • kesan anti-radang tempatan;
  • meningkatkan pengangkutan mukosiliari.

Dos harian berbeza dari 200 hingga 2000 mcg mengikut keparahannya. Sebaiknya bilas mulut anda selepas prosedur.

Symbicort Turbuhaler

Gabungan formoterol dan budesonide mengurangkan manifestasi asma bronkial, jumlah serangan asma, dan meningkatkan patensi saluran udara. B2-adrenomimetic melegakan gejala, glukokortikoid melegakan keradangan, mengurangkan bilangan manifestasi klinikal. Faedah:

  • aksi berganda;
  • kemungkinan berlakunya tindak balas buruk;
  • tidak menimbulkan rintangan.

Ubat ini dikontraindikasikan pada orang dengan kekurangan laktase, intoleransi laktosa. Gunakan dengan berhati-hati dalam patologi sistem kardiovaskular dan endokrin.

Multidisk Seretid

Mengandungi bahan aktif salmetrol dan fluticasone. Tindakan beta mimetik dan hormon bertujuan untuk melegakan bronkus, meningkatkan pertukaran gas, dan mengurangkan keparahan gejala. Salmetrol berfungsi untuk masa yang lama - sehingga 12 jam, mencegah pembebasan mediator peradangan. Faedah:

  • bahan dalam bentuk serbuk;
  • tindakan yang kompleks;
  • alternatif kepada monoterapi.

Fluticasone propionate melegakan edema, alahan. Jarang menyebabkan kesan sampingan, tidak menimbulkan ketagihan.

Anak angkat

Dalam komposisi glukokortikosteroid beclomethasone tempatan dan formoterol B2-agonis selektif. Ia memberi kesan 5 minit selepas penyedutan, kesan ubat ini berlangsung hingga 12 jam, yang menjadikannya lebih mudah digunakan. Faedah:

  • kesan tambahan;
  • tindakan jangka panjang;
  • cukup 2 penyedutan sehari.

Melegakan simptom, mencegah perkembangannya, mengembang pokok bronkus. Dengan penggunaan yang berpanjangan, adalah mungkin untuk menolak ubat-ubatan tindakan sistemik. Tidak ketagihan, tidak ada reaksi yang tidak diingini.

5 penyedut terbaik

Analisis terperinci menunjukkan penyedut terbaik yang ditunjukkan untuk asma bronkial:

  1. Symbicor Turbuhaler sesuai untuk rawatan penyakit yang teruk, mempunyai kesan jangka panjang, dan mencegah timbulnya gejala.
  2. Seretide Multidisk melegakan serangan asma untuk jangka masa panjang, meningkatkan fungsi pengudaraan paru-paru.
  3. Berodual disyorkan untuk digunakan setiap hari untuk asma ringan, dengan cepat melegakan bronkospasme.
  4. Berotek-N diresepkan untuk menghilangkan kecemasan bronkokonstriksi, menghalang proses keradangan pada sistem pernafasan.
  5. Pulmicort Turbuhaler adalah alternatif untuk proses yang sederhana, mempunyai kesan anti-radang dan antihistamin, membolehkan anda meninggalkan penggunaan sistem hormon ubat secara sistemik.

Oleh itu, rawatan asma bronkial dengan ubat yang dipilih dengan betul akan membantu mencegah perkembangan penyakit ini, mencapai pengampunan yang stabil dan meningkatkan kualiti hidup..

Berkongsi dengan rakan anda

Lakukan sesuatu yang berguna, tidak akan lama

9 ubat moden untuk asma

* Ulasan yang terbaik menurut dewan editorial pakarologi.ru. Mengenai kriteria pemilihan. Bahan ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.

Diagnosis dan rawatan asma bronkus yang betul adalah masalah serius dalam pulmonologi moden. Asma adalah penyakit pelbagai aspek. Di satu pihak, ini adalah keradangan kronik pada pokok bronkus, dengan banyak gejala seperti sesak nafas semasa menghembus nafas, iaitu, dispnea ekspirasi, pelbagai berdehit dan batuk, perasaan sesak dada.

Gejala-gejala seperti itu muncul dari semasa ke semasa, mempunyai intensiti yang berbeza-beza, dan dikaitkan dengan peningkatan asma bronkial, yang dalam bentuk khasnya berlanjutan sebagai serangan sesak nafas, bergantian dengan masa interkal.

Ramai pesakit dengan asma bronkial mempunyai kaitan dengan alahan. Ini adalah jenis asma yang paling biasa dan dikenal pasti sejak awal kanak-kanak. Pada pesakit seperti itu, alahan ubat atau makanan, dermatitis atopik, dan diatesis ditentukan sejak usia dini. Terdapat eosinofilia yang ketara pada dahak pesakit ini, dan mereka yang mempunyai jenis alergi mempunyai tindak balas yang baik terhadap rawatan dengan agen hormon, terutama dalam bentuk penyedutan. Terdapat jenis asma bronkial lain, yang tidak akan kita selesaikan di sini. Ini memerlukan masa yang lama, diagnostik yang kompleks, termasuk penyelidikan spirometri, imunologi dan alergologi.

Faktor risiko asma

Walau bagaimanapun, dalam semua kes, nampaknya sangat penting untuk menentukan faktor persekitaran yang mungkin terlibat dalam terjadinya asma bronkial. Selain alergen, seperti tungau debu, bulu binatang, kulat, serbuk sari, sangat penting untuk mengenal pasti faktor berjangkit, seperti penyakit virus yang kerap. Bahaya pekerjaan adalah penting, dan juga bahan mudah meruap yang berbahaya. Ini adalah asap tembakau, sulfur dioksida, produk pembakaran petrol dan bahan bakar diesel..

Diet yang tidak sihat nampaknya menjadi faktor risiko yang sangat penting. Pesakit asma biasanya memakan banyak makanan yang diproses sebanyak mungkin dan rendah antioksidan. Pesakit sedemikian memakan sedikit sayur-sayuran, buah-buahan, serat dan ikan berlemak. Tetapi makanan segera, daging asap, makanan dalam tin berlaku.

Dalam diagnosis asma bronkial pada orang dewasa, sangat penting untuk memperhatikan gejala berikut, yang secara signifikan meningkatkan kemungkinan diagnosis seperti itu. Ini adalah tanda-tanda berikut:

  1. penampilan kesesakan di dada;
  2. sesak nafas;
  3. batuk, terutamanya pada waktu malam dan awal pagi;
  4. provokasi simptom yang serupa dengan udara sejuk, senaman atau pelbagai alergen;

peningkatan gejala tersedak dan batuk setelah mengambil asid asetilsalisilat, atau aspirin, beta-blocker, yang digunakan untuk menghentikan takikardia dan merawat penyakit jantung koronari;

  1. kehadiran penyakit asma atau atopik pada saudara-mara;
  2. sebilangan besar kering, mengi;
  3. tahap spirografi yang rendah, seperti aliran ekspirasi puncak;
  4. sebilangan besar eosinofil dalam darah periferal.

Rawatan asma bronkial adalah proses bertahap, dan dalam semua perubatan moden terdapat lima langkah rawatan berturut-turut. Apakah rawatannya?

Mengenai rawatan asma yang dirancang dan kecemasan

Rawatan asma bronkial (terutamanya asma kambuh dan ringan) bermula dengan peringkat pertama. Sekiranya tidak berkesan, maka terapi diperhebat dan pesakit dipindahkan ke tahap kedua. Dengan cara yang sama, jika rawatan pada tahap kedua tidak berkesan, maka secara beransur-ansur ubat diganti, ubat lain ditambahkan, dosisnya meningkat, dan, pada akhirnya, rejimen rawatan tertentu dipilih untuk pesakit..

Setelah pada tahap ini kawalan terhadap asma bronkial ditetapkan dan serangan dihilangkan, jumlah rawatan dapat dikurangkan secara beransur-ansur sehingga set minimum ubat yang optimum dicapai, di mana serangan sama sekali tidak berlaku, atau ia berlaku tidak lebih dari sekali dalam Minggu. Rawatan asma bronkus sedemikian disebut pemilihan terapi asas. Ia dijalankan, dipilih, dan dioptimumkan untuk pesakit tertentu di luar keadaan sawan.

Walau bagaimanapun, terdapat sisi kedua untuk rawatan asma bronkial. Ini sebenarnya melegakan serangan asma bronkial, yang dilakukan mengikut peraturan yang sedikit berbeza. Kombinasi dua aspek terapi ini - melegakan serangan dan rawatan dalam tempoh interkal dan menjadi asas terapi moden untuk asma bronkial.

Pertimbangkan ubat utama yang bertujuan untuk rawatan kecemasan dan melegakan serangan asma bronkial yang berkembang. Tidak perlu dikatakan bahawa ubat-ubatan ini, yang dipilih bersama-sama dengan ahli pulmonologi, harus selalu ada di tangan pesakit untuk menerapkannya pada bila-bila masa sepanjang hari apabila gejala yang membimbangkan muncul..

Semua ubat yang dijelaskan dalam bahan ini tidak berkaitan dengan penilaian, dan urutannya ditentukan hanya oleh bentuk persembahan bahan tersebut. Nama produk ubat terdiri daripada nama bukan hak milik antarabangsa (INN). Kemudian muncullah nama ubat asli, yang pertama kali dilancarkan di pasaran dengan namanya sendiri. Biasanya ini adalah alat yang paling mahal, harga "flagship" barisan. Berikut adalah salinan komersial, atau generik. Harga biasanya diberikan untuk produk asli, dari antara yang termurah hingga yang paling mahal, dan sesuai untuk farmasi dari semua bentuk pemilikan untuk bulan Ogos 2019 di Persekutuan Rusia.

Kajian semula ubat asma

Pencalonansebuah tempatNama produkharga
Terapi kecemasan: merawat serangan asma1Bronkodilator - agonis beta-2 yang dihirup: Salbutamol (Ventolin)135 ₽
2AHP: Ipratropium bromida (Atrovent-N)376 ₽
3Ipratropium bromida + fenoterol (Berodual, Astmasol, Inspirax)261 ₽
4Adenosinergik: Teofilin (Teotard, Teopek)135 ₽
limaGCS: budesonide (Pulmicort, Benacort)844 ₽
Rawatan asma asas di luar serangan1Penyekat Leukotriene: montelukast (Singular, Almont, Glemont, Montelar, Singlon, Ectalust).1 601 ₽
2Hormon penyedutan + agonis β-2: Budesonide + formoterol, Symbicort Turbuhaler2 369 ₽
3Xolar (Omalizumab) - antibodi monoklonal18 500 ₽
4Spiriva (tiotropium bromida)2 717 ₽

Terapi kecemasan: merawat serangan asma

Mula-mula, anda perlu memutuskan apa itu eksaserbasi, atau serangan asma. Ini adalah keadaan di mana batuk pesakit meningkat secara beransur-ansur, berdengkur meningkat, sesak nafas muncul, dan gejala kesesakan dada. Penting untuk diingat bahawa eksaserbasi dapat terjadi bukan hanya pada pasien dengan asma yang sudah didiagnosis, tetapi juga menjadi gejala pertama penyakit yang baru muncul..

Mana-mana pesakit dengan diagnosis ini boleh mengalami serangan asma bronkial, tanpa mengira keparahannya, bahkan pada pesakit dengan keparahan ringan. Serangan khas boleh berlaku dengan kadar yang berbeza, kadang-kadang memerlukan beberapa minit untuk berkembang, dan kadang-kadang gejala meningkat dalam jangka masa yang panjang, bahkan hingga 2 minggu.

Penyelesaian, atau pelemahan pemburukan, juga memerlukan masa yang lama, dari beberapa hari hingga 2 minggu yang sama. Pemburukan asma bronkial adalah perkara yang agak serius. Telah diketahui bahawa di mana-mana hospital dengan jabatan kecemasan, kira-kira 12% dari semua kemasukan adalah serangan asma bronkial, dan sekitar 5% dari mereka yang dimasukkan dengan diagnosis ini memerlukan rawatan langsung ke unit rawatan rapi.

Kriteria yang jelas dan dapat difahami untuk keparahan serangan adalah kadar pernafasan, yang dalam serangan yang teruk melebihi 25 nafas per minit, peningkatan kadar nadi, yang pada serangan yang sama melebihi 110 denyut per menit. Kriteria diagnostik yang penting adalah ketidakmampuan untuk mengucapkan ayat atau frasa pada satu pernafasan. Sekiranya penurunan tekanan darah, perkembangan bradikardia, penampilan sianosis kulit, atau sianosis, penurunan oksigenasi kapilari kurang dari 92% - kita bercakap mengenai serangan yang mengancam nyawa, dan pesakit seperti itu dimasukkan ke hospital di unit rawatan intensif tanpa gagal.

Bagaimana merawat asma bronkial yang teruk? Pertama sekali, ini adalah pelantikan bronkodilator bertindak pantas, yang merupakan agonis reseptor adrenergik beta-2. Kemudian - penggunaan ubat antikolinergik, serta gabungan kedua-dua kumpulan ubat ini, yang dengan bukti yang tinggi meningkatkan kelajuan penyelesaian serangan asma dan mengurangkan kematian dengan ketara. Akhirnya, campur tangan utama untuk rawatan eksaserbasi memerlukan penggunaan awal glukokortikosteroid, baik dalam bentuk pentadbiran sistemik dan semasa penyedutan, serta terapi oksigen. Pertimbangkan ubat utama yang digunakan untuk melegakan serangan asma bronkial.

Bronkodilator - agonis beta-2 yang dihirup: Salbutamol (Ventolin)

Peringkat populariti: * 4.9

Agonis reseptor adrenergik Β-2 yang digunakan dalam nebulisasi atau penyedutan adalah kaedah yang paling ekonomik dan optimum untuk menguruskan pesakit dengan asma bronkial sekiranya terdapat serangan ringan hingga sederhana.

Ventolin mempengaruhi reseptor adrenergik otot licin pokok bronkial (β-2), dan tidak mempengaruhi reseptor miokardium yang serupa, yang disebut β-1. Ini membawa kepada pengembangan bronkus yang ketara, yang melegakan serangan asma bronkial. Penggunaan salbutamol-Ventolin secara khusus mengurangkan ketahanan udara saluran udara, meningkatkan keupayaan vital paru-paru, dan mengaktifkan epitel bersilia. Ini menyebabkan pengeluaran rembesan dan lendir bertambah baik, yang sangat penting untuk pencegahan jangkitan pernafasan..

Bentuk salbutamol yang dihirup bertindak dengan sangat cepat: permulaan kesannya berkembang selepas 5 minit, dan setelah 5 minit lagi, kesannya meningkat hingga 75% maksimum, dan jangka masa tindakan adalah hingga 6 jam. Walau bagaimanapun, perlu menggunakan ubat ini lebih dari sekali, dan dengan tegas mengikuti arahan ahli pulmonologi yang hadir. Ventolin ditunjukkan, pertama sekali, untuk menghentikan serangan, dan kemudian untuk tujuan profilaksis, untuk mencegah serangan bronkospasme, misalnya, ketika alergen yang diketahui memasuki tubuh, ketika terkena udara dingin, atau semasa latihan fizikal, ketika serangan telah terjadi dalam keadaan yang serupa... Anda juga boleh menggunakan salbutamol dalam terapi kompleks, tidak hanya dengan adanya eksaserbasi, tetapi juga untuk rawatan asma bronkial dalam jangka masa yang panjang..

Bronkodilator harus kerap digunakan. Tetapi dalam kes Ventolin, pengeluar tidak mengesyorkan menggunakannya lebih kerap daripada 4 kali sehari. Dos yang disyorkan untuk melegakan serangan asma bronkial biasanya satu atau dua penyedutan, iaitu dari 100 hingga 200 g salbutamol.

Ventolin dihasilkan oleh Glaxo Wellcom, dalam tin aerosol untuk penyedutan meter. Satu dos semburan adalah 100 μg salbutamol, satu tin aerosol dirancang untuk 200 dos. Kos untuk satu pakej adalah dari 107 hingga 136 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan semua agonis reseptor β2 yang disedut bertindak pendek adalah kesan yang cepat, keupayaan untuk menggunakannya untuk tujuan profilaksis, dan juga keupayaan untuk menetapkannya untuk bronkitis obstruktif tanpa diagnosis asma bronkial. Ubat ini termasuk dalam senarai ubat penting dan penting (VNLS), dan oleh itu tidak mahal. Walau bagaimanapun, Salbutamol dan analognya mesti dihirup beberapa kali, dan terdapat kontraindikasi terhadap penggunaan salbutamol pada kanak-kanak di bawah usia dua tahun. Walaupun selektivitas (selektivitas) tindakan, ubat ini digunakan dengan hati-hati dalam pelbagai patologi jantung, tirotoksikosis, kehamilan, penyusuan, dan juga pada diabetes mellitus. Terdapat juga pelbagai interaksi ubat..

AHP: Ipratropium bromida (Atrovent-N)

Peringkat populariti: * 4.8

Ubat antikolinergik (ACP) adalah turunan dari atropin, fungsinya adalah untuk menyekat reseptor kolinergik tertentu pada otot licin bronkus. Akibatnya, selaput lendir bronkus mengering, rembesan membran mukus berkurang kerana penghambatan kesan pada kelenjar bronkial. Ubat antikolinergik dengan berkesan mengembangkan bronkus dan mencegah penyempitannya, terutamanya kerana pengaruh udara sejuk, asap rokok, melegakan kekejangan yang berkaitan dengan pengaruh parasimpatis dari pasangan saraf kranial X. Salah satu wakil ubat yang paling penting dalam kelas ini yang digunakan untuk melegakan serangan asma bronkial ialah ipratropium bromide (Atrovent-N). Kesan pengembangan bronkus berkembang selepas 10 minit, perkembangan maksimum setelah 2 jam, dan jangka masa tindakan - hingga 6 jam.

Atrovent-N digunakan untuk melegakan serangan asma bronkial ringan hingga sederhana. Sangat disarankan untuk menggunakan Atrovent-N sekiranya pesakit mengalami kerosakan pada sistem kardiovaskular. Ini juga ditunjukkan untuk rawatan penyakit paru-paru obstruktif kronik. Orang dewasa perlu menggunakan Atrovent-N dalam bentuk aerosol, 2 dos hingga 4 kali sehari, dan sekiranya berlaku serangan asma bronkial, anda boleh meningkatkan dos hingga 12 kali sehari, namun, semua ini mesti dipersetujui terlebih dahulu dengan doktor..

Aerosol yang diukur untuk penyedutan Atrovent-N mengandungi 200 dos dalam tabung 10 ml, setiap dos mengandungi 20 mikrogram ipratropium bromida. Atrovent-N dihasilkan oleh syarikat Jerman Boehringer Ingelheim, dan kos satu silinder berkisar antara 300 hingga 380 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Atrovent adalah ketiadaan overdosis. Untuk benar-benar meracuni badan dengan ipratropium, anda mesti segera menyedut sekitar 500 dos. Kesan sistemik yang berkaitan dengan gejala antikolinergik oleh itu dinyatakan dengan lemah, dan itulah sebabnya ubat ini disyorkan, termasuk untuk pesakit dengan patologi kardiovaskular. Mereka tidak mengalami takikardia, pengekalan kencing, berdebar-debar, kulit kering dan selaput lendir yang menjadi ciri pendedahan atropin. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, pesakit mungkin mengalami batuk, gatal-gatal, dan reaksi alergi. Sekiranya pesakit mengalami serangan sesak nafas dengan cepat, pertama sekali perlu menggunakan salbutamol, dan kedua - Atrovent, kerana kesan pelebaran bronkus agak berkembang pada perangsang reseptor beta-adrenergik, dan hanya pada masa itu di Atrovent dan analognya.

Ipratropium bromida + fenoterol (Berodual, Astmasol, Inspirax)

Peringkat populariti: * 4.7

Agar tidak menggunakan salbutamol dan ipratropium bromida secara bergantian, dan tidak membawanya ke dalam poket yang berlainan, ubat dibuat, dalam satu botol, menggabungkan β2 - agonis adrenergik dan turunan atropin. Hanya sebagai pengganti salbutamol, analognya, fenoterol, diambil. Gabungan ini dapat memberikan kesan bronkodilasi dan penghapusan serangan asma yang lebih berterusan dan jelas daripada penggunaan ubat-ubatan ini secara berasingan. Gabungan dana ini pada tahap pra-hospital menyebabkan penurunan jumlah kemasukan ke hospital pesakit, kerana peningkatan kesejahteraan berlaku bahkan sebelum kedatangan ambulans.

Berodual juga boleh digunakan untuk penyakit paru-paru obstruktif kronik, dengan adanya emfisema, dan bahkan pada trimester kehamilan kedua dan ketiga. Penyedutan Berodual pada orang dewasa sekiranya berlaku serangan akut bronkospasme dapat dari 1 ml, atau 20 tetes hingga 50 tetes, atau 2,5 ml. Dos yang disyorkan paling rendah, iaitu 20 tetes, diencerkan dengan larutan natrium klorida isotonik hingga 4 ml dan dihirup sepenuhnya menggunakan nebulizer.

Berodual dihasilkan oleh syarikat Jerman Boehringer Ingelheim, dan satu botol larutan untuk penyedutan, dalam 20 ml, yang dirancang untuk 20 dos minimum, dijual di farmasi dengan harga 230 hingga 270 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Kelebihan Berodual adalah peningkatan dan penurunan hospitalisasi yang terbukti, profil farmakekonomi yang lebih baik (dua dalam satu), dan harga yang rendah. Kelemahannya adalah keperluan menggunakan nebulizer, pencairan awal dengan larutan isotonik, serta beberapa gejala yang berkaitan dengan overdosis fenoterol. Denyutan jantung ini, gegaran, perubahan tekanan darah, kilat panas, atau rasa panas.

Adenosinergik: Teofilin (Teotard, Teopek)

Peringkat populariti: * 4.6

Kesan bronkodilator teofilin berlaku kerana penyekat fosfodiesterase, pengikatan reseptor ke adenosin dan kelonggaran otot organ dalaman. Pada masa yang sama, ia meningkatkan nada otot pernafasan, iaitu otot diafragma dan interkostal, meningkatkan bekalan oksigen ke darah, iaitu meningkatkan oksigenasi, dan melebarkan saluran paru-paru. Theophylline digunakan untuk asma bronkial, emfisema paru, bronkitis obstruktif, dan status asthmaticus.

Pada masa ini, Theophylline dan analognya tersebar luas di negara-negara membangun, dan di negara-negara dengan tahap perubatan yang tinggi, Theophylline untuk beberapa waktu menggunakan ubat urutan kedua, ia digantikan oleh agonis dan antikolinergik beta-2 moden. Tetapi pada masa ini, teofilin secara beransur-ansur kembali ke sistem, dan ia digunakan untuk merawat eksaserbasi asma bronkial dan pada masa interictal..

Theotard dihasilkan dalam bentuk kapsul terencat, iaitu, dengan pelepasan berterusan, yang memberikan kesan seragam dan jangka panjang. Satu pek 40 tablet 350 mg setiap satu berharga 220 hingga 420 rubel. Teotard dihasilkan oleh syarikat Slka, Krka. Ia boleh digunakan selepas makan, untuk orang dewasa satu tablet sekali sehari pada waktu petang, jika rawatan dimulakan, dan dos pemeliharaan dua kali lebih besar, dua kali sehari. Semasa rawatan, dos mesti disesuaikan, mengikut definisi theophylline dalam serum darah.

Kelebihan dan kekurangan

Theophylline mempunyai kesan kompleks pada peredaran darah di paru-paru dan otot licin, tetapi pada masa yang sama ia boleh menyebabkan kejang, kegelisahan, kesesakan hidung, mual dan muntah. Ia berinteraksi dengan banyak bahan perubatan, kemungkinan gejala berlebihan. Kelemahan yang jelas adalah keperluan untuk menentukan kepekatan teofilin dalam serum darah secara berkala, oleh itu, hanya doktor yang harus menetapkan ubat ini..

GCS: budesonide (Pulmicort, Benacort)

Peringkat populariti: * 4.5

Sebelum ini, pesakit yang, dengan bantuan agonis reseptor β2 dan bronkodilator lain, tidak dapat menghentikan serangan asma bronkial, diberi hormon glukokortikosteroid, dan secara sistemik, paling sering melalui jalan intravena. Biasanya, dexamethasone diberikan di rumah, dengan ambulans, dan di bahagian pulmonologi atau kecemasan, pesakit disuntik dengan dexamethasone yang sama. Sekiranya hospital lebih kaya, begitu juga methylprednisolone. Prednisolone setelah melegakan serangan kemudian diberikan dalam bentuk tablet.

Pada masa yang sama, kedua-dua laluan intravena dan oral sama-sama berkesan untuk memburukkan lagi asma bronkial, tetapi, secara semula jadi, tablet tidak mempunyai masa untuk bertindak sekiranya berlaku serangan secara tiba-tiba. Prednisolone diresepkan selama seminggu, dalam bentuk tablet, setelah infus dihentikan. Walau bagaimanapun, terdapat juga kortikosteroid yang dihirup - ubat yang digunakan dengan nebulizer meter, nebulizer, dan tidak kalah dengan infus dan suntikan hormon glukokortikosteroid. Dalam beberapa kes, mereka bahkan mengatasi mereka dalam kelajuan permulaan kesan dan profil keselamatan..

Salah satu ubat ini adalah budesonide, atau Pulmicort. Sebagai tambahan untuk melegakan serangan asma bronkial, ia digunakan dalam laringitis obstruktif akut, tersedia dalam bentuk penangguhan, dan ditunjukkan untuk rawatan asma bronkial jangka panjang dan untuk melegakan serangan. Ia mesti digunakan secara individu, sehingga 4 mg sehari untuk orang dewasa, untuk terapi penyelenggaraan. Sekiranya berlaku eksaserbasi, dosnya meningkat, tetapi selalu dengan persetujuan terlebih dahulu dengan ahli pulmonologi. Pulmicort Turbuhaler dihasilkan oleh Astrazeneca dari UK, dan serbuk untuk penyedutan dalam jumlah 100 dos pada kadar 200 mg setiap dos, berharga dari 400 hingga 750 rubel.

Rawatan asma asas di luar serangan

Telah disebutkan di atas mengenai rawatan asma bronkial bertahap secara terancang, ketika kita tidak membicarakan serangan. Oleh kerana peringkat pertama menggunakan ubat yang sama seperti untuk menghilangkan kejang, iaitu, agonis reseptor β2 dan kombinasi mereka dengan ipratropium bromida, kortikosteroid yang dihirup dalam dos rendah, dan mereka juga terdapat dalam tahap rawatan lain yang lebih serius, maka kita berada di kita tidak akan memperhatikan mereka. Anda hanya akan mempertimbangkan ubat-ubatan yang lebih kuat dan moden yang muncul pada peringkat rawatan yang lebih maju. Pada peringkat kedua, antagonis reseptor leukotriena muncul. Apakah ubat-ubatan ini?

Penyekat Leukotriene: montelukast (Singular, Almont, Glemont, Montelar, Singlon, Ectalust).

Peringkat populariti: * 4.9

Bahan aktif natrium montelukast tergolong dalam bronkodilator, tetapi hanya untuk penyekat reseptor khas, yang disebut leukotriena. Penyumbatan mereka membolehkan anda mengganggu keradangan kronik, yang selalu mengekalkan bronkus dalam keadaan cemas, hiperaktif dalam penyakit ini. Akibatnya, kekejangan otot licin bronkus berkurang, penghijrahan leukosit aktif, seperti makrofag dan eosinofil ke paru-paru, menurun, rembesan lendir dan imunoglobulin keradangan dari siri rembesan juga menurun..

Ubat ini sangat aktif apabila diambil secara oral, dan selepas satu dos, kesannya berterusan untuk jangka masa yang panjang. Montelukast (Singular) digunakan untuk rawatan asma bronkial jangka panjang, termasuk bentuk aspirinnya, serta untuk pencegahan serangan bronkospasme. Dalam beberapa kes, ubat ini dan analognya ditunjukkan untuk rawatan rhinitis alergi bermusim, demam hay, iaitu demam hay. Adalah perlu untuk menggunakan ubat dalam dos yang ditunjukkan oleh doktor. Walau bagaimanapun, menurut data moden, kortikosteroid yang dihirup adalah ubat yang menunjukkan kecekapan yang lebih tinggi pada peringkat kedua rawatan daripada antagonis reseptor leukotriena yang ditetapkan..

Jelas bahawa terapi jangka panjang asma bronkial yang dirancang mungkin tidak termasuk ubat-ubatan yang sangat cepat, jadi anda boleh mendapatkannya dengan pil, dan bahkan tablet yang boleh dikunyah. Jadi, ubat Singular dihasilkan oleh syarikat farmaseutikal terkenal Merck Sharp and Dome dalam dos 4 mg setiap tablet, dan 5 mg setiap tablet. Ia berharga dari 1400 hingga 1700 rubel untuk sebungkus 28 tablet setiap 5 mg.

Hormon penyedutan + agonis β-2: Budesonide + formoterol, Symbicort Turbuhaler

Peringkat populariti: * 4.8

Melangkah lebih jauh sepanjang peringkat rawatan asma bronkial, kami menemui gabungan ubat glukokortikosteroid yang dihirup bersama dengan fenoterol bronkodilator, yang serupa dengan tindakannya dengan salbutamol. Salah satu kaedah yang paling berkesan, tetapi pada masa yang sama mahal, Symbicort Turbuhaler dapat dipertimbangkan.

Symbicort harus diresepkan kepada pesakit yang berusia sekurang-kurangnya 6 tahun, dengan perawatan khas ia harus digunakan terhadap latar belakang tuberkulosis paru, pelbagai jangkitan pernafasan, diabetes mellitus dan penyakit lain. Ubat ini ditunjukkan, tentu saja, bukan untuk menghilangkan kejang, tetapi secara eksklusif untuk rawatan rutin, dan berkesan dalam mengurangkan kekerapan dan keterukan pemburukan. Walau bagaimanapun, sebilangan pakar percaya bahawa ubat ini dapat berjaya digunakan untuk melegakan sawan, tetapi sama ada perlu dilakukan atau tidak, anda perlu berjumpa doktor. Telah terbukti bahawa kesan gabungan budesonide dan fenoterol lebih tinggi daripada pemberian ubat-ubatan ini secara berasingan, dan penurunan frekuensi eksaserbasi penyakit ini, peningkatan fungsi paru-paru dan penghapusan gejala asma bronkial juga lebih ketara dibandingkan dengan penggunaan berasingan.

Symbicort harus digunakan pada tahap rawatan yang lebih tinggi, dan tidak bertujuan untuk mula merawat asma dengannya untuk pertama kalinya, dan terutama asma ringan. Biasanya, sebelum pesakit diresepkan Symbicort, dia sudah menjalani beta-adrenomimetics, ipratropium bromide, dan ubat hormon terpencil, dan semua ini tidak mencapai tujuannya. Pesakit mungkin juga mengambil antagonis leukotriena. Pemilihan dos adalah masalah ahli pulmonologi yang hadir, itu harus terkecil, tetapi, bagaimanapun, doktor dan pesakit harus mengawal gejala asma bronkial dengan latar belakang dos kecil ini, mencegah eksaserbasi.

Pada permulaan terapi pada orang dewasa, penggunaan tidak lebih dari dua penyedutan sehari ditunjukkan, dan dalam keadaan khas, dengan persetujuan wajib dengan doktor yang menghadiri, tidak lebih kerap daripada lapan penyedutan sehari. Setelah menentukan dos penyembuhan yang betul, perlu untuk perlahan-lahan dan secara beransur-ansur cuba menghilangkan jumlah penyedutan harian, mengurangkannya satu. Pilihan yang ideal adalah satu dos sekali sehari, dengan kemungkinan penarikan ubat serius ini..

Ubat gabungan yang sangat aktif ini dihasilkan oleh Astrazeneca dari UK, dan satu botol serbuk untuk penyedutan, yang dirancang untuk 120 dos pada kadar 160 mikrogram hormon dan 4.5 μg fenoterol bronkodilator, berharga dari 2.000 hingga 2.700 rubel. Ubat ini mempunyai analog yang jauh lebih murah, dalam dos yang sama dan dalam botol yang sama hanya dari 860 rubel.

Kelebihan dan kekurangan

Seperti mana-mana ubat hormon, Symbicort mempunyai kekurangannya, terutamanya kesan imunosupresif. Selalunya, dari penggunaannya, terdapat sakit kepala, berdebar-debar dan gegaran, dan disebabkan penurunan imuniti dengan penggunaan yang berpanjangan, mungkin terdapat sariawan, atau kandidiasis membran mukus rongga mulut dan faring. Kesan sampingan ini kerap berlaku, dari 1% hingga 10% daripada semua pesakit. Juga, ubat ini mempunyai kos yang agak tinggi, tetapi berkualiti. Semasa kehamilan, lebih baik tidak menggunakan ubat ini, tetapi gunakannya hanya jika faedah menggunakan ubat tersebut lebih tinggi daripada risiko yang mungkin timbul pada anak yang belum lahir.

Xolar (Omalizumab) - antibodi monoklonal

Peringkat populariti: * 4.7

Akhirnya, mahkota terapi ubat moden, seperti dalam banyak penyakit lain (psoriasis, sklerosis berganda), adalah rawatan yang mahal dengan antibodi spesifik monoklonal yang dikombinasikan semula. Terdapat juga ubat untuk asma. Ubat ini mempunyai kesan imunosupresif yang ketara, dan ditunjukkan secara eksklusif untuk pesakit dengan asma bronkial jenis alergi, yang juga disebut atopik. Secara kasar, Xolar mengikat imunoglobulin E dan menghilangkan aliran reaksi alergi yang dimediasi reagin. Imunoglobulin E bebas menjadi sukar, lata reaksi alahan tidak bermula, dan oleh itu serangan asma bronkial sama ada tidak berlaku, atau berjalan lebih mudah.

Ubat ini ditunjukkan untuk rawatan rutin asma bronkial alergi yang teruk, terutama jika mustahil untuk mengawal keadaan menggunakan ubat hormon, iaitu pada pesakit dengan serangan yang tidak dapat diramalkan. Petunjuk kedua adalah rawatan urtikaria idiopatik yang teruk, yang tidak dapat dirawat dengan agen anti-alergi..

Xolar diresepkan dalam suntikan subkutan, tidak boleh diberikan secara intramuskular atau intravena. Kaedah pentadbiran dan dos dikenakan pengiraan khas, yang tidak dijalankan di sini. Walau bagaimanapun, harus dikatakan bahawa ubat ini diberikan sekali subkutan setiap bulan, atau setiap 2 minggu, bergantung pada kepekatan awal imunoglobulin E dalam plasma darah dan bergantung pada berat badan pesakit. Oleh itu, jika pesakit mempunyai jisim 80 kg, dan kepekatan imunoglobulin E lebih tinggi daripada 400 unit per ml, maka dia diberikan 300 mg ubat secara subkutan setelah 2 minggu.

Rata-rata, kesan rawatan muncul setelah 4 bulan, dan ubat ini disyorkan untuk terapi jangka panjang. Sekiranya anda membatalkannya, maka imunoglobulin E meningkat lagi, dan keparahan asma bronkial meningkat lagi. Kesan penggunaannya adalah perkembangan kejang yang lebih jarang berlaku, kurang memerlukan rawatan kecemasan, melegakan perjalanan kejang dan peningkatan kesejahteraan dalam tempoh interictal..

Penting untuk diingat bahawa Xolar tidak dimaksudkan untuk melegakan serangan akut atau rawatan status asthmaticus. Di sini kelebihan dan kekurangan, overdosis, dan kesan sampingan sengaja tidak diberikan, kerana arahan penggunaan ubat itu adalah buku berbilang halaman, ia mesti dikaji dengan terperinci, atau tidak menggunakan alat itu sama sekali.

Masih ada maklumat mengenai harga ubat ini yang dihasilkan oleh Novartis Pharma. Seperti semua antibodi monoklonal, mereka memerlukan kitaran teknologi yang sangat kompleks, dan oleh itu ubat itu sangat mahal bagi orang Rusia. Sebotol lyophilisate untuk penyediaan pekat dalam jumlah 150 mg berharga rata-rata 20,000 rubel di farmasi. Oleh itu, dos 300 mg akan menanggung pesakit 40,000 rubel, dan kos rawatan bulanan adalah 80,000 rubel. Sekiranya kita menganggap bahawa Xolar adalah kaedah untuk terapi jangka panjang, maka kos rawatan sepanjang tahun adalah 960 ribu rubel, yang sama dengan kos SUV UAZ Patriot domestik yang baru.

Spiriva (tiotropium bromida)

Peringkat populariti: * 4.6

Akhirnya, sebagai kesimpulan kajian semula ubat-ubatan yang digunakan dalam asma bronkial yang teruk, pada peringkat kelima rawatan, pertimbangkan ubat Spiriva, atau tiotropium bromida. Ubat ini dihasilkan oleh syarikat Jerman Boehringer Ingelheim, ia dihasilkan dalam bentuk kapsul dengan serbuk untuk penyedutan, setiap kapsul mengandungi 18 μg tiotropium. Bungkusan 30 kapsul seperti itu, yang dijual bersama dengan alat sedut, akan dijual mulai dari 2.200 hingga 2.700 rubel.

Apakah ubat ini? Dianjurkan untuk meresepkannya juga pada tahap kelima terapi, kepada semua pesakit dengan asma bronkial, di mana, walaupun terdapat rawatan yang betul, ia teruk, dan pesakit sudah menggunakan kortikosteroid yang dihirup dalam dos yang tinggi. Ada kemungkinan pesakit ini juga sudah menerima antibodi monoklonal, jadi tiotropium, walaupun harganya agak tinggi, nampaknya tidak signifikan secara ekonomi berbanding dengan ubat sebelumnya..

Apakah ubat ini? Ia adalah antikolinergik terhadap reseptor muskarin, yang mempunyai kesan jangka panjang. Penyekat reseptor muscarinic tertentu akan mengakibatkan kelonggaran otot licin yang ketara, atau kesan bronkodilating, yang bergantung pada dos, tetapi berlangsung sekurang-kurangnya sehari..

Mengambil ubat ini meningkatkan penunjuk spirogram dalam setengah jam selepas satu dos, dan kesan ini berlangsung sehari. Spiriva mengurangkan sesak nafas, toleransi senaman, jumlah eksaserbasi dan, sebagai hasilnya, meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan ketara. Telah diketahui bahawa semasa rawatan dengan ubat ini, risiko kematian menurun sebanyak 16%, yang banyak. Ubat ini ditunjukkan secara eksklusif sebagai terapi pemeliharaan, dan tidak boleh digunakan sebagai alat untuk meredakan eksaserbasi. Spiriva tersedia untuk penggunaan penyedutan, satu kapsul sehari pada masa yang sama.

Kelebihan dan kekurangan

Meningkatkan kualiti hidup, memperbaiki perjalanan penyakit, mengurangkan gejala, mengurangkan kematian keseluruhan sebanyak 16% adalah data yang sangat baik, dan ubatnya sangat berguna. Tetapi pada masa yang sama, masih harus diingat bahawa anda perlu menggunakan alat sedut dengan betul, mempunyai kemahiran tertentu, dan dengan overdosis, mulut dan mata kering mungkin muncul, dan konjungtivitis mungkin timbul. Sekiranya Spiriva tidak boleh digunakan pada awal rawatan, untuk bentuk asma bronkial yang lebih ringan, dan tidak boleh digunakan untuk rawatan serangan kecemasan. Perlu diingat bahawa ubat ini tidak boleh digunakan pada trimester pertama kehamilan, pada anak-anak di bawah usia 18 tahun, dan perawatan khusus mesti diambil ketika memberi resep Spiriva pada pesakit dengan glaukoma, hiperplasia prostat (adenoma) atau penyumbatan leher pundi kencing untuk mengelakkan kesukaran membuang air kecil.

* Kedudukan populariti berdasarkan analisis data permintaan dari perkhidmatan wordstat.yandex.ru.


Perhatian! Peringkat ini bersifat subjektif dan bukan merupakan iklan dan tidak berfungsi sebagai panduan pembelian. Sebelum membeli, anda perlu berunding dengan pakar.